Muziek in games: de Button Bashers collectie!

Nostalgie! Alles vanaf de Atari 2600 t/m de Nintendo GameCube.
KillingRaptor

Re: Muziek in games: de Button Bashers collectie!

28 mar 2025, 21:03

kingoftherain schreef:
28 mar 2025, 18:07
Main Theme
David Whittaker
Supaplex (PC/DOS, Amiga)
Ik heb al zo vaak over deze game gehoord maar zelf nooit gespeeld. Dit nummer klinkt wel lekker zeg!
KillingRaptor

28 mar 2025, 21:16

The Housebuilding Song
David Ferguson
Red Dead Redemption II (PS4, Xbox One, PC)

Over beïnvloed zijn door andere nummers gesproken, Arjen werd deels door Turtles in Time geïnspireerd voor het nummer van Wild Arms en die inspireerde mij dan weer voor dit nummer. Red Dead Redemption II heb ik niet lang na de release gekregen van mijn ex, maar door omstandigheden met haar waar ik niet verder op zal ingaan ben ik hem pas later echt beginnen spelen. Het eerste deel vond ik al fantastisch en deze moest daar zeker niet voor onderdoen. Ik hou sowieso van westerns dus deze serie is helemaal mijn ding, en dat terwijl ik drie keer niets heb met GTA.

Het nummer dat ik heb gekozen is best een aparte voor de serie, deze is gewoon erg happy feeling en ik vond het ook zo'n tof stukje terwijl dit speelde. Komt ook heel laat in de game voor en meer zal ik er over niet over zeggen om spoilers te voorkomen. Ik kan dergelijke nummers zeker wel waarderen, Johnny Cash bijvoorbeeld vind ik ook altijd erg goed.
arjen1981
Animal Crossing Tour 2020
Animal Crossing Tour 2020

28 mar 2025, 22:33

Ha dat is inderdaad een mooi vervolg en afsluiting. Want beter kan haast niet. Prachtig moment in het spel inderdaad!
kingoftherain

29 mar 2025, 15:08

KillingRaptor schreef:
28 mar 2025, 21:03
...maar zelf nooit gespeeld.
Ik zeg doen! :thumbup:
Afbeelding

Wooloo = love, Wooloo = life
kingoftherain

29 mar 2025, 15:10

KillingRaptor schreef:
28 mar 2025, 21:16
The Housebuilding Song
David Ferguson
Red Dead Redemption II (PS4, Xbox One, PC)

Over beïnvloed zijn door andere nummers gesproken, Arjen werd deels door Turtles in Time geïnspireerd voor het nummer van Wild Arms en die inspireerde mij dan weer voor dit nummer. Red Dead Redemption II heb ik niet lang na de release gekregen van mijn ex, maar door omstandigheden met haar waar ik niet verder op zal ingaan ben ik hem pas later echt beginnen spelen. Het eerste deel vond ik al fantastisch en deze moest daar zeker niet voor onderdoen. Ik hou sowieso van westerns dus deze serie is helemaal mijn ding, en dat terwijl ik drie keer niets heb met GTA.

Het nummer dat ik heb gekozen is best een aparte voor de serie, deze is gewoon erg happy feeling en ik vond het ook zo'n tof stukje terwijl dit speelde. Komt ook heel laat in de game voor en meer zal ik er over niet over zeggen om spoilers te voorkomen. Ik kan dergelijke nummers zeker wel waarderen, Johnny Cash bijvoorbeeld vind ik ook altijd erg goed.
Die is wel lekker chill. En als het werk gedaan is een biertje en een saffie erbij.
Afbeelding

kingoftherain

29 mar 2025, 15:22

Iemand een shot adrenaline nodig?

Big Blue
Shiho Fujii, Atsuko Asahi, Ryo Nagamatsu & Yasuaki Iwata
Mario Kart 8 (Wii U) / Mario Kart 8 Deluxe (Switch)

Zoooooooo, wat een feest! De oorspronkelijke versie van dit nummer komt natuurlijk uit F-Zero en daar is het Mario Kart 8 circuit waarbij dit speelt logischerwijs ook op gebaseerd. En nu ik erover nadenk is circuit niet het goede woord, want het is één van maar een paar baantjes die niet rondgaan, maar een begin en een eindpunt hebben. Maakt niet uit, want het is een topbaan met een toptrack.

