Button Bashers Top 25 Draft: Sony Playstation Portable

Nostalgie! Alles vanaf de Atari 2600 t/m de Nintendo GameCube.
OldSchool
Contacteer:

Re: Button Bashers Top 25 Draft: Sony Playstation Portable

05 jun 2023, 16:45

Ribbelchips schreef:
05 jun 2023, 15:46
Jammer dat deze draft een beetje doodbloedt... :rolleyes:
Mee eens… Ik zal weer extra gaan opletten.
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

07 jun 2023, 21:04

Final Fantasy IV The Complete Collection

Afbeelding

Release date: 2011
Ontwikkelaar: Square-Enix
Genre: RPG

Vraag een old school Final Fantasy game waar zijn/haar/diens favoriete games in de serie zijn, en Final Fantasy IV verschijnt dikwijls ergens bij de favorieten. Het was de eerste Final Fantasy met veel drama en character development; eigenlijk het template voor hoe de rest van de serie zich gaan ontwikkelen en waar het voor gerenommeerd zou worden. In de Verenigde Staten stond de game bekend als Final Fantasy II op de SNES, en later zou er een 3D remake voor verschijnen die uit kwam op de Nintendo DS. Maar als je mij persoonlijk vraagt naar de beste versie van de game dan noem ik de PSP versie, want deze bevat niet alleen een mooie versie van het 2D origineel, maar het omvat ook nog de extra content van The After Years die voorheen alleen op Wii beschikbaar was.

Zoals ik al schreef krijgt character development meer aandacht in dit deel. Niet de Four Warriors of Light gaan op pad, maar jij als afvallige Dragoon Kane gaat op pad en je ontmoet de sage Tellah; je ontfermt je over de tweeling Palom en Porom en je ontmoet een primeur in de serie: je romantische partner Rosa. En het loopt ook niet altijd goed af met iedereen, Final Fantasy IV durft pessimistisch en duister te zijn. En natuurlijk was de serie niet altijd even serieus, in deel III moest je je party in kikkers veranderen om in een dungeon verder te gaan, maar IV legt al een bruggetje naar de meer sci-fi fundamenten waar de serie later op verder zou borduren. Als iemand die de Final Fantasy serie echt helemaal vanaf het begin heeft gespeeld, voelde het bij deel IV pas echt als 'Final Fantasy'.

Wat mij nog heel concreet bij staat is dat ik de game zat te spelen in het vliegtuig naar San Francisco, ik was op dat moment in de game op de maan beland en maakte gestaag voortgang door hardnekkig te grinden (want dat moest in die tijd nog). Tijdens de terugvlucht zou ik de game dan ook uitspelen, na nog meer hardnekkig grinden voor de laatste eindbaas. Ja, grinden is wel een ding in deze game. Mijn tolerantieniveau daarvoor is in de loop der jaren wel afgenomen. The After Years is een uitnodiging om terug te gaan naar Final Fantasy IV; het zijn zeer lineaire episodische scenario's voor de hardcore fan. Ik moet echter bekennen dat het niet voor mij was.

Afbeelding

Helaas bevat de recent uitgebrachte Pixel Remaster de extra content van The After Years niet naar moderne platformen, maar misschien is dat juist wel de reden dat ik er dit topic graag aan wijdt. Voor een niet al-te-lange retro RPG met een focus op verhaal en character building is Final Fantasy IV op de PSP nog altijd een plezier om te ervaren.
OldSchool
Contacteer:

08 jun 2023, 08:58

Mooie toevoeging Niels! Ik heb de vroege Final Fantasy games wel eens opgestart, maar nooit echt serieus gespeeld. Waarom weer ik eigenlijk niet. Ik interpreteer jouw verhaal ook wel als dubbel. Zo te lezen was je er destijds heel positief over, maar zou je hem niet snel meer opnieuw spelen?
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

