Button Bashers Hall of Greats - Algemeen

Games & systemen van nu en de toekomst (incl. PC en mobile).
Gozert
Moderator
Moderator
eBay gebruikersnaam: gozert

Button Bashers Hall of Greats - Algemeen

26 dec 2020, 22:11

Afbeelding

Introductie
Geïnspireerd door een recente Easy Allies stream waarin ze hun twee nieuwste toevoegingen van hun Hall of Greats bekendmaakten, kwam ik op het idee om een soortgelijk iets op Button Bashers te organiseren, maar met enkele kleine twists om het echt een lijst te maken van iedereen die Button Bashers bezoekt.

Het idee is in ieder geval om tot een lijst van games te komen, waarvan wij als community in grote lijnen vinden dat iedereen die gespeeld móét hebben. Dit kan bijvoorbeeld omdat we de games in kwestie gewoon erg tof vinden, omdat we denken dat de game in historisch opzicht erg belangrijk is geweest of omdat de game perfect laat zien waarom games zo'n tof medium vormen.

Elk kwartaal kiezen we gezamenlijk drie games voor deze lijst. Daarbij nomineert een klein gezelschap enkele games, maar mag iedereen uiteindelijk stemmen welke van deze games in de Hall of Greats terechtkomen. Het is dus een lijst die langzaam steeds groter wordt. Elk kwartaal verandert het gezelschap dat games nomineert op basis van wie daar interesse in toont en enigszins actief is geweest op het forum het afgelopen kwartaal. Zo hoop ik alle actieve Button Bashers de kans te geven om hun eigen favoriete games voor deze lijst voor te dragen. Met 32 nominaties per jaar hoop ik een eind te komen.

Proces
  • Acht Button Bashers worden door de organisator benaderd om één game te nomineren voor de Hall of Greats. Zij schrijven een korte beargumentering (+/- 150-200 woorden) waarom zij vinden dat hun nominatie een plek in de Hall of Greats verdient. Dat mag zijn op basis van persoonlijke voorkeur, iconische status, historische impact of iets anders. Iedereen heeft zijn eigen ideeën over wat een "all-time classic" is en daar is ook alle ruimte voor.
  • Er wordt een nieuw forumonderwerp geopend met daarin de acht genomineerde games en de beargumentering achter de nominaties. Gedurende een periode van twee weken na het openen kan er gediscussieerd worden over de keuzes en achterliggende argumentatie. Dat kan door vragen te stellen aan de Button Bashers die de games in kwestie genomineerd hebben, maar natuurlijk ook onderling in discussie te gaan. Het idee is wel om echt de dialoog aan te gaan en naar elkaar te luisteren in plaats van de ander te overtuigen.
  • Na deze periode mag elke Button Basher gedurende een periode van twee weken stemmen welke games hij of zij graag in de Hall of Greats opgenomen wil zien. Dit kan door een top 3 te sturen via een privébericht naar de organisator. Je nummer 1 krijgt drie punten, je nummer 2 krijgt twee punten en je nummer 3 krijgt één punt. Het stemmen gebeurt "geheim" om zo strategisch stemmen zoveel mogelijk te voorkomen.
  • De drie games met de meeste punten worden opgenomen in de Button Bashers Hall of Greats. Deze games zullen door de organisator kort na het sluiten van de stemperiode bekend worden gemaakt en in het algemene Button Bashers Hall of Greats forumonderwerp worden vermeld, inclusief wat informatie over de game en de originele argumentatie van de Button Basher die de game genomineerd heeft.
  • Dit proces herhaalt zich ongeveer elk kwartaal. De organisator kan daarbij veranderen.
Regels
  • Een Button Basher hoeft niet per se te stemmen op de game die hij of zij genomineerd heeft.
  • Een Button Basher mag niet tweemaal achter elkaar dezelfde game nomineren. Een game mag wel tweemaal achter elkaar genomineerd worden, zolang dit maar door verschillende Button Bashers gebeurt.
  • Zodra een game geen punten krijgt behalve van de persoon die de game genomineerd heeft, komt deze game tijdelijk op de zwarte lijst en mag de game een jaar lang niet nog een keer genomineerd worden.
  • Games met remasters worden geschaard onder de originele release. Remakes die van de grond af aan opnieuw worden gemaakt, worden als aparte games behandeld (denk aan o.a. Resident Evil (2002), Pokémon HeartGold en SoulSilver en Final Fantasy VII Remake).
Richtlijnen
  • Er zal geprobeerd worden elk kwartaal zoveel mogelijk af te wisselen tussen actieve Button Bashers om games te nomineren. Het idee is namelijk om zoveel mogelijk verschillende Button Bashers de kans te geven om bij te dragen aan de Hall of Greats, om zo echt de nadruk te leggen dat dit een collectie games wordt die door de gehele community bepaald wordt.
  • Je hoeft een game niet per se gespeeld te hebben om te nomineren of om op te stemmen. Vaak kun je bijvoorbeeld de historische impact of invloed van een game (twee valide criteria voor deze lijst) prima op waarde schatten zonder de game gespeeld te hebben.
  • Als je alsnog niet tot een top 3 kunt komen op basis van de 8 genomineerde games, mag je ook een top 1 of top 2 insturen.
Zwarte lijst
  • Geen
Stemtopics
OldSchool
Contacteer:

