Bonami SpelComputer museum (Zwolle) - een verslag

Nostalgie! Alles vanaf de Atari 2600 t/m de Nintendo GameCube.
arjen1981
Animal Crossing Tour 2020

Bonami SpelComputer museum (Zwolle) - een verslag

28 okt 2018, 09:43

Gister waren wij in Zwolle bij het SpelComputer museum. Vast aan de meesten hier niet onbekend maar leek het mij leuk om een verslag te doen. Dit was mijn derde bezoek aan het museum maar viel dit keer op dat er veel nieuwe items waren.

Het bezoek begint bij binnenkomst met een historische tijdslijn van computers. Deze tijdlijn kun je doorlopen en hangt naast elk item een goed geschreven en informatieve uitleg:

Afbeelding

Beginnend bij analoge computers naar mainframes, de Commodore PET tot IBM en Apple pc's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Naast al dit computer geweld loopt de PC BigBox verzameling van Anne Bras:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Voor mij zijn de highlight deze SSI titels:
Afbeelding

De Wing Commander verzameling:
Afbeelding

En de Duke collectie:
Afbeelding

Helaas zijn de foto's van de vitrinekasten niet erg goed uit gekomen door de belichting maar des te meer reden om de collectie zelf eens te bewonderen. Zo was er nog een heel lang rek die ik niet eens op de foto heb gezet.

Loop je iets verder door kom je uit bij de Pong clones en de Philips Videopac/Magnavox Odyssey verzmeling en hier beginnen ook de opstellingen die je zelf kunt gaan spelen.

Afbeelding

Afbeelding

Daarna begint wel de echt fun. Voor mij althans want van Pong Clones en de Vidopac zwordt ik nog niet zo warm. Het gaat om vier lange gangen met game machines. Van home computers zoals de MSX, C64 en Amiga ga je naar de NES, MD, NeoGeo en uiteindelijk de PS4. Hier drie van die gangen in beeld:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het lijkt overigens erg rustig op de foto's maar dat was het zeker niet. In de middag was het behoorlijk druk en stroomde veel mensen achter elkaar binnen. Nu was het ook de herfst vakantie maar lukt het zeker om anderen enthousiastelingen te vinden om een potje mee te spelen. Ik heb bewust op de foto's waar mogelijk gewacht tot mensen uit beeld waren (AVG). (Onder het zeil staan overigens nog een groot aantal items zoals arcade kasten die binnenkort opgesteld gaan worden.)

Wat stond er dan zoal in deze gangen om op de rode krukjes te gaan spelen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Enkel de TurboGrafx16/PC Engine ontbrak maar de andere exoten zoals een Jaguar, 3DO, Amiga CD 32 en Neo Geo zijn present. In tegenstelling tot de vorige keer dat ik er was lagen er bij de systemen ook meer dan genoeg games om te proberen. Met name voor de populaire systemen liggen er zeker 10 tot 20 games naast. Dat vond ik zelf wel een tekortkoming van Awesome Space in Utrecht.

Tussen de speelplekken stonden nog een aantal bijzondere items en verzamelingen. Zoals deze Divers 2000 series CX-1 Dreamcast:

Afbeelding

Of deze Meteal Gear ????? verzameling:

Afbeelding

En ook eindelijk heb ik de multiplayer PacMan voor de GameCube met GameBoy link mogen spelen:

Afbeelding

Nadat je de vier gangen door bent kom je in de open ruimte waar opnieuw veel game consoles staan opgesteld:

Afbeelding

Gaaf opnieuw hier is de GameBoy link met 4 Swords Adventure:

Afbeelding

Maar wat ik zelf het mooiste vind van het Museum is de andere kant van deze open ruimte:

Afbeelding

En ook daar waren sinds mijn laatste bezoek een aantal prachtige nieuwe items toegevoegd. Zoals Daytona!!!! en Virtua Vighter 3:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Helaas konden we Daytona niet in multiplayer spelen omdat de stoel er de dag er voor was af gekomen. Maar dat is gelukkig een makkelijke fix. Operapion Wolf en Chase HQ blijven ook pareltjes.

