Button Bashers Top 25 Draft: Nintendo 3DS

Nostalgie! Alles vanaf de Atari 2600 t/m de Nintendo GameCube.
OldSchool
Contacteer:

Button Bashers Top 25 Draft: Nintendo 3DS

13 feb 2024, 21:35

Nintendo 3DS!

Afbeelding

Nintendo deed na het Gameboy Advance tijdperk iets wat het wel vaker doet: iets anders. Dit keer had de spel console twee schermen. Dual screens, in het kort DS. Een console met niet alleen twee schermen, één er was nog eens een touchscreen. De DS werd een groot succes en kreeg dan ook menig opvolger. Alle termen kwamen langs: DSi, DS lite, DS XL, aan benamingen geen gebrek. Tot Nintendo weer eens iets anders deed: het voegde een 3D optie toe aan de handheld lijn. 3D meets DS, oftewel, de Nintendo 3DS was geboren!

Er zijn weer vijf mensen bereid gevonden, mijzelf meegerekend, om tot een top 25 te komen. Het gezelschap bestaat dit keer uit:

Apenheul
Flozem
KillingRaptor
Koekiemonster en
Old School

Informatie en Regels
De vijf deelnemers kiezen één voor één een game voor het systeem in kwestie uit en lichten in een bericht hun keuze toe. Een game die al gekozen is, mag niet meer door een andere deelnemer aangedragen worden. Nadat alle vijf deelnemers één keer aan de beurt zijn geweest, herhaalt zich dit proces in omgekeerde volgorde. Het schema zal in de index hieronder staan.
Enkel de bovengenoemde vijf leden mogen in eerste instantie games aandragen voor de top 25. Reacties waarin andere leden voortijdig games aandragen zullen zonder pardon worden verwijderd!
Nadat er 25 games genoemd zijn door de deelnemers, staat het iedereen vrij om zelf games aan te dragen als zijnde eervolle vermeldingen. Gebruik hiervoor wel het template dat aan het einde van dit bericht staat.
Elke keer deelnemer mag slechts één game per serie aandragen. Het is dus mogelijk dat de top 25 meer dan één game per serie bevat, maar enkel wanneer daar een groter draagvlak voor is dan slechts één persoon. Dit geldt ook voor eervolle vermeldingen na de top 25.
Elke deelnemer wacht met het aandragen van een nieuwe game tot minstens 24 uur na de vorige game, maar streeft er wel naar binnen dit binnen 72 uur te doen.
Er is geen specifieke rangorde in deze top 25.
Reageren op en discussiëren over de genoemde games staat uiteraard vrij en wordt zelfs van harte aangemoedigd! Vragen en opmerkingen zijn ook welkom. Dit keer houden we een nieuwe volgorde aan, check de index dus goed!

Top 25 Index
Ace combat assault horizon legacy+ (Koekiemonster)
Shin Megami Tensei IV (Apenheul)
Kid Icarus: Uprising (Flozem)
Luigi’s Mansion (Old School)
Dead or Alive Dimensions (KillingRaptor)

Tomodachi Life (Apenheul)
Miitopia (Flozem)
Ghost Recon Shadow Wars (Old School)
Theatrhythm Final Fantasy: Curtain Call (KillingRaptor)
The Legend of Zelda: A link between worlds (Koekiemonster)

Metroid: Samus Returns (Flozem)
WarioWare Gold (Old School)
Star Fox 64 3D (KillingRaptor)
Professor Layton en het Masker der Wonderen (Koekiemonster)
Fire Emblem Fates: Conquest (Apenheul)

Ridge Racer 3D (Old School)
The Legend of Zelda: Ocarina of Time 3D (KillingRaptor)
Super Mario 3D Land (Koekiemonster)
Etrian Odyssey IV: Legends of the Titan (Apenheul)
Shovel Knight 3DS (Flozem)

Metal Gear Solid 3D: Snake Eater (KillingRaptor)
Kirby: Robobot (Koekiemonster)
Animal Crossing: New Leaf (Apenheul)
Fantasy Life (Flozem)
Oldschool

Template
In de spoiler hieronder vind je het template dat gebruikt wordt voor alle voordrachten. Deze kun je kopiëren en plakken, en dan invullen. Zo houden we een consistente lay-out.
Spoiler: weergeven

Code: Selecteer alles

[size=150][b]Game Titel[/b][/size]

[img]URL van screenshot[/img]

[b]Release date:[/b] Datum van eerste release (voor zover bekend; minstens een jaartal)
[b]Ontwikkelaar:[/b] Naam van ontwikkelaar
[b]Genre:[/b] Genre van de game

Alinea met daarin een korte beschrijving van de game.

