Button Bashers Top 25 Draft: Nintendo 3DS

Nostalgie! Alles vanaf de Atari 2600 t/m de Nintendo GameCube.
Flozem

Re: Button Bashers Top 25 Draft: Nintendo 3DS

07 mar 2024, 20:27

Mijn kinderen hebben er wel van genoten. Ik snap de hype nog steeds niet. Zeker niet met de beschikbaarheid van Miitopia die dan toch nog wat gameplay biedt…
Flozem

13 mar 2024, 08:05

Miitopia

Afbeelding

Release date: 2017
Ontwikkelaar: Nintendo
Genre: JRPG / Social Interaction

Apenheul had het bij Tomadachi Life al over een typisch Nintendo product. En Nintendo zou Nintendo niet zijn als ze in 2017 de befaamde Mii poppetjes niet nog een game gunden.

Persoonlijk had ik op de Wii al wat geklooid met Mii poppetjes maken, en ondertussen was mijn collectie al opgelopen met genoeg karikaturen van familieleden, met als meest recente toevoegingen mijn dochters.

Maar tot Miitopia had ik nooit de mogelijkheid hier iets nuttigs mee te doen. Ja je kunt ze als avatar gebruiken in wat games als Mariokart of MarioParty; en Tomadachi…. Tja niet mijn ding.

In Miitopia kun je voor het eerst een JRPG spelen met een party van Mii’s. En dat is… leuk! Het verhaal stelt niet veel voor omdat je de wereld moet redden van de duistere vorst, en de duisterder vorst en daarna de duisterste vorst. Maar de gameplay is verrassend goed en er is geen grinding… iets waar ik een schijthekel aan heb, want meestal is dan het doel alleen het rekken van speeltijd zonder dat daar iets tegenover staat.

Geheel in JRPG stijl kun je meerdere beroepen vrijspelen en je expertise uitbreiden. Die bestaan uit de standaard RPG classes als vechter en tovenaar, maar later komt daar in de quirky Mii stijl ook nog kok en kat bij… ja, je kunt nu je party redden door een lekker diner te koken of door heel cute je vijand te (ver)slaan.

Tussendoor wordt je getrakteerd op lollige sociale interacties in de herberg; en er is genoeg onderbroekenlol om het tot het eind leuk te houden.

Wat mij betreft één van de meest geslaagde Mii games. En als RPG een welkome aanvulling op de 3DS.
Laatst gewijzigd door Flozem op 13 mar 2024, 11:16, 1 keer totaal gewijzigd.
KillingRaptor

13 mar 2024, 09:31

Ik heb van deze de demo eens gespeeld van de Switch versie en die vond ik wel tof eigenlijk!
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

13 mar 2024, 10:45

Deze heb ik dus nooit gespeeld, waarschijnlijk omdat de game zo laat in de cyclus van 3DS uit kwam. Het idee sprak mij op zich wel aan.
Zach

13 mar 2024, 19:00

Shin Megami Tensei IV is mijn op een na favoriete 3DS game, Soul Hackers is mijn favoriet. Dead or Alive: Dimensions vind ik ook erg tof, beter dan alles wat na DOA3 kwam.

Kid Icarus: Uprising vind ik een verschrikkelijke game, echt pure bagger. De humor is irritant, de landmissies hebben verschrikkelijke controls (zelfs met standaard) en de shooter levels zijn niet interessant. Jammer, want ik heb erg genoten van het origineel en de sequel.
Flozem

13 mar 2024, 19:52

Zach schreef:
13 mar 2024, 19:00
Kid Icarus: Uprising vind ik een verschrikkelijke game, echt pure bagger. De humor is irritant, de landmissies hebben verschrikkelijke controls (zelfs met standaard) en de shooter levels zijn niet interessant. Jammer, want ik heb erg genoten van het origineel en de sequel.
Afbeelding
OldSchool
Contacteer:

18 mar 2024, 15:06

Ghost Recon Shadow Wars

Afbeelding

Release date: Maart 2011
Ontwikkelaar: Ubisoft Sofia
Genre: Turn-based strategy

In Shadow Wars ga je met een (wisselend) team missies doen. Elke karakter heeft zijn eigen eigenschappen. Heeft een karakter een sterk wapen, dan zal hij tijdens zijn beurt minder stappen kunnen doen. Tijdens je missies werk je altijd naar een doel toe en in de tussentijd proberen de slechteriken je te stoppen. Tijdens één speelronde komen al je actieve karakters aan de buurt. Zijn kunnen stappen zetten of een aanval doen. Nadat al jouw karakters zijn geweest, is het de beurt aan de vijanden. Het is een soort Advanced Wars, maar dan in een modern jasje. Fire Emblem in een wat futuristische setting.

Ik kocht deze game ooit in een set. Als ik het me goed herinner, tipte Niels mij dat dit wel als een hidden gem gezien mocht worden. Achteraf bleek dit een gouden tip, want de game is echt tof en speelt geweldig. Er is meer dan voldoende diversiteit in de karakters. Je hebt snipers die van lange afstand kunnen schieten. Er is een karakter die een turret kan plaatsen. Je hebt een medic om je party te healen. Je kunt niet altijd iedereen meenemen op een missie. Je zult dus strategische keuzes moeten maken om een level te behalen. Ook omdat je je karakters kunt levellen. Hierdoor worden ze sterker, maar levellen kan alleen als je ze in combat hebt gebruikt. Verder zit er ook in de game wat meer diepgang als het gaat om tactische keuzes. Als je vanaf hoogte schiet, doe je meer damage. Schuil je achter een boom, dan zal de tegenstander minder damage op je kunnen doen.

Afbeelding

De game heeft totaal niets te maken met de Ghost Recon reeks, behalve dat ze de naam met elkaar gemeen hebben. Er zit voldoende variatie in de levels en de missies die je moet uitvoeren. Soms moet je de lokale troepen zien te bevrijden, die zo goed als ze kunnen met je mee vechten. Maar meestal is het een kwestie van alle vijanden doden.

De campaign uitspelen is al leuk. Maar voor degene die er geen genoeg van kunnen krijgen, unlock je vervolgens ook nog extra challenges. Dit biedt nog meer variatie in missies. Wat mij betreft klopt alles in deze game. De setting, de gameplay, de verschillende tactische keuzes die je voor en tijdens een level kunt maken. Voor liefhebbers van turn-based, een must als je het mij vraagt!

Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

18 mar 2024, 15:41

Ghost Recon Shadow Wars, die had ik ook op mijn shortlist staan. Inderdaad is dit een must-play op de 3DS. Het is van de ontwerper van X-COM en die ervaring merk je aan alles. Goede keuze OldSchool! :)
KillingRaptor

18 mar 2024, 20:31

Hier heb ik altijd veel goede dingen over gehoord maar zelf nooit gespeeld.
KillingRaptor

21 mar 2024, 07:44

Ik zal mijn volgende game dit weekend plaatsen. Ben het dus niet vergeten maar heb er pas tijd voor in de weekends om het goed te schrijven.
OldSchool
Contacteer:

21 mar 2024, 11:09

KillingRaptor schreef:
21 mar 2024, 07:44
Ik zal mijn volgende game dit weekend plaatsen. Ben het dus niet vergeten maar heb er pas tijd voor in de weekends om het goed te schrijven.
Dank voor de heads up!
KillingRaptor

23 mar 2024, 11:13

Theatrhythm Final Fantasy: Curtain Call

Afbeelding

Release date: 14 april 2014
Ontwikkelaar: Indieszero
Genre: Rhythm

Fan van Final Fantasy muziek? Fan van rhythm games? Dan is deze game echt wel een must have in je collectie!

