Button Bashers Top 25 Draft: Nintendo Gameboy!

Nostalgie! Alles vanaf de Atari 2600 t/m de Nintendo GameCube.
Gebruikersavatar
Swey
Berichten: 1590
Lid geworden op: 20 dec 2016, 20:57

Re: Button Bashers Top 25 Draft: Nintendo Gameboy!

11 jun 2025, 17:21

Kid Dracula

[img] [\img]

Release date: 1993
Ontwikkelaar: Konami
Genre: side scrolling action game


Na een lange slaap word onze Kid Dracula( zelf verklaarde Demon King) wakker en bemerkt dat een andere demon genaamd Galamoth zichzelf uitgeroepen heeft tot de nieuwe Demon King.
Je gaat zijn troepen bestrijden en je plek terugclaimen!

[img] [\img]

Om de baddies te bestrijden kan je vuurballen schieten, als je de B knop ingedrukt houdt charge je voor een grotere fireball. Springen is met de A knop.
Als je enemies verslaat met een charged fireball kan je coins krijgen, die gebruik je weer voor de vele mini games die er zijn. Als je het slim speelt kun je heel veel extra levens krijgen, die ga je nodig hebben, want het is niet een super makkelijk spel. Althans, vond ik.
Je krijgt ook gedurende gameplay een aantal extra spells zoals bij dat je in een vleermuis kan veranderen. De rest zal ik niet spoilen.
Er zijn in totaal acht levels met verschillende thema’s die ik erg leuk uitgevoerd vond.
How long to beat heeft deze op 2-3 uur staan, maar ik heb er , met veel falen , een stuk langer over gedaan.

De game is wel wat lastiger te krijgen en gewilder dan de gemiddelde gameboy game, prijzen zijn omhoog geknald de laatste tijd
Losse cart is 100-120 euro
Complete in box zit in de “ wat de gek ervoor geeft “ categorie tussen de 1000-1500 euro

Mijn advies: zoek de LRG collectie waar een boel Castlvania games inzitten incluis deze , koop een JP versie of regel een ROM

Wel dik de moeite waard om te spelen, super goeie , uitdagende game met art die goed standhoud. Dikke aanrader!
Gebruikersavatar
OldSchool
Contacteer:
Berichten: 7777
Lid geworden op: 05 feb 2017, 20:40

Re: Button Bashers Top 25 Draft: Nintendo Gameboy!

11 jun 2025, 17:53

Mooie afsluiter Swey! Deze staat ook op mijn lijstje, maar met zulke prijzen zal hij er waarschijnlijk niet snel komen. Dus dank voor de tips voor alternatieven!
Gebruikersavatar
arjen1981
Animal Crossing Tour 2020
Animal Crossing Tour 2020
Berichten: 8914
Lid geworden op: 02 jan 2014, 10:25

Re: Button Bashers Top 25 Draft: Nintendo Gameboy!

11 jun 2025, 18:03

Ik heb hier niet zoveel gepost, maar Met Kid Dracula ben ik ook aan boord. Deze heb ik vorig jaar nog een keer opnieuw gespeeld. Het is eigenlijk meer Mega Man dan Castlevania. Hele goede game.

Welke ik zelf naast Kid Dracula had toegevoegd had ik mee gedaan was Hammerin Harry. De Gameboy versie van Irem is erg tof. En voor mij heeft de Game Boy ook nog een behoorlijk aantal goede Shooters. Project S-11, Solar Striker, Aero Star, maar ook de Konami klassiekers of juist opnieuw Irem.
Gebruikersavatar
OldSchool
Contacteer:
Berichten: 7777
Lid geworden op: 05 feb 2017, 20:40

Re: Button Bashers Top 25 Draft: Nintendo Gameboy!

11 jun 2025, 19:36

arjen1981 schreef:
11 jun 2025, 18:03
Ik heb hier niet zoveel gepost, maar Met Kid Dracula ben ik ook aan boord. Deze heb ik vorig jaar nog een keer opnieuw gespeeld. Het is eigenlijk meer Mega Man dan Castlevania. Hele goede game.

Welke ik zelf naast Kid Dracula had toegevoegd had ik mee gedaan was Hammerin Harry. De Gameboy versie van Irem is erg tof. En voor mij heeft de Game Boy ook nog een behoorlijk aantal goede Shooters. Project S-11, Solar Striker, Aero Star, maar ook de Konami klassiekers of juist opnieuw Irem.
Hou deze gedachtes vast allemaal, er komt er nog eentje! Het woord afsluiter was wellicht niet helemaal gepast, maar het was de laatste van Swey. Maar ik moet nog een rondje 🙃.
Gebruikersavatar
Pius
Locatie: Breda
Berichten: 12222
Lid geworden op: 16 mei 2015, 22:00

Re: Button Bashers Top 25 Draft: Nintendo Gameboy!