08 jun 2023, 10:17

OldSchool schreef:
08 jun 2023, 08:58
Mooie toevoeging Niels! Ik heb de vroege Final Fantasy games wel eens opgestart, maar nooit echt serieus gespeeld. Waarom weer ik eigenlijk niet. Ik interpreteer jouw verhaal ook wel als dubbel. Zo te lezen was je er destijds heel positief over, maar zou je hem niet snel meer opnieuw spelen?
Voor mij was Final Fantasy IV als het ware 'vormend' voor mijn smaak, ik had nog niet veel ervaring met RPGs (ik vond ze zelfs saai, op action RPGs na) maar FFIV bracht mij meer waardering. Tegenwoordig zou ik het niet zo snel meer spelen, voor mij zijn zelfs de beste delen in de Final Fantasy serie de definitie van middelmatigheid. Ik speel veel liever Shin Megami Tensei, Persona, Suikoden, Xenoblade, Valkyria Chronicles, Fire Emblem, Octopath Traveler, of zelfs Atelier.
arjen1981
Animal Crossing Tour 2020

08 jun 2023, 16:50

Ik heb van deze de DS versie dus juist gespeeld. Ik vond de 3d polygon style destijds wel mooi! Maar ik denk dat ik als ik het zo lees nu ook de PSP versie zou verkiezen. Helemaal ook vanwege de extra content.
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

09 jun 2023, 13:39

arjen1981 schreef:
08 jun 2023, 16:50
Ik heb van deze de DS versie dus juist gespeeld. Ik vond de 3d polygon style destijds wel mooi! Maar ik denk dat ik als ik het zo lees nu ook de PSP versie zou verkiezen. Helemaal ook vanwege de extra content.
De DS versie heb ik ook gespeeld, die is qua storytelling wel wat sterker doordat er elementen als cameravoering in zitten die de andere versies niet hebben. Maar de PSP versie speelt gewoon erg lekker en is vooralsnog de enige manier om de extra content op een officiele fysieke drager te krijgen.
OldSchool
Contacteer:

15 jun 2023, 11:08

Buzz De Slimste van Nederland

Afbeelding

Release date: Maart 2009
Ontwikkelaar: Relentless
Genre: Quiz

Ik ben groot fan van Buzz. Ik denk dat iedereen die een PS2 had of heeft, wel eens een buzzer in zijn handen heeft gehad. Maar dit is een PSP draft, en de PSP is een één-persoons apparaat. Geen buzzers dus! De grote vraag is dan: werkt Buzz wel als je het alleen speelt?

Het antwoord is ja! Volmondig. De game is aangepast zodat je hem prima alleen kunt spelen. In de PS2 en 3 versies, ligt de nadruk voornamelijk op het tegen elkaar spelen. En hoewel deze Buzz ook wel multi-player mogelijkheden heeft (pass the console), is het duidelijk geënt op het alleen spelen. Dit wordt bereikt door een speel route te introduceren. Je kunt hierin achievements verzamelen, maar pas als je deze minimaal brons hebt, mag je verder op het spoor. Na het behalen van drie onderdelen, krijg je een tijd challenge. Daarna unlock je de volgende drie. In totaal zijn er zes verschillende soorten quizzen om te spelen. Wat vervolgens door dit alles ontstaat is een gevecht met jezelf, een race tegen de klok, met maar een kleine ruimte voor fouten.

Afbeelding

Het spel is nog altijd een quiz, en nog altijd multiple choice. Alleen gebruik je geen buzzers meer, maar gewoon de vier knoppen. Je kunt je score maximaliseren door snel te antwoorden zonder fouten te maken. Dit lukt uiteraard niet altijd in één keer, maar daardoor wordt wel de herspeelbaarheid van het spel verhoogd. Je kunt de route in brons afleggen. Maar je wil meer! Je wilt alles goud! Naast dat je in het spel nieuwe mogelijkheden wilt vrijspelen, is het zelfs daarna nog de uitdaging om je score te verbeteren. Een heerlijke game en zeker een aanrader als je Buzz al tof vond op de PS2/PS3. Het pass the console concept heb ik nooit uigeprobeerd. Met de PS2 tot je beschikking, is dit de betere keus. Ten slotte speel je dan tegelijkertijd en samen.

