Herkenbaar? Stoppen met verzamelen

Interessante advertenties, discussies en alles over verzamelen.
Ribbelchips

Re: Herkenbaar? Stoppen met verzamelen

10 jun 2021, 13:07

Het stoppen met verzamelen werkt volgens mij nog verslavender dan het beginnen er mee. Voor mij althans.

Ik heb de afgelopen week erg kritisch mijn verzameling onder de loep genomen en gekeken wat ik ooit nog echt ga spelen en wat niet. Ik had wel 30 JRPG's van over de 50 uur gameplay. Die ga ik dus echt nooit meer allemaal spelen. Ik speel hooguit 4/5 retro games per jaar uit. Ik heb dus opnieuw flink gesneden in de collectie. Heb voor het geld een mooie 55" OLED TV gekocht met een paar nieuwe luidsprekers bij de versterker en ik snap eigenlijk niet waarom ik dat niet al veel eerder had gedaan. Dat waren toch wel een aantal SNES en SMS games waar ik een paar maanden terug nog van overtuigd was om niets van weg te doen. Maar zo'n Illusion of Time of een Phantasy Star.. Ik ga daar gewoon nooit meer aan beginnen. En het staat maar in de kast te staan. GameCube tot nu toe nog onaangeroerd. Ik ben benieuwd of dat over een paar maanden nog zo is. Als ik die prijzen van die games zo eens zie... :happy:
Afbeelding
OldSchool
Contacteer:

10 jun 2021, 16:50

Doordat het regelmatig als onderwerp ergens wel voor bij komt, en omdat ik ook veel dingen al een tijd niet heb aangeraakt, denk ik er ook wel eens over na. Maar ik kom toch telkens tot het besluit dat ik niets weg ga doen.

Veel hangt ook samen met Corona, ik game met retro het liefst samen en dat zit er nu even niet in. Ik speel nu zelf vooral op de Evercade en de Anbernic. Dus sommige dingen heb ik echt al een jaar niet aangesloten. Waarom dan toch niets weg doen? Om de doodeenvoudige reden dat ik nog toekomst perspectief zie voor alles. Corona loopt gelukkig terug, dus die game avondjes gaan weer terug komen en ik kan er echt van genieten om dan “uit te pakken”, liefst met een thema. Daarnaast heb ik geen game room. Maar er zal er toch een keertje eentje op kamers gaan. En dan grijp ik mijn kans en stal ik zoveel mogelijk uit.

Daarnaast hebben mijn vrouw en ik een idee voor in de huiskamer. Er komt waarschijnlijk een ruimte van ongeveer 2,5 bij 5m, wat een lounge/retro hoek moet worden. Het idee is twee relaxte stoelen / fauteuils neer te zetten met daarom heen dingen die we leuk vinden. Dat houdt in dat er lekker gelezen kan worden, dus komt er ruimte voor boeken. Er moeten vinyl en cassette bandjes beluisterd kunnen worden, dus ruimte voor wat dragers en een muziek installatie. Er moet gegamed kunnen worden, dus ruimte voor enkele (te verwisselen) consoles met een (CRT) tv. Of dat plan ooit werkelijkheid wordt is natuurlijk altijd de vraag, maar we hebben er tijdens Corona serieus over na gedacht en zelfs een tekening voor gemaakt. Toen was helaas alles dicht, dus konden we nog niets uitvoeren. Wordt hopelijk vervolgd.

Wat ik in heel veel woorden probeer uit te leggen is dit: door de potentie die ik nog zie, wordt ik er van weerhouden dingen weg te doen.
segatarian

11 jun 2021, 18:39

Interessant om te lezen.

Een kleine update van mij.
Ik heb 1x een advertentie geplaatst met zo,n 100 plus vooral mega drive games aangeboden.
Er zijn er zo,n 60 verkocht. Ik heb er tot nu toe geen moeite mee gehad.
Ondertussen blijf ik geïnteresseerd in nieuw aanbod, ik ben er zeker nog niet klaar mee. Op 1 of andere manier kan ik het bij de mega drive wel makkelijker los laten om elke game te willen hebben, terwijl ik voor de Saturn en Dreamcast graag een complete set wil. Ook de overige systemen wil ik (nog) niet uitdunnen. Game Gear en master system is m'n game jeugd geweest
OldSchool
Contacteer:

12 jun 2021, 17:24

Het is denk ik ook gewoon hoe het voor je voelt. Gek genoeg, is de Mega Drive voor mij juist wel bijzonder. Omdat we die vroeger thuis hadden. Het is zeker niet mijn grootste collectie, maar wel de enige collectie waarvoor ik in principe alleen boxed games koop. Dat heb ik verder, buiten de optische discs dan, met geen enkele andere console.

