Compleet maken Philips Videopac collectie! -= /({ 59 })\ =-

Alle games, consoles en merchandise waar iemand jou blij mee kan maken.
OldSchool
Contacteer:

Compleet maken Philips Videopac collectie! -= /({ 59 })\ =-

30 okt 2020, 17:17

Momenteel heb ik nieuwe doelen voor mijn Videopac collectie.

Ik zoek nog de volgende genummerde games:
  • 22 Space Monster (alleen de ‘+’ stijl cover)
    41 Hegemonie
    43+ Pickaxe Pete (alleen de ‘+’ versie)
    48 Backgammon
    58+ Air Battle
    59+ Helicopter Rescue
    60+ Trans American Rally
De volgende cartridges heb ik los, maar zoek ik nog compleet:
  • 20+ Stone Sling (alleen de plus versie)
    56+ Norseman
    57 Blobbers
    59+ Helicopter Rescue
Ik zoek nog negen drie losse strookjes voor de covers:
  • 19 Catch the Ball
    20 Stone Sling
    24 Flipper
    27 Table Football
    28 Volleyball
    30 Battlefield
    31 Musician
    37 Monkeyshines
    40 Four in a Row
De volgende Jopac titels zijn uniek en zoek ik nog:
  • 1. Syracuse
    2. Chez Maxime

3. Des Chiffres et des Lettres
    4. Exojet +
    5. Le Trésor Englouti +
    6. Moto-Crash +
De volgende Jopac titels zijn uniek als ‘+’ games en zoek ik nog:
  • 1. Basket/Bowling +
    2. Billard +
    3. Demon Attack +
    4. Flipper +
Laatst gewijzigd door OldSchool op 06 sep 2024, 16:20, 21 keer totaal gewijzigd.
KillingRaptor

Re: Compleet maken Philips Videopac collectie!

30 okt 2020, 23:51

Ik heb hier volgens mij nog wel wat Videopacs liggen op zolder, ik zal morgen eens een kijkje nemen als ik het niet vergeet! Weet niet of er iets tussen zit wat je nog zoekt, heb geen idee dewelke ik nog had liggen.
OldSchool
Contacteer:

30 okt 2020, 23:57

KillingRaptor schreef:
30 okt 2020, 23:51
Ik heb hier volgens mij nog wel wat Videopacs liggen op zolder, ik zal morgen eens een kijkje nemen als ik het niet vergeet! Weet niet of er iets tussen zit wat je nog zoekt, heb geen idee dewelke ik nog had liggen.
Thanks voor de moeite alvast!
KillingRaptor

31 okt 2020, 00:07

Heb toch al even gekeken, wist ze ongeveer liggen en had ze al snel gevonden ook. Maar helaas zit er niets tussen wat je zoekt, sorry man! Ik had vroeger wel nog die Munchkin dacht ik maar dat is de enige die ik indertijd heb kunnen verkopen.
OldSchool
Contacteer:

31 okt 2020, 11:15

KillingRaptor schreef:
31 okt 2020, 00:07
Heb toch al even gekeken, wist ze ongeveer liggen en had ze al snel gevonden ook. Maar helaas zit er niets tussen wat je zoekt, sorry man! Ik had vroeger wel nog die Munchkin dacht ik maar dat is de enige die ik indertijd heb kunnen verkopen.
In ieder geval super bedankt voor de moeite! Er zitten titels tussen die ook ooit voor een redelijk bedrag heb kunnen kopen (Norseman, Backgammon, Hegemonie), maar ook hier schieten de prijzen de laatste tijd door het dak... Dus het zijn nu ook echt wel de zeldzamere, moeilijkere titels.

