Hoeveel games kunnen we uitspelen in 2024?

Daag jezelf uit in onze competities of zet juist zelf een uitdaging op.
RobertKR

Re: Hoeveel games kunnen we uitspelen in 2024?

11 okt 2024, 11:51

Ik lees de PSX impressies terug en Ik ben niet jaloers Arjen. Hier een ode aan de PSX.

De PSX is waarschijnlijk mijn favoriete console aller tijden. Ik kan daar niet omheen, het heeft te maken met leeftijd, nostalgie, tijdperk etc. Ik speelde toen absoluut het meest. Zoveel goede herinneringen aan deze console. RE en FF bespreken met klasgenoten, bespreken wat er al in Japan was uitgekomen volgens de magazines. Met vrienden Tekken spelen, of soms link up Wipeout en RR.

De PSX was ook de console die mij kennis liet maken met RPG's. Zo ben ik begonnen met FFVII, en vervolgens steeds dieper in het genre gegaan. Daar kwamen dan ook Parasite Eve, Lunar, Star Ocean, FFT, Front Mission, Vagrant story etc bij. Ik zou rond 1998 mijn console laten ombouwen, in de 1e instantie te danken aan Tekken 3. Ik was een jaar verslaafd aan de coin op. En de PAL versie trok ik echt niet, zeker niet omdat een vriend van me de Japanse versie al had laten spelen. Er moest iets gebeuren. Als bonus kon ik ook nog een 2ehandse USA copy oppikken voor ca. 70 gulden. Natuurlijk nooit spijt van gehad.

Uiteraard was CD-R ook een reden omdat je een arme scholier was. Maar de liefhebber in mij bleef toch games kopen. Zo had ik wel games op CD-R (en dankzij dit ontdekte ik veel genres), maar ook een behoorlijke collectie originele imports. De Square RPG's, als ze al in Europa kwamen, waren PAL en kwamen veel later uit. Die bestelde ik. En het loonde ook, met die mooie inlays en colored manuals. Dan zie je pas hoeveel Europa moest missen. Uiteindelijk heeft het me veel meer geld gekost, omdat imports in de regel duurder waren. Wat wel grappig was in die tijd, soms kon je gewoon een 2ehandse import vinden die hier nog niet uit was. Nedgame destijds had een paar MGS1 liggen voor zo'n 80 gulden, die was PAL nog niet eens uit. Die lagen gewoon tussen de PAL games. Ik heb daar geloof ik ooit een Parasite Eve meegenomen, wat een van mijn favo of all time zou worden.

De PSX had zoveel goede games, het zijn er echt teveel om op te noemen. Stel je eens voor dat je in 3 jaar tijd 3 nieuwe FF games had. Maar dan tussendoor ook nog even Xenogears, SaGa, Parasite Eve en weet ik wat allemaal. En een paar fighters, Bushido Blade en Tobal. En Ehrgeiz. waarom niet? En dit was alleen nog maar Square he, die toen de absolute top van de top waren. Intussen een Resident Evil trilogie, en tussendoor nog even Dino Crisis een paar maanden voor RE3. Namco bracht een Tekken trilogie uit, maar ook een Ridge Racer quadrology, een Ace Combat trilogie en vooruit, Soul Edge er tussendoor. Oh ja, Tales Of ook. De rate of output was idioot en niks werd naar holiday season gefunneled. Dit krijgen we nooit weer.

Soul Edge trouwens. Dat was mijn favoriete PS1 fighter. Hij was full 3D zoals VF, een super goede soundtrack (3 stuks geloof ik), en die intro natuurlijk. De framerate ja, maar de arcade was net zo. Het stoorde me toen niet zozeer. Heb de JP versie nog liggen.

Een paar quirky aanraders: Bushido Blade 2, Einhander (doen!) en Internal Section. Allen van Square trouwens. En de japanse versie van Ace Combat 3 Electrosphere is erg tof, die heb ik ook nog thuis liggen met 2 discs.
arjen1981
Animal Crossing Tour 2020

12 okt 2024, 13:53

Tobal 2 hoort dan ook nog in dat rijtje ;) De eerste Bushido Blade heb ik vooral veel in multiplayer gespeeld. Soul Blade speelde ik vroeger ook. Maar toen had je inderdaad minder oog voor de frame rate als al het andere een stap verder ging. Maar nu in retrospect en helemaal met de Dreamcast release zijn er betere opties natuurlijk.