Mario Kart 8 is heel snel mijn favoriete deel van de reeks geworden. De baantjes vind ik erg tof, dat anti-grav maakt het lekker gevarieerd en de muziek is geweldig. Ik ben heel benieuwd of een Mario Kart 9 het nóg beter zou kunnen doen.
Afbeelding

KillingRaptor

29 mar 2025, 15:31

Oeh ja dit is een goede! Ik vond het zo gaaf dat ze F-Zero banen in Mario Kart hebben verwerkt. Nu wacht ik wel nog steeds op een nieuwe F-Zero... Maar erg gave track inderdaad!
KillingRaptor

29 mar 2025, 19:19

Empire
Yoshitaka Azuma
Panzer Dragoon (Sega Saturn)

Mijn eerste kennismaking met de Panzer Dragoon franchise was Orta op de Xbox. Ik speelde hem indertijd op de 360 maar die backwards compatibiliteit was niet geweldig, je kon nooit verder spelen dan een bepaalde stage. Gelukkig heb ik later wel een originele Xbox gekocht en kon ik hem wel spelen zoals het hoorde. Maar zelfs mijn eerste ervaring was al zo goed dat ik meteen wist dat deze franchise echt mijn ding was. Toen ik eindelijk een Sega Saturn in huis haalde moesten de originele en Zwei uiteraard ook in huis komen, zo gezegd zo gedaan! Ik vind ze allemaal heel tof om te spelen ook, toppertje van een franchise wat mij betreft.

Maar wat muziek betreft is het eerste deel echt wel de beste voor mij. Echt fantastische nummers in die game en mijn absolute favoriet is zeker Empire. Dit nummer speelt tijdens een bepaalde stage in de game waarin je in een woestijn tegen een Imperial base gaat vechten. Dit was ook echt het eerste grote gevecht tegen de Empire in de game. En die muziek erbij, oeh was me dat even een memorable momentje zeg. Sindsdien is dit altijd al mijn favoriete track van de volledige franchise geweest.
kingoftherain

30 mar 2025, 06:04

KillingRaptor schreef:
29 mar 2025, 19:19
Empire
Yoshitaka Azuma
Panzer Dragoon (Sega Saturn)

Mijn eerste kennismaking met de Panzer Dragoon franchise was Orta op de Xbox. Ik speelde hem indertijd op de 360 maar die backwards compatibiliteit was niet geweldig, je kon nooit verder spelen dan een bepaalde stage. Gelukkig heb ik later wel een originele Xbox gekocht en kon ik hem wel spelen zoals het hoorde. Maar zelfs mijn eerste ervaring was al zo goed dat ik meteen wist dat deze franchise echt mijn ding was. Toen ik eindelijk een Sega Saturn in huis haalde moesten de originele en Zwei uiteraard ook in huis komen, zo gezegd zo gedaan! Ik vind ze allemaal heel tof om te spelen ook, toppertje van een franchise wat mij betreft.

Maar wat muziek betreft is het eerste deel echt wel de beste voor mij. Echt fantastische nummers in die game en mijn absolute favoriet is zeker Empire. Dit nummer speelt tijdens een bepaalde stage in de game waarin je in een woestijn tegen een Imperial base gaat vechten. Dit was ook echt het eerste grote gevecht tegen de Empire in de game. En die muziek erbij, oeh was me dat even een memorable momentje zeg. Sindsdien is dit altijd al mijn favoriete track van de volledige franchise geweest.
The fuck!? Waar was deze banger mijn hele leven? Had ik dan tóch een Saturn moeten kopen in plaats van een PlayStation? :thinking:
Afbeelding

kingoftherain

30 mar 2025, 06:38

Tal Tal Heights
Kozue Ishikawa
The Legend Of Zelda: Link's Awakening (GB, GBC)

Ik heb een hele hoop Zelda spellen, maar ik heb er pas drie van uitgespeeld, waarvan er twee Link's Awakening zijn. Een keertje op de Game Brick, eh, Boy, en later de Switch versie. Dit nummer vond ik altijd erg leuk.
Afbeelding

KillingRaptor

30 mar 2025, 11:33

kingoftherain schreef:
30 mar 2025, 06:38
Tal Tal Heights
Kozue Ishikawa
The Legend Of Zelda: Link's Awakening (GB, GBC)
Oh ja, dit blijft echt zo'n geweldig deuntje inderdaad! Hoort hier zeker thuis. :biggrin:
KillingRaptor

30 mar 2025, 16:16

Black Moon Cat
Takenobu Mitsuyoshi, Takayuki Nakamura & Akiko Hashimoto
Virtua Fighter 2 (Arcade, Sega Saturn)

Mijn eerste kennismaking met Virtua Fighter was in de arcadehallen, ik denk dat het deel 2 of 3 was die ik toen voor het eerst speelde. Ik vond het meteen echt een geweldige game ook. Het heeft geduurd tot ik veel jaren later zelf een Dreamcast en Saturn had toen ik de games ook thuis kon spelen. Ondertussen heb ik van bijna ieder deel wel ergens een versie van en ik speel ze nog steeds erg graag. Virtua Fighter onderscheid zich ook van andere fighters omdat deze geen flashy vuurballen ofzo heeft, het voelt echt meer als een martial arts game aan (de moon jumps niet meegerekend dan).

