Xbox Series X - Het grote topic

Games & systemen van nu en de toekomst (incl. PC en mobile).
Dynamike
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Xbox Series X - Het grote topic

16 dec 2019, 12:10

Hey Bashers,

Op het moment van schrijven is het bijna gedaan met het jaar 2019. In 2020 staan niet alleen nieuwe games maar ook twee nieuwe consoles ons te wachten. Microsoft en Sony komen beide met een nieuwe console. In dit topic wil ik de startpost alle informatie (die bevestigd is door Microsoft) plaatsen om een mooi overzicht te houden. Geruchten en andere zaken zie ik ook graag in jullie reacties, maar wil ik pas in deze post zetten als het echt waarheid is.

Xbox Series X
Naam: Xbox Series X - Voorheen: Project Scarlett
Releasedatum: 10 november 2020
Afmeting: 15 X 15 X 30cm
Positionering: Staand en liggend
Prijs: 499 euro
Launch games/game upgrades:
  • November 10, 2020 - Assassin’s Creed Valhalla
  • November 10, 2020 - Dirt 5 (4K Ultra HD, HDR, 120 FPS, Smart Delivery)
  • November 10, 2020 - The Falconeer (4K Ultra HD, HDR, 60 FPS, Smart Delivery, Console Exclusive, ID@Xbox)
  • November 10, 2020 - FIFA 21 (4K Ultra HD, HDR, Dual Entitlement)
  • November 10, 2020 - Forza Horizon 4 (4K Ultra HD, HDR, 60 FPS, Smart Delivery, Console Exclusive, Game Pass)
  • November 10, 2020 - Gears 5 (4K Ultra HD, HDR, 120 FPS, Smart Delivery, Console Exclusive, Game Pass)
  • November 10, 2020 - Gears Tactics (4K Ultra HD, HDR, 60 FPS, Smart Delivery, Console Exclusive, Game Pass)
  • November 10, 2020 - Haven (4K Ultra HD, Game Pass)
  • November 10, 2020 - Madden NFL 21 (4K Ultra HD, HDR, Dual Entitlement)
  • November 10, 2020 - Marvel’s Avengers (4K Ultra HD, HDR, Smart Delivery)
  • November 10, 2020 - NBA 2K21 (4K Ultra HD, HDR)
  • November 10, 2020 - Ori and the Will of the Wisps (4K Ultra HD, HDR, 120 FPS, Smart Delivery, Console Exclusive, Game Pass)
  • November 10, 2020 - Sea of Thieves (4K Ultra HD, HDR, Smart Delivery, Console Exclusive, Game Pass)
  • November 10, 2020 - Tetris Effect: Connected (4K Ultra HD, HDR, 60 FPS, Smart Delivery, Game Pass, ID@Xbox)
  • November 10, 2020 - Watch Dogs: Legion (4K Ultra HD, HDR, Ray Tracing, Smart Delivery)
  • November 10, 2020 - WRC 9 (4K Ultra HD, Smart Delivery)

Specs:
  • CPU: 8x Zen 2 Cores at 3.8GHz (3.6GHz with SMT)
  • GPU: 12 TFLOPs, 52 CUs at 1.825GHz, Custom RDNA 2
  • Die Size: 360.45mm2
  • Process: TSMC 7nm Enhanced
  • Memory: 16GB GDDR6
  • Memory Bandwidth: 10GB at 560GB/s, 6GB at 336GB/s
  • Internal Storage: 1TB Custom NVMe SSD
  • IO Throughout: 2.4GB/s (Raw), 4.8GB/s (Compressed)
  • Expandable Storage: 1TB Expansion Card
  • External Storage: USB 3.2 HDD Support
  • Optical Drive: 4K UHD Blu-ray Drive
  • Performance Target: 4K at 60fps - up to 120fps

De eerste officiële Xbox Series X game is aangekondigd. Het is Hellblade II: Senua's Saga. Ook Halo: Infinite is aangekondigd voor de Xbox Series X alleen zal deze ook voor de Xbox One-familie uitkomen.

De kracht van de Xbox Series X zal tweemaal die van de Xbox One X zijn. En heeft een maximale resolutie van 8k. De frames per seconde kunnen maximaal op 120 uitkomen, maar dat wil niet zeggen dat men ook 8k MET 120 frames per seconde uit de console kan drukken. Die kans lijkt vrij klein.