11 jun 2025, 23:07

Mooie afsluiter (...) Swey! Deze game lijkt me echt heel gaaf, maar hij is mij helaas te duur. Wellicht een keer emuleren ofzo. Ik ben wel enthousiast geworden nu!
"If it's not fun, why bother?"
Gebruikersavatar
KillingRaptor
Locatie: Izegem, België
Berichten: 24697
Lid geworden op: 18 dec 2013, 22:15

Re: Button Bashers Top 25 Draft: Nintendo Gameboy!

11 jun 2025, 23:13

Kid Dracula is een hele gave ja! Deze jaren terug op de rommelmarkt voor €5 gekocht ofzo, toen kon dat nog. Maar ik heb hier heel veel plezier uitgehaald. De Famicom versie is ook een aanrader, speelt hetzelfde maar is toch wat anders qua stages enzo. Van wat ik mij herinner toch.
Gebruikersavatar
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:
Locatie: 's-Hertogenbosch
Berichten: 19716
Lid geworden op: 16 dec 2013, 11:31

Re: Button Bashers Top 25 Draft: Nintendo Gameboy!

11 jun 2025, 23:22

Ik lees hier altijd goede dingen over, maar vooral in hidden gem sferen en niet zozeer 'dit moet je gespeeld hebben' sferen, maar het klinkt zeker als iets wat bij mij aan zou slaan. Mooie laatste entry!
Gebruikersavatar
toejam
Locatie: Apeldoorn
Berichten: 6908
Lid geworden op: 20 sep 2016, 14:18

Re: Button Bashers Top 25 Draft: Nintendo Gameboy!

12 jun 2025, 07:35

Dat is nog wel even een knaller. Heb deze een jaar of 2 geleden zelf ontdekt en heb deze echt wel omarmd. Het spel is gemaakt voor de Gameboy en dat zie je er wel aan af. Heb hem helaas niet uit kunnen spelen toen ik er mee bezig ben geweest, betwijfel eigenlijk of ik level 3 toen gehaald heb of in level 2 ben blijven hangen. Maar dat komt nog wel een keer goed.
Professional dabbler
Gebruikersavatar
Flozem
Locatie: Susteren
Berichten: 2347
Lid geworden op: 27 feb 2017, 10:09

Re: Button Bashers Top 25 Draft: Nintendo Gameboy!

12 jun 2025, 07:41

Goede keuze! Een paar jaar terug aan de collectie toegevoegd en gespeeld. Is inderdaad pittig.
Gebruikersavatar
Mark
Locatie: Zoetermeer
Berichten: 4214
Lid geworden op: 22 dec 2013, 13:40

Re: Button Bashers Top 25 Draft: Nintendo Gameboy!

12 jun 2025, 08:11

Heb hem gelukkig ook al in de collectie, volgens mij ooit eens in een lotje. Ben er al een keer of 4 aan begonnen want ik zie de 'appeal' echt wel, maar wilde vooralsnog nog niet echt klikken. Komt vast ooit nog wel.

Vraag me wel af hoe lang je iets als hidden gem kunt blijven bestempelen, als het al voor €100 gaat en iedereen het wel kent.
Gebruikersavatar
Flozem
Locatie: Susteren
Berichten: 2347
Lid geworden op: 27 feb 2017, 10:09

Re: Button Bashers Top 25 Draft: Nintendo Gameboy!

12 jun 2025, 20:02

Dat is wel waar… hij staat dacht ik ook op zo een Konami Collection cartridge voor GB (color)
Gebruikersavatar
OldSchool
Contacteer:
Berichten: 7777
Lid geworden op: 05 feb 2017, 20:40

Re: Button Bashers Top 25 Draft: Nintendo Gameboy!

13 jun 2025, 13:56

Looney Tunes

Afbeelding

Release date: 1992
Ontwikkelaar: Sunsoft
Genre: Platformer

Dit is een game die ik pas vrij recent heb gespeeld. Ik had hem in ieder geval niet in mijn tiener jaren, ik was al een veertiger (ouch). In mijn zoektocht naar nieuwe Gameboy games kwam ik deze tegen. Volgens mij heb ik er iets van drie of vier euro voor betaald. Er was wel een klein minpuntje: de marktplaats verkoper stuurde de cartridge los op in een gewone envelop. Het gevolg: een afgebroken hoekje. Maar dat is dan wel weer een anekdote die je zo nu en dan kunt vermelden, bijvoorbeeld als je aan de beurt bent met een Gameboy draft!

