Podcast 92: RetroGameFreak - het verhaal

Alles over onze uitzendingen en komende afleveringen.
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Podcast 92: RetroGameFreak - het verhaal

04 dec 2018, 21:00

Jeroen neemt ons mee in ruim 10 jaar ervaring als eigenaar van RetroGameFreak, de uitdagingen en kansen, wat het vraagt om een grote online webwinkel te runnen, hoe prijzen vastgesteld worden en zich ontwikkelen, de verhouding tussen webwinkels, zijn kijk op de retro bubbel, de boxprotectors en ook wat genante verhalen over het opkopen van games. Jur, die met Press-StartGames sinds enkele jaren ook een succesvolle webwinkel heeft, neemt een deel van RetroGameFreak over en kijkt vooruit naar hoe hij in een lastiger retroklimaat zijn onderneming wil laten groeien.

Als speciaal verzoek voor Jeroen vragen we of iemand de Europese (PAL-B) versie van Blades of Steel voor NES en/of Gameboy in seal en mint-condition wil verkopen.

SoundCloud
[soundcloud][/soundcloud]

Aflevering 92: RetroGameFreak - het verhaal

Info
Host: Michael
Duur: 3:18:58
Datum: 4 december 2018

Muziek:
Spoiler: weergeven
- Civilization VI (PC / Switch)
- Zelda Chill (Mikel / Gamechops)
- Saturday Night RPG (Vince DiCola)
Een directe link naar de MP3 vindt je hier.

.
toejam

Re: Podcast 92: RetroGameFreak - het verhaal

04 dec 2018, 21:25

Stipt negen uur, geen minuut aan gelogen :) Dank weer, ik ben zeer benieuwd
Professional dabbler
dlbyvisual
Winnaar 10 jaar Button Bashers

04 dec 2018, 23:19

Moet morgen heen en weer naar Twente. Mooi!
JokerJur
Veteraan
Veteraan

05 dec 2018, 10:23

Was een zeer leuk en natuurlijk gesprek, ik ga het ook weer even terug luisteren!
Afbeelding
Vaktix

05 dec 2018, 15:00

Ik ga er zo lekker aan beginnen!
Space? SPAAACE!
OldSchool
Contacteer:

05 dec 2018, 15:28

Ben halverwege. Tot nog toe erg interessant om ook de andere kant te horen (dus niet de verzamelaars kant die klaagt, maar de juist de verkopende kant).

Ik moet zeggen, met enigszins gemengde gevoelens. Ik heb respect voor de hoeveel werk het kost en de inzet die is gedaan om de (beide) webshops draaiende te houden. Maar als ik probeer te beseffen hoeveel RGF uit de markt heeft getrokken... Ik snap dat het doel van een onderneming winst maken is en dat daar inkoop bijhoort, maar toch steekt dat wel. En ik weet dat ik zelf ook een tijdje een (poging tot) webwinkel heb ondernomen, maar het is dan ook niet voor niets dat ik daar weer mee ben gestopt.

Mijn mening over het geheel is nog niet helemaal gevormd, maar ik ben dan ook nog maar pas halverwege :).
Tom
Veteraan
Veteraan

05 dec 2018, 15:52

Idem halverwege! Ik zit nu bij de Super Soccer excel sheet :biggrin:
koekiemonster
Contacteer:
eBay gebruikersnaam: Ruud_Luiten

05 dec 2018, 16:13

Complimenten voor vooral Jeroen, maar ook Jur. wat een bijzonder helder en open verhaal.

Succes Jur; een nieuwe rol als grotere speler op de retromarkt.
- portable-games.nl
Sseb

05 dec 2018, 17:28

Ik heb gisteravond naar de Podcast geluisterd en ergens kan ik mij wel herkennen in het verhaal dat sommige games na aanschaf maar een keer worden gespeeld en daarna stof staan te happen. Bij de RetroGameFreak heb ik in het verleden Probotector en the Adventures of Batman & Robin gekocht, toevallig twee games die langere tijd stof hebben staan happen. Al zal de moeilijkheidsgraad van beide games hier wel mee te maken hebben.
Leuk om eens de ins en outs van een online retroshop te horen.
removeduser
Koningsdag Koning 2018
Koningsdag Koning 2018

