De waanzin van het verzamelen

Interessante advertenties, discussies en alles over verzamelen.
Swey

Re: De waanzin van het verzamelen

29 jul 2019, 11:31

Ruud schreef:
Gebruikersnaam schreef:Wat ik wel merk als ik het dan is over de oude games heb, vinden veel mensen dat wel leuk/grappig. Ik zelf vind het idee ook erg lollig. Je collect games uit de jaren 80 om te spelen in het nu, 2019 8 bits jonge, terwijl de Ps4 bestaat haha.
Ik ben mijn beleving werd daar in het verleden (rond 2000) veel lacheriger over gedaan.
Yep, ik moest mij altijd een soort verdedigen waarom ik als twintiger nog bezig hield met kinderspelletjes en wanneer ik nou eens volwassen werd en nog meer van die BS cliché opmerkingen.
Inmiddels is het meer “ ok dat is je hobby, ik herinner mij super Mario nog etc”
HeatherGrace

29 jul 2019, 12:14

Mark schreef:Nu is het redelijk main stream en zit er ook een soort hipster imago aan vast heb ik het idee, zeker bij het 8-bit deel.

Wouw, ja. Zeker weten.
Nu liggen er ook gewoon Duck Hunt en Commodore 64 T-shirts bij de Primark. Waar je destijds bijna een moord voor moest plegen.
Afbeelding
segatarian

29 jul 2019, 18:50

Swey schreef:
Ruud schreef:
Gebruikersnaam schreef:Wat ik wel merk als ik het dan is over de oude games heb, vinden veel mensen dat wel leuk/grappig. Ik zelf vind het idee ook erg lollig. Je collect games uit de jaren 80 om te spelen in het nu, 2019 8 bits jonge, terwijl de Ps4 bestaat haha.
Ik ben mijn beleving werd daar in het verleden (rond 2000) veel lacheriger over gedaan.
Yep, ik moest mij altijd een soort verdedigen waarom ik als twintiger nog bezig hield met kinderspelletjes en wanneer ik nou eens volwassen werd en nog meer van die BS cliché opmerkingen.
Inmiddels is het meer “ ok dat is je hobby, ik herinner mij super Mario nog etc”
klopt helemaal.

toen ik in 2004 na een jaar of 10 geen spelcomputer aangeraakt te hebben een dreamcast had aangeschaft, was dat ding al te outdated volgens ps2 en xbox bezitters.
ik zag het anders en speelde graag de 8 en 16 bit emulators die erbij zaten.

Nu willen die zelfde mensen als ze bij mij op bezoek komen liever op de oldschool spullen spelen dan de ps3 of 4
kingoftherain

29 jul 2019, 19:00

Mark schreef:...en zit er ook een soort hipster imago aan vast heb ik het idee...
Hmmm, misschien toch maar tijd om ermee op te houden en een andere hobby te zoeken... :lol:
Afbeelding

Wooloo = love, Wooloo = life
Jumpman

30 jul 2019, 00:24

Wat een herkenbare verhalen hier.

Ik heb ook stapels sealed games (ooit gekocht op het laagste prijsniveau, ik werkte toen in de retail), die wil ik nu ook niet meer openen.
Gozert
Veteraan
Veteraan
eBay gebruikersnaam: gozert

30 jul 2019, 01:01

Wat is dan hetgeen je tegenhoudt om de seals te openen, of juist om gesealde games te kopen? Ik snap dat dit vele verschillende antwoorden heeft (mits je al een antwoord hebt), maar dat maakt het juist ook weer interessant.
Swey

30 jul 2019, 06:59

Gozert schreef:Wat is dan hetgeen je tegenhoudt om de seals te openen, of juist om gesealde games te kopen? Ik snap dat dit vele verschillende antwoorden heeft (mits je al een antwoord hebt), maar dat maakt het juist ook weer interessant.
Voor de weinige games die ik sealed zal laten , puur financiële gedachte. Sealed games zijn eenvoudigweg toch wat meer waard dan non-sealed. Als ik toevallig de game digitaal al had ( dat zijn er echt drie ofzo) laat ik de physical sealed tot ik mijn digitale versie delete voor ruimte of simpelweg kwijtraak, dan gaat wel de seal eraf als ik het spel wil herspelen. Ik heb niet de illusie dat ik alle games tot mijn dood zal houden, er zullen games verkocht gaan worden. Het is een kleine, wellicht overbodige, zekerheid voor later. Dat gezegd hebbende zal ik nooit een sealed collector worden
segatarian

