Button Bashers Top 25 Draft: Nintendo Wii!

Nostalgie! Alles vanaf de Atari 2600 t/m de Nintendo GameCube.
ikk
Contacteer:

Re: Button Bashers Top 25 Draft: Nintendo Wii!

07 okt 2025, 20:55

Beat the Beat: Rhythm Paradise

Afbeelding

Release date: 21 juli 2011
Ontwikkelaar: Nintendo
Genre: Music

Zoals de naam al doet vermoeden is Beat the Beat: Rhythm Paradise een rhythm game waarin je op de maat de knop(pen) moet indrukken of ingedrukt houden. Het hele spel gebruikt alleen de A en B knoppen, zonder enige motion controls. Klinkt heel simpel maar de timing luistert heel nauw en er zitten hele pittige levels tussen.

Wat het spel zo tof maakt is dat elk level iets creatiefs doet met het ritme. Zo begin je met een naar je toe geworpen golfbal uit de lucht slaan in de hole en robots in elkaar zetten door er een hoofd op te draaien en je gaat al snel verder met apen high fiven en badmintonnen vanuit 2 vliegtuigen. De meeste levels hebben ook een toffe twist en zoomen uit of blokkeren een deel van je scherm en er zitten ook remix levels tussen die andere levels combineren.

Elke keer dat ik dit speel kom ik er weer achter hoe slecht mijn ritme gevoel is en telkens loop ik weer vast op een volgend level. Dit is er voor mij zo eentje die ik af en toe weer oppak om een paar levels te spelen en weer iets verder te komen. De laatste keer liep ik vast op remix 6, dus ik heb nog een paar sessies te gaan voor ik alle levels gezien heb :)

Afbeelding
Pius

07 okt 2025, 21:54

Erg blij met deze entry. Vrij veel mensen die deze daadwerkelijk gespeeld hebben zetten deze in hun top-lijstjes met Wii games. Helaas een sterk ondergewaardeerde en veel te weinig verkochte/gespeelde game. Voor mij is er niet echt iets vergelijkbaars. En dat bedoel ik positief.
"Come back when you can put up a fight."
OldSchool
Contacteer:

07 okt 2025, 22:31

Deze is me helemaal niet bekend. Ik ga hem eens bekijken!
KillingRaptor

07 okt 2025, 23:57

Deze heb ik ook liggen! Wel even gespeeld maar nog niet echt goed voor gaan zitten. Ik herinner me wel dat ik hem moeilijker vond dan veel andere rhythm games. Waarin ik het bijvoorbeeld in een Hatsune Miku game best goed doe gaat dat bij deze veel minder.
Pius

08 okt 2025, 06:54

KillingRaptor schreef:Deze heb ik ook liggen! Wel even gespeeld maar nog niet echt goed voor gaan zitten. Ik herinner me wel dat ik hem moeilijker vond dan veel andere rhythm games. Waarin ik het bijvoorbeeld in een Hatsune Miku game best goed doe gaat dat bij deze veel minder.
Dit klopt. Het is geen makkelijke game. De foutmarges zijn heel klein. Je moet er echt even goed voor gaan zitten en volhouden.
Joey
Veteraan
Veteraan

08 okt 2025, 17:59

Gave entry. Niet makkelijk te vinden trouwens weet ik uit ervaring. Heb al jaren een zoekopdracht voor deze game uitstaan...
Afbeelding
arjen1981
Animal Crossing Tour 2020

08 okt 2025, 19:10

Joey schreef:
06 okt 2025, 19:24
Super Mario Galaxy
ja prachtige titel en moest ook voorbij komen. zou me niet verbazen als we ook het 2e deel nog in de draft gaan zien.

Het is dood zonde dat Nintendo de GitHub repro heeft down gehaald. Maar anders was Super Mario 3D All Stars Deluxe PC de makkelijkste en beste manier om Galaxy her te beleven.

Als je gaat zoeken naar "Super Mario 3D All Stars Deluxe PC" kun je het nog wel terug vinden (maar let op waar je vandaan download). En even duidelijk, zoals je zegt, de meeste verzamelaars hebben deze toch in de collectie. Ik zie dus ook niet waarom deze oplossing niet mogen.

De video's zijn nog wel live:

OldSchool
Contacteer:

08 okt 2025, 19:21

Voor degene die Beat the Beat heel graag willen en het niet erg vinden als het hoesje Frans is:

https://www.vinted.nl/items/3963154488-jeux-wii

Vraagprijs 3€.