Het spel werkte gelukkig wel. En ik werd er erg vrolijk van. In essentie is het met name een platformer. Maar daarmee doen we de game ernstig te kort. De game bestaat uit zeven stages en ik elke stage speel je met een ander karakter. Je begint met Daffy Duck, maar je speelt bijvoorbeeld ook met Tweety en Speedy Gonzales. Het doel van de game moet zijn geweest om het zo afwisselend mogelijk te maken. Want elke stage, elk karakter, speelt anders. Ik wil niet al te veel spoilen voor de mensen die hem nog niet hebben gespeeld, maar laten we het er op houden dat het zich niet beperkt tot simpelweg platformen.

Het is geen lange game. Het is net als met Super Mario Land: als je eenmaal weet wat je doet, kun je hem vast binnen een half uur uit spelen. Maar als je blanco begint, dan zul je je er een stuk langer mee kunnen vermaken. Er zijn natuurlijk veel meer games met de Loony Tunes cast, maar in deze game komen ze allemaal samen. Zelfs Elmer maakt zijn opwachting als tegenstander in een boss fight.

Afbeelding

De game is zeker niet super moeilijk. Maar zijn Unique Selling Point is dus de afwisseling. Elk level is anders en je weet de eerste keer natuurlijk niet wat je dit level weer gaat doen. Dus het is even ‘lezen’ wat de bedoeling is en dan ga je er voor. De game speelt luchtig en vrolijk, heel anders dan bijvoorbeeld de sfeer in een Castlevania game, die eerder donker te noemen is. En dat is natuurlijk ook perfect de sfeer die van oorsprong in de cartoons zit. Dus dat hebben ze goed naar de game gebracht.

De game voelt gewoon anders. En dan in de meest positieve zin van het woord. Heb je zin in een lekker vrolijk tussendoortje? Dan is dit je game!
Gebruikersavatar
KillingRaptor
Locatie: Izegem, België
Berichten: 24697
Lid geworden op: 18 dec 2013, 22:15

Re: Button Bashers Top 25 Draft: Nintendo Gameboy!

13 jun 2025, 14:28

Ja dit is een mooie! Deze is even populair geweest op het forum ook, leek net alsof iedereen hem kocht en speelde.
Gebruikersavatar
Mark
Locatie: Zoetermeer
Berichten: 4214
Lid geworden op: 22 dec 2013, 13:40

Re: Button Bashers Top 25 Draft: Nintendo Gameboy!

13 jun 2025, 14:29

Leuke entry, heb hem nog nooit gespeeld. Als ik eens een nieuwe wil proberen zal ik hem eens in de Super Gameboy stoppen. Klinkt goed hoor.

Dat was hem dan alweer. Ik neem aan dat het nu tijd is voor de honorable mentions?
Gebruikersavatar
OldSchool
Contacteer:
Berichten: 7777
Lid geworden op: 05 feb 2017, 20:40

Re: Button Bashers Top 25 Draft: Nintendo Gameboy!

13 jun 2025, 14:47

Mark schreef:
13 jun 2025, 14:29
Leuke entry, heb hem nog nooit gespeeld. Als ik eens een nieuwe wil proberen zal ik hem eens in de Super Gameboy stoppen. Klinkt goed hoor.

Dat was hem dan alweer. Ik neem aan dat het nu tijd is voor de honorable mentions?
Na de laatste entry mag het! Meestal sluit ik het even officieel af, ongeveer 24u na de laatste entry, zodat die ook nog even aandacht krijgt. Maar ik zit niet verlegen om aandacht 😉, dus bij deze is de draft officieel gesloten!

Honourable mentions zijn welkom!
Gebruikersavatar
Pius
Locatie: Breda
Berichten: 12222
Lid geworden op: 16 mei 2015, 22:00

Re: Button Bashers Top 25 Draft: Nintendo Gameboy!

13 jun 2025, 16:51

Deze is echt heel leuk. Net als Babs' Big Break, die ik zelf nog leuker vind. Zien er echt goed uit ook deze games.
"If it's not fun, why bother?"
Gebruikersavatar
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:
Locatie: 's-Hertogenbosch
Berichten: 19716
Lid geworden op: 16 dec 2013, 11:31

Re: Button Bashers Top 25 Draft: Nintendo Gameboy!

13 jun 2025, 17:39

Looney Tunes is echt een leuk spel, die heb ik ooit van Ki... err.. Secret Santa gekregen. Leuk dat je een aantal verschillende personages speelt en de graphics zijn mooi voor een gameboy spel in zeart/wit.
Gebruikersavatar
Flozem
Locatie: Susteren
Berichten: 2347
Lid geworden op: 27 feb 2017, 10:09

Re: Button Bashers Top 25 Draft: Nintendo Gameboy!

