Beste Game 1993

Nostalgie! Alles vanaf de Atari 2600 t/m de Nintendo GameCube.
marxkemp
Contacteer:

Beste Game 1993

26 aug 2023, 21:50

Beste Game 1998.

Laten we voor deze eerste poging tot een geinig topic is 25 jaar terug gaan. Wat was, volgens jou, de beste game uit dit jaar? Je mag er maar eentje noemen. Voor mij is het...

Tekken 3 (PS1)

Ik twijfelde over een pc strategy game, maar die speelde ik alleen. Tekken 3 met vrienden ging nachten lang door en dat heeft dierbare herineringen. Hier wil ik de niet-platinum nog is van in huis halen als ik het vind!

Afbeelding
Laatst gewijzigd door marxkemp op 26 aug 2023, 21:50, 1 keer totaal gewijzigd.
ikk
Contacteer:

Re: Beste Game 1998

26 aug 2023, 23:22

Voor mij is dat toch echt Jazz Jackrabbit 2, zoveel gespeeld vroeger :biggrin:
Afbeelding
Fing3r

27 aug 2023, 00:07

Dit is wel een hele lastige, maar als iemand mij het mes op de keel zou zetten dan kies ik toch voor Half-Life

Afbeelding
AfbeeldingAfbeelding
OldSchool
Contacteer:

27 aug 2023, 00:36

Afbeelding

Total Annihilation / PC

Oke, ik steggel een beetje, want deze game is van eind 1997. Maar met twee expansions in 1998 vind ik dat geoorloofd. Dit is voor mij de meest fantastische rts die ik heb gespeeld. Wordt gezien als de eerste rts met 3D invloeden. Uniek aan deze game was het gebruik van een “Commander”. Een soort basis unit waarmee je elk level begon. De Commander kon basis gebouwen bouwen en van daar uit kon je verder. In begin levels was het de sport om met je Commander de tegenstander te overrompelen. Je Commander heeft namelijk een D-Gun, waarmee je alles op één locatie in één klap kunt vernietigen. Kost wel veel energie, dus je kunt niet hem niet achter elkaar gebruiken.

Heerlijke game. Veel afwisseling, veel units en gebouwen. Topper!
arjen1981
Animal Crossing Tour 2020

27 aug 2023, 08:37

Hoewel ik toen ook een N64 had, en ja ook die game op launch speelde, was ik toch echt een PC gamer. En een andere RTS naast bovenstaande werd ook veel gespeeld over LAN. Maar zoals de vraag stelt je mag er maar 1 kiezen:

Afbeelding

En ja toch voelt er nu verraad voor een zekere cinematische tactical action game.
Fing3r

27 aug 2023, 11:04

5 reacties en 5 genres, heerlijk om te zien en elke game die genoemd is ook echt een klassieker en genre bepalend geweest.

Sent from my Pixel 7a using Tapatalk

AfbeeldingAfbeelding
Flozem

27 aug 2023, 11:07

Baldur’s Gate… die game speel ik 25 jaar later nog steeds. Enuff said!

Hall of the Greatz all over again:
De beste en bekendste Westerse CRPG ooit gemaakt. Ik kocht deze game om mijn Diablo itch te krabben, maar het isometrisch perspectief en de keuze voor een character class is alles dat beide games gemeenschappelijk hadden.

Was dit erg? Nee! Want ik kreeg zo veel meer. Een episch verhaal waarin je gedurende de trilogie uitgroeit van een nederig weeskind tot een heuse godheid.

De Forgotten Realms licentie van WotC zorgt voor een diepgaande spelwereld, en ADND2.5 zorgt voor een solide basis qua gameplay. Black Isle studios zorgde voor de rest...

Een goed verhaal dat je in het eerste deel door een grote semi-open spelwereld leidt. Waar JRPG’s je veelal laten level grinden, kan het wel maar is dit absoluut niet noodzakelijk. Het grote aantal aan rassen, alignments, classes, skills, perks en mogelijke companions zorgt voor de nodige replay value. Vooral de companions zorgen voor de nodige hilariteit en complicaties: iedereen heeft zijn eigen agenda en meningen over jouw acties en is niet te beroerd om jou tot orde te roepen. “Go for the eyes, Boo!”

