Button Bashers Top 25 Draft: PlayStation 4!

Nostalgie! Alles vanaf de Atari 2600 t/m de Nintendo GameCube.
kingoftherain

Re: Button Bashers Top 25 Draft: PlayStation 4!

16 nov 2024, 20:11

OldSchool schreef:
16 nov 2024, 16:58
Crisis Core heb ik wel gespeeld op de psp, maar de ‘echte’ VII nog nooit. Wel heb ik toen alle heisa meegekregen omtrent de release. Je betaalde de volledige prijs voor slechts een deel van de game.
Ik heb de PSP versie nooit gespeeld, maar ben wel een keer aan de remaster beginnen. Eens kijken dat ik daar voor ga zitten als deze draft is afgelopen. Er was zeker gezeik over dat het maar een gedeelte was, maar als spel op zich was het gewoon goed.
Afbeelding

Wooloo = love, Wooloo = life
kingoftherain

16 nov 2024, 20:21

Dynamike schreef:
16 nov 2024, 19:42
Jaaaa, ja. Jaja. J. A. Hier ben ik het wel mee eens. Als redelijk groot fan van FF7 op de PS1 keek ik destijds uit naar Remake maar was ook bang voor wat het ging worden. En toen ging ik het spelen. En wow... wat heb ik me vermaakt. De combat was zo rewarding om het te spelen, de muziek bij de battles, de setting en de intensiteit van de battles.. alles klopte gewoon. Het boeide mij ook helemaal niet of het nog leek op het origineel of niet. Het enige wat het wel gedaan heeft, is er voor gezorgd dat ik Rebirth tot op de dag van vandaag nog niet gespeeld heb en er ook niet echt behoefte aan heb. Heel vreemd. Ik vond het wel prima zo. Maar weet zeker dat ik het wel een keer ga doen. Goede toevoeging!
Da's een veel positievere reactie dan ik verwachtte. Blijkbaar heb ik je totaal verkeerd ingeschat. De troost daarvan is; in positieve zin. Rebirth moet ik ook nog spelen. Ben er wel meteen aan begonnen toen die uitkwam, maar ik ben nog geeneens bij Junon. Het begin is wel tof, maar het is wat meer open world en dat wordt wel eens teveel voor me.

Fun fact: De reden dat ik twee dagen te laat ben met mijn entry is omdat het te lang werd en ik vanmorgen toch maar hele alinea's ben gaan verwijderen.
Afbeelding

Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

16 nov 2024, 22:56

Mooie write-up kingoftherain! Ik heb zelf een haat/liefde verhouding met FF7:Remake al had ik dez zeker in dit topic verwacht. In mijn eerste poging dacht ik "Look How They Massacred My Boy", maar bij mijn tweede poging accepteerde ik dat het niet FF7 is zoals ik het kende, klikte het combatsysteem en voelde het alsof ik terugkeerde naar een vakantieoord dat ik ooit als kind heb bezocht. En zoals kingoftherain al zegt diept het sommige characters uit die nauwelijks een rol in het origineel speelden wat tof is.
kingoftherain

16 nov 2024, 23:13

Apenheul schreef:
16 nov 2024, 22:56
Mooie write-up kingoftherain! Ik heb zelf een haat/liefde verhouding met FF7:Remake al had ik dez zeker in dit topic verwacht. In mijn eerste poging dacht ik "Look How They Massacred My Boy", maar bij mijn tweede poging accepteerde ik dat het niet FF7 is zoals ik het kende, klikte het combatsysteem en voelde het alsof ik terugkeerde naar een vakantieoord dat ik ooit als kind heb bezocht. En zoals kingoftherain al zegt diept het sommige characters uit die nauwelijks een rol in het origineel speelden wat tof is.
Ik kan me goed voorstellen dat de meningen van de oldschool fans erg verdeeld zijn. Ik moest dan ook hardop lachen om je "Look How They Massacred My Boy" opmerking. Tijdens een playthrough kijk ik altijd weer uit naar het moment dat ik richting het einde van de train graveyard kom, want dan gaat het er echt op aankomen.
Afbeelding

Dynamike
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

22 nov 2024, 17:41

Ribbeltje, kom er maar in!
Afbeelding
OldSchool
Contacteer:

23 nov 2024, 18:07

arjen1981 schreef:
04 nov 2024, 17:11
Hey Arjen, ik heb vooralsnog geen bericht van Ribbelchips. Zou jij alvast jouw volgende entry willen doen? Kan Ribbel het altijd nog inhalen.

