Strategic / Tactical (J)RPG's

Nostalgie! Alles vanaf de Atari 2600 t/m de Nintendo GameCube.
Mark

Strategic / Tactical (J)RPG's

26 sep 2020, 17:24

Door de laatste jaren heen heb ik gemerkt dat de Strategic / Tactical (J)RPG toch wel tot één van mijn favoriete genres is gaan behoren. Nou kon ik hier op het forum nog geen topic over dit specifieke genre vinden, dus heb ik besloten om op een brakke zaterdagmiddag eens wat neer te zetten over dit, in mijn ogen vaak onderbelichte, onderwerp. Mijn hoop is door de input van jullie nieuwe, gave games te ontdekken waar ik dan hopelijk een hoop plezier aan ga beleven.

Het genre
Waarschijnlijk is een van de redenen dat ik moeite heb om meer gave games in het genre te vinden omdat het lastig te definiëren is. De een noemt het type spel wat ik zoek Strategic RPG's, de ander noemt het Tactical RPG's. Voor zo ver ik weet zijn de twee termen uitwisselbaar en niet helder gedefinieerd. De eigenschappen waar een game in mijn ogen aan moet voldoen zijn als volgt op te sommen:

- Je speelt op een 'grid', waarbij je jouw karakters kunt verplaatsen en de tegenstander zijn karakters ook kan verplaatsen;
- De hoofdmoot van de gameplay bestaat uit grote battles, vaak aan elkaar verbonden door een verhaallijn die tussen de battles door verteld wordt. Ik denk dat een game binnen het genre meestal zo'n 15 tot 40 levels beslaat, afhankelijk van hoe lang een battle duurt;
- De bewegingsruimte tussen de gevechten door is doorgaans zeer beperkt. Vaak kun je je karakters niet vrijuit laten bewegen, slechts via een menu naar diverse plaatsen zoals een shop om te upgraden of een bar om inlichtingen in te winnen et cetera;
- Je karakters worden door de game heen sterker door verdiende XP (vrij standaard in RPG's natuurlijk).

Enkele voorbeelden
Onderstaand enkele favorieten van het genre dat ik zelf erg waardeer. Omdat ik zelf al snel iets een spoiler vind zal ik niet al te diep op de games in gaan, slechts ter illustratie van wat ik in het genre waardeer.

Afbeelding
Vandal Hearts (PS1, Saturn en Windows, Konami, 1996)

Een game die ik inmiddels een keer of drie, vier heb uitgespeeld en waarschijnlijk blijft het daar niet bij. Voor mij het schoolvoorbeeld (samen met Jeanne d'Arc) van hoe zo'n game in elkaar hoort te zitten. Erg fijne, voldoening gevende battles met genoeg variatie en uitdaging. Het verhaal is boeiend, maar neemt niet teveel tijd in beslag.

Afbeelding
Jeanne d'Arc (PSP, Level 5, 2006)

Ooit eens aangeschaft op aanraden van MrSirius hier op het forum. Deze game gaat standaard mee op vakantie en wordt uren en uren bij het zwembad gespeeld. Ik vind het zeer vergelijkbaar met de omschrijving die ik van Vandal Hearts gaf. Als extra kun je levels diverse keren spelen om karakters te upgraden die je niet veel gebruikt hebt en zodoende wat achtergebleven zijn in de ontwikkeling. De variatie in de attacks die je aan karakters kunt toewijzen is enorm. Daarnaast kun je skills (ik weet de juiste benaming even niet meer) ook combineren tot nog betere skills door te combineren (2x de +50 HP 'skill' levert bijvoorbeeld de +100 HP skill op). By far mijn favoriete titel op de PSP.

Afbeelding
Luminous Arc (Nintendo DS, Imageepoch / Atlus, 2007)

Ooit eens per toeval tegengekomen en aangeschaft en vorig jaar voor het eerst (uit)gespeeld. Erg leuke en vermakelijke game met vergelijkbare gameplay als bovenstaande titels. De gesprekken tussen de battles door zijn helaas wel erg aan de lange kant en gaan op een gegeven moment wel wat vervelen, maar de battles zelf zitten goed in elkaar en zijn leuk genoeg om de game tot een goed einde te brengen. Wel een hoog J-gehalte (als dat een term is en zo niet, bij deze wel). Het spel neemt zichzelf niet al te serieus en daar doet het goed aan. Daarnaast had het spel nog twee grote pluspunten (ja ach, best leuk, moet kunnen toch?):
Afbeelding

Afbeelding
Stella Deus: Gate to Eternity (PS2, Pinegrow / Atlus, 2004)

Inmiddels al wat jaartjes geleden dat ik deze voor het laatst gespeeld heb, maar wel een voorbeeld dat in dit rijtje past. Dit was, als ik het me goed herinner, een erg lastige titel en volgens mij is dat ook de reden dat ik hem nooit heb uitgespeeld. In de toekomst ga ik dit nog zeker een keer een serieuze kans geven.