Ik heb hier enorm wat uren in zitten. De grondlegger voor de moderne CRPG’s, maar vandaag de dag is het nog steeds geen straf een infinity engine game op te starten, getuige ook de vele remakes van Beamdog. De handgetekende achtergronden zijn prachtig en de gameplay is solide. Baldur’s Gate doet gewoon alles goed.
Wingcapman Eleven
Contacteer:
eBay gebruikersnaam: Wingcapman

27 aug 2023, 21:35

1998... Tja, op het einde van het jaar kreeg ik mijn eerste Nintendo 64 met Super Mario 64 en Yoshi's Story, voor een paar maanden verheugde ik enorm op specific Super Mario 64 dankzij het uitproberen op een kiosk-systeem in speelgoedwinkels.

Het grappige is toch wel dat ik het nog steeds speel. Blijft leuk om alles te verkennen, lekker als een dolle stier in het rond springen. En dat is nog altijd hetzelfde gebleven voor mij, met natuurlijk veel meer "skills" dan vroeger. :lol:
Joey
Veteraan
Veteraan

29 aug 2023, 13:45

Dat kan maar 1 game zijn voor mij: Banjo-Kazooie. 1 van mijn favoriete games allertijden. Ik herinner me goed dat ik deze voor Sinterklaas heb gekregen en vervolgens weken achter elkaar met de beer en vogel heb doorgebracht. Good old times!

Afbeelding
Afbeelding
KillingRaptor

30 aug 2023, 13:47

Ik heb heel lang zitten twijfelen dewelke ik zou kiezen, veel goede titels in dat jaar en er waren er 3 in het bijzonder waar ik enorm over twijfelde. Geen van allen heb ik in het jaar van release gespeeld want toen was ik daar nog totaal niet van op de hoogte (dat kwam pas heel wat later). Maar mijn keuze is uiteindelijk gevallen op The Legend of Zelda: Ocarina of Time voor N64! Wat een topgame is dat zeg, voor mij persoonlijk één van de beste overgangen van 2D naar 3D. Heb hem dan ook al vele malen doorgespeeld ondertussen en steeds weer is het volop genieten. Goede dungeons, goede controls, mooie wereld, fantastische muziek,... Jawel, dit is een totaalplaatje voor mij.

Afbeelding

De andere twee waar ik enorm over twijfelde waren overigens Tekken 3 en Metal Gear Solid (JP en US release in 1998 van die maar daar kijken we niet zo nauw naar :wink:).
Don Cannoli 79

31 aug 2023, 16:50

Mooi topic ! :thumbup:

Poeh 1998, echt een hoop goeie games. En zie al gelijk 1 van mijn favoriete games staan: Tekken 3

Afbeelding

Voor mij is het Oddworld: Abe's Exoddus
Zoveel herinneringen aan die game. Vooral als ik zondagochtend terug kwam van het stappen en nog niet wilde slapen. Even wat Oddworld spelen.

Deze game en z'n voorganger Abe's Oddysee hebben wel een speciaal plekje in m'n gamehart gekregen. En speel ik ze nog beide nog regelmatig.
marxkemp
Contacteer:

Re: Beste Game 1999

01 sep 2023, 08:55

Het is weer vrijdag en tijd voor het volgende jaar!

1999. Ik stap na de lunch de woonkamer binnen van een vriend om de hoek. Ik zie hem en zijn broer deze game spelen. Volgens mij kwam ik vervolgens midden in de nacht thuis met niks meer dan deze game in mijn hoofd. Skaten, basketbal, grafitie en hiphop was mijn vriendengroep niet onbekend. Die cultuur is ingame goed vertegenwoordigd. De muziek, de sfeer, de pick-up-and-play meer eind 90s wordt het niet. Onlangs pas het origineel aangeschaft, want toen was het een copy inclusief uitgeprinte covers en cd label. Wat een tijd!Afbeelding
ikk
Contacteer:

01 sep 2023, 09:26

Ik had vroeger geen gameboy, maar gelukkig had iemand uit mijn straat Pokemon Blauw op een floppy staan zodat ik het op de pc kon spelen. Wat ik toen nog niet wist was dat je savestates kon maken en er al een savestate op stond, dus als je op "de verkeerde knop" drukte werd er een savestate van geladen en was ik mijn eigen progressie kwijt.
Mijn zus kwam hier helaas ook achter en als zij op de pc wilde werd er al snel gedreigd om op de knop te drukken.
Ik ben Pokemon Blauw dus heel vaak opnieuw begonnen :lol:
Afbeelding
arjen1981

01 sep 2023, 11:46

Soul Calibur was voor mij echt wel een kanshebber. Maar helemaal op het einde van het jaar wist Shenmue mij op de Dreamcast helemaal te betoveren.

