Gevolgen digitalisering voor het verzamelen

Interessante advertenties, discussies en alles over verzamelen.
Ribbelchips

Gevolgen digitalisering voor het verzamelen

20 apr 2023, 15:40

We zullen er vroeg of laat aan moeten geloven: Het verdwijnen van de fysieke videogame. PC gaming is al bijna volledig digitaal en twee van de drie current-gen systemen zijn al in digital-only varianten te koop. Het zou me niet verbazen dat de PS6 en Xbox 720 Series Z helemaal geen discdrives meer aan boord hebben. Want: kostenbesparing, beter voor het milieu, minder energieverbruik en natuurlijk hogere winsten voor Sony en Microsoft zelf. Nintendo loopt eigenlijk hardware matig steevast een generatie achter, dus zal nog wel een paar jaar blijven vasthouden aan (winstgevende) cartridges. Ook omdat hun online-infrastructuur nog wel wat te wensen over laat, maar uiteindelijk zullen ook zij meegaan...

Wat gaat dit betekenen voor het verzamelen van games? Ik zie wel eens 'digital collector's editions' of zelfs 'digital limited editions' voorbij komen en dan moet schud ik altijd even met mijn hoofd. Dat wil je als verzamelaar toch niet? Nu heb je nog de LRG en Strictly limited-achtigen, maar als je console geen slot meer heeft om die games in te doen, zullen die ook snel uitsterven. En met hen natuurlijk het gros van de gameshops. Gameshop Play It hier kondigde vorige week al aan twee filialen te sluiten hier in het Noorden en ik vrees dat er velen zullen volgen.

En als je niet echt een plek meer hebt waar je terecht kunt voor je spul dan zal de lol voor veel verzamelaars er toch ook een beetje af gaan. De prijzen van retro is de afgelopen jaren zo hard gestegen dat er ook niet veel nieuwe aanwas zal zijn onder verzamelaars. Ik ben er kortom een beetje bang voor dat we als ras een beetje gaan uitsterven. Als verzamelaar zeker, maar als ik verplicht €70 euro (of meer) moet betalen voor een digitale versie van een nieuwe game, dan denk ik zelfs dat ik het gamen als hobby wel eens vaarwel zou kunnen zeggen. Ik heb voor mezelf nu al als ongeschreven regel dat ik niet meer dan €20 euro betaal voor een digitale game. Net als dat ik nooit heb betaald voor een digitaal muziekalbum of een film. Als ik de knip trek, dan wil ik iets tastbaars. Ik wil best iets huren of iets uit een digitale budgetbak vissen voor een paar knaken, maar boven de €15 wordt ik al heel erg kritisch. Want ik kan het niet terugbrengen als ik het niet leuk vind, het zal nooit meer waard worden dan die €15 want het kan niet doorverkocht worden, en ik kan ook niet het doosje uitstallen in een verzameling.

Hoe staan jullie hierin? Richten jullie je op alles wat er tot nu toe uitgebracht is ? Zijn jullie van plan om in de toekomst digitaal te gaan verzamelen? Benieuwd naar de meningen...
Afbeelding
KillingRaptor

Re: Gevolgen digitalisering voor het verzamelen

20 apr 2023, 16:39

Ik sluit me zeker wel aan bij jou. Ik heb dan wel digitale games staan maar net als jij betaal ik er over het algemeen ook niet meer voor dan €20-€30. Ik zal altijd de voorkeur geven aan fysieke versies, al zijn sommige sales moeilijk te weerstaan van digitale games. LRG enzo ben ik zelf wel iets minder voorstander van, die vragen ook best wel veel geld voor hun games. Niet allemaal natuurlijk maar die collector's editions zijn zo overpriced... En ja, digitale collector's editions zijn zo bizar. Waarom?
HeatherGrace

20 apr 2023, 19:53

Ik ben hier heel simpel in: de eerste generatie waar games alleen digitaal verkrijgbaar zijn, is mijn uitstap moment. Niet dat ik dan stop met gamen, het is eerder de grens waarna ik alleen nog achterom kijk.