Ace Combat 3 toevallig ook net opgepikt op de beurs in hoogveen. Niet gespeeld vroeger. Voor mij kwam Ace Combat pas echt goed op gang op de ps2. Maar ook de meest recente delen maken mij een groot fan van de gehele serie.

Voor mij is het niet anders. De Saturn en ook zeker de Dreamcast hebben ook wel zijn haken in mij gegooid. Maar kijk ik vanaf PS1, 2, 3, 4 en ook zeker nu 5 blijft Sony elke generatie voor mij duidelijk het beste platform.

Ik geniet er ook nu nog volop van. Juist ook de PSX games opnieuw spelen die vroeger indruk maakte of ik juist niet had. Soms valt het dan tegen, maar in de meeste gevallen merk ik dat je er zo weer helemaal in zit. Ik heb een hele backlog naast de PSX staan waar ik de komende maanden ook nog mee verder ga.

En het goede nieuws is dat er nog steeds een hoop orginele nieuwe games uit komen op de PS5 die echt dat PSX gevoel terug brengen. Zoals Humanity of Kunitsu-Gami: Path of the Goddess.

Zelf heb ik nu een PSX collectie van precies 80 spelen die ik zorgvuldig geselecteerd heb. Maar er is ook zeker nog genoeg ruimte voor uitbreiding. Dus alle tips zijn welkom.
RobertKR

12 okt 2024, 19:31

Ace Combat was op de PS1 al heel goed. Vanaf deel 2 eigenlijk. Ze spelen in principe hetzelfde als de PS2 versies, maar dan met mindere graphics. Deel 3 is het westen eigenlijk butchered. De Japanse versie had 2 discs, VA en een heel verhaal waarbij je ook kon overlopen naar andere partijen. Ik denk dat er wel een translated versie is inmiddels. Maar Namco waren echt wizards, zowel Type 4 als AC3 zien er belachelijk goed uit voor een PS1 game.

Nog wat tips:

Chase the Express/Covert Ops. Die heb ik zelf nooit gespeeld, maar het was geloof ik een cinematische train hijack game. Die game intrigeerde me altijd, maar volgens mij kwam ie pas uit toen next-gen al bezig was.

Tales of Phantasia. Die is Engels te patchen. Vond hem erg tof op de PS1.

Racing Lagoon. Een driving RPG van square. Schijnt inmiddels ook vertaald te zijn.

Cyber Org. Ooit eens kort gespeeld, sci fi beat em up RPG achtig iets.

Brave Fencer Musashi. Wel grappige actie RPG. Vond altijd de opening stage het best though.

Threads of Fate. Kocht ik voor veel te veel geld haha, maar was op zich wel leuk en grappig. Beetje ala Brave Fencer.
Dynamike
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

12 okt 2024, 21:07

Afbeelding

Game: The Silent Age
Platform: PC
Afbeelding
arjen1981

13 okt 2024, 10:36

RobertKR schreef:
12 okt 2024, 19:31
Ace Combat was op de PS1 al heel goed. Vanaf deel 2 eigenlijk. Ze spelen in principe hetzelfde als de PS2 versies, maar dan met mindere graphics. Deel 3 is het westen eigenlijk butchered. De Japanse versie had 2 discs, VA en een heel verhaal waarbij je ook kon overlopen naar andere partijen. Ik denk dat er wel een translated versie is inmiddels. Maar Namco waren echt wizards, zowel Type 4 als AC3 zien er belachelijk goed uit voor een PS1 game.

Nog wat tips:

Chase the Express/Covert Ops. Die heb ik zelf nooit gespeeld, maar het was geloof ik een cinematische train hijack game. Die game intrigeerde me altijd, maar volgens mij kwam ie pas uit toen next-gen al bezig was.

Tales of Phantasia. Die is Engels te patchen. Vond hem erg tof op de PS1.