Afbeelding

Nooit eerder speelde ik zoiets bijzonders. En heb ik ook nog vele malen opnieuw en vaker door gespeeld. En alles wat er ook maar een beetje op lijkt en ervoor of erna kwam, wordt inmiddels ook door mij gespeeld. Puur om dat gevoel van Shenmue weer aan te wakkeren. Dit is voor mij 1 uit mijn persoonlijke top 5.

in SF6 heb ik mijn karacter in de World Tour ook gemaakt naar Ryu Hazuki met Ken zijn stijl. Het was sprekend.
OldSchool
Contacteer:

01 sep 2023, 12:00

Afbeelding

Counter-Strike

1999 is voor mij makkelijk: Counter-Strike! In mijn hoofd is het een warboel, want ik dacht echt dat deze game meer halverwege de 90-iets uitkwam, maar als ik Wikipedia mag geloven was het een stuk later.

Counter-Strike was voor mij de eerste serieuze multi-player game. Over het internet nog wel. Waar de belangrijke vragen des levens je bezig hielden. Zoals friendly fire aan of uit? We speelden met elkaar op DemonNL servers. We maakten onze eigen niet al te serieuze clan. We speelden uren en uren achter elkaar. En dat allemaal via ouderwetse modems. Niks kabel, niks WiFi. Er liep een telefoonkabel door het hele huis als ik ging spelen.

Natuurlijk is het een fps. Maar wel eentje waarin je maar beter kon samen werken. Taken verdelen, met elkaar overleggen, korte commando’s onder sneltoetsen (“Storm the front!”). De server hield statistieken bij. Ik ging er regelmatig op uit met de Mac10, zo’n beetje het meest waardeloze wapen in de game. Maar niemand speelde er mee, dus na een paar potjes en 40 kills verder stond je gewoon eerste. Een lekkere kick om je naam daar te zien staan.

We speelde vooral 1.3 en 1.6. Alles voor steam eigenlijk. Maar al voor de introductie van steam werd het minder. De cheats werden steeds vaker gebruikt, waardoor de lol er wel van af ging. Maar man, ik moet hier honderden uren in hebben. Mijn favoriete map was altijd Italy. Heerlijke game.
Don Cannoli 79

01 sep 2023, 18:12

Afbeelding

Hydro Thunder op Dreamcast.
Ik vond het nog wel even moeilijk kiezen tussen deze en Legacy of Kain: Soul Reaver en Tekken Tag Tournament
Maar ik kies voor deze spetterende arcade game. Ik speel deze game nog regelmatig op de Dreamcast of anders de port op Xbox 360 , gewoon simpel en fun.
arjen1981

01 sep 2023, 18:13

Ja ook leuk. Veel dreamcast liefde hier. De 360 versie was niet zo lang geleden in gold RIP. Toen heb ik daar ook nog even opnieuw van genoten.
KillingRaptor

02 sep 2023, 07:18

Voor 1999 kan ik toch echt wel niet anders dan arjen1981 volgen want ook voor mij steekt Shenmue er echt met kop en schouders bovenuit. Ik heb de game pas veel later leren kennen maar vanaf het begin was ik meteen hooked aan deze. Wat een ervaring was me dit zeg! Alles zag er ook zo goed uit in die game. En die muziek, oh man die muziek... Prachtig gewoon. Ik vond het ook heel gaaf om die gashapon figuurtjes te verzamelen in de game van Sega personages. Ik was overigens ook enorm blij toen werd aangekongd dat Ryo Hazuki in de eerste Sonic & Sega All-Stars Racing zat, eenmaal ik hem had vrijgespeeld daarin keek ik haast niet meer om naar de andere personages. Jawel, ook mij kan je een fan van de serie noemen.