De solo uitdaging is echter wel helemaal top. En het is de PSP! Dus ik speelde game in de trein naar mijn werk of thuis op de bank. Het is de portable versie van één van de top titels van PlayStation.
OldSchool
Contacteer:

15 jun 2023, 11:12

Ik kon geen filmpje vinden van de solo variant, maar hierbij een voorbeeld van het multi-player concept. Geeft ook een aardig beeld van de gameplay.

Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

15 jun 2023, 12:16

Buzz is te gek, op PS2 was het een van mijn favoriete party games. Ik wist wel dat er een PSP versie van was maar niet deze Slimste van Nederland versie. Dat is wel cool :)
Dynamike
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

15 jun 2023, 12:50

Dit heb ik dus nog nooit gespeeld. Ook niet op de PS2. Ik had ooit wel een setje van die knoppen volgens mij, of ik heb ze nog en geen idee waar, maar voor de PSP heb ik de game ook niet. Zal een ogen open houden dan.
Afbeelding
OldSchool
Contacteer:

15 jun 2023, 16:04

Dynamike schreef:
Dit heb ik dus nog nooit gespeeld. Ook niet op de PS2. Ik had ooit wel een setje van die knoppen volgens mij, of ik heb ze nog en geen idee waar, maar voor de PSP heb ik de game ook niet. Zal een ogen open houden dan.
Je mist wat! Ik zal wel een ps2 met buzzers en buzz games mee nemen naar de Button Bashers dag!
Swey

16 jun 2023, 20:26

Yo! Ik ben nog even op vakantie, zal het op zo’n kort mogelijke termijn posten!
OldSchool
Contacteer:

18 jun 2023, 12:44

Swey schreef:
16 jun 2023, 20:26
Yo! Ik ben nog even op vakantie, zal het op zo’n kort mogelijke termijn posten!
Dank voor het berichtje! We wachten geduldig af!
Dynamike
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

18 jun 2023, 18:11

OldSchool schreef:
15 jun 2023, 16:04
Dynamike schreef:
Je mist wat! Ik zal wel een ps2 met buzzers en buzz games mee nemen naar de Button Bashers dag!
Das cool! Wel leuk om te testen dan inderdaad.
Afbeelding
Swey

26 jun 2023, 19:15

Castlevania the Dracula X Chronicles

[img] [\img]

Release date:Oktober 2007 USA

Ontwikkelaar:Konami
Genre: metroidvania

Naar mijn mening toch wel een van de must haves op het systeem. Niet alleen is de main game een remake van Rondo of Blood, zowel de originele Rondo of Blood en Symphony of the night ( volgens velen de beste castlevania game ooit) zijn de unlocken. Dus letterlijk drie games voor de prijs van een , en dat op de kleine PSP.
Ik zal hieronder eea uiteenzetten, dat betreft alleen de remake van Rondo of Blood aangezien dat de enige van de drie games is die ik ook uitgespeeld heb.

De game speelt als een Side scrolling platformer. Je speelt als Richter Belmont van de bekende demon-killing clan. Dracula heeft zijn zus ontvoert en uiteraard moet je haar redden. Ook kun je heel vroeg in het spel ene Maria unlocken om mee te spelen. Waar Richter met de bekende zweep vecht is Maria doorgaans makkelijker te gebruiken omdat zij een meer ranged attack heeft waarbij zij duiven “gooit”. Ook is de double jump van Maria wat makkelijker te gebruiken dan die van Richter. De bekende sub weapons zijn ook van de partij.

