Herkenbaar? Stoppen met verzamelen

Interessante advertenties, discussies en alles over verzamelen.
dlbyvisual
Winnaar 10 jaar Button Bashers
Winnaar 10 jaar Button Bashers

Re: Herkenbaar? Stoppen met verzamelen

30 apr 2020, 22:41

Ik koop alleen maar (retro) games waarvan ik zo goed als zeker weet dat ik ze ook speel óf waar ik super nostalgische gevoelens voor heb. Dat geldt voor games, maar ook een select aantal cd’s en wat random electronica. Denk aan een walkman. Ik ga hier niets van wegdoen, maar ik heb ook niet de behoefte om kasten vol games te verzamelen. Ik vind het wel leuk om de verzamelingen van anderen te zien.
Zach

17 mei 2020, 10:46

Door de jaren heen een grote verzameling opgebouwd.

Ik heb weleens wat PS2 games verkocht, maar daar toch weer spijt van gekregen en toen opnieuw weer gekocht. Die hidden gems en JRPG-videos op youtube helpen daar ook niet bij.
Ook ik denk weleens om het allemaal weg te doen, maar aan de andere kant heb ik toch een emotionele klik met sommige games en soms heb ik enorm zin in een bepaald game, dat het wel fijn zou zijn als ik die dan ook kan spelen. Een digitaal format waar ik echt alle games kan spelen zou een uitkomst zijn. Niet van die mini-consoles met een 20tal games. Gelukkig zijn die wel uit te breiden op een illegale manier.

Uitdunnen is iets wat ik wel moet doen.
donatello

27 jun 2020, 20:10

interessante post! heb mezelf beperkt tot het enkel verzamelen van nintendo handheld, en dan voornamelijk de originele game boy games. met af en toe een uitstapje naar de super nintendo of N64. de meeste game boy games speel ik maar kort, maar ik vind het cib verzamelen ook tof vanwege het artwork op de doosjes en handleidingen.
Ribbelchips

29 jun 2020, 13:15

Update na mijn vorige post van 7 april:

PS1, PS2 en Xbox 1 met alle games en accessoires weggedaan. Heb ze nog geen seconde gemist. Voor het geld een paar mooie NGC en SMS games gekocht!
Afbeelding
VikTris
Contacteer:

23 aug 2020, 22:14

Nooit echt gedacht met het compleet stoppen maar wel focus verleggen en bepaalde dingen wegdoen.
Vooral de bezem door Gamecube en Playstation verzameling gehaald een hele tijd geleden want ik merkte inderdaad dat ik voor die games nooit echt tijd had omdat ze in die gen toch al aardig groot en rijk aan content waren. Nes/Famicom games kan ik er even instoppen en zonder al te veel moeite even spelen en dan verder dus daar heb ik m'n focus op gelegd.

Maargoed, met de classic consoles die je makkelijk kan "hacken" en honderden roms op zetten (ook gedaan), de switch heeft best wel een toffe retro library.. waarom zou je nog verzamelen in deze tijd met al deze opties en de beschikbaarheid van die games. Ik weet het niet, ik vraag mij ook echt af als ik niet jaren geleden begon met verzamelen en het in deze tijd zou overwegen of ik er überhaupt aan begonnen was.
Spoiler: weergeven
waarschijnlijk wel :rolleyes:
🇯🇵 |Famicom / Saturn Verzamelaar| 🇯🇵
🌐 | RGBSCANS.COM | | Gamedev Page | 🌐
SegaMegaPlayer

04 sep 2020, 23:27

Herkenbaar onderwerp ja. Ik denk dat ik toch maar weer eens mijn verzamelde games moet uitsorteren en actiever de deur uit moet krijgen... Ik denk dat ik maar begin bij recentere SEGA en Nintendo series. Pfff... Maar waar moet je beginnen :rolleyes:
koekiemonster
Contacteer:
eBay gebruikersnaam: Ruud_Luiten

07 sep 2020, 15:53

Voor mij geldt dat ik niet geheel wil stoppen, maar meer en beter grip wil hebben op mijn verzameling.
Zeker nu ik ziek ben zie ik dat de verzameling mooi is, maar te groot.

