Button Bashers Top 25 Draft: PlayStation 4!

Nostalgie! Alles vanaf de Atari 2600 t/m de Nintendo GameCube.
OldSchool
Contacteer:

Button Bashers Top 25 Draft: PlayStation 4!

17 okt 2024, 13:13

Sony PlayStation 4!

Afbeelding

Sony schreef natuurlijk historie met de eerste PlayStation. En het succes werd alleen maar groter na de komst van de PlayStation 2. Inmiddels zijn we al aanbeland bij de vijfde editie, maar velen van ons zien het PlayStation 4 tijdperk als één van de beste. Hoog tijd om daar eens in te gaan duiken met een nieuwe draft!

Er zijn weer vijf mensen bereid gevonden om tot een top 25 te komen. Het gezelschap bestaat dit keer uit:

Apenheul
Arjen1981
Dynamike
Kingoftherain en
Ribbelchips

Informatie en Regels
De vijf deelnemers kiezen één voor één een game voor het systeem in kwestie uit en lichten in een bericht hun keuze toe. Een game die al gekozen is, mag niet meer door een andere deelnemer aangedragen worden. Nadat alle vijf deelnemers één keer aan de beurt zijn geweest, herhaalt zich dit proces in een opgeschoven volgorde. Het schema zal in de index hieronder staan.
Enkel de bovengenoemde vijf leden mogen in eerste instantie games aandragen voor de top 25. Reacties waarin andere leden voortijdig games aandragen zullen zonder pardon worden verwijderd!
Nadat er 25 games genoemd zijn door de deelnemers, staat het iedereen vrij om zelf games aan te dragen als zijnde eervolle vermeldingen. Gebruik hiervoor wel het template dat aan het einde van dit bericht staat.
Elke keer deelnemer mag slechts één game per serie aandragen. Het is dus mogelijk dat de top 25 meer dan één game per serie bevat, maar enkel wanneer daar een groter draagvlak voor is dan slechts één persoon. Dit geldt ook voor eervolle vermeldingen na de top 25.
Elke deelnemer wacht met het aandragen van een nieuwe game tot minstens 24 uur na de vorige game, maar streeft er wel naar dit binnen 72 uur te doen.
Er is geen specifieke rangorde in deze top 25.
Reageren op en discussiëren over de genoemde games staat uiteraard vrij en wordt zelfs van harte aangemoedigd! Vragen en opmerkingen zijn ook welkom. Dit keer houden we een nieuwe volgorde aan, check de index dus goed!

Top 25 Index
Bloodborne (Arjen1981)
Doom 2016 (Apenheul)
Detroit: Become Human (Dynamike)
God of War (Kingoftherain)
Everybody’s Gone to the Rapture (Ribbelchips)

The Witcher III: Wild Hunt (Apenheul)
Tetris Effect (Dynamike)
Final Fantasy VII Remake (Kingoftherain)
Resident Evil 2 (2019) (Ribbelchips)
Dragon Quest XI: Echoes of an Elusive Age (Arjen 1981)

Red Dead Redemption 2 (Dynamike)
Nier: Automata (Kingoftherain)
Ribbelchips
Arjen 1981
Apenheul

Kingoftherain
Ribbelchips
Arjen 1981
Apenheul
Dynamike

Ribbelchips
Arjen 1981
Apenheul
Dynamike
Kingoftherain

Template
In de spoiler hieronder vind je het template dat gebruikt wordt voor alle voordrachten. Deze kun je kopiëren en plakken, en dan invullen. Zo houden we een consistente lay-out.
Spoiler: weergeven

Code: Selecteer alles

[size=150][b]Game Titel[/b][/size]

[img]URL van screenshot[/img]

[b]Release date:[/b] Datum van eerste release (voor zover bekend; minstens een jaartal)
[b]Ontwikkelaar:[/b] Naam van ontwikkelaar
[b]Genre:[/b] Genre van de game

Alinea met daarin een korte beschrijving van de game.

Minstens één alinea waarin je uitlegt waarom deze game zo goed is en/of waarom iemand deze game in zijn collectie moet hebben (bijvoorbeeld om historische impact, uitstekend gebruik van kenmerkende eigenschappen van de hardware, uniek in zijn soort, etc.). Persoonlijke ervaringen en anekdotes zijn ook welkom.

