In dit topic wil ik de games gaan bijhouden die ik wil gaan uitspelen. Dit kunnen zowel nieuwe als oude games zijn.
Bij ieder spel zal ik een aantal doelen hebben. Het hoofddoel is altijd het spel uitspelen (als dat kan)
Subdoelen kunnen bijvoorbeeld alle quests completen zijn of alles verzamelen in de game etc.
Dit zal per game verschillen.
Ik heb voor mijzelf wel een aantal regels opgesteld waaraan ik mij probeer te houden.
Hieronder staan die regels in willekeurige volgorde.
1 - spellen moeten op originele hardware gespeeld worden. Dat hoeft niet perse de hardware te zijn van de oorspronkelijke maker (bijvoorbeeld Nintendo) maar als het hardware van een derde is dan alleen FPGA, geen software emulatie.
2 - spellen moeten origineel zijn en bij voorkeur fysiek. Geen bootlegs of flashcarts.
3 - Controllers mogen van derden zijn, maar ik mag geen knoppen gebruiken die op de originele controllers ook niet zaten.
Verder ook geen turbobuttons of slow-motion.
4 - Passwords zijn toegestaan, maar alleen als ik ze zelf op mijn tv scherm heb gezien.
5 - Save files zijn toegestaan, maar alleen die ik zelf heb gecreëerd.
6 - Cheats en glitches zijn niet toegestaan, tenzij ze iets unlocken wat niet op een andere manier is te unlocken (een nieuw wapen of level o.i.d.)
Als die unlockable mij een oneerlijk voordeel geeft mag ik die unlockables verder niet gebruiken en is de cheat of glitch dus puur voor "completion's sake"
7 - Ik gebruik in principe ook geen quick saves of rewind functies.
8 - Walkthroughs en guides mogen gebruikt worden als ik vastzit met een spel.
9 - Spellen mogen alleen single-player gespeeld worden, tenzij multi-player nodig is om iets unieks te unlocken.
10 - Spellen worden gespeeld op de hoogste moeilijkheidsgraad die ik (nog) prettig vind. Meestal is dat gewoon de laagste. Ik ga het mijzelf niet moeilijker maken dan strikt noodzakelijk is. Uitzondering hierop zijn die gevallen waarin een hogere moeilijkheidsgraad iets vrijspeelt, of een uniek einde geeft.
11 - Alle levels moeten gespeeld worden (indien mogelijk) Er mag dus niks overgeslagen worden.
12 - Achievements en Trophies tellen niet mee, tenzij ze in het spel zelf ook bijgehouden worden.
13 - Als ik het in bezit heb, telt DLC ook mee.
14 - Uiteraard tellen onderdelen die om wat voor reden dan ook niet meer toegankelijk zijn (server shutdown, glitch, delisting etc.) niet meer mee voor een completion.
SPOILER ALERT: het is mogelijk dat mijn doelstellingen bij games (lichte) spoilers opleveren!
Ok, wish me luck