De controller heeft een "share" button om straks vanaf de controller je eigen stream aan te kunnen zetten en andere deel-functies te bedienen. De D-pad heeft plaatst gemaakt voor een D-pad die lijkt op die van de Elite controller. Maar officiële informatie is er nog niet.

Ook de Xbox Series X zal backwards compatible zijn. Zowel met de originele Xbox, de Xbox 360 en de Xbox One. Wederom is ook hier verder nog geen informatie over, al verwacht men dat alle Xbox One-games zullen werken omdat de architectuur van het systeem gelijk is, en dat voor de originele Xbox en de Xbox 360 dezelfde lijst aan games zal werken als die nu beschikbaar zijn.

Microsoft geeft aan dat er geen Xbox Series X exclusieve games uitkomen het eerste jaar na de lancering van de console. Alle games zullen een jaar na de lancering ook nog uitkomen voor de Xbox One.

Mocht er informatie missen of niet kloppen dan hoor ik het graag en zal ik het topic aanpassen.

Afbeelding

Xbox Series S
Microsoft heeft officieel de Xbox Series S aangekondigd door middel van een trailer. Dit is wat we op dit moment weten.

Afbeelding

Naam: Xbox Series S
Releasedatum: 10 november 2020
Afmeting: 60% kleiner dan de Xbox Series X
Positionering: Staand en liggend
Launch games: Nog onbekend
Prijs: 299 dollar (euro?)

Specs:
  • CPU: 8 custom Zen 2-cores met smt
  • GPU: Custom RDNA 2 / 4 TFlops
  • Die Size: Onbekend
  • Process: Onbekend
  • Memory: 10GB gddr6
  • Memory Bandwidth: 8GB @ 224Gbit/s en 2GB @ 56GB/s
  • Internal Storage: 512TB Custom NVMe SSD
  • IO Throughout: Onbekend
  • External Storage: Onbekend
  • Optical Drive: Geen, alleen digitaal
  • Performance Target: 1440p met 120fps - upscale naar 4k
Afbeelding
Don Cannoli 79

Re: Xbox Series X - Het grote topic

16 dec 2019, 14:07

Een launch van een nieuwe console is altijd spannend en ook al ga ik hem waarschijnlijk niet kopen ben ik zeker nieuwsgierig naar alle ins en outs. De originele Xbox en de 360 vond ik erg leuke consoles waar ik nog steeds graag op speel. De Xbox One heb ik helaas niet zoveel mee.
Dat komt voornamelijk dat bijna alle games ook op de pc zijn uitgekomen. Niet dat mijn PC alles moeiteloos kan draaien , verre van zelfs maar het heeft me er wel van weerhouden een One te kopen.

Ik hoop stiekem dat series X iets zo cools en exclusiefs gaat brengen dat ik hem wel móet kopen. Als dat voor mij persoonlijk niet zo is dan hoop ik wel dat het een fantastisch apparaat wordt voor een hoop andere mensen zodat het goed mee doet met Sony en Nintendo.
Concurrentie is natuurlijk gezond en goed voor de gamers.

De eerste indruk van de looks vielen mij tegen. Ik vond hem te strak en saai maar hoe vaker ik hem zie des te beter het wordt. Dus missch als ik hem in het echt zie ga ik hem nog mooi vinden ook.
De specs zijn in ieder geval al erg indrukwekkend voor een console !

Dynamike schreef:
Afmeting: 15 X 30 X 30cm
Moet dat niet ongeveer 15 x15 x30 cm zijn ? Het is een vierkant met een hoogte van ongveer 30cm.
Fing3r

16 dec 2019, 14:54

Ziet er wel strak uit, wat ik ook gehoord heb is dat er componenten vervangen kunnen worden met nieuwe of betere specs. Of dit waar is weet ik niet, ik kan het zo snel niet ergens terugvinden.

Wat ik wel toejuich is dat alle oude Xbox games dus hierop kunnen draaien, of dit mij over de streep trekt weet ik niet (ik kan alle games op mijn PC spelen) maar ik hou hem in de gaten.
AfbeeldingAfbeelding
Dynamike
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

16 dec 2019, 15:15

Don Cannoli 79 schreef:
16 dec 2019, 14:07
Dynamike schreef:
Afmeting: 15 X 30 X 30cm
Moet dat niet ongeveer 15 x15 x30 cm zijn ? Het is een vierkant met een hoogte van ongveer 30cm.
Klopt, aangepast, thanks!
Afbeelding
Dynamike
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

16 dec 2019, 15:17

Fing3r schreef:
16 dec 2019, 14:54
Ziet er wel strak uit, wat ik ook gehoord heb is dat er componenten vervangen kunnen worden met nieuwe of betere specs. Of dit waar is weet ik niet, ik kan het zo snel niet ergens terugvinden.