Dank!
Ribbelchips

25 nov 2024, 10:31

Excuus, paar dagen erg druk geweest. Als iemand eentje klaar heeft: be my guest, ik probeer hem in de loop van de dag af te hebben (maar dat kan ook morgen worden).
Afbeelding
OldSchool
Contacteer:

25 nov 2024, 15:26

Ribbelchips schreef:
25 nov 2024, 10:31
Excuus, paar dagen erg druk geweest. Als iemand eentje klaar heeft: be my guest, ik probeer hem in de loop van de dag af te hebben (maar dat kan ook morgen worden).
Als je er toch mee bezig bent, stel ik voor dat we jou gewoon eerst laten gaan.
Ribbelchips

26 nov 2024, 10:41

Resident Evil 2 (2019)
Afbeelding
Release date: 25-01-2019
Ontwikkelaar: Capcom
Genre: Survival Horror

Ik denk dat Resident Evil niet echt veel introductie behoeft. De de Capcom ontwikkelde survival horror serie rond het door Umbrella corp ontwikkelde T-virus vind zijn oorsprong op Sony’s PlayStation One in 1996. Het meest recente deel uit de serie is deel 8, maar er zijn ministens zoveel spinoffs en ports verschenen. De remake van het eerste deel verscheen exclusief voor de GameCube in 2002 en dat was tevens mijn eerste aanraking met de serie. Deel 2 werd destijds niet geremaked, maar geport naar de GameCube en de game voelde toen al zo verouderd dat ik hem eigenlijk niet langer dan een half uurtje heb gespeeld. Het zou uiteindelijk nog 16 jaar duren voor ik dan eindelijk met Leon en Claire op avontuur zou gaan.

Afbeelding

Maar man, het was het wachten waard. Sinds het briljante RE4 ging het mijns inziens bergafwaarts met de serie. Steeds grotere werelden, onduidelijke verhaallijnen, exotische settings en daardoor vooral het verlies van de door mij zo geliefde typische Resident Evil gameplay: In een donker gebouw of kleine ruimte met weinig bewegingsvrijheid proberen om de uitgang te vinden, terwijl achter elke hoek een zombie of andere bloeddorstige vijand klaar kan staan om je te bespringen en met veel visueel geweld uit elkaar te trekken. Dát was weer terug vanaf het moment dat ik mijn eerste stapjes met Leon in de shop van het tankstation zette.

En vanaf dat moment laat de game je eigenlijk geen seconde meer los. Ruimtes in het politiebureau die je als veilig beschouwde, zitten ineens weer vol met nieuwe vijanden, zombie-rottweilers die je opjagen en aan stukken willen scheuren in de parkeergarage en natuurlijk de angstaanjagende Tyrant die je achtervolgt en dankzij verbeterde a.i nog een stuk slimmer is dan in het origineel. Het is een steengoede achtbaanrit die er ook nog eens fantastisch uitziet. Als je een beetje oplet heb je het spel tegenwoordig voor €15 - €20 nieuw en dan is er ook nog eens een gratis PS5 upgrade die raytracing, 4K en 120FPS toevoegt. Maar ook zonder al die opsmuk is het op de good-old PlayStation 4 ook nog steeds een lust voor het oog anno 2024.
Afbeelding
KillingRaptor

26 nov 2024, 10:59

Deze heb ik liggen maar nog niet gespeeld, lijkt me wel heel goed!
kingoftherain

26 nov 2024, 18:03

Geweldige toevoeging, Ribbelchips. Meer dan verdiend. Deze stond dan ook in mijn shortlist en kon niet anders dan hier voorbij komen.

Zelf was ik in eerste instantie sceptisch, omdat ik het origineel erg hoog had staan. De demo heeft me toen 180 graden laten draaien en ik heb 'm dan ook meteen gekocht en meteen gespeeld. Geweldige game, ook al ben je fan van het origineel. Het speelt gewoon lekker en die Tyrant zorgt zeker voor spanning.

Wie heeft dit niet meegemaakt? :tongue2:

Afbeelding

kingoftherain

26 nov 2024, 18:09

KillingRaptor schreef:
26 nov 2024, 10:59
Deze heb ik liggen maar nog niet gespeeld, lijkt me wel heel goed!
Niet!? Get on that shit! Deze is niet goed, maar fokking geweldig!
Afbeelding

arjen1981
Animal Crossing Tour 2020

27 nov 2024, 08:59

Nice! Helemaal eens met deze entrie. Voor mij is dit de remake die er toe doet. Resident Evil 4 of Silent Hill2 blijven voor mij zo onnodig. Maar Resident Evil 2 doet het exact goed op precies het juiste moment. Ook genoten van deel 3. Maar als je er één moet kiezen dan zou ik ook voor 2 zijn gegaan.