Net als een eBook klopt het voor mij gewoon niet. :wink:
Afbeelding
Flozem

20 apr 2023, 20:03

Digitaal koop ik alleen in de aanbieding. Daar betaal ik zeker niet de volle mep voor, immers moet ik maar afwachten hoe lang een en ander ondersteund wordt met die anti-piracy software die er dan vaak nog op zit. Bovendien wil ik dan ook wat van de lagere kosten van een digitale release in mijn aankoopprijs terug zien.

Verzamelen heb ik met de nieuwe generatie (Switch) ook opgegeven. Ben allergisch voor al die post-release updates en servers…
Swey

20 apr 2023, 23:09

Ik ben vrijwel 100% physical. Als er digital
Only is , Dan houdt het voor mij op, no biggie , ga ik door mijn backlog heen
arjen1981
Animal Crossing Tour 2020

21 apr 2023, 08:02

Ik sta er open voor. Ik snap wat HeatherGrace en Swey zeggen en ik zal deels het zelfde doen. Focus op retro en verzamelingen compleet maken. Nee natuurlijk niet 100%. Maar echt verzamelen op de titels die ik graag wil. PC Big Box, Amiga en Megadrive zijn nu mijn favoriete systemen om voor te zoeken. Ik ben alleen wel bang voor een nog extreme prijs verschuiving wanneer dit gebeurd. Dat merk je al aan de interesse hier in deze thread.

Ik zou echter niet stoppen met gamen. Ik ga zeker weten lekker door want ik vind het alleen maar mooier worden. Digitaal of niet.

Aan de andere kant geloof ik er ook niet in dat het zomaar over is. De Creterion collection is nooit zo populair geweest als nu. Goe film blijft ook devices krijgen om het af te spelen. Maar is een Evercade niet hetzelfde?
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

21 apr 2023, 09:47

Ik sta er precies zo in als Arjen. Voor mij zijn games spelen en games verzamelen ook niet per se direct met elkaar verbonden, en inderdaad worden games gemiddeld genomen steeds maar beter.

Op de nieuwste platformen koop ik niet eens fysieke games meer, tot nu toe voor Xbox Series en PS5 ook maar een handjevol games (digitaal) aangeschaft. Demon's Souls op PS5 is de enige die ik fysiek heb, maar Elden Ring heb ik dan bijvoorbeeld weer digitaal. Verder heb ik Game Pass Ultimate en sinds kort weer PS+ Essential en via die weg kan ik eigenlijk de meeste games waar ik interesse in heb al wel spelen. Al moet je er soms iets meer geduld voor hebben wanneer de game niet meteen in een subscription service zit.

Wat ook interessant is aan die subscription services is dat je games kan proberen, en misschien liggen ze een jaar later wel voor een tientje of twee bij de Action. Ik heb afgelopen december een handjevol PS4 games gekocht die ik eigenlijk al gespeeld had; maar dit keer waren ze € 10 Euro per stuk. Dan heb je toch mooi dat fysieke aandenken aan de game in je kast staan als je daar iets om geeft.
ikk
Contacteer:

21 apr 2023, 10:06

Op de pc is het dankzij steam ook gelukt om mij digitaal te laten kopen dus ik sluit niet uit dat dat op consoles ook gaat gebeuren (als het niet allemaal overgaat op abonnementen), maar voor nu koop ik voor consoles alleen nog fysieke releases (en dan niet die code-in-a-box releases :poop: ).

Voor verzamelen sta ik er net zo in als Flozem, dat doe ik niet echt meer vanaf de vorige generatie vanwege alle day one patches enzo. Het is nog maar de vraag of ik over 20 jaar nog een PS4/XBOX One/Switch titel kan spelen, inclusief de noodzakelijke bugfixes, of dat tegen die tijd de servers al onderuit zijn geschopt.