Re: Button Bashers Hall of Greats

26 dec 2020, 23:29

Mooi concept! Ben benieuwd wat er uit gaat komen!
TheDarkWanderer

26 dec 2020, 23:46

Mooi idee!
I sense a soul in search of answers...
Gozert
Moderator
Moderator

27 dec 2020, 00:08

Je kunt hier trouwens ook interesse aangeven als je een games wil nomineren en daarbij een kleine onderbouwing wil geven! Niet iedereen kan meteen aan de beurt komen (maximaal acht per kwartaal dus), maar ik probeer er voor te zorgen dat zoveel mogelijk mensen zo snel mogelijk op die manier kunnen bijdragen.
KillingRaptor

27 dec 2020, 00:12

Oh hier ben ik ook zeer benieuwd naar! Ik heb zeker interesse om een game te nomineren ook (hoeft niet per se meteen te zijn hoor).

Ok... Wie gaat Pac-Man nomineren speciaal voor Kunstschilder?
TheDarkWanderer

27 dec 2020, 00:13

Ik heb wel interesse om een game te nomineren
I sense a soul in search of answers...
kingoftherain

27 dec 2020, 00:19

KillingRaptor schreef:
Plot twist! Kunstschilder zelf. :omg:
Afbeelding

Wooloo = love, Wooloo = life
Swey

27 dec 2020, 00:25

Dit gaat interessant worden, is het misschien een idee om de typische top-something games zoals oa Mario 1/2/3 , metroid etc er vast in te zetten, een soort top 20 van games die iedereen toch al kent en weet om te voorkomen dat het enkele maanden lang zo’n typisch uitgekauwde top-list wordt en dat er wellicht meer verassende titels inkomen?
Gozert
Moderator
Moderator

27 dec 2020, 00:52

Swey schreef:
27 dec 2020, 00:25
Dit gaat interessant worden, is het misschien een idee om de typische top-something games zoals oa Mario 1/2/3 , metroid etc er vast in te zetten, een soort top 20 van games die iedereen toch al kent en weet om te voorkomen dat het enkele maanden lang zo’n typisch uitgekauwde top-list wordt en dat er wellicht meer verassende titels inkomen?
Ik snap wat je bedoelt en ik heb ook met het idee gespeeld om de frequentie van de stemmingen te verhogen (bijvoorbeeld zes keer per jaar) of meer games per keer toe te laten (bijvoorbeeld vijf per ronde). Daarentegen wilde ik ook een zekere levensduur waarborgen, dus ik heb het toch bewust zo traag gehouden. Ik ben echter bereid om gaandeweg aanpassingen te maken als ik het idee krijg dat daar veel vraag naar is of het mijns inziens toch beter is. Tot die tijd wil ik eigenlijk toch even afwachten welke games genomineerd worden en hoe die scoren.

Veel staat of valt namelijk met die nominaties. De mensen die games nomineren staan geheel vrij om games te kiezen. Dat mogen natuurlijk ook persoonlijke favorieten zijn die niet in het standaard riedeltje vallen. Sommige games zijn op Button Bashers populairder dan op het internet in zijn geheel, en het tegenovergestelde is ook waar. Ik zie bijvoorbeeld een Streets of Rage II, Turtles in Time of Red Alert 2 op basis van de Button Bashers top 50 destijds vrij snel hoge ogen scoren, terwijl het waarschijnlijk wel even wachten is op Skyrim, Minecraft of Halo. Er zijn straks "maar" acht games om uit te kiezen en het kan zomaar zijn dat er slechts één of twee typische "zekerheidjes" tussen zitten. Dan heb je minimaal één verrassing met een goede kans op meer.

Als ik kijk naar hoe het bij Easy Allies tot nu toe gaat, ben ik vrij verrast. Daar zitten inmiddels al games tussen als Paper Mario: The Thousand-Year Door, Donkey Kong Country: Tropical Freeze en Yakuza 0, terwijl je die niet bijster vaak tegenkomt in de klassieke lijstjes, terwijl voor de hand liggende keuzes als de eerste Super Mario Bros., Pac-Man, een Grand Theft Auto game, een Half-Life game, etc. óf niet eens genomineerd zijn, óf het heel slecht deden in de stemmingen.
Marth Daul

27 dec 2020, 01:11

Heel leuk concept.
Zou natuurlijk nog leuker zijn moesten er "hidden gems" aan bod komen.
May the Force be Cute :cool:
OldSchool
Contacteer:

27 dec 2020, 01:18

Het lijkt me ook prima om te nomineren. 6 keer per jaar lijkt me ook prima, dan heb je na een jaar nog steeds maar 18 games.