Edit: ik realiseer me net dat het niet helemaal klopt, want de Videopac games zoek ik ook boxed. Maar dan zijn het de enige twee 😊.
segatarian

13 jun 2021, 11:09

Dat is ook zo Oldschool, uiteraard zijn deze keuzes persoonlijk.
Het is ook zo dat ik elke megadrive game die ik wel speelbaar vind wel hou en ook nog verder kijk naar titels die ik er nog voor zou willen.
Maar een muur bouwen van zoveel mogelijk megadrive titels is inmiddels uitgesloten, daar ik gek genoeg wel moeite heb om dit voor de overige systemen te doen.
Ik denk dat het vooral de omvang van de library is.
een witte muur sms games, strakke kartonnen doosjes van de game gear en een complete saturn /dc set (ik had deze 2 niet in mijn jeugd, maar ben er gek op geraakt)
zijn dan nog steeds wel ambities voor mij om te verzamelen, al gaat het laatste jaren tergend sloom, vanwege de welbekende rede te duur geworden..
mooiste zou een ruil deal zijn met iemand die juist meer MD zou willen en zijn andere sega games uitdunt.
Ribbelchips

17 jun 2021, 10:00

Ik heb er eens goed over nagedacht en het volgende besloten.

De consoles waar ik iets mee heb hou ik en ik wil een stuk of 10 (max 20) musthaves max per systeem houden. Games die echt bij dat systeem horen of games waar ik persoonlijk hele goeie herinneringen aan bewaar. Ik hoef geen Illusion of Time meer in de kast. Die staat daar al 20 jaar en de cart heeft nog nooit in mijn SNES gezeten. Dit gaat inhouden dat ik veel ga verkopen, maar ook games ga kopen. Voor de NES heb ik bijvoorbeeld niets meer CIB, op de control deck na. Die aankopen ga ik dan bekostigen met de verkoop van games voor andere systemen die ik niet als essentieel heb gelabeld. Ik heb een NES, SNES en Megardrive mini die ik volgestopt heb met alle interessante games. Geen gedoe met kabels, geen dure aankopen en vooral: nauwelijks ruimte.

Ik ga een mooie vitrinekast kopen en die games daar in zetten, aangevuld met toffe dingen uit de 80's en begin 90's als Transformers, MOTU figuren, strips en CD's uit die tijd.

NES: - Super Mario Bros, Super Mario Bros 2, Super Mario Bros 3, Mega Man 2, Double Dragon 2, Metroid, Spy vs Spy, Super Off Road, Ducktales, The Legend of Zelda. (allemaal aankopen)

SNES: Super Mario World, Zelda ALTTP, Super Metroid, Sim City, F-Zero, PilotWings, Starwing, Super Mario Kart, Street Fighter II Turbo, Super Mario All Stars. (allemaal reeds in bezit)

GameCube: Luigi's Mansion, Super Monkey Ball 2, F-Zero GX, Fire Emblem, Baten Kaitos, Viewtiful Joe 1 en 2, Skies of Arcadia Legends, Zelda Wind Waker, Zelda Twilight Princes, Super Mario Sunshine, Mario Kart Double Dash, Mario Tennis, Pikmin 1 en 2, Eternal Darkness, Metroid Prime 1 en 2, Resident Evil 4, Mario Tennis, Wario Ware, Mario Party 4 en 5 (allemaal reeds in bezit)

Sega Master System: Alex Kidd in Miracle World, Wonder Boy in Monster Land, Sonic the Hedgehog, The Lucky Dime Caper, Castle of Illusion, Double Dragon, Golvellius Valley of Doom, Phantasy Star. (die laatste twee aankopen)

Ik twijfel nog over de aankoop van een Game Boy Cib met wat games. Dat is het enige dat ik nog wel eens mis en waar geen officieel alternatief voor is. Ik hoopte stiekem op de release van een 'Game Boy mini' met 25 voor-geïnstalleerde games, maar dat zie ik niet op korte termijn verschijnen.
Afbeelding
SpitseBaas

17 jun 2021, 10:43

Lekker concreet! Klinkt goed! Volgens mij ook fijn om dat eens uit te schrijven!