Dan was er nog een mooie ruimte waar je de collectie van Anna Bras nog een keer in het echt kunt beleven:

Afbeelding

Met een kantine met goede tosti's en een leuke shop waar ik later vandaag nog een post voor zal plaatsen in mijn pickups topic:

Afbeelding

Al met al is het museum een geweldige plek waar onderuit zittend op 1 of 2 van de rode krukjes je een top dag beleefd:

Afbeelding

Waar ik bij mijn eerste twee bezoeken de sfeer nogal karig vond, met name vergeleken met een Awsome Space in Utrecht. Was dit nu bij mijn derde bezoek wel omgeslagen. Het was er druk wat het gezellig maakt maar met name merkte ik dat de leegte ook wel was opgevuld met veel nieuwe items. Ik zou het Bonami SpelComputer Museum nu zelfs hoger waarderen dan Awesome Space. Een dikke 8. Dit vooral omdat er gewoon zo ontzettend veel te spelen is!
OldSchool
Contacteer:

Re: Bonami SpelComputer museum (Zwolle) - een verslag

28 okt 2018, 11:35

Leuk om te zien! Ik ben er zelf nog nooit geweest!

Je noemt een paar keer Awesome Space, maar ik mis op jouw foto's wel het huiskamer gevoel wat er daar wel is. Onderuit zitten op die krukjes kijkt me uiteindelijk heel erg oncomfortabel.

Daar staat wel tegenover dat het er uit ziet als een overzichtelijke, complete opstelling van de historie van de videogames. Lijkt me zeer interessant. Binnenkort maar eens een tripje plannen.
Vaktix

28 okt 2018, 11:37

Ik ben er zelf nog nooit geweest, maar dit verslag wekt zeker mijn interesse. Het is minder museum-achtig dan ik had verwacht, maar desalniettemin genoeg om te zien en te doen.
Space? SPAAACE!
Swey

28 okt 2018, 11:43

Ben zelf een keertje geweest, erg leuk om alles te zien. Ik vond zelf de merchandise interessant, tot de super Mario tandenborstel aan toe. Beste waren de arcade kasten om te spelen, die zie je toch weinig meer tegenwoordig
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

28 okt 2018, 12:05

De eerste of tweede Button Bashers dag was bij het Bonami Spelcomputer museum, ik weet niet meer precies welke. Toen hadden we een Mario Kart Double Dash tournooi en een live opname van de podcast. Die PC bigbox collectie was er toen nog niet maar dat is wel een reden om naar het museum te gaan IMO.
arjen1981

28 okt 2018, 15:30

OldSchool schreef:Leuk om te zien! Ik ben er zelf nog nooit geweest!

Je noemt een paar keer Awesome Space, maar ik mis op jouw foto's wel het huiskamer gevoel wat er daar wel is. Onderuit zitten op die krukjes kijkt me uiteindelijk heel erg oncomfortabel.

Daar staat wel tegenover dat het er uit ziet als een overzichtelijke, complete opstelling van de historie van de videogames. Lijkt me zeer interessant. Binnenkort maar eens een tripje plannen.
Helemaal mee eens. En die sfeer mist ook echt wel in Zwolle als je het vergelijkt met Awsome Space.

Maar het maakt al een heel verschil met een jaar terug. Toen was het in Zwolle nog een stuk kaler. De reden dat ik de vergelijking maakte heeft te maken dat veel van ons in Utrecht waren ;)
Galious
Moderator
Moderator

28 okt 2018, 17:05

Mooi om te zien! Ik ben er nog nooit geweest, maar dat gaat zeker een keer gebeuren.
nmkl pjkl ftmch
Dynamike
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

28 okt 2018, 17:14

Ze hebben zoveel moois, maar er ontbreekt toch een groot "iets". En dat is sfeer, wat Oldschool ook al zei. Het is zo koud en kill, dat weerhoud mij ervan om er nog eens naar toe te gaan. Het is een grote ruimte met stellingen. Alles recht en naast elkaar. Dat is echt heel erg jammer.