Waar de games voor mij ook uitspringen zijn de soundtracks want wat een fantastische muziek hebben de meeste van deze. Dit is terug Sega op zijn best met arcade soundtracks. Black Moon Cat is echt wel mijn favoriete nummer, dit is de theme van Sarah Bryant en toevallig is zij ook altijd het personage waar ik naar terugkeer als ik deze games speel. Het klinkt gewoon enorm lekker en de energie spat er vanaf. Ook weer eentje die in de vinyl collectie zit, heel recent toegevoegd deze. De soundtrack van de eerste game heb ik ook liggen op vinyl.
kingoftherain

31 mar 2025, 17:22

KillingRaptor schreef:
30 mar 2025, 16:16
Black Moon Cat
Takenobu Mitsuyoshi, Takayuki Nakamura & Akiko Hashimoto
Virtua Fighter 2 (Arcade, Sega Saturn)

Mijn eerste kennismaking met Virtua Fighter was in de arcadehallen, ik denk dat het deel 2 of 3 was die ik toen voor het eerst speelde. Ik vond het meteen echt een geweldige game ook. Het heeft geduurd tot ik veel jaren later zelf een Dreamcast en Saturn had toen ik de games ook thuis kon spelen. Ondertussen heb ik van bijna ieder deel wel ergens een versie van en ik speel ze nog steeds erg graag. Virtua Fighter onderscheid zich ook van andere fighters omdat deze geen flashy vuurballen ofzo heeft, het voelt echt meer als een martial arts game aan (de moon jumps niet meegerekend dan).

Waar de games voor mij ook uitspringen zijn de soundtracks want wat een fantastische muziek hebben de meeste van deze. Dit is terug Sega op zijn best met arcade soundtracks. Black Moon Cat is echt wel mijn favoriete nummer, dit is de theme van Sarah Bryant en toevallig is zij ook altijd het personage waar ik naar terugkeer als ik deze games speel. Het klinkt gewoon enorm lekker en de energie spat er vanaf. Ook weer eentje die in de vinyl collectie zit, heel recent toegevoegd deze. De soundtrack van de eerste game heb ik ook liggen op vinyl.
Als ik had moeten gokken dan had ik waarschijnlijk wel gezegd dat het van een fighting game kwam. Niet dat ik zou weten welke, maar toch. Sarah Bryant is zeker tof. Ik vond die Vanessa Lewis ook wel lekker... spelen. :innocent:
Afbeelding

kingoftherain

31 mar 2025, 17:39

Gang-Plank Galleon
Dave Wise, Eveline Novakovic, Robin Beanland
Donkey Kong Country (SNES)

Ergens heeft deze game een hele vreemde geschiedenis. Het is namelijk een hele leuke platformer en het zag er bizar goed uit. Iedereen is het daar tegenwoordig over eens. Maar ik kan me nog herinneren dat er toen al werd geklaagd dat het er wel leuk uitzag, maar dat de gameplay toch belangrijker was dan de graphics? Fokking jankies! De gameplay was toen ook al top en ik heb dat gezeur dan ook nooit begrepen.

Ik had dit spel niet op mijn oorspronkelijke Super Nintendo, maar had het een keer van een vriend geleend. Soortvan. Die vriend had 'm namelijk weer van een andere klasgenoot van ons geleend. Het was dus niet echt aan hem om het spel weer aan mij uit te lenen. Aan de ene kant vond ik het niet erg netjes, maar ja, ik kon nu een paar dagen Donkey Kong Country spelen. :party3: :party3: :party3:

Rond de eeuwwisseling merkte ik dat ik dit deuntje weleens zat te neurieën. Er was alleen één dingetje. Ik wist niet meer waar het van was. Het heeft een tijdje geduurd voordat ik erachter was dat het deze boss theme van Donkey Kong Counrty was. Daarna ben ik het nooit meer vergeten, zeker niet nadat ik het spel zelf kocht voor mijn tweedehands Super Nintendo. It's a classic!
Afbeelding

