Podcast 92: RetroGameFreak - het verhaal

Alles over onze uitzendingen en komende afleveringen.
removeduser
Koningsdag Koning 2018
Koningsdag Koning 2018

Re: Podcast 92: RetroGameFreak - het verhaal

05 dec 2018, 22:17

Godver die Catawiki grap was een pareltje.
removeduser
Koningsdag Koning 2018
Koningsdag Koning 2018

05 dec 2018, 22:20

Ter goede orde: ik vind het indrukwekkend hoe RGF in 10 jaar een dergelijke omzet heeft kunnen vergaren en kon me grotendeels vinden in de zakelijke mindset en aanpak die werden besproken in de podcast.

Ik heb enkel een pertinent bezwaar tegen bedrijven die zonder toegevoegde waarde zich ergens tussen plaatsen en daardoor enkel de prijs opvoeren.
Laatst gewijzigd door removeduser op 06 dec 2018, 14:01, 1 keer totaal gewijzigd.
ikk
Contacteer:

05 dec 2018, 22:40

Interessant om het is van de handelaarskant te horen. Wel frustrerend om te horen dat de prijzen inderdaad hoog gehouden worden doordat handelaars veel bij elkaar opkopen en om te horen hoeveel er naar het buitenland gaat.
Toch ben ik blij dat de handelaars er zijn zodat ik zelf geen tijd hoef te verspillen aan marktplaats/facebook verkopers en zeker weet dat werkt wat ik bestel, daar wil ik best een paar euro extra voor betalen.
Tom
Veteraan
Veteraan

05 dec 2018, 22:50

Goede aflevering weer mannen!

Ik Jeroen al staan bij die vrouw met die uitgeprinte foto :biggrin:

Ik kan me overigens wel vinden in eerlijk duurt het langst. Ik weet nog dat ik een aantal Nes consoles met games verkocht had aan Jeroen en hij mij twee keer het bedrag had gestort. Kan gebeuren natuurlijk dus maar even opgebeld om het hem te melden en het bedrag weer naar hem overgemaakt.

Over de service altijd te spreken geweest en jammer dat hij er mee stopt. Via Jur leeft RGF nog wel een beetje door dus dat is een mooi iets :)

Enige minpuntje is toch wel dat we wat weinig Niels hebben gehoord dit keer maar dat halen jullie volgende keer wel in!
removeduser
Koningsdag Koning 2018
Koningsdag Koning 2018

05 dec 2018, 23:01

Dat laatste stukje waar ze die orders doorlopen is echt top!
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

05 dec 2018, 23:05

SuperFruitig schreef:Dat laatste stukje waar ze die orders doorlopen is echt top!
Yup, kostelijk :lol:
JokerJur
Veteraan
Veteraan

05 dec 2018, 23:27

segatarian schreef: Ik vraag mij ook wel af, is het niet handig voor Jur om hier ook een opkoop topic te hebben?
Wie weet dat er zo nu en dan voor 2 partijen er een ok deal uit komt.
Ik doe dat bewust niet omdat ik denk dat veel verzamelaars dat als storend ervaren. Ik zie zo nu en dan wel iets en zoek dan persoonlijk contact! Echter, ik zie lang niet alles. Ik ben altijd zoekende dus mensen mogen altijd een mailtje sturen via de site. Ik maak graag deals met de Bashers omdat ik de meeste ken en vertrouw.

Hoofdpunt is dat ik bij de geboorte was van BB en ik vanuit principe nu niet ga lopen spammen met de shop. Als iemand me zoekt ben ik altijd te vinden!
Afbeelding
segatarian

05 dec 2018, 23:31

SuperFruitig schreef:
segatarian schreef: Wat jullie zeggen over dankzij de webshops, hebben verzamelaars ook een hogere waarde als ze zelf iets verkopen, is wel waar.
Dit is dus een totale circelredenatie. Als de marktwaarde niet wordt opgedreven door opkopers, is er geen enkele noodzaak om zelf 'te handelen'.
Ik val wel in het rijtje verzamelaars waar in de aflevering over werd gesproken.
Het kopen van setjes waar 1 of meerdere items nog niet bijzitten en de rest weer door verkopen.
Nu is het niet speciaal mijn doel, maar wel leuk als blijkt dat de dubbele van de set genoeg heeft opgebracht dat ik het item zo goed als voor niets heb gescoord, zonder een asociale prijs te vragen. Dit komt omdat er genoeg mensen zijn die niet van handelen houden en geen zin hebben in dubbele items en zo de hogere web shop prijs betalen.
aankoop ligt hoger maar verkoop ook, uiteindelijk niet zo'n probleem, als jij je verzameling nu gaat verkopen krijg je er leuke centen voor, zo zijn er ook genoeg mensen die in het verleden leuke rendementen haalden met woning bezit.
Ik doe het op kleine schaal en puur gefocust op mijn eigen verzameling.
segatarian