Ik ben er niet zo bang voor dat de verzamelaars gaan uitsterven, deel van de reden van de prijzen zo zijn gestegen komt ook juist omdat er een explosie is geweest in het aantal verzamelaars. Zolang mensen enthousiast gemaakt blijven worden voor retro games door streamers/youtubers/etc zullen er nieuwe mensen de hobby in blijven stromen.
Ribbelchips

21 apr 2023, 12:08

Misschien zit het ook een beetje tussen de oren. Ik kan me een aantal games bedenken die ik prima digitaal had kunnen aanschaffen omdat ik er honderden uren plezier uit gehaald heb en ik ze toch nooit zal verkopen. Denk aan een Breath of the Wild, GTA V, Modern Warfare 2 of Mario Kart 8 bijvoorbeeld. Maar het kan er bij mij ook gewoon echt niet in dat ondanks dat een uitgever flink bespaart op productie en distributiekosten van een fysieke versie en er geen groothandels en retailers winst op hoeven maken, de digitale versies nog altijd zomaar €10-15 euro duurder zijn dan hun fysieke tegenhangers.

Hogwarts Legacy kost as we speak bijvoorbeeld €74,99 in de Playstation Store, terwijl de fysieke versie nieuw voor €49,99 te koop is bij Gameshop Twente. En datzelfde gaat ook op voor Modern Warfare 2, The Last of Us 1 remake en Resident Evil 4 remake. Dat krijg ik voor mezelf echt nooit van zijn leven goedgepraat. En die games staan dus niet op een Gamepass of PSPlus...
Afbeelding
KillingRaptor

21 apr 2023, 12:13

Apenheul schreef:
21 apr 2023, 09:47
Ik sta er precies zo in als Arjen. Voor mij zijn games spelen en games verzamelen ook niet per se direct met elkaar verbonden, en inderdaad worden games gemiddeld genomen steeds maar beter.

Op de nieuwste platformen koop ik niet eens fysieke games meer, tot nu toe voor Xbox Series en PS5 ook maar een handjevol games (digitaal) aangeschaft. Demon's Souls op PS5 is de enige die ik fysiek heb, maar Elden Ring heb ik dan bijvoorbeeld weer digitaal. Verder heb ik Game Pass Ultimate en sinds kort weer PS+ Essential en via die weg kan ik eigenlijk de meeste games waar ik interesse in heb al wel spelen. Al moet je er soms iets meer geduld voor hebben wanneer de game niet meteen in een subscription service zit.

Wat ook interessant is aan die subscription services is dat je games kan proberen, en misschien liggen ze een jaar later wel voor een tientje of twee bij de Action. Ik heb afgelopen december een handjevol PS4 games gekocht die ik eigenlijk al gespeeld had; maar dit keer waren ze € 10 Euro per stuk. Dan heb je toch mooi dat fysieke aandenken aan de game in je kast staan als je daar iets om geeft.
PS Plus enzo is inderdaad wel handig. Als je ze toch zo kan spelen waarom dan niet? En als een game heel erg bevalt zou ik hem ook nog fysiek kopen dan. Wat me wel opvalt met triple A games op PS5 is dat je ze vaak goedkoper kan vinden fysiek dan dat je ze in de store zou kopen. Ik heb het dan wel over nieuwe releases.
Ok Impala!
Contacteer:

21 apr 2023, 12:32

Ik ben er na verloop van tijd achter gekomen dat game herinneringen voor mij volledig aan de game zelf gekoppeld zijn en dus niet aan het doosje, boekje of de cartridge. Sterker nog, ik merkte dat ik eigenlijk ongelukkig werd van al die fysieke games in huis. Ik heb het liefst zo min mogelijk spullen en ben duidelijk geen verzamelaar. :evil2:

Retro games speel ik uitsluitend met emulators, zelfs als ik de cart nog in de kast heb liggen. Ik wilde al eerder volledig overstappen op digitale games, maar Nintendo's policy waarbij games aan het systeem vastzaten (en dus verdwenen als je systeem kapot zou gaan), hield mij tegen op de 3DS en WiiU. Maar met de Switch is dat definitief veranderd, nu zijn digitale games aan je account gekoppeld en kun je dus op elk nieuw systeem inloggen en verder spelen.

Mijn policy is nu dat ik uitsluitend nog digitaal koop en alleen fysiek als het echt niet anders kan. Als ik dan iets meer zou moeten betalen, so be it. Scheelt wel een hele hoop zooi in huis en het maakt dat alle games direct speelbaar zijn op m'n Switch, waar ik ook ben. En de tijd dat Nintendo games digitaal duurder waren dan fysiek is eigenlijk ook zo goed als voorbij. Alle first-party Nintendo games zitten in het voucher systeem waarbij je twee nieuwe games voor €99,- kunt kopen. Daar krijg je dan ook nog 10% aan munten bovenop, dus nog eens 10% korting. Omdat ik het e-shop tegoed ook nog eens met 5% korting koop, betaal ik dus voor splinternieuwe Nintendo games ca €42,50. Prima prijs en dan staat de game ook nog eens op day 1 klaar op m'n systeem om gespeeld te worden.