Het is level-based waarbij je ook alternatieve exits is levels hebt en zo elders uitkomt met bijvoorbeeld optionele bosses en bepaalde characters kunt helpen ontsnappen, ik meen dat dit een invloed heeft op de ending.
De game is wel enigszins een uitdaging, dit is geen walk in the park maar ik moet zeggen dat ik de game wel goed speelbaar vond. Deze remake was weliswaar tricky en had een leercurve met de bosses maar dat lag niet aan slechte of oneerlijke game design.

Ik heb er ongeveer 8-9 uur over gedaan en vond het echt leuk. Wel heb ik nog de originele Rondo of Blood geprobeerd maar dat was echt een heel andere game. Uitermate moeilijk en heeell afstraffend, waar ik de PSP remake streng maar rechtvaardig vond, voelde het origineel echt gedateerd en ( voor mij) onprettig qua game design en ( oneerlijke) moeilijkheidsgraad.

Dat gezegd hebbende kan ik deze alleen maar aanraden, het is een hele mooie game en de enige andere manier om legaal aan Symphony of the Night te komen naast de bizar dure PS1 game voor zover ik weet.
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

26 jun 2023, 21:06

Als iemand die SOTN mog niet fysiek heeft moet ik toch wel even mijn ogen open houden voor deze versie.
arjen1981

29 jun 2023, 14:03

Ik heb vaker zien liggen voor rond 20~30 over de jaren en toen niet opgepikt. Eigenlijk een hele domme zet. Zou mij niet verbazen dat deze over een aantal jaren toch ook op SOTN prijzen zit. Goede tip om nu toe te slaan. Tof dat je ook Maria net als op de Saturn. Dat wist ik niet.
OldSchool
Contacteer:

29 jun 2023, 15:10

Ik heb even gekeken, maar ik zie hem niet voor 20-30€. Eerder het dubbele helaas.
arjen1981

29 jun 2023, 16:46

OldSchool schreef:
Ik heb even gekeken, maar ik zie hem niet voor 20-30€. Eerder het dubbele helaas.
ja precies wat ik bedoel. een paar jaar terug zag ik deze nog wel eens voor 20 a 30. toen niet gekocht nu spijt van. ik ben benieuwd hoeveel spijt ik heb over nog weer 2 jaar dat ik deze nu in 2023 niet heb gekocht ;)
OldSchool
Contacteer:

29 jun 2023, 17:34

arjen1981 schreef:
OldSchool schreef:
ja precies wat ik bedoel. een paar jaar terug zag ik deze nog wel eens voor 20 a 30. toen niet gekocht nu spijt van. ik ben benieuwd hoeveel spijt ik heb over nog weer 2 jaar dat ik deze nu in 2023 niet heb gekocht ;)
Ah, dan begreep ik je even verkeerd. Wellicht met een beetje geduld dat er nog een leuk prijsje langskomt. Je moet ook een beetje geluk hebben af en toe!
Flozem

29 jun 2023, 18:04

Dit was zowat de eerste game die ik voor de PSP kocht (inderdaad voor 20 EUR). Veel plezier van gehad.
arjen1981

29 jun 2023, 18:57

OldSchool schreef:
arjen1981 schreef:
OldSchool schreef:
Ah, dan begreep ik je even verkeerd. Wellicht met een beetje geduld dat er nog een leuk prijsje langskomt. Je moet ook een beetje geluk hebben af en toe!
Ja en volgens mij zijn we beiden het type die graag dit soort items tegen komen voor een rommelmarkt prijs en daar dan ook op wachten met natuurlijk een erg kleine kans van slagen ;)
OldSchool
Contacteer:

29 jun 2023, 22:03

arjen1981 schreef:
29 jun 2023, 18:57
OldSchool schreef:
arjen1981 schreef:

Ja en volgens mij zijn we beiden het type die graag dit soort items tegen komen voor een rommelmarkt prijs en daar dan ook op wachten met natuurlijk een erg kleine kans van slagen ;)
Hahaha, zeeeer zeker waar 😂