Wat ik wel toejuich is dat alle oude Xbox games dus hierop kunnen draaien, of dit mij over de streep trekt weet ik niet (ik kan alle games op mijn PC spelen) maar ik hou hem in de gaten.
Dat van die componenten is meer iets, zo ver ik weet, wat men denkt en hoopt als communitie zijnde. De wens/geruchten gingen ook al bij de Xbox One X. Wat ik in de Digital Foundry video hoorde was dat men hoopte dat je er door middel van een insteekmodule meer harddisk ruimte bij kon steken omdat het een NVMe is. En dat is prikken en klaar. Maar volgens mij is dat allemaal wensen en hopen.
Afbeelding
Zach

16 dec 2019, 18:52

Kan iemand mij de naam uitleggen? Of hebben ze een uitleg gegeven? Het klinkt nog als een codenaam.
kingoftherain

16 dec 2019, 19:12

Zach schreef:
16 dec 2019, 18:52
Kan iemand mij de naam uitleggen? Of hebben ze een uitleg gegeven? Het klinkt nog als een codenaam.
Volgens mij komen er meerdere apparaten, die samen de X serie vormen.

Zelf vind ik de namen van de Xbox apparaten onbegrijpelijk. Ik probeerde laatst iets te Googelen over de oorspronkelijke Xbox en ik kreeg alleen maar Xbox One resultaten. Xbox One S en Xbox One X lijkt ook veel te veel op elkaar en dan had je al een One X en krijg je nu een Series X.

Met Sony's, Nintendo,'s en Sega's apparaten heb ik daar totaal geen last van, maar dit vind ik ronduit een bende worden. Apparaten zelf heb ik weinig op aan te merken, maar ik vind dat ze het bij Microsoft zichzelf zo moeilijk maken.
Afbeelding

Wooloo = love, Wooloo = life
Dynamike
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

17 dec 2019, 17:35

Waarschijnlijk al te verwachten, maar Microsoft heeft aangegeven dat de naam van de console gewoon Xbox zal zijn:
The name we're carrying forward to the next generation is simply Xbox. "And at The Game Awards you saw that name come to life through the Xbox Series X. Similar to what fans have seen with previous generations, the name 'Xbox Series X' allows room for additional consoles in the future.
Het wordt er dus niet heel veel duidelijke op natuurlijk op deze manier. Maar straks koop je dus een Xbox uit de Xbox Series X-reeks.
Afbeelding
Jalf

19 dec 2019, 15:53

Vreemde naam natuurlijk, maar helemaal gezien de onduidelijkheid rond en het falen van de Xbox One. Je zou toch verwachten dat zo'n marketingafdeling zegt, 'doe maar even een andere naam kiezen!'...

Met een paar zaken ben ik alvast wel erg blij. Allereerst met het feit dat het ding nog gewoon een discdrive heeft. In ieder geval nog een paar jaar extra fysieke games kopen in de winkels. Ik was er, gezien de bereidheid bij de generaties onder ons om de volle mep te betalen voor digitale games, bang voor dat ze dit de komende generatie al zouden proberen te elimineren.

Ook erg blij met die toffe backwards compatibility. Ik heb sinds een maandje weer een Xbox One en ik kan probleemloos X360 discs en downloads afspelen. Ik heb geen originele Xbox games, maar ook dat schijnt uitstekend te werken. Wat een verademing vergeleken met Nintendo dat je elke generatie het liefst weer opnieuw wil laten dokken voor hun oudere games.