Vandaar dat ik vandaag veel te koop heb gezet, zie: viewtopic.php?f=16&t=6488&p=288404#p288404
- portable-games.nl
Ribbelchips

10 sep 2020, 11:35

Ik ben na mijn vorige ronde opruiming alleen maar verder gegaan. En waar ik 10 jaar geleden echt spijt had van bepaalde verkopen, heb ik dat nu helemaal niet. Ik heb meer ruimte, de systemen games die ik nog hou hebben nu meer aandacht en ik heb er een mooi zakcentje aan over gehouden.

Ik ben begonnen met Saturn, PSX, PS2, DS, 3DS, Xbox en Nintendo 64 de deur uit te doen inclusief games. Recent heb ik bijna mijn hele Megadrive collectie de deur uit gedaan. Als ik dat nog eens wil spelen dan grijp ik wel naar de mini. Ik sta nu op het punt om mijn NES en Game Boy met games de deur uit te doen. Ik heb laatst nog een paar dagen op de Game Boy gespeeld en al die games zijn leuk voor 5 minuten, maar daar blijft het bij. En voor de NES geldt hetzelfde als voor de SMD, ik heb een gehackte mini met 2 controllers en alle games die ik leuk vind. De laatste keer dat ik een NES game heb toegevoegd aan de collectie is vijf jaar geleden en de laatste keer dat ik op de console hebt gespeeld is nog langer geleden... Ik heb mijn Wii games voor de grap ingelezen bij MarioWii op hun inkoop pagina en daar vang ik 190 euro voor. Denk dat ik dat maar doe. Scheelt een hoop los geleur op Marktplaats, met alle vervelende en afhakende kopers van dien.

Dan heb ik nog over: SNES, Xbox 360, PSVita, GameCube, Sega Master System, PS3, CD-i, Wii U en de current gen systemen. PS3 zie ik ook nog wel de deur uit gaan op termijn, maar ik wil die Tales of games en GTA IV + uitbreidingen die ik er voor heb echt nog eens spelen...
Afbeelding
SpitseBaas

10 sep 2020, 12:14

Dank allen voor de reacties. Interessant om jullie gedachtegangen, ervaringen en meningen nadien te lezen.

Zelf ben ik er nog niet over uit, maar ik denk er wel steeds vaker aan om een (groot) deel van de hand te doen. Mede vanwege het nut ervan, in combinatie met de ruimte en het displayen/focussen van de collectie. Ik heb nu ook wat consoles/games staan waar ik weinig mee heb, maar bijvoorbeeld eens heb geruild of gekocht omdat ik het spel niet vaak tegen kwam (leuk om ook unieke spellen te hebben).

Maar een van de hoofdredenen voor mij om te beginnen met collecten is toch wel dat ik later met mijn toekomstige kinderen kan spelen op systemen die zij mogelijk niet snel meer bij vriendjes zullen zien. Dan zien zij hoe pap en mam vroeger games speelden. Leuk voor het nageslacht dus!

Dit zal echter niet voor alle systemen gelden. Voor mij is bijvoorbeeld de PS1, PS2 en N64 beetje langs mij heen gegaan vroeger, maar ik zie nu wel de charme van de consoles (vooral de laatste 2 genoemde). Dus ja...

Het blijft een lastige kwestie. Ik hou mij (nog steeds) vast aan de gedachte: Weg kan het altijd nog... Maar die gedachte heb ik al 3 jaar... (A)

Verstuurd vanaf mijn Pixel 3a XL met Tapatalk

Shenglong83
Contacteer:

10 sep 2020, 22:10

Als je het van iemand met ervaring uit de eerste hand wilt horen; Ik heb een paar jaar terug mijn gehele game verzameling verkocht.

Paar jaar terug ben in geëmigreerd en m'n geliefde verzameling kon niet mee. Bovendien kon ik het geld hard gebruiken om in het nieuwe land opnieuw te beginnen, dus was de keus redelijk simpel: Ik heb de hele boel voor m'n vertrek verkocht.
Toegeven, op dat moment was het met pijn in m'n hart (en ik heb er ook veel minder voor gekregen dan het echt allemaal waard was...)

Maar ik heb er geen spijt van. De meeste games en consoles die ik bezat speelde ik niet eens.
Zoals zovelen had alles als displays in de kast staan.
Sterker nog, ik speel(de) alle oude games uit puur gemakzucht via emulatie.