Hoe het niet moet
Zoals bij elk genre heb je ook games die de plank volledig misslaan. Dit jaar heb ik Utawarerumono: Mask of Deception en Utawarerumono: Mask of Truth voor de PS4 aangeschaft, maar man, wat een ellende. Waarschijnlijk heb ik me niet goed genoeg ingelezen, maar deze titels verdienen het predicaat SRPG / TRPG eigenlijk niet eens. De 'gameplay' bestaat uit cut scenes van drie kwartier, gevolgd door een battle van 5 minuten op groep 3 niveau. Ik denk dat het meer onder het genre 'visual novel' o.i.d. valt, want dit noem ik geen video game. Ver weg van blijven als je op zoek bent naar vergelijkbare games als in de eerste lijst.
Een tweede serie die ik helemaal niets vind is Disgaea. Deze serie krijgt doorgaans een hoop lof, maar het doet me helemaal niets. Ik heb het zowel op de PS2 als PS3 geprobeerd, maar ze redden het bij lange na niet bij de eerder genoemde games. Geen idee wat hier men in ziet.

En nu?
Wat ik eigenlijk zoek zijn aanraders van andere forumbezoekers die ook van het genre houden en mij nog wat moois kunnen aanbevelen. Onderstaand nog een korte, alfabetische opsomming van games waar ik al van op de hoogte ben en dus niet genoemd hoeven worden:

Advance Wars: gaaf, maar net niet leuk genoeg.
Agarest Generations of War (PS3): mooie stijl, saaie battles. Echt een poging gegeven, maar de gameplay is het gewoon niet.
Banner Saga Trilogy (PS4): aangeschaft, nog in folie.
Divinity Original Sin II: past niet echt binnen het genre, maar speel ik tegenwoordig veel met vrienden online op de PS4. Geweldig.
Final Fantasy Tactics: kon ik niet echt inkomen.
Fire Emblem: moet ik ooit nog eens aan beginnen.
God Wars: Future Past (PS4): aangeschaft, nog in folie.
Growlanser: zie Langrisser.
Langrisser: vaak tegengekomen, wil ik ooit nog eens proberen. Als iemand hier op het forum wel eens games uit die franchise gespeeld heeft lees ik graag wat je er van vindt!
Suikoden Tactics: als groot liefhebber van Suikoden diverse keren geprobeerd, wil niet echt klikken.
Tactics Ogre: Let us Cling Together (SNES / PSP): aangeschaft voor de PSP, kon er ook niet echt in komen.
Vandal Hearts: Flames of Judgment (PS3): kwam ik toevallig door het schrijven van dit topic achter. Die ga ik zeker nog eens aanschaffen.
Vandal Hearts II (PS1): In bezit maar nog nooit uitgespeeld. Klikt minder dan de eerste.
X-Com series: Enemy Unknown aangeschaft voor de PS3, nog eens proberen.
Marth Daul

Re: Strategic / Tactical (J)RPG's

26 sep 2020, 19:15

Volg dit topic zeker, ook een geliefd genre van mij.
Shining Force III op de Saturn ?
May the Force be Cute :cool:
Marth Daul

26 sep 2020, 19:16

Misschien een leuk ideetje om een lijstje per console te maken in je openingspost, overzichtelijk ?
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

26 sep 2020, 19:18

Een topic naar mijn hart <3

SRPGs zijn mijn favoriete (sub)genre!