Als het gaat om games die een bepaalde invloed hebben gehad in de ontwikkeling van de industrie, ontkom je toch echt niet aan bepaalde titels. Het is allemaal maar subjectief natuurlijk, maar ik hoop wel dat we een lijst krijgen met ‘gamechangers’ en niet alleen persoonlijke favorieten. En als ik dan toch aan het wensen ben, dan graag ook oud en nieuw door elkaar 😃.
Gozert
Moderator
Moderator

27 dec 2020, 01:29

Ik had dit al verwacht, haha. Iedereen heeft z'n eigen ideeën bij wat zo'n lijst moet zijn en wat ze daar in willen zien. Daarom wil ik iedereen ook geheel vrij laten in diens nominaties. Daarna is het aan ons allemaal om daar drie uit te kiezen. Ik heb dus ook echt geen idee hoe het gaat lopen. Het is ook erg afhankelijk van wie er in die periode allemaal actief zijn. In het ergste geval heb je elk kwartaal een andere top 8 met toffe games aangeraden door mede Button Bashers met de nodige argumentatie en hopelijk ook discussie.

Laat ik het voorlopig zo stellen: ik wacht met de definitieve hoeveelheid nominaties, aantal games per keer en frequentie vaststellen tot ik meer reacties heb ontvangen. Als het storm loopt qua interesse om mee te doen, kan ik eventueel opschalen naar vier games per keer, tien nominaties, zes keer per jaar, noem het maar op. Dit waren mijn eerste intuïties, maar niets staat in steen. Het echte werk start pas in januari, dus we hebben nog even tijd om te inventariseren voor ik harde keuzes maak.
Kunstschilder1987
Veteraan
Veteraan
Contacteer:

27 dec 2020, 01:49

KillingRaptor schreef:
Oh hier ben ik ook zeer benieuwd naar! Ik heb zeker interesse om een game te nomineren ook (hoeft niet per se meteen te zijn hoor).

Geachte Meneer Raptor (is dat frans? hoe spreek ik het uit: Repteur? of Raptooo - stille r?) , dat zou ik eigenlijk héél vreemd vinden wanneer iemand dat doet. Het zal je vast nooit zijn opgevallen, ik weet dat namelijk heel goed verborgen te houden, maar ik hou helemaal niet zo van pac-man eigenlijk. vindt zelfs een vervelend spelletje! :thinking: :evil2:

Even inhoudelijk op het topic:
Ik zie mezelf niet onderbouwd genoeg om hier direct in mee te praten, ik speel veel maar vind mezelf met (relatief op dit forum) weinig kennis rondlopen.... ik vind dingen leuk of niet leuk, terwijl anderen veel beter dan ik kunnen verklaren waarom iets goed/niet goed is, vernieuwend of maar zo-zo is etc. Dan zou ik, naar mijn mening, jullie initiatief geen recht aan doen! denk ik.

De verleiding om niet gelijk Alien Hominid te roepen is moeilijk te weerstaan :D :wallbash:

Daarentegen wel om mee te stemmen natuurlijk. Leuk initiatief in ieder geval, interessant! en ik blijf het topic lekker volgen :)
voor mensen die het interessant vinden te zien wat ik maak:
:investigate: Link naar mijn website/schilderijen :investigate:
Afbeelding
BA BARACUS - KUNSTSCHILDER1987 - KRATOS prima rijtje spierbundels :happy:
toejam

27 dec 2020, 10:13

Interessant idee, waar ik in lijn met kunstschilder voor mezelf niet het idee heb dat ik echt kan onderbouwen waarom je een game gespeeld moet hebben. Ik speel iets, vind dat leuk om een reden of niet, maar ga dan geen marktonderzoek doen wat vergelijkbare games in het genre zijn, welke game als eerste een concept heeft geïntroduceerd en hoe dit binnen de stijl past van degene die de game heeft gemaakt. En misschien leg ik daarmee voor mezelf de lat veel te hoog maar dat is wel wat ik van een nominatie zou verwachten. En een beetje buiten de gebaande paden zou ik ook zeer welkom vinden. Dus de niet zo obvious choices maar dat je nominaties ziet en denkt verhip die zou ik op basis van dit verhaal echt gespeeld moeten hebben, dus dat ga ik doen!
Professional dabbler
Ok Impala!
Contacteer:

27 dec 2020, 12:28

Ik wil wel games aandragen met motivatie! Leuk idee! :smile:
Gozert
Moderator
Moderator