30 jul 2019, 13:00

ik heb nog nooit bewust een sealed game gekocht. soms zitten ze bij een setje.
deels finacieel om dicht te laten, maar ook voor andere verzamelaars die wel sealed sparen weer een verloren exemplaar als ik hem open.
ik wacht wel op een geopende die op mijn pad komt.
maartenkoster

04 aug 2019, 14:37

Meestal gooi ik de sealed dingen weg. En bewaar ik het in bescherm hoesjes of box protectors. :wink: Ik erger me niet aan dit soort dingen maar om andere dingen erger ik me wel aan.

Omdat ik geboren ben in de jaren 90 weet ik alles van computerspellen af. En omdat de meeste mensen uit een oudere generatie niet herkennen waar ik over praat. Kan het uit de hand lopen. En kan ik gauw de gene pesten omdat ze niet weet waar ik het juist over heb. Als ik zeg dat ik een Pokemon heb laten evolueren herkennen ze het nog niet. Als ik over Anime heb. Geldt over alle Manga en Anime series herkennen ze het niet waar het verhaal over gaat en zeggen ze over andere dingen waar hun het juist over hebben. Dus Generatiekloof :innocent: Ik wordt ook gauw aangesproken op dit soort dingen. Terwijl ik met iemand anders in gesprek ben. :glare: Het blijft lastig maar ik leef in een andere wereld. En daar baal ik van. Als ik in Japan was geboren konde ik iedereen verassen wat me hobby´s zijn. :bored: En dan begrijpen ze het direct. :huh:
Afbeelding
Gebruikersnaam

06 aug 2019, 02:07

Pff het lijkt wel of ik een mentale breakdown heb, nu op dit moment.. Eigenlijk haat ik verzamelen! Wat moet ik met deze shit?! 90% speel ik niet eens.. En dat is niet het erge, het erge is dat ik gewoonweg heel veel shit niet wil/kan weg doen..

De laatste keer dat mijn Mastersystem aan stond is inmiddels 2 jaar geleden ofzo, maar ja hé er zijn een paar spellen tussen die ik misschien ooit nog een keer wil spelen.. Fucking stupid, als je het mij vraagt. Het slaat nergens op. Maar toch denk ik dat ik spijt ga krijgen als ik deze console+ alle spellen (een stuk of 20 denk ik) zou verkopen. Door het aantal te zeggen, valt het ook weer mee. Vooral in de ogen van ''grootverzamelaars''

Ik heb wel shit proberen te verkopen.. Maar dan vind ik weer dat ik er te weinig voor terug krijg.. Ik vind het idee van een kosteloze verzameling (dwz je verhandelt games en verdient zo het aankoopbedrag van games die je hebt gehouden terug) leuk. Dus wil graag maximale winst als ik bepaalde setjes verkoop. Het zijn geen achterlijk hoge bedragen, vaak vraag ik de marktwaarde min 10% approx.

Ik heb veel liefde voor bepaalde consoles, vooral de Nes en de Snes dit vooral vanwege Castlevania en Megaman (Megaman 1 t/m 4 heb ik enkel though) En andere klassiekers natuurlijk. Dus die zou ik graag behouden natuurlijk en nooit weg willen doen. Dat vind ik ook niet erg, en heb ik geen haat aan.

Wat ik haat is dat ik ook shit wil hebben, puur voor het hebben.. Zo heb ik 2 Colecovision die het niet doen.. Maar gamen erop? Ja paar x gedaan, dan heb ik het ook wel weer gezien. Ik vind het meer van die (als vrienden langskomen bijvoorbeeld) ''dude check deze oude troep, lache man'' Zeg maar ik noem het een ''wtf moment'' creeeren bij mensen.

