Goed, ik heb een lijst met 20 vragen gemaakt, laten we elkaar op deze ouderwetse manier maar eens beter leren kennen! Games-wise dan wel. Onder de spoiler de 20 vragen om ze makkelijk te kunnen kopiëren. Daarna trap ik af!
- Spoiler: weergeven
1. Wat is je favoriete game aller tijden?
Ik moet dan toch Tetris zeggen. Als tiener speelde ik het al op de Gameboy en ik ben nooit gestopt het te spelen. Hoewel het principe nog altijd hetzelfde is, weten ze toch te zorgen voor afwisseling. Zoals bijvoorbeeld met Tetris 99. Knap hoe een in essentie simpele game zich al die tijd relevant weet houden. Ik speelde het toen met veel plezier en ik doe dat vandaag de dag nog steeds.
2. In welke game heb je de meeste tijd gestopt?
Ik heb niet alles bijgehouden, maar ik denk dat het Final Fantasy Dissidia is op de PSP. Ik heb een save game van meer dan 200 uur, maar daarnaast ook veel gespeeld, niet opgeslagen en weer opnieuw geprobeerd. Ik probeerde telkens een nieuw karakter te levellen. Geweldige game, al is deze helaas wat minder goed oud geworden.
3. Aan welke videogame heb je je eerste herinnering?
Ik heb best wel wat herinneringen aan de Videopac. Dat was de eerste console die we hadden en mijn eerste aanraking met video games. Ik heb wel ook ooit een Pong clone gespeeld, maar ik heb daar niet echt een tijdlijn meer bij. We hadden bij de Videopac een stuk of 8-10 games. Ik vermoed dat het Munchkin of Acrobats is geweest, maar ik kan het niet met zekerheid zeggen.
4. Wat is de laatste game die je hebt gespeeld?
Solomon’s Club op de gameboy. Ik sta momenteel een beetje droog op gaming gebied, om diverse redenen. Maar dat komt altijd weer terug.
5. Wat is je favoriete console aller tijden (exclusief handhelds)?
Ik twijfel tussen PS2 en Wii. PS2 is denk ik de console waar ik het meest op heb gespeeld. De Wii kregen we toen onze kids klein waren en ik heb veel fijne herinneringen aan het samen spelen. Als ik de nostalgie factor er uit haal, zou de keuze denk ik op de PS2 vallen.
6. Wat is jouw favoriete handheld?
Ik heb veel gespeeld op de PSP en dat was echt een geweldig apparaat. Maar de keuze valt uiteindelijk toch gewoon op de old school Gameboy. Ik heb daar als kind veel opgespeeld en dat doe ik nog steeds. Lange tijd kwam hij alleen uit de kast voor een potje Tetris, maar op dit moment speel ik veel meer Gameboy games, al is dat met name op de Analogue Pocket.
7. Wat is jouw favoriete genre?
Ik zou dan kiezen voor platformers. In de breedste zin van het woord. Zelfs een game als Metroid Zero Mission valt er voor mij dan onder.
8. Met welke persoon zou je samen bij jou thuis een game willen spelen en waarom?
Ik heb hier geen echte wensen of idolen. Maar als ik iets moet noemen, dan zou ik wel met Angela Jolie Tombraider willen spelen. Ik heb een hekel aan de game, maar het concept van Angela Jolie (in TR outfit) die met mij de game speelt lijkt me dan wel gedenkwaardige foto’s op te leveren.
9. Als video games niet meer zouden bestaan, wat zou je dan met je tijd doen?
Waarschijnlijk nog meer table top spellen spelen. Ik speel al behoorlijk veel, maar dat zou dan vermoed ik alleen maar meer worden.
10. Wat is het langste dat je aan één stuk gegamed hebt? Hoe lang en welke game was het?
Ik weet nog ooit toen ik op kamers woonde, ik veel C&C Red Alert speelde. Er was toen een level wat ik maar super moeilijk wist te halen. Ik begon ergens na etenstijd aan de game, kreeg ergens dat moeilijke level en speelde de hele nacht door om hem te halen. Ik weet de precieze tijden niet meer precies, maar ik denk dat 19u tot de volgende ochtend 7u zeker niet overdreven is. Dus ik hou het even op 12 uur.
