Button Bashers Top 25 Draft: Nintendo Wii!

Nostalgie! Alles vanaf de Atari 2600 t/m de Nintendo GameCube.
arjen1981
Animal Crossing Tour 2020
Animal Crossing Tour 2020

Re: Button Bashers Top 25 Draft: Nintendo Wii!

14 okt 2025, 13:09

Zit ook hier de collectie omdat deze gespeeld mag worden.
Pius

17 okt 2025, 09:28

Metroid Prime Trilogy

Afbeelding

Release date: 2009
Ontwikkelaar: Retro Studios
Genre: Metroidvania

Wat is er beter dan één geweldige game? Drie geweldige games in één bundel natuurlijk. Metroid Prime Trilogy bevat alle 3 de delen uit de Metroid Prime serie die tot nu toe zijn uitgekomen. Misschien een beetje cheaten dit, maar het is gewoon één game die je kunt kopen, dus ik vind het toegestaan.

Laten we beginnen met de Wii-exclusive: Metroid Prime 3 Corruption. Ik was altijd erg aangetrokken tot de sfeer en world building van Metroid Prime 1 en 2 en heb ze ook met redelijk plezier gespeeld. Ik kon alleen moeilijk wennen aan de controls van die 2 games. Ik heb altijd moeite gehad met games op consoles waarvoor je eigenlijk een muis wil hebben (FPS, RTS, Minecraft-achtige games, etc.). Dus ondanks dat ik de kwaliteit zag, behoorde Metroid Prime 1 en 2 voor mij toen niet tot de beste games van de generatie.

Afbeelding

Toen kwam daar Metroid Prime 3. Het was niet alleen een game met dezelfde kwaliteit als deel 1 en 2 qua wereld en beleving, maar het had ineens door de Wii-mote controls gekregen waar ik wél het gevoel van controle over de game had. Dat maakte het geheel voor mij zoveel meer immersive dat ik ineens hooked was aan dit type spel. En het richten met de Wii-mote opende bovendien ook de deur voor nieuwe spelelementen waarbij snel mikken en schieten nodig was. Dit maakte de game veel interactiever en de combat veel sneller dan bij zijn voorgangers. Ik genoot ervan.

Als kers op de taart besloot Nintendo om deel 1 en 2 te voorzien van diezelfde controls en uit te brengen in één bundel met deel 3. Voor het eerst kon ik deze games dus op een manier beleven die bij mij paste. Toen klikte het en heb ik ze allemaal nogmaals doorgespeeld. Wat een heerlijke manier om deze games te herontdekken. Ik hoef denk ik inhoudelijk weinig te vertellen over deze 3 tijdloze klassiekers, iedereen weet wel wat voor games dit zijn. En hoewel de Switch-remaster van deel 1 ijzersterk is, gaat er voor mij nog steeds niks boven de controls op de Wii. Een schoolvoorbeeld voor hoe je dit type game zou moeten besturen op deze console. Ik zou iedereen aanraden die de games nog niet op deze manier gespeeld heeft om deze trilogie op de kop te tikken. En mocht dat te duur zijn (want het is een van de prijzigste Wii-games op de tweedehands markt), dan kun je altijd nog Metroid Prime 3 zelf voor een zacht prijsje kopen en kijken of het bij je past.

Afbeelding
"Come back when you can put up a fight."
OldSchool
Contacteer:

17 okt 2025, 10:05

Ik heb Metroid Prime nooit op de Wii gespeeld. Hoewel jouw verhaal wel heel erg uitnodigt, doet de gedachten aan de Wii Motion controls dat helemaal niet. Je hebt wel gelijk met wat je zegt over ‘muis’-games, dus dan geloof ik je ook maar als je zegt dat deze games werken met de Motion controls.

Overigens, één disc in één hoesje telt sowieso als één game voor de draft!
Pius

17 okt 2025, 10:09

Ik snap het terughoudendheid, omdat dit soort controls snel fout kan gaan. Maar hier werkt het echt heel goed. Het voelt lekker aan. Er is nog een aantal andere first person games op de Wii met soortgelijke controls die ook de moeite waard zijn, maar die zal ik even voor me houden om niet potentieel het gras voor iemands voeten weg te maaien.