KillingRaptor

31 mar 2025, 20:23

kingoftherain schreef:
31 mar 2025, 17:39
Gang-Plank Galleon
Dave Wise, Eveline Novakovic, Robin Beanland
Donkey Kong Country (SNES)
Ja dat is wel een klassiekertje die hier zeker thuishoort. Geweldig nummer!
KillingRaptor

31 mar 2025, 21:33

Brinstar (The Jungle Floor)
Kenji Yamamoto & Minako Hamano
Super Metroid (SNES)

Super Metroid, man dit is me pas een game! Deze staat in mijn top 3 favoriete games aller tijden. Ik heb hem al verschillende keren uitgespeeld en iedere keer is het echt weer volop genieten. Deze was ook mijn eerste kennismaking met de Metroid franchise, sinds ik deze heb gespeeld ben ik ook echt fan van de serie geworden. Ik weet nog dat ik hem in een tweedehandswinkeltje had gekocht, dat was sowieso best laat want toen had ik al mijn PS1 (weet ik nog heel doordat ik toen ook Final Fantasy games had gekocht in die winkel voor PS1). Maar het was meteen prijs, wat een geweldig avontuur was deze.

En die muziek is ook zo goed in deze game. Ik kan hier bijna ieder nummer wel plaatsen want stuk voor stuk zijn ze prachtig. Heel erg sfeervolle nummers maar ze klinken ook gewoon erg goed. Voor nu heb ik het nummer dat je in het eerste deel van Brinstar hoort gekozen, deze is erg sfeervol maar er zit ook echt een toffe melodie achter.

Oh en onderstaand filmpje wil ik ook wel even delen, zo voel ik mij ook bij dit nummer. :lol:

Ok Impala!
Contacteer:

01 apr 2025, 09:45

Nintendo heeft vandaag de OST van F-Zero X Expansion Pack (Nintendo 64 DD) toegevoegd aan Nintendo Music. Hierop staat een exclusieve versie van Rainbow Road. En die gaat hard!

kingoftherain

01 apr 2025, 17:55

KillingRaptor schreef:
31 mar 2025, 21:33
Brinstar (The Jungle Floor)
Kenji Yamamoto & Minako Hamano
Super Metroid (SNES)

Super Metroid, man dit is me pas een game! Deze staat in mijn top 3 favoriete games aller tijden. Ik heb hem al verschillende keren uitgespeeld en iedere keer is het echt weer volop genieten. Deze was ook mijn eerste kennismaking met de Metroid franchise, sinds ik deze heb gespeeld ben ik ook echt fan van de serie geworden. Ik weet nog dat ik hem in een tweedehandswinkeltje had gekocht, dat was sowieso best laat want toen had ik al mijn PS1 (weet ik nog heel doordat ik toen ook Final Fantasy games had gekocht in die winkel voor PS1). Maar het was meteen prijs, wat een geweldig avontuur was deze.

En die muziek is ook zo goed in deze game. Ik kan hier bijna ieder nummer wel plaatsen want stuk voor stuk zijn ze prachtig. Heel erg sfeervolle nummers maar ze klinken ook gewoon erg goed. Voor nu heb ik het nummer dat je in het eerste deel van Brinstar hoort gekozen, deze is erg sfeervol maar er zit ook echt een toffe melodie achter.

Oh en onderstaand filmpje wil ik ook wel even delen, zo voel ik mij ook bij dit nummer. :lol:

Jaaaaaaa! Het spel dat me op deze gezellige site deed belanden! Sowieso een klassieker en dat nummer is ook wel lekker, ja. :thumbup:
Afbeelding

kingoftherain

01 apr 2025, 18:00

Ok Impala! schreef:
01 apr 2025, 09:45
Nintendo heeft vandaag de OST van F-Zero X Expansion Pack (Nintendo 64 DD) toegevoegd aan Nintendo Music. Hierop staat een exclusieve versie van Rainbow Road. En die gaat hard!

Die klinkt goed, man! :thumbup:
Afbeelding

kingoftherain

01 apr 2025, 18:09

Megalovania
Toby Fox
Undertale (PS4, PSV, XB1, NS, PC, Mac, Linux)

Laatst had ik een liedje van Celeste geplaatst en toen zei ik dat het één van de bekendste indies is. Dit is er nog zo één, alleen heb ik zelf niet zo'n interesse om het te spelen. Dit nummer uit het spel, however, die speel ik met alle plezier af.