Iedereen is zoals altijd vrij om games toe te voegen zodra de top 25 rond is. Voor nu mag Arjen aftrappen!
Laatst gewijzigd door OldSchool op 04 dec 2024, 23:21, 12 keer totaal gewijzigd.
KillingRaptor

Re: Button Bashers Top 25 Draft: PlayStation 4!

17 okt 2024, 14:28

Ben erg benieuwd welke games voorbij zullen komen! Zoveel keuze ook voor de PS4.
Ribbelchips

17 okt 2024, 14:44

Jeej. Let's go! Ik ga een mooi lijstje voorbereiden!
Afbeelding
arjen1981
Animal Crossing Tour 2020

17 okt 2024, 16:22

Let's go!
kingoftherain

17 okt 2024, 16:54

Ik heb voor de zekerheid een aardig lijstje gemaakt, want van een aantal titels zie ik zomaar gebeuren dat ik niet de enige ben die daaraan denkt.
Afbeelding

Wooloo = love, Wooloo = life
OldSchool
Contacteer:

17 okt 2024, 19:05

Ik ben geen super ps4 speler, maar ik heb ook wel wat favoriete titels. Dus ik ga me vast voorbereiden op de periode na de officiële draft.
arjen1981

18 okt 2024, 10:16

Het spijt me. Maar ik het eerste spel gekaapt ;)
arjen1981

18 okt 2024, 10:17

Afbeelding
Bloodborne
From Software
2015
Action RPG
1 Player, Online Co-op

Als er één spel is die mij volledig wist te pakken deze generatie, dan is het wel Bloodborne. Ontwikkeld door From Software en geregisseerd door Hidetaka Miyazaki. Bloodborne is een intense ervaring, zowel door de adembenemende sfeer als door de onvergeeflijke maar onvergetelijke gameplay. En voor mij werd deze ervaring versterkt door de vaste groep waarmee ik het tegelijkertijd en soms ook samen speelde. Samen doken we in Yharnam, en vertelden we elkaar over voice chat wat onze ervaringen waren tijdens het spelen. “Zit je daar al vast?! Wacht maar tot je bij de volgende baas komt!”, “Nee, weer dood, ik had hem bijna” of “Welke optie hebben jullie gekozen bij die man in die tombe? Snappen jullie wat die bedoeld?”. Dit gaf de gedeelde strijd een gevoel van kameraadschap en versterkte de mystiek. We zochten niks op, maar gaven elkaar tips alsof we elkaar als klasgenoten op het schoolplein troffen.

Afbeelding

Het verhaal van Bloodborne is complex en cryptisch, zoals je van From Software gewend bent. In plaats van een duidelijk narratief wordt de speler getrokken in een wereld die doordrenkt is van geheimen en duisternis. Je bent een Hunter, vastbesloten om het mysterie van een bloedverwante ziekte te ontrafelen, en terwijl je door de met mist gevulde straten van Yharnam dwaalt, word je geconfronteerd met afgrijselijke beesten en groteske nachtmerries.

Miyazaki heeft een mooie filosofie achter de mystiek en zijn manier van story telling. Op jonge leeftijd las hij vaak al Engelse Fantasy, maar vanwege de taal barrière begreep hij deze vaak maar deels. Iets dat je terugziet in Miyazaki zijn werk, want ook in Bloodborne krijg je de informatie mondjes maat toegereikt. Dit zet de speler aan het denken en maakt het verhaal juist interessant. Zo interessant dat je er helemaal verzand in kunt raken. Op het internet kun je dan ook urenlange Lore video's terugvinden en die ook ik met plezier heb gekeken. Ook de referenties naar andere werken als lovecraftiaanse horror, gotische literatuur, victoriaanse folklore en art nouveau beginnen na het spelen van Bloodborne te prikkelen. Ik heb zelfs dankzij Bloodbrone de Berserk manga reeks gelezen tot aan het laatste boek. Een geweldige serie boeken welke door velen opnieuw zijn ontdekt dankzij hun ervaring met Bloodborne.

Maar laten we eerlijk zijn, net zoals bij een Dark Souls, is het de gameplay die hier echt centraal staat. Waar de Souls-serie bekend staat om zijn methodische en tactische gevechten, gaat Bloodborne een stap verder met een snellere, agressievere benadering. Het schild is vervangen door een pistool, en de noodzaak om snel en precies te reageren maakt elk gevecht intens. Het tempo is razendsnel, maar nooit chaotisch, elk ontwijkmanoeuvre, elke counter, voelt precies en gecontroleerd. Voor mij was dit een van de meest verfijnde combat systemen die ik ooit heb ervaren.