Dus ja... Ik vind het een probleem.. Ik moet mijzelf er toe zetten gewoon wat meer shit te verkopen die ik niet nodig heb/speel. Probeer te verkopen op Marktwaarde, het liefst hoger. Vanwege het financiele aspect, geen zin om alles in een rush terug te kopen. Alhoewel ik het gevoel heb dat dat nooit het geval zou zijn bij de Master system. Maarja... je weet maar nooit. Ik kan maanden niet spelen, maar dan toch ineens weer zo'n ''rush'' krijgen. Alhoewel ik dat nooit gehad heb met de mastersystem.

Anyway... Ik tik dit hele verhaal. Maar uiteindelijk moet men dit zelf oplossen.
Rarara wie zit er in die struiken als een ninja?
Sseb

07 aug 2019, 18:52

Ik ben wel eens uit de ban gesprongen met de aanschaf van enkele Mega Drive games (meer voor betaald dan ik zou willen) en dan met name de blue box games. Echter speel ik ze dan wel weer vrij frequent dus ergens zijn ze die prijs dan ook meer dan waard. Dingen als gesealde games of zelfs box protectors vind ik dan weer onnodig dus daar heb ik geen last van. Enkel Sonic & Knuckles zit in een protector maar de reden moge duidelijk zijn.
segatarian

07 aug 2019, 19:48

Gebruikersnaam schreef:Pff het lijkt wel of ik een mentale breakdown heb, nu op dit moment.. Eigenlijk haat ik verzamelen! Wat moet ik met deze shit?! 90% speel ik niet eens.. En dat is niet het erge, het erge is dat ik gewoonweg heel veel shit niet wil/kan weg doen..

De laatste keer dat mijn Mastersystem aan stond is inmiddels 2 jaar geleden ofzo, maar ja hé er zijn een paar spellen tussen die ik misschien ooit nog een keer wil spelen.. Fucking stupid, als je het mij vraagt. Het slaat nergens op. Maar toch denk ik dat ik spijt ga krijgen als ik deze console+ alle spellen (een stuk of 20 denk ik) zou verkopen. Door het aantal te zeggen, valt het ook weer mee. Vooral in de ogen van ''grootverzamelaars''

Ik heb wel shit proberen te verkopen.. Maar dan vind ik weer dat ik er te weinig voor terug krijg.. Ik vind het idee van een kosteloze verzameling (dwz je verhandelt games en verdient zo het aankoopbedrag van games die je hebt gehouden terug) leuk. Dus wil graag maximale winst als ik bepaalde setjes verkoop. Het zijn geen achterlijk hoge bedragen, vaak vraag ik de marktwaarde min 10% approx.

Ik heb veel liefde voor bepaalde consoles, vooral de Nes en de Snes dit vooral vanwege Castlevania en Megaman (Megaman 1 t/m 4 heb ik enkel though) En andere klassiekers natuurlijk. Dus die zou ik graag behouden natuurlijk en nooit weg willen doen. Dat vind ik ook niet erg, en heb ik geen haat aan.

Wat ik haat is dat ik ook shit wil hebben, puur voor het hebben.. Zo heb ik 2 Colecovision die het niet doen.. Maar gamen erop? Ja paar x gedaan, dan heb ik het ook wel weer gezien. Ik vind het meer van die (als vrienden langskomen bijvoorbeeld) ''dude check deze oude troep, lache man'' Zeg maar ik noem het een ''wtf moment'' creeeren bij mensen.

Dus ja... Ik vind het een probleem.. Ik moet mijzelf er toe zetten gewoon wat meer shit te verkopen die ik niet nodig heb/speel. Probeer te verkopen op Marktwaarde, het liefst hoger. Vanwege het financiele aspect, geen zin om alles in een rush terug te kopen. Alhoewel ik het gevoel heb dat dat nooit het geval zou zijn bij de Master system. Maarja... je weet maar nooit. Ik kan maanden niet spelen, maar dan toch ineens weer zo'n ''rush'' krijgen. Alhoewel ik dat nooit gehad heb met de mastersystem.

