[TK?] Gaming SCART Hub [+ interesse peiling + poll]

Alle games, consoles en merchandise die je graag wilt verkopen of ruilen.

Hoeveel SCART inputs is ideaal?

3
0
Geen stemmen
4
1
6%
5
0
Geen stemmen
6
3
18%
7
1
6%
8
1
6%
9
0
Geen stemmen
10
3
18%
11
0
Geen stemmen
12
0
Geen stemmen
13
0
Geen stemmen
14
8
47%

Totaal aantal stemmen: 17
Infragno
Marktplaats ID: 3831483
eBay gebruikersnaam: Infragno

[TK?] Gaming SCART Hub [+ interesse peiling + poll]

25 apr 2019, 15:23

Update 3: Nog maar 3 stuks V2… Bedankt iedereen :wink:

V2: €15,-

Update 2: Ik ben aan het opruimen. Ik heb nog 2 x V1 en 10 x V2. Nu met 5 euro extra korting.

V1: €5,-
V2: €15,-

Update: Ik wil graag van de voorraad af om ruimte te maken. Nog beperkt aantal beschikbaar.

V1: €10,-
V2: €20,-

----Origineel bericht:----

Beste mensen,

Oké lang verhaal...

Ik werd redelijk gefrustreerd doordat ik geen goedkope SCART-oplossing kon vinden van goede kwaliteit. Een Hydra is super, maar duur en knoppen drukken op bijvoorbeeld een Otaku switch vind ik niet fijn. Ik wil dat ding gewoon verstoppen in een kastje en klaar. Ik schakel toch maar 1 console tegelijk in (klik aan / uit), omdat ik niet wil dat alle die adapters stroom lopen te slurpen.

Ik had 2 SCART 5-weg verdelers; alleen als ik daar meerdere consoles op aansluit, dan schakelt (door pin 8) hij ook andere consoles in (daarnaast krijg ik op mijn CRT een half beeld door pin 8). Dus ik dacht; ik sloop pin 8 uit mijn SCART 5-weg verdelers, probleem opgelost. Ik schrok alleen van de slechte kwaliteit. Draadjes van de male SCART connector al helemaal verrot (bruin; geen koperkleur) Bleh! Op internet echt niks fatsoenlijks voor weinig... Dus toen heb ik besloten mijn eigen te ontwerpen!

Het is een degelijk en simpel ontwerp met 7 ingangen en 1 uitgang (kan nu mijn eigen monster scart kabel gebruiken). Er zitten diodes op lijn 8 zodat er niet meerdere consoles worden ingeschakeld en een DIP switch om lijn 8 helemaal uit te schakelen mocht je TV er niet mee om kunnen gaan. Ik heb een prototype en nog 9 printplaatjes over, dus ik kan er meer maken.

Nu vraag ik me af of er meer mensen zijn die dit ook ervaren of hebben ervaren en wellicht ook een simpele SCART hub willen kopen voor €25,-?

Mocht er genoeg belangstelling zijn, dan gaat de opbrengst naar een professioneel soldeer / desoldeerstation; zodat ik aan meer van dit soort projecties kan werken.

Graag antwoorden hieronder; ja / nee met motivatie. Tips en opmerkingen zijn van harte welkom. Daarnaast een poll of er misschien meer of minder SCART aansluiting op moeten.

Laatst gewijzigd door Infragno op 26 sep 2021, 20:28, 3 keer totaal gewijzigd.
retrogamebrothers
Contacteer:

Re: [TK?] Gaming SCART Hub [+ interesse peiling + poll]

27 apr 2019, 20:16

Toevallig heb ik net vorige week mijn GscartW binnen gekregen na ruim 8 maanden wachten... Helaas heeft die maar 8 inputs en dus eigenlijk te weinig voor mijn setup. Is wel meteen een pareltje van een switch!

Voor 25 euro ben ik zeker geïnteresseerd in dit project. Als je meer info hebt (of foto's) dan houd ik mij aanbevolen!
Afbeelding
Infragno

27 apr 2019, 22:24

Toevallig mijn prototype bordje meteen verkocht aan degene die mijn MX8000 kwam ophalen. Ik heb nog 9 prototype printplaatjes, maar ik moet even wachten tot de onderdelen weer binnen komen.