Welke gamer kent onderhand de Final Fantasy franchise niet? De RPG serie begon op de NES en loopt tot op de dag van vandaag nog steeds met ondertussen al 16 delen in de mainline van de franchise en talloze spin-offs. Heel wat gamers zijn fan van de serie, hetzij van de franchise in het algemeen of van 1 of meerdere bepaalde delen. Maar 1 spin-off reeks heeft mij echt enorm in zijn ban gehad en dat is zijn de Theatrhythm games op de 3DS. Curtain Call is het tweede deel en deze doet alles wat het eerste deel deed maar dan beter en met veel meer content in mijn opinie.

Afbeelding

Theatrhythm Final Fantasy: Curtain Call is een rhythm game die ook echt een liefdesbrief is naar alle Final Fantasy delen toe, zelfs de spin-offs. De game bevat maar liefst 221 nummers van de Final Fantasy franchise dus je hebt echt wel veel content. Er zijn ook verschillende modes in de game maar je heel lang zoet mee kan zijn om alles vrij te spelen. Liedjes hoef je niet vrij te spelen maar personages en abilities wel. Maar hoezo, dit is toch geen RPG? Nou eigenlijk deels wel, het is een rhythm game met RPG elementen. Maar laten we eerst even de rhythm gameplay overlopen. Je hebt drie verschillende soorten nummers waarvan er twee heel dominant aanwezig zijn, namelijk battle muziek en field muziek. Je hebt ook nummers bij CGI cutscenes uit de serie maar hiervan zijn er maar een klein aantal aanwezig. Je kan de game met de stylus spelen maar ook met de knoppen, voor mij persoonlijk werkt het spelen met de stylus veel beter. Je moet de noten op het juiste moment aanraken op het touchscreen (de noten komen overigens op het bovenste scherm). Je hebt simpele taps maar ook noten die je moet inhouden en dan ook die met pijlen op, bij deze laatste moet je de stylus in de richting van de pijl slepen. De battle muziek heeft vier rijen aan noten (elk voor een eigen party member) en field muziek heeft één rij. Bij die gebeurt het ook vaak dat je de ingedrukte noten ook moet meebewegen want die lijnen vervormen bij de field muziek.

Afbeelding

En dan het RPG element van de game. Je kan de nummers gewoon op zich spelen maar je hebt ook een heuse quest mode. Deze quests brengen je naar een kleine map, of een grote als je lange quests doet, en je moet door verschillende nummers gaan. Ieder voltooid nummer heeft je punten en experience points voor je personages. Deze kan je dan sterker maken en nieuwe abilities geven die je helpen tijdens de gameplay. Dit komt vooral tot zijn recht tijdens de battle muziek want hierin vecht je ook daadwerkelijk tegen vijanden. Hoe beter je speelt en hoe sterker je personages zijn des te meer vijanden je kan verslaan. Mis je noten dan verlies je zelf health. Er zijn overigens enorm veel personages vrij te spelen uit alle Final Fantasy delen. Op het einde van je quest krijg je namelijk kristallen en je hebt telkens x aantal kristallen nodig van een bepaald kleur om nieuwe personages vrij te spelen. Ook krijg je nieuwe en moeilijkere quests als je ze voltooid. Zelfs als je ze niet voltooid krijg je nieuwe maar die zijn dan makkelijker. In bepaalde stukjes in de nummers kun je zelfs summons oproepen tijdens de battle muziek of chocobo's tijdens de field muziek. Ook krijg je items die je kan gebruiken om jezelf te healen enzo. En dan heb je nog een hele collectie aan kaartjes die je kan verzamelen van alle personages, deze kan je zelfs gebruiken om hun stats omhoog te brengen. Het is niet makkelijk om alles uit te leggen maar eenmaal je de game speelt snap je meer en meer hoe je te werk moet gaan. De grafische stijl is ook zeker apart, alle personages en monsters zijn in een chibi vorm en dit past eigenlijk perfect bij deze game. Uiteraard is de muziek fantastisch ook! Je kon toen de 3DS eShop nog online was ook DLC nummers en personages krijgen en daar heb ik er toch wel een aantal van zoals nummers uit Chrono Trigger en Bravely Default.