Anyway... Ik tik dit hele verhaal. Maar uiteindelijk moet men dit zelf oplossen.
Opzich kun je op deze manier van verzamelen geen bult aan vallen. Financieel zit t wel goed.
Misschien kan ik en /of master system topics helpen de spaarzame tijd die je hebt te steken in de betere master system games.
Als je 8 bit waardeert genoeg leuke speelbare games op. Weet niet welke 20 spellen je hebt?

Uiteindelijk moet je geheel zelf aanvoelen hoe je je verzameling behandeld, niks moet . En als je overtuiging is om in te perken kan dat altijd.
Als je niet veel hebt betaald, moet er vast wel een redelijk bod voorbij komen.

Ik heb ook soms grote sets met jaguar,SNES , Gamecube,N64 erbij.
Zitten echt leuke games bij. Maar heb sinds dag 1 met mijzelf afgesproken om het bij 1 merk te houden. Waarin het Sega fanboy jeugdsentiment de doorslag heeft gegeven
segatarian

07 aug 2019, 19:50

Sseb schreef:Ik ben wel eens uit de ban gesprongen met de aanschaf van enkele Mega Drive games (meer voor betaald dan ik zou willen) en dan met name de blue box games. Echter speel ik ze dan wel weer vrij frequent dus ergens zijn ze die prijs dan ook meer dan waard. Dingen als gesealde games of zelfs box protectors vind ik dan weer onnodig dus daar heb ik geen last van. Enkel Sonic & Knuckles zit in een protector maar de reden moge duidelijk zijn.
Vind alle items van karton in goede staat eigenlijk wel een box protector waard. Ik gebruik ze voor consoles, game Gear en 32x
Dreef

07 aug 2019, 19:57

Ik heb ook jarenlang last gehad van games kopen voor de heb.
Nu kan dat eigenlijk noodgedwongen niet meer omdat ik vader ben van twee dames van 1,5.
Dan heb je het geld voor andere zaken nodig.
En even een goede check in mijn financiële situatie heeft mij ook meer behoudend gemaakt.
Eigenlijk ben ik ook wel blij met deze situatie.
Heel af en toe koop ik nog een spelletje, en dan voelt het ook gerechtvaardigd als daar iets meer voor uitgeef.

Ik merk nu ik ben afgeremd dat ik ook meer kan genieten van mijn collectie.
En als ik tijd heb ook vaker de games daadwerkelijk speel.

Wat een lastige situatie Gebruikersnaam.
Succes met het vinden van een balans.
kingoftherain

07 aug 2019, 20:01

Begint ondertussen een praatgroep te worden.

- Hoi. Mijn naam is Rob. Op 't internet ook bekend als "kingoftherain", "rainking" of "stormvogel."
- Hallo, Rob.
- Ik...
- Rustig aan. Neem je tijd. Je bent hier bij vrienden.
- De laatste tijd ging 't best goed. Regelmatig offline. De PlayStation 4 begon al wat stof te verzamelen...
- Da's een echte achievement.
- Maar gister was 't weer zover.
- Je bedoelt...?
- Ja. Ik kreeg een pakketje binnen.
- Oh jee. En was 't er echt maar...?
- Nee. 't Waren er twee!
Afbeelding

Wooloo = love, Wooloo = life
Gebruikersnaam

07 aug 2019, 21:47

kingoftherain schreef:Begint ondertussen een praatgroep te worden.

- Hoi. Mijn naam is Rob. Op 't internet ook bekend als "kingoftherain", "rainking" of "stormvogel."
- Hallo, Rob.
- Ik...
- Rustig aan. Neem je tijd. Je bent hier bij vrienden.
- De laatste tijd ging 't best goed. Regelmatig offline. De PlayStation 4 begon al wat stof te verzamelen...
- Da's een echte achievement.
- Maar gister was 't weer zover.
- Je bedoelt...?
- Ja. Ik kreeg een pakketje binnen.
- Oh jee. En was 't er echt maar...?
- Nee. 't Waren er twee!
Hallo, mijn naam is Gebruikersnaam, en ik ben een verzamelaar.

