Welke games speel je momenteel?

Games & systemen van nu en de toekomst (incl. PC en mobile).
kingoftherain

Re: Welke games speel je momenteel?

20 aug 2025, 21:55

Ik moet bekennen dat ik het eerste spel meerdere keren heb uitgespeeld, maar deel 2 en 3 maar één keer, dus ik weet eerlijk gezegd niet meer wie dat is of wat voor gevecht dat was.
Afbeelding

Wooloo = love, Wooloo = life
Zach

23 aug 2025, 13:35

Final Fantasy V

Alle mainline FF uitgespeeld behalve III en V. V is nu aan de beurt en ben er al een paar weken af en aan mee bezig. Super leuke RPG en zit helemaal in the job system. Eerst vrij moeilijk inkomen, maar nu gaat het als een speer. Verhaal is minimaal, maar vind het wel dik in orde. Spoelt de nare smaak van alles na FF XII even weg.
Laatst gewijzigd door Zach op 23 aug 2025, 17:51, 1 keer totaal gewijzigd.
kingoftherain

23 aug 2025, 13:49

Zach schreef:
23 aug 2025, 13:35
Spoelt even de nare smaak van alles na FF XII even weg.
Alsof ik mezelf hoor zie praten. :tongue2:
Afbeelding

Wooloo = love, Wooloo = life
Kennie
eBay gebruikersnaam: ken79b

23 aug 2025, 23:55

Ik ben inmiddels een week of 3-4 bezig met de Saturn versie van Symphony of the Night. Met DeepL en ChatGPT aan mijn zijde vind ik dit echt een van de tofste games voor home consoles ooit gemaakt. De muziek, de sfeer, de battles, de puzzles, het zit geniaal in elkaar. Ik ben ooit aan de Playstation versie begonnen, maar nooit uitgespeeld of heel ver gekomen. Met mijn "nieuwe" CRT TV en Saroo is het heerlijk spelen. Ik heb hem ook gewoon besteld op Ebay van iemand uit Japan. Wat een vette shit.
Afbeelding
arjen1981
Animal Crossing Tour 2020

24 aug 2025, 10:38

Er zijn ook prachtige projecten gaande:

https://gbatemp.net/threads/castlevaina ... ks.626640/

Er zijn versies gepoort naar Meg Drive en Snes

En vorig jaar speelde ik zelf de PSX versie met de PSP mod. Dan heb je ook Maria en de andere PSP features maar met de juiste PSX graphics.
RobertKR

28 aug 2025, 12:39

Kennie schreef:
23 aug 2025, 23:55
Ik ben inmiddels een week of 3-4 bezig met de Saturn versie van Symphony of the Night. Met DeepL en ChatGPT aan mijn zijde vind ik dit echt een van de tofste games voor home consoles ooit gemaakt. De muziek, de sfeer, de battles, de puzzles, het zit geniaal in elkaar. Ik ben ooit aan de Playstation versie begonnen, maar nooit uitgespeeld of heel ver gekomen. Met mijn "nieuwe" CRT TV en Saroo is het heerlijk spelen. Ik heb hem ook gewoon besteld op Ebay van iemand uit Japan. Wat een vette shit.
Ik heb hem gehad, jaren geleden toen de game nog niet heel oud was. In beide versies heb ik de maximale map percentage gehaald.

Het is zeker een topgame, maar naast de PSX versie mist het transparante effecten, is er veel slowdown, gare laadtijden om de map op te roepen etc. Hij is in de aanleg slechter, wel heeft ie een character select in new game+, met Richter en Maria en de extra gebieden hoewel deze in principe nutteloos zijn al is die garden met vampire killer nog wel leuk.

Maria is heerlijk broken. Maar Richter eigenlijk ook. Die modes speel je zo uit.

Wat de Saturn versie voor mij beter maakte was uiteraard de controlpad, en de extra hand voor items. Ik kon er de special moves veel makkelijker uit krijgen.

