Welke games speel je momenteel?

Games & systemen van nu en de toekomst (incl. PC en mobile).
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Re: Welke games speel je momenteel?

18 apr 2024, 21:24

RobertKR schreef:
18 apr 2024, 20:04
Vanillaware is top. Ik heb 13 Sentinels nooit gespeeld dus. Die was ik vergeten. Odin Sphere kwam ik nooit lekker in op de PS2, de remaster moet ik misschien eens een kans geven.
13 Sentinels is ook heel erg goed, vooral om hoe het een sci-fi verhaal vertelt en de speler constant op het verkeerde been zet. De tower defense gameplay vond ik ook leuk maar haalt het niet bij Unicorn Overlord IMO.
LesserMagic

19 apr 2024, 16:42

Zach schreef:
29 mar 2024, 08:55
Het gaat in het rijtje van slechtste RPG's ooit samen met ... FFXV
Afbeelding

Smaken verschillen natuurlijk, maar FFXV is één van de heerlijkste games die ik ooit heb gespeeld. Waar ik echt baalde dat ie uit was toen de end credits over het scherm rolden. En ik ben niet eens een FF-fan.
Afbeelding
RobertKR

19 apr 2024, 20:32

FFXV vind ik de slechtste mainline FF.

Rebirth vind ik een van de beste, getuige van de 150 uur in die ik er in heb gestoken. Toch had de game het best in 2 delen gedaan kunnen worden, want Remake was best wel eh. Midgar had in een paar chapters gedaan kunnen zijn, als je alle troep eruit knipt. Bijvoorbeeld de hele Hojo Lab, alles met Leslie, die 2e reactor run die maar niet eindigt. De train graveyard vond ik trash en het level met de lampen die je moest uit doen onder de plate vond ik ook shit. Dat had allemaal gedumpt mogen worden. De pacing van die game is verschrikkelijk; ik vond hem pas vermakelijk in hard mode waarin ik vrijwel alles skipte.

Dan knip je de Junon open world, de Gongaga open world en dungeon en de nutteloze Zack scenes. Midgar chapters als lineaire opening van de game en je had een Rebirth gehad die veel lekkerder was verlopen en misschien een betere lead up voor het volgende deel was geweest. Nu zit je met een Remake die Midgar uittrekt over 40 uur, veel gamers zijn teleurgesteld geraakt en skippen Rebirth mogelijk. Dat ze het niet in 1 game konden proppen snap ik wel, ik waardeer de opgeschaalde wereld en towns namelijk wel. Het geheel leeft meer.

Ook is FFVII remake denk ik gewoon te laat gekomen. De vraag zat op zijn hoogtepunt ten tijde van de PS3. Daarna zijn er een zooi matige FF games uitgekomen en is het RPG landscape veranderd.
Zach

21 apr 2024, 19:11

Weer heel wat retro RPG's (uit)gespeeld de laatste tijd.

Final Fantasy I (PSP)

Uitgespeeld en wat is het een super leuke game, heb mij er dik mee vermaakt net als Dragon Quest I vorig jaar. Klassieker wat mij betreft. Er rest mij nog deel II, III en V. Eerst op naar deel II.

Sands of Destruction (DS)
Gemiste kans, want het vechtsysteem had nog beter dan Xenogears kunnen worden. Na uur 5 is alle moeilijkheidsgraad verdwenen. Verhaal lijkt ook wat dumbed down dan misschien oorspronkelijk is geschreven. Jammer en dan zijn er nog RPG veteranen bij betrokken.

Lufia II: Rise of the Sinistrals (SNES)
De beste game die ik dit jaar heb gespeeld. Het is net als 2D Final Fantasy, maar in de dungeons is het opeens een Zelda-lite. In 3 dagen 9 uur gespeeld, dat is best veel voor mijn doen. Jammer dat ik de game zo lang in mijn backlog heb laten zitten.
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

22 apr 2024, 13:15

Gamen staat even op een laag pitje omdat ik met een project bezig ben, maar ik speel zo af en toe een stukje Super Mario Bros Wonder en had eergisteren de aftiteling gezien. Maar dit is zo'n game waarin ik alles wil zien dus ik ben alle geheime levels en grote munten aan het zoeken. Volgens mij mis ik nog 2 secret levels en moet ik nog 3 Special World levels compleet uitspelen en dan kan deze game terug de kast in.
arjen1981
Animal Crossing Tour 2020

22 apr 2024, 14:10

De Stellar Blade demo nu ook gespeeld. Visueel is het echt wel mijn ding. Maar krijg wel meer MG Rising / Nier fibes dan echt een Souls. Maar heb echt wel zin gekregen in het complete spel.