Ik merk dat ik mog te veel aan het hinken ben op verschillende gedachten. Ik doe er niets mee maar wil het ook niet weg doen. Een collectie hebben vind ik leuk maar moet niet verder uit de hand lopen. Ik vind het mooi om toffe titels te hebben maar hoef zeker niet alles. Ik hoop ooit wel wat spellen te spelen en aan mij zoon te laten zien, die daar nu nog te jong voor is.

Bovendien worden de spellen niet minder waard, ook al doe ik het niet daarvoor, maar geeft wel een gevoel van rust. Het hoeft niet nu weg omdat het mij anders 10k kost bijvoorbeeld.

Mijn volgende stap is een verhuizing van de collectie van een grote kamer naar een kleine kamer, dedicated voor de games. Dit wordt geen game room maar een games room. Als die klaar is en ik voel er niets bij dan is dat ook duidelijk en zullen er titels/secties weg gaan. Eerlijk gezegd verwacht ik dat niet, maar dat is nu mijn eerste stap. Momenteel zit 90% in dozen en heb ik 10% aangeschaft sinds het in dozen staat. Dus er zit nog wel een collectie behoefte gok ik. Zo heb ik sinds kort de Evercade ontdekt waar ik de charme absoluut van zie. Die zou ik wel compleet willen want is overzichtelijk, betaalbaar en mooie combi van oud/nieuw.

Ben benieuwd naar jullie gedachten en ik lees de posts met interesse en plezier! :)

Verstuurd vanaf mijn Pixel 3a XL met Tapatalk

Ribbelchips

17 jun 2021, 12:25

Ja ik ben wel blij dat ik de knoop heb doorgehakt. Ik merk dat ik eigenlijk meer een soort van heimwee heb naar speelgoed en interesses uit mijn jeugd en niet zozeer de drang heb om games te kopen die ik destijds niet heb gehad of om zoveel mogelijk (goede) games bij een systeem te hebben. Die games zijn inmiddels op tal van andere manieren te spelen, dus als ik een keer wil weten hoe bijvoorbeeld een Unirally of Axelay op de SNES speelde omdat er een vervolg of remake van is aangekondigd, dan slinger ik gewoon mijn SNES mini even aan ipv €50 er voor neer te leggen. Ik had nooit veel met de emulator scene, maar die officiële mini's zijn voor mij blijkbaar echt perfect en een uitstekend alternatief.

Ik heb nog wel echt een ruimte voor mezelf op zolder waar ik het allemaal heb staan. Aan de ene kant mijn thuiswerkplek en aan de andere kant een grote TV met daaronder in een Ikea meubel al mijn consoles. De games zitten nu veelal in laadjes of dozen en dat gaat dan dus ook veranderen. Ik kan alleen niet garanderen dat ik mezelf kan inhouden als ik eenmaal begin met dat speelgoed uit die tijd. Dat verzamelen zit echt wel in de aard van het beestje namelijk :)
Afbeelding
OldSchool
Contacteer:

17 jun 2021, 12:44

Die drang naar nostalgie begrijp ik volkomen. Ik
Zou het fantastisch vinden als ik mijn eigen “museum” zou kunnen inrichten met alle spullen die ik als kind ook had. Maar ook kenmerkende dingen uit die tijd, zoals een tv zonder afstandsbediening. Een telefoon met draaischijf.

Vanuit deze hang naar nostalgie komt bij mij ook het verzamelen. Een PS4 of Switch doet me vele malen minder dan een Videopac of Commodore 64. Ik ben begonnen met aankopen, omdat ik vanuit vroeger dingen wilde, maar destijds niet had. Als ik het me goed herinner was daarom ook de Game Gear mijn eerste aankoop. Ik had een Gameboy, maar las ik de blaadjes natuurlijk over de game gear, met kleurenscherm! Dat wilde ik uiteindelijk zelf wel eens ervaren. Wat uitliep op een teleurstelling, want elko’s...