Van de games die je noemt heb ik gespeeld:

Advance Wars: wel leuk maar was na een tijdje meer van hetzelfde omdat er geen 'groei' in zit.
Banner Saga: het idee van permanente keuzes met invloed op het verhaal is leuk maar de gameplay zelf kon mij niet heel erg bekoren.
Disgaea: draait om grinden, en daar moet je maar net zin in hebben.
Jeanne d'Arc: erg gaaf, ook een van mijn favorieten.
Final Fantasy Tactics:: vond ik persoonlijk erg goed, heel gelaagd verhaal en pittige gameplay.
Fire Emblem: hier kom ik zo op terug!
X-Com: wel leuk maar voelt vergeleken met genre genoten wat 'onpersoonlijk' aan, mist smoel IMO.

Om wat meer titels op je radar te zetten:

Ghost Recon Shadow Wars voor 3DS
Afbeelding

Deze titel is zeer goedkoop te vinden en is mijn de facto hidden-gem sRPG (weliswaar niet van Japanse afkomst). Het heeft wel iets weg van Jeanne D'arc maar dan in sci-fi setting in plaats van historical fantasy setting. Je hebt een kleine selectie karakters waar je een team uit kan vormen en elk karakter kun jij upgraden en levelen zoals jij wilt, levels zijn afwisselend qua objectives en er zitten slimme (maar niet zozeer moeilijke) uitdagingen in.

Mario + Rabbids: Kingdom Battle voor Switch
Afbeelding

X-Com maar dan met meer smoel, hoge productiewaarden en een hoop humor. Je kan een groep van 3 karakters meenemen in een battle en elk karakter heeft zijn/haar eigen skill-tree om te ontwikkelen en eigen type wapens/gear. Hoe deze game met cover omgaat en de combo's die je kunt maken met skills zijn ontzettend creatief. Must have als strategy RPGs je aanspreken.

Fire Emblem: Three Houses voor Switch
Afbeelding

Momenteel ben ik met mijn 2e playthrough bezig van deze game, qua sfeer en mogelijkheden is dit de beste Fire Emblem game maar wees gewaarschuwd: de eerste helft van de game bestaat voor 50% uit Persona-achtige gameplay. Je bent een professor op een religieuze school en je kan je studenten laten ontwikkelen in verschillende beroepen, maar om ze te ontwikkelen zul je soms met ze uit eten, zingen in een koor of andere activiteiten ondernemen die haaks staan op strategische combat. De combat en het verhaal zijn echter wel schitterend. Als Persona-achtige social-link gameplay je tegen staat dan raad ik eerder Fire Emblem Awakening voor 3DS aan, of Fire Emblem (zonder subtitel) voor GBA, maar die laatste voelde ten tijde van de oorspronkelijke release eigenlijk al archaïsch aan.

Final Fantasy Tactics Advance voor de GBA
Afbeelding

Deze game voelt en speelt heel anders dan het grote broertje Final Fanrasy Tactics. Enerzijds luchtiger qua thema en moeilijkheidsgraad maar tegelijk ook wat speelser en 'sandbox'. Daarmee bedoel ik dat de gameplay veel ruimte laat voor exploratie in welke karakters je meeneemt, hoe je levelt, welke quests je aangaat en dankzij een (echter soms vrij oneerlijk) scheidsrechtersysteem waarbij elke battle random spelregels krijgen voelen alle gevechten uniek aan.

Stella Glow voor 3DS
Afbeelding

Dit is de laatste game van Imageepoch, de studio die ook Luninous Arc heeft gemaakt, en moest een soort anniversary game worden maar helaas ging de studio tijdens de productie al failliet. Toch is de game uitgekomen en is het waarschijnlijk de beste game die Imageepoch heeft gemaakt binnen het sRPG genre. Het is ietwat fanservice-y maar dat is ook redelijk makkelijk te negeren in deze titel. Stella Glow is niet zo goed als de eerder genoemde titels maar omdat het de laatste in de soort is van deze studio is het wel een hele bijzondere release.
KillingRaptor

26 sep 2020, 19:19

Niet mijn favoriete genre maar de GBA Fire Emblem games vond ik dan wel erg vet! Iets zorgt ervoor dat die zo goed zijn, de vloeiende sprites tijdens de battles doen daar zeker aan toe. En de eerste die hier op GBA is verschenen is dan nog mijn favoriet. Erg coole lords ook, vooral Hector en Lyn!
Mark

26 sep 2020, 19:40

@Marth Daul: bedankt voor de tip, maar de Saturn is een van de weinige consoles die ik niet in bezit heb. Een lijstje in de openingspost klinkt inderdaad als een goed idee, maar klinkt tegelijkertijd als werk en gezien mijn sporadische forumbezoeken en luie aard hou ik dat nog geen week vol, haha.

