Het bezoek begint bij binnenkomst met een historische tijdslijn van computers. Deze tijdlijn kun je doorlopen en hangt naast elk item een goed geschreven en informatieve uitleg:
Beginnend bij analoge computers naar mainframes, de Commodore PET tot IBM en Apple pc's:
Naast al dit computer geweld loopt de PC BigBox verzameling van Anne Bras:
Voor mij zijn de highlight deze SSI titels:
De Wing Commander verzameling:
En de Duke collectie:
Helaas zijn de foto's van de vitrinekasten niet erg goed uit gekomen door de belichting maar des te meer reden om de collectie zelf eens te bewonderen. Zo was er nog een heel lang rek die ik niet eens op de foto heb gezet.
Loop je iets verder door kom je uit bij de Pong clones en de Philips Videopac/Magnavox Odyssey verzmeling en hier beginnen ook de opstellingen die je zelf kunt gaan spelen.
Daarna begint wel de echt fun. Voor mij althans want van Pong Clones en de Vidopac zwordt ik nog niet zo warm. Het gaat om vier lange gangen met game machines. Van home computers zoals de MSX, C64 en Amiga ga je naar de NES, MD, NeoGeo en uiteindelijk de PS4. Hier drie van die gangen in beeld:
Het lijkt overigens erg rustig op de foto's maar dat was het zeker niet. In de middag was het behoorlijk druk en stroomde veel mensen achter elkaar binnen. Nu was het ook de herfst vakantie maar lukt het zeker om anderen enthousiastelingen te vinden om een potje mee te spelen. Ik heb bewust op de foto's waar mogelijk gewacht tot mensen uit beeld waren (AVG). (Onder het zeil staan overigens nog een groot aantal items zoals arcade kasten die binnenkort opgesteld gaan worden.)
Wat stond er dan zoal in deze gangen om op de rode krukjes te gaan spelen:
Enkel de TurboGrafx16/PC Engine ontbrak maar de andere exoten zoals een Jaguar, 3DO, Amiga CD 32 en Neo Geo zijn present. In tegenstelling tot de vorige keer dat ik er was lagen er bij de systemen ook meer dan genoeg games om te proberen. Met name voor de populaire systemen liggen er zeker 10 tot 20 games naast. Dat vond ik zelf wel een tekortkoming van Awesome Space in Utrecht.
Tussen de speelplekken stonden nog een aantal bijzondere items en verzamelingen. Zoals deze Divers 2000 series CX-1 Dreamcast:
Of deze Meteal Gear ????? verzameling:
En ook eindelijk heb ik de multiplayer PacMan voor de GameCube met GameBoy link mogen spelen:
Nadat je de vier gangen door bent kom je in de open ruimte waar opnieuw veel game consoles staan opgesteld:
Gaaf opnieuw hier is de GameBoy link met 4 Swords Adventure:
Maar wat ik zelf het mooiste vind van het Museum is de andere kant van deze open ruimte:
En ook daar waren sinds mijn laatste bezoek een aantal prachtige nieuwe items toegevoegd. Zoals Daytona!!!! en Virtua Vighter 3:
Helaas konden we Daytona niet in multiplayer spelen omdat de stoel er de dag er voor was af gekomen. Maar dat is gelukkig een makkelijke fix. Operapion Wolf en Chase HQ blijven ook pareltjes.
Dan was er nog een mooie ruimte waar je de collectie van Anna Bras nog een keer in het echt kunt beleven:
Met een kantine met goede tosti's en een leuke shop waar ik later vandaag nog een post voor zal plaatsen in mijn pickups topic:
Al met al is het museum een geweldige plek waar onderuit zittend op 1 of 2 van de rode krukjes je een top dag beleefd:
Waar ik bij mijn eerste twee bezoeken de sfeer nogal karig vond, met name vergeleken met een Awsome Space in Utrecht. Was dit nu bij mijn derde bezoek wel omgeslagen. Het was er druk wat het gezellig maakt maar met name merkte ik dat de leegte ook wel was opgevuld met veel nieuwe items. Ik zou het Bonami SpelComputer Museum nu zelfs hoger waarderen dan Awesome Space. Een dikke 8. Dit vooral omdat er gewoon zo ontzettend veel te spelen is!