Begrijp me niet verkeerd: games verzamelen is een superleuke hobby (die ik inmiddels ook weer heb opgepakt), maar door afstand te doen van al m'n bezit heb ik het kunnen relativeren.
Het was meer het idee en het sentiment van 'al die moeite en plezier van een 30+ jaar oude verzameling' en alle leuke herinneringen die dat met zich meebracht. Dat voor een prikke de deur uit zien gaan deed pijn.
Stom natuurlijk, want die leuke herinneringen zijn helemaal niet aan die games gebonden; die zitten gewoon voor altijd in m'n koppie.

En dat ik dan bijv. de fysieke cartridge van Megaman X niet meer nieuw in doos in m'n kast heb staan, shrug, dat doet me niks.
Iedereen heeft tegenwoordig een dozijn apparaten in huis, van tv tot telefoon, die die game perfect afspelen.
Backlog Overwinnaar 2023, 2024: You must defeat Sheng Long to stand a chance!
Afbeelding
Gebruikersnaam

12 okt 2020, 22:12

Late reactie maar idc. Ik heb ook zitten dubben over mijn verzameling, het enige wat ik kan zeggen nu, in mijn current state of mind (dat kan over een aantal maanden anders zijn) hou alles wat je écht leuk vind. Er kan natuurlijk altijd wat de deur uit, want als je écht verzameld zul je veel spellen hebben die je nooit speelt (of minder dan 1x per jaar)

Ik heb een console hier staan (SMS) die ik al meer dan een jaar niet heb aangeraakt.. Doe ik hem weg? Nehh.. Het levert in de eerste plaats weinig op, en ik heb er niet super veel games voor, toendertijd voor zeer weinig kunnen kopen.

Soms denk ik wel eens.. Doe een paar consoles weg, maar ik kan het gewoon niet doen. Ik heb er leuke tijden mee gehad, en in de toekomst zeker nog veel meer leuke tijden ga hebben. Ik merk van mijzelf dat ik de NES toch wel de leukste oldskool console vind. Laatst nog Castlevania (wederom) uitgespeeld, en gister Megaman 4 gespeeld (niet uitgespeeld, veel te moeilijk joh) volgende X weer verder proberen.

Megaman 4 is ook een spel dat ik vorig jaar gekocht heb en nu eens weer heb opgepakt (vorig jaar 1x gespeeld maar gaf snel op omdat ik het te moeilijk vond)

Dus.. Redenen om het niet weg te doen.. 1, het brengt te weinig op om er baat bij te hebben. 2, Ik heb er nog steeds plezier van, ondanks weinig spelen. 3, en deze is optioneel, financiele waarde in de toekomst? 4, voor het eventuele nageslacht.

De eerste 2 punten zijn mijn eigen persoonlijke mening, 3 en 4 kan men als algemene mening opvatten.

Uitdunnen kan altijd, als het helpt je schuldgevoel te verkleinen, kun je ook een beetje gaan handelen in games waardoor je van de winst je collectie bekostigd. Wellicht voelt het dan minder zwaar/erg om de collectie te hebben.
Rarara wie zit er in die struiken als een ninja?
segatarian

14 okt 2020, 20:19

Interessant om te lezen allemaal.
Uiteindelijk blijft het een hobby en een hobby moet leuk blijven. Games die in de weg staan of je moet zoals shenglong schrijft emigreren of het begint veen obsessie te worden, zijn allemaal wel redenen om is even achter de oren te krabben.

Ik ben er vrijwel zeker uit dat ik mijn SMD collectie gaan uitdunnen. Heb ruim 100 naar mijn smaak mindere games uitgezocht die weg mogen.
Ik heb al meer dan een jaar volgens mij niks meer op marktplaats aangeboden, merk dat doordat ik daar niet actief meer mee ben ik niet zo,n zin heb om advertenties te maken :p maar komt ook omdat t druk is op het werk dit jaar.
Ribbelchips

20 okt 2020, 15:08

Nog een update: Ik heb de NES carts de deur uitgedaan. De console vind ik te iconisch om weg te doen. Het is ook een mint CIB control deck met piepschuim en garantiekaartjes ect. Die wil ik gewoon houden. Ga er waarschijnlijk niet meer op spelen want dat doe ik wel op de mini.