Kortom, ik ben helemaal om naar digitaal en zal niet meer terugkijken. :biggrin:
Laatst gewijzigd door Ok Impala! op 21 apr 2023, 16:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Ribbelchips

21 apr 2023, 12:40

Dat is inderdaad een prima deal! Een gloedjenieuwe Tears of the Kingdom en Pikmin 4 op launchday voor €99... Op die manier is digitaal inderdaad wel aantrekkelijk. Beide zijn ook titels waarvan ik op voorhand weet dat ik ze leuk vind en na het uitspelen ook niet op Marktplaats oid knal. Alleen dat doosje in de kast... :D
Afbeelding
OldSchool
Contacteer:

21 apr 2023, 16:54

Het gaat gebeuren, dat staat vast. En net als met muziek, zullen we er aan wennen. Ik was, en ben eigenlijk nog steeds, blij met mijn vinyl en cd’s. Maar ik gebruik ze nog zelden of nooit. Spotify is dan toch net effe iets handiger.

Natuurlijk zullen er mensen zijn die willen vasthouden aan zaken, met sommige dingen heb ik dat zelf ook nog steeds. Maar uiteindelijk gaan we allemaal switchen. Iemand die nu zegt: ik stop zodra het digital only wordt, zal dat vast doen. Maar wellicht alleen maar totdat je dat ene spel bij iemand anders speelt en je toch zo tof vindt dat je overstag gaat. Want dat is denk ik hoe die dingen werken. Hoeveel mensen praten vroeger niet vol afschuw over de mobiele telefoon? En nu kan vrijwel niemand meer zonder. De technologie dendert door en uiteindelijk gaat bijna iedereen een keer mee, en wordt het het nieuwe normaal.

Ik koop af en toe dingen digitaal. Meestal games onder de 5€. Want de huidige generatie fysieke games, zijn in feite al niet meer fysiek. Want wat moet je met die fames? Zonder updates, zonder verificaties, zonder servers waar ze opdraaien. Er zijn tegenwoordig al schijfjes in omloop waar feitelijk niet eens meer iets op staat, maar alleen maar toegang geven tot een digitale download.

Ik ben niet voor niks old school. Ik vind het fijn om dingen in mijn handen te hebben. Dus ik zal wel blijven verzamelen, want dat deed ik toch al voor een oudere generaties. Maar het zal wellicht alleen nog maar kostbaarder worden.

Verder moeten we dit vooral niet overdenken en maar zien wat de tijd ons zal brengen.
KillingRaptor

21 apr 2023, 18:15

OldSchool schreef:
Het gaat gebeuren, dat staat vast. En net als met muziek, zullen we er aan wennen. Ik was, en ben eigenlijk nog steeds, blij met mijn vinyl en cd’s. Maar ik gebruik ze nog zelden of nooit. Spotify is dan toch net effe iets handiger.
Spotify is nu eens iets wat ik dus echt nooit gebruik, of eender welk digitaal platform voor muziek. Ik heb sowieso nooit wat gehad met MP3's enzo. Vinyl blijft mijn echte liefde wat muziek betreft. Wat ik wel soms eens doe is een YouTube radiootje aanzetten met game muziek maar meestal ga ik wel vinyl opleggen eigenlijk.
OldSchool
Contacteer:

21 apr 2023, 21:22

KillingRaptor schreef:
21 apr 2023, 18:15
OldSchool schreef:
Spotify is nu eens iets wat ik dus echt nooit gebruik, of eender welk digitaal platform voor muziek. Ik heb sowieso nooit wat gehad met MP3's enzo. Vinyl blijft mijn echte liefde wat muziek betreft. Wat ik wel soms eens doe is een YouTube radiootje aanzetten met game muziek maar meestal ga ik wel vinyl opleggen eigenlijk.
Er zijn altijd uitzonderingen die de regel bevestigen. 😂
Flozem

