Welke games speel je momenteel?

Games & systemen van nu en de toekomst (incl. PC en mobile).
Gebruikersavatar
Mark
Locatie: Zoetermeer
Berichten: 4214
Lid geworden op: 22 dec 2013, 13:40

Re: Welke games speel je momenteel?

20 aug 2025, 15:49

Afbeelding
Adventure Island voor de Famicom. Hier gepost in het aanwinstentopic; Famicom gekregen van m'n ouders voor m'n verjaardag. Best wat spellen geprobeerd, maar op de een of andere manier heeft deze me toch het meest gegrepen. Zeker al een poging of 20 - 25 gedaan (misschien wel meer), maar nog niet verder dan 3-1 of 3-2 gekomen.

Ik heb als regel voor mezelf dat ik geen walktroughs lees, maar de pagina op wikipedia mag altijd wel van mezelf (da's altijd meer meta dan in-game tips). Ik zag dat er 8 werelden waren, hemeltjelief. Dat wordt nog een flinke kluif als die ooit in mijn boekje met uitgespeelde games moet komen. Wikipedia vertelde ook: It is widely regarded as one of the most difficult NES games. Heb ze lang niet allemaal gespeeld, maar uitdagend is het zeker. Kost ook geen drol trouwens, voor < €5 haal je 'm uit Japan.
Gebruikersavatar
arjen1981
Animal Crossing Tour 2020
Animal Crossing Tour 2020
Berichten: 8914
Lid geworden op: 02 jan 2014, 10:25

Re: Welke games speel je momenteel?

20 aug 2025, 16:50

Adventure Island is een prachtige serie. Wonder Boy natuurlijk ook, maar ik heb vooral genoten van Adventure Island 1 & 2. Dit was het spel dat mijn vrouw vroeger op een Famicom clone speelde. Toen ik haar voor het eerst emulatie liet zien wist ik niet wat ik zag. Ze is erg goed en er zit nog veel in het geheugen. Het is ook best een lange game.
Gebruikersavatar
KillingRaptor
Locatie: Izegem, België
Berichten: 24697
Lid geworden op: 18 dec 2013, 22:15

Re: Welke games speel je momenteel?

20 aug 2025, 20:36

Ik speel nu God of War II maar dan wel de HD remaster op PS3. De eerste heb ik al meerdere keren doorgespeeld op PS2 maar dit tweede deel dus nog nooit. En ja, hij is terug erg vet hoor! Ik denk eerlijk gezegd dat ik deze God of War games ook liever speel dan de nieuwe delen, van die nieuwe heb ik enkel de eerste gespeeld weliswaar. Zeker wel goed hoor maar de oude delen zijn toch nog meer mijn ding.

Afbeelding
Gebruikersavatar
kingoftherain
Locatie: Puttershoek
Berichten: 6670
Lid geworden op: 03 mar 2019, 16:33

Re: Welke games speel je momenteel?

20 aug 2025, 21:37

Tof dat je die voor het eerst mag ervaren. Die opening is zo enorm gaaf.
Afbeelding

Wooloo = love, Wooloo = life
Gebruikersavatar
KillingRaptor
Locatie: Izegem, België
Berichten: 24697
Lid geworden op: 18 dec 2013, 22:15

Re: Welke games speel je momenteel?

20 aug 2025, 21:52

kingoftherain schreef:
20 aug 2025, 21:37
Tof dat je die voor het eerst mag ervaren. Die opening is zo enorm gaaf.
Ja dat zeker! Zit nu wel al een heel stuk verder. Gisteren Euryale verslagen.
Gebruikersavatar
kingoftherain
Locatie: Puttershoek
Berichten: 6670
Lid geworden op: 03 mar 2019, 16:33

Re: Welke games speel je momenteel?

20 aug 2025, 21:55

Ik moet bekennen dat ik het eerste spel meerdere keren heb uitgespeeld, maar deel 2 en 3 maar één keer, dus ik weet eerlijk gezegd niet meer wie dat is of wat voor gevecht dat was.
Afbeelding

Wooloo = love, Wooloo = life
Gebruikersavatar
Zach
Berichten: 1382
Lid geworden op: 05 jul 2017, 22:29

Re: Welke games speel je momenteel?