Inmiddels werk ik ook aan V.1; deze kan, naast hub, ook gebruikt worden als splitter; dus 1 input en 7 outputs, waarbij pin 8 in en uitgeschakeld kan worden per SCART poort. Daarnaast 2 x M6 gaatje op 200mm afstand, dus dan kun je hem eventueel achterop je TV monteren (als hij niet aan de muur zit) en als je VESA 200 hebt.

Productiekosten zijn nagenoeg gelijk. Ik zat na te denken over meerdere SCART poorten, maar ik denk dat 8 poorten op 1 bordje optimaal is qua prijs en productie. Indien je meer poorten nodig hebt kun je natuurlijk meerdere bordjes koppelen. (Zowel hub - hub als hub - splitter, etc.)

Ik zal binnenkort weer even een update doen. Tot die tijd worden reacties op prijs gesteld.
marxkemp
Contacteer:

27 apr 2019, 22:48

Heel interressant!
Infragno

03 mei 2019, 12:09

Gisteren nog twee kunnen maken. Hieronder een foto. Te koop voor 25 euro. Bij interesse stuur PB.

Afbeelding

In het midden een vergelijking met de crap die in die goedkope SCART verdelers zit.

Er zit geen behuizing omheen. Ik heb wat nopjes erop geplakt zodat de pinnen niet krassen op je meubels als je er een SCART stekker in drukt.

Momenteel wacht ik nog op nieuwe printplaten voor de tweede versie... Zal een update plaatsen zodra het kan.
removeduser
Koningsdag Koning 2018
Koningsdag Koning 2018

03 mei 2019, 13:40

Gaaf project. Hoe verhoudt deze zich tov een gscartsw?
retrogamebrothers
Contacteer:

03 mei 2019, 15:08

SuperFruitig schreef:[...]Hoe verhoudt deze zich tov een gscartsw?
Hier ben ik ook benieuwd naar. Schakelt deze bijvoorbeeld automatisch over naar een apparaat dat wordt ingeschakeld, of moet je dat handmatig doen?

Nogmaals, ik blijf geïnteresseerd. Dus als je versie iets meer definitief is, dan koop ik er zeker één van je!
Afbeelding
Sp33dFr34k

03 mei 2019, 16:14

retrogamebrothers schreef:
Hier ben ik ook benieuwd naar. Schakelt deze bijvoorbeeld automatisch over naar een apparaat dat wordt ingeschakeld, of moet je dat handmatig doen?

Nogmaals, ik blijf geïnteresseerd. Dus als je versie iets meer definitief is, dan koop ik er zeker één van je!
Dat lijkt me zeer onwaarschijnlijk als je naar de foto's kijkt, er zit geen chip in die de logica regelt, dus correct me if I'm wrong maar deze functionaliteit heeft hij niet.

Verder wel net design voor weinig en zal zeker beter zijn dan andere commerciële switches zoals bovenstaande pic ook laat zien.
Afbeelding
MrSirius
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

04 mei 2019, 01:03

Gaaf project! Ik heb zeker interesse!

Ik ben erg benieuwd naar de manier van schakelen. Belangrijkste verbetering lijkt mij toch wel iets van een simpele behuizing. Niets super fancy, maar puur ter bescherming van de plaat en contacten. Ik zou het prima vinden als hij daardoor net wat duurder wordt. .
Afbeelding
Kain is deified. The Clans tell tales of Him. Few know the truth. He was mortal once, as were we all.
Infragno

04 mei 2019, 12:39

Sp33dFr34k schreef:
retrogamebrothers schreef:

Dat lijkt me zeer onwaarschijnlijk als je naar de foto's kijkt, er zit geen chip in die de logica regelt, dus correct me if I'm wrong maar deze functionaliteit heeft hij niet.

Verder wel net design voor weinig en zal zeker beter zijn dan andere commerciële switches zoals bovenstaande pic ook laat zien.
Nee, Dit is een hele simpele hub.

Er is geen schakeling, daarom is het belangrijk dat je maximaal 1 console tegelijk inschakelt.