@Apenheul kijk aan, dat is een post waar ik wat mee kan. Vriendelijk bedankt voor je uitgebreide reactie.
Ghost Recon is een game die ik gelijk aan me voorbij zou laten gaan (zoals alles met de naam Clancy in de titel). Ik ga 'm onthouden.
Mario + Rabbids kwam ik toevallig vanmiddag bij het zoeken ook elders tegen. Nooit geweten dat Nintendo ook een poging binnen dit genre had gedaan. Sowieso zitten praktisch alle Mario-titels goed in elkaar, dus kan eigenlijk niet missen dan.
Fire Emblem: Three Houses ga ik zeker aanschaffen wanneer die wat in prijs gezakt is. Las in een ander topic al het een en ander van je daarover, dat moet goed zijn. Een beetje Persona-gekkigheid kan ik wel aan, dat zat voor zo ver ik weet ook best veel in Trails of Cold Steel. De eerste heb ik tot (denk ik) 85 - 90% gespeeld, duurde me net een chapter te lang. Is het daarmee te vergelijken?
Final Fantasy Tactics zal ik aanschaffen op het moment dat ik weer een GBA-periode heb. Dat komt eens in de drie jaar eens langs en vind ik die spelcomputer weer helemaal het einde.
Stella Glow wil ik wel een serieuze kans geven, maar een snelle blik op eBay in combinatie met de region lock voor de 3DS (wtf man, waarom?) heeft me doen besluiten deze toch maar even over te slaan. Die region lock is erg vervelend. Laatst heb ik een sealed exemplaar van The Alliance Alive die ik had liggen opengemaakt (al met pijn in het hart maar ik wilde graag spelen), om er tot mijn verbazing achter te komen dat het niet op mijn 3DS werkte. Argh.
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

26 sep 2020, 19:47

Ik heb precies datzelfde gehad met The Alliance Alive hehe, je kan je 3DS softmodden of ooit een goedkope 2e hands 3DS kopen om te modden.

Bedoel je dat je de eerste Fire Emblem tot 80% hebt gespeeld? Vaak hebben ze rond de 24 chapters maar ik kan me ook wel herinneren dat er games in de serie zaten die wat te lang duurden. In Three Houses kun je optioneel extra battles doen voor XP alleen worden daar steeds dezelfde omgevingen voor gerecycled wat ook op een gegeven moment tegen gaat staan, dan maar iets makkelijker zetten en niet grinden :)
Mark

26 sep 2020, 20:11

Apenheul schreef:
26 sep 2020, 19:47
Ik heb precies datzelfde gehad met The Alliance Alive hehe, je kan je 3DS softmodden of ooit een goedkope 2e hands 3DS kopen om te modden.

Bedoel je dat je de eerste Fire Emblem tot 80% hebt gespeeld? Vaak hebben ze rond de 24 chapters maar ik kan me ook wel herinneren dat er games in de serie zaten die wat te lang duurden. In Three Houses kun je optioneel extra battles doen voor XP alleen worden daar steeds dezelfde omgevingen voor gerecycled wat ook op een gegeven moment tegen gaat staan, dan maar iets makkelijker zetten en niet grinden :)
Nee, ik bedoelde dat ik de eerste Trails of Cold Steel tot zo'n 85 - 90% gespeeld heb. Die games hebben ook wel een hoog Persona-gehalte volgens mij (universiteitsgekkigheid), of bedoelde je dat niet?
Flozem

26 sep 2020, 21:02

Blasfemie!

Disgaea en Tactics Ogre horen tot mijn favoriete srpg's. Licht verhaal, en voldoende uitdaging en afwisselen in de gevechten. Overigens zijn beide games heel goed te spelen zonder grinden. Maar dan mis je wat mij betreft een hoop fun en diepgang. Ik kijk nu al uit naar Disgaea 6. :)

Dat gezegd hebbende: Valkyria Chronicles is een leuke fps variant binnen het srpg genre. Je speelt steeds met een door jou samen te stellen team op een kaart waar je enigszins vrij bent in je bewegingen. Alle classes hebben hun pro's en cons, en voegen daarmee wel degelijk iets toe in het veld.