23 aug 2025, 13:35

Final Fantasy V

Alle mainline FF uitgespeeld behalve III en V. V is nu aan de beurt en ben er al een paar weken af en aan mee bezig. Super leuke RPG en zit helemaal in the job system. Eerst vrij moeilijk inkomen, maar nu gaat het als een speer. Verhaal is minimaal, maar vind het wel dik in orde. Spoelt de nare smaak van alles na FF XII even weg.
Laatst gewijzigd door Zach op 23 aug 2025, 17:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
kingoftherain
Locatie: Puttershoek
Berichten: 6670
Lid geworden op: 03 mar 2019, 16:33

Re: Welke games speel je momenteel?

23 aug 2025, 13:49

Zach schreef:
23 aug 2025, 13:35
Spoelt even de nare smaak van alles na FF XII even weg.
Alsof ik mezelf hoor zie praten. :tongue2:
Afbeelding

Wooloo = love, Wooloo = life
Gebruikersavatar
Kennie
eBay gebruikersnaam: ken79b
Locatie: Minden, DE
Berichten: 238
Lid geworden op: 21 nov 2014, 16:20

Re: Welke games speel je momenteel?

23 aug 2025, 23:55

Ik ben inmiddels een week of 3-4 bezig met de Saturn versie van Symphony of the Night. Met DeepL en ChatGPT aan mijn zijde vind ik dit echt een van de tofste games voor home consoles ooit gemaakt. De muziek, de sfeer, de battles, de puzzles, het zit geniaal in elkaar. Ik ben ooit aan de Playstation versie begonnen, maar nooit uitgespeeld of heel ver gekomen. Met mijn "nieuwe" CRT TV en Saroo is het heerlijk spelen. Ik heb hem ook gewoon besteld op Ebay van iemand uit Japan. Wat een vette shit.
Afbeelding
Gebruikersavatar
arjen1981
Animal Crossing Tour 2020
Animal Crossing Tour 2020
Berichten: 8914
Lid geworden op: 02 jan 2014, 10:25

Re: Welke games speel je momenteel?

24 aug 2025, 10:38

Er zijn ook prachtige projecten gaande:

https://gbatemp.net/threads/castlevaina ... ks.626640/

Er zijn versies gepoort naar Meg Drive en Snes

En vorig jaar speelde ik zelf de PSX versie met de PSP mod. Dan heb je ook Maria en de andere PSP features maar met de juiste PSX graphics.
RobertKR
Berichten: 191
Lid geworden op: 15 jan 2024, 23:47

Re: Welke games speel je momenteel?

28 aug 2025, 12:39

Kennie schreef:
23 aug 2025, 23:55
Ik ben inmiddels een week of 3-4 bezig met de Saturn versie van Symphony of the Night. Met DeepL en ChatGPT aan mijn zijde vind ik dit echt een van de tofste games voor home consoles ooit gemaakt. De muziek, de sfeer, de battles, de puzzles, het zit geniaal in elkaar. Ik ben ooit aan de Playstation versie begonnen, maar nooit uitgespeeld of heel ver gekomen. Met mijn "nieuwe" CRT TV en Saroo is het heerlijk spelen. Ik heb hem ook gewoon besteld op Ebay van iemand uit Japan. Wat een vette shit.
Ik heb hem gehad, jaren geleden toen de game nog niet heel oud was. In beide versies heb ik de maximale map percentage gehaald.

Het is zeker een topgame, maar naast de PSX versie mist het transparante effecten, is er veel slowdown, gare laadtijden om de map op te roepen etc. Hij is in de aanleg slechter, wel heeft ie een character select in new game+, met Richter en Maria en de extra gebieden hoewel deze in principe nutteloos zijn al is die garden met vampire killer nog wel leuk.

Maria is heerlijk broken. Maar Richter eigenlijk ook. Die modes speel je zo uit.

Wat de Saturn versie voor mij beter maakte was uiteraard de controlpad, en de extra hand voor items. Ik kon er de special moves veel makkelijker uit krijgen.

De beste versie zou een mix van deze 2 zijn. Dus de authentieke VA en dialogen en alle extras met de graphics van de PSX.
Gebruikersavatar
arjen1981
Animal Crossing Tour 2020
Animal Crossing Tour 2020
Berichten: 8914
Lid geworden op: 02 jan 2014, 10:25

Re: Welke games speel je momenteel?