Ik had vorig jaar die drum game voor de Switch gekocht en daar kon ik ook dit nummer doen. Dat was effe lekker rammen.
Afbeelding

KillingRaptor

01 apr 2025, 21:10

kingoftherain schreef:
01 apr 2025, 18:09
Megalovania
Toby Fox
Undertale (PS4, PSV, XB1, NS, PC, Mac, Linux)
Ik heb deze game zelf ook nooit gespeeld maar het nummer ken ik wel en die klinkt inderdaad erg goed! Hij zit ook in Smash Bros. Ultimate (was met die Sans Mii skin te downloaden) en daar klinkt hij ook erg goed.
KillingRaptor

01 apr 2025, 21:20

Birth of a Wish/Become a God
Keiichi Okabe
NieR: Automata (PS4, Xbox One, Switch, PC)

NieR: Automata was een game waar ik erg naar uitkeek sinds de aankondiging en toen ik hem opstartte wist ik meteen dat deze niet zou teleurstellen. Wat een prachtige game was dit zeg! Ik heb hem dan ook gelijk drie keer uitgespeeld voor het echte einde en heb me daar geen moment mee verveeld, dit was echt volop genieten. Het speelde allemaal zo lekker en die muziek was simpelweg fantastisch te noemen.

Ik kon heel veel nummers kiezen die ik erg goed vind om hier te plaatsen maar voor nu heb ik voor bovenstaande gekozen. Dit was echt een gaaf stukje in de game en de muziek past er perfect bij. Het klinkt ook gewoon erg goed op zichzelf. Dit is er ook weer zo-eentje waarvan ik het album op vinyl heb liggen in de collectie en van deze heb ik ook beide versies op CD liggen. Ja deze soundtrack vond ik echt zo goed.
kingoftherain

01 apr 2025, 23:33

KillingRaptor schreef:
01 apr 2025, 21:20
Birth of a Wish/Become a God
Keiichi Okabe
NieR: Automata (PS4, Xbox One, Switch, PC)

NieR: Automata was een game waar ik erg naar uitkeek sinds de aankondiging en toen ik hem opstartte wist ik meteen dat deze niet zou teleurstellen. Wat een prachtige game was dit zeg! Ik heb hem dan ook gelijk drie keer uitgespeeld voor het echte einde en heb me daar geen moment mee verveeld, dit was echt volop genieten. Het speelde allemaal zo lekker en die muziek was simpelweg fantastisch te noemen.

Ik kon heel veel nummers kiezen die ik erg goed vind om hier te plaatsen maar voor nu heb ik voor bovenstaande gekozen. Dit was echt een gaaf stukje in de game en de muziek past er perfect bij. Het klinkt ook gewoon erg goed op zichzelf. Dit is er ook weer zo-eentje waarvan ik het album op vinyl heb liggen in de collectie en van deze heb ik ook beide versies op CD liggen. Ja deze soundtrack vond ik echt zo goed.
Ja, wrijf het er nog maar een keertje in. Helemaal niet jaloers ofzo, hahaha. Maar zeker een geweldig spel met een fantastische soundtrack.
Afbeelding

kingoftherain

02 apr 2025, 18:10

Ik bedenk nu pas dat ik gister met 1 april die bus simulator theme had moeten doen, ofzo. Oh, wat een gemiste kans. :doh:
Afbeelding

kingoftherain

02 apr 2025, 21:01

Opening
Miki Higashino
Suikoden II (PS1, PC)

Één van de beste JRPG's aller tijden, maar zonder het eerste deel had dit niet zo'n succes geweest. Sterker nog, ik raad sowieso aan om ze in de juiste volgorde te spelen. Het draagt bij aan een betere opbouw van de wereld. De main games spelen zich namelijk af in dezelfde wereld, alleen in verschillende gebieden.

Op het moment is het ook de perfecte tijd om hierin te duiken. Pasgeleden is namelijk de remaster van de eerste twee delen uitgebracht en vorig jaar kwam er ook al een spirituele opvolger, genaamd Eiyuden Chronicle: Hundred Heroes.

Dit nummer begint een beetje new age-achtig. Ik hou daar wel van. Het is maar van korte duur, want het gaat al snel over in een wat meer standaard intro zoals we die ook van de eerste Suikoden kennen. Heerlijk.

Fan van turn-based JRPG's en deze nog niet gespeeld? Get on that shit!
Afbeelding

Terug naar “Retro gaming”