Iedereen: Hallo gebruikersnaam. Zo is het wel weer grappig.

Ik heb mijzelf voorgenomen om wat spullen te verkopen, zo verkoop ik bijvoorbeeld mijn Nes projectje+ 5 games.
Ik ga nog meer uitzoeken wat wegmoet, ik ben zo'n type die dingen koopt om later weer te verkopen. Maar dat blijft vervolgens gewoon liggen/opgeslagen.. Dat moet stoppen. Daarom zet ik er nu een beetje vaart achter.

Het is niet dat ik superveel games en consoles heb ofzo, maar het is de mentaliteit wat het probleem is. En daar moet vroegtijdig aan gewerkt worden. Dat soort gedrag is zeg maar hoarder gedrag, tenminste dat denk ik.

Men koopt spullen, zogenaamd met het idee om te verkopen of te repareren, maar het komt er enkel nooit van en het blijft liggen.

Ook wil ik een nieuw project starten, het project is niet nieuw ofzo. Maar ik wil proberen hobby-matig te gaan handelen in games/consoles.

Ik wil bijvoorbeeld oude/defecte Nintendo's (zoals mijn projectje dus) kopen en weer oplappen om met winst door te verkopen. En zo, wil ik op deze manier mijn collectie bekostigen. Ik wil enkel niet een mega-grote verzameling, ik wil enkel de dingen kopen die ik echt ga spelen.

Ik begin dus eerst met wat dingen te verkopen waar ik zelf toch geen waarde aan hecht. En zo verder gaan handelen.

@Segatarian, thanks ik ben mij bewust dat er wel degelijk goede titles zijn voor de Master system. Ik weet niet alle spellen uit mijn hoofd, maar ik heb bijvoorbeeld Wonderboy the dragons trap, en Wonderboy in Monsterland (CIB btw) in mooie staat ook, had ik geluk mee. En de Mickey mouse spellen o.a. Als ik nog een spel wil, dan is dat Master of Darkness, omdat het Castlevania achtig is.

Over het verzamelen, ik kan het niet helpen dat ik de laatste tijd het gevoel heb dat het zo zinloos is. En dan bedoel ik vooral een complete set najagen bijvoorbeeld. Het dient geen doel, het is niet zo dat je een dikke pot met goud vind, of een miljoen wint. Het is puur het hebben, van de complete set speel je misschien 30/40 games.

Let op, ik wil echt niemand kwetsen hiermee. Ik vind het nog altijd mooi om te zien als iemand een complete collectie van games heeft. Ik vind de doosjes ook écht mooi.

Daarom wil ik het een beetje leuker maken voor mijzelf. Een paar stuivers verdienen met het handelen in games en consoles, dat maakt het voor mij een stuk leuker en dan heb ik ook het gevoel dat ik niet compleet nutteloos bezig ben. én ik bekostig mijn collectie door deze manier.

Ik hoop dat het mij redelijk gaat lukken. Het word immers steeds lastiger om goede deals te vinden. Misschien moet ik maar eens een gezocht advertentie plaatsen dat ik oude NES'en zoek voor reparatie.
HeatherGrace

10 aug 2019, 09:45

Gebruikersnaam schreef:Daarom wil ik het een beetje leuker maken voor mijzelf.
Verzamelen is een hobby en dat doe je in principe voor je eigen plezier. Misschien komen er momenten dan je jezelf bijna moet forceren om er iets mee/voor te doen, maar in mijn ervaring betekent dat dat je ergens anders plezier uit begint te halen. Was je voornamelijk bezig met Master System? Nou, misschien heb je ineens zin in Mega Drive. Laat jezelf lekker die keuze maken.

En we zijn misschien alle game-verzamelaars, we verzamelen stuk voor stuk heel verschillend. De één wilt een complete NES CIB set, de ander speurt naar de games die hij vroeger weg heeft gedaan.