05 dec 2018, 17:40

Hoe is dat verhaal over die 5k aan NES games vs die XONE anders dan wat je al die 10 jaar gedaan hebt RGF?
segatarian

05 dec 2018, 18:07

Ik ben ook heel benieuwd naar deze uitzending.
Dynamike
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

05 dec 2018, 18:33

SuperFruitig schreef:Hoe is dat verhaal over die 5k aan NES games vs die XONE anders dan wat je al die 10 jaar gedaan hebt RGF?
Als je hem helemaal geluisterd hebt, heb je ook het verhaal van de NES en de R.O.B. gehoord denk ik. Wellicht zit daar een stuk antwoord in?
Afbeelding
Dynamike
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

05 dec 2018, 18:34

OldSchool schreef:Ben halverwege. Tot nog toe erg interessant om ook de andere kant te horen (dus niet de verzamelaars kant die klaagt, maar de juist de verkopende kant).

Ik moet zeggen, met enigszins gemengde gevoelens. Ik heb respect voor de hoeveel werk het kost en de inzet die is gedaan om de (beide) webshops draaiende te houden. Maar als ik probeer te beseffen hoeveel RGF uit de markt heeft getrokken... Ik snap dat het doel van een onderneming winst maken is en dat daar inkoop bijhoort, maar toch steekt dat wel. En ik weet dat ik zelf ook een tijdje een (poging tot) webwinkel heb ondernomen, maar het is dan ook niet voor niets dat ik daar weer mee ben gestopt.

Mijn mening over het geheel is nog niet helemaal gevormd, maar ik ben dan ook nog maar pas halverwege :).
Was de reden dat je niet doorgezet hebt met je webshop dat het inkopen bij je stak, zoals je het noemt of iets anders? En wat was reden dat je er eentje wilde beginnen?
Afbeelding
OldSchool
Contacteer:

05 dec 2018, 19:39

Dynamike schreef:Was de reden dat je niet doorgezet hebt met je webshop dat het inkopen bij jou stak? En wat was reden dat je er eentje wilde beginnen?
Ik ben begonnen, omdat ik altijd al een gamer ben geweest. Het had lange tijd redelijk stil gelegen, maar door de PSP kwam er een opleving. Dat systeem heb ik zoveel gespeeld, en kwam toen weer helemaal terug in het gamen. En toen kwam het nadenken: weet je nog vroeger? En toen pakte ik mijn oude spullen er weer bij (Gameboy Classic, Sega Mega Drive, PS1, C64). Ik heb altijd alles bewaard, dat hoarden zit in mij. Volgende stap was nadenken over wat ik vroeger altijd wilde hebben, maar nooit heb gehad. Ik heb veel plezier gehad van de Gameboy, maar keek altijd kwijlend naar de Game Gear advertenties. Toen besloot ik om die dingen aan te schaffen, gewoon om eens te zien en te beleven. Ik heb met drie kinderen een vol huis en had toen niet de intentie of de ruimte om te gaan verzamelen. Dus toen ik wat dingen had, leek het me leuk om het dan weer door te verkopen. Ik had de dingen dan gezien, even mee kunnen spelen, en met een beetje geluk maakte ik een beetje winst.

