[Top 10] Evercade games!

Nostalgie! Alles vanaf de Atari 2600 t/m de Nintendo GameCube.
Dynamike
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

[Top 10] Evercade games!

03 nov 2022, 19:35

Afbeelding

De Evercade is een niftig dingetje om voor een relatief goedkoop bedrag games te kunnen spelen. De eerste handheld is er, de Evercade VS voor onder de TV (of ernaast) en begin december komt de vertraagde Evercade EXP uit. Een verbeterde handheld. De games staan op cartridges en kosten natuurlijk "slechts" 20 euro per stuk. Alleen, er zijn er nog al wat!

In de normale reeks komen we richting de 30 stuks (28 nu), Arcade zit op 8 en Homecomputers zit op 1. Per cart staan er 2, 4 of soms 14 games op. Drukte dus. Elke cart is een verzameling van een uitgever/ontwikkelaar en zo zijn er veel games die je wellicht nog nooit gezien of gespeeld hebt. Maar, wat is nu goed?

De Evercade is onder het Button Bashers publiek ook erg aantrekkelijk en velen van jullie hebben dan ook een vorm van het apparaat in huis. Ik heb de Evercade normaal, maar vind deze net niet prettig genoeg om te spelen. Gelukkig komt de EXP eraan en zodra ik die heb wil ik los gaan op de carts die inmiddels hier al staan. Alleen...wat is goed? Daarom leek het mij wel leuk om een top 10 te maken, van jullie top 7. Zeven game is natuurlijk weinig, maar ik wil graag de krenten uit de pap. Dus roep maar:

Wat is jouw top 7 aan games die op de Evercade verschenen zijn? Wat moet je zeker spelen. De games krijgen 7 tot 1 punt, en daar maken we dan een mooie top 10 van. Schiet maar raak, voor een Evercade-knaak!
Afbeelding
Kunstschilder1987
Veteraan
Veteraan
Contacteer:

Re: [Top 10] Evercade games!

03 nov 2022, 19:37

Mijn inzending:
twin dragon, xeno crisis, cathedral, basketbrawl (atari lynx, niet 7800), canon fodder, claymates, micro mages...

chaos engine heb ik niet op de evercade gespeeld, maar had er zo bij gekund. Old towers en boogerman zijn ook top.

En ninja golf op de atari collection 1 moet je een paar minuutjes gespeeld hebben, mocht je nog onbekend zijn met deze game om het te geloven :d
voor mensen die het interessant vinden te zien wat ik maak:
:investigate: Link naar mijn website/schilderijen :investigate:
Afbeelding
BA BARACUS - KUNSTSCHILDER1987 - KRATOS prima rijtje spierbundels :happy:
OldSchool
Contacteer:

04 nov 2022, 08:25

Mooi topic. Altijd lastig om ergens een rangorde in aan te brengen, maar oké, ik zal het doen. Het is erg verleidelijk om Bruce Lee op 1 te zetten, nu de C64 cartridge uit is, maar dat is meer mijn dingetje, dan dat het werkelijk in de top 7 van de Evercade thuis hoort. Oké, daar van we…

7. Multidude - Mega Cat Collection 1
Leuke puzzle game, met platform elementen. Het doel is om per level je karakters op een bepaalde plek te krijgen. Je speelt met meerdere karakters, welke je kunt afwisselen, en de diverse karakters hebben ieder unieke eigenschappen. Erg toffe game die ook leuk is om nog eens opnieuw te spelen. Helaas wel erg kort.

6. Alwa’s Awakening - Alwa / Cathedral Dual Cart
Ik heb hem nog niet uitgespeeld, maar gooi hem er toch tussen. Ik heb er al langer in gespeeld dan menig Mega Cat game 😬, terwijl die cartridges duidelijk mijn favorieten zijn. Alwa’s Awakening is een metroidvania. Het is ouderwets kamers bezoeken, je weg vinden, ergens iets ophalen om weer ergens anders een item te kunnen krijgen. Normaal wordt ik altijd moe van dat heen en weer sjouwen en krijg ik hoofdpijn als ik moet bedenken wat ik ook al weer waar moest doen met die ene munt. Maar bij Alwa’s Awakening is het gelukkig overzichtelijk en is de map niet te groot.

5. Flea - Indie Heroes Collection 1
Flea is een hele toffe platformer. Een precision platformer, om precies te zijn. De levels zijn uitdagend en je zult menig leven verliezen. Gelukkig krijg je er ook veel. Honderden, minstens. De boss levels zijn nog moeilijker en maken gebruik van auto scrolling. Nog steeds is precisie vereist, maar dan ook nog eens in een vooraf bepaald tempo.

4. Alter Ego - Mega Cat Collection 2
Alter Ego is wederom een puzzle platformer. Je speelt namelijk als jezelf en je tweeling zogezegd. Je kunt switchen tussen beide karakters en daardoor kom je op plekken waar je anders niet zou komen.