Racing Lagoon. Een driving RPG van square. Schijnt inmiddels ook vertaald te zijn.

Cyber Org. Ooit eens kort gespeeld, sci fi beat em up RPG achtig iets.

Brave Fencer Musashi. Wel grappige actie RPG. Vond altijd de opening stage het best though.

Threads of Fate. Kocht ik voor veel te veel geld haha, maar was op zich wel leuk en grappig. Beetje ala Brave Fencer.
Racing Lagoon klinkt en ziet er interessant uit.
arjen1981

13 okt 2024, 10:51

Andro Dunos 2
Gespeeld op:  Playstation 4
Jaar uitgave: 2022
Credits screen: Link naar credits / ending screen

Afbeelding

Wat vond ik er zelf van:
Super tof om dit soort revivals te zien. Geen remake maar een vervolg op een 30 jaar oude NeoGeo shooter. Ik vind de stijl erg mooi, deze staat heel dicht op het eerste deel. Het is geen schepje daar boven op maar juist in dezelfde stijl. Dikke lijnen en felle kleuren. Inclusief een Visco startup screen.
De wapens en sub-wapens zijn divers en heb je daarboven op een super met een herlaadsysteem. De super werkt mij ook wat tegen omdat dit niet betekent dat je onschadelijk bent. En je zicht toch ook iets beperkt. Iets wat mijn meerdere keren een leven kostte. Het is geen moeilijke shooter. De patronen zijn goed te doen. Vroege jaren 90 i.p.v. latere bullet hell. Het is vooral ook letten op grote vijanden en snelle vijanden die op jou in vliegen. Na elk level zet je, je punten in om je schip te upgraden. Een erg mooie toevoeging voor deze tijd!
Als je het spel uit hebt, unlock je nog een boss rush waar ik me ook behoorlijk mee heb vermaakt. Verslavend! En dat verslavende betekent dat je een shooter speelt met fijne controle en goede gameplay.

⭐⭐⭐⭐
ikk
Contacteer:

17 okt 2024, 21:32

Nog 2 uitgespeeld deze week.

Super Bust-A-Move All Stars (Gamecube):
Afbeelding

The Last Federation (PC):
Afbeelding
arjen1981

19 okt 2024, 11:55

Ridge Racer Tpe 4
Gespeeld op:  PlayStation
Jaar uitgave: 1998

Afbeelding

Wat vond ik er zelf van:
Absolute Arcade perfectie. Zonder twijfel de beste racer op de orginele PlayStation. Geweldige soundtrack en perfecte controle.

⭐⭐⭐⭐⭐
arjen1981

19 okt 2024, 12:01

The Ninja Saviors: Return of the Warriors
Gespeeld op:  PlayStation 4
Jaar uitgave: 2019

Afbeelding

Wat vond ik er zelf van:
Het orgineel op de SNES had ik nooit gespeeld. En daarmee werdt ik extra weg geblazen. Naast echt prachtige pixel art speeld deze Taito side scrolling hack n slash zelfs nog beter dan een aantal van mijn Sega favorieten. De control styles zijn uitgebreid en bieden veel diepgang. Ook de pacing is heerlijk. De latere levels zijn niet persee moeilijker dan de eerdere levels en helemaal als je de controle van het deflecten onder de knie hebt met de main character voel je je een echte Ninja Warrior.

⭐⭐⭐⭐
arjen1981

19 okt 2024, 12:08

Silent Hill 2 Remake
Gespeeld op:  PlayStation 5
Jaar uitgave: 2024

Afbeelding

Wat vond ik er zelf van:
Ik denk dat ik de Silent Hill Remake net iets boven Resident Evil 4 score maar bij lange na is deze voor mij niet op het niveau van de RE 2 en 3 remakes. Helaas. Ik zal altijd het origineel verkiezen over deze Remake. Waar de RE 2 en 3 ramakes de camera perspectief hielden heeft Bloober Team er voor gekozen om een moderne camera achter je karakter te hanteren om de gameplay te beforderen. Dit haalt echter voor mij veel sfeer uit het spel. Het was juist die vaste camera perpectief wat zorgde voor een hele cinematische ervaring. Dit is nu helemaal weg.