Ook de Game Boy met games, de Vita met games en mijn losse Wii games zijn de deur uit gegaan. GB had ik nog wel een beetje moeite mee omdat ik geen mini heb om die games op te spelen. Ik hoop dat Nintendo daar nog eens mee gaat komen...

Inmiddels weg: PlayStation 1, PlayStation 2, Playstation Vita, Xbox, Sega Saturn, Sega Megadrive, Nintendo 64, Nintendo Wii, Game Boy.

Over: NES (console) SNES, Sega Master System, Nintendo GameCube, PlayStation 3, Xbox 360, Wii U, Nintendo Switch en Xbox One X.

Ik heb nog (bescheiden) wishlists voor SNES, SMS en NGC. Daar speel ik ook daadwerkelijk nog op en die doe ik (zoals ik er nu over denk tenminste) ook niet weg. De PS3 is een DVD/BR speler voor de kids op zolder en daar heb ik nog wat Tales of games voor die ik misschien ooit nog eens (waarschijnlijk nooit) ga spelen. Xbox 360 slinger ik nog wel eens aan voor de Guitar Hero/Rock Band en strategy games (C&C/Civ.Rev/Ruse) games. Wii U is na de ports van Pikmin 3 en Mario 3d World eigenlijk overbodig geworden. Het is dat ik er flink wat Virtual Console GBA en N64 games op heb staan. Xone X gaat binnenkort de deur uit als mijn Series X er is.

'Een opgeruimd huis is een opgeruimd hoofd', zegt men wel eens en dat gaat voor mij momenteel zeker op. Hoe leuk ik het ook vond om rommelmarkten en kringloop winkels af te speuren, die tijd heb ik denk ik definitief achter me gelaten. De kans dat ik daar een SMS, SNES of NGC game vind die ik graag wil en nog niet heb is toch nihil.
Afbeelding
Gebruikersnaam

21 okt 2020, 23:30

Kringloop winkels (hier in de buurt iniedergeval) zijn sowieso poep. Ik het vind ze ook egoistisch, als er dan al spellen binnenkomen verkopen ze het boven de Marktwaarde, ze krijgen die shit gratis notabene!

Vlooienmarkten ben ik een paar keer geweest, ging daarna niet meer omdat ik bijna nooit iets vond (misschien 2 Gamecube spellen gevonden die ik dan weer verkocht) Laatst toen ik mij verveelde nog eens Harry Potter en de steen der wijzen gevonden voor Ps1 voor 50 cent XD zat tussen de cd's. Is zo'n not for resale versie.

Moet wel zeggen, vlooienmarkten zijn ook dood nu door al de maatregelen natuurlijk, dus dat neem ik ze sowieso nu niet kwalijk. Als die storm weer voorbij is eindelijk.. Dan wil ik ze wel weer bezoeken, gewoon omdat het dan weer kan.

Marktplaats een beetje zitten bekijken voor oude games (Nes, en Sega Megadrive specifiek) en moet zeggen dat het nu echt een sellersmarket is.
Rarara wie zit er in die struiken als een ninja?
Ribbelchips

22 okt 2020, 11:11

Het is gewoon niet meer wat het is geweest. Op Marktplaats en ook op vlooienmarken en bij de kringloop is het praktisch onmogelijk om retro koopjes te doen. Op Marktplaats zitten opkopers en beroepsverzamelaars de hele dag te F5'en. Het enige dat je daar soms goedkoop kunt vinden zijn last gen of current gen games. Vlooienmarken staan ook vol met handelaren (die voor de start van de markt al rondjes maken om bij andere kraampjes al het waardevolle op te kopen) en personeel van de kringloopwinkels mag voordat het in de winkel komt al een eerste bod doen achter de schermen. Daarnaast heeft elke kringloop connecties met handelaren die de spullen ook te zien krijgen voordat ze in de schappen komen te liggen...