Voordelen / eigenschappen:
Betere kwaliteit als andere SCART boxen (o.a. output poort in plaats van zon goedkoop gesoldeerd rot kabeltje)

Aantal poorten (7 - 1)

PIN 8 geïsoleerd (zodat andere consoles geen 5V krijgen) en optie om pin 8 helemaal uit te schakelen indien je TV half beeld geeft)

Prijs (in vergelijking met professionele switches)

Geen voeding nodig

Je hoeft niet te schakelen / geen knoppen

Nadelen:
Max 1 console tegelijk inschakelen anders krijg je een collision.

Geen amplifier, sync stripper, etc, etc (niet zozeer een nadeel, maar je bent wel afhankelijk van de kwaliteit van je kabels)

...

Ik heb nu een paar prototypes. Deze werken prima uiteraard, anders bied ik ze niet aan. Daarnaast ben ik bezig met de volgende versie; deze kan ook als splitter gebruikt worden. Dus 1 input en 7 outputs, waarbij pin 8 per poort uitgeschakeld kan worden, als een of meerdere tv's niet om kunnen gaan met 5V.

SuperFruitig schreef:Gaaf project. Hoe verhoudt deze zich tov een gscartsw?
gscartsw is superieur in alle opzichten, echter is er geen competitie.

Ik heb mijn kabels gekocht via RetroGamingCables en alles wat ik nodig heb zit ingebouwd in deze kabels. gscartsw is awesome en ik zou er graag een willen hebben, maar realistisch gezien heb ik deze functies niet nodig, want dit zit in de kabels en ik schakel toch maar 1 console tegelijk in.
MrSirius schreef:Gaaf project! Ik heb zeker interesse!

Ik ben erg benieuwd naar de manier van schakelen. Belangrijkste verbetering lijkt mij toch wel iets van een simpele behuizing. Niets super fancy, maar puur ter bescherming van de plaat en contacten. Ik zou het prima vinden als hij daardoor net wat duurder wordt. .
Er is geen manier om te schakelen. Zie hierboven. Ik overweeg nog een behuizing...
removeduser
Koningsdag Koning 2018
Koningsdag Koning 2018

04 mei 2019, 14:24

Cool, thanks voor je info. Ik heb zelf een gscartsw, maar een maatje van me zocht nog een goeie switcher. Ik zal m eens vragen.
Infragno

04 mei 2019, 15:55

SuperFruitig schreef:Cool, thanks voor je info. Ik heb zelf een gscartsw, maar een maatje van me zocht nog een goeie switcher. Ik zal m eens vragen.
Top. gscartsw lijkt mij echt een geweldig product, echter vond ik het prijskaartje minder leuk. Vandaar deze oplossing.

Als het goed is dan heb ik dinsdag nieuwe printplaten binnen en zal ik kort daarop een update plaatsen.
toejam

04 mei 2019, 16:16

Zeer interessant en ik zou er zeker eentje willen. Hoe meer poorten hoe beter, heb nu op 14 poorten gestemd dan maar :)
Professional dabbler
Infragno

15 mei 2019, 11:44

Inmiddels is de eerste versie een feit...

Te koop voor €27,50:

Afbeelding

10 stuks op voorraad

De v1 is te gebruiken als hub of als splitter. Lijn 8 is onderling geïsoleerd, zodat de 5V op lijn 8 niet je andere consoles inschakelt. Met de 8 DIP switches kun je pin 8 uitschakelen, als je TV('s) moeite hebben met de 5V op lijn 8. DIP 1 is voor in hub mode (SCART 1 als output en 2 - 7 als input) en DIP 2 - 7 is voor in splitter mode (SCART 1 als input en 2 - 7 als output). Hij wordt geleverd met rubbertjes aan de onderkant zodat je geen beschadigingen maakt op je meubels. Er zitten 2 gaatjes in voor montage op 200mm afstand (VESA 200). Je kan hem achterop je TV monteren als je een TV hebt op een voet met VESA 200. Let op met boutjes aandraaien, gebruik eventueel een ringetje.