De beste versie zou een mix van deze 2 zijn. Dus de authentieke VA en dialogen en alle extras met de graphics van de PSX.
arjen1981

28 aug 2025, 15:50

Voor mij is de Saturn versie juist een no go omdat de aspect ratio / resolutie niet klopt. Dat stoort mij enorm. Maar gelukkig is dit met de fan projecten opgelost.
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

29 aug 2025, 00:08

Deep Rock Galactic
Afbeelding

Dankzij wat nieuwe contacten speel ik bijna elke avond een online co-op game via Steam, en deze week was Deep Rock Galactic de nieuwe aciviteit. Ik begrijp nu wat ze met extraction shooter bedoelen; samen met 3 anderen daal je af in tunnels en grotten opzoek naar bepaalde waardevolle mineralen en artefacten waarbij regelmatig waves aan vijanden jou en je team overspoelen. En net wanneer je denkt klaar te zijn moet je onder tijdsdruk terug naar het dropship om de mineralen af te leveren.. en dan gaat het mis. Iemand schreeuwt om hulp en moet gereanimeerd worden, maar de tunnels lopem vol met nare vijandige insekten, miaachien kun je een tunnel graven maar is er wel genoeg tijd? Ieder level is totaal anders, telkens heb je een andere missie, en tussen missies door kun je ook nog allerlei perks en wapens upgraden. I dig this!
OldSchool
Contacteer:

29 aug 2025, 11:09

Gisteren eindelijk weer verder met Shin Megami Tensei V: Vengeance. Voor ik op vakantie ging begin juli was ik bij de laatste eindbaas. Maar dat is een pittige. Gisteren weer een poging gewaagd en ik kwam erg dichtbij, maar bijna mijn hele party werd ineens gedood en daarna kon ik geen vuist meer maken. Hij gaat namelijk healen als je over de helft van zijn healt damage hebt gedaan. Daarna maar weer gaan grinden. Straks effe weer een level omhoog halen en dan doe ik weer een nieuwe poging. Het moet toch een keer gaan gebeuren, want eerlijk gezegd wil ik iets nieuws gaan spelen (Live a Live).
LesserMagic

29 aug 2025, 12:52

Afbeelding

Leuke, storydriven turnbased RPG. Bijna 9 uur in 1 dag, dat zegt wel genoeg, denk ik.
Afbeelding
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

29 aug 2025, 14:23

OldSchool schreef:
Gisteren eindelijk weer verder met Shin Megami Tensei V: Vengeance. Voor ik op vakantie ging begin juli was ik bij de laatste eindbaas. Maar dat is een pittige. Gisteren weer een poging gewaagd en ik kwam erg dichtbij, maar bijna mijn hele party werd ineens gedood en daarna kon ik geen vuist meer maken. Hij gaat namelijk healen als je over de helft van zijn healt damage hebt gedaan. Daarna maar weer gaan grinden. Straks effe weer een level omhoog halen en dan doe ik weer een nieuwe poging. Het moet toch een keer gaan gebeuren, want eerlijk gezegd wil ik iets nieuws gaan spelen (Live a Live).
Ik weet niet of Vengeance een andere eindbaas heeft, maar ik kan me nog een optionele eindbaas herinneren die ik vele malen lastiger vond dan de laatste eindbaas van vanilla SMT V. Maar het is echt brute game ja, helaas kom je niet onder grinden uit.
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

29 aug 2025, 14:28

LesserMagic schreef:
Afbeelding

Leuke, storydriven turnbased RPG. Bijna 9 uur in 1 dag, dat zegt wel genoeg, denk ik.
Mooi dat ie bevalt, ik zocht deze game in juli in Japan maar kon 'm niet vinden. Gelukkig kwam ik 'm een week later in Zuid-Korea wel tegen met Koreaans doosje. Achteraf leerde ik dat de game ook uit Zuid-Korea komt, vandaar dat ie daar zo makkelijk te vinden was.
LesserMagic

29 aug 2025, 14:57

Apenheul schreef:
29 aug 2025, 14:28
LesserMagic schreef:
Afbeelding

Mooi dat ie bevalt, ik zocht deze game in juli in Japan maar kon 'm niet vinden. Gelukkig kwam ik 'm een week later in Zuid-Korea wel tegen met Koreaans doosje. Achteraf leerde ik dat de game ook uit Zuid-Korea komt, vandaar dat ie daar zo makkelijk te vinden was.
Ik zag ook dat het een Koreaanse game was, vreemd genoeg is Japans wel de standaard taal in de game. Ik heb beiden geprobeerd en het ontloopt elkaar niet zoveel, de voice acting is uitstekend.
Afbeelding
OldSchool
Contacteer:

29 aug 2025, 19:25

Apenheul schreef:
29 aug 2025, 14:23
OldSchool schreef:
Ik weet niet of Vengeance een andere eindbaas heeft, maar ik kan me nog een optionele eindbaas herinneren die ik vele malen lastiger vond dan de laatste eindbaas van vanilla SMT V. Maar het is echt brute game ja, helaas kom je niet onder grinden uit.
Ik ben er aardig door heen gekomen. Op zich is de game voor een groot deel aardig goed opgebouwd. Als in: je komt bij een eindbaas op het moment dat je qua level deze ook aan kan. Alleen was er ergens een moment, dat dat niet meer zo was. En sinds die tijd is grinden helaas wel een vast onderdeel. Maar het feit dat ik nu under levelled bij deze baas kom, zie ik maar als een teken dat ik goed bezig was in het spel.