Ik ben in het verleden wel eens met een kofferbak vol spullen thuis gekomen van een markt. En dat voor een habbekras. Er stond op de bloemenveilinghalmarkt in Eelde een keer een gast met een kleed met wel 50 Sega Master System games. Allemaal compleet en allemaal €5 per stuk. Het is dat ik maar 100 bij me had en je daar toen nog niet kon pinnen. En een keer op de vrijmarkt was een man net aan het uitpakken toen ik langs zijn kraampje kwam (waar toen alleen Super Tennis nog op lag) Terwijl ik er stond legde hij Lufia (bigbox), Secret of Mana, Yoshi's Island en a Link to the Past erbij. Allemaal voor 7.50 per stuk. Wel jammer dat hij die prijs met een permanent marker op de kartonnen doosjes had geschreven... :crying:

Het laatste koopje dat ik gedaan heb op een markt of kringloop was volgens mij Dark Cloud voor de PS2 tussen een stapel FIFA's en Medal of honours.
Afbeelding
boomstronk
Marktplaats ID: 0

22 okt 2020, 16:27

Ik heb de afgelopen maanden ook alles verkocht. Heb alleen nog wat dingen die sentimentele waarde hebben (oude nes van mijn vrouw) of wat ik in het buitenland gekocht heb (mega drive nieuw in doos, in thailand en bijv. Een game en watch panorama screen in ijsland). Reden was dat ik er niets meer mee deed en alles zoals eerded gezegd is te spelen is via roms op minis of op de switch.
Van dat bedrag een mooie homegym in de garage gemaakt, moet zeggen dat ik hier meer plezier mee heb dan de games die op zolder lagen te verstoffen.
Carl2
Koningsdag Koning 2018
Koningsdag Koning 2018

22 okt 2020, 19:37

Helemaal stoppen met verzamelen zie ik mezelf voorlopig nog niet doen. Daarvoor vind ik het nog veel te leuk. Tuurlijk zijn er meer kapers op de kust en zijn de gloriedagen voorbij. Ik leg de lat niet hoog voor mezelf. Retro games zie ik nergens meer 'in het wild' liggen en dat hoeft ook niet, ik heb al wat ik echt wil hebben.

De afgelopen jaren ben ik wel kritischer naar m'n collectie gaan kijken en heb redelijk wat games verkocht waar ik geen waarde (meer) aan hecht. Recentelijk ben juist weer actiever op zoek naar games uit het PS3 en Xbox 360 tijdperk. Evenals Xbox One en PS4 games die her en der in de opruiming komen. Ik heb weer een opleving in het verzamelen en daar haal ik weer veel plezier uit :-)
Mark

22 okt 2020, 19:51

Carl2 schreef:
22 okt 2020, 19:37
Ik heb weer een opleving in het verzamelen en daar haal ik weer veel plezier uit :-)
Haha, dit is ook een van de redenen dat ik eigenlijk zelden wat weg doe. Soms gebeurt er even weken (tot een klein aantal maanden) weinig tot niets met de verzameling, maar het komt toch altijd weer terug. Inmiddels ben ik al zo'n 15 jaar bezig (meer dan de helft van mijn leven), dus ik heb het idee dat het wel een blijvende hobby is.
Ribbelchips

26 okt 2020, 13:18

Ik stop ook niet hoor, maar ik heb de vervelende neiging om 'uit te deinen' met de verzameling. Als je natuurlijk op fora als deze komt dan wil je nog wel nog wel eens gefascineerd raken door andere systemen en games. Dan koop ik bijvoorbeeld een Sega Saturn om een bepaalde, hier bejubelde game op te spelen. En dan koop ik in de maanden daarna de betaalbare 'musthaves' van de Saturn om ze allemaal vijf minuten te spelen (of helemaal niet). En dan twee jaar later heb ik weer een doos met een Saturn en 20 games die stof staan te happen...En een Atari 2600, en een Videopac, en een PSX.. enz enz...