Ook heb ik nog prototypes te koop voor €25,-

8 stuks op voorraad

Het prototype is alleen te gebruiken als hub. Lijn 8 is onderling geïsoleerd, zodat de 5V op lijn 8 niet je andere consoles inschakelt. De printplaat van het prototype is iets dunner als de v1 en daardoor iets buigzaam. Bij het verwijderen van een scart stekker de scart connector op de printplaat vasthouden, zodat je de printplaat niet buigt (tevens adviseer ik dit ook te doen bij v1). Hij wordt geleverd met rubbertjes aan de onderkant zodat je geen beschadigingen maakt op je meubels. Er zitten montage gaten in; gebruik een ringetje als je hem monteert. Op verzoek kan ik eventueel een 3.5mm mini-jack voor audio-out erop solderen (dit is dan wel een kabeltje).
Sp33dFr34k

15 mei 2019, 12:12

Heel erg gaaf hoor.

Dus een korte samenvatting als ik bovenstaande doorlees:

- Schakelen bestaat niet, dus het is console aanzetten en beeld krijgen
- Kiezen tussen splitter of hub
- Geen adapter nodig
- Op te hangen aan de vesa mounts van je TV

Wat mij betreft geen grote nadelen t.o.v. de gscartsw maar toch zeker ook voordelen! Geen adapter, en hij is op te hangen, en dan de prijs! Nice man!
Afbeelding
Infragno

15 mei 2019, 12:50

Sp33dFr34k schreef:Heel erg gaaf hoor.

Dus een korte samenvatting als ik bovenstaande doorlees:

- Schakelen bestaat niet, dus het is console aanzetten en beeld krijgen
- Kiezen tussen splitter of hub
- Geen adapter nodig
- Op te hangen aan de vesa mounts van je TV

Wat mij betreft geen grote nadelen t.o.v. de gscartsw maar toch zeker ook voordelen! Geen adapter, en hij is op te hangen, en dan de prijs! Nice man!
Ja, klopt. Maar... De gscartsw schakelt alle pinnen uit van andere aangesloten apparaten en heeft ingebouwde componenten om beter beeld te krijgen met basic (RGB), kabels. Mocht je twee apparaten tegelijk aan zetten bij de gscartsw gebeurt er niks raars. En daarom ook het prijskaartje.

Ik wil graag zo open en eerlijk mogelijk communiceren. Mijn oplossing richt zicht op mensen die een goedkope en simpele oplossing zoeken en die al die extra's niet nodig hebben. Zet je twee apparaten aan, dan krijg je een scrambled beeld. Ik weet niet hoe gevoelige apparatuur (bijvoorbeeld een OSSC) hierop reageert en of dit schadelijk is voor de OSSC. Dus vandaar ook; zet maximaal 1 apparaat tegelijk aan. Vroeger (toen retro nog modern was) sloten de meeste mensen SCART apparatuur al zo aan en ik heb nog nooit gehoord dat hierdoor iets kapot ging. Ik denk dat er niks naars gebeurt, mocht je per ongeluk 2 apparaten inschakelen, maar ik heb voor de zekerheid een disclaimer ingebouwd. In theorie zouden aangesloten niet-ingeschakelde apparaten kunnen storen op het beeld om dat alle pinnen, behalve pin 8, onderling verbonden zijn. Ik heb mijn gezicht in het scherm gedrukt terwijl al mijn consoles aangesloten waren (uiteraard, maar 1 ingeschakeld) en ik kan geen verschil ontdekken met rechtstreeks 1 apparaat in de SCART poort van de TV.

Eventueel zou je meerdere scart hubs en splitters kunnen combineren. 13 input - 1 output of 7 input - 7 output, etc.
toejam

15 mei 2019, 16:34

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb afgelopen zaterdag een prototype opgehaald. Nog niet zoveel mee kunnen doen als ik graag gewild had maar de eerste indrukken zijn zeer positief. Ding doet gewoon wat het moet doen en dat voor een prijs die zeer aantrekkelijk is.