Ik zou in jouw geval Metroid 3 toch even een kans geven. Hij is niet duur en je merkt snel genoeg of het klikt.
KillingRaptor

17 okt 2025, 10:41

Voor mij is de Switch versie van de eerste game echt wel de beste versie. Maar de Prime games zijn sowieso erg goed!
Joey
Veteraan
Veteraan

18 okt 2025, 14:24

Ik heb de Switch-versie van Metroid Prime geprobeerd, maar kwam er niet echt in. Het is soms te onduidelijk waar je heen moet en dan haak ik misschien wel te snel af.
Afbeelding
Pius

18 okt 2025, 20:52

Joey schreef:Ik heb de Switch-versie van Metroid Prime geprobeerd, maar kwam er niet echt in. Het is soms te onduidelijk waar je heen moet en dan haak ik misschien wel te snel af.
Bedoel je deel 3 specifiek of alle 3 de delen?
KillingRaptor

18 okt 2025, 21:56

Pius schreef:
18 okt 2025, 20:52
Joey schreef:Ik heb de Switch-versie van Metroid Prime geprobeerd, maar kwam er niet echt in. Het is soms te onduidelijk waar je heen moet en dan haak ik misschien wel te snel af.
Bedoel je deel 3 specifiek of alle 3 de delen?
Denk niet dat de derde op de Switch is verschenen. :lol:
Pius

18 okt 2025, 22:07

Ah lol ik las Wii-versie
Mark

18 okt 2025, 22:32

Joey schreef:
18 okt 2025, 14:24
Ik heb de Switch-versie van Metroid Prime geprobeerd, maar kwam er niet echt in. Het is soms te onduidelijk waar je heen moet en dan haak ik misschien wel te snel af.
Dat is ook wel een beetje de charme van Metroid. Ben de games zelf later pas gaan waarderen en dat komt toch grotendeels door het hele gevoel van ontdekken. De overgang van 2D naar 3D heb ik trouwens niet meer gemaakt (motion sickness en dat is met FPS altijd verschrikkelijk, dus dat speel ik niet).
Pius

19 okt 2025, 07:47

Dat is inderdaad wel redelijk de essentie van Metroid-games. Die is prima overeind gebleven bij alle 3 de Prime-delen wmb.
ikk
Contacteer:

20 okt 2025, 13:36

Raving Rabbids: Travel in Time

Afbeelding

Release date: 21 November 2010
Ontwikkelaar: Ubisoft
Genre: Party

Als mensen klagen over de Wii dan gaat het vaak om de hoeveelheid slechte party games vol minigames met slecht geïmplementeerde motion controls. Laat ik in deze top 25 dan ook een party game benoemen vol minigames met goed geïmplementeerde motion controls.

Afbeelding

Raving Rabbids: Travel in Time heeft minigames in 5 categorieën:
  • Bouncerium => Dit zijn 2d platform levels waarbij je dingen moet verzamelen of slopen of als laatste moet overleven in een sidescroller.
  • Shootarium => Dit zijn wat minigames waarbij je moet schieten maar ze hebben wat creatievere dingen bedacht dan alleen dingen stuk schieten voor punten. Zo moet je bijvoorbeeld een piramide bouwen door blokken op te pakken en op de juiste plek schieten, maar je kunt ook blokken uit de piramide van de tegenstander slopen.
  • Runarium => Dit zijn 2 vs 2 races waarbij je aan je teamgenoot zit en een hindersnisbaan door moet of dingen moet verzamelen inclusief powerups.
  • Hookarium => Dit zijn 2 vis minigames die je kunt overslaan, maar er zit ook een minigame bij waarbij 2 teams van 2 op een plank zitten en die plank dmv hengel-controls die plank voorwaarts moeten trekken. Best vermakelijk voor een keertje.
  • Flyarium => Dit zijn levels waarbij je moet vliegen in races met Mario Kart achtige powerups of ballonnen moet verzamelen die achter je aan blijven hangen maar die je ook van andere spelers kunt afpakken door er tegenaan te vliegen.
Afbeelding