Maar er is geen haast en er komen vast wel weer een paar mooie deals voorbij!
segatarian

01 nov 2020, 15:02

Ik heb niks, maar wil wel even zeggen dat ik het tof vind dat je de focus legt op de videopac, dat hoor ik niet vaak.
Hoeveel games zijn er eigenlijk (pal) voor dit systeem?
OldSchool
Contacteer:

01 nov 2020, 21:49

segatarian schreef:
01 nov 2020, 15:02
Ik heb niks, maar wil wel even zeggen dat ik het tof vind dat je de focus legt op de videopac, dat hoor ik niet vaak.
Hoeveel games zijn er eigenlijk (pal) voor dit systeem?
Als ik het goed heb, zijn dat er officieel 66. 60 uitgebracht door Philips, 4 door Parker en 2 door Imagic. Je hebt wel ook nog Jopac. Die brachten een eigenzinnige variant op de Videopac uit (onherkenbaar zelfs) en hebben een aantal spellen van Philips uitgebracht, maar ook net zo eigenzinnig een paar eigen games. Hoeveel er uniek zijn weet ik niet precies maar ze zijn op één hand te tellen. In Duitsland zijn er ook twee cartridges uitgebracht van “Kinder Im Verkehr”. Educatieve carts, die ook voor hoge bedragen gaan.

Er zijn later dus wel nog veel titels uitgekomen en er komen jaarlijks ook nog nieuwe titels uit. Het is wel tof dat dit anno 2020 nog steeds door gaat. Waar het eindigt weet ik niet, ik begin met de originele 60 van Philips, en dan zien we wel verder. Het is ook maar waar je tegen aan loopt. Die Parker games heb ik er twee van (alleen de carts), maar die gaan compleet ook voor minstens 50€ per stuk. Terwijl ze gek genoeg niet eens zo heel zeldzaam zijn, zeker Frogger en Super Cobra niet. Maar mocht ik een mooie deal tegen komen, zal ik ze niet laten schieten.

Verder heb je nog Odyssey 2 games die niet allemaal hier zijn uitgekomen. De meeste games zouden ook in een Videopac goed moeten afspelen. Maar ook daar heb ik me vooralsnog niet helemaal in verdiept.

Als ik ze ooit alle 60 heb, of in ieder geval 1-57 (de laatste drie zijn €€€€), dan lijkt het me tof er iets mee te doen. Op nummer één review maken, danwel op schrift, dan wel een met behulp van een YouTube kanaal. Maar pin me er niet op vast, ik heb altijd veel meer ideeën bedacht dan uitgevoerd 😜.

Qua prijs gebeuren er sowieso rare dingen. Nummer 21 heb ik ooit aangeschaft voor minder dan 5€, kom ze ook regelmatig in sets tegen. Niets bijzonders mee zou je denken, maar op EBay vragen ze er 75-100€ voor en je ziet de webshops in Nederland volgen met prijzen boven de 50€. Geen idee waarom, je kunt er makkelijk aankomen. Videopac 13 is een stuk zeldzamer en die kun je voor minder kopen in webshops. Mysterieus!
segatarian

03 nov 2020, 14:59

Thanks voor alle info!
Hopelijk kom je de spelletjes tegen voor een leuke prijs.
zo te zien is het best prijzig.
OldSchool
Contacteer:

03 nov 2020, 19:33

segatarian schreef:
03 nov 2020, 14:59
Thanks voor alle info!
Hopelijk kom je de spelletjes tegen voor een leuke prijs.
zo te zien is het best prijzig.
Geen probleem, ik praat graag over Videopac 😂
OldSchool
Contacteer:

06 dec 2020, 12:00

Nummer 56+ kunnen vinden, cart only. Maar daardoor mag hij wel van het lijstje af.

Uiteraard wil ik alles natuurlijk ooit CIB, maar voor nu is dit even goed. Nummer 57 heb ik ook alleen de losse cart van, maar ik kan ze in ieder geval origineel spelen!

One down, seven to go!
OldSchool
Contacteer:

Re: Compleet maken Philips Videopac collectie! -=NR 45!=-

22 nov 2021, 08:55

Afbeelding

Afbeelding

45. Morse
Dit is blijkbaar nooit een populaire game geweest. Kan me er ook wel iets bij voorstellen. Maar deze game is redelijk zeldzaam. Ik ben hem wel een paar keer tegen gekomen sinds ik verzamel, maar dan gingen ze ook wel voor een aardig bedrag. Als je nu kijkt op eBay of in webshops, dan staan ze gemiddeld voor 100€ te koop.