Daar bovenop wordt Silent Hill in deze remake behoorlijk uitgerekt. Waar ik het origineel in 6 uur uitspeel zat ik hier op haast 17 uur aan het eind. Dood zonde! Met name veel backtracking en escape room achtige taferelen.

Het is dat het verhaal en de thema zo origineel zijn en daarmee ook blijft. Anders zou ik voor 2 sterren gaan. Pak je originele disc weer op zou ik zeggen en geloof niet in de hype van de miljoen verkochte exemplaren.

⭐⭐⭐
arjen1981

19 okt 2024, 12:12

Battle Arena Toshinden 2
Jaar uitgave: 1995

Afbeelding

Wat vond ik er zelf van:
Tja, beter dan het eerste deel maar heeft nu toch een andere impact. Let wel op mijn ervaring is van de single player arcade mode. En dan is het gewoon bij lange na geen Virtua Fighter 2. De wapens helpen dan niet ;)

⭐⭐
arjen1981

19 okt 2024, 12:19

Gun Bullet / Point Blank
Jaar uitgave: 1994

Afbeelding

Wat vond ik er zelf van:
Ik ben toch meer van de verhaal gedreven shooters als GunBlade, Virtua Cop of Time Crisis. Maar als je spreekt over minigame verzamelingen is Gun Bullet één die naast Wario Ware en Rythem Heaven als de beste mag staan. Ik kijk uit om ook deel 2 en 3 te spelen!

⭐⭐⭐
ikk
Contacteer:

19 okt 2024, 12:52

Spongebob Squarepants: Plankton's Robotic Revenge (Wii):
Afbeelding

Nogal repetitief en de uitdaging is ver te zoeken, maar gelukkig is het kort.
kingoftherain

19 okt 2024, 12:55

arjen1981 schreef:
19 okt 2024, 12:08
Silent Hill 2 Remake
Gespeeld op:  PlayStation 5
Jaar uitgave: 2024

Afbeelding

Wat vond ik er zelf van:
Ik denk dat ik de Silent Hill Remake net iets boven Resident Evil 4 score maar bij lange na is deze voor mij niet op het niveau van de RE 2 en 3 remakes. Helaas. Ik zal altijd het origineel verkiezen over deze Remake. Waar de RE 2 en 3 ramakes de camera perspectief hielden heeft Bloober Team er voor gekozen om een moderne camera achter je karakter te hanteren om de gameplay te beforderen. Dit haalt echter voor mij veel sfeer uit het spel. Het was juist die vaste camera perpectief wat zorgde voor een hele cinematische ervaring. Dit is nu helemaal weg.

Daar bovenop wordt Silent Hill in deze remake behoorlijk uitgerekt. Waar ik het origineel in 6 uur uitspeel zat ik hier op haast 17 uur aan het eind. Dood zonde! Met name veel backtracking en escape room achtige taferelen.

Het is dat het verhaal en de thema zo origineel zijn en daarmee ook blijft. Anders zou ik voor 2 sterren gaan. Pak je originele disc weer op zou ik zeggen en geloof niet in de hype van de miljoen verkochte exemplaren.

⭐⭐⭐
Ik ben nog redelijk in het begin van het spel (dit watje durft niet verder te spelen), maar ik ben wel benieuwd of mijn uiteindelijke ervaring overeen gaat komen met de jouwe. Het origineel heb ik hoog in het vaandel staan (toen was ik nog jong en onbevreesd) en wat ik tot nog toe gezien heb (begin van de Woodside appartments) bevalt wel.

Ik ben ook wel benieuwd wat Derek van het YouTube kanaal Stop Skeletons From Fighting ervan vindt. Die heeft een paar jaar geleden een video geplaatst over het Historical Society gedeelte en hoe goed dat in elkaar zit. Ik weet nu natuurlijk nog niet of dat in de remake net zo goed is (en mocht iemand hier op reageren, dan zal ik het niet lezen voor ik het spel heb uitgespeeld, wat, heel eerlijk, in mijn geval best een paar jaar kan duren :innocent: ), maar ik ben er wel benieuwd naar.