Graag gedaan.
arjen1981

08 okt 2025, 19:22

ikk schreef:
07 okt 2025, 20:55
Beat the Beat: Rhythm Paradise
Beat the Beat, deze stond ook op mijn lijst om te gaan doen. Blij mij begon de serie met Rhythm Tengoku. Rhythm Heaven Megamix vond ik ook nog erg leuk.

Ik kijk ook enorm uit naar Rhythm Heaven Groove. Dat is de Switch (2) titel waar ik het meeste naar uit kijk!
Pius

08 okt 2025, 20:35

OldSchool schreef:Voor degene die Beat the Beat heel graag willen en het niet erg vinden als het hoesje Frans is:

Vraagprijs 3€.

Graag gedaan.
Dat is deze game zeker waard!
OldSchool
Contacteer:

08 okt 2025, 23:48

Pius schreef:
08 okt 2025, 20:35
OldSchool schreef:Voor degene die Beat the Beat heel graag willen en het niet erg vinden als het hoesje Frans is:

Vraagprijs 3€.

Graag gedaan.
Dat is deze game zeker waard!
Dat dacht ik ook. NL prijzen zijn 40€ of hoger. Bijna zelf aangeklikt, maar af en toe moet er ook een rem op.
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

09 okt 2025, 08:05

Super Mario Galaxy
Hot stuff! Ik heb eigenlijk meer herinneringen aan hoe ik aan de game ben gekomen dan aan de game zelf, maar ik heb altijd de ambitie gekoesterd om de Luigi stars een keer te zoeken maar daar ben ik nooit aan begonnen.

Beat the beat Rhythm Paradise
Deze kocht ik ooit op aanraden van een podcast die ik luisterde, de game adverteert zich slecht in screenshots en video's omdat het echt iets is wat je moet beleven. Ontzettend simpel qua ontwerp, maar je wordt er zo ingezogen als je het speelt. Mooie keuze!
Ribbelchips

09 okt 2025, 15:55

Hele leuke, tijdloze games. Ik had de DS versie en dat 'something something I suppose' gaat echt nooit meer uit je hoofd.. Deze Wii versie heb ik nooit gespeeld. Jammer van de hoge prijzen, want de meeste Wii games zijn juist relatief goedkoop. Weet iemand daar de reden van trouwens? De console is bijna 20 jaar oud. Toen GameCube games die leeftijd hadden, waren ze al flink in prijs gestegen. NAV dit topic ging ik even kijken wat titels als Little King's Story, Trauma Center of Zack & Wiki kosten, maar die koop je gewoon nog steeds voor €5 per stuk als je een beetje op let (alle drie gekocht natuurlijk :) )
Afbeelding
Pius

10 okt 2025, 09:18

@Ribbelchips Het is bij de Wii met name zo dat de zeldzamere titels vrij duur zijn en de minder zeldzame titels of de heel erg onbekende titels (noem het hidden gems) nog steeds geen drol kosten. Het komt denk ik met name door het feit dat de Wii nog steeds niet als verzamelaarsconsole wordt gezien. In mijn ogen ongekend onterecht. Maar je hoort het ook binnen onze community. Mensen zien de Wii meer als party-console en hebben het beeld van met Wii-motes wapperende oma's in een bejaardenhuis en daarnaast veel shovelware. Dat beeld is natuurlijk niet geheel onterecht, maar het zorgt er wel voor dat de vele goede games die de Wii heeft (er zijn er zeker 100+ die ik zonder meer warm kan aanbevelen aan elke zichzelf respecterende gamer) worden ondergesneeuwd. Ik durf mijn hand ervoor in het vuur te steken dat de Wii veel meer goede titels heeft die de moeite waard zijn dan de Gamecube, maar men heeft er gewoon een ander beeld van. Ik vind dat wel lekker als Wii-verzamelaar. Dat houdt het, op een aantal dure titels na, heel erg betaalbaar. Je kunt gewoon naar een beurs gaan of op Vinted kijken en met een budget van 25 euro 2-3 absolute topgames aanschaffen. Ik vind dat heerlijk. Laat het allemaal maar lekker onontdekt blijven haha.
arjen1981

10 okt 2025, 10:48

Afbeelding
Silent Hill: Shattered Memories
Climax Studios
2009
Survival Horror
1 speler

Silent Hill: Shattered Memories, ontwikkeld door Climax Studios, is een game die op de Wii verrassend goed tot zijn recht komt. Waar veel Wii titels worstelden met wazige visuals of gimmicky besturing, wist Climax iets unieks neer te zetten. Een volwassen, psychologisch avontuur dat de beperkingen van de console omarmde. De Wii versie blijft daardoor superieur aan de latere ports op PS2 en PSP, niet alleen vanwege de betere graphics en framerate, maar vooral omdat de motion controls hier echt functioneel werken. Het richten van de zaklamp, het openen van deuren, het draaien aan knoppen, alles voelde intuïtief en natuurlijk aan.