Ik zag op Marktplaats een set met een boxed Videopac en 11 games. Met nummer 45. Uiteindelijk een prijs overeengekomen van 80€ inclusief verzenden. Dus ik heb de game gekocht en een boxed Videopac met 10 games er gratis bij gekregen! Zo voelt het althans. Binnenkort gaat de Videopac getest en gekeurd worden. Als hij goed werkt en er netjes uitziet, houd ik deze en verkoop ik een van mijn andere Videopacs met de overige games. Daar zal ik dan toch wel een paar tientjes aan overhouden en was deze deal meer dan geslaagd!

Het heeft even geduurd, maar ik kan er weer eentje afstrepen van mijn lijstje!
Kunstschilder1987
Veteraan
Veteraan
Contacteer:

30 nov 2021, 15:34

getting close amigo... duim voor je dat de volgende sneller komt!
voor mensen die het interessant vinden te zien wat ik maak:
:investigate: Link naar mijn website/schilderijen :investigate:
Afbeelding
BA BARACUS - KUNSTSCHILDER1987 - KRATOS prima rijtje spierbundels :happy:
OldSchool
Contacteer:

25 apr 2024, 11:51

Afbeelding

54 - Loony Balloon

Eindelijk er weer eens eentje weten te vinden! Dit is de laatste nog betaalbare Videopac game die ik nog kon toevoegen! Na een gesprek op Discord met Dynamike over zijn zoektocht naar een complete PS1 set in het algemeen, en wat doe je met de dure games in het bijzonder, voelde ik weer even een vlammetje. Dus ik ging zoeken en kwam uit bij een website, Jumpzgaming. Daar stonden twee exemplaren te koop. Eentje voor iets van 60 euro en eentje voor iets van 27€. Ik begreep het prijsverschil niet zo goed, maar zag op de foto’s niet iets bijzonders en er stond verder geen informatie bij waaruit ik kon concluderen dat er iets mee zou zijn. Dus ik dacht: dit is een buitenkansje! Ik besteld en een dag later netjes goed verpakt bezorgd. Maak het pakketje open en ik zie meteen de reden waarom deze game goedkoper was. Door de bijzondere doosjes, gaan deze soms moeilijk dicht. Het boekje moet het laatste stukje tussen twee stukken plastic in een krappe ruimte. De reden ook waarom boekjes er niet altijd even mooi uit zien. Wat mensen dan soms deden, was een stukje van het boekje afknippen. Dan hoefde deze niet meer in de krappe ruimte en kon je het doosje makkelijk sluiten. En dat was dus gedaan bij dit exemplaar. Teleurgesteld een mailtje gestuurd naar Jumpz en ik krijg vandaag, een dag later, opnieuw een pakketje. Dit keer met een veel mooier exemplaar. Dat is toch wel goede service, die had ik niet verwacht. Uiteraard was ik alsnog een blije Dennis en ben ik erg blij dat ik er eindelijk weer eentje mag afstrepen!
OldSchool
Contacteer:

Re: Compleet maken Philips Videopac collectie! -=Jopac=-

07 jul 2024, 11:30

Twee dingen zijn van invloed op het volgende verhaal:
1. Ik heb sinds kort een gameroom
2. Ik zit sinds kort op Vinted