Ik heb nog altijd de wens om die nostalgie te voeden, en droom nog altijd van een kamer (of grotere ruimtes) om alles in op te stellen en dan ook nog eens met anderen te delen.

Ondanks dat, veel respect voor de keuze om voor jezelf een kleine must have collectie te behouden en de rest weg te doen.
Retrogamepapa
Contacteer:
eBay gebruikersnaam: grimmmeister

17 jun 2021, 13:32

Ik vind het belangrijk dat ik stil sta bij wat ik heb en hier ook echt waarde aan hecht. Anders moet ik het wegdoen vind ik. Ik snap daarom je keuze heel goed Ribbelchips! Met verzamelen heb ik ook altijd zo'n punt dat ik iets te ver ga en dingen koop die eigenlijk voor mij er niet toe doen. Dan doe ik altijd weer het één en ander verkopen of weggeven. Daarbij heb ik nooit verzameld om het verzamelen, zoals meerdere van jullie hier zeggen.

Ik kocht en koop dingen omdat ik het tof vind en/of nostalgische gevoelens erbij heb. Zo heb ik afgelopen paar jaar ook Transformers verzameld. Hier werd ik veel blijer van dan van games, op dat moment. Ik besefte mij ook dat het net als games een superbelangrijk jeugdsentiment was. Zoiets ga jij dus wellicht ook doen lees ik Ribbelchips? Kijk maar uit inderdaad, want ik ben er daarmee zelf dus ook doorgeslagen en zit nu met 200 Transformers in huis erbij hahaha.

Maar goed beseffen wát je hebt, en wáárom, vraag ik mezelf dus regelmatig af. Ik zou zelf over aantal jaartjes eens een soort museumpje ervan willen maken, maar daarvoor moet er eerst verhuisd worden. Wil ik dit uiteindelijk niet, dan verwacht ik dat ik veel zal schiften in mijn collectie.
Afbeelding
Ribbelchips

17 jun 2021, 16:14

Een mini museumpje zo zou je het kunnen noemen ja. Maar ik wil echt maar iets van 6 MOTU en 6 Transformers figuren. En die TFmogen van mij ook best replica's zijn omdat de originele in mooie staat vaak niet meer te betalen zijn. (Ik had o.a. Optimus Prime G1 van metaal, Jetfire en de originele Megatron Walter P38). Van Motu wil ik He-man, Skeletor, Tung Lasher (gister gekocht op Marktplaats) Stinkor en Beastman. Omdat ik die vroeger van mij opa en oma heb gehad op verjaardagen enzo. En ik zoek nog een Casio Rap-man keyboard :D
Afbeelding
SpitseBaas

17 jun 2021, 16:23

Ga je ook voor een kasteel, zoals greyskull?

Galious
Moderator
Moderator

17 jun 2021, 16:31

Ik wilde een paar jaar geleden ook weer een He-Man en Skeletor uit nostalgie. Meer niet. Binnen een jaartje was het uitgegroeid tot een collectie van meer dan 50 figuren + beide kastelen :lol: Oops. Maar man, die figures zijn nog steeds zo gaaf. Voor mij echt de ultieme nostalgie op toys gebied :love:
nmkl pjkl ftmch
Kunstschilder1987
Veteraan
Veteraan
Contacteer:

17 jun 2021, 17:32

SpitseBaas schreef:
17 jun 2021, 16:23
Ga je ook voor een kasteel, zoals greyskull?

hey spits! leuk je ook weer eens voorbij te zien komen. hopelijk gaat alles wel! :innocent: :thumbup:
voor mensen die het interessant vinden te zien wat ik maak:
:investigate: Link naar mijn website/schilderijen :investigate:
Afbeelding
BA BARACUS - KUNSTSCHILDER1987 - KRATOS prima rijtje spierbundels :happy:
Ribbelchips

18 jun 2021, 09:14

Nou ik zag dus dat die complete Greyskull en Snake Mountain ook gewoon gere-issued zijn. Echt wel super vet. Maar nee, ik ga me daar niet meer aan wagen hoor. Das war einmal. Ik heb net weer wat ruimte terug, zou ik het zeker helemaal vol gaan stouwen met dat spul :P
Afbeelding
OldSchool
Contacteer:

18 jun 2021, 10:00

Ik had vroeger alleen de he-man zelf, met een verdraaibare borstkas. De “damage” die hij had opgelopen kon je daarmee aanpassen. Wat wel tof. Technisch gezien zou ik die gewoon nog moeten hebben, maar waar? Geen idee.