Trails of Cold Steel kwam ik echt niet doorheen: te langdradig. Banner Saga heb ik uitgespeeld, maar mist wat mij betreft replay value. Battles stelden helemaal niets voor. Stella Glow heb ik geprobeerd, maar klikte niet.
Mark

26 sep 2020, 21:11

Flozem schreef:
26 sep 2020, 21:02
Blasfemie!

Disgaea en Tactics Ogre horen tot mijn favoriete srpg's. Overigens zijn beide games heel goed te spelen zonder grinden. Maar dan mis je wat mij betreft een hoop fun en diepgang. Ik kijk nu al uit naar Disgaea 6. :)

Dat gezegd hebbende: Valkyria Chronicles. Dat is een leuke fps variant binnen het srpg genre. Je speelt steeds met een door jou samen te stellen team op een kaart waar je enigszins vrij bent in je bewegingen. Alle classes hebben hun pro's en cons, en voegen daarmee wel degelijk iets toe in het veld.

Trails of Cold Steel kwam ik echt niet doorheen: te langdradig.
Haha, ieder zijn ding natuurlijk. Ik vind het ook erg lastig om uit te leggen waarom sommige games wel aanslaan en andere weer niet; kan de vinger niet echt op de zere plek leggen.

Valkyria Chronicles kom ik inderdaad vaak tegen op lijstjes en heb gezien dat die ook erg betaalbaar is, dus die zal ik op een gegeven moment ook eens toe gaan voegen aan mijn collectie. Bedankt voor je input!
segatarian

27 sep 2020, 11:31

Veel van mijn favo,s zitten op de Saturn.
Een aantal zijn wel erg prijzig.

Mystaria (Albert oddesy) is nog betaalbaar en erg leuk.
Dragon force, Shining the holy ARC en Shining force 3, panzer dragon saga zijn toppers.
Story of Thor 2 ook aardig maar meer actie RPG
Valkyria ook goed, maar trok mijner niet genoeg om het door te zetten en uit te spelen. Toch terecht om die te noemen.
Kokos

27 sep 2020, 12:45

Klinkt alsof je dus meer een game wilt met een gameplay loop die goed aanvoelt doch nog steeds eist om het tactisch aan te pakken, met het verhaal op de achtergrond.

Zou ook eens kijken naar de Jagged Alliance-games, met name Jagged Alliance 2 als je maar eentje wilt spelen. Misschien Tactics Ogre eens opnieuw proberen, het is een van de beste verhalen van alle SNES-games, dat alleen al is een zeer coole niche.

Maar misschien het beste advies is om deze games te proberen, om vervolgens via het internet op te zoeken wat vergelijkbare games zijn met jouw favorieten. Zo ontwikkel je jezelf uiteindelijk, deze aanraders helpen je slechts op het juiste pad.
OldSchool
Contacteer:

27 sep 2020, 13:34

Ik dacht ook meteen aan Advance Wars en Fire Emblem. Ghost Recon is inderdaad tof, die had ik “per ongeluk” in een setje gekocht, maar gelukkig wees Niels mij er op dat het een toffe game is.

Naast wat er allemaal al is genoemd, wil nog ik nog drie titles noemen. Ze passen niet volledig in je geschetste profiel, maar toch.

Kingdom Hearts: Birth by Sleep (PSP)
Ik hoor je praten over het door ontwikkelen van moves/abilities. Dit kan in deze game ook. Er is geen grid, maar het is nou ook niet bepaald een open world game. Misschien de moeite waard om even te kijken of je het wat vindt.

Final Fantasy: Dissidia (PSP)
Heeft de nadruk enorm liggen op real time 1 tegen 1 gevechten, maar er zit een klein beetje RPG in. En je kunt je karakters uiteraard levelen. Ook deze game voldoet niet aan je wensen, maar wellicht de moeite waard om even te bekijken.