05 dec 2018, 23:36

JokerJur schreef:
segatarian schreef: Ik vraag mij ook wel af, is het niet handig voor Jur om hier ook een opkoop topic te hebben?
Wie weet dat er zo nu en dan voor 2 partijen er een ok deal uit komt.
Ik doe dat bewust niet omdat ik denk dat veel verzamelaars dat als storend ervaren. Ik zie zo nu en dan wel iets en zoek dan persoonlijk contact! Echter, ik zie lang niet alles. Ik ben altijd zoekende dus mensen mogen altijd een mailtje sturen via de site. Ik maak graag deals met de Bashers omdat ik de meeste ken en vertrouw.

Hoofdpunt is dat ik bij de geboorte was van BB en ik vanuit principe nu niet ga lopen spammen met de shop. Als iemand me zoekt ben ik altijd te vinden!
Ja dat is aan de ene kant wel begrijpelijk.
Maar het is wel goed dat leden dit weten.
Ruud
Koningsdag Koning 2017
Koningsdag Koning 2017
Contacteer:
eBay gebruikersnaam: nesfountain

05 dec 2018, 23:39

Mooi onderwerp.

Frankrijk is de laatste tien jaar wel als een raket omhoog gegaan. Er was een tijd dat ik vanaf ebay.fr weleens NES games kocht omdat die goedkoper waren dan hier. Ook nog een M82 opgehaald daar.

Die test van retroplayer kan ik me nog wel herinneren. Zat inderdaad een Mega Man 5 tussen.

Dat 12000 euro verhaal is wel bizar trouwens.
c4ke

06 dec 2018, 07:47

segatarian schreef:Ik val wel in het rijtje verzamelaars waar in de aflevering over werd gesproken.
Het kopen van setjes waar 1 of meerdere items nog niet bijzitten en de rest weer door verkopen.
Dit is inderdaad een veelvoorkomende methode dat gebruikt wordt door gamers/verzamelaars etc. Helemaal niets mis mee natuurlijk en maakt het prijstechnisch ook een stuk leuker. :-)

Zelf heb ik nog nooit een lotje gekocht vanwege die ene game die ik wou hebben om vervolgens de rest weer te verkopen en mijn onkosten weer naar nul te krijgen (geen geduld voor, haha). Ik heb gelukkig maar een klein lijstje met titels die ik gericht zoek op de retrobeurzen. Dit is nog aardig goed te doen wanneer je al die bakken met bijv. PS2 spellen loopt door te struinen. Soms wijk ik van mijn lijstje af, maar dat is meer omdat je ineens een onbekende titel tegenkomt waarvan je aardig goed kunt inschatten dat het een goede game kan zijn (een potentiele hidden gem zeg maar).
(。◕‿‿◕。)

~ NTSC/J Verzamelaar / Gameroom ~
segatarian

06 dec 2018, 11:38

@C4ke, ja zo heeft ieder zijn methodes.
Het heeft allebei zijn voor en nadelen, losse koop kan ik heel goed begrijpen. JE hebt vaak duidelijke foto's van het item en kan enigszins verwachten wat je ziet je ook in de zelfde staat krijgt.
Dat is met zoldervondsten vaak wel anders, dat blijft een verrasing. Soms ziet het er niet uit en soms is het nog in keurige staat.
Mijn meeste aankopen heb ik tot 2016 gedaan(haakt wel aan wat Jeroen zegt), daarna werd het heel moeilijk om nog goedkope deals te sluiten, veel particulieren adverteren sinds die tijd met web shop prijzen.

@superfruitig. Ik heb ook last gehad van webshops, zeker toen ze opkwamen dacht ik vaak aan dat ze mijn hobby verstierde.
Ook dat er zoveel naar andere landen is gegaan is wel jammer eigenlijk.
Maar er kwam ook het realisatie moment dat het nu eenmaal zo is, waar geld verdiend kan worden, word dit gedaan en zag in web shops ook wel een duidelijk signaal dat retrogaming populair is. En een populaire hobby hebben is op zich alleen maar gunstig voor verkoop en ruil.
In de begin jaren ging het zo hard en kon ik grote verzamelingen overkopen ,dat mijn doel was alles pal van sega te verzamelen, nu is wel duidelijk dat dit niet gaat gebeuren, de inkoop is te hoog geworden, maar nog steeds hamster ik alles wat ik nog niet heb, al is het FIFA 95.
Uiteindelijk zullen veel web shops en handelaren zich terug trekken als er niet meer genoeg verdient word, dus er komen waarschijnlijk wel weer tijden aan dat je voordelig kunt gaan kopen.
Jalf