Toen ben ik de webwinkel gestart, gewoon om winkeltje te spelen. Ik werk mijn hele leven al in de retail, het leek me een leuke manier om er mee bezig te zijn en verschillende spel ervaringen op te doen. Ik heb de webwinkel een jaar of twee denk ik gehad. Ik keek op rommelmarkten en uiteraard marktplaats. Ik kocht dan dingen in en verkocht die door via de website of via marktplaats. Puur als hobby, ik hield een spreadsheet bij en stond zeg maar behoorlijk in het rood :). Het woord winst is dan ook ernstig relatief. Ik heb even overwogen of ik het serieus wilde gaan doen, maar er waren twee redenen dat dit niet gebeurde. De eerste: ik werd steeds meer verzamelaar. Ik beleefde aan heel veel dingen heel veel plezier en kreeg steeds meer moeite om van bepaalde dingen afstand te doen. De tweede reden: inkopen werd voor mij steeds moeilijker en duurder. Het voelde niet goed dat ik hogere prijzen moest gaan betalen én vragen. Ik was ook wel naïef denk ik. Ik weet nog dat ik voor iets van 40 euro een ColecoVision set kocht. Ik verkocht de ColecoVision zelf voor 55 euro o.i.d. aan niemand minder dan Jur. Die vertelde mij dat hij ze op eBay verkocht voor 110 of 119 o.i.d. Dit soort voorbeelden knaagden en maakte dat ik er minder plezier in kreeg. In eerste instantie had ik het gevoel dat ik het voor de lol deed en iemand blij maakte en er misschien zelf iets aan overhield. Als ik 110 euro zou gaan vragen, voelt dat niet meer lollig. Dit is trouwens niks ten nadele van Jur. Ik heb toen even kort mail contact gehad met hem en hij was vriendelijk en zelfs behulpzaam: hij zag op mijn site een Gameboy game staan voor onder de 10 euro die hij zelf verkocht voor 69 euro. Hij tipte me hier over.
Ondertussen werd ik dus ook meer verzamelaar. En daardoor merkte ik hoe webshops en veilingsites de prijs enorm opstuwde. Dat opende de naïeve ogen en maakte dat ik me er niet meer lekker bij voelde. Ik heb toen ook een youtube iets gekeken, waarbij ze een onbeduidende Gameboy game die voor 4 euro ging op eBay, opstuwde door alles zelf op te kopen en vervolgens telkens iets meer te vragen in de verkoop. In mijn ogen een absurde mogelijkheid. Kort gezegd: het voelde gewoon niet meer goed. Ik ben geen commerciële man, en kon het voor mezelf niet rechtvaardigen. Het gaf me een gevoel van iemand een poot uitdraaien. Je moet echt beseffen dat ik een mega drive set bijvoorbeeld voor 20 euro inkocht en voor 22,50 of 25 euro verkocht. Een Gameboy Color kocht ik in die tijd met een paar spelletjes voor 10 euro op een rommelmarkt en verkocht ik voor misschien 15 euro. Mijn doel was niet om mijn baan op te zeggen en me hierin te storten.

Ik doe nu puur voor de lol wel wat met bordspellen. Ik kom regelmatig in kringloopwinkels en dan koop ik complete spellen in en verkoop ik ze op marktplaats. Het winkeltje spelen zit blijkbaar toch in mij. Er is echter geen sprake van een bordspel bubbel en de meeste spellen verkoop ik door tussen de 4 en 10 euro. En geloof me, ik word er echt niet rijk van. Hier kan ik het wel rijmen. Ik doe het dus puur als hobby en zie me dan als een soort dienstverlener. Als jij iets specifieks zoekt, kun je het misschien bij mij vinden, zonder dat je zelf alle kringlopen en rommelmarkten af hoeft te lopen.

Man, het is een lang verhaal geworden. Samenvatting: ik ben er mee begonnen puur om alles een keer in mijn handen gehad te hebben, zonder een gameroom te hoeven aanleggen. Ik ben er mee gestopt omdat ik zelf wilde gaan verzamelen en omdat ik niet commercieel genoeg ben (en me een halve oplichter begon te voelen).

Dat maakt dus ook dat ik met gemengde gevoelens naar de podcast luister. Nogmaals, er wordt hard gewerkt voor de centen en daarvoor kan ik alleen maar respect hebben. Maar ik zou het zelf niet kunnen, omdat ik het gevoel heb anderen te benadelen. Als je hoort hoe agressief Jeroen inkocht, over de hoeveelheid aan voorraden waar over word gesproken... Dat getuigt van een zakelijk instinct, maar ook van het misbruik maken van je positie. Het is maar net vanuit welke hoek je het wil benaderen. Als laatste wil ik wel opmerken dat ik de opmerking van Jur hoorde, waarin hij vertelde dat hij de prijzen juist omlaag wilde krijgen, maar merkte hoe moeilijk dat bleek te zijn (oa na grote orders van Jeroen). Ik heb bij Jur sterk het gevoel dat het geen harde zakenman is, maar écht een man met passie. Ik zie ook echt dat zijn prijzen beduidend lager liggen dan vergelijkbare sites. Press-start is dan ook de enige webshop waar ik me wel eens schuldig heb gemaakt aan het kopen van games.
iStreet
eBay gebruikersnaam: Aerox_Boy_NL