Afbeelding

Grafisch gezien is Shattered Memories een van de stijlvolste Wii games. De belichtingen, het ijzige kleurgebruik en de prachtige sneeuwdeeltjes gaven de game een sfeer die weinig Wii spellen delen. Waar andere ontwikkelaars vaak kozen voor felle kleuren en simpele vormen, koos Climax voor een filmische stijl, iets wat perfect past bij Silent Hill. De Wii mocht dan niet de krachtigste console zijn, maar sfeer brengt veel.

Afbeelding

Wat Shattered Memories extra bijzonder maakt, is dat het tegelijk een herinterpretatie is van het eerste Silent Hill deel. Je speelt opnieuw als Harry Mason, op zoek naar zijn dochter Cheryl, maar de manier waarop het verhaal wordt verteld maakt Shattered Memories unieke in de serie. Tegelijkertijd maken de psychologische thema’s als ontkenning, identiteit, verlies en schuld, en het grijze gebied tussen waarheid en illusie, dit een echte Silent Hill.

Afbeelding

Climax Studios, een Britse ontwikkelaar, begreep met Shattered Memories precies wat de serie bijzonder maakt. Waar Konami de reeks na Team Silent aan wisselende studio’s uitbesteedde, wist Climax de kern te raken, psychologische horror en een wereld die de geest van de hoofdpersoon weerspiegelt. Shattered Memories is geen remake maar een herinterpretatie, een droomachtige wereld van het origineel, nog steeds vernieuwend, maar wel trouw aan wat Silent Hill is.
KillingRaptor

10 okt 2025, 11:10

Ik moet zeggen dat ik nog nooit een Silent Hill heb gespeeld, heb de eerste twee wel liggen (ooit heel goedkoop gekocht). Maar horrorgames in het algemeen zijn niet echt mijn ding, er zijn echt maar een paar uitzonderingen daarop.
OldSchool
Contacteer:

10 okt 2025, 11:29

Mooie entry Arjen. Volgens mij ben ik deze ooit begonnen op de psp (of het moet een ander eeel zijn geweest), maar nooit ver gekomen. Vooral ook omdat ik andere dingen liever wilde spelen, maar als ik je verhaal zo lees zou ik deze wel opnieuw eens willen proberen.
Pius

10 okt 2025, 11:39

Deze hoort zeer zeker in de top 25 Wii-games wat mij betreft. Echt een steengoede game die nog steeds zijn glans niet heeft verloren. Ik zou wel durven zeggen dat dit een van de meest immersieve games is die ik ooit heb gespeeld, vooral door de perfect uitgewerkte controls. Ik ben zelf niet zo'n enorme fan van de Silent Hill-serie, maar deze game is voor mij een prettige uitzondering. Zonder twijfel een aanrader. Helaas valt deze wel in de dure categorie Wii-games, maar hij is zijn geld alsnog wel waard wat mij betreft! Mooie entry!
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

10 okt 2025, 14:41

Damn Arjen ik was deze titel helemaal vergeten, maar ik sluit me 100% aan bij wat je zegt. Ik heb n.a.v. de game nog contact opgezocht met Sam Barlow omdat ik het zo'n bijzondere interpretatie vond, en daarna zijn solo-carriere als indie dev op de voet gevolgd.

Shattered Memories was destijds wel enigszins polariserend omdat het de combat compleet weggehaald heeft, je kan alleen nog maar vluchten. Maar ik vond het erg innovatief hoe je acties (en soms ook alleen maar waar je als speler het langst naar keek) invloed hadden op de cutscenes en de verschijningsvorm van de vijanden. Top game!
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

11 okt 2025, 23:52

Ik ben aan de beurt, morgen volgt mijn keuze voor de draft!
arjen1981

12 okt 2025, 17:38

Ik kan er één op jou lijst nog raden. Ik ben benieuwd of dat deze entry al gaat zijn.
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