3. Micro Mages - Morphcat Collection 1
Dit is een erg toffe game. Naast dat je hem prima alleen kunt spelen, kun je hem met een VS ook met vier personen tegelijk spelen. Het is een game met verticale auto scrolling en het doel is om boven te geraken. Natuurlijk worden er onderweg de nodige hindernissen opgeworpen.

2. Old Towers - Mega Cat Collection 1
Deze heeft wel wat overlap met Alter Ego en Micro Mages. Het speelt zich ook af in een toren (maar dan wel een oude). En je bestuurt twee karakters. Ook hier switch je tussen je karakters en moet je je een weg naar boven zien te banen. Hele toffe puzzle game. Een minpuntje aan veel mega cat games, is dat ze nogal kort zijn. Old Towers is daarop zeker geen uitzondering, maar het is wel de game die me het meeste tijd heeft gekost om uit te spelen.

1. Tanglewood - Tanglewood / Xenocrisis Dual Cart
Tanglewood is een leuke én lieve platformer met puzzle elementen. Je vindt door de levels heen gekleurde balletjes (officiële naam er van ben ik effe kwijt) die je in een machine moet stoppen. Dat gaat nooit zomaar, mede daar vind je het puzzle element. Elke kleur balletje heeft een ander effect. Zo laat geel je een stuk verder springen, meer vliegen als het ware. Dit is wel een speciale game voor mij. Het is één van de eerste games die ik uitspeelde denk ik, op de Evercade. De game heeft een unieke sfeer. Helemaal mijn dingetje. Ik kreeg van ome Daan trouwens ook nog de ‘echte’ fysieke cartridge voor de mega drive. Fancy!

Eervolle vermelding: Lee - TheC64 Collection 1
Ik kon het niet laten. Op de Evercade discord roept iedereen altijd welke games hij graag zou willen zien op de Evercade. Bruce Lee is een jeugdfavoriet en mijn go-to game. Het was dus de game die ik altijd riep op de discord: die wil ik op de Evercade zien! Nu maak ik me totaal geen illusies, ze hebben dit echt niet speciaal voor mij gedaan. Maar ik vind het wel héél speciaal dat ik hem nu (officieel) op de Evercade kon spelen.
Laatst gewijzigd door OldSchool op 04 nov 2022, 09:27, 1 keer totaal gewijzigd.
KillingRaptor

04 nov 2022, 09:14

Deze is echt lastig voor mij, zeker om ze in een bepaalde volgorde te zetten. Ik heb dan ook besloten om ze in een willekeurige volgorde te zetten.

7. Fighter's History - Data East Collection 1
De enige fighing game op de Evercade voorlopig, toch als je die karate games niet meetelt waarvan ik de besturing nooit begrijp. :lol: Ok, de enige fighting game op de Evercade uit het Street Fighter II tijdperk. Deze speelt echt heel tof ook al is het duidelijk dat hij op eerder genoemde SFII gebaseerd is. Maar omdat het een fighter is moest hij in mijn lijstje komen.

6. Alligator Hunt - Gaelco Arcade 1
Uiteraard moet er hier een arcadegame in mijn lijstje komen. De carts van Gaelco bevatten allemaal minder bekende games die me echt wel verrast hebben. Alligator Hunt is er hier eentje van. Deze kan je het best vergelijken qua gameplay met Cabal, Wild Guns, Blood Bros.,... Speelt erg lekker en enorm mee vermaakt.

5. Twin Dragons - Indie Heroes Collection 1
Ik zat te twijfelen tussen Flea en deze maar uiteindelijk toch voor Twin Dragons gekozen. Flea is ook een echte topper maar met Twin Dragons heb ik me zelfs nog meer vermaakt. Hele toffe platformer waarin je met twee draakjes speelt die elk hun eigen speelstijl hebben (en die heb je beide ook nodig).

4. Splatterhouse 2 - Namco Collection 2
Splatterhouse 2 heb ik altijd al gaaf gevonden sinds ik de originele cart heb voor de Mega Drive. Dit is echt een action horror game om u tegen te zeggen in mijn opinie, groteske monsters, gore settings, je personage lijkt op Jason Voorhees,... Echt een hele toffe game die iedereen toch eens zou moeten gespeeld hebben.

3. Micro Mages - Morphcat Games Collection 1
Nog zo'n cart die mij enorm heeft verrast, alle games erop vond ik super maar deze sprong er toch uit. Erg toffe platformer die iedereen zeker eens moet gespeeld hebben! Ook lekker uitdagend met momenten en de muziek is ook heel goed. Deze kan je ook met vier spelen en dat lijkt me echt enorm chaotisch!