Dit maakt de keuze voor mij ook nu weer makkelijker. Ik ga aan het schrijven! Twijvel nog tussen twee kandidaten die veel in naam gelijk hebben ;)
Laatst gewijzigd door arjen1981 op 28 nov 2024, 12:51, 1 keer totaal gewijzigd.
arjen1981

28 nov 2024, 12:51

Dragon Quest XI: Echoes of an Elusive Age

Afbeelding

Square Enix
2018
JRPG
1 speler

Voor fans van Dragon Quest VIII op de PlayStation 2 voelt Dragon Quest XI als een warme thuisreis. De magie van Akira Toriyama’s iconische stijl en design komt opnieuw tot leven in een adembenemend wereld. Elk detail ademt nostalgie, van de tekstvensters tot de klassieke soundtrack en de zorgvuldig geplaatste schatkisten en monsters. Toch is DQXI meer dan een hommage. Het is een verfijning van wat de serie al meer dan 30 jaar zo speciaal maakt.

Afbeelding

De kracht van Dragon Quest XI zit in de eenvoud. Het turn-based gevechtssysteem is overzichtelijk en heerlijk rustgevend, met opnieuw de mogelijkheid om gevechten te automatiseren als je het tempo wilt versnellen. De pacing van het spel voelt natuurlijk, en je kunt rekenen op vele uren plezier, eerst om het hoofdverhaal te voltooien, en daarna om te ontdekken dat er nog een laag in het avontuur verborgen ligt. Game design en scenario is nog altijd Yuji Horii, de drijvende kracht achter de serie. Zijn toewijding aan juist die traditie zorgt ervoor dat elk element voelt alsof het met de hand is gesmeed voor zijn fans.

Hoewel het verhaal klassieke thema’s volgt, is het de cast die het tot leven brengt. Personages als de charismatische Sylvando en de pittige Veronica blijven je bij, niet alleen door hun sterke persoonlijkheden, maar ook door de rol die ze spelen in de narratieve structuur. Yuji Horii begrijpt als geen ander hoe je spelers aan personages bindt, en in DQXI is dit niet anders. Het is alsof je naar een tijdloze samurai film kijkt, waarin elke ontmoeting en dialoog zorgvuldig is uitgedacht om je dieper in de wereld te trekken.

Afbeelding

Waar Dragon Quest XI een perfect 40/40 scoorde in Famitsu, kreeg het in het Westen een gemengd onthaal. Zo noemde Eurogamer het zelfs "een stap terug". Dit benadrukt dat DQXI niet voor iedereen is. De serie blijft trouw aan traditie, met een rustige pacing, een klassieke soundtrack en nostalgische tekstvensters. Voor fans zoals ik, die al decennia met deze franchise opgroeien, is dat precies wat het zo speciaal maakt. Maar nieuwkomers of spelers die gewend zijn aan flitsende moderne anime kunnen moeite hebben met de langzaam opgebouwde gameplay en traditionele elementen.

Voor mij is Dragon Quest XI is een prestatie van consistentie en visie. In een tijd waarin veel games tradities opofferen voor snelle innovatie, of een zo breed mogelijk doelgroep, bewijst Yuji Horii dat trouw blijven aan je roots een kunst op zich is. Voor doorgewinterde fans is dit een meesterwerk; voor nieuwkomers een uitnodiging om een legendarische serie te ontdekken.
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

28 nov 2024, 12:56

Dragon Quest XI was gek genoeg niet eens bij mij opgekomen, maar het is inderdaad een enorm toffe game. Voor mij zette de gameplay een stap terug maar de characters twee stappen vooruit, wat je ook al noemde.

Je bericht herinnert mij eraan dat ik die post-game content nog steeds niet gespeeld heb!
arjen1981

28 nov 2024, 13:04

Voor mij is dit typisch een echte Playstation release, maar mocht je een ander platform bezitten: Een jaar eerder verscheen DQXI in Japan naast PS4 ook op de 3DS (zonder vertaling).

Een jaar na de westerse PS4 release verscheen de Definitieve Editie op PS4, Switch en Windows. De XBOX-versie hobbelde daar weer een jaar na met een release in december 2020.