Minstens één alinea waarin je uitlegt waarom deze game zo goed is en/of waarom iemand deze game in zijn collectie moet hebben (bijvoorbeeld om historische impact, uitstekend gebruik van kenmerkende eigenschappen van de hardware, uniek in zijn soort, etc.). Persoonlijke ervaringen en anekdotes zijn ook welkom.

Iedereen is zoals altijd vrij om games toe te voegen zodra de top 25 rond is. Voor nu mag Koekie aftrappen!
Laatst gewijzigd door OldSchool op 15 jul 2024, 14:39, 24 keer totaal gewijzigd.
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Re: Button Bashers Top 25 Draft: Nintendo 3DS

13 feb 2024, 21:39

Fijn dat we weer een nieuw seizoen hebben!
Mark

14 feb 2024, 14:08

Ja leuk, mooi dat dit weer nieuw leven ingeblazen wordt.
Dynamike
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

14 feb 2024, 18:44

Hier kijk ik ook wel naar uit! Met mijn treinreizen van tegenwoordig is handheld gaming een belangrijkere rol gaan spelen.
Afbeelding
koekiemonster
Contacteer:
eBay gebruikersnaam: Ruud_Luiten

15 feb 2024, 17:27

Als (3)DS verzamelaar schuif ik graag aan om te praten over de leukste, verrassendste game sop de 3DS, de must haves. Ik verkies dan altijd om net even andere titels te kiezen. Komen de bekende toppers straks niet voorbij? Dan spring ik in…

Ace combat assault horizon legacy+

Afbeelding

Release date: 13 februari 2015
Ontwikkelaar: Access Games/Namco
Genre: Luchtcombat (is dat een genre?)

Ace Combat straalt al sinds de Playstation 1. Spannende luchtgevechten in arcadevorm met vette graphics en sounds. Wie houdt er niet van? Ace combat werd verkocht als simulatie, maar neigt wat meer naar arcade. Snelle actie. Past dat wel bij een handheld? Namco denkt van wel.

Oude serie, hoogtepunt voorbij?
Maar wat nou als 1 van je beste games uit de series al echt oud is?
Dan maak je een remake en verklap je niet dat dit een remake is. Deze game is dus een remake van Ace Combat 2 (je kent deze vast van de Playstation 1).

Afbeelding

Maar wat nou als je deze game op de 3DS publiceert in 2011 en Nintendo komt ineens met een update van de 3DS met betere controls?
Dan breng je deze game opnieuw uit (in 2015), maar voeg je de plus toe aan de titel. Die geeft namelijk aan dat de controls helemaal aangepast zijn aan de new 3DS series en dat is vet. Want Ace Combat 2 heeft nooit dual analog ondersteuning gekend. En zo’n vette arcade fighter schreeuwt daar wel om. Oja, je kunt nu ook Amiibo gebruiken.

Afbeelding
Afbeelding

Met missies die nooit te lang duren (denk aan max tien minuten), graphics die je nergens anders ziet, amiibo support, vliegtuigen die je in Nintendo look-and-feel kunt instellen (unloackables), supersnelle dogfights, complete Ace combat in je broekzak, Topgun ervaring, met rond de 10 uur aan spelplezier is dit precies de tijd die lekker past bij handhelds. Lekker vliegend over bergen, langs luchtkrabbers en ondertussen jagen op die tegenstander(s).

Kortom, dit is werkelijk de allerbeste versie van Ace Combat 2. Reken daar de toffe 3D bij en je begrijpt waarom ik zo enthousiast ben.

Wat.. een… game!

Check it out op de new 3DS (zonder 3D want dat gaat niet zo lekker op Youtube):
- portable-games.nl
KillingRaptor

15 feb 2024, 20:36

Deze leek me altijd al heel tof! Die Nintendo skins zijn ook erg gaaf. Misschiek toch eens oppikken als ik hem tegenkom.
Dynamike
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

15 feb 2024, 21:22

Oeh, deze zag ik niet aankomen. Ook totaal mijn genre niet. Dus hoe arcade is dit, is dan voor mij de vraag.
Afbeelding
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

15 feb 2024, 22:29

Ik heb daar vaak mee in mijn handen gestaan en dan koste die maar € 15 Euro nieuw. En nooit de knoop doorgehakt.. wel fijn dat ie hier nu bij staat. Het geeft mij het idee dat ik nog wat te ontdekken heb.
Flozem

16 feb 2024, 06:58

Ooit nieuw bij Nedgame meebesteld voor 4 Euro. Binnenkort maar eens aanzwengelen. :D
koekiemonster
Contacteer:

16 feb 2024, 09:08

Dynamike schreef:
15 feb 2024, 21:22
Oeh, deze zag ik niet aankomen. Ook totaal mijn genre niet. Dus hoe arcade is dit, is dan voor mij de vraag.
Nou ja, je kunt diverse controlschema's instellen, maar veel van de missies zijn vooral: hier zijn boeven en ze moeten dood; ik geef je richting waar en jij schiet ze aan baklappen. let's gooooo! Muziek spoort je vervolgens aan etc.
En dat voelt bijna vergelijkbaar met racen. Wat mij betreft dus heel Arcade-achtig.
- portable-games.nl
koekiemonster
Contacteer:

16 feb 2024, 09:09

Flozem schreef:
16 feb 2024, 06:58
Ooit nieuw bij Nedgame meebesteld voor 4 Euro. Binnenkort maar eens aanzwengelen. :D
Dat is geen geld! Dan kan het eigenlijk alleen maar meevallen haha
- portable-games.nl
arjen1981
Animal Crossing Tour 2020

16 feb 2024, 11:02

Ik vind deze serie geweldig. Maar voor mij helemaal onbekend dat er een remake was van deel 2. ik dacht zelf nu ik deze post zag dat het juist een demace was van Ace combat assault horizon. Wat overigens op de grote broers ook een prima ace combat is! maar een remake van deel 2 wow. thanks voor de tip. ook ik ga deze opzoeken. ook al ben ik niet zo van de handhelds. voor dit soort remakes maak ik wel een uitzondering.
Laatst gewijzigd door arjen1981 op 16 feb 2024, 12:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Flozem

16 feb 2024, 12:37

Volgens mij hebben ze zo’n zelfde frats uitgehaald met die duikboot game overigens.
arjen1981

16 feb 2024, 12:45

Silent Service van Konami bedoel je? Voor mij is dat wel een heel ander type.
KillingRaptor

16 feb 2024, 14:28

Flozem schreef:
Volgens mij hebben ze zo’n zelfde frats uitgehaald met die duikboot game overigens.
Bedoel je toevallig niet Steel Diver? Die is van Nintendo zelf dacht ik.
Flozem

16 feb 2024, 17:08

KillingRaptor schreef:
16 feb 2024, 14:28
Flozem schreef:
Bedoel je toevallig niet Steel Diver? Die is van Nintendo zelf dacht ik.
Die ja. 👍
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

17 feb 2024, 11:28

Shin Megami Tensei IV

Afbeelding

Release date: mei 2013
Ontwikkelaar: Atlus
Genre: RPG

Shin Megami Tensei IV is waarschijnlijk de beste ingang voor nieuwkomers in de serie van alle delen (je hoeft eerdere delen niet gespeeld te hebben want de meeste SMT games hebben geen verband met elkaar behalve dat Tokyo naar de Filistijnen gaat en overal demonen rondlopen). In de wereld van Shin Megami Tensei verhoud je je tot engelen, demonen, mensen en meestal uiteindelijk god en hoewel de wil van de demonen vaak in dezelfde lijn ligt als het chaotic path en de wil van de engelen in die van de 'lawful path' is het niet zozeer een kwestie van goed en kwaad. De engelen gaan vrijwel letterlijk over lijken om de mensheid in het gareel te houden en maken het een 'with us or against us' kwestie, ze houden van een duidelijke hierarchie m.b.t. wie de machthebbenden zijn en gehoorzaamheid wordt gezien als het grootste goed. De demonen houden niet van een gearrangeerde ongelijkheid en zijn meer van de 'every man for himself' ook al kan dit wellicht leiden tot een wereld waarin de sterksten het voor het zeggen hebben. Het neutrale pad waarin je tijdens het spel een mooie balans weet te houden tussen lawfulness en chaos is meestal het beste einde.

