Beter goed gejat dan slecht bedacht, zeggen ze weleens. Met dat in het achterhoofd presenteer ik U...
Star Wars Jedi: Fallen Order
Release date: 15 november 2019
Ontwikkelaar: Respawn Entertainment
Genre: Action-adventure 3D soulslike Metroidvania
Eerst maar beginnen met een bekentenis, dan hebben we dat maar gehad. Ik vind Star Wars leuk, maar ik ben geen hardcore fan van de franchise. Sorry, van de wereld bedoel ik natuurlijk. De oude films vond ik goed, de prequels waren wel oké, maar wat daarna kwam was erg wisselend van kwaliteit. The Force Awakens vond ik errug leuk. Die heb ik drie keer in de bioscoop gezien. Het was voor mij een mooi begin van een nieuwe trilogie. De spin-off film Rogue One vond ik hartstikke tof en met gemak de beste van de nieuwere films. Deze speelt zich af vlak voor A New Hope en gaat over hoe de blauwdrukken van de Death Star zijn bemachtigd. Goed concept en nog beter uitgevoerd. The Last Jedi vond ik zo'n ongelofelijk slechte hoop bagger, dat ik me niet kon voorstellen dat dat het vervolg was op The Force Awakens. Hier kreeg ik voor het eerst het gevoel dat er iets mis was. Er zit een flink gedeelte in deze film dat verhaaltenchnisch volledig overbodig is. Het lijkt er dan ook op dat ze eerst die setting hebben bedacht en daarna nog snel een reden moesten hebben om zo ver te komen. Het zat zoooooo slecht in elkaar. Solo was wel aardig, maar vond ik niet echt geweldig. Van alle films ben ik hier het meeste van vergeten, omdat het nou niet echt een indruk heeft achtergelaten, behalve hoe hij aan zijn naam komt en ook dat vond ik een teleurstelling. The Rise Of Skywalker vond ik ietsje beter dan The Last Jedi, maar dat is niet bepaald een goeie graadmeter. Keuzes die in The Last Jedi waren gemaakt hadden natuurlijk automatisch invloed op deze film. Wat dat betreft stond-ie al meteen met 1-0 achter. Van de huidige tv-series heb ik maar weinig gezien, maar van wat ik erover gelezen heb is de kwaliteit daarvan ook all over the place. Ok, non-interactieve gedeelte gehad, op naar de game!
Zoals je bovenaan al kon zien is Fallen Order ontwikkeld door Respawn Entertainment, op dat moment voornamelijk bekend vanwege de Titanfall spellen. Waarom is deze titel relevant? Omdat één van de aspecten van Fallen Order rechtstreeks daar vandaan komt; wall-running. Het spel is namelijk een soort monster van Frankenstein, waarin diverse spellen met naald en draad aan elkaar zijn genaaid en samen een nieuw geheel vormen. Zo is de combat bijvoorbeeld gebaseerd op de stijl van soulslikes. Dat betekent dus een normal en heavy attack, een dodge, een parry en bonfires. Daarbij komt natuurlijk dat vijanden weer terug zijn nadat je daar gerust hebt en kun je je karakter bij de bonfires upgraden. Het verkennen van de wereld lijkt dan juist meer op de Uncharted en nieuwere Tomb Raider spellen. Er wordt geklommen en geklauterd, met hier en daar geheime locaties. Dit gecombineerd met wall-running zorgt voor behoorlijk wat mogelijkheden qua verkenning. De opbouw van de wereld heeft dan juist weer meer weg van een Metroidvania. Al gauw kom je op een planeet, waarvan je denkt dat je alles verkend hebt. Het menu weet je echter te vertellen dat je nog lang niet de helft gezien hebt. Je hebt gewoonweg de mogelijkheid nog niet om bij de andere gedeelten te komen. Je zal dus nog een ability moeten unlocken om de toegang vrij te spelen. Het klinkt bijna als een zooitje, maar Todd Howard zou willen dat zijn spellen zo goed zouden werken.
In het spel speel je als Cal Kestis, een padawan die is ondergedoken nadat Order 66 van kracht is gegaan. Order 66 vond plaats in de prequel trilogy en was een duister plan van de sith om de jedi uit te roeien. Een voorval zorgt echter dat hij zijn force krachten gebruikt en op de radar van de Inquisitors komt te staan. Tijdens een gevecht met de Second Sister, wat hij op dat moment niet zou kunnen winnen, wordt hij gered door Cere Junda en Greez Dritus, die hem op het pad brengen om de Jedi weer terug te brengen. Cere is een voormalige Jedi, die het gebruik van The Force de rug heeft toegekeerd. Waarom, hoe en wat? Mogelijk kom je daar gedurende het verhaal wel achter. Greez is de kapitein van het ruimteschip The Stinger Mantis en niet bepaald de vriendelijkste. En het is een Star Wars game, dus natuurlijk wordt Cal vergezeld door een droid. In dit geval de small but cute BD-1, die gedurende je avontuur dingen voor je scant en je wijst op allerlei interessante bijzonderheden. Tijdens je avontuur kom je nog andere personages tegen, waaronder Saw Gerrera, ook hier gespeeld door Forest Whitaker, net als in de film Rogue One. Het geheel zorgt voor een bruggetje tussen Episode III, het einde van de prequel trilogy, en Episode IV, het begin van de originele films. Ik probeer altijd alles zo goed mogelijk te schrijven en had dus even opgezocht hoe je de namen van Saw Gerrera en Forest Whitaker precies schrijft. Daarbij kwam ik erachter dat het karakter waaaaaay back in 2012 al was geïntroduceerd in de animatieserie The Clone Wars. The more you know. De actrice die Cere Junda speelt zagen we dit jaar terug als Amanda Waller in Suicide Squad: Kill The Justice League, een keuze die ze achteraf misschien wel terug had willen nemen. Het is blijkbaar niet altijd feest.