Afbeelding

Wooloo = love, Wooloo = life
KillingRaptor

19 okt 2024, 14:16

Castlevania: Circle of the Moon (GBA / Switch)
Het is me toch nog gelukt hoor! Dit is een game die ik vroeger had op de GBA zelf maar was er helaas eentje die ik heb weggedaan in die éne periode waarin ik heel wat games heb verkocht (waar ik nog altijd spijt van heb). Castlevania Advance Collection to the rescue! Deze is echt wel een goede game, heel erg van genoten. Maar voor mij wel één van de moeilijkste Castlevania's in metroidvania stijl. Hier zaten echt veel lastige stukken in en ik weigerde savestates en rewinds te gebruiken.

Afbeelding
synergy
Winnaar Gameroom Award 2018
Winnaar Gameroom Award 2018

19 okt 2024, 14:51

Dark Souls II: Scholar Of The First Sin (PS4)

Afbeelding

Was erg tof, ondanks dat dit het minst favoriete deel in de Dark Souls serie is volgens de fans.

Ben al volop bezig met de platinum trophy, nu begint het echte werk pas. :evil2:
arjen1981

19 okt 2024, 15:51

Wat toffe titels allemaal. Ik vond scholar of the first Sin op de ps4 deel 2 echt tot zijn recht komen. Ik ben ook daarop voor de platinum gegaan.

Circle of the Moon vind ik ook een heel goed deel. Ik weet nog wel dat ik die op de gba erg donker vond. Iets wat in de volgende delen werd opgelost. Mooi op deze nu zo te kunnen spelen.

Kingoftherain ik heb de video gesaved. Ik ben benieuwd. Het zit nog in het origineel maar hoe accuraat kan ik nu niet zeggen. Daarmee dus ook geen spoiler ;)
Dynamike
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

19 okt 2024, 15:51

synergy schreef:
19 okt 2024, 14:51
Dark Souls II: Scholar Of The First Sin (PS4)

Afbeelding

Was erg tof, ondanks dat dit het minst favoriete deel in de Dark Souls serie is volgens de fans.

Ben al volop bezig met de platinum trophy, nu begint het echte werk pas. :evil2:
Oeh sterkte met de platinum. Maar mooi dat je hem hebt uitgespeeld!
Afbeelding
KillingRaptor

19 okt 2024, 16:08

Laten we even 8 games toevoegen aan de lijst vandaag! Geweldig dit.
arjen1981

20 okt 2024, 07:43

@king, ik heb de video gezien. Mooi verdiept. En het is precies een area waarvan het goede er nog wel in zit alleen ook echt onnodig wordt verlengt vond ik zelf. Veel backtracking en extra puzzels
Arnold

20 okt 2024, 15:22

Captain Toad treasure tracker uitgespeeld.

Heerlijk spel
Dedicated gameroom:
Playstation
Nintendo
Atari
Sega
Arcadekast.
kingoftherain

20 okt 2024, 15:35

Arnold schreef:

Heerlijk spel
Dat is zeker een mooie game. Ik had een keer een Wii U van iemand in Haarlem overgekocht en Captain Toad: Treasure Tracker was één van de spellen die ik er al gauw voor gekocht had. Het is zelfs één van de weinige die ik later ook nog voor de Switch heb gehaald. Erg leuk.
Afbeelding

kingoftherain

20 okt 2024, 15:36

arjen1981 schreef:
20 okt 2024, 07:43
@king, ik heb de video gezien. Mooi verdiept. En het is precies een area waarvan het goede er nog wel in zit alleen ook echt onnodig wordt verlengt vond ik zelf. Veel backtracking en extra puzzels
Als ik me die video nog goed kan herinneren zat er weinig tot geen backtracking in dat gedeelte. Ik ga het over een paar jaar wel zien.
Afbeelding

KillingRaptor

20 okt 2024, 15:58

Arnold schreef:

Heerlijk spel
Op welk platform is deze?
Arnold

20 okt 2024, 16:13

Sorry. Op de Nintendo Switch
Dedicated gameroom:
Playstation
Nintendo
Atari
Sega
Arcadekast.

Terug naar “Highscores, competities en uitdagingen”