13 jun 2025, 18:11

Looney Tunes, en ook de Tiny Toons cartridges zijn idd zeker aanraders. Net als Bugs Bunny Crazy Castle… als ik toch al bezig ben… ;)

Allemaal geleend van een schoolvriend destijds. Topper dit.
Gebruikersavatar
Joey
Veteraan
Veteraan
Berichten: 8409
Lid geworden op: 17 dec 2013, 19:16

Re: Button Bashers Top 25 Draft: Nintendo Gameboy!

14 jun 2025, 08:06

Looney Tunes is een briljante game, grafisch ook erg sterk vind ik. Had hem vroeger als kind, maar nooit verder gekomen dan het laatste level.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Swey
Berichten: 1590
Lid geworden op: 20 dec 2016, 20:57

Re: Button Bashers Top 25 Draft: Nintendo Gameboy!

14 jun 2025, 09:05

YEEESSSSSS! Honorable Mention tijd! Hier zat ik op te wachten ! Met voor mijn inbreng even een copy paste van een oude “ uitgespeeld” post van mij voor een van de beste games op het platform en zeer waarschijnlijk zowiezo de moeilijkste game op de gameboy;
REPUGNANT BOUNTY:
Dit is een van de nieuwe homebrew games die voortkomen uit de GBStudio software waarmee je zonder coding kennis GB games kan maken. En wat een parel is het! Dit is een rasechte oldschool Metroidvania. Door veranderingen in het klimaat en overmatige straling van zon rondom jouw planeet sterft vrijwel iedereen uit, gemuteerde monsters maken de bevolking af, jij bent the last woman standing en zweert alle mutants af te maken. Gameplay is tight al is zit er matige mid air turning is als je attacked . Combat door de zones heen is light en meer ter opvulling . Het gaat om de 28 bosses ( mutants) die je zoekt . Maar dan de catch: de eerste helft van de game is er geen map…. Je moet dus echt old school de boel uit je hoofd leren. Later krijg je wel een map maar daar heb je slechts beperkt wat aan aangezien het niet gedetailleerd genoeg is om alle gangetjes te ontwaren en , belangrijker nog, het geeft NIET aan waar jij bent op de map. Het helpt maar het ondersteund echt dat gevoel van : zoek het maar uit. Voor mij in het begin frustrerend en later toch een enorm gevoel van voldoening toen het wel lukte . De bosses zijn niet moeilijk behalve de eindbaas en ko-le-re wat een difficulty spike. De eindbaas heeft drie fases en ik heb er serieus meer dan 100 keer over gedaan MET savestates. Komende van iemand die hollow knight heeft uitgespeeld: damn wat moeilijk!
Wel echt een super goed gemaakte games voor het systeem waar het voor is, echt insane gewoon. Super goeie soundtrack en oog voor detail. Voorbeeld: als je character in een sneeuwzone idle is, gaat ze niesen 😁. Doet ze in andere zones niet.
Al met al een dikke dikke aanrader, maar speel dit ding niet op originele hardware tenzij je een keiharde masochist bent want je gaat het echt niet voor elkaar krijgen. Als je een cart wil, gebruik dan de analogie pocket en anders een ROM op een apparaat met save States.
Gebruikersavatar
toejam
Locatie: Apeldoorn
Berichten: 6908
Lid geworden op: 20 sep 2016, 14:18

Re: Button Bashers Top 25 Draft: Nintendo Gameboy!

14 jun 2025, 19:40

Afbeelding

Een ijzersterke port van de gelijknamige arcadehit, maar ook een game die op Nintendo’s monochrome handheld verrassend goed tot zijn recht komt is Snow Bros.

In Snow Bros. speel je als Nick (of Tom) en gebruik je sneeuw als wapen om vijanden in een bal te rollen en vervolgens door het level te laten stuiteren om anderen uit te schakelen. Denk aan Bubble Bobble, maar dan met sneeuwballen in plaats van bellen. De opbouw van de levels is strak en doordacht: elk scherm is een puzzel en een actie-uitdaging tegelijk. Het spel vraagt om precisie, tempo, en positionering. De Game Boy-versie behoudt dat kerngevoel perfect, ondanks het kleine scherm en de beperkte kleuren.

Wat het voor mij extra bijzonder maakte, is dat ik deze destijds volledig heb uitgespeeld via de Game Boy Player op de GameCube. En weet je wat? Het werkte. Het spel is zo goed ontworpen dat het zelfs op een groot scherm nog staat als een huis. Die pure gameplay zonder franje, zonder overbodige systemen is wat Snow Bros. voor mij tot een goede kandidaat voor de top 25 maakt.

Is het kort? Ja.
Is het beperkt in graphics? Natuurlijk.
Maar het is ook vloeiend, verslavend, en bizar charmant. Het soort spel waar je “nog één leveltje” blijft spelen… tot je drie uur verder bent.
Voor arcadefans, platformliefhebbers of iedereen die houdt van pure, compacte gameplay.
Professional dabbler

Terug naar “Retro gaming”