Toen ik de Wii set net compleet had ben ik met wat vrienden een zooi party games gaan proberen en ik moet inderdaad toegeven dat er echt hele slechte tussen zitten. Van alles wat we geprobeerd hebben is Raving Rabbids: Travel in Time onze favoriet en dat komt omdat bijna alle minigames vermakelijk zijn met als hoogtepunt de flyarium.
In de flyarium bestuur je je vliegtuig door de wiimote en nunchuck beide als vleugels naast je te houden en je stuurt dus door wiimote omlaag te doen een nunchuck omhoog of andersom. Deze besturing werkt echt fantastisch! Na een minuutje klikte het voor iedereen en konden we los. Vooral de balloon battle is genieten, als iemand net een hele lange slinger heeft verzamelt en je daar vol doorheen weet te vliegen en een hoop jat, genieten!

Afbeelding
OldSchool
Contacteer:

20 okt 2025, 14:31

Dit is toch wel de kracht van de Wii voor mij persoonlijk. Als ik het opstart, is het negen van de tien keer voor een party game. Deze kende ik nog niet, dus die gaat zeker op mijn lijstje!
KillingRaptor

20 okt 2025, 14:37

Deze heb ik nooit gespeeld maar ben ook helemaal geen fan van die Rabbids, ze zijn irritant. :lol:
Pius

20 okt 2025, 15:49

De Rabbids-games zijn aardige party games die inderdaad wel goed besturen. Deze games zouden voor mij de top 100 op de Wii nog niet halen, maar dat is juist het leuke van zo'n draft. Leuke en verrassende entry!
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

20 okt 2025, 19:50

Ik vond de Rabbids vanaf het begin al heel erg grappig en ik heb er drie games van liggen, maar dit deel ontbreekt omdat het op een gegeven moment wel meer vam hetzelfde werd. Maar die Rabbids..

BAAAAAH!!!
Ribbelchips

21 okt 2025, 15:38

Ik heb de Rabbids games eigenlijk altijd geskipt omdat ik ze irritant vond, maar ik heb dus recent Mario and Rabbids Kingdom Battle uitgespeeld en stiekum vond ik ze gewoon heel erg grappig. Misschien dat ik deze wel een kans geef als ik hem goedkoop voorbij zie komen.

Metroid Prime heb ik gespeeld op de NGC destijds. Ik denk op 40% gestopt omdat ik even niet verder kwam en andere games ben gaan spelen. Tot vorig jaar eigenlijk nooit echt meer een kans gegeven. Toen kocht ik de Switch remaster en die heb ik in 1 ruk uitgespeeld. Ik heb niet echt meer de behoefte om 100 euro uit te geven voor die trilogy (want deel 3 heb ik ook liggen voor de Wii). Ik heb nog wel steeds de hoop dat Nintendo MP2 van een soortgelijke remaster opfrisbeurt voorziet
Afbeelding
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

22 okt 2025, 16:03

Ik krijg door dit topic zin om de Metroid Prime 1 remaster de spelen, maar ik wil mijn smaak niet bederven voordat Metroid Prime 4 uitkomt.
Pius

24 okt 2025, 14:34

Vriendelijke reminder voor @Arjen1981 :)
OldSchool
Contacteer:

24 okt 2025, 16:18

arjen1981 schreef:
13 sep 2025, 10:59
Even een tag, zodat Arjen ook een berichtje krijgt.
Pius

24 okt 2025, 16:31

Tag team tournament!
Pius

25 okt 2025, 23:39

Het lijkt nog niet echt indruk te maken.

Sent from my A059P using Tapatalk

kingoftherain

26 okt 2025, 08:21

Misschien te druk met schrijven om te kunnen reageren.
Afbeelding

Wooloo = love, Wooloo = life
Pius

26 okt 2025, 08:58

Misschien eerst @Apenheul laten gaan? Kan Arjen even blijven schrijven nog hahaha

Sent from my A059P using Tapatalk

Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

26 okt 2025, 10:12

Ik sta stand-by :)

Terug naar “Retro gaming”