De productiewaarden van SMTIV doen denken aan de betere PS2 RPGs en het is indrukwekkend hoe ze Tokyo heel herkenbaar neergezet hebben in deze game. Omdat ik er voor mijn werk (en soms vakantie) regelmatig kom is het spelen van SMTIV een feest van herkenning. Het standaard van de hond Hachiko staat bij de Shibuya crossing, de fontijn in Shinjuku park klopt; weliswaar is het niet 1-op-1 nagebouwd maar het wekt de juiste impressie. Omdat het in de straten van Tokyo wemelt van de demonen is de mensheid teruggetrokken onder de grond, de grote metrostations die Tokyo rijk is doen dienst als hubs waarin je winkels kan bezoeken, quests kan aannemen en je party weer kan healen. Deze party bestaat uit de hoofdrolspeler, een of meerdere NPCs die het verhaal ondersteunen en je party aan demonen die je gevonden of gefused hebt. Meer nog dan in andere delen vond ik het demon fusion systeem interessant en overzichtelijk. Voor vrijwel elke eindbaas in het spel moest ik mijn skillset veranderen en nieuwe demonen fuseren om misbruik te kunnen maken van de elementaire weakness van de tegenstanders. Het battlesysteem werkt volgens het bekende 'press-turn' systeem waarin jouw team een extra actie krijgt wanneer de weakness van een vijand getarget wordt en vice versa krijgt het team van je tegenstanders een extra actie als zij een weakness van iemand uit jouw team weten te raken. Dit systeem is erg gaaf omdat je nooit terug kan vallen op een bepaalde overpowered strategie, behalve wellicht dat het altijd handig is om Media (een healing spell die je hele party healt) en buffs/debuffs te gebruiken. De routine is steeds om er achter te komen welke elementen krachtig zijn tegen vijanden, daar je team op in te richten en vervolgens het gevecht optimaal uit te voeren.

Afbeelding

Zoals gezegd zijn de productiewaarden dik in orde, de game is erg immersive, de gameplay behoort tot het beste wat het genre te bieden heeft en het verhaal is wellicht niet heel bijzonder maar is meer dan verdienstelijk binnen het genre. Het enige grote minpunt van SMTIV is de overworld; om tussen lokaties te reizen loop je over een top-down overworld van Tokyo; dit is niet vreemd voor de serie maar om een of andere reden is het behoorlijk desorienterend in dit deel. Als je de layout van Tokyo kent omdat je er geweest bent dan weet je hoe de verschillende districten zich tot elkaar verhouden maar dan nog moest ik soms wel 20 minuten zoeken naar de ingang van een metrostation terwijl ik in het goede gebied was. Hopelijk is dat puntje verbeterd in SMTIV:Apocalypse, de sequel van SMTIV die ik nog altijd eens uit moet spelen.
OldSchool
Contacteer:

17 feb 2024, 20:26

Voor mij zijn beide games onbekend! Wat juist leuk is!
KillingRaptor

17 feb 2024, 21:51

Van de Shin Megami games heb ik eigenlijk enkel spinoffs gespeeld, namelijk Persona 5 en nu bezig met Persona 3 Reload. Weet niet of de officiële reeks ook iets voor mij is eigenlijk.
Flozem

18 feb 2024, 10:17

Dit is de enige Shin Megami Tensei game die ik heb uitgespeeld. Ik vind SMT games Pokemon games voor volwassenen. De grind en erg steile moeilijkheidsgraad is in de meeste SMT games vervelend. In deze was het best te doen. Jammer alleen dat deze in de EU alleen als download beschikbaar is.
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

18 feb 2024, 12:00

Ik had vergeten dat deze game in Europa alleen via de eShop te krijgen was. Volgens mij was dit de eerste grote digitale game die ik voor 3DS gekocht heb. Er waren geruchten voor een current gen remaster, maar dat bleek uiteindelijk om niet meer dan een concert te gaan.
koekiemonster
Contacteer:

19 feb 2024, 10:05

Ik heb deze nog liggen. Ooit in de eShop gekocht in de aanbieding. Ik vermoed een flinke timesink, dus bewaard voor later. Misschien wordt het tijd….
Lijkt me een mooi boek (zo zie ik RPGs).
- portable-games.nl
koekiemonster
Contacteer:

19 feb 2024, 10:12

En gek genoeg haal ik deze titel altijd door de war met Etrian Odyssey
- portable-games.nl
arjen1981

19 feb 2024, 13:35

Ik had deze van Niels verwacht. En inderdaad deel IV van Etrian Odyssey verwacht ik ook nog inderdaad. Ik heb op persona na ook nooit een hoofd shin Mmgami tensei spel gespeeld. Maar ik ben ook nog altijd benieuwd naar de serie. In Persona spreekt het mij ook aan dat het zich afspeelt in Tokyo. Ik weet in elk geval dan nu waar ik moet beginnen.
Mark

20 feb 2024, 22:24

Leuke review. Pokemon voor volwassenen klinkt goed @Flozem, zit het 'collect 'em all'-principe er ook in?

De enige Shin Megami Tensei die ik gespeeld heb is Digital Devil Saga voor de PS2. Ik vond het erg duister allemaal, maar op zich sprak het me wel aan. Wel ongelofelijk veel random encounters, dat ging me na een tijdje wel wat tegenstaan.

Terug naar “Retro gaming”