28 aug 2025, 15:50

Voor mij is de Saturn versie juist een no go omdat de aspect ratio / resolutie niet klopt. Dat stoort mij enorm. Maar gelukkig is dit met de fan projecten opgelost.
Gebruikersavatar
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:
Locatie: 's-Hertogenbosch
Berichten: 19716
Lid geworden op: 16 dec 2013, 11:31

Re: Welke games speel je momenteel?

29 aug 2025, 00:08

Deep Rock Galactic
Afbeelding

Dankzij wat nieuwe contacten speel ik bijna elke avond een online co-op game via Steam, en deze week was Deep Rock Galactic de nieuwe aciviteit. Ik begrijp nu wat ze met extraction shooter bedoelen; samen met 3 anderen daal je af in tunnels en grotten opzoek naar bepaalde waardevolle mineralen en artefacten waarbij regelmatig waves aan vijanden jou en je team overspoelen. En net wanneer je denkt klaar te zijn moet je onder tijdsdruk terug naar het dropship om de mineralen af te leveren.. en dan gaat het mis. Iemand schreeuwt om hulp en moet gereanimeerd worden, maar de tunnels lopem vol met nare vijandige insekten, miaachien kun je een tunnel graven maar is er wel genoeg tijd? Ieder level is totaal anders, telkens heb je een andere missie, en tussen missies door kun je ook nog allerlei perks en wapens upgraden. I dig this!
Gebruikersavatar
OldSchool
Contacteer:
Berichten: 7777
Lid geworden op: 05 feb 2017, 20:40

Re: Welke games speel je momenteel?

29 aug 2025, 11:09

Gisteren eindelijk weer verder met Shin Megami Tensei V: Vengeance. Voor ik op vakantie ging begin juli was ik bij de laatste eindbaas. Maar dat is een pittige. Gisteren weer een poging gewaagd en ik kwam erg dichtbij, maar bijna mijn hele party werd ineens gedood en daarna kon ik geen vuist meer maken. Hij gaat namelijk healen als je over de helft van zijn healt damage hebt gedaan. Daarna maar weer gaan grinden. Straks effe weer een level omhoog halen en dan doe ik weer een nieuwe poging. Het moet toch een keer gaan gebeuren, want eerlijk gezegd wil ik iets nieuws gaan spelen (Live a Live).
Gebruikersavatar
LesserMagic
Berichten: 2719
Lid geworden op: 25 okt 2015, 11:02

Re: Welke games speel je momenteel?

29 aug 2025, 12:52

Afbeelding

Leuke, storydriven turnbased RPG. Bijna 9 uur in 1 dag, dat zegt wel genoeg, denk ik.
- +. - 066
Gebruikersavatar
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:
Locatie: 's-Hertogenbosch
Berichten: 19716
Lid geworden op: 16 dec 2013, 11:31

Re: Welke games speel je momenteel?

29 aug 2025, 14:23

OldSchool schreef:
29 aug 2025, 11:09
Gisteren eindelijk weer verder met Shin Megami Tensei V: Vengeance. Voor ik op vakantie ging begin juli was ik bij de laatste eindbaas. Maar dat is een pittige. Gisteren weer een poging gewaagd en ik kwam erg dichtbij, maar bijna mijn hele party werd ineens gedood en daarna kon ik geen vuist meer maken. Hij gaat namelijk healen als je over de helft van zijn healt damage hebt gedaan. Daarna maar weer gaan grinden. Straks effe weer een level omhoog halen en dan doe ik weer een nieuwe poging. Het moet toch een keer gaan gebeuren, want eerlijk gezegd wil ik iets nieuws gaan spelen (Live a Live).
Ik weet niet of Vengeance een andere eindbaas heeft, maar ik kan me nog een optionele eindbaas herinneren die ik vele malen lastiger vond dan de laatste eindbaas van vanilla SMT V. Maar het is echt brute game ja, helaas kom je niet onder grinden uit.
Gebruikersavatar
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:
Locatie: 's-Hertogenbosch
Berichten: 19716
Lid geworden op: 16 dec 2013, 11:31

Re: Welke games speel je momenteel?