In tegenstelling tot de meeste soulslikes heb je in deze game de keuze uit een aantal verschillende difficulty settings, variërend van makkelijk tot fucking moeilijk. Als echte n00b ging ik natuurlijk voor het makkelijkste van het makkelijkste, want dan maakte ik in ieder geval nog een kans. Sterker nog, toen ik de game voor het eerst speelde ging ik oorspronkelijk voor de op één na makkelijkste setting, maar op de tweede planeet na de intro heb ik die toch maar terug geschroefd. Stérker sterker nog, om me weer even op te frissen en wat screenshots te maken ben ik weer op de op één na makkelijkste setting gestart en wederom kreeg ik op diezelfde tweede planeet weer de neiging om de moeilijkheid terug te draaien. I suck. N00b for life!
Wat ook afwijkt van de meeste soulslikes is hoe je Cal upgrade. Normaal gesproken kun je 'souls' investeren in meerdere stats, zoals health, stamina en strength. In Fallen Order heb je echter diverse skill trees, waar je behaalde punten in kan steken. Deze zijn logischerwijs te bereiken via meditation points, de bonfires van deze game. Je experience bar wordt gevuld door zowel het verslaan van vijanden als het scannen van sommige dingen door BD-1. Ik vind het bij deze game juist wel goed passen op deze manier en je ziet de meter soms lekker snel gevuld worden als je een beetje rondzoekt tijdens het spelen.
Sommige planeten hebben behoorlijke maps, groter dan je in eerste instantie denkt. Wel vaker zul je denken: “Wat de hel!? Is dit er allemaal ook nog!?” Dat maakt het verkennen ervan erg leuk, maar als je met 2D Metroidvania's al eens moeite hebt om je weg te vinden, dan kun je hier soms ook goed verdwaald raken. Er zijn twee gedeelten waar ik altijd even goed moet kijken hoe ik moet lopen om weer op een bepaald punt te komen, maar dat is ook echt het enige eventuele minpunt dat ik zou kunnen noemen. Gelukkig zijn er wel af en toe de shortcuts, wat weer een soulslike dingetje is.
Een leuk detail is dat je je outfit en je lightsaber kan customizen, maar laten we eerlijk zijn, je saber is daarbij toch wat leuker. Tijdens het spelen kun je allerlei onderdelen vinden, die je in The Stinger Mantis naar hartelust kan wisselen, tot aan de kleur van de laser toe.
In tegenstelling tot de vorige spellen die ik heb besproken, heb ik hier geen lang persoonlijk verhaal bij. Ik vind dit gewoon een geweldig uitgewerkt spel, zowel qua verhaal als gameplay. Het grootste eerbetoon dat ik er dan ook aan kan geven is het feit dat ik voor zowel de PS4 als de PS5 de platinum trophy heb. Ik ben totaal geen trophy hunter, maar ik vond deze game leuk genoeg om het twee keer volledig uit te spelen en alle trophies te halen. Er is geen enkel ander spel waar ik dat bij heb gehad. Ik heb dit jaar een aardig stuk gespeeld van Survivor, de opvolger van deze game, maar die moet ik nog steeds uitspelen. Kijken dat ik dat in 2025 eens voor elkaar krijg, want ik ben toch wel erg benieuwd hoe het verder gaat.
Trouwens, het duurt nog even voordat ik hierna weer aan de beurt ben, maar eerlijk gezegd heb ik de tekst voor mijn laatste game al bijna twee weken klaarliggen. Mocht niemand die game in de tussentijd voor m'n neus wegkapen, dan ga ik het gebrek aan een persoonlijk verhaal bij Fallen Order in mijn laatste entry ruuuuuuiiiiimschoots goedmaken. Tot dan!
Hij klinkt hier dan wel vrolijk, maar ik weet zeker dat-ie gewoon jaloers is...
Ik kan me trouwens niet herinneren dat ik ooit eerder een flinke bug ben tegen gekomen, maar tijdens het herspelen deze week viel ik toch een aardig end door de wereld. Whoops!