Bovenstaande trailer geeft je vast een beter overzicht van hoe de game nu echt in elkaar zit. Maar laat ik dit zeggen, eenmaal je hieraan begint kan je echt moeilijk stoppen! Ik had hem nog even gespeeld afgelopen week voor het schrijven van dit stukje en ik was meteen weer hooked. Ik bleef ook nog steeds nieuwe dingen vrijspelen en dat vind ik super na meer dan 30 uren gameplay. Ik kan het niet genoeg zeggen, deze game is een must play voor liefhebbers van Final Fantasy en/of rhythm games!
OldSchool
Contacteer:

23 mar 2024, 13:05

Mooie toevoeging Mitch! Het lijstje is tot nu toe behoorlijk gevarieerd!
Ribbelchips

28 mar 2024, 12:38

Met dank aan Koekemonster vorige week ook weer een 3DS gehaald. Ik heb een hele hoop in te halen want heb weinig met het ding gespeeld destijds. In het eerste jaar heb ik nog wel redelijk wat titels gespeeld, maar toen mijn dochter werd geboren heb ik de weinige uurtjes vrije tijd die ik nog had gestoken in Xbox 360 en Wii U games. Ik ben benieuwd wat hier voorbij komt dat mijn interesse wekt (en nog een beetje betaalbaar is).
Afbeelding
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

28 mar 2024, 12:49

Theatrhythm Final Fantasy: Curtain Call was erg leuk, maar hoe het RPG aspect precies werkte is mij helemaal ontschoten. Die nieuwe game heb ik inmiddels ook maar ik mis de controls van de 3DS game.
koekiemonster
Contacteer:
eBay gebruikersnaam: Ruud_Luiten

29 mar 2024, 11:30

Hij komt er aan hoor!!!

Ik zat zo te twijfelen tussen een set van circa 10 games....
- portable-games.nl
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

29 mar 2024, 11:45

koekiemonster schreef:
29 mar 2024, 11:30
Hij komt er aan hoor!!!

Ik zat zo te twijfelen tussen een set van circa 10 games....
Dat heb ik ook ^^
Ok Impala!
Contacteer:

29 mar 2024, 11:48

Apenheul schreef:
Theatrhythm Final Fantasy: Curtain Call was erg leuk, maar hoe het RPG aspect precies werkte is mij helemaal ontschoten. Die nieuwe game heb ik inmiddels ook maar ik mis de controls van de 3DS game.
Fantastische game! Hele mooie keuze Mitch! Ik heb hier zelf meer dan 100u ingestoken en dat zou nog veel meer geworden zijn als ik het vervolg op de Switch niet had. :love:

Daarover gesproken. Die game heeft nog veel meer muziek tracks (500+) en de besturing is inderdaad totaal anders, maar nu ik er aan gewend ben vind ik het helemaal prima. Het is gewoon anders dan op de 3DS, maar niet per definitie daarom minder leuk. Ik ben vooral erg blij dat deze toffe serie weer een nieuw thuis op de Switch heeft gevonden, want op de 3DS was het echt een hidden gem! :smile:
KillingRaptor

29 mar 2024, 14:46

Ok Impala! schreef:
29 mar 2024, 11:48
Apenheul schreef:
Fantastische game! Hele mooie keuze Mitch! Ik heb hier zelf meer dan 100u ingestoken en dat zou nog veel meer geworden zijn als ik het vervolg op de Switch niet had. :love:

Daarover gesproken. Die game heeft nog veel meer muziek tracks (500+) en de besturing is inderdaad totaal anders, maar nu ik er aan gewend ben vind ik het helemaal prima. Het is gewoon anders dan op de 3DS, maar niet per definitie daarom minder leuk. Ik ben vooral erg blij dat deze toffe serie weer een nieuw thuis op de Switch heeft gevonden, want op de 3DS was het echt een hidden gem! :smile:
Ik heb de demo van de nieuwe geprobeerd maar kon er echt niet inkomen qua controls. Misschien toch nog eens proberen!
koekiemonster
Contacteer:

29 mar 2024, 15:31

The Legend of Zelda: A link between worlds

Afbeelding

Release date: 2013
Ontwikkelaar: Nintendo EAD
Genre: ActionAdventure

Dit is er zo eentje. Zo’n game die je start en pas weer weg legt als je hem hebt uitgespeeld.
De titel en de looks doen denken aan de Super Nintendo klassieker: a link to the past. En dat is een goed teken, want die game staat voor velen bekend als de beste game ooit. Naja, in ieder geval voor velen die vroeger een Super Nintendo hadden.