Ook de plekken tussendoor waar je kan gamen nodigen niet uit om dat te doen. Het huiskamergevoel zou heel veel brengen. Gewoon een soort huiskamertjes naast elkaar waar je kan spelen of waarin zaken uitgesteld staan. Dat kan ook. Misschien hebben we makkelijk praten, maar als eigenaar zelf zou ik er naar kijken en toch iets gaan doen aan de factor "gezelligheid".
Afbeelding
gamegeschiedenis

28 okt 2018, 17:33

Ik vind die plekken tussendoor, waar ze je als bezoeker de vrijheid en vertrouwen geven dat je netjes met de spullen omgaat en zelf cartridges/floppu’s etc kan wisselen, wel tof. Verder is het een grote verzameling van toffe spullen, maar wel met weinig context er omheen. Als je als bezoeker zelf niet een achtergrond hebt hierin dan weet je eigenlijk niet waar je naar staat te kijken en wat de relevantie van iets is.
toejam

29 okt 2018, 13:44

Een mooi verslag, bedankt daarvoor. Er is zeker het nodige veranderd sinds ik daar 3 jaar geleden met mijn zoon was maar qua sfeer sluit ik me bij een aantal andere meningen aan dat het toch allemaal wat kil aanvoelt en daar lijkt niet veel veranderd te zijn. Het arcadegedeelte lijkt leger dan ik het toen ervaren heb. Waren toen nog wel een hoop lege stellingen die inmiddels zo te zien allemaal goed gevuld zijn.
Professional dabbler
Gozert
Veteraan
Veteraan
eBay gebruikersnaam: gozert

29 okt 2018, 14:06

Supertof! Bedankt voor het verslag! Als ik een keer in de buurt van Zwolle ben, wil ik zeker een keer langs gaan. Qua tentoonstelling lijkt het in ieder geval stukken uitgebreider dan het Nationaal Videogame Museum in Zoetermeer, al kun je daar weer wat beter zitten en lijkt de selectie arcade games wat uitgebreider.
Pius

29 okt 2018, 14:39

Mooi verslag. Het lijkt wel iets meer aangekleed te zijn dan tijdens de (tweede @Apenheul) Button Basher-dag. Er staat een indrukwekkende hoeveelheid spullen. Neemt niet weg dat ik vind dat de ruimte te groot is voor de hoeveelheid spullen. Als je de ruimte zou halveren zou je alles veel intiemer op kunnen stellen en ook veel makkelijker kunnen aankleden om sfeer te creëren. Ik bezoek vrij regelmatig musea, maar ik durf wel te zeggen dat dit als een van de meest "klinische" musea aanvoelt waar ik de afgelopen jaren ben geweest.

Dat bedoel ik niet vervelend, ik begrijp dat er veel tijd van de eigenaars in zit en dat zoiets opzetten veel van je geld en ziel/zaligheid kost. Maar ik denk dat het creëren van een goede sfeer ervoor zou zorgen dat mensen meermalen terug zouden komen. Ik ben op de vorige locatie in Ede 3x geweest, omdat dat echt intiem was (was gesitueerd in een omgebouwd woonhuis). Hier ben ik slechts 1x geweest met de button basher dag. Dat is zonde, want ik denk dat er een zeer breed publiek is voor dit type museum.
"Come back when you can put up a fight."
Tom
Veteraan
Veteraan

29 okt 2018, 14:49

Misschien kunnen ze het aankleden met wat leuke kleuren op de muren, en aparte ruimtes maken . Vooral grote ruimtes zorgen voor wat ongezelligheid denk ik
Jalf

29 okt 2018, 14:56

Ik wist niet dat ze tegenwoordig in Zwolle zaten joh. Ga er zeker eens kijken! Bedankt voor je verslag.

Ik begrijp dat je als museum zijnde liever investeert in je collectie dan in de aankleding, maar het oogt inderdaad meer als een magazijn dan als een museum. Was wel mooi geweest wanneer ze bijvoorbeeld een typische jaren 90 woonkamer hadden nagebouwd met een grote CRT TV. Of een nagebouwd Bart Smit winkelschap uit 1996 ofzo. Maar goed, ik oordeel nu op basis van wat foto's. Misschien niet helemaal fair. Ga het binnenkort met eigen ogen bekijken...
Ik doe niet aan onderschriften.
OldSchool
Contacteer:

07 nov 2024, 12:03

Ik ben hier inmiddels wel een keer geweest. Ik denk twee jaartjes terug? In vergelijking met de foto’s hier is er wel veel veranderd, in positieve zin. De grote hal is nog steeds de grote hal, maar wel met een duidelijk tijdsloop, waarin je de historie volgt. Daarnaast was het veel voller dan hoe je op de foto’s hierboven ziet. Dat doet toch ook al iets met de sfeer, in positieve zin. Maar het beste blijft toch de Arcade hal. Die was ook veel voller en sfeervoller dan op de foto’s. Ze hebben er toch echt wel moeite in gestoken.