Wat ik hier veel voorbij zie komen is de zin: "ik wil alleen nog games die ik echt ga spelen". Helemaal mee eens. Heb ik jaren geleden ook gedaan en ik wil niet weten hoeveel ruimte dat inmiddels gescheeld heeft. Voorkomt ook dat je op een dag weer met de bezem door je collectie heen moet, omdat deze vooraf al gefiltered is. :wink:
Laatst gewijzigd door HeatherGrace op 10 aug 2019, 17:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
OldSchool
Contacteer:

10 aug 2019, 10:13

[quote="HeatherGrace”]Wat ik hier veel voorbij zie komen is de zin: "ik wil alleen nog games die ik echt ga spelen". Helemaal mee eens. Heb ik jaren geleden ook gedaan en ik wil niet weten hoeveel ruimte dat inmiddels gescheeld heeft. Voorkomt ook dat je op een dag weer zo met de bezem door je collectie heen moet, omdat deze vooraf al gefiltered is. :wink:[/quote]

Op zich mee eens, al weet ik dat ik meer games koop dan ik kan spelen. Wat voor mij ook een factor is, is dat ik het de laatste paar jaren het vooral leuk vindt om in gezelschap te gamen. Dat doen we vaak bij mij thuis en ik vindt het dan leuk om voor zo’n avond een plan te maken. Voor mijn shizzle staan en een keuze te maken uit wat ik heb, vindt ik veel voldoening geven. Het helpt dan dat ik daarbij veel keuze heb. Ik ben graag de gastheer en wil mijn passie delen, soms zelfs als ik zelf niet eens mee game. Vier personen is ideaal voor een game avond, maar we zijn ook wel eens met meer, of de kids willen bijvoorbeeld mee doen. Dan trek ik me vaak terug en laat de anderen spelen. Ik ben dan al een plan aan het maken voor wat we gaan doen als ze de huidige game beu zijn en om iets nieuws vragen. Dat gastheerschap, zoals ik het dan maar even noem, daar zit voor mij dus tegenwoordig al een deel van de passie!

Of dat dan rechtvaardigt dat ik een kringloop over het algemeen plunder, weet ik niet, maar een beetje waanzin blijft het natuurlijk wel :).
waiwainl
Contacteer:

10 aug 2019, 12:35

Je weet dat het fout gaat als je het telefoonnummer van de pakketbezorger op speeddial hebt staan :-)

Maar zonder gekheid, je geniet er toch van? Elke keer dat je er langs loopt, kast/doos open doet en ziet welke gave objecten je allemaal hebt bemachtigt.

Zolang het past en de vrouw/vriendin niet gek wordt - lekker door gaan en aanwinsten posten om anderen op ideeën te brengen.
Bespeel de geschiedenis bij https://www.nationaalvideogamemuseum.nl in Zoetermeer.
HeatherGrace

10 aug 2019, 17:08

OldSchool schreef:Op zich mee eens, al weet ik dat ik meer games koop dan ik kan spelen.
Maar dat zie ik dan al weer als een ander ding. Dan is je hele collectie functioneel als een soort persoonlijk archief voor dit soort game-avonden die je host. Ooit kom je wel eens aan de titels die je oppakt toe, want het lijkt me dat je elke avond weer anders inricht.

Dus als je dan wat "crap titels" oppakt in de kringloop, is dat alleen maar geinig om eens uit te proberen! :laugh:
Afbeelding
Gebruikersnaam

11 aug 2019, 01:24

HeatherGrace schreef:
OldSchool schreef:Op zich mee eens, al weet ik dat ik meer games koop dan ik kan spelen.
Maar dat zie ik dan al weer als een ander ding. Dan is je hele collectie functioneel als een soort persoonlijk archief voor dit soort game-avonden die je host. Ooit kom je wel eens aan de titels die je oppakt toe, want het lijkt me dat je elke avond weer anders inricht.

Dus als je dan wat "crap titels" oppakt in de kringloop, is dat alleen maar geinig om eens uit te proberen! :laugh:
Ik was niet met vooral de Master system bezig, ik heb die al zo'n 2 jaar niet gespeeld en vind dat dan eigenlijk zonde/ te gek voor woorden, dat ik dat ding dan nog heb. Echter hem wegdoen (of andere consoles wegdoen) kan ik op een of andere manier niet.