Voor een 20 euro zit deze wel in je collectie tegenwoordig :party1:
KillingRaptor

28 nov 2024, 13:08

Ook weer zo eentje die ik heb maar nog niet heb gespeeld. Ik zie een patroon hier bij mij. :lol: Het zal er ooit wel van komen hoor.
kingoftherain

28 nov 2024, 17:51

En daarmee is mijn top 5 shortlist voor dit topic compleet. Mooie post, Arjen!

Ik weet nog dat deze in Japan uit zou komen, maar dat het nog onzeker was of deze ook hier uit zou komen. Het zag er zó mooi uit, die moest ik gewoon spelen. Het duurde nog wel even voordat we het goede nieuws kregen, maar deze heb ik meteen bijna volledig uitgespeeld. Echt een geweldige game.

Een paar jaar geleden heb ik de japanse 3DS versie gekocht, gewoon voor de heb. Helaas is de 3DS niet regiovrij, dus ik kan 'm sowieso niet opstarten, ook al kan ik het niet lezen. Tegenwoordig heb ik de Definitive Edition van het spel, dus kan ik die 2D stijl ook spelen.

In de tijd dat het spel uitkwam zat ik nogal veel op 9Gag. Ik heb toen nog zo'n Change My Mind meme gemaakt met de stelling 'Dragon Quest XI is the best Final Fantasy since Dragon Quest VIII.'
Afbeelding

OldSchool
Contacteer:

28 nov 2024, 18:21

Dit is een game die ik mezelf nog wel zou zien opstarten. Mooie toevoeging dus!
Mark

28 nov 2024, 21:35

Ik kocht hem toevallig op release date voor de Switch (ik won op m'n werk een Media Markt bon van €50 en liep de MM in om te kijken of er wat leuks was). Heb het een uurtje of 12 gespeeld maar het wilde maar niet klikken. Dit is die game die allemaal side karaktertjes automatisch voot je laat vechten zonder dat je er invloed op hebt toch? Dan kijk ik wel een film.
arjen1981

29 nov 2024, 08:49

kingoftherain schreef:
28 nov 2024, 17:51
In de tijd dat het spel uitkwam zat ik nogal veel op 9Gag. Ik heb toen nog zo'n Change My Mind meme gemaakt met de stelling 'Dragon Quest XI is the best Final Fantasy since Dragon Quest VIII.'
Prachtige stelling 👍 en zo is het ook. Ik denk zelf dat ik xi zelfs boven viii zet nu. Kan ook niet wachten op meer info rond xii. Daar zullen we volgend jaar vast meer over horen.
Laatst gewijzigd door arjen1981 op 29 nov 2024, 09:04, 2 keer totaal gewijzigd.
arjen1981

29 nov 2024, 09:01

Mark schreef:
28 nov 2024, 21:35
Ik kocht hem toevallig op release date voor de Switch (ik won op m'n werk een Media Markt bon van €50 en liep de MM in om te kijken of er wat leuks was). Heb het een uurtje of 12 gespeeld maar het wilde maar niet klikken. Dit is die game die allemaal side karaktertjes automatisch voot je laat vechten zonder dat je er invloed op hebt toch? Dan kijk ik wel een film.
Klopt daar kun je voor kiezen. Ik vind het persoonlijk een plus. Maar ik snap je commentaar.

Het automatiseren van de party middels gedrag regels is voor mij een belangrijke troef van de serie. Ook niet nieuw, want dit begon al in deel 4 op nes / famicom. Ik vind het zelf een goede oplossing om het tempo te verhogen en om juist de saaie repetitieve stuken van een JRPG minder saai te maken. En het tactische en experimentele element ervan bevalt mij ook altijd goed. Een feature die het juist een Dragon Quest maakt.
Ribbelchips

29 nov 2024, 10:29

Jaaa! Fantastische game. Stond ook op mijn shortlist. Het was echt jaren geleden voor deze uit kwam dat ik me zo had verloren in een JRPG. De sfeer, de soundtrack, de prachtige dorpjes.. Deze staat ook echt hoog in mijn GOAT lijstje.
Afbeelding
Dynamike
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

03 dec 2024, 20:44

Red Dead Redemption 2

Afbeelding

Release date: 26 oktober 2018
Ontwikkelaar: Rockstar
Genre: Open-wereld avontuur

Toen de eerste Red Dead Redemption uitkwam "sloot" ik mij op in mijn woonkamer. Samen met een fles Orangina, een PlayStation 3 controller, de TV, de PS3 zelf en de game vermaakt ik mij uren en uren. Helemaal toen we met een hele grote groep gamers de wereld van Rockstar gingen ontdekken. Ik was daarom ook vast beraden ditzelfde te doen als toen het tweede deel uitkwam. Natuurlijk was de console niet dezelfde, maar het idee van de game echt beleven wel. Maar dan moest deze wel extreem goed zijn. En dat was de game niet. Nee. De game was ultiem extreem goed. Wow. Wat een wereld, wat een verhaal, wat een personages... alles aan deze game klopt. En daarom klopt het dat hij in de top 25 staat.