11. Welke game die je speelt zou je omschrijven als je guilty pleasure?
Without a doubt: SingStar. En alle soortgelijke games. SingStar veel samen gedaan, maar WeSing op de Wii-U speelde ik ook rustig thuis in mijn eentje. Kan ik zingen? Nee. Geniet ik er van? Ja zeker!
12. Welke game heeft je het meest verrast en waarom?
Dan denk ik toch Child of Light. De artwork en stijl was voor mij geheel nieuw en de gameplay sloeg ook nog eens aan. Ik hou wel van turn based. Leuk combat system, leuk artwork en goed uitgevoerd. Alle rijmpjes vond ik ook geweldig. Ik vond het ook echt super jammer toen ik hem uit had gespeeld.
13. Welke game heeft wel eens gezorgd voor een rage quit?
Ik heb ooit één keer een speelbord omgegooid, van Risk. Met videogames kan ik me niet echt een rage quit herinneren. Wel kon Clash Royale op de telefoon me wel eens het bloed onder de nagels vandaan halen. Dat ik ben gestopt met die game, is goed voor mijn hart geweest.
14. Wat is de eerste console waar je ooit op hebt gespeeld?
Of de Zanussi Pong clone van mijn oom, of de de Videopac thuis. Ik denk die laatste, maar ik was zo jong, dat de herinneringen een beetje tijdsbesef missen.
15. Zie je jezelf over tien jaar nog gamen?
Ik denk het wel. Ik loop tegen de 50. Als leeftijd me zou laten stoppen met gamen, dan was dat al gebeurd. Overigens, mijn vader is onlangs 72 geworden en die wil ook graag weer een keer terug naar het Bonami. Die heeft de laatste keer dat we er waren ook een geweldige dag gehad daar. Ik zie geen enkele reden om te stoppen. Nu niet, over tien jaar net zo goed niet.
16. Als je in 2025 het hele jaar maar één game zou mogen spelen, welke game zou dat dan zijn?
Dat wordt of Tetris (GB) of Bruce Lee (C64). Tetris kan altijd, en heeft ook nog eens twee speltypen. Bruce Lee is mijn go to game en die speel ik regelmatig opnieuw door. Ik kies dan denk ik toch voor Bruce Lee omdat die qua gameplay iets meer variatie biedt.
17. Welk game gerelateerd uitje is je goed bevallen en zou je aanraden?
Niet zo heel lang gelden naar The Game Box geweest in Den Bosch. Die zit in een kelder, zonder daglicht, wat voor mij het Arcade gevoel versterkt. Het is wel een moderne arcade. Dus je kunt tickets winnen. Verwacht geen Donkey Kong, maar eerder veel doe dingen, zoals een Hoops game. Maar ik ben daar met mijn vrouw en twee zoons geweest en dan heb je een middag ontzettend veel lol.
18. Welke game vind je geweldig, ondanks dat je er ontzettend slecht in bent?
Het eerste wat me te binnen schiet is Rocket League. Ik heb daar wel eens filmpjes van gezien. Die gasten vliegen minuten lang door de lucht en raken de bal altijd goed. Bij mij werkt dat niet zo… Het is vooral leuk om samen tegen elkaar te spelen, maar ik speelde ook wel eens online matches met mijn zoon. Maar dan speelt hij eigenlijk in zijn eentje. Het concept vind ik wel erg leuk en heb er toch altijd wel plezier in, zelfs al ben ik schrijnend slecht.
19. Wat was de eerste online multi-player game die je ooit speelde?
Counter-Strike. Versie 1.3. Steam bestond nog niet. Ik werkte als vulploegmedewerker bij AH en we speelden met een groep uit de vulploeg veel samen. Demon NL servers en dan proberen boven aan te komen met je aantal kills. Goede herinneringen aan!
20. Leg in maximaal tien woorden (niet cheaten!) uit wat gamen voor jou betekent.
Ultiem vermaak waarbij je even los komt van de realiteit.