Er schijnt een groep mensen te zien die zo 50 uren in de demo hebben zitten.
RobertKR

22 apr 2024, 20:36

Ik ben blij dat het geen Souls is. Stellar Blade lijkt gewoon een leuke action game te zijn met diverse skill trees, secrets etc.

Anyway

Final Fantasy XVI

Ik wilde hem uitspelen. Dat had ik tot nu toe nooit gedaan. Ik was wel vrij ver. Ik deed de Odin boss, en ja hoor, weer uit het niets een dozijn sidequests in je mik. Ik weet dat ze niet hoeven, maar een paar van deze gaven de main cast wat extra exposure. De rewards waren wederom nutteloos. Vervolgens uitgespeeld en het einde was niet onaardig. Eigenlijk is de game best okay als het de storyline pushed. De cutscenes, VA, muziek etc is dikke prima. Ik blijf bij mijn mening; deze game had met 70% ingekort moeten worden. Zolang het cinematisch is, dan is het okay. Zodra je die saaie fields door moet voor een NPC en terug moet naar de Hideaway voor een loze reward valt ie uit elkaar.

Maar het aller slechtst vind ik de combat. Dit is ook waarom ik geen NG+ ga doen. Er zit geen variatie in, je gewone moves doen geen damage. Je hakt een half uur op een brick wall in en je spammed je eikon skills achtereen. Het is echt het meest vreselijke combat systeem in een FF ever. En ik dacht dat FFXV niet te overtreffen was. Geen weaknesses of wat dan ook.

Ik heb nog wel even FF mode geprobeerd maar dat voelde eigenlijk makkelijker aan als Normal omdat je alle skills etc hebt en de enemies deden praktisch hetzelfde. Ik ramde zonder potions, en alles wat ik kon skippen door tot aan Garuda ongeveer en toen heb ik de game gedelete. De DLC koop ik ook niet.
LesserMagic

27 apr 2024, 03:30

Afbeelding

Manor Lords. Al bijna 10 uur non stop aan het spelen. Er zitten wat dingen in die niet helemaal lekker gaan, maar daar is het early access voor. En dat het is gemaakt door één man is echt te bizar voor woorden.

De soundtrack is overigens geweldig:

Afbeelding
OldSchool
Contacteer:

27 apr 2024, 09:05

Afbeelding

Boxxle

Lokaal gekocht voor 4€. Lekkere relax puzzle game. Af en toe tussen door een paar levels. Lekker!

Afbeelding

Sunsoft Collection 2

De laatste pre-orders zijn binnen. Piko 4 moet ik nog openen, maar deze heb ik alvast even doorgelopen. Hier staan zeker wel games op die ik interessant vind. Mogelijke games die ik binnenkort ga uitspelen zijn: Ufouria, Daze before Christmas en Pri Pri.
RobertKR

27 apr 2024, 09:59

Stellar Blade

Heel, heel erg goed. Eigenlijk een Dreamcast of PS2 era game, met moderne graphics. De combat is ontzettend goed, en de diverse skills voegen echt wat toe. De muziek is top, de sfeer is top, de VA is lekker 90's levels of beroerd.

Waar wat steken worden laten vallen is vooral met het platformen, het gebrek aan een minimap, en het skippen van dialoguen etc. Hier doet de game wel wat low budget aan. Maar dan kom ik ook weer op Dreamcast era gaming uit. Stellar Blade is echt een classic videogame die je terug doet denken aan een ander tijdperk.
RobertKR

11 mei 2024, 16:10

Stellar Blade uitgespeeld en is zeker de moeite waard, al valt de combat wel een beetje door de mand uiteindelijk. Je doet geen damage met attacks, je moet eigenlijk Beta en Burst moves spammen. Maar je hebt nog wel evades en parries die rewarding aanvoelen en bovendien die meters builden. Toffe game, met goede world building, een paar goede duistere NPC quests en dialogen, en sterke OST. Het is een action RPG waar je zeker wel een uur of 30 zoet mee bent.