2. Tanglewood - Tanglewood / Xeno Crisis
Dennis had deze vermeld maar ook voor mij is dit één van mijn favoriete games op de Evercade. Een hele toffe en sfeervolle puzzel platformer die ik met heel veel plezier heb gespeeld. Deze cart bracht eigenlijk de eerste echte retro indie games naar de Evercade toe. Of was dat Mega Cat 1?

1. Cathedral - Cathedral / Alwa's Awakening
De nieuwste cartridge die is verschenen en gisteren begonnen met deze game, al 4 uren zitten spelen ongeveer en hij is echt fantastisch. Een metroidvania in de grafische stijl van Shovel Knight en ook de muziek doet eraan denken. Speelt heel erg lekker en zitten ook voldoende uitdagende stukjes in. Deze cart is ook de eerste die native games naar de Evercade brengt!

Enkele eervolle vermeldingen:
- Flea - Indie Heroes 1
- Valis: The Fantasm Soldier - Renovation Collection 1
- TH Strikes Back - Gaelco Arcade Collection 2
- Glass - Gaelco Arcade Collection 1
- Böbl - Morphcat Game Collection 1
- Foxyland - Indie Heroes Collection 1
- River City Ransom - Technos Collection 1
- Tänzer - Mega Cat Collection 1
Laatst gewijzigd door KillingRaptor op 04 nov 2022, 18:04, 1 keer totaal gewijzigd.
OldSchool
Contacteer:

04 nov 2022, 09:32

Glass heb ik ook uitgespeeld. Redelijk toffe game. Böble heb ik ook even overwogen. Het is een toffe game, maar ook erg kort. Wel een origineel concept.

Ik zocht het vooral ook in de “nieuwe” games. Die hebben me het meest verrast. Maar ook Namco Collection 1 heb ik veel gespeeld. Zeker een game als Dig-Dug vind ik erg tof en heb ik veel gespeeld. Dus die zou ook best in de lijst hebben gemogen. Alleen die kende ik natuurlijk al, en ben dus juist gegaan voor de nieuwe verrassingen.
KillingRaptor

04 nov 2022, 09:37

Böbl is inderdaad kort ja, zeker voor een metroidvania. Cathedral is dat zeker niet, echt een topper! Naar Alwa kijk ik zeker ook uit om te spelen.
OldSchool
Contacteer:

04 nov 2022, 13:52

KillingRaptor schreef:
04 nov 2022, 09:37
Böbl is inderdaad kort ja, zeker voor een metroidvania. Cathedral is dat zeker niet, echt een topper! Naar Alwa kijk ik zeker ook uit om te spelen.
Andersom heb ik dat 😂. Ik speel Alwa en kijk zeker ook uit om Cathedral te spelen!
Kunstschilder1987
Veteraan
Veteraan
Contacteer:

04 nov 2022, 15:39

ik had erover heen gelezen dat ze in volgorde kwamen dus doe ik eht effe goed ook:

7 basketbrawl, atari lynx
soms is het idee gaver als de game zelf, maar blijft het me vangen. wapens, omstanders die meeknokken, vuistslagen en ondertussen een potje basketbal :d echt geweldige game, zeker voor de tijd heerlijk edgy.

6 twin dragons
een hele leuke platformer die eigenlijk met iets meer aandacht en juiste structuur een echte topper klassieker kon worden. een net nieter die toch geweldig vermakelijk blijft en zeker de moeite waard is

5 claymates
prachtig gemaakte platformer met kleidiertjes met veel karakter. een dodo die niet goed kan vliegen, een muis die blaft... echt heel veel karakter in een ogenschijnlijk kinderlijke game die gaandeweg volwassen moeilijk wordt. was een topper op de snes als kind, waar mijn moeder het weleens meespeelde, heb er tegenwoordig op de evercade ook een mok mee gewonnen sinds ik aan een wedstrijd meedeed met een nostalgisch verhaal over een evercadegame als vraagstuk.

4 Micro mages
platforming nes goodness, echt het zit gewoon heel goed in elkaar. simpele spellen zijn o zo vaak de leukste, niet te veel gedoe, pick up and play met multiplayer opties op de vs console. en een vervolg erop ook nog voor als je geen genoeg hebt op dezelfde cart. enige nadeel, geen nieuwe bosses, die waren dezelfde als in deel 1

3 cathedral
ik ben geen metroidvania fan, maar heel af en toe op zn tijd.... en dan vind ik het ook vaak heerlijk, al speel ik het niet altijd uit. alwa heb ik nog niet gespeeld op dezelfde cart, maar deze is echt goed. het voelt shovelknighterig aan, sowieso een van mn favo games aller tijden. het voelt een beetje gek deze zo hoog te zetten aangezien ik nog niet heel ver erin ben. maar verslavend is het zeker.