Al met al zou ik er graag weer eens heen gaan. Meeting anyone?

Misschien is dit extra motivatie:
https://computermuseum.nl/evenementen/t ... -titulaer/
Joey
Veteraan
Veteraan

07 nov 2024, 15:37

Is wel een stuk centraler dan Awesome Space in ieder geval, ik ben voor!
Afbeelding
Fing3r

07 nov 2024, 16:15

Ik zou hier best eens willen afspreken voor mij ook alweer een paar jaar geleden dat ik er ben geweest, al denk ik dat Awesomespace wel gezelliger is.
AfbeeldingAfbeelding
Pius

07 nov 2024, 19:59

Ondanks dat ik het de laatste keer dat ik er was de sfeer vond hebben van een Oost-Duits ziekenhuis wil ik er zeker nog een keer heen. Count me in!

Verstuurd vanaf mijn Pixel 6a met Tapatalk

synergy
Winnaar Gameroom Award 2018
Winnaar Gameroom Award 2018

07 nov 2024, 20:36

Pius schreef:
07 nov 2024, 19:59
Ondanks dat ik het de laatste keer dat ik er was de sfeer vond hebben van een Oost-Duits ziekenhuis
:lol: :lol: :lol:
Ja dat klopt wel inderdaad. De aankleding kon (toen) wat gezelliger daar. Ik ben daar een paar jaar geleden geweest met m'n zoontje en die vond het wel interessant allemaal, met name die samurai arcade game met zo'n motion control zwaard (ben de naam even kwijt).
OldSchool
Contacteer:

07 nov 2024, 21:14

Die grote hal blijft natuurlijk een grote hal. Maar die Arcade maakt het natuurlijk. Het is leuk om het museum gedeelte even te doorlopen, maar dat hebben we toen in uur of misschien 1,5 uur gedaan. Voor het eerst gespeeld op een Vectrex, bijvoorbeeld. Maar in de Arcade hebben we toen de rest van onze tijd doorgebracht. En die zag er toch wel uit als een arcade. Niet met die grote lege ruimtes hierboven op de foto.

Misschien 15 maart hier afspreken in plaats van Awesome Space? Of gaan we voor drie bb dagen en pakken we bijvoorbeeld een weekend in januari voor een extra meeting?
Pius

07 nov 2024, 21:32

Ik vind alles prima. Rijd met liefde en plezier naar Zwolle hoor. Wel leuk om een andere setting te pakken. Hoe leuk awesome space ook is.

Verstuurd vanaf mijn Pixel 6a met Tapatalk

Fing3r

07 nov 2024, 21:51

Ik vind beide opties prima, heb de vorige moeten missen dus voor mij blijft het sowieso een flinke poos geleden 😁
AfbeeldingAfbeelding
OldSchool
Contacteer:

07 nov 2024, 23:19

Ik heb net even wat foto’s op gezocht. Ik was er in december 2019. Maar toen waren er geen grote lege hallen. De Arcade had blauwe vloerbedekking en meer van dat soort verschillen.

Ben ik überhaupt wel op dezelfde plek geweest? Of zijn de foto’s op de website van hen ook gewoon verouderd?
arjen1981

08 nov 2024, 09:01

Deze foto's zijn nog van de oude locatie naast het station. Ik ben er recenter ook nog een keer geweest. Ze zitten nu op het industrieterrein. Ik was dit verslag ook helemaal vergeten ;)

Maar inderdaad de nieuwe locatie is een stuk beter aangekleed. Het zijn kleinere ruimtes met hallen er tussen. Ze hebben heel wat kasten staan. En ook mooie setups voor 4 spelers naast elkaar.

Het Oost-Duits ziekenhuis is er wel af
OldSchool
Contacteer:

08 nov 2024, 13:11

Ah, mooi. Want die Arcade had echt wel de sfeer van een oude Arcade. Mooi dat die er dan nog steeds is.

Terug naar “Retro gaming”