Grand Kingdom (PS4/Vita)
Deze game komt wellicht wat beter in de buurt. Je doorloopt verschillende quests, die zich afspelen op een speelbord. Je kunt je routes bepalen en dingen opzoeken of juist ontwijken. Ook hier ligt de nadruk echter wel op de gevechten. Deze zijn turn based en er is sprake van een soort van Grid. Je speelt altijd horizontaal, van links naar echts. Er zijn drie lijnen op het speelveld en daar kun je tussen schakelen. Je hebt bijvoorbeeld boogschutters, die kunnen van lange afstand een karakter raken, op verschillende lijnen. Iemand met een zwaard moet logischerwijs dichtbij staan. In deze game kun je ook levelen en je kunt stats verbeteren door je karakters te equipping met nieuwe wapens, armor of accessoires.
De gevechten zijn altijd met 4 tegen de vijand. Die kan een eigen team hebben tot een max van 6 personen volgens mij. Er lopen dus drie lijnen op het speelveld. Waar je staat bepaald wie je kunt aanvallen. Sommige aanvallen zijn rechtdoor, sommige doen ook splash damage. Er zijn verschillende karakters die je kunt kiezen en je doet er verstandig aan om te kunnen healen. Mijn favo team heeft twee korte afstand vechters, en twee lange afstand, waarvan een de mogelijkheid tot healen heeft.

Ik ken helaas verder geen games die precies in je straatje passen, maar ik moest wel aan deze games denken en wilde je ze niet onthouden.
Marth Daul

27 sep 2020, 14:32

Kunnen jullie mij er enkele goede op de PS3 aanbevelen ? Op de 360 mag zeker ook maar ik denk niet dat er daar echt specifiek op uitgekomen zijn behalve Xcom ?
kingoftherain

27 sep 2020, 14:34

Ik ben zelf niet zo'n fan van het genre, eerlijk gezegd. Ik heb er wel een paar, maar spelen doe ik ze eigenlijk nooit. Ik heb ze destijds gekocht, denkend dat het gewone turn-based rpg's zouden zijn. Ik ben dan ook niet degene om aan te vragen wat een goede is en wat niet, maar ik zag de naam Koudelka voor de PlayStation nog niet voorbij komen, misschien dat dat wat is. Als ik het goed heb is dat een soortvan spin-off van Shadow Hearts voordat Shadow Hearts een ding was, maar ik kan ernaast zitten.

Afbeelding

Wooloo = love, Wooloo = life
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

27 sep 2020, 14:35

Marth Daul schreef:
Kunnen jullie mij er enkele goede op de PS3 aanbevelen ? Op de 360 mag zeker ook maar ik denk niet dat er daar echt specifiek op uitgekomen zijn behalve Xcom ?
Valkyria Chronicles en Lost Dimension zijn goede hybride real-time en turn-based strategy RPGs. Verder voor een diepe en ietwat technische serie zijn er een aantal Disgaea games op PS3 uitgekomen.
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

27 sep 2020, 14:38

Mark schreef:
26 sep 2020, 20:11
Nee, ik bedoelde dat ik de eerste Trails of Cold Steel tot zo'n 85 - 90% gespeeld heb. Die games hebben ook wel een hoog Persona-gehalte volgens mij (universiteitsgekkigheid), of bedoelde je dat niet?
Zoiets idd, dan zul je Fire Emblem three houses zeker wel trekken. Het is iets serieuzer en Europeser dan Persona.
TheDarkWanderer

28 sep 2020, 14:22

Apenheul schreef:
27 sep 2020, 14:35
Marth Daul schreef:
Valkyria Chronicles en Lost Dimension zijn goede hybride real-time en turn-based strategy RPGs. Verder voor een diepe en ietwat technische serie zijn er een aantal Disgaea games op PS3 uitgekomen.
Valkyria Chronicles heb ik ook al langer op mijn lijstje staan. Lijkt me een fantastische game en de grafische stijl spreekt me zeker aan.

Bij dit soort games is het vooral dat je veel tijd moet committen om daadwerkelijk de game ook te leren kennen (en nog veel meer om de game af te maken).

Volgens mij is er van Valkyria Chronicles ook een HD remaster?
I sense a soul in search of answers...
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

28 sep 2020, 14:47

Valkyria Chronicles is over het algemeen een vrij toegankelijke SRPG al kun je het jezelf flink lastig maken als je in de verkeerde classes / upgrade-paths geïnvesteerd hebt. Inderdaad is er een HD remaster al is volgens mij het enige verschil dat het scherper oogt. Ik heb de game zowel op PS3, PS4 als Switch maar heb vooral de Switch versie in handheld modus gespeeld en dan mis je sowieso niets aan de resolutie.
arjen1981
Animal Crossing Tour 2020
Animal Crossing Tour 2020