Afbeelding

From Software heeft met deze titel een meesterwerk afgeleverd, en dat is mede te danken aan het talentvolle team achter de schermen. Hidetaka Miyazaki, de geestelijke vader van de Souls-serie, keerde terug naar de regisseursstoel en wist zijn kenmerkende mix van moeilijkheid en beloning naar nieuwe hoogten te tillen. Waar hij eerder al bij Demon's Souls en Dark Souls liet zien hoe belangrijk sfeer en wereldopbouw zijn, brengt hij dit in Bloodborne naar een ander niveau. Het ontwerp van Yharnam, zorgt voor een visueel verbluffende setting die zowel betoverend als verontrustend is. En net als in Dark Souls start elke omgeving als een doolhof, maar na een enkele speel sessies voelt een omgeving ineens vertrouwd. Als je eigen wijk of buurt. Zo knap en logisch zit het level design in elkaar. Verbluffend!

Afbeelding

Naast Miyazaki waren er ook andere sleutelfiguren betrokken, zoals composer Tsukasa Saitoh, die zorgde voor de sfeervolle en soms huiveringwekkende soundtrack. De muziek in Bloodborne speelt een cruciale rol in het versterken van de spanning, met orkestrale stukken die perfect passen bij de beklemmende situaties.

Het blijft lastig om iemand die nieuw is duidelijk te maken hoe bevredigend het is om een bijzonder lastige baas te verslaan na tientallen pogingen, of hoe het voelt om samen met vrienden de mystiek van Yharnam te ontrafelen. Maar iedereen die zich in Bloodboorn heeft kunnen verdiepen zal hetzelfde zeggen. Het tempo, de precisie, en de pure adrenaline die het oproept tijdens elk gevecht. Dit is een spel dat je nooit meer zult vergeten, het blijft resoneren, lang nadat de credits zijn getoond. Het maakt niet uit welke show of stream Sony aankondigt. Het is “Bloobrone 2” die over de live chat rold.
OldSchool
Contacteer:

18 okt 2024, 12:46

Mooie aftrap Arjen!

Ik moet bekennen dat ik Bloodborne ooit heb geprobeerd, maar ik denk na een half uurtje definitief uit heb gezet. Op basis van jouw verhaal zou ik hem toch nog wel eens willen opstarten, maar ik ben bang dat dit echt niet iets voor mij is.

Doet verder niks af aan je verhaal. De liefde voor de game spat er van af en ik heb het met plezier gelezen! Geweldige eerste entry!
KillingRaptor

18 okt 2024, 14:20

Bloodborne moest er sowieso in, dat is waar! Ik heb hem liggen maar moet hem ook nog opstarten. Zal er ooit wel eens van komen.
synergy
Winnaar Gameroom Award 2018
Winnaar Gameroom Award 2018

18 okt 2024, 14:26

Ik wacht met smart op een 60fps patch of een totale remake a la Demon's Souls. Deze staat hoog op m'n lijstje!
kingoftherain

18 okt 2024, 17:37

Yes, right out of the gate! En volkomen terecht, natuurlijk. Echt een geweldig spel. Ik heb hier meer dan 400 uur inzitten en nog steeds start ik het af en toe op. Ik wil ooit nog de platinum halen, maar dat is een behoorlijke kluif.

Ik had dit spel op de reservelijst staan, want ik ging ervanuit dat Mike of Arjen Bloodborne wel zouden behandelen. En maar goed ook, want Arjen ging er dieper op in dan ik ooit zou kunnen. Goeie eerste entry. :perfect:
Afbeelding

Dynamike
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

21 okt 2024, 10:56

Deze had er sowieso ingekomen. Anders had of ik, of KingoftheRain hem er wel ingedrukt. Maar dit is denk ik, een van de top 3 favoriete games van de PS4/Xbox One periode. Al heb ik het gevoel dat er nog een Souslike deze lijst in komt wandelen. Mooi aftrap!
Afbeelding
Fing3r

21 okt 2024, 11:02

Dat wat ik er van gespeeld heb was echt wel goed, maar na ettelijke pogingen bij Father Gascoigne heb ik het opgegeven, maar vooral omdat ik steeds weer een heel stuk moest doorlopen om bij hem te komen voor een volgende poging. Mocht er een remaster van de hand van Bluepoint komen dan ga ik het vast nog wel een keer een kans geven 😁
AfbeeldingAfbeelding
kingoftherain