Ik heb allerhande kabels door elkaar, van retrogamingcables tot een custom PS1/PS2-rgb kabel met lightgun-poort en een hoop composite-blokjes. Alles werkt, alles ziet er meer dan prima uit. Ik heb na bovenstaande testsessie ook nog een Super Famicom via s-video aangesloten en ook dat werkt probleemloos. Als je iets gscartsw/w-hydra-achtigs wil maar dan wat simpeler is dit een dikke aanrader.

Op mijn verzoek is dat audio-out kabeltje er nog aan gemaakt wat je links boven op de foto ziet met het groene stekkertje. Is gewoon 3,5mm waarmee ik alles wat ik er op aansluit met 1 kabel naar de versterker krijg.
Professional dabbler
retrogamebrothers
Contacteer:

15 mei 2019, 18:12

Ik neem graag een V1 van je af! :thumbup1:
Afbeelding
Don Cannoli 79

18 mei 2019, 10:03

Ziet er goed uit !

Ik wil ook wel een V1 van je kopen.
Infragno

19 mei 2019, 17:38

Don Cannoli 79 schreef:Ziet er goed uit !

Ik wil ook wel een V1 van je kopen.
Privé bericht gestuurd
PascalP
Marktplaats ID: 0
eBay gebruikersnaam: peule_p

24 mei 2019, 09:00

Wow, mooi project zeg, simpel en doeltreffend.
Onverslaanbaar voor deze prijs! :thumbup:

Is dat ik al een gscartsw heb maar anders zou ik er ook eentje willen hebben :)
Don Cannoli 79

31 mei 2019, 13:48

De V1 versie heb ik inmiddels binnen en alles werkt perfect !
Ik heb er allerlei retroconsoles op aangesloten op CRT en Smart TV.
Ook heb ik m'n HD beamer via een scart/HDMI converter/upscaler erop aangesloten. Ook dat werkt perfect.

De V1 ziet er supernetjes uit en de gebruikte materialen zijn echt een stuk beter als scart-hubs die jer ergens anders koopt.

Zoals Toejam ook al zegt; Dikke aanrader !
Gebruikersnaam

06 jun 2019, 02:14

Wat is er mis met een gewone scartdoos die schakelbaar is? Die gebruik ik namelijk en is cheap, als ik een zie liggen in de kringloop neem ik het altijd mee. Meestal zijn dat 3-weg scartdoosjes.
Rarara wie zit er in die struiken als een ninja?
Kjeld
Koningsdag Koning 2019
Koningsdag Koning 2019

06 jun 2019, 13:44

Gebruikersnaam schreef:Wat is er mis met een gewone scartdoos die schakelbaar is? Die gebruik ik namelijk en is cheap, als ik een zie liggen in de kringloop neem ik het altijd mee. Meestal zijn dat 3-weg scartdoosjes.
Vooral heel veel kwaliteitsverlies in de video en de audio. In de audio zit vaak een ruis en de video kan helderheid verliezen, kleuren zijn uitgewassen etc. Ik zou goedkope scart switchers eigenlijk aan niemand aanraden.
Afbeelding
toejam

04 aug 2019, 20:55

Het gaat allemaal niet zo snel bij mij, maar ik ben een eind onderweg om alles aan te sluiten en in te richten. Ik heb de eerder getoonde SCART-switch inmiddels ook helemaal vol hangen en dat levert toch wat extra aandachtspunten op. Voornaamste is dat er verder geen shielding of andere tech achter zit die de signalen van elkaar scheidt. Dit viel als eerste op doordat de PS2 als enige nog een normaal volume kon produceren en alle andere audiosignalen heel zwak werden.

Maar ik merk nu ook dat doordat ik een aantal consoles via composiet heb aangesloten er erg veel storing op dat signaal komt. Dat uit zich vooral in oversaturatie van het beeld. Ik heb er een aantal uitgehaald en hier voor in de plaats echte RGB-kabels gepakt en dan wordt het probleem minder. De RGB-signalen zelf hebben overigens nergens last van die zijn gewoon prima.

Ik puzzel nog even verder om de optimale indeling van de zeven poorten te vinden, maar ga er al wel van uit dat ik nog een paar RGB-kabels ga kopen om het helemaal goed te krijgen.
Professional dabbler

Terug naar “Aangeboden”