27 dec 2020, 14:37

toejam schreef:
27 dec 2020, 10:13
Interessant idee, waar ik in lijn met kunstschilder voor mezelf niet het idee heb dat ik echt kan onderbouwen waarom je een game gespeeld moet hebben. Ik speel iets, vind dat leuk om een reden of niet, maar ga dan geen marktonderzoek doen wat vergelijkbare games in het genre zijn, welke game als eerste een concept heeft geïntroduceerd en hoe dit binnen de stijl past van degene die de game heeft gemaakt. En misschien leg ik daarmee voor mezelf de lat veel te hoog maar dat is wel wat ik van een nominatie zou verwachten. En een beetje buiten de gebaande paden zou ik ook zeer welkom vinden. Dus de niet zo obvious choices maar dat je nominaties ziet en denkt verhip die zou ik op basis van dit verhaal echt gespeeld moeten hebben, dus dat ga ik doen!
Ik snap wat je bedoelt, maar je staat volledig vrij om zelf in te vullen wat je een geschikte game vindt en vooral ook waarom. Natuurlijk kun je kijken naar games in historische context, maar je kunt bijvoorbeeld ook kijken naar wat jij het hoogtepunt vindt van een bepaald genre waar je veel ervaring mee hebt. Als jij, om maar wat te noemen, heel veel platformers hebt gespeeld en jij vindt Super Mario World er echt enorm bovenuit steken, is dat wat mij betreft een prima basis voor een nominatie. Anderzijds kun je ook kijken naar een bepaald aspect van games dat jij belangrijk vindt: tofste couch multiplayer, meest meeslepende verhaal, interessantste spelwereld; het mag allemaal! Er mag namelijk ook zeker een persoonlijk tintje zitten aan de nominaties. Dat maakt het juist onze lijst in plaats van een kopie van de World Video Game Hall of Fame om maar wat te noemen.
Zach

30 dec 2020, 11:39

Tof, ik wil zeker mee doen.
Dynamike
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

30 dec 2020, 11:56

Ik wil zeker meedoen. Het mooie is dat als je denkt niet goed te kunnen onderbouwen waarom je iets gespeeld moet hebben, je dat misschien onderbewust doet door aan te geven wat een game zo leuk maakt. Als je dat in gedachten neemt, of waarom je de game de dag daarna weer opstartte, kom je al een heel eind.

Maar, als er mensen nodig zijn, ben ik in!
Afbeelding
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

30 dec 2020, 12:00

Leuk idee, ik doe ook mee als er mensen nodig zijn!
Gozert
Moderator
Moderator

30 dec 2020, 14:28

Bedankt voor de positieve reacties en interesse! Ik was even bang na drie dagen geen berichten dat dit een vroege dood zou sterven. :scared:

Als ik zelf mee zou doen, zouden we op acht nominaties komen voor de eerste ronde (KillingRaptor, TheDarkWanderer, OldSchool, Ok Impala!, Zach, Dynamike, Apenheul en ikzelf) en dat is in principe al voldoende. Toch wil ik nog heel even wachten of er nog iemand mee wil doen aan het nomineren zodat ik als onafhankelijke organisator zelf geen ijzers is in het vuur heb straks. ;)

Wel wil ik de bovenstaande mensen vragen om alvast na te denken over welke game ze zouden willen nomineren en eventueel een backup (of twee) voor het geval er overlap is. Mocht je dit al paraat hebben, dan kun je mij een privébericht sturen met deze keuzes. Wacht nog heel even met schrijven tot je bevestiging hebt gehad dat je eerste keuze nog vrij is. ;)
Swey

30 dec 2020, 16:57

Ik wil wel meedoen, lijkt mij een leuke topic!
Gozert
Moderator
Moderator

30 dec 2020, 18:16

Tof, dan hebben we er acht en ga ik iedereen die zich aangemeld heeft een PM sturen. Mocht je niet bij deze groep zitten en toch nog interesse hebben om een keer mee te doen: in april is er weer een ronde en dan krijgen mensen die nog niet aan de beurt zijn geweest voorrang! :)
Dynamike
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

30 dec 2020, 20:58

En ik heb ingestuurd! Man, wat kan ik Barbie: Race and Ride goed de hemel in prijzen straks.
Afbeelding
Gozert
Moderator
Moderator

30 dec 2020, 21:17

Dat hoop je dan maar. Drie anderen hebben die ook ingestuurd, dus ik moet even puzzelen.
Gozert
Moderator
Moderator

05 jan 2021, 16:48

Ik heb al de nodige nominaties inclusief argumentaties binnen (inclusief Barbie: Race & Ride, uiteraard). Ik hoop dat voor het eind van de week iedereen alles ingestuurd heeft zodat ik het eerste discussie/stem topic dit weekend nog kan openen! :)

Terug naar “Moderne games, consoles en handhelds”