Ik vond van de week wel een van mijn A-Team poppen terug. Ik had ze ooit alle vier, ook nooit weggedaan (ik zie een trend...), maar ook geen idee waar ze moesten zijn. Nu heb ik in ieder geval Hannibal alvast terug gevonden.

Het herleven van je jeugd is toch wel echt prachtig! Het idee van een persoonlijk museum is precies mijn droom.
OldSchool
Contacteer:

24 aug 2021, 14:05

In het kader van dit topic spelen er twee geheel nieuwe emoties in mijn hoofd.

1. De verzamel fun daalt
Het is steeds moeilijker om die nieuwe fix te krijgen. Veel heb ik al, dus ik nog iets nieuws te vinden wordt gewoon moeilijker. Zeker voor een betaalbare prijs. Ook in kringlopen droogt de boel aardig op en als je al iets vindt, is dat omdat het way overpriced is. Dus die drang naar iets nieuws neemt gestaag af, omdat het te vaak op een teleurstelling uitdraait. Ook het ruimte gebrek speelt me parten. Ik kan het op het moment gewoon écht niet meer fatsoenlijk kwijt. Dat wordt dan een reden om iets te laten staan, bevordert het fun gehalte ook niet echt. Laatst bespeurde ik ook bij mezelf, dat het wellicht tijd wordt om alles op pc gebied weg te doen, muv DOS / Win 95 games en apparatuur. Ik heb er de laatste tijd niet meer mee gerommeld, en ik had eigenlijk ook nooit het plan om ook voor pc te verzamelen. Dat is er ingeslopen, en heeft me wel plezier opgeleverd, maar op het moment staat alles maar ruimte in te nemen. Nou goed, dit soort gedachtes vervullen mijn brein meer en meer, je snapt wel waar het toe leidt.

2. Bordspellen
Ik speel regelmatig bordspellen. Dat was al zo, maar bestond naast elkaar. Ik merk dat ik steeds meer lol haal uit het doen van dit soort bord-, of kaartspellen, of wat je dan ook aan tafel doet. Hier haal ik steeds meer lol uit, uit het gamen steeds minder. Kan natuurlijk een fase zijn, maar kan ook achteraf een trend blijken te zijn. Feit is in ieder geval dat ik de afgelopen twee weken eigenlijk niet electronisch heb gegamed, maar wel veel spellen op tafel heb gespeeld.

Ik ben zelf wel benieuwd waar dit naar toe zal leiden…
toejam

25 aug 2021, 08:53

Het ruimte-aspect herken ik wel heel erg uit jouw verhaal. Ik wil dingen kunnen uitstallen hoe het me bevalt. Ik ergerde me al een tijdje aan mijn kast met Vita-games en heb daar gewoon de makkelijkste oplossing gekozen door een hele stapel Vita-games weg te doen. En niet rucksichtlos gewoon A t/m D maar ik heb alle games die ik heb op mijn PS TV gezet en ben door de lijst heen gegaan van games die me niets zeiden of waar ik zo mijn twijfels over had. Zoals Borderlands 2. Het is een leuk spel vanuit het oogpunt dat ze dat op de Vita hebben weten te krijgen maar het speelt erbarmelijk. Datzelfde heb ik eerder dit jaar ook met de Saturn en Japanse PS1 gedaan. Gewoon de aloude Marie Kondo 'does it spark joy'.

Vind het overigens wel heel erg link in de zin dat ik mezelf ken en de bui van het moment van opruimen niet de bui is van twee weken later of twee maanden of twee jaar dat ik mezelf dan voor mijn kop sla dat ik het weggedaan heb. Maar nu met de Vita staat het weer zoals ik wil en dat is me toch wel een hoop waard.
Professional dabbler
arjen1981
Animal Crossing Tour 2020
Animal Crossing Tour 2020

25 aug 2021, 14:44

Ik zal ook even reageren op Old School. DOE HET NIET. GEEF NIET OP. je komt vanzelf weer leuke dingen tegen en gaat het ook weer spelen ;)