29 aug 2025, 14:28

LesserMagic schreef:
29 aug 2025, 12:52
Afbeelding

Leuke, storydriven turnbased RPG. Bijna 9 uur in 1 dag, dat zegt wel genoeg, denk ik.
Mooi dat ie bevalt, ik zocht deze game in juli in Japan maar kon 'm niet vinden. Gelukkig kwam ik 'm een week later in Zuid-Korea wel tegen met Koreaans doosje. Achteraf leerde ik dat de game ook uit Zuid-Korea komt, vandaar dat ie daar zo makkelijk te vinden was.
Gebruikersavatar
LesserMagic
Berichten: 2719
Lid geworden op: 25 okt 2015, 11:02

Re: Welke games speel je momenteel?

29 aug 2025, 14:57

Apenheul schreef:
29 aug 2025, 14:28
LesserMagic schreef:
29 aug 2025, 12:52
Afbeelding

Leuke, storydriven turnbased RPG. Bijna 9 uur in 1 dag, dat zegt wel genoeg, denk ik.
Mooi dat ie bevalt, ik zocht deze game in juli in Japan maar kon 'm niet vinden. Gelukkig kwam ik 'm een week later in Zuid-Korea wel tegen met Koreaans doosje. Achteraf leerde ik dat de game ook uit Zuid-Korea komt, vandaar dat ie daar zo makkelijk te vinden was.
Ik zag ook dat het een Koreaanse game was, vreemd genoeg is Japans wel de standaard taal in de game. Ik heb beiden geprobeerd en het ontloopt elkaar niet zoveel, de voice acting is uitstekend.
- +. - 066
Gebruikersavatar
OldSchool
Contacteer:
Berichten: 7777
Lid geworden op: 05 feb 2017, 20:40

Re: Welke games speel je momenteel?

29 aug 2025, 19:25

Apenheul schreef:
29 aug 2025, 14:23
OldSchool schreef:
29 aug 2025, 11:09
Gisteren eindelijk weer verder met Shin Megami Tensei V: Vengeance. Voor ik op vakantie ging begin juli was ik bij de laatste eindbaas. Maar dat is een pittige. Gisteren weer een poging gewaagd en ik kwam erg dichtbij, maar bijna mijn hele party werd ineens gedood en daarna kon ik geen vuist meer maken. Hij gaat namelijk healen als je over de helft van zijn healt damage hebt gedaan. Daarna maar weer gaan grinden. Straks effe weer een level omhoog halen en dan doe ik weer een nieuwe poging. Het moet toch een keer gaan gebeuren, want eerlijk gezegd wil ik iets nieuws gaan spelen (Live a Live).
Ik weet niet of Vengeance een andere eindbaas heeft, maar ik kan me nog een optionele eindbaas herinneren die ik vele malen lastiger vond dan de laatste eindbaas van vanilla SMT V. Maar het is echt brute game ja, helaas kom je niet onder grinden uit.
Ik ben er aardig door heen gekomen. Op zich is de game voor een groot deel aardig goed opgebouwd. Als in: je komt bij een eindbaas op het moment dat je qua level deze ook aan kan. Alleen was er ergens een moment, dat dat niet meer zo was. En sinds die tijd is grinden helaas wel een vast onderdeel. Maar het feit dat ik nu under levelled bij deze baas kom, zie ik maar als een teken dat ik goed bezig was in het spel.

En ik zit op de chaos route, waar als ik het goed heb Tiamat de final boss is. Maar het zou zomaar kunnen dat ik daarna Lucifer nog moet. Het is met de verschillende endings me niet altijd helemaal duidelijk 🙃.
Gebruikersavatar
KillingRaptor
Locatie: Izegem, België
Berichten: 24697
Lid geworden op: 18 dec 2013, 22:15

Re: Welke games speel je momenteel?

29 aug 2025, 20:14

Ik ben met twee games bezig momenteel. Langs de éne kant speel ik Prince of Persia voor PS3 (die uit 2008). Vroeger al eens uitgespeeld op 360 maar wou hem nog eens doen. Blijft echt een hele toffe game dat.

En langs de andere kant ben ik vandaag begonnen met Shinobi: Art of Vengeance op PS5. My god wat is deze vet zeg! Speelt enorm lekker en ziet er ook heel goed uit.
Gebruikersavatar
Zach
Berichten: 1382
Lid geworden op: 05 jul 2017, 22:29

Re: Welke games speel je momenteel?