Arthur Morgan is de hoofdpersoon uit de game. En ondanks dat je geen paden kan kiezen die het verhaal beinvloeden of keuzes kan maken die het lot van bepaalde hoofdpersonen bepaalt, voelde ik mij Arthur Morgan. Ik was die stoere cowboy van de Dutch van der Linde-gang. De opening van de game waarbij er een trein wordt overvallen is op zichzelf al zo geweldig, dat het gelijk de toon, sfeer en pacing voor de rest van de game neerzet. Een game waar zoveel liefde in is gestoken dat je die er ook uit voelt komen.

Afbeelding

Want wat maakt deze game voor mij zo geweldig? Het zijn de details en de grote dingen, het zijn is de totale wereld en het zijn de hoekjes en gaatjes. Laat ik beginnen met een heel belangrijk punt voor mij; ik word door deze game, als gamer, serieus genomen. Rockstar staat natuurlijk alom bekend door Grand Theft Auto. Maar die game is het niet voor mij. Dat is voor mij een puber-game. En ondanks dat ik me graag nog een jonge god wil voelen, ben ik dat niet meer. En RDR2 neemt mij, de volwassen gamer, serieus. Natuurlijk zit er wel humor in en is niet alles zwaarmoedig, maar het is verfijnde humor. Echt volwassen mannenhumor. En dat gevoel van die volwassenheid deed mij zo enorm goed.

De details van de wereld zijn geweldig, maar de kleinere details maken het voor mij. Als je in een winkeltje iets wil kopen kan je door een catalogus heen bladeren. Daar ziet je niet het wapen of de laarzen met een prijs, nee, je ziet een complete beschrijving. De catalogus is geweldig mooi vorm gegeven, versierd met getekende ornamenten en voelt aan als een echt boek. En dan heb ik het hier alleen over een A4-formaat boekje dat in een winkel ligt in een klein dorpje. Kan je nagaan hoeveel detail er te vinden is in de rest van de wereld. Want over alles lijkt nagedacht. Alles heeft liefde gekregen.

Afbeelding

De pacing van de game kan voor velen wel een lastige zijn. De game is niet snel, en soms juist heel erg traag. Bijvoorbeeld bij het leeghalen van een lade als je aan het looten bent. Dat gaat sloom. Best wel sloom. Maar dat geeft het voor mij wel die heerlijke sfeer waar ik naar op zoek was. En waar ik nu nog steeds van kan genieten. De besturing is dan misschien wat stroef en dat had zeker wel beter gekund, maar het went. En dat moet ook wel, want de game is alles behalve klein en kort. Dat is dan ook wel het enige minpunt van de game. Aan het einde van het verhaal, zit nog een 10 uur verhaal dat voor mij korter had gekund. Na 70 uur verhaal weet ik het wel. Maar toch staat de game in de top 25.

Want naast dit alles is de wereld levendig en is er overal wel iets te vinden of te doen. De game is anno 2024 nog steeds verschrikkelijk mooi en kan je op heel veel punten laten genieten van de omgeving, van de manier waarop dieren en mensen zich gedragen en op elkaar reageren. Zelfs de krimpende paardenpenis als het koud is. Ook aan dat detail is gedacht. De side-missions, het schat zoeken of gewoon door de stad lopen en het theater bezoeken; deze game is volledig. Het klopt, het voelt goed, blijft vermaken en verbazen en moet daarom in de top 25.
Afbeelding
kingoftherain

03 dec 2024, 20:52

Dat lijkt me echt een hele goede game en ik heb 'm ook, maar ik ben er nog niet aan begonnen. Het principe van open-wereld vind ik altijd wel tof, maar in spellen wil ik vaak alles verkennen en in zo'n spel wordt me dat wel eens teveel. Maar dat deze wordt toegevoegd is sowieso terecht.
Afbeelding

Terug naar “Retro gaming”