De gameroom maakt dat ik veel dingen weer in mijn handen heb gehad en heb uitgezocht. Ik kan niet alle games die ik heb kwijt op de kamer, dus ik heb alles door mijn handen laten gaan om een selectie te maken van games die de eer hebben wél op de kamer te staan. Doordat ik toch alles weer in mijn handen had, heb ik meteen ook weer even alles uitgezocht. Ik heb veel dubbelen en na kijken welk exemplaar ik wil houden en welke weg mag, ben ik alle dubbele games op Vinted gaan zetten. Vinted heeft als voordeel dat het een groot gedeelte van Europa bediend. En voor mij nog belangrijker: het is erg populair in Frankrijk. Frankrijk neemt namelijk een bijzondere plek in als het gaat om Videopac. Er zijn daar namelijk een aantal licenties verstrekt aan bedrijven. Vandaag wil ik inzoomen op het bedrijf Brandt Electronique. Dit bedrijf bracht een eigenzinnige Videopac kloon op de markt. Zij brachten ook veel games uit, de meesten daarvan waren licenties van Philips Videopac games. De consoles waren anders en vrijwel onherkenbaar en hoewel de games in een zelfde doosje zaten en de cartridges dezelfde vorm hadden, was het een wereld van verschil. Artwork had een compleet eigen stijl en de cartridges waren niet zwart, maar grijs. De games werden uitgebracht onder de naam Jopac. Naast dat ze veel games in licentie uitbrachten, zijn er ook een aantal unieke titels. Er zijn vier ‘+’ titles die niet door Philips als ‘+’ titels zijn uitgebracht, en er zijn zelfs zes titels door hen zelf ontwikkeld. Doordat deze met name alleen in Frankrijk zijn uitgebracht zijn ze bij verzamelaars gewild en dat maakt ze relatief duur. Gek genoeg zijn de unieke titels een stuk betaalbaarder dan de titles die een Videopac equivalent hebben.

Door de gameroom en het uitzoeken raakte ik weer enthousiast over Videopac. Door Vinted kwam ik in aanraking met de Jopac titels. En hoewel deze voor mijn gevoel altijd buiten mijn financiële mogelijkheden lagen, kwam ik een aantal betaalbare titels tegen op Vinted.

Afbeelding

Je ziet direct de eigen stijl en dat het anders is als Videopac. Chez Maxime, die ook een release kreeg onder de naam Restaurant, staat bekend als één van de beste games voor de Videopac. Hoewel de stijl van de console en de games compleet anders is dan die van Philips, zijn ze wel onderling compatible. Dus ik kan deze games gewoon spelen op mijn Videopac G7000 / G7400.

Na wat research kwam ik tot de conclusie dat er 24 games door Jopac zijn uitgebracht. Zes er van zijn dus uniek, dat zijn:
1. Syracuse
2. Chez Maxime
3. Des Chiffres er des Lettres
4. Exojet +
5. Le Trésor Englouti +
6. Moto-Crash +

Er zijn vier games die alleen als Jopac games uitgerust zijn met de extra graphics. Ze zijn als gewone game uitgebracht door Philips, maar door Jopac als ‘+’ titels. Dat zijn:
1. Basket/Bowling + (6. Basketb/Bowling)
2. Billiards + (35. Electr. Billiards)
3. Demon Attack + (Imagic Demon At.)
4. Flipper + (24. Flipper)

Nu het alleen maar moeilijker wordt om de de games te vinden uit de oorspronkelijke set, wordt het leuker om mezelf andere uitdagingen te stellen. Ik ben nu bezig met meerdere projecten.
Strookjes: de dozen hebben aan de bovenzijde een los strookje en deze zijn vaak kwijt. Ik zoek er nog negen en daar zoek ik nu actief naar.
Karton: Videopac 1-26 zijn ook uitgebracht in een kartonnen versie. Deze zijn niet zo zeer zeldzaam, maar het is wel een uitdaging om ze compleet en in (redelijk) goede staat te vinden. Maar hier zoek ik nu ook actief naar.
Jopac: En dus Jopac. Als eerste doel heb ik het vinden van de tien unieke titels, daarna zien we wel verder.

Genoeg te doen! Ik wil binnenkort ook een overzicht maken van de after market titels. Dat zijn er best een aantal. Ik heb er welgeteld één. Een plus versie van Videopac 8, de baseball game. Maar dit zal niet mijn hoogste prioriteit krijgen. Ze zijn zeldzaam en mensen die ze hebben, laten ze maar zelden gaan. Maar een lijstje maken is ook al leuk.
reactor

09 jul 2024, 04:50

Wow , in één stukje tekst een heleboel bijgeleerd over de Videopac.