Dragons Dogma 2

Wat een heerlijke game. Ik vind alles tof so far. Gewoon zalig archaïsch alsof hij al voor de PS3 op de plank lag maar nu pas is uitgebracht. Maar tegelijk wel veel vloeiender en soepeler dan DD1. De gebieden zijn prachtig, en ook beter te navigeren dan voorheen. Alles voelt grootser aan dan DD1. En er zijn natuurlijk wel wat dingen verbeterd, het enteren van een city, cave of riftstone gaat naadloos nu, het is insta meer immersive dan DD1 die uit een era met lange laadtijden komt.

Maar de game is nog steeds lekker janky zoals het origineel en daar ben ik blij om. En hij heeft ook geen online play, wat inhoudt dat je met AI Pawns zit en dat vind ik ook toffer. Dit systeem is wel upgraded omdat ze ervaring van andere spelers meenemen. Maar op reis gaan met een paar pawns is erg chill, en lopen ze een level of 3 achter, dan smijt ik ze van een klif. Het zijn AI, je wordt niet opgejaagd door andere spelers die willen progressen en je kunt ze gebruiken als mules.

Ik was eerst sceptisch over de zichtbaar verouderde approach, maar ben nu erg content met het feit dat Capcom anno 2024 gewoon een 7th gen game heeft uitgebracht. DD2 is uniek in zijn soort. Alleen de 1e game lijkt er op.
Mark

11 mei 2024, 19:02

OldSchool schreef:
Afbeelding

Boxxle
Ja dit is een toppertje hoor. Je moet overigens echt ongelooflijk toegeweid zijn als je deze ooit wil uitspelen. Later in het spel wordt het zo ontzettend lastig dat de lol er voor mij af ging (ben normaal wel een doorzetter) en dan was ik volgens mij nog niet eens bij het moeilijkste deel.
OldSchool
Contacteer:

11 mei 2024, 20:14

Mark schreef:
11 mei 2024, 19:02
OldSchool schreef:
Afbeelding

Boxxle
Ja dit is een toppertje hoor. Je moet overigens echt ongelooflijk toegeweid zijn als je deze ooit wil uitspelen. Later in het spel wordt het zo ontzettend lastig dat de lol er voor mij af ging (ben normaal wel een doorzetter) en dan was ik volgens mij nog niet eens bij het moeilijkste deel.
Ik wissel het ook af met andere games. Soms speel je zo een paar levels die je meteen ziet. En soms doe je meerdere sessies over één level…
Galious
Moderator
Moderator

20 mei 2024, 20:51

Ik ben vandaag gedoken in Animal Well op PS Plus Extra. Heerlijk intrigerende puzzle-based Metroidvania. Loving it so far! :heart:

Afbeelding
nmkl pjkl ftmch
Don Cannoli 79

22 mei 2024, 10:46

Animal Well klonk mij niet bekend in de oren dus ik heb er even een review van bekeken. Lijkt me wel een leuke game! Dit lijkt me echt zo'n game wat je lekker uren in kunt verdwijnen. Ik ga deze zeker een keer oppikken. Misschien wacht ik tot het najaar, dan heb ik wat meer zin om wat langer te gamen.
RobertKR

25 mei 2024, 03:56

Dragons Dogma 2 uitgespeeld.

Er is ontzettend veel mis met deze game. Hij is totaal niet af, nog erger zelfs dan DD1. Het verhaal gaat nergens heen, plotlines en NPC worden zomaar opzij gedrukt. Enemy spawns zijn best wel fucked, en er is redelijk weinig variatie in, ze zijn volgens mij rechtstreeks uit 1 overgenomen. Maar die had minder gevaar op de paden, in DD2 maakt het dus niet uit waar je loopt.

Maar, ik vind het wel een meesterwerk. Qua gameplay en feeling is er niks zoals DD2 (en DD1). De mechanics, animaties, de impact, het is allemaal ontzettend vet. Classes zijn wel neutered, je kunt maar 4 skills meenemen (ook dit deed DD1 beter, met 6 skills), maar de classes zijn wel bijna allemaal tof.