Ik blijf voor Master System, SNES en GameCube verzamelen. Dat zijn de drie systemen waar ik écht iets mee heb en waar ik ook nog op speel. De belangrijkste games uit mijn NGC collectie heb ik destijds gekocht tijdens de levenscyclus van het systeem. Daar kleven echt nog nostalgische gevoelens aan. Mijn Metroid Prime kocht ik bijvoorbeeld op releasedag bij de Bart Smit onderweg van school naar huis. Tales of Symphonia was een review copy toen ik bij InsideGamer zat. Dat soort dingen. Al die SMS en SNES games heb ik veel later gekocht en zijn waarschijnlijk vierde of vijfde hands.
Afbeelding
segatarian

29 okt 2020, 15:01

Saturn is ook bijna niet meer leuk om aan te beginnen.
vrijwel alle musthaves (op sega rally na) zijn niet te betalen.
gelukkig heb ik mijn verzameling een jaar of 10 geleden bij elkaar gesprokkeld, toen er nog niet zoveel animo voor was en hidden gems nog hidden waren
segatarian

04 dec 2020, 13:38

Het is definitief.
Gisteren na een paar jaar dubben, besloten om mijn megadrive collectie in te krimpen.
Ik ben net over de helft voor een complete set en zie in dat een complete set van dit systeem niet haalbaar is. niet alleen vanwege het geld, maar ook de ruimte.
Megadrive heeft best een grote library. Ik heb een eerste selectie gemaakt met games die ik zeker niet ga spelen. Later volgen er nog wat twijfel gevallen, die ik eerst nog een keer wil testen. Ik zal binnenkort beginnen en hier op button bashers ook een post maken voor geïnteresseerde.
Vooral voor de liefhebbers van nette cib's misschien wel interessant. Ik heb door de jaren heen best veel dubbele gehad en altijd ervoor gezorgd dat de mooiste boekjes en dozen bij mij op de plank staan
Swey

04 dec 2020, 13:44

Prima besluit klinkt het zo. Je hebt er in ieder geval lang genoeg over nagedacht :) .
Kunstschilder1987
Veteraan
Veteraan
Contacteer:

04 dec 2020, 15:05

segatarian schreef:
04 dec 2020, 13:38
Het is definitief.
Gisteren na een paar jaar dubben, besloten om mijn megadrive collectie in te krimpen.
Ik ben net over de helft voor een complete set en zie in dat een complete set van dit systeem niet haalbaar is. niet alleen vanwege het geld, maar ook de ruimte.
Megadrive heeft best een grote library. Ik heb een eerste selectie gemaakt met games die ik zeker niet ga spelen. Later volgen er nog wat twijfel gevallen, die ik eerst nog een keer wil testen. Ik zal binnenkort beginnen en hier op button bashers ook een post maken voor geïnteresseerde.
Vooral voor de liefhebbers van nette cib's misschien wel interessant. Ik heb door de jaren heen best veel dubbele gehad en altijd ervoor gezorgd dat de mooiste boekjes en dozen bij mij op de plank staan
niet dat ik in de verre verste iets weg heb van een normaal mens :D
maar ik heb zelf de laatste maanden heel veel plezier ervaren in het wegdoen van veel spullen met de bedoeling dan een paar kleine dingen in huis te halen waar ik écht plezier aan beleef. zo is er nog maar de helft van mijn 3ds, 2/3e van mijn vita verzameling over en is er ook gesnoeid in de ps3 en xb1 verzameling.
Daarvoor in de plaats is onder meer een evercade gekomen die me heel veel plezier oplevert. kwaliteit (lees naar je eigen smaak) boven kwantiteit past mij ook steeds beter... dus ik snap dat je de stap zet en hopelijk ga je ook daar je plezier aan beleven.

Ik heb zelf geen sega consoles in huis (retropie oplossingen wel) dus zal niet gaan kopen van je, maar leuk dat je als eerste de BB'ers een kans geeft om te kopen.
Succes met deze stap. :innocent:
voor mensen die het interessant vinden te zien wat ik maak:
:investigate: Link naar mijn website/schilderijen :investigate:
Afbeelding
BA BARACUS - KUNSTSCHILDER1987 - KRATOS prima rijtje spierbundels :happy:
segatarian

05 dec 2020, 11:59

Geruststellende woorden Kunstschilder, thanks :)
segatarian

05 dec 2020, 12:01

Swey schreef:
04 dec 2020, 13:44
Prima besluit klinkt het zo. Je hebt er in ieder geval lang genoeg over nagedacht :) .
hahaa , ja ik ben van de snelle beslissingen :thinking: :lol:
maar zag ook geen reden tot haast.

Terug naar “Verzamelpraat”