Ik ben een tijd minder actief geweest met het verzamelen van games maar heb altijd nog veel interesse in de hobby. Nu ben ik toch langzaam weer wat actiever er mee bezig en merk dat ik vooral achtergrond verhalen erg interessant vind.
Als het om Nintendo gaat heeft het bedrijf heel veel spellen uitgebracht. Voor sommige mensen is het dan misschien ook wat moeilijk om in te schatten wat nu belangrijke spellen zijn geweest. In de comics wereld worden bepaalde comics aangeduid als key issues, dit zijn belangrijke comics als het gaat om verhaallijnen of karakters.
Het leek mij interessant om te zien of er zoiets o met games kan worden gedaan.
Ik ben voorzichtig begonnen met het opstellen van een lijst. Ik focus mij alleen op Nintendo eigen spellen en karakters.
Het leek mij leuk om deze lijst met jullie te delen.
Nintendo Key releases
Bericht
Re: Nintendo Key releases
Kleine uitleg bij de lijst.
Van alle titels probeer ik de eerste uitgave te vinden. In het geval dat het spel eerst in de arcade is uitgekomen heb ik ook de eerste home console port aan de lijst toegevoegd.
Wat een key release is is natuurlijk enig sinds subjectief. Daarom probeer ik een aantal voorwaarden aan te houden.
FA = First Appearance
FE = First Entry in series
1980
Van alle titels probeer ik de eerste uitgave te vinden. In het geval dat het spel eerst in de arcade is uitgekomen heb ik ook de eerste home console port aan de lijst toegevoegd.
Wat een key release is is natuurlijk enig sinds subjectief. Daarom probeer ik een aantal voorwaarden aan te houden.
- Een belangrijk karakter komt voor het eerst voor in een spel. Hierbij probeer ik alleen karakters toe te voegen die in meerdere spellen voorkomen. Daarbij tel ik het niet mee als een karakter een tweede keer voorkomt in de Super Smash serie of Mario Kart serie.
- Een spel is de eerste in een bekende spel serie.
- Een bekend karakter is voor het eerst speelbaar in een spel.
- Een spel is de eerste die een belangrijke gameplay variant toevoegt aan een game serie (Denk aan Mario 64 als eerste 3D Mario)
FA = First Appearance
FE = First Entry in series
1980
- Donkey Kong (Arcade)
Arcade 1981
FA: Mario (Jump Man), Donkey Kong, Pauline - Donkey Kong (Arcade)
Atari 2600 1982
First console release of Donkey Kong Arcade - Mario Bros.
Game & Watch 1983
FA: Luigi - Excitebike
Famicom Disk System 1984
FE: Exitebike - Punch Out!
Arcade 1984
FA: Glass Joe
FE: Punch Out! - Super Mario Bros.
Famicom 1985
FA: Bowser, Princess Peach, Toad
FE: Super Mario Bros - Metroid
Famicom Disk System 1986
FA: Samus
FE: Metroid - The Legend of Zelda
Famicom Disk System 1986
FA: Link, Zelda, Gannon
FE: The Legend of Zelda - Kid Icarus
Famicom Disk System 1986
FA: Kid Icarus - Punch Out!
Famicom 1987
FA: Little Mac, King Hippo
First console release of Punch out! (Not a port), First released as gold version on the Famicom - Doki Doki Panic
Famicom 1987
Super Mario 2 is a reskin of this game. - Super Mario Bros 2 USA
Nintendo Entertainment System 1988
First game that allows players to play with Toad and Princess peach. Introduced special abilities for Luigi (jump high), Toad (Speed), Princess Peach (Float) - Super Mario Land
Gameboy (jp) 1989
FA: Daisy
- Super Mario World
Super Famicom 1990
FA: Yoshi - Pilotwings
Super Famicom 1990
FE: Pilotwings - Sim City
Super Famicom 1991
FA: Dr. Wright - Kirby's Dream Land
Gameboy (jp) 1992
FA: Kirby, King Dedede
FE: Kirby