21 apr 2023, 22:06

Ik koop nog steeds cd’s. Rip dan zelf mijn mp3’s voor in de auto en op de fiets. Maar in mijn thuiskantoor worden toch nog echt cd’s gedraaid.
Mark

23 apr 2023, 14:15

Leuk topic en leuk om de verschillende invalshoeken te lezen. Ik koop eigenlijk zelden digitaal, ik denk omdat ik van m'n 20e tot 28e primair verzamelaar was en secundair gamer (dat is de laatste 2 jaar eigenlijk omgedraaid). Digitaal ben je je geld 100% kwijt, of je de game nou leuk vindt of niet. Fysiek hou je altijd de mogelijkheid om het later nog eens te verkopen.

Een dure retro game kopen voelt aan de ene kant vaak ook niet echt als een uitgave, meer als het verkrijgen van een andere vorm van waarde. Retro games dalen zelden in prijs natuurlijk.

Voor de toekomst denk ik dat we weinig keuze hebben, digitaal zal de enige manier worden inderdaad. De retro game scene zal nog wel een lange tijd doorgaan vermoed ik, maar of PS4 ook nog begeerd gaat worden betwijfel ik. Ik denk dat het verzamelen t/m de generatie van de PS2 sowieso wel door blijft gaan, vanaf PS3 heb je natuurlijk al te maken met online opties en updates die je straks niet meer kunt gebruiken.
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

23 apr 2023, 22:34

Veel games krijgen tegenwoordig weken na launch een performance of graphics patch, maar dat vind ik persoonlijk niet zo erg. Tegen de tijd dat je de patch mogelijk niet meer kunt downloaden zijn games al zoveel geavanceerder dat je je waarschijnlijk niet meer stoort aan de verschillen die die post-launch patches maken. Tenzij het ook bugfixes betreft natuurlijk. Maar sommige fysieke games zijn inderdaad meer 'keys' dan backup. De nieuwe Star Wars game heeft bijvoorbeeld 'download required' op de boxart afgedrukt staan.

Afbeelding
ghoul

23 apr 2023, 23:16

Voor mij persoonlijk is het een goede uitkomst, digitaal, zeker op PC. Hield altijd van big boxes maar ik accepteer dat die tijd voorbij is. Heb afgelopen tijd alle fysieke (retro) games en consoles verkocht omdat ik er te weinig mee deed (op een paar big box PC games na, dat zijn nostalgie stukken). Digitaal is wat laagdrempeliger en ook ik maak meestal gebruik van Steam sales. Op consoles vond ik dat overigens anders voelen digitaal, daar hoort een fysiek medium bij maar ik realiseer me nu dat ik daar een beetje anders over aan het denken ben.

Fysiek: ik heb al een grote platencollectie (vinyl, CD en cassette) en filmcollectie (DVD, BRD, zelfs nog wat VHS en Laserdisc) en uit die collector scenes (ondanks de DL codes die er soms bij zitten en dat veel ook op Bandcamp/Spotify/Apple Music, etc. staat) vermoed ik dat fysieke games niet zo snel zullen verdwijnen als dat iedereen misschien denkt of vreest. Want ik geloof niet in 100% digitaal, er zal altijd een niche zijn voor fysiek.

Ik zie voor games zelfs een soort hybride vorm waarbij je misschien inderdaad alleen nog digitale games aangeboden krijgt maar dat er voor de verzamelaars een fysieke versie blijft, zelfs als daar geen disc/cart bij zit. Maar een soort "physical companion copy". Misschien even omdenken. Maar zie dit wel gebeuren ooit. Is het dan minder waardevol?