2 canon fodder
zonder VS had ik het nooit gespeeld denk ik. nu heb ik m regelmatig weleens op de gameboy color ook aangehad. wanneer een apparaat je iets laat spelen dat je anders niet zo gauw zou oppakken, en je de tijd van je leven hebt dan is het uiterst geslaagd.
Daarbij... omdat de VS op zo'n mooie manier tot mij is gekomen (ik kan niet vaak genoeg mijn dank uitspreken, fantastisch ding) heeft het allemaal extra waarde voor me.

1 xeno crisis
nog effe een rondje...
ik heb m onlangs dan uitgespeeld maar mijn god wat een game. WAT EEN GAME. the best thing since sliced bread. nou is dat misschien overdreven... maar wow, wat een game. ergens jammer dat het me gelukt is om m uit te spelen, een gevoel dat ik ook ooit kreeg bij castlevania 1 op de nes. deze game is een instant classic die ik op zowel evercade als (digitaal) op de vita beschikbaar heb. terwijl ik zelden dubbel dip.
voor mensen die het interessant vinden te zien wat ik maak:
:investigate: Link naar mijn website/schilderijen :investigate:
Afbeelding
BA BARACUS - KUNSTSCHILDER1987 - KRATOS prima rijtje spierbundels :happy:
arjen1981
Animal Crossing Tour 2020

04 nov 2022, 15:49

Ik heb de beste game nog niet zien langs komen hoor!

Al ben ik het ook eens met Xeno Crisis en Cannon Fodder. Alleen met name is Cannon Fodder niet de versie die ik zou spelen. Ik begrijp niet dat ze voor de Codemasters card de MD en NES versies hebben geport ipv de Amiga versies.
OldSchool
Contacteer:

04 nov 2022, 16:03

arjen1981 schreef:
04 nov 2022, 15:49
Ik heb de beste game nog niet zien langs komen hoor!

Al ben ik het ook eens met Xeno Crisis en Cannon Fodder. Alleen met name is Cannon Fodder niet de versie die ik zou spelen. Ik begrijp niet dat ze voor de Codemasters card de MD en NES versies hebben geport ipv de Amiga versies.
Het zou maar nog eens kunnen dat die er wel komt. Het is naar voren gekomen dat er in de blauwe computer lijn ook Amiga cartridges aan zitten te komen.

Maar uhm, mister teaser, wat is dan de beste game?!?
KillingRaptor

04 nov 2022, 17:18

Ik vermoed dat Arjen Rod Land bedoelt!
KillingRaptor

04 nov 2022, 18:05

Ik heb de games dan ook maar gerangschikt in mijn originele post.
arjen1981

06 nov 2022, 20:12

KillingRaptor schreef:
04 nov 2022, 17:18
Ik vermoed dat Arjen Rod Land bedoelt!
Ja klopt! Rod Land is mijn favoriet! Ik ben wel beneden welke Amiga cartridges er aan komen. Het is mooi om te zien hoe de Evercade zijn succes behoud en er nieuwe software blijft uitkomen.
OldSchool
Contacteer:

15 jan 2024, 21:00

Dynamike schreef:
03 nov 2022, 19:35
Afbeelding

De Evercade is een niftig dingetje om voor een relatief goedkoop bedrag games te kunnen spelen. De eerste handheld is er, de Evercade VS voor onder de TV (of ernaast) en begin december komt de vertraagde Evercade EXP uit. Een verbeterde handheld. De games staan op cartridges en kosten natuurlijk "slechts" 20 euro per stuk. Alleen, er zijn er nog al wat!

In de normale reeks komen we richting de 30 stuks (28 nu), Arcade zit op 8 en Homecomputers zit op 1. Per cart staan er 2, 4 of soms 14 games op. Drukte dus. Elke cart is een verzameling van een uitgever/ontwikkelaar en zo zijn er veel games die je wellicht nog nooit gezien of gespeeld hebt. Maar, wat is nu goed?

De Evercade is onder het Button Bashers publiek ook erg aantrekkelijk en velen van jullie hebben dan ook een vorm van het apparaat in huis. Ik heb de Evercade normaal, maar vind deze net niet prettig genoeg om te spelen. Gelukkig komt de EXP eraan en zodra ik die heb wil ik los gaan op de carts die inmiddels hier al staan. Alleen...wat is goed? Daarom leek het mij wel leuk om een top 10 te maken, van jullie top 7. Zeven game is natuurlijk weinig, maar ik wil graag de krenten uit de pap. Dus roep maar:

Wat is jouw top 7 aan games die op de Evercade verschenen zijn? Wat moet je zeker spelen. De games krijgen 7 tot 1 punt, en daar maken we dan een mooie top 10 van. Schiet maar raak, voor een Evercade-knaak!
Wat is eigenlijk jouw eigen top 7 en waarom zet je Full Void op de eerste plaats?

Terug naar “Retro gaming”