21 okt 2024, 11:10

Fing3r schreef:
Dat wat ik er van gespeeld heb was echt wel goed, maar na ettelijke pogingen bij Father Gascoigne heb ik het opgegeven, maar vooral omdat ik steeds weer een heel stuk moest doorlopen om bij hem te komen voor een volgende poging. Mocht er een remaster van de hand van Bluepoint komen dan ga ik het vast nog wel een keer een kans geven 😁
Father Gascoigne was voor mij ook een behoorlijke roadblock. Niet dat ik het nu een eitje vind, maar na hem een aantal keer verslagen te hebben is het wel wat beter te doen. Je wapen een paar keer levelen kan goed helpen. Je karakter zelf ook natuurlijk. En Gascoigne is mooi oefenmateriaal voor parry-en. Had je de shortcut bij de Central Yharnam lamp ook al?
Afbeelding

Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

21 okt 2024, 11:20

Goed dat je met Bloodborne bent geopend Arjen, en mooi bericht ook! Voor mij is Bloodborne een van mijn favoriete PS4 games en favoriete From Software Games omdat ie zo ontzettend goede pacing heeft, meer nog dan alle andere From games, en de snelle combat doet oudere Souls games als traag aanvoelen. Je kon de game heerlijk agressief spelen. Het enige puntje waar ik een andere mening over heb is het level-design, want Bloodborne voelde nadrukkelijk minder als een doolhof aan dan de Souls games (en Elden Ring in het bijzonder). Je had zelden dat je meerdere kanten op kon en als je dan een T-splitsing had dan liep 1 weg direct dood en die werd dan pas later geopend. Maargoed, dat was voor mij dan ook juist weer iets wat bepalend was voor de pacing.
OldSchool
Contacteer:

21 okt 2024, 16:17

Apenheul schreef:
Goed dat je met Bloodborne bent geopend Arjen, en mooi bericht ook!
We zijn nu wel ook benieuwd naar jouw opening! You’re up! 😉
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

22 okt 2024, 10:52

Yes, komt eraan!
Fing3r

22 okt 2024, 12:46

kingoftherain schreef:
21 okt 2024, 11:10
Fing3r schreef:
Father Gascoigne was voor mij ook een behoorlijke roadblock. Niet dat ik het nu een eitje vind, maar na hem een aantal keer verslagen te hebben is het wel wat beter te doen. Je wapen een paar keer levelen kan goed helpen. Je karakter zelf ook natuurlijk. En Gascoigne is mooi oefenmateriaal voor parry-en. Had je de shortcut bij de Central Yharnam lamp ook al?
Dat is al zo lang geleden, dat weet ik echt niet meer :lol: Maar waarschijnlijk niet!
AfbeeldingAfbeelding
arjen1981

22 okt 2024, 20:18

Apenheul schreef:
Goed dat je met Bloodborne bent geopend Arjen, en mooi bericht ook! Voor mij is Bloodborne een van mijn favoriete PS4 games en favoriete From Software Games omdat ie zo ontzettend goede pacing heeft, meer nog dan alle andere From games, en de snelle combat doet oudere Souls games als traag aanvoelen. Je kon de game heerlijk agressief spelen. Het enige puntje waar ik een andere mening over heb is het level-design, want Bloodborne voelde nadrukkelijk minder als een doolhof aan dan de Souls games (en Elden Ring in het bijzonder). Je had zelden dat je meerdere kanten op kon en als je dan een T-splitsing had dan liep 1 weg direct dood en die werd dan pas later geopend. Maargoed, dat was voor mij dan ook juist weer iets wat bepalend was voor de pacing.
Ja, daar heb je in een vergelijking met dark souls gelijk in. De wereld is zeker minder een puzzel. Het is wel prachtig hoe alles samen komt. Uiteindelijk open je meerdere grote deuren met als reactie wanneer je er door komt: "wow nu ben ik WEER hier"

Maar ook vanaf de poging 10 naar een eindbaas rennen, of juist bv Father Gascoigne. Je weet precies waar langs moet en waar de vijanden zitten. Het wordt een speed run om naar die baas te komen en kan je de weg ernaar toe wel dromen.

Ik ben ontzettend benieuwd wat jou eerste entree wordt Niels.
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

22 okt 2024, 22:03

Doom (2016)

Afbeelding

Release date: 2016
Ontwikkelaar: iD Software
Genre: FPS

Een reboot van een klassieker.