06 dec 2018, 13:47

Een jaaromzet van een miljoen. Dat is toch serious business. Had ik niet verwacht. Tof om het verhaal te horen. Mooie anekdotes ook.
Ik doe niet aan onderschriften.
iStreet
eBay gebruikersnaam: Aerox_Boy_NL

06 dec 2018, 21:31

Zeer, maar dan ook zeer interessante podcast. Leuk om de kant van de verkoper een keer te horen
Afbeelding
Jalf

07 dec 2018, 11:27

Net even de hele podcast afgeluisterd. Mooi op het eind nog dat verhaal over die twee vuilniszakken met NES games. Dat is dus dezelfde zaak waar ik het in het kringloopwinkel-topic over had (die voor een prikkie een enorme verzameling (met oa NeogeoAes, 3DO en Jaguar boxed) van een overleden gast had opgekocht). Het trieste is inderdaad dat die medewerkers daar echt 0,0 kennis van zaken hebben. Als je vraagt naar een andere game dan FIFA of COD dan moet je serieus de titel spellen. En ook die eigenaar is eigenlijk een n00b op gamegebied. Hij heeft door de jaren heen natuurlijk wel wat opgestoken over prijzen, maar je hoeft hem niet te vragen wat een RPG nou precies is of met wie je speelt in Zelda of Metroid ofzo.

Een maat van me heeft daar een paar jaar geleden een mint en CIB Castlevania Vampire Kiss gekocht voor €50 euro toen die eigenaar nog niet de Ebay listings afspeurde. Had ie ook zo'n enorme partij ingeruild gekregen en gewoon alles op €50 geprijsd. Of het nou StarWing of Secret of Mana was. Dat was natuurlijk in een dag weg (op die common titels na). Tegenwoordig zet ie alles eerst op Marktplaats, want een fatsoenlijke website hebben ze zelf niet.
Ik doe niet aan onderschriften.
arjen1981
Animal Crossing Tour 2020

10 dec 2018, 10:24

Erg interessante aflevering zeg! Ik heb deze aan één stuk door geluisterd afgelopen zaterdag. Ik was vooral verbaasd over Finland en Noorwegen. Ik had echt geen idee dat zoveel die kant op ging. Ik ben eigenlijk ook weel heel benieuwd waarom RetroGameFreak zijn twee grote afnemers daar failliet zijn gegaan. Weet iemand ook nog waardoor deze failliet zijn gegaan?

Ik vond jullie discussies over wat wel en niet kan bij het scoren van die extreme deals ook erg vermakelijk. Daar kan ik mij erg goed aan relateren. Zelf ben ik daar ook heel praktisch in. Recent nog een boxed SNES collectie voor 1 euro per titel mee genomen. Dit was de vraagprijs en dan ga ik daar ook direct mee weg. Maar het is ook precies wat Niels zegt bij de Rob. Het is ook wat je er zelf voor over hebt. Ik zou ook niet veel meer dan 15 euro geven voor een losse Rob. Dat deze eigenlijk vele male duurder is interesseert mij niet. Ik koop eigenlijk ook nooit iets om later weer te verkopen. Zo pikte ik vorige week vier mooie XBOX titels op bij de kringloop. Er lagen nog veel meer die ik reeds had. Die laat ik dan ook graag liggen voor de volgende gelukkige. Soms neem je wat soms geef je wat.

Over 30 jaar zijn die fifa's overigens een fortuin waard :P Iedereen gooit ze nu namelijk weg want wat moet je er nu anders mee. Er zijn straks nog maar een paar over.
apie74

10 dec 2018, 17:17

Heerlijk! Deze hoort in de categorie beste BB Podcast thuis.

Geeft een mooi beeld achter de schermen van het handel/verzamel wereldje.
Afbeelding
dlbyvisual
Winnaar 10 jaar Button Bashers
Winnaar 10 jaar Button Bashers

10 dec 2018, 20:49

arjen1981 schreef:Erg interessante aflevering zeg! Ik heb deze aan één stuk door geluisterd afgelopen zaterdag. Ik was vooral verbaasd over Finland en Noorwegen. Ik had echt geen idee dat zoveel die kant op ging. Ik ben eigenlijk ook weel heel benieuwd waarom RetroGameFreak zijn twee grote afnemers daar failliet zijn gegaan. Weet iemand ook nog waardoor deze failliet zijn gegaan?

Over 30 jaar zijn die fifa's overigens een fortuin waard :P Iedereen gooit ze nu namelijk weg want wat moet je er nu anders mee. Er zijn straks nog maar een paar over.
Hij noemde zelf de opkomst van de mini's als grootste reden hiervoor.
arjen1981

11 dec 2018, 10:45

dlbyvisual schreef:
arjen1981 schreef:Erg interessante aflevering zeg! Ik heb deze aan één stuk door geluisterd afgelopen zaterdag. Ik was vooral verbaasd over Finland en Noorwegen. Ik had echt geen idee dat zoveel die kant op ging. Ik ben eigenlijk ook weel heel benieuwd waarom RetroGameFreak zijn twee grote afnemers daar failliet zijn gegaan. Weet iemand ook nog waardoor deze failliet zijn gegaan?