05 dec 2018, 19:40

Dit is de eerste podcast die ik met zeer veel aandacht beluister. Heel interessant om de zakelijke kant te horen van Jeroen en Jur. Ik zit nu op 1uur en 37 minuten. Morgen weer verder luisteren :wink:
Afbeelding
segatarian

05 dec 2018, 19:46

Ben nu ook halverwege.
Open en eerlijk verhaal.
Wel goed om alles uitgelegd te krijgen vanuit webshop perspectief.
Wat jullie zeggen over dankzij de webshops, hebben verzamelaars ook een hogere waarde als ze zelf iets verkopen, is wel waar.
Was ooit eens bij Jeroen geweest om wat Nintendo items tegen sega items te ruilen.
Ik was toen al nieuwsgierig hoe het reilde en zeilde bij zo'n webshop.
Hij vertelde mij al de hoge prijzen van de Fransen en de Finnen en vertelde er ook bij dat de Sega master system goed liep in Finland.
Ben wel benieuwd of dat nu nog zo is? zover ik weet zijn er geen redelijke master system mini's te koop nog.

Ik vraag mij ook wel af, is het niet handig voor Jur om hier ook een opkoop topic te hebben?
Wie weet dat er zo nu en dan voor 2 partijen er een ok deal uit komt

Wat is de reden denken jullie dat een retro bubbel niet meer op kan vullen als deze leeg gelopen is?
Zou er niet opnieuw sentiment kunnen ontstaan rond pensioen leeftijd bijvoorbeeld? of game je dan gewoon helemaal niet meer.
removeduser
Koningsdag Koning 2018
Koningsdag Koning 2018

05 dec 2018, 20:39

Dynamike schreef:
SuperFruitig schreef:Hoe is dat verhaal over die 5k aan NES games vs die XONE anders dan wat je al die 10 jaar gedaan hebt RGF?
Als je hem helemaal geluisterd hebt, heb je ook het verhaal van de NES en de R.O.B. gehoord denk ik. Wellicht zit daar een stuk antwoord in?
Het is alleen afzetten als RGF het afzetten vindt?

Die hele 'discussie' over 'moraliteit' was lachwekkend imo. Wat een kwaliteitstuk rationalisatie en cognitieve dissonatie zat daar in zeg.

Sowieso was het een beetje een jankverhaal. 'Klagen' dat je onderneming veel tijd en energie kost en ondertussen in je eentje een mio omzet draaien. Echt insane dat je in je eentje een mio omzet draait (dat haal ik bij lange na niet niet met mijn onderneming), maar ga dan niet janken over je tijdtekort. Dat heet dan gewoon mismanagement.

Goede podcast wel. Ik heb er, ondanks mijn furieuze haat jegens niets toevoegende resellers, van genoten.
c4ke

05 dec 2018, 21:02

Inmiddels heb ik de gehele podcast beluisterd. Interessant om ook het verhaal vanuit het perspectief van de verkoper/reseller te horen.

Heb zelf bijvoorbeeld niet zo gauw stilgestaan bij de opkopers vanuit het buitenland en de invloed die dit heeft over het hanteren van de juiste prijs. Oftewel de sweet spot tussen niet te duur, maar ook niet te goedkoop ivm leegkoop richting het buitenland.

Ook de verhalen uit den ouden doosch die volgen na zo'n 2:12h hebben mij zeker vermaakt. :-)
Dynamike schreef:
Ik weet ook exact om welke winkel/persoon het gaat en ben van mening dat dit ook op een iets nettere manier (zoals in de podcast ook al wordt gezegd) afgehandeld had kunnen worden. Had de beste man een nieuwe console + 2e controller en wat extra games in ruil voor de NES games gegeven, en je kunt elkaar op een later moment nog recht in de ogen aankijken lijkt mij. Maar goed, dat is mijn persoonlijke opvatting. ;-)
(。◕‿‿◕。)

~ NTSC/J Verzamelaar ~
Tobascoman3

05 dec 2018, 21:08

Interssante en vermakelijke podcast met zowel jur als jeroen als gasten erg tof.