Ik ben nu vooral met de NES bezig btw, is toch wel mijn favoriet denk ik, ik heb daar ook de meeste spellen voor. En dat zijn dus games die ik allemaal speel/gespeeld heb, met uitzondering van 3/4 spellen ofzo. Ik heb mezelf een doel voor ogen om sowieso alle klassiekers, en spellen die ik wil spelen te bezitten. Dat zijn voornamelijk Capcom/Konami titles (of varianten van Konami)

Zo heb ik laatst Little Nemo Dream master binnen gekregen, in mijn ogen een soort van hidden gem, dat vind ik ook leuk. Spellen hebben, waarvan de meeste mensen nooit gehoord hebben, maar die wel goed zijn.

Het handelen in games en consoles wil ik vooral gaan doen omdat het mij gaat helpen om het dus leuker te maken. Ik hoop daar een beetje leuk mee te gaan verdienen en zo dus voor mij (in mijn hoofd) het goed te praten wat ik doe. Ik heb geen last van een vriendin die vind dat ik er te veel in doe oid.

Het is dus puur voor mijzelf.
Jalf

19 aug 2019, 11:55

Ik zit momenteel ook in een fase waarin ik me ineens afvraag waarom ik in godsnaam zoveel geld uitgeef aan consoles en games die ik eigenlijk veel te weinig speel en die vooral veel te veel ruimte in nemen. Ik heb een nieuwe relatie en ben recent met mijn dochter bij mijn nieuwe vriendin getrokken. Dan ontdek je pas echt hoeveel spullen je eigenlijk echt hebt en vooral hoeveel je eigenlijk al jaren niet aangeraakt hebt.

Zij heeft twee dochters en ik eentje, dus er moest op zolder een slaapkamer gemaakt worden. Om een lang verhaal kort te maken, ik heb gewoon geen ruimte om al mijn spullen mee te nemen. Of ik moet het echt in verhuisdozen gaan doen en gaan stapelen, maar dat zie ik ook niet zitten. Ik heb mijn moderne consoles (+games) in de woonkamer staan en heb nu een soort van eigen hoekje op zolder met een bankje, een TV en mijn favoriete retro-consoles, dat ik op termijn nog wel leuk wil aankleden tot mancave(je), maar ik ga flink wat spullen verpatsen en ben van plan om in de toekomst veel gerichter te gaan verzamelen. Kwaliteit boven kwantiteit.

Ik zal vast niet de enige zijn bij wie het verzamelbloed kruipt waar het niet gaan kan en ik heb dan ook meer verzamelingen dan alleen games. Drie curver bakken vol CD's, een stuk of 100 LP's, een stuk of 100 Donald Duck en Dagobert Duck stripalbums, tientallen Stephen King boeken, jaargangen vol Donald Duck weekbladen, alle uitgaven van Ngamer, en veel retrogamer, edge en andere magazines. Ik kan alleen zo verdomd lastig afstand van dingen doen. De N64, GameGear, Saturn en Atari 2600 heb ik al de deur uit gedaan omdat ik er gewoon helemaal niet op speelde. Ondanks het feit dat ik nooit op die Atari had gespeeld en op de N64, Game Gear en Saturn samen waarschijnlijk ook nog geen 5 uur, ging me dat toch erg lastig af. Maar nu ze de deur uit zijn heb ik ze eerlijk gezegd nog geen seconde gemist. Zelfde geldt voor zo'n 40 kilo aan Power Unlimiteds waar de papierrecycling vast erg blij mee was. Een vriend van me heb ik blij gemaakt met een boodschappenkrat vol DVD's die ik ook zeker 10 jaar niet had aangeraakt.