Fijn om te horen dat je via een zijweggetje weer helemaal klaar bent om je Videopac collectie te boosten !
Succes !
I wonder what my life would be
Without the other world in my TV
Because it helps me
To escape this fucked up society

:party: collectie :party:
arjen1981
Animal Crossing Tour 2020

09 jul 2024, 09:11

Wat een toffe art is dat zeg. Ik ben ook helemaal onbekend met deze Jopac lijn. Ik vind het wel heel typerend hoe de Videopac zo verschillend is uitgebracht over de regio's. Daarin merk je dat Philips geen strakke regie voerde. Het waren cowboys in die tijd. Ik kan je ook deze aflevering aanraden:

https://retronauts.com/article/2201/ret ... c-insiders

Weet jij overigens wie de art, heeft gedaan voor deze boxen? Ik heb dit proberen te achterhalen, maar ik kom er niet achter. Chat GPT komt ook met onzin ;) Prachtige Franse / Belgische stip style,
OldSchool
Contacteer:

09 jul 2024, 10:01

reactor schreef:
09 jul 2024, 04:50
Wow , in één stukje tekst een heleboel bijgeleerd over de Videopac. Afbeelding

Fijn om te horen dat je via een zijweggetje weer helemaal klaar bent om je Videopac collectie te boosten !
Succes !
Thanks!
OldSchool
Contacteer:

09 jul 2024, 10:02

arjen1981 schreef:
Wat een toffe art is dat zeg. Ik ben ook helemaal onbekend met deze Jopac lijn. Ik vind het wel heel typerend hoe de Videopac zo verschillend is uitgebracht over de regio's. Daarin merk je dat Philips geen strakke regie voerde. Het waren cowboys in die tijd. Ik kan je ook deze aflevering aanraden:

Weet jij overigens wie de art, heeft gedaan voor deze boxen? Ik heb dit proberen te achterhalen, maar ik kom er niet achter. Chat GPT komt ook met onzin ;) Prachtige Franse / Belgische stip style,
Ik heb ook geprobeerd te achterhalen wie het heeft getekend, maar ik kon het ook niet vinden.

Die podcast heb ik nog nooit geluisterd, bedankt voor de tip, daar ga ik me zeker eens aan wagen!
Mark

09 jul 2024, 14:46

Ik moest gelijk aan Kuifje denken, de tekenstijl lijkt daar ontzettend op.
OldSchool
Contacteer:

09 jul 2024, 15:03

Mark schreef:
Daar vergelijkt iedereen het als eerste mee inderdaad. Het heeft er wel veel van weg. Maar ik verwacht niet dat Hergé er achter zit.
Mark

09 jul 2024, 16:39

OldSchool schreef:
09 jul 2024, 15:03
Mark schreef:
Daar vergelijkt iedereen het als eerste mee inderdaad. Het heeft er wel veel van weg. Maar ik verwacht niet dat Hergé er achter zit.
Hergé is in 1983 overleden en de game is uit 1983, dus het zou nog net aan kunnen. Het is wel echt zijn stijl, dus of iemand uit z'n team o.i.d. of iemand die de stijl heel goed heeft gekopieerd.

https://images.app.goo.gl/idr7jEQc4HHfyYG4A
arjen1981

11 jul 2024, 08:32

OldSchool schreef:
09 jul 2024, 10:02
arjen1981 schreef:

Ik heb ook geprobeerd te achterhalen wie het heeft getekend, maar ik kon het ook niet vinden.

Die podcast heb ik nog nooit geluisterd, bedankt voor de tip, daar ga ik me zeker eens aan wagen!
Retronauts is wel 1 van mijn favorieten. De gasten in deze zijn 2 ex Philips-werknemers die verantwoordelijk waren voor een groot deel van de gaming divisie. Dit is absoluut niet de beste aflevering van Retronauts, want 1 van de medewerkers kan lekker doorratelen, ;) Maar het is wel een hele bijzondere. En van Nederlandse bodem.