30 sep 2020, 09:59

Al vaak genoemd maar ik bevestig ook Valkyria Chronicles! Deel 4 moet ik nog spelen maar het origineel (ook inderdaad HD remaster) is in elk geval één meesterwerk wat mij betreft. Toegankelijk maar uiteindelijk ook wel erg uitdagend:

Afbeelding

Daarnaast is ook advance wars 1 & 2 op de GBA een favoriet van mij:
Afbeelding

En Front Mission 3 op de originele. Playstation Ik zie immers meer titels hier boven uit deze generatie consoles. Wat mij betreft gaat deze nog voor Dragon Force:
Afbeelding

En nog verder terug komen we bij mijn roots. XCOM is natuurlijk heel bekend maar voor mij was het ook vooral Syndicate. Ok misschien geen grid maar wel veel stratagy. Een diepere versie van het geweldige Cannon Fodder op de Amiga:
Afbeelding
Laatst gewijzigd door arjen1981 op 30 sep 2020, 10:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Ok Impala!
Contacteer:

30 sep 2020, 10:26

Ik heb me zelf uitstekend vermaakt met Shin Megami Tensei: Devil Survivor 2 (DS). Dit is een uitstekende en zeer uitdagende SRPG. Er is ook een 3DS versie van deze game met wat meer content en breedbeeld. De 3DS EUR versie is waarschijnlijk aan de prijzige kant. (hoewel je 'm ook digitaal kunt kopen in de e-shop). Je kunt echter ook vrij betaalbaar de US DS versie kopen, die kun je wel spelen op je EUR 3DS. (DS games zijn regio vrij, thank god! :smile: ) Zie voor een uitgebreide beschrijving van deze game ook de DS top 25, waarin ik deze game genoemd heb!

Daarnaast kan ik Bahamut Lagoon (SNES) aanbevelen. Dit is een Japan only release, maar de game is volledig in het Engels vertaald door fans. Zie hier voor een translation patch: https://www.romhacking.net/translations/280/
Mark

30 sep 2020, 10:33

Allen vriendelijk bedankt voor de geleverde input en tijd en moeite die jullie er in hebben gestoken. Ik heb mijn wishlist flink uit weten te breiden door jullie posts en zal zo nu en dan eens wat nieuwe games gaan aanschaffen.

Voel je overigens vrij om een nieuwe release, nieuwe ontdekking of review van een game die je hebt uitgespeeld hier te posten. Zo te zien zijn er toch wel een hoop forumbezoekers die het genre ook een warm hart toedragen, doet me goed!
Mark

27 dec 2024, 14:41

Dikke kick van 4+ jaar (had ik eerder vandaag al gedaan, maar dat bericht is helaas naar de eeuwige jachtvelden), maar ik heb er weer bijna eentje afgerond en het smaakt naar meer.

Iemand nog goede aanraders in dit genre voor de PS4 of PS5? Het liefst 2D, de retro look en feel enzo.
OldSchool
Contacteer:

27 dec 2024, 17:01

Er zijn twee games die ik heb gespeeld, waar ik door dit topic aan moet denken.

Child or Light
Het past niet helemaal, want het is niet op een grid. Maar ik las in je laatste bericht de term 2D. En dat is deze game wel. Je hebt wel diverse karakters die je kunt levellen en de battles zijn turn-based. Misschien past het helemaal niet in je straatje, maar dit is wel een van mijn persoonlijke all time favourites. Dus het risico van een fout antwoord maar genomen 😉.

Ghost Recon Shadow Wars
Deze werd door Niels eerder al aangeraden. Ik heb deze met veel plezier gespeeld en lijkt al jouw boxjes aan te tikken. Mocht je deze nog niet gespeeld hebben in de tussentijd, dan zou ik het zeker eens een kans geven.

Verder is Fire Emblem natuurlijk een bekende titel. Als je die nog niet hebt geprobeerd: zeker doen. Ik ben verder ook niet helemaal thuis in dit genre, dus ik kan je helaas niet verder helpen dan dit.
Pius

27 dec 2024, 22:21

Lees dit topic nu pas. Een van mijn favoriete genres! En volgens mij is wargroove nog niet genoemd of lees ik er overheen? Absolute aanrader dat!

Verstuurd vanaf mijn Pixel 6a met Tapatalk

"Come back when you can put up a fight."

Terug naar “Retro gaming”