Ik begon met Fighter, tot rank 5. Toen ben ik Warrior gaan doen tot max rank. Daarna Archer tot max rank, en Thief. Nog een tijdje Magick Archer gedaan en uiteindelijk weer Fighter. Met die laatste heb ik de game + true ending uitgespeeld. Wat ook weer zoiets raars is, is dat je op het allerlaatst
Spoiler: weergeven
dus geen final boss hebt als je voor good ending en Unmoored World wilt gaan, en de Unmoored World heeft ook geen final boss. De Unmoored World vond ik eerst wel leuk, de titel laat dan pas 'Dragons Dogma II' zien. Maar het is niets meer dan een kort nagerecht. Je moet een stuk of 4 beams uitschakelen, waar een dragon boss uit dropt, en daarna kun je de steden evacueren. Het gaat via een soort invisible timer, iedere dag wordt er een city gewiped. Die timer loopt echter alleen als je slaapt. De catch is dat je in Unmoored World alleen je progress kunt saven als je slaapt. Dus dat doe je liever niet. Er zijn echter wel oplossingen; Allheal elixirs en Wakestones. Bij teveel health reduction kun je die Allheals poppen (ze waren praktisch nutteloos in de main game, nu dus niet), en wakestones reviven je ofcourse. Pawns die niet veel meer over hebben kun je uiteraard vervangen.

Maar het is vrij eenvoudig, zeker als je portcrystals in iedere settlement had gedropt. Ik heb het uiteindelijk in 1 zit gecleared, zonder rest (alleen op het einde, om die evacuations te triggeren). En ik geloof dat er sowieso niks meer wiped als je die beams hebt gecleared.
Waarom ik dan toch deze game zo vet vind, er is gewoon geen gelijke. De gameplay blaast een Skyrim, maar ook een Elden Ring, weg. Als de rest ook zo veel aandacht had gehad was DD een van de beste IP aller tijden geweest.
Galious
Moderator
Moderator

26 mei 2024, 21:57

Het zijn gouden tijden voor een soulslike liefhebber als ik. Ik heb inmiddels best wel een backlog aan titels dus heb daar vandaag weer eens eentje uitgepikt: Thymesia op de PS5! Een game van een kleine indie developer, met sterke Bloodborne vibes in grafische stijl en sfeer, maar de combat heeft weer elementen van Sekiro. Het is een tof, snel combat systeem dat goed aanvoelt. Bevalt erg goed tot dusver! :flex:

Afbeelding
nmkl pjkl ftmch
Don Cannoli 79

30 mei 2024, 09:09

Afbeelding

Vertigo 2 op PS5/PSVR2

Superweirde Half-like gemaakt door 1 persoon die een paar jaar terug nog bij Valve aan HL: Alyx heeft gewerkt.
Het is een soort van Half-Life meets Rick and Morty. Het geeft mij ook wel wat Alice in Wonderland en zelfs Zelda vibes maar dan als first-person shooter.

De game kwam al in januari uit maar ik heb een paar patches gewacht met spelen. De port naar PSVR2 is helaas door Entalto Studios gedaan. En ondanks dat ze de game meerdere malen hebben uitgesteld laten ze nogal wat te wensen over. Game- breaking bugs en zware frame drops was de name of the game.Nu naar een aantal patches is het zeker beter dan tijdens release maar het kan ook zeker nog een heel stuk beter.

Ondanks de matige performance heb ik me er super mee vermaakt. Durf wel te zeggen dat deze game momenteel ergens in m'n Top 10 zou komen.
Inmiddels aan m'n tweede playthrough,love it !

Afbeelding

Tunic op PS5

Ik speel ook zeker nog platte games. Tunic stond al heel lang op de lijst en eindelijk aan begonnen. Heb er nu pas 2 uurtjes op zitten maar loving it so far.
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

31 mei 2024, 15:25

Romancing SaGa: Minstrel Song

Afbeelding

"Romancing SaGa: Minstrel Song is weird as heck, and it rules" schreef RPG site in juni 2022. Ik heb altijd al eens een game in deze serie willen spelen maar reviews en artikelen deden het altijd heel obscuur klinken. Persoonlijk vind ik het eigenlijk best wel meevallen, de typische SaGa elementen zoals random stat-growths en het verkrijgen van random skills mid-battle waren in eerste instantie ietwat eigenaardig, maar ik accepteerde ze voor wat ze waren en dan blijft een hartstikke degelijke open-world RPG over die zowel heel nostalgisch voelt als intigrerend. Ik stoor me echter wel constant aan de camera waar je geen controle over hebt en die nogal onvoorspelbaar kan bewegen, maar anderzijds vermaak ik me goed met het spel en ben ik benieuwd wat er allemaal op mijn pad gaat komen.
arjen1981