Maar het wordt inderdaad nog altijd moeilijker, maar toch zo nu en dan lukt er iets. Dus we blijven hoop houden!
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

10 jul 2023, 23:09

Lemmings

Afbeelding

Release date: 2006
Ontwikkelaar: Team 17
Genre: Lemmings

Niet vaak koop ik een platform voor slechts één game, maar ik werd trotse eigenaar van een mooie witte NTSC-J Playstation Portable speciaal voor de game Lemmings. Inderdaad, niet vanwege Metal Gear, niet vanwege Patapon of Kingdom Hearts, maar vanwege een extended poort van één van mijn favoriete games die ik in mijn MS-DOS tijd graag speelde: Lemmings. Wikipedia beschrijft het als een puzzle / management game, maar voor mij is Lemmings haast een genre op zichzelf. Er zijn niet veel games in dit stramien verschenen maar anders hadden we heden ten dage waarschijnlijk gesproken van zogenaamde Lemmings-likes. Mario vs Donkey Kong en Krusty's Fun House hebben er wel iets van weg, maar beide series halen het lang niet bij de combinatie van fun en vindingrijkheid die DMA Design had ontworpen. Wacht even... DMA Design? Waar ken ik dat ook alweer van? Oh ja! DMA Design werd Rockstar North! Geen wonder dat Lemmings zo'n revolutionaire game was in begin jaren 90 voor het eerst verscheen!

Voor degenen die nog nooit een game uit de serie hebben gespeeld: in het spel Lemmings lopen tientallen NPCs automatisch door een sidescrolling omgeving als hersenloze wezentjes regelrecht de dood in. Tenzij jij als speler die alle Lemmings van een afstandje kan zien hen in de goede banen leidt. Dit kan door bepaalde Lemmings speciale commando's te geven, zoals 'graven' waarna de betreffende Lemming in de grond gaat graven waardoor een gang ontstaat, of 'trap bouwen' waarna de Lemming een aantal stenen neerlegt in de vorm van een trap zodat alle Lemmings die hem volgen omhoog kunnen gaan. Tenzij ze tegengehouden worden door het level of door een Lemming die je met een commando stil hebt gezet lopen Lemmings in principe 'immer gerade aus'. En als 'immer gerade aus' linea recta de lava in is dan zie je het dodentellertje langzaam stijgen. Het is dus eigenlijk zaak om de Lemmings zodanig opdrachten te geven dat ze zich een veilige baan door het level maken, en zonder al teveel doden het einde van het level bereiken. Dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan, en dan kent Lemmings ook nog eens meer dan 100 levels!

De PSP versie is mijns inziens een uitstekende poort, de graphics hebben een opknapbeurt gekregen en het spel laat zich besturen met de PSP controls. Dat is niet de enige reden dat dit zo'n toffe versie is, er zitten bovendien ook nog enkele tientallen unieke nieuwe levels in die het herspelen van de game ook voor een doorgewinterde fan als ik de moeite waard maken.

Afbeelding

Toen Psygnosis door Sony werd overgenomen zijn de rechten van de franchise ook bij Sony terechtgekomen. Helaas is er sinds het PSP deel geen nieuwe release meer voor consoles of handhelds uitgekomen. Persoonlijk had ik gehoopt dat Lemmings 2 Tribes ook gepoort zou gaan worden en toen de Vita werd aangekondigd leek mij het touch-panel ideaal voor Lemmings.. maar helaas. De franchise is slapend en zonder handheld van Sony zie ik het ook niet snel gebeuren dat ie weer nieuw leven ingeblazen krijgt. Ik moet het dus maar stellen met mijn PSP exemplaar en mijn jeugdherinneringen..
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

10 jul 2023, 23:11

Ik schiet een beurt voor, maar dat geeft Mike meer tijd :)

Terug naar “Retro gaming”