Ook gaat het mes in de GameCube verzameling. Twee van de vier console varianten ga ik weg doen en ik wil terug van 120 games naar een stuk of 50 toppers/persoonlijke favorieten. Daar wil ik dan wel een Panasonic Q voor terug halen, een wavebird en nog een stuk of 5 games van mijn wishlist en dan is dat voorlopig klaar. Ook ga ik nog een CDi speler weg doen waarvan ik al was vergeten dat ik hem had en een grote bak vol kabels, 3rd party controllers en een lelijk eendje Game Boy. De PS2 en Xbox staan ook op de nominatie. Beide consoles zijn al zeker 5 jaar niet aan geweest...
Ik doe niet aan onderschriften.
koekiemonster
Contacteer:
eBay gebruikersnaam: Ruud_Luiten

19 aug 2019, 13:07

Wegdoen kan erg goed voelen, maar toch merk ik dat ik soms mijn Dreamcast, MasterSystem, Snes en vooral GBA-collectie toch wel mis. Ook al weet je dat je amper tijd hebt.

Ik heb nu een beperkt aantal planken ingericht en dat moet mijn collectie zijn. Niets meer, niets minder. Nadeel is dat het nu al niet pas en ik dis direct weer in de verkoop beland. Dat is wel even wennen.

Ander ding is de opkomst van digitaal. Ik denk dat ik verdeeld over mijn wiiu, 3ds, vita en Switch zeker 400 games digitaal heb. Flinke keuze en vrijwel geen fysieke ruimte. Dat was initieel even wennen, maar nu een godsend. Alles bij de hand en altijd beschikbaar. Dat voelt wel goed.

Mijn focus heb ik weten terug te brengen naar een aantal devices. Ook dat helpt de drang in bedwang te houden.
- portable-games.nl
Jalf

19 aug 2019, 15:32

Dat heb ik dus ook. De consoles die ik nu weg heb gedaan (of ga doen) zijn ook echt overbodig en waren eigenlijk een beetje impuls aankopen. Ik had bijvoorbeeld nog nooit op een Saturn gespeeld, dus heb hier eentje gekocht voor de fun met wat games. Conclusie; ik trek die graphics net zo goed als N64 en PSOne games. Niet! :) En ook gewoon te weinig toppers. Of peperduur. En dan speel ik ze waarschijnlijk alsnog niet haha.

Heb ook eens mijn SMS en groot deel van mijn SNES collectie weg gedaan en daar heb ik echt wel spijt van gehad. Mijn SMS collectie is nu inmiddels weer groter dan ie toen was, maar SNES games als Lufia, Breath of Fire, Final Fight, Act Raiser en Harvest Moon zijn inmiddels zo duur geworden dat ik die wel op m'n SNES mini download.

Ik heb me voorgenomen dat ik niet meer dan 70 euro betaal voor welke game dan ook. Ik koop ook geen limited editions meer. Daar gaan binnenkort ook flink wat van de deur uit. Neemt zo enorm veel ruimte in en ik doe er helemaal niks mee.. Ik heb LE's van games als Far Cry, Splinter Cell Conviction, Saint's Row, Bioshock 2 en Assassins Creed 3 liggen waarvan ik de games nauwelijks heb gespeeld en de items uit de LE nog nooit uit de verpakking heb gehad. En volgens mij zit ook nog eens geen hond er op te wachten omdat je 7 euro verzendkosten kwijt bent.
Ik doe niet aan onderschriften.
waiwainl
Contacteer:

20 aug 2019, 00:13

Jalf schreef: Ook gaat het mes in de GameCube verzameling. Twee van de vier console varianten ga ik weg doen en ik wil terug van 120 games naar een stuk of 50 toppers/persoonlijke favorieten. Daar wil ik dan wel een Panasonic Q voor terug halen, een wavebird en nog een stuk of 5 games van mijn wishlist en dan is dat voorlopig klaar. Ook ga ik nog een CDi speler weg doen waarvan ik al was vergeten dat ik hem had en een grote bak vol kabels, 3rd party controllers en een lelijk eendje Game Boy. De PS2 en Xbox staan ook op de nominatie. Beide consoles zijn al zeker 5 jaar niet aan geweest...
Ga je spijt van krijgen.. :sleep:
Bespeel de geschiedenis bij https://www.nationaalvideogamemuseum.nl in Zoetermeer.

Terug naar “Verzamelpraat”