Afbeelding
RKR

02 sep 2023, 11:54

1999 is misschien wel mijn favoriete game jaar, dus dit is moeilijk. Er was toen nog een actieve arcade scene, en ik speelde op de PSX, PC en Dreamcast. Shenmue 1 is up there maar kwam in het westen pas in 2000 uit, tenzij je de JP versie speelde.

Quake 3 en Unreal Tournament alsmede het breedband internet maakten hier hun intrede, waar eerst mijn broer hooked aan was maar ik af en toe ook wel een nachtje doorhaalde. Maar ook de Dreamcast met Sonic Adventure, Soul Calibur, MvC1, NBA Showtime en Hydro Thunder. Ik vond ze allemaal top, al speelde ik Hydro meer in de arcade dat jaar. Die ervaring was niet na te bootsen, de console versie was ok, maar haalde het hier niet bij. Je kunt hem trouwens op iedere toaster spelen als je googled, het is de arcade perfecte PC versie, zeer klein bestandje. Werkte gewoon op Win10 en met random USB controller. Als het goed is staat ie nog op mijn laptop.

Maar vlak de PSX niet uit, want ik weet nog hoeveel avonden ik dat ding liet zweten. SF Zero 3 (ik kan me nog herinneren dat ik niet ver in Januari een CDR ervan kreeg, Japanse versie.. ik zie nu op wiki dat ie zelfs al 23 dec 1998 uit was gekomen!), Dino Crisis, Ape Escape, Driver, Tony Hawk, RR Type 4, Resident Evil 3, FFVIII, Star Ocean 2, Lunar, Crash Team Racing, Silent Hill, Wipeout 3, Medal of Honor.. Het is maar goed dat ik toen aan piraten deed, haha, veel geld had ik toen nog niet.

Al moet ik er bij zeggen, ik kocht ook ontzettend veel origineel (imports bij dimension plus, zoals FFVIII). Je mistte zoveel als je niet aan importeren deed... Zo'n Lunar kwam nooit hier heen, Star Ocean een jaar later. Tussen Silent Hill, FFVIII etc zat volgens mij ook wel een half jaar. En dan kreeg je een brakke PAL versie.

Dus hoewel ik een DC had, speelde ik gewoon vaker met de PS1 en het is goed te zien waarom. Een GOTY noemen is dus moeilijk. Er was niet eentje die er echt ver bovenuit stak vond ik. Dan zeg ik toch Soul Calibur, vanwege de impact die het maakte op mij op het gebied van visuals. Er was niets zoals deze game te vinden, het was een reuzensprong destijds.
HeatherGrace

02 sep 2023, 12:18

Ik ga voor Super Smash Bros.! Naast Super Mario 64 en Beetle Adveture Racing (overigens ook van dit bouwjaar) heb ik deze het meest gespeeld vroegah. Samen met mijn neef, wiens exemplaar ik later mocht lenen toen ik zelf een N64 had. Niet veel later kocht ik mijn eigen exemplaar CIB en in mint condition op Marktplaats voor een tientje. Kun je het voorstellen? :wink:

Afbeelding
Afbeelding
Don Cannoli 79

02 sep 2023, 13:39

arjen1981 schreef:
01 sep 2023, 18:13
Ja ook leuk. Veel dreamcast liefde hier. De 360 versie was niet zo lang geleden in gold RIP. Toen heb ik daar ook nog even opnieuw van genoten.
Yeah, idd veel Dreamcast liefde. :thumbup:

Shenmue is natuurlijk een betere game. En ook veel invloedrijker dan Hydro Thunder.
Zelf kon ik er nooit in komen. Door de jaren heen wel een aantal keer geprobeerd maar het klikte niet helemaal. Maar m'n broertje speelde die game wel veel.
RKR schreef:
Maar ook de Dreamcast met Sonic Adventure, Soul Calibur, MvC1, NBA Showtime en Hydro Thunder. Ik vond ze allemaal top, al speelde ik Hydro meer in de arcade dat jaar. Die ervaring was niet na te bootsen, de console versie was ok, maar haalde het hier niet bij. Je kunt hem trouwens op iedere toaster spelen als je googled, het is de arcade perfecte PC versie, zeer klein bestandje. Werkte gewoon op Win10 en met random USB controller. Als het goed is staat ie nog op mijn laptop.
Ja Hydro Thunder in de Arcade was helemaal awesome ! De 360 versie kan je geloof ik wel met een stuurtje spelen maar dan nog is het nooit zoals in de arcade natuurlijk. Ik heb de PC versie in de Xbox store gekocht. En dat bleek achteraf een mindere versie te zijn. Want die schijnt op de mobile versie gebaseerd te zijn. Het ziet er iig niet zo goed uit als de game op Xbox 360. Toch maar eens googlen voor de arcade perfecte PC versie dan :smile: :thumbup:

Heb je H2Overdrive weleens gespeeld? De onoffiële sequel van Hydro Thunder. Die had ik ergens op een harde schijf staan maar kan hem niet meer vinden Misschien maar weer eens opnieuw googlen.

RKR schreef: Dus hoewel ik een DC had, speelde ik gewoon vaker met de PS1 en het is goed te zien waarom. Een GOTY noemen is dus moeilijk. Er was niet eentje die er echt ver bovenuit stak vond ik. Dan zeg ik toch Soul Calibur, vanwege de impact die het maakte op mij op het gebied van visuals. Er was niets zoals deze game te vinden, het was een reuzensprong destijds.
Met Soul Calibur ben ik het compleet eens. Nu bijna elke keer als ik de Dreamcast opstart speel ik ff een paar potjes Soul Calibur. Het ziet er nog altijd zo indrukwekkend uit.
Fing3r

02 sep 2023, 16:51

Voor mij is dat denk ik toch Sid Meier's Alpha Centauri, deze game klikte bij mij zo ontzettend hard dat ik zelfs op de labschool in de bibliotheek een hele dag heb zitten spelen. Begonnen in de ochtend en om half zes bedacht ik mij dat ik de bus moest halen 🤣

Afbeelding
AfbeeldingAfbeelding
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

02 sep 2023, 21:10

RE 1998

Gave games in dit topic, ik had vorige week gemist dus ik wil toch nog mijn steentje bijdragen voor 1998. Dat moet ook wel want jullie hebben kennelijk de beste game van dat jaar gemist!

Het is STAR CRAFT!

Afbeelding

Ik was een enorme Westwood Studios fan in die tijd, ooit begonnen met Dune 2 en daarna natuurlijk Command & Conquer en Red Alert. Ik wist wel dat Blizzard ook RTS games ontwikkelde maar dat Warcraft was maar een wacky game met die meerdere soorten resources. Ik wilde niet meer resources, ik wilde meer tanks! Daarom keek ik ook ontzettend uit naar Tiberian Sun waar ik later nog voor naar de midnight launch bij FreeRecordShop zou gaan. Maar toen kwam er iemand in mijn vriendengroep ineens met Star Craft langs, veel te sci-fi en clean joh!

Maar.. toch speelde het stiekem wel heel erg lekker. En in plaats van simpelweg Light Tank,, Medium Tank, Mammoth Tank waarbij elke iteratie duidelijk beter was lag het bij Star Craft allemaal net wat genuanceerder; het lag maar net aan de context wat beter was en daarij moest je als speler allerlei trade-offs afwegen. En de drie factions (Terran, Protoss, Zerg) waar je uit kon kiezen speelden ook nog eens heel verschillend.

Pas na de expansion, Star Craft Brood War, zou deze franchise pas echt klikken met mij en moest ik toegeven dat dit de nieuwe lat voor RTS games was (althans, wat mij betreft). Anno 2023 vind ik het nog steeds interessant om een potje Star Craft te spelen, al ben ik wel enorm gewend geraakt aan de quality-of-life verbeteringen van deel 2.
Flozem

02 sep 2023, 23:36

Nee hoor, het is:
Planescape: Torment

arjen1981

04 sep 2023, 09:17

Starcraft. Het is wat je zegt. Het gaat veel dieper dan de Westwood tegenhangers. Helemaal toen. Starcraft is mijn meest gespeelde RTS en slepen we regelmatig PC's naar elkaar toe om deze over LAN te spelen.

Terug naar “Retro gaming”