En ik zit op de chaos route, waar als ik het goed heb Tiamat de final boss is. Maar het zou zomaar kunnen dat ik daarna Lucifer nog moet. Het is met de verschillende endings me niet altijd helemaal duidelijk 🙃.
KillingRaptor

29 aug 2025, 20:14

Ik ben met twee games bezig momenteel. Langs de éne kant speel ik Prince of Persia voor PS3 (die uit 2008). Vroeger al eens uitgespeeld op 360 maar wou hem nog eens doen. Blijft echt een hele toffe game dat.

En langs de andere kant ben ik vandaag begonnen met Shinobi: Art of Vengeance op PS5. My god wat is deze vet zeg! Speelt enorm lekker en ziet er ook heel goed uit.
Zach

30 aug 2025, 13:09

Final Fantasy V (SNES)

Prachtige game. Hoewel de game niet zo serieus is als IV en VI zaten er toch echt wel emotionele momenten in, Bartz geboortedorpje bijvoorbeeld. Job system is wel prachtig om mee te experimenteren.

Jammer dat Gilgamesh als comedic relief wordt ingezet, als hij werd ingezet als een brute baas zou het veel gaver zijn.
OldSchool
Contacteer:

30 aug 2025, 13:58

FRUSTRATIE ALOM!

Ik heb weer een paar keer die boss fight gedaan. Duurt elke keer wel effe. Maar potverdorie, ik kom steeds dichterbij. Vandaag had de eindbaas zo’n klein rood streepje over, dat ik er voor koos om damage te doen in plaats van te healen. Fout, fout, fout. Hij niet dood, ik wel.
Fing3r

30 aug 2025, 15:06

OldSchool schreef:
FRUSTRATIE ALOM!

Ik heb weer een paar keer die boss fight gedaan. Duurt elke keer wel effe. Maar potverdorie, ik kom steeds dichterbij. Vandaag had de eindbaas zo’n klein rood streepje over, dat ik er voor koos om damage te doen in plaats van te healen. Fout, fout, fout. Hij niet dood, ik wel.
Klinkt heel bekend, gebeurt in zoveel games dan denk je ik heb hem en dan wordt je net wat te agressief en betaal je de prijs!
AfbeeldingAfbeelding
OldSchool
Contacteer:

30 aug 2025, 18:32

Fing3r schreef:
30 aug 2025, 15:06
OldSchool schreef:
FRUSTRATIE ALOM!

Klinkt heel bekend, gebeurt in zoveel games dan denk je ik heb hem en dan wordt je net wat te agressief en betaal je de prijs!
True story!

Ik ga toch nog wat sleutelen aan mijn main party. Ik heb meer gelijke attacks nodig. Ben nu vooral physical gericht, maar ik moet nog zorgen dat ze allemaal dezelfde elemental attack hebben met aoe.
RobertKR

31 aug 2025, 17:10

Shinobi

Goed maar wel met wat kanttekeningen. Ik heb liever de aanpak van de 16 bit games. De nieuwe Shinobi is meer een soort metroidvania lite waarin iedere stage een soort maze is met corridors die je pas met latere upgrades kunt openen, wat de replayability tegoed komt.

Echter wil ik gewoon een Shinobi zoals Revenge of 3. Waarin je een lekkere flow te pakken kunt krijgen. Die flow vind je weinig in de nieuwe. Veel grote kamers met geen enemies, dead ends met soms een kistje of gated achter een latere upgrade... kortom metroidvania. De combat is gaaf, maar te makkelijk waardoor enemies meestal al dood zijn voordat je een execution kunt uitvoeren. De Kunai zijn schaars maar wel heel sterk (2 Kunai zetten enemies in execution state), echter vind ik het moeilijk om drones etc met Kunai te raken. Dit voelt anders aan dan de oudjes. Er mist ook een block, dus projectiles kunnen vervelend zijn, zeker als je ook voorgronden en effecten hebt.