Afbeelding

Het verhaal start velen jaren later dan de Super Nintendo klassieker. Uiteraard is er weer een badguy die de rust in Hyrule verstoord en jij bent uitgerekend de held om dat probleem op te lossen.
Deze game maakt uitermate goed gebruik van het 3D, want al snel krijg je een armband met magische krachten. Als je deze gebruikt kan je namelijk zo plat als een dubbeltje worden en als een poster langs de muren navigeren en door spleten gaan. Dat levert een hele nieuwe wereld op. Het gevolg hiervan is dat elke dungeon fantastisch speelt en er in de overworld ook nog eens voldoende te doen is.

Afbeelding

Dat alleen maakt deze game al de moeite waard. Dan is er nog de nostalgie van de Super Nintendo klassieker, maar dan in een megablender. Soms denk je zaken te herkennen, maar is toch alles anders. Idem met de fantastische soundtrack. Die weirde mix van herkenning en toch fris aanvoelen.. dat is een heerlijk gevoel.

Afbeelding

Wat de game ook heerlijk fris maakt, is dat je zelf kunt kiezen welke dungeon je gaat doorlopen. Jij bepaalt de volgorde en soms heb je daar items voor nodig. En die items kan je bij een centrale shop huren of kopen. De verhuurder neemt wel alle items van je af als je dood gaat; dus zorg ervoor dat dit niet te vaak gebeurt ;)

Als je denkt dat de puzzels hiermee enorm makkelijk worden. Ik kan je geruststellen. Het vereist soms best wat denkwerk om dat ene hartje te bereiken. En dat is precies zoals we het graag zien.

Dit is geen verborgen parel, maar wel een parel die echt genoemd MOET worden in deze toplijst.

Dus wat hebben we in totaal?
- Een gloednieuwe Zelda ervaring alleen op de 3DS
- Fantastisch gebruik van het 3D van de 3DS
- Heerlijke soundtrack
- Fijne artstyle
- Snel, sneller, snelst. 60 frames per seconde en dat is een wereld van verschil in vergelijking met andere Zelda games
- Vrijheid

Kortom, als 3DS eigenaar ben je jezelf verplicht om deze in huis te halen.

Van onze ouwe gassies van de Power Unlimited:
- portable-games.nl
OldSchool
Contacteer:

29 mar 2024, 17:18

Mooie toevoeging Koekie! Ik ben geen groot Zelda fan, maar waarom weet ik niet. Want ik speel toch wel soortgelijke games. Misschien is dit een mooie game om het eens opnieuw te proberen.
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

30 mar 2024, 12:38

Heerlijke game, ik krijg eigenlijk zin om de game nog eens in Hero Mode te spelen. Wat de game naar mijn mening beter doet dan A Link To The Past is items meer focus geven in de overworld. En zoals je al zegt; dat je steeds herkenbare dingen tegenkomt uit ALTTP maar dat er dan net een nieuwe draai aan gegeven is.
arjen1981
Animal Crossing Tour 2020
Animal Crossing Tour 2020

02 apr 2024, 11:32

ik vond A link between worlds ook heel tof. en inderdaad heel goed gebruik van 3d. maakt het echt een unieke titel voor het platform. voor mij ook zeker aan de top van de 3ds.
KillingRaptor

02 apr 2024, 14:25

Inderdaad een hele toffe game alleen weet ik er bijna niets meer van. :lol:
koekiemonster
Contacteer:

02 apr 2024, 15:10

Tijd voor een replay dus!
- portable-games.nl

Terug naar “Retro gaming”