Ik vind de interviews vaak erg informatief. De hele wereld en ook grote namen zijn langs geweest. Maar het zijn ook de hosts als jeremy parish, diamond feit, stuart gipp

En inderdaad ik moest ook aan Hergé denken
OldSchool
Contacteer:

14 jul 2024, 22:56

Afbeelding

Dit weekend kreeg ik deze game binnen. Er zijn twee third party developers geweest voor de Videopac. Imagic en Parker. Imagic bracht twee games uit en Parker vier. Parker was welkom op Videopac, want het bracht Arcade klassiekers naar de Videopac. De games waren:
1. Frogger
2. Popeye
3. Q-Bert
4. Super Cobra

Deze games zijn alles behalve zeldzaam, toch worden er vaak behoorlijke prijzen voor gevraagd. Ik ga uiteraard voor de koopjes. Op die manier heb ik eerder al een exemplaar van Frogger en Q-Bert weten te vinden. Super Cobra had ik alleen als losse carts. Wat je vaak ziet, is dat de doosjes niet meer helemaal compleet zijn. Het boekje mist, of de kartonnen houder waar je de cartridge in moet plaatsen mist. Dit exemplaar is zeker ook niet perfect, maar wel helemaal compleet. En voor 25€ een koopje. Super Cobra is trouwens een bijzondere game. Het was namelijk de eerste game met scrolling. Je vliegt in een helicopter en moet obstakels ontwijken. Uiteraard moet er het nodige ook kapot geschoten worden. Het is wat mij betreft een van de moeilijkste games voor het systeem. Ik kom nooit erg ver.

Parker had na deze vier releases meer games aangekondigd. Maar dit was in 1983. En met de video games crash in Noord-Amerika, besloot Parker de stekker uit de software divisie te trekken. Later zijn er wel twee prototypes opgedoken. Die van Spider-Man en Tutankham. Beide hebben nog een after market release gekregen. In eerste instantie werd Spider-Man uitgegeven als Videopac 65, in de plus stijl cover. Later werd de game ook nog uitgeven in een Parker editie, met een cover van karton en de stijl zoals je hierboven zit bij Super Cobra. Ik zoek momenteel vooral Popeye nog, de after market titels lijken behoorlijk buiten bereik. Niet eens zozeer omdat ze duur zijn (wat ze vast zullen zijn), ik zie ze gewoon überhaupt nooit te koop.
Laatst gewijzigd door OldSchool op 19 jul 2024, 07:38, 1 keer totaal gewijzigd.
OldSchool
Contacteer:

Re: Compleet maken Philips Videopac collectie! -=JoPac=-

18 jul 2024, 23:11

Afbeelding

Ik heb er weer eentje kunnen afstrepen! Deze Basket / Bowling + is uniek vanwege zijn plus graphics. De game is door Philips uitgebracht als Videopac 6, redelijk vroeg in de lifespan van de G7000. Wat deze JoPac dus uniek maakt, zijn de extra graphics die in een plus versie worden toegevoegd.

Zo ziet de reguliere versie er uit, bijvoorbeeld bij het bowlen:
Afbeelding

Zo ziet de plus versie er uit:
Afbeelding

De gameplay is exact hetzelfde. Wat de plus versie wel konden, wat de gewone versies niet konden, was het toevoegen van back of foreground graphics. Je ziet meer, maar het verandert niets aan de game zelf. Er zijn zo een aantal games die een plus versie hebben gekregen. Er is maar een handvol games die de specs van een G7400 volledig benutte en niet op een G7000 afgespeeld konden worden.

Voor de volledigheid dit keer ook een foto van de cartridge zelf. Wat opvalt is dat de cartridges grijs zijn. De labels hebben net als de covers een eigen stijl.

Afbeelding

Er is nog meer moois onderweg, hopelijk kan ik dat binnenkort laten zien!
OldSchool
Contacteer:

Re: Compleet maken Philips Videopac collectie! -=Duo Update=-

19 jul 2024, 16:37

Afbeelding

De vorige zending duurde lang, deze was er binnen no time!

Billard+ kan ik van mijn lijstje afstrepen! Deze game is wederom een game die wel door Philips ook is uitgebracht, maar ook weer zonder de plus graphics. JoPac heeft de plus graphics toegevoegd en daarmee is dit weer een unieke JoPac game.

Stone Sling+ had ik al in de collectie. Ooit gekocht zonder goed op te letten, waardoor ik niet zag dat de game in het verkeerde hoesje zat. Ik had daardoor wel de manual en de cartridge, maar niet de back cover en niet het juiste doosje. Dat is nu rechtgezet!

Terug naar “Op zoek naar”