13 okt 2025, 10:38

Excite Truck

Afbeelding

Release date: 2006
Ontwikkelaar: Monster Games
Genre: Arcade racing

Ik weet het nog zo goed dat we bij de Bijenkorf in Eindhoven waren, en dat mijn broertje en ik allebei een spelletje voor de NES uit mochten zoeken. Mijn voorkeur ging direct uit naar de nieuw verschenen Super Mario Bros 2, maar mijn broertje pakte Excite Bike uit de schappen. Ik kan me nauwelijks herinneren dat hij Excite Bike veel gespeeld heeft, en ik was er relatief snel op uitgekeken. Het leukste vond ik dat je zelf parcours kon maken in het spel, en dan maakte ik iets waar de motor constant over zou struikelen. Fast forward tot 2005 (ja, je leest het goed, ruim voordat de Wii uit zo komen) en ik kreeg als game developer een demonstratie van Project Revolution. Een medewerker van Nintendo toonde Wii Tennis, een mini-game die uiteindelijk in Wii Play terug zou komen, en.. een demo van Excite Truck.

Net als mijn collega's was ik meteen om voor de console, al maakte Excite Truck niet direct de indruk die de game na lancering op mij zou maken. Ik herinner me nog goed dat het ongeveer tegelijk uit zou komen met Playstation's Motorstorm, een game die alle grafische truckjes uit de kast haalde om een next-gen indruk achter te laten. Maar toen beide games eenmaal op de markt waren werd voor veel gamers ineens duidelijk wat de CEO van Nintendo destijds, de inmiddels overleden Satoru Iwata, bedoelde met dat de specs van de console niet zo belangrijk zijn als men vaak denkt. Want begrijp me niet verkeerd, Motorstorm was meer dan alleen een grafische showcase, de physics based gameplay verlegde de lat voor het motorcross genre. Maar de game Excite Truck, die er uit zag als een game van een verleden consolegeneratie, combineerde het motorcross genre met Burnout-achtige arcade gameplay met SSX trucks.

Het voornaamste doel in Excite Truck is namelijk om een bepaald aantal style points te halen. Je positionering bij de eindstreep is nog steeds heel belangijk, maar het overgrote deel van de punten behaal je door tijdens de race risico's te nemen. Bijvoorbeeld door Burnout-achtige near-miss acties langs okstakels, of door flinke air-time te behalen en door een aantal ringen te springen, het wrecken van tegenstanders levert naast de uitschakeling ook style points op, en dan heb ik het nog niet gehad over de terrain deformation. In feite ben je dus tijdens het racen constant naar de horizon aan het staren naar mogelijkheden om risico's te nemen, als je het op tijd ziet want de snelheid in het spel ligt hoog. Voor mij zat de lol van het spel er in om in elk level de hoogst mogelijke beoordeling te krijgen, en dat heb ik zelden met spellen. Gelukkig kent het spel ook tamelijk wat levels.

Helaas hebben wij Europeanen de sequel Excite Bots mis moeten lopen, en als ik een bericht van Pius op dit forum mag geloven was dat ook een ijzersterke game die nog verder over de top gaat. Misschien dat we ooit nog eens Wii support op NSO krijgen want ik zou het heel graag eens willen proberen. Voor degenen die Excite Truck nog nooit hebben gespeeld kan ik de game zeer aanraden.

Pllank gas! Jump! en Boooooooooost!
OldSchool
Contacteer:

13 okt 2025, 12:36

Onverwachte entry, Niels! Ik kende hem sowieso al niet. Maar het klinkt wel heel tof. Als het op racers aan komt, zit ik meer in de Arcade hoek, dan in de realistische hoek. En dan klinkt dit wel als een lekkere racer waarbij je vooral capriolen wil gaan uithalen. Interessant!
KillingRaptor

13 okt 2025, 14:26

Ik heb deze liggen maar moet hem nog altijd eens opstarten, lijkt me wel een hele gave game. Sowieso hou ik wel van arcade racers (sim racers, not so much).
Pius

13 okt 2025, 21:29

Deze game is zó veel leuker dan zijn cover of lage prijs doen vermoeden. Ik vind deze game echt tijdloos. Het is voor mij alleen zo dat hij dubbel en dwars is ingehaald door (NTSC-only) Excite Bots. Zoals Niels terecht aangeeft vind ik die nog beter en nog meer over de top. Dat is echt een van mijn favoriete racegames aller tijden. En hoewel Excite Truck ietsjes tammer genoemd zou kunnen worden is het nog steeds garant voor uuuuuren speelplezier. Deze game voelt gewoon echt lekker om te spelen, dat is iets wat blijft. Zeer terechte entry wat mij betreft!

Terug naar “Retro gaming”