8k 120 FPS klintk mooi, alleen heeft niemand nog een 8K TV ( die komen in de meeste woonkamers niet eens fatsoenlijk tot hun recht), dus please ontwikkelaars ga gewoon 4k games met een fatsoenlijke framerate maken en niet weer pushen aan de ene kant zodat we alsnog weer met een brakke framerate zitten te klooien.
Ik doe niet aan onderschriften.
LesserMagic

19 dec 2019, 16:30

Ik denk dat ik deze generatie oversla en geld pomp in een nieuwe game PC. Als ik kijk naar hoe weinig ik de Xbox One heb gebruikt...
Afbeelding
arjen1981
Animal Crossing Tour 2020

20 dec 2019, 04:10

Ja ik vat de benaming ook op als een serie van apparaten. Ik denk dat het straks al snel gewoon XBOX wordt. Ik blijf ontzettend benieuwd naar hoe compatible deze gaat zijn met de eerdere generaties? En zoals ik in de andere thread al zij blijf ik het wel lastig vinden hoe MS een nieuw systeem gaat verkopen naast XBOX Game Pass for PC. De stategie is immers daar ook nog steeds om de beste first parties dag 1 uit te brengen.
Fing3r

20 dec 2019, 09:35

Ik denk zelf dat Microsoft iets heeft van: Het maakt ons niet uit waarop je onze games speelt, als je ze maar speelt. Niet iedereen heeft een PC waarop de games te spelen zijn, voor die mensen is er de console lijn en straks ook nog Xcloud waarmee je in de toekomst misschien zelfs op je Switch de MS games kunt spelen.

Ze willen gewoon zoveel mogelijk mensen in hun eco systeem trekken, bij mij is ze dat al aardig gelukt. Ik heb de game pass op PC nu al een paar maanden lopen en koop nu al veel minder games dan daarvoor. Gears 4/5, Deadcells, Rage 2 en The Outer Worlds hebben mij tot nu toe maar €24 gekost, nu zal de prijs uiteindelijk wel omhoog gaan maar dan nog blijft het een goede deal en hebben ze hun weerhaken al in mij geplant.
AfbeeldingAfbeelding
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

20 dec 2019, 10:54

Ik ben het wel met Fing3r eens dat het Microsoft niet zozeer gaat om een Xbox te verkopen, maar om hun games een zo groot mogelijk bereik te geven (dat is ook waar de winst zit).

Digital Foundry heeft een aardig (weliswaar speculatief) artikel geschreven over de kracht van de nieuwe Xbox, Phil Spencer heeft deze ook geretweet wat doet vermoeden dat DF aardig in de buurt zit:
https://www.eurogamer.net/articles/digi ... l-analysis
arjen1981

20 dec 2019, 14:53

Fing3r schreef:
20 dec 2019, 09:35
Ik denk zelf dat Microsoft iets heeft van: Het maakt ons niet uit waarop je onze games speelt, als je ze maar speelt. Niet iedereen heeft een PC waarop de games te spelen zijn, voor die mensen is er de console lijn en straks ook nog Xcloud waarmee je in de toekomst misschien zelfs op je Switch de MS games kunt spelen.

Ze willen gewoon zoveel mogelijk mensen in hun eco systeem trekken, bij mij is ze dat al aardig gelukt. Ik heb de game pass op PC nu al een paar maanden lopen en koop nu al veel minder games dan daarvoor. Gears 4/5, Deadcells, Rage 2 en The Outer Worlds hebben mij tot nu toe maar €24 gekost, nu zal de prijs uiteindelijk wel omhoog gaan maar dan nog blijft het een goede deal en hebben ze hun weerhaken al in mij geplant.
Ja datzelfde heb ik ook met Game Pass. Maar het is precies wat jij zegt en dat is ook wat ik denk en maakt voor mijn gevoel deze hardware nu al wat overbodig... Gezien juist Game Pass for PC. De toekomst is natuurlijk project xCloud. En Stadia is nu al een stap in die richting . Dat zal zeker nog wel even duren maar moet je Google Stadia of xCloud voorstellen voor het grote publiek.

Straks komt GTA6 uit en er hoeft niet eens meer een krachtige PC, PS5 of XBOX X gekocht te worden. Gewoon op de Smartphone of een App in de TV. Dat is wel waar het heen gaat.

Nu is Stadia daar nog lang niet want Destiny draait beroerder dan een mid range Game PC en moet je ook nog eens naast een abonement behoorlijk in de portomonee duiken. Maar Google doet het wel en wordt er enorm geleerd. Maar een PC voor XBOX Game Pass is er nu al vandaar de hard sell. Sony kiest bewust op hun grote titels juist later naar PS Now te brengen. Dat is toch een heel verschil en dat nu al.
Dynamike
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

03 jan 2020, 13:33

Deze trailer geeft toch wel aan wat Microsoft in haar mars heeft. De game komt ook naar PC, maar dit is toch wel extreem goed. Ik vind niks aan Flight Sims, maar deze....