31 mei 2024, 23:44

Ik ben bezig met Humanity. Deze staat sinds gister op gamepass. Ik was nog aan het wachten op een fysieke aankondiging. En ook na het uitspelen op Gamepass blijf ik daar op wachten. Want dit pareltje moet in de collectie. Het zijn echt precies de juiste PSX en DC sferen. En het is een lekkere uitdaging om er elke dag een paar van te doen.
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

01 jun 2024, 23:34

Hellblade: Senua's Sacrifice op PC.
Afbeelding

Ik heb Game Pass weer verlengd en ik wilde Hellblade 2 eens checken maar besefte mij dat ik de eerste nooit uitgespeeld had. Een uurtje spelen en ik wist weer precies waarom: de combat controls. Maargoed de game is vrij kort en het idee achter de game vind ik nog altijd erg interessant. Al vermoed ik dat ik Hellblade 2 hierdoor juist verder ga uitstellen.

Ondertussen is Diablo IV ook aan het installeren op mijn PC. Na de laatste grote patch zie ik het wel weer zitten.
arjen1981

02 jun 2024, 10:50

Ja ik had hetzelfde met de eerste Hellblade en Hellblade 2 zou mij ook nooit liggen. Ik snap heel goed dat ik de doelgroep niet ben. De enige reden voor mij om Hellblate toch nog eens te bekijken is UE 5. Maar voor nu start ik toch even wat anders. Want er is nog zeveel anders.
Ok Impala!
Contacteer:

03 jun 2024, 08:44

Ik speel Ni No Kuni (NS). De meningen over deze game zijn nogal verdeeld en dat was ook de voornaamste reden dat ik deze backlog game tijden voor me uitgeschoven heb. Nu ik 'm speel begrijp ik de verdeelde meningen wel. Het spel ziet er werkelijk prachtig uit en de presentatie is prima in orde. Maar de gameplay is traaaaaaaaaaaaaag! In dat opzicht lijkt het sterk op een Dragon Quest game (waar ik altijd moeite mee heb om door te komen). We gaan zien of ik deze game tot het einde ga halen, ben nog niet laaiend enthousiast, maar ook nog niet op het punt dat ik ermee wil stoppen.

Afbeelding
Dynamike
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

03 jun 2024, 20:48

Ok Impala! schreef:
03 jun 2024, 08:44
Ik speel Ni No Kuni (NS). De meningen over deze game zijn nogal verdeeld en dat was ook de voornaamste reden dat ik deze backlog game tijden voor me uitgeschoven heb. Nu ik 'm speel begrijp ik de verdeelde meningen wel. Het spel ziet er werkelijk prachtig uit en de presentatie is prima in orde. Maar de gameplay is traaaaaaaaaaaaaag! In dat opzicht lijkt het sterk op een Dragon Quest game (waar ik altijd moeite mee heb om door te komen). We gaan zien of ik deze game tot het einde ga halen, ben nog niet laaiend enthousiast, maar ook nog niet op het punt dat ik ermee wil stoppen.

Afbeelding
Oeh, dit is wel een favorietje van mij. Ondanks dat ik hem niet heb uitgespeeld omdat er, dus daar ga je nog tegen aanlopen, op een gegeven moment echt een stuk kwam waarbij ik moest gaan grinden omdat er een behoorlijke spike zat in de moeilijkheid. Dus als je het nu al traag vindt dan zou ik wel door blijven spelen, maar is er wel een kans dat het op een gegeven moment tot een halt komt. Maar alsnog; hele toffe game. Beter dan 2!
Afbeelding
arjen1981

04 jun 2024, 08:43

ik vind de ghibli sfeeren ook zo tof. maar was destijds inderdaad ook afgehaakt vanwege dezelfde redenen die jullie noemen. ik heb de playstation versies van beide spelen een heel stuk gespeeld maar ook nooit uit.

Terug naar “Moderne games, consoles en handhelds”