Het is een soort samenraapsel. Wel ziet het er prachtig uit, de muziek is goed, controls zijn direct en het is een nieuwe Shinobi. Desondanks een vette aanrader.
KillingRaptor

31 aug 2025, 18:33

RobertKR schreef:
31 aug 2025, 17:10
De combat is gaaf, maar te makkelijk waardoor enemies meestal al dood zijn voordat je een execution kunt uitvoeren. De Kunai zijn schaars maar wel heel sterk (2 Kunai zetten enemies in execution state), echter vind ik het moeilijk om drones etc met Kunai te raken. Dit voelt anders aan dan de oudjes. Er mist ook een block, dus projectiles kunnen vervelend zijn, zeker als je ook voorgronden en effecten hebt.
Wat die executione states betreft, ik had dat ook in het begin maar nu weet ik wel ongeveer wanneer ik die kan uitvoeren op de meeste vijanden. Ik verwerk ze zelfs al in mijn combo's. Die gevechten voelen zo goed aan.
En je kan extra kunai krijgen in kisten enzo, ik heb er nu 20 of 25. En met executions vullen ze ook best snel bij, ik zit haast nooit meer zonder. Waar zit je nu al in de game? Ik zit in de vierde zone en heb daar net het eerste level uitgespeeld (de woestijn).
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

02 sep 2025, 12:02

Hollow Knight]/b]
Afbeelding

De anticipatie voor Silksong heeft mij een nieuwe playrhrough doen starten van Hollow Knight. Ik besloot deze game op de Switch OLED te spelen vanwege het betere scherm, maar schakelde na een uurtje toch over naar de Switch 2. Ineens voelde de Switch OLED namelijk toch wel erg klein en goedkoop aan. Maar los daarvan: wat een ontzettend gave game vind ik dit toch. De tweede keer is wellicht nog leuker dan de eerste keer, omdat je vaak in de situatie komt dat je nog weet wat ongeveer de bedoeling was; b.v. "volgens mij moest ik een schiet power-up hebben voor dit stuk". En de world building slaat nu ook beter aan, ik let veel meer op de omgeving.

En nu maar hopen dat Silksong een fysieke uitgave krigjt die niet een game key card is.
Ok Impala!
Contacteer:

02 sep 2025, 13:07

Ik speel Chibi-Robo! (GC) via NSO. Deze game heb ik altijd genegeerd omdat ik dacht dat het niets voor mij zou zijn. Boy, was I wrong. Dit is een fantastische titel die ik maar niet los kan laten. De uren vliegen voorbij omdat er altijd wel iets te doen is en de karakters zijn zo aandoenlijk dat je echt meeleeft met alles wat er gebeurt. Chibi-Robo barst van de originele ideeën en voert die ook consistent door om tot unieke gameplay te komen. Erg leuk dat deze game nu zo makkelijk toegankelijk is via NSO. Ben nu al blij met de GC toevoeging aan NSO en hoop nog meer pareltjes te gaan ontdekken in de toekomst.

@Apenheul: Dit lijkt me ook typisch een game die jij zou kunnen waarderen.

Afbeelding
Fing3r

02 sep 2025, 14:31

Apenheul schreef:
02 sep 2025, 12:02
Hollow Knight
En nu maar hopen dat Silksong een fysieke uitgave krigjt die niet een game key card is.
Dat hoop ik ook, kan mij echter niet voorstellen dat de game niet op een simpele cart zou passen, ik koop hem in ieder geval digitaal op PC en dan volgend jaar hopelijk fysiek!
AfbeeldingAfbeelding
Fing3r

02 sep 2025, 14:32

Ok Impala! schreef:
02 sep 2025, 13:07
Ik speel Chibi-Robo! (GC) via NSO. Deze game heb ik altijd genegeerd omdat ik dacht dat het niets voor mij zou zijn. Boy, was I wrong. Dit is een fantastische titel die ik maar niet los kan laten. De uren vliegen voorbij omdat er altijd wel iets te doen is en de karakters zijn zo aandoenlijk dat je echt meeleeft met alles wat er gebeurt. Chibi-Robo barst van de originele ideeën en voert die ook consistent door om tot unieke gameplay te komen. Erg leuk dat deze game nu zo makkelijk toegankelijk is via NSO. Ben nu al blij met de GC toevoeging aan NSO en hoop nog meer pareltjes te gaan ontdekken in de toekomst.
Chibi-Robo is inderdaad een fijne game die je constant blijft prikkelen, ik wil hem ook nog wel gaan herspelen als ik ergens een gaatje vind in mijn backlog!
AfbeeldingAfbeelding

Terug naar “Moderne games, consoles en handhelds”