30 aug 2025, 13:09

Final Fantasy V (SNES)

Prachtige game. Hoewel de game niet zo serieus is als IV en VI zaten er toch echt wel emotionele momenten in, Bartz geboortedorpje bijvoorbeeld. Job system is wel prachtig om mee te experimenteren.

Jammer dat Gilgamesh als comedic relief wordt ingezet, als hij werd ingezet als een brute baas zou het veel gaver zijn.
Gebruikersavatar
OldSchool
Contacteer:
Berichten: 7777
Lid geworden op: 05 feb 2017, 20:40

Re: Welke games speel je momenteel?

30 aug 2025, 13:58

FRUSTRATIE ALOM!

Ik heb weer een paar keer die boss fight gedaan. Duurt elke keer wel effe. Maar potverdorie, ik kom steeds dichterbij. Vandaag had de eindbaas zo’n klein rood streepje over, dat ik er voor koos om damage te doen in plaats van te healen. Fout, fout, fout. Hij niet dood, ik wel.
Gebruikersavatar
Fing3r
Locatie: Friesland
Berichten: 3940
Lid geworden op: 15 jan 2019, 18:07

Re: Welke games speel je momenteel?

30 aug 2025, 15:06

OldSchool schreef:
30 aug 2025, 13:58
FRUSTRATIE ALOM!

Ik heb weer een paar keer die boss fight gedaan. Duurt elke keer wel effe. Maar potverdorie, ik kom steeds dichterbij. Vandaag had de eindbaas zo’n klein rood streepje over, dat ik er voor koos om damage te doen in plaats van te healen. Fout, fout, fout. Hij niet dood, ik wel.
Klinkt heel bekend, gebeurt in zoveel games dan denk je ik heb hem en dan wordt je net wat te agressief en betaal je de prijs!
AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
OldSchool
Contacteer:
Berichten: 7777
Lid geworden op: 05 feb 2017, 20:40

Re: Welke games speel je momenteel?

30 aug 2025, 18:32

Fing3r schreef:
30 aug 2025, 15:06
OldSchool schreef:
30 aug 2025, 13:58
FRUSTRATIE ALOM!

Ik heb weer een paar keer die boss fight gedaan. Duurt elke keer wel effe. Maar potverdorie, ik kom steeds dichterbij. Vandaag had de eindbaas zo’n klein rood streepje over, dat ik er voor koos om damage te doen in plaats van te healen. Fout, fout, fout. Hij niet dood, ik wel.
Klinkt heel bekend, gebeurt in zoveel games dan denk je ik heb hem en dan wordt je net wat te agressief en betaal je de prijs!
True story!

Ik ga toch nog wat sleutelen aan mijn main party. Ik heb meer gelijke attacks nodig. Ben nu vooral physical gericht, maar ik moet nog zorgen dat ze allemaal dezelfde elemental attack hebben met aoe.
RobertKR
Berichten: 191
Lid geworden op: 15 jan 2024, 23:47

Re: Welke games speel je momenteel?

31 aug 2025, 17:10

Shinobi

Goed maar wel met wat kanttekeningen. Ik heb liever de aanpak van de 16 bit games. De nieuwe Shinobi is meer een soort metroidvania lite waarin iedere stage een soort maze is met corridors die je pas met latere upgrades kunt openen, wat de replayability tegoed komt.

Echter wil ik gewoon een Shinobi zoals Revenge of 3. Waarin je een lekkere flow te pakken kunt krijgen. Die flow vind je weinig in de nieuwe. Veel grote kamers met geen enemies, dead ends met soms een kistje of gated achter een latere upgrade... kortom metroidvania. De combat is gaaf, maar te makkelijk waardoor enemies meestal al dood zijn voordat je een execution kunt uitvoeren. De Kunai zijn schaars maar wel heel sterk (2 Kunai zetten enemies in execution state), echter vind ik het moeilijk om drones etc met Kunai te raken. Dit voelt anders aan dan de oudjes. Er mist ook een block, dus projectiles kunnen vervelend zijn, zeker als je ook voorgronden en effecten hebt.

Het is een soort samenraapsel. Wel ziet het er prachtig uit, de muziek is goed, controls zijn direct en het is een nieuwe Shinobi. Desondanks een vette aanrader.

Terug naar “Moderne games, consoles en handhelds”