Nee dat weet ik niet. Het wordt inderdaad steeds lastiger. Zeker oudere items. Ik merk dat het nu vooral de tijd is voor de Playstation 3 en 360 en komt de Playstation 4 en XBOX One nu op. Het zal vast nog moeilijker worden om echt de oudere items te vinden. Maar ik hoop je niet te zien gaan want de foto's in jou Topic van kringloop finds die geven ook vaak mij weer de hoop ;)

Bordspelen
Wij waren (vooral voor kinderen) ook echt wel een bordspellen huis. We hebben één Billy kast tot de rand gevuld met bordspellen. En dan hebben we al best wat verkocht ook. Want bij ons speelt juist die opruim drang bij de bordspellen. Misschien komt die fase weer als de kinderen wat ouder zijn. En waar ik vroeger op een Koninginnedag net zoveel bordspelen (vaak nog opgespeeld) oppikte als video games neem ik deze nu nog zelden mee. Meest recent vorig weekend. Flashpoint lag er (hebben we nog niet) en ik zij tegen mezelf: "spelen we toch niet ik laat hem eerst liggen en als die bij mijn 2e ronden er nog ligt neem ik hem mee". En weg was die natuurlijk ;) Maar dat is precies mijn gedachte tegenover bordspellen en herken ik daarmee juist heel goed jou eerst alinea over het gamen dat je minder doet.

Verzameling opruimen
Wat ik alleen wel zou doen is wanneer je echt gaat opruimen juist alleen de items op te ruimen die ook echt nu wel waarde hebben en je zelf echt niet meer hoeft. Anders ga je er later vast spijt van krijgen. Zo heb ik in mijn studie tijd mijn Amiga collectie weg gedaan. Echt wel dozen vol. The Last Ninja 3, Monkey Islands, De Lemmigns games, Heimdal etc etc een heleboel en compleet en in nette staat. Toen in die tijd waren deze echt geen drol waard. Laat ik het voor 75 gulden allemaal hebben verkocht. Er was nog geen Youtube. Niemand verzamelde voor Amiga. Daar heb ik nu dus echt wel spijt van. In die zelfde tijd heb ik ook al mijn Saturn spul weg gedaan. Maar dat had zijn waarde al. Panzer Dragoon Saga en Shining Foce 3 / Dragon Force verkocht ik voor 200 en 75-100 gulden. Dat was meer dan ik er zelf voor had betaald. Dus prima. Nu zullen deze in 2021 natuurlijk helemaal een idiote waarde hebben. Het geeft niet. Dit voelt toch echt anders en heb ik eigenlijk helemaal geen spijt van nu. Ik heb er een mooie deal mee gehad en ook een groot deel van mijn studie bekostigd.

Conclusie
Opruimen oke maar doe het niet voor niks weg of breng het niet zelf terug naar de kringloop. Wees selectief wat wel of niet weg kan. Want echt de Amiga software heeft een tijd gehad dat ook helemaal niemand daar om gaf. Stop het dan liever afgesloten in een doos op zolder en kijk over 10 jaar eens wat je daar ook weer in had gestopt. Leuke time capsule ook ;)

Ps. Ik zag net bij de Kringloop een Toshiba T8000 voor 10 euro. Leuke Pentium 2 Laptop met een mooie resolutie voor 2d games adventures rts etc. Windows 95. Zou ik nog even terug gaan? Geen grapje hoor echt waar.
Tom
Veteraan
Veteraan

10 apr 2022, 20:55

@SpitseBaas @OldSchool

Hoe is het momenteel met de collectie? :)

Al flink aan het uitdunnen geweest? Toch nog meer gekocht?

Het idee om gewoon een aant goede games per console te houden is he fijn en overzichtelijk. Je koopt dan niet de games waar vrijwel iedereen van zegt dat je ze "moet hebben" maar je koopt alleen wat je ook echt leuk vindt.

Ik heb dezelfde keuze gemaakt. Terranigma, Secret of Mana, Secret of Evermore en vooral Chronotrigger worden gezien als echte toppers die je moet hebben. Ik had ze en echt in prachtige staat. Maar ik "had" er ook echt niks mee. Zonde om dan te houden vond ik dus verkocht. Geen moment spijt van gehad.