Ik geef toe: ik was sceptisch. Erg sceptisch. Het langverwachte vervolg op Doom 3 liet maar op zich wachten en toen John Carmack bij iD Software vertrok geloofde ik er niet meer in dat deze game het daglicht nog zou zijn. Maar ik had het verkeerd, en gelukkig maar! De nieuwste Doom geeft het genre een schop onder de kont en herinnert aan de tijden dat vette actie en goed level design de pijlers van een first-person-shooter waren. Doom (2016) is uitzonderlijk goed en voelt vertrouwd aan voor fans die hunkeren naar colored keys zoeken, monster-closets en geheime gangen, terwijl het tegelijk een paar welkome vernieuwingen met zich mee brengt. Ten eerste is het gevoel van snelheid subliem, niet alleen vanwege de bewegingssnelheid maar ook door het parkourssysteem waarbij je snel richting platforms kan springen en erop kan klauteren. Maar wat nog de meeste impact heeft is de glory-kill mechanic waarbij je vijanden die bijna dood zijn middels een soort QTE af kan maken. Dit klinkt alsof het de snelheid uit de game haalt maar het tegenovergestelde is waar, bij een glory-kill laten de vijanden health en armor pickups vallen die slechts sporadisch in de levels vindbaar zijn. Door je voor deze melee aanvallen vaak recht op je vijanden af moet rennen ga je vaker de confrontatie aan en volgt hieruit een interessant risk/reward afweging. Veilig op een afstandje blijven schieten zodat je de HP van de vijand steeds iets verder terugdringt of vol moed erop af met als mogelijkheid dat je sterker uit de strijd komt? Dit alles wordt begeleid door een werkelijk waanzinnige soundtrack waardoor je de actie tot in je botten voelt!

Afbeelding

John carmack schreef:"Story in a game is like a story in a porn movie. It's expected to be there, but it's not that important,"
Doom draait om de actie en adrenaline, en ik heb geen verhaal nodig om mij te motiveren om een leger aan demonen uit de weg te schieten. Toch stoorde ik mij nooit aan de sporadische momenten dat deze reboot even de tijd nam om de speler iets te vertellen (dikwijls via een soort audio logs). Zoals eerder vermeld viel Doom 2016 met name op door een grotere focus op platforming en parkoers, iets dat door de extreem fijne controls wat mij betreft nooit tot frustratie leidde (Doom Eternal daarentegen..). Het gevoel van momentum dat je krijgt als schietend demonen uitschakelt terwijl je van hoog naar laaggelegen plateau springt is iets wat ik lang niet geëvenaard zag.

Toen ik de game voor het eerst speelde klikte het meteen, maar ik had niet gedacht dat hij voor mij op gelijke hoogte met het origineel zou komen te staan. Niet alleen op Playstation 4, maar ook op PC, Xbox en Nintendo Switch heb ik Doom 2016 volledig doorgespeeld. Dat zegt denk ik wel iets over hoe gaaf ik deze game vond, en daarom moet hij wat mij betreft ook een plekje krijgen in deze Top 25!
KillingRaptor

22 okt 2024, 22:05

Rip and tear! Oh man wat was dit een geweldige nieuw deel in de franchise. En die fantastische soundtrack ook, zo hard dat die gaat.
kingoftherain

22 okt 2024, 22:38

Oeh, die is bruut en eentje waar ik zelf eerlijk gezegd niet aan gedacht zou hebben, terwijl ik de oude Doom spellen altijd erg gaaf vond. Ik weet nog dat 't eerst gewoon Doom 4 zou heten. Bij Wolfenstein: The New Order zat een uitnodiging/code voor een beta van die game, wat, netjes genoeg, overging naar Doom 2016. Ik kan 't me niet echt meer herinneren, maar als het goed is heb ik die beta nog gespeeld.
Afbeelding

OldSchool
Contacteer:

22 okt 2024, 23:24

Mooie Niels!
Dynamike
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

23 okt 2024, 10:28

DOOM (2016) is inderdaad een geweldige titel. Eentje die voor mij zoveel plezier bracht en ook heel erg goed te spelen is met een controller. De eerste keer dat ik een stukje retro-level binnenliep zat ik te juichen in mijn stoel. En inderdaad die muziek sleept je mee om lekker als een soort ballerina van monster naar monster te zweven met je gun en glory kill. Echt heerlijk.
Afbeelding

Terug naar “Retro gaming”