Hij noemde zelf de opkomst van de mini's als grootste reden hiervoor.
Ah toch wel dus.
arjen1981

11 dec 2018, 10:47

Ik merk ook wel aan mij zelf dat het verzamelen van bijvoorbeeld Switch of PS4 steeds relevanter is gaan worden. Kleine indie games die toch sneller fysiek uitkomen voor de verzamelaars. Voor mij gaat op dat ik daar nu meer aan uitgeef dan aan echte retro. Slim ook Jur om in die markt te springen.
removeduser
Koningsdag Koning 2018
Koningsdag Koning 2018

11 dec 2018, 11:22

arjen1981 schreef:Ik merk ook wel aan mij zelf dat het verzamelen van bijvoorbeeld Switch of PS4 steeds relevanter is gaan worden. Kleine indie games die toch sneller fysiek uitkomen voor de verzamelaars. Voor mij gaat op dat ik daar nu meer aan uitgeef dan aan echte retro. Slim ook Jur om in die markt te springen.
Ja joh. Lekker scalpen al die LR, LE en CE :thumbup1: Heerlijk.
apie74

11 dec 2018, 11:22

Denk dat in de toekomst de opkomst van mini’s, remakes op moderne systemen en andere vormen van emulatie de verzamelwoede bij de casuals nog meer gaat temperen. Emulatie was voorheen vn. voorbehouden aan nerds maar wordt steeds meer mainstream. Zo brengt Nintendo nu zelf al bijna gratis NES titels uit op de Switch en zullen ze dat ook wel met hun andere platformen gaan doen.

Waar misschien ook markt in zit zijn arcade (zelfbouw/tabletop) kasten qua verkoop/handel. Ben zelf op zoek naar een tabletop maar heb geen zin/tijd om zelf zon kast te bouwen. Het verbaast me eigenlijk dat ik zoiets nog niet op beurzen heb gezien. Of valt dit dan weer in het grijze gebied vanwege emulatie en is dit niet toegestaan op een beurs? Want je kan met een retropie in zon kast veel meer dan alleen arcade spellen spelen uiteraard.
Afbeelding
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

11 dec 2018, 13:04

apie74 schreef:Denk dat in de toekomst de opkomst van mini’s, remakes op moderne systemen en andere vormen van emulatie de verzamelwoede bij de casuals nog meer gaat temperen. Emulatie was voorheen vn. voorbehouden aan nerds maar wordt steeds meer mainstream. Zo brengt Nintendo nu zelf al bijna gratis NES titels uit op de Switch en zullen ze dat ook wel met hun andere platformen gaan doen.

Waar misschien ook markt in zit zijn arcade (zelfbouw/tabletop) kasten qua verkoop/handel. Ben zelf op zoek naar een tabletop maar heb geen zin/tijd om zelf zon kast te bouwen. Het verbaast me eigenlijk dat ik zoiets nog niet op beurzen heb gezien. Of valt dit dan weer in het grijze gebied vanwege emulatie en is dit niet toegestaan op een beurs? Want je kan met een retropie in zon kast veel meer dan alleen arcade spellen spelen uiteraard.
De laatste beurs waar ik ben geweest stond iemand met een hoop Pandora's Box tabletop setups. Was erg verleidelijk moet ik zeggen..
Galious
Moderator
Moderator

12 dec 2018, 15:22

Ik heb de podcast inmiddels helemaal af geluisterd. Erg vermakelijke én leerzame aflevering! Heb er met veel plezier en interesse naar geluisterd :)
nmkl pjkl ftmch
arjen1981

12 dec 2018, 20:22

SuperFruitig schreef:
arjen1981 schreef:Ik merk ook wel aan mij zelf dat het verzamelen van bijvoorbeeld Switch of PS4 steeds relevanter is gaan worden. Kleine indie games die toch sneller fysiek uitkomen voor de verzamelaars. Voor mij gaat op dat ik daar nu meer aan uitgeef dan aan echte retro. Slim ook Jur om in die markt te springen.
Ja joh. Lekker scalpen al die LR, LE en CE :thumbup1: Heerlijk.
Niet perse LE of CE. Er moet eigenlijk echt iets in zitten voor mij zoals een NGC controller bij smash wil ik voor een LE of CE gaan. En ik wou juist dat LR niet Limited was. Dan kon ik nog een paar goede titels halen :laugh:

Terug naar “Afleveringen en discussie”