Het enige argument is inderdaad dat services nooit echt een garantie zijn op het beschikbaar zijn van een game. Eigenlijk zou daar een soort (data retention achtige) wet voor moeten komen. Kunst mag niet vernietigd worden. Ergens een kluis waar alles redundant voor 1000+ jaar beschikbaar blijft. Misschien in de Svalbard seed vault een kamer erbij voor preservation of human arts op onverwoestbaar "digitaal" medium.
Afbeelding
Ok Impala!
Contacteer:

24 apr 2023, 13:25

ghoul schreef:
23 apr 2023, 23:16
Het enige argument is inderdaad dat services nooit echt een garantie zijn op het beschikbaar zijn van een game. Eigenlijk zou daar een soort (data retention achtige) wet voor moeten komen. Kunst mag niet vernietigd worden. Ergens een kluis waar alles redundant voor 1000+ jaar beschikbaar blijft. Misschien in de Svalbard seed vault een kamer erbij voor preservation of human arts op onverwoestbaar "digitaal" medium.
Dit wordt inderdaad heel hoog tijd. Copyright was ooit bedoeld om werk te beschermen. Maar nu zorgt het er in de praktijk juist voor dat games voor eeuwig verdwijnen omdat niet duidelijk is wie de rechthebbende is, of omdat de rechthebbende er geen enkel belang in ziet om de game nog beschikbaar te stellen. In het kader van cultuurbehoud is het echt noodzakelijk dat dit wettelijk geregeld gaat worden, want we dreigen veel te verliezen. Het is van de zotte dat talloze klassieke games uitsluitend gearchiveerd worden door illegale sites en lokaal op computers van retro liefhebbers.
marxkemp
Contacteer:

03 mei 2023, 11:13

arjen1981

09 apr 2024, 08:17

De campagne van Ross Scott past ook goed binnen deze thread:
Marth Daul

09 apr 2024, 19:11

Op een paar games na zijn de laatste jaren alle games enkel nog digital, want wat is uiteindelijk het verschil tussen een doosje waarop staat: "code in the box" of dat er een disc in steekt waar amper iets van de game op staat en waarvan je de rest toch digital moet downloaden ...
Voor mij is het echt verzamelen gestopt met de Xbox360 al heb ik nog een pak Xbox One games, de meeste aan bodemprijzen nieuw gekocht. Switch games zijn hier soms nog de uitzondering op, ik check zelfs eerst op een site of de game er helemaal op staat of niet.

Stoppen met gamen zal dit zeker niet betekenen, de backlog gaat wel eindelijk eens wat minderen en dat zie ik dan weer als iets zeer positief.
May the Force be Cute :cool:
Arnold

28 jun 2024, 09:44

Mijn voorkeur is fysieke games. Ik wil het vast kunnen pakken. Zittend in mijn gameroom genieten van wat er allemaal staat. Ik wil later als de digitale store sluit ook nog een spel er bij pakken om het weer re gaan beleven.

Daarnaast koop ik bijvoorbeeld een PS5 spel graag een maand na release op Marktplaats. Dat scheelt zo €20.- wat al snel 30 procent goedkoper is). Sowieso koop ik het meeste tweedehands (ook Switch games)

Daarnaast kun je spellen doorverkopen (wat ik niet doe) en gaan vele zelfs in waarde omhoog met de tijd. Je fysieke gameroom blijft geld waard terwijl in mijn ogen digitaal niets meer waard is… money down the drain. En mijn beleving met fysiek is wat ik in mijn hobby zoek. Zeker ook het speuren naar de titels die je echt wilt hebben in je collectie. It’s all about the chase.

Oja, en voor mijn gevoel, omdat ik alles fysiek heb staan kan ik er ook beter samen van genieten als er vrienden bij mij langskomen. Als alles op 1 systeem staat (via emulator of iets dergelijks) dan heb ik dat niet.

Echter worden spellen ook steeds mooier. Dus het verzamelen gaat dan mischien veranderen, het beleven van de games wordt ook steeds beter.
Dedicated gameroom:
Playstation
Nintendo
Atari
Sega
Arcadekast.
Fing3r

28 jun 2024, 15:08

Op PC heb ik volgens mij al zo rond de 1500 games digitaal in diverse libraries staan, waarvan bijna 900 games in Steam. Maar op console zijn de digitale games op twee handen te tellen, enkele retro games destijds op de Wii uitgezonderd.

Dit komt ook grotendeels doordat op PC bijna alles backwards compatible is en anders via de community veel zaken weer draaiend te krijgen zijn, of zelfs games compleet opgepoetst zijn met patches vanuit de community.
AfbeeldingAfbeelding

Terug naar “Verzamelpraat”