Het maakt het leuk en overzichtelijk. Het geeft totaal geen druk wat je doet wat je wil zonder iets te doen wat een beetje indirect verwacht wordt.
the_knives

10 apr 2022, 21:09

Ik bezoek het forum niet frequent, en kom door Tom's post deze thread tegen.

Grappig dat zo'n beetje iedereen op een gegeven moment dezelfde emoties doorloopt en bepaalde keuzes gaat maken.

Ik heb een poos geleden in Excel al mijn spellen in lopen voeren, om tot de conclusie te komen dat het simpelweg niet mogelijk is dat ik alles ooit nog ga spelen. Ik heb per systeem een lijst met spellen gemaakt die ik echt nog wel spelen, en dan dunt het enorm uit..... om tot de conclusie te komen, dat je uiteindelijk nog steeds 75+ spellen over houdt. Nog steeds heel veel, maar iig manageable.

Wat ik fijn vindt aan mijn lijstje, is dat ik dus nu ook overzicht heb en niet alles meer 'hoef' te spelen. Tja Tom, ik zit haast jouw post over te tikken, maar het is echt zo.
OldSchool
Contacteer:

10 apr 2022, 22:03

Ik verzamel nog steeds. Ik heb wel wat dingen weggedaan. PC games en DVD’s bijvoorbeeld. Het verzamelen staat wel op een lager pitje dan voorheen. De afgelopen paar weken daargelaten, kwam ik vrijwel niet meer in kringlopen bijvoorbeeld. Ik heb een tijdje veel met de 3DS gedaan, en vond het dan leuk om gericht dingen aan te schaffen. Daar zit dan ook wel bijvangst bij, maar dat vind ik niet erg.

Verder heb ik wel wat dingen verkocht. Dubbele games en twee psx-en. Ik heb er nog steeds 5 over, maar 7 was al helemaal too much 😬. Maar er komt altijd nog vooral wat bij.

Maar ik vraag me wel steeds vaker af wat mijn doelen (nog) zijn. En dan spreek ik met mezelf af, dat ik het vooral leuk moet vinden en het vooral niet te duur moet zijn. Ik kan wel een Atari Jaguar willen, maar om meer dan 300€ voor een oude console neer te leggen die “elk moment stuk” kan gaan, zit er niet snel in. Afgelopen twee weken veel bezig geweest met de Commodore 64, dan is het leuk om voor een zacht prijsje games op de kop te tikken. Maar ik ben vooral ook bezig geweest met het downloaden en op originele floppies te zetten van games. Ik ben gericht op zoek gegaan naar recente games om te spelen. Daar groeit een fysieke collectie niet erg van.

Ik zal niet ontkennen dat het niet nog steeds gebeurd, maar ik ben zo veel mogelijk gestopt met alles binnenharken. Ik kan tien PS2 games voor tien euro kopen in een kringloop, of ik kan voor tien euro één game kopen die ik daadwerkelijk wil spelen. Dus er is wel wat veranderd in mijn manier van denken, maar in mijn hart ben ik nog altijd een verzamelaar.
Tom
Veteraan
Veteraan

11 apr 2022, 13:22

@the_knives
Leuk om te lezen! En inderdaad vooral de switch in je brein van dat je gaat beseffen dat je die spellen niet meer gaat spelen.
Ik gad laatst toevallig even gekeken hoeveel spellen ik nog heb. Tussen de 130 en 150 kom ik dan uit met doosje. Dat is eigenlijk al veel te veel om allemaal te spelen. Maar als ik het vergelijk met menig ander valt het weer heel erg mee.
Het is in ieder geval heel overzichtelijk en makkelijk op te bergen nog.

@OldSchool
Het besef dat je beter die 10 games voor 10 Euro kan laten liggen is al een hele mooie ontwikkeling. Anders blijf je kopen en maar houden omdat het nu eenmaal goedkoop was.

Een hogere prijs betalen voor een item dat je echt nog graag wil lijkt mij beter dan een x bedrag betalen voor meerdere items die je niet echt wil. Kwaliteit > kwantiteit :)

Zo heb ik laatst zelf een boxed Game Boy (DMG) gehaald. De prijs was prijziger maar het is voor mij de prijs waard. Get gaat trager op deze manier en dat is eigenlijk helemaal zo gek nog niet :)

Terug naar “Verzamelpraat”