Ik ging overigens echt helemaal stuk dat jeroen als een soort van sinterklaas werd gezien op de beurzen destijds :lol:
dlbyvisual

05 dec 2018, 21:34

Fantastische aflevering. Wat een mooie gast - Jeroen. Super proffesioneel, slim en strategisch en ook nog eens goed hart. En veel gelachen. Complimenten voor deze episode.
dlbyvisual

05 dec 2018, 21:41

SuperFruitig schreef:
Dynamike schreef:
Het is alleen afzetten als RGF het afzetten vindt?

Die hele 'discussie' over 'moraliteit' was lachwekkend imo. Wat een kwaliteitstuk rationalisatie en cognitieve dissonatie zat daar in zeg.

Sowieso was het een beetje een jankverhaal. 'Klagen' dat je onderneming veel tijd en energie kost en ondertussen in je eentje een mio omzet draaien. Echt insane dat je in je eentje een mio omzet draait (dat haal ik bij lange na niet niet met mijn onderneming), maar ga dan niet janken over je tijdtekort. Dat heet dan gewoon mismanagement.

Goede podcast wel. Ik heb er, ondanks mijn furieuze haat jegens niets toevoegende resellers, van genoten.
Hahaha! Hoezo mag iemand niet klagen als hij een miljoen omzet maakt en dat het hem veel energie kost. Dit is pas lachwekkend. Helemaal dat je ook nog aangeeft zelf ondernemer te zijn. Dan weet je als geen ander hoeveel energie het kost om de tent te runnen en hoe essentieel goede motivatie hiervoor is. En een omzet van een miljoen zegt helemaal niets over de winst die hij er jaarlijks aan over hield.
removeduser
Koningsdag Koning 2018
Koningsdag Koning 2018

05 dec 2018, 21:45

segatarian schreef: Wat jullie zeggen over dankzij de webshops, hebben verzamelaars ook een hogere waarde als ze zelf iets verkopen, is wel waar.
Dit is dus een totale circelredenatie. Als de marktwaarde niet wordt opgedreven door opkopers, is er geen enkele noodzaak om zelf 'te handelen'.
removeduser
Koningsdag Koning 2018
Koningsdag Koning 2018

05 dec 2018, 21:49

dlbyvisual schreef:
SuperFruitig schreef: Het is alleen afzetten als RGF het afzetten vindt?

Hahaha! Hoezo mag iemand niet klagen als hij een miljoen omzet maakt en dat het hem veel energie kost. Dit is pas lachwekkend. Helemaal dat je ook nog aangeeft zelf ondernemer te zijn. Dan weet je als geen ander hoeveel energie het kost om de tent te runnen en hoe essentieel goede motivatie hiervoor is. En een omzet van een miljoen zegt helemaal niets over de winst die hij er jaarlijks aan over hield.
Als je een mio omzet draait met winsmarges van, wat zal t zijn, gemiddeld 30-40% (volgens mij ben ik dan nog voorzichtig) en je neemt geen mensen in dienst en blijft starrig 100u in de week werken dan kan ik je beklag over je overuren niet heel serieus nemen.

Daarnaast had ik het over 'klagen'.
Laatst gewijzigd door removeduser op 05 dec 2018, 21:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

05 dec 2018, 21:52

Ik kom trouwes opmerkelijk weinig aan het woord in de aflevering, maar de edit-tool is machtiger dan het woord ;)
dlbyvisual

05 dec 2018, 22:01

SuperFruitig schreef:
dlbyvisual schreef:
SuperFruitig schreef: Het is alleen afzetten als RGF het afzetten vindt?

Als je een mio omzet draait met winsmarges van, wat zal t zijn, gemiddeld 30-40% (volgens mij ben ik dan nog voorzichtig) en je neemt geen mensen in dienst en blijft starrig 100u in de week werken dan kan ik je beklag over je overuren niet heel serieus nemen.

Daarnaast had ik het over 'klagen'.
Met die winstmarges moet hij de rest van de onderneming ook betalen - geen netto winst. Volgens mij is deze gast juist het toonbeeld van niet klagen over overuren, gezien zijn trackrecord- hij heeft er nu alleen geen zin meer in gezien hij zijn piek heeft bereikt, de motivatie minder wordt en hij meer tijd wil besteden aan zijn gezin. Heel gezond lijkt me.

Terug naar “Afleveringen en discussie”