Afbeelding
Dynamike
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

11 jan 2020, 18:34

Microsoft geeft aan dat er geen Xbox Series X exclusieve games uitkomen het eerste jaar na de lancering van de console. Alle games zullen een jaar na de lancering ook nog uitkomen voor de Xbox One.
As our content comes out over the next year, two years, all of our games, sort of like PC, will play up and down that family of devices.

We want to make sure that if someone invests in Xbox between now and [Series X] that they feel that they made a good investment and that we’re committed to them with content.
Wel slim om te zeggen, want hiermee hoop je toch dat mensen nu nog een Xbox One kopen. De vraag is alleen of er tijdens de lancering exclusieve Microsoft-games zijn die echt de kracht van de console laten zien.
Afbeelding
Dynamike
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

16 mar 2020, 13:36

De laadtijden van de Xbox Series X in vergelijking tot die van de Xbox One X en ook...

een video over hoe snel je tussen games kan schakelen waarbij je direct weer door kan spelen. Erg indrukwekkend moet ik zeggen.
Afbeelding
Dynamike
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

16 mar 2020, 13:43

De werkelijke specs van de Xbox Series X zijn bekend gemaakt. Het slot dat achterin de console zit, en waar niemand wist waarvoor het was, is een uitbreidingsslot voor extra opslag. Microsoft heeft samen met Seagate een 1TB SSD uitbreiding gemaakt die achterin de console geprikt kan worden voor meer opslag. Eigenlijk dus een grote memory card. De console mikt op 4k met 60fps tot 120 fps. Dat lijkt mij voldoende. De volledige specs zijn dit:
  • CPU: 8x Zen 2 Cores at 3.8GHz (3.6GHz with SMT)
  • GPU: 12 TFLOPs, 52 CUs at 1.825GHz, Custom RDNA 2
  • Die Size: 360.45mm2
  • Process: TSMC 7nm Enhanced
  • Memory: 16GB GDDR6
  • Memory Bandwidth: 10GB at 560GB/s, 6GB at 336GB/s
  • Internal Storage: 1TB Custom NVMe SSD
  • IO Throughout: 2.4GB/s (Raw), 4.8GB/s (Compressed)
  • External Storage: USB 3.2 HDD Support
  • Optical Drive: 4K UHD Blu-ray Drive
  • Performance Target: 4K at 60fps - up to 120fps
Afbeelding
Kunstschilder1987
Veteraan
Veteraan
Contacteer:

16 mar 2020, 14:26

allemaal leuk en aardig, maar kan ik er netflix op kijken ? :D
Uiteraard is dit indrukwekkend, maarja wanneer de ATARI VCS er is zijn we dit allemaal vergeten! :evil2: :evil2: :evil: :evil: :wallbash: :doh: :lol:

nee maar, die laadtijden bvb.. ik heb de 'gewone xbox one' en stoor me er geen seconde aan eigenlijk.... natuurlijk wel mooi maar dit zijn geen dingen die mij gelijk aanzetten om hiernaar over te gaan, jullie wel?
voor mensen die het interessant vinden te zien wat ik maak:
:investigate: Link naar mijn website/schilderijen :investigate:
Afbeelding
BA BARACUS - KUNSTSCHILDER1987 - KRATOS prima rijtje spierbundels :happy:
Fing3r

16 mar 2020, 14:43

En nu is het afwachten wat hij gaat kosten :)
AfbeeldingAfbeelding
OldSchool
Contacteer:

16 mar 2020, 14:47

Is er al een prijs bekend? Wat met deze specs gaan we denk ik met gemak over de 500 euro.
Dynamike
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

16 mar 2020, 19:08

OldSchool schreef:
16 mar 2020, 14:47
Is er al een prijs bekend? Wat met deze specs gaan we denk ik met gemak over de 500 euro.
Nope, er is nog geen prijs bekendgemaakt.
Afbeelding
OldSchool
Contacteer:

16 mar 2020, 20:37

Zullen we een pool opstarten? Ik zet in op 799,-
Fing3r

16 mar 2020, 21:09

Mijn voorspelling is tussen €599 en €650, maar het kan zo zijn dat Microsoft zijn spierballen gaat laten zien dat ze nog wel wat reserves hebben. Mogelijk is dit ook de Hardcore gamer editie en komen ze met een iets lichtere variant die rond de €500 in de winkel komt te liggen.
AfbeeldingAfbeelding
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

16 mar 2020, 22:04

Ik gok 599

Terug naar “Moderne games, consoles en handhelds”