Button Bashers - Het verhaal...

Nieuws over het forum en een plek voor jullie feedback.
Dynamike
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Button Bashers - Het verhaal...

30 okt 2015, 13:56

Hallo beste lezer,

Zo nu en dan zijn er wel eens mensen die zich afvragen waar Button Bashers vandaan komt, hoe het opgestart is, gegroeid en wie er nu eigenlijk allemaal achter het forum en de podcast zitten. In deze post staat het hele verhaal van het begin tot aan nu. Mochten er onduidelijkheden zijn in dit verhaal komt het niet door gebruik van drank of drugs, maar eerder door de extase die het ons soms bracht en hier en daar de overhand heeft genomen op het geheugen.

Alles is begonnen met een idee van Apenheul (Niels) die wilde kijken of er ruimte en behoefte zou zijn voor een Nederlandstalige podcast over games. En dan met name retrogrames. In zijn beleving was het mooi om daar drie mensen voor te vinden. Op die manier zou er altijd iemand zijn die van een andere mening voorzien zou zijn en zo was er altijd wel een discussie mogelijk. De eerste persoon die hij daarvoor benaderde was MrSirius (Steef). Dit ging, in die tijd, via het grootste retroforum wat Nederland rijk was: Palrocks.nl

Steef had daar wel oren naar en samen met Niels begon hij plannen te maken. De derde persoon was nog niet gevonden, maar Steef had wel een idee wie hij daar voor moest vragen. Tijdens de retroubeurs in Deurne van die januari stapte hij Dynamike (Mike) af voor een gesprek. Een paar dagen later kwam er via Palrocks een bericht naar Mike toe van Steef met de vraag of hij interesse had om mee te doen met een podcast. Zo geschiedde het en de basis drie was geboren.

Op 16 maart 2013 kwam de pilot van de Button Bashers podcast online. In de tussentijd was er een hoop gebeurd. Er was een basic website gebouwd door Mike, de naam was gekozen door de drie, het logo was gemaakt door een collega van Steef en hij had ook de sociale kanalen in het leven gebracht en Niels had inmiddels de eerste uren verloren in het editen van de podcast. De eerste aflevering was via de website, iTunes en Palrocks te vinden. Mensen begonnen zich te abonneren, drukten op "Like" op de Facebookpagina en langzaamaan begon de podcast steeds meer luisteraars te krijgen en werden de uitzendingen professioneler en langer.

Alles draaide lekker verder maar er kwam een kink in de kabel. In november van 2013 werd bekendgemaakt dat Palrocks zou stoppen. Het forum waar onze roots lagen en waar een groot deel van de Nederlandse retroliefhebbers al jarenlang hun thuis vonden zou ophouden te bestaan. De reden, en die wordt nog regelmatig gevraagd, doet er niet toe. Het zou stoppen. Voor de grap vroeg Mike in de WhatsApp-groep aan Steef en Niels of "wij niet een forum moesten beginnen". Steef dook er gelijk bovenop en begon dingen te organiseren.

Ondanks dat alle beslissingen door ons drie genomen werden had Niels nog niets ingebracht of gelezen, maar stond er op Palrocks al een topic met de vraag of mensen interesse hadden in een forum van Button Bashers. Daar waar Palrocks grotendeels geënt was op Nintendo zou Button Bashers dat breder trekken met ruimte voor alle platformen, ook die van vandaag de dag. De reacties op Steef zijn topic waren zo positief en het waren er enorm veel, dat we er niet onderuit kwamen. Niels was inmiddels op de hoogte en het Button Bashers forum zou er komen.

Bij al deze enthousiastelingen zaten ook gelijk een hoop mensen die zich beschikbaar stelden om mee te helpen het forum of andere zaken er omheen te regelen. Steef werd de regelneef van alles wat er moest gebeuren en hield alles bij wat er nog gedaan moest worden, Niels was ondertussen bezig om de volgende podcast in elkaar te editen en nam een aantal taken op zich zoals het opstellen van het reglement en Mike begon aan de technische opbouw van het forum. Het was zaak om het forum snel in de lucht te hebben zodat om op de huidige thuisbasis, Palrocks, het forum ook nog te kunnen promoten.

Een weekend en een nacht gingen er overheen en op zondagavond 15 december, om 00:25 om precies te zijn (dus eigenlijk maandagochtend heel vroeg), maakte Mike zijn account aan het op het forum. Er was een basis gelegd in de vorm van het technische en het uiterlijk. De volgende dag maakte Niels en Steef hun account aan met daarop volgend Arkman (Job), Joey (Joey) en JokerJur (Jur). Deze drie mannen werden moderators van het forum. Zij hielden alles in de gaten, verplaatste topics die op verkeerde plekken terecht kwamen en tikte mensen op de vingers waar nodig.

Deze drie zijn er tot op de dag vandaag nog steeds bij en verrichten, zichtbaar en onzichtbaar, deze en meerdere taken. Het forum was op dat moment nog te vinden achter de website. Nu is het forum het gezicht van Button-Bashers.nl, maar dat was in het begin nog niet het geval. Al snel kwam Redah (Redah) bij het team. Met zijn technische achtergrond en oog voor detail zag hij direct een hoop zaken die beter konden op het forum. De beslissing om de website te laten vervallen kwam kort daarop. Alles gebeurde op het forum en de website zat eigenlijk alleen maar in de weg. Redah verplaatste het gehele forum naar de voorkant van Button-Bashers.nl en dat is het tot op de dag vandaag gebleven.

En nu? Inmiddels draait het forum nog steeds op de basis die ooit gelegd werd door Mike maar is dusdanig aangepast door Redah dat we allemaal kijken naar Button Bashers 3.0 die technisch geheel past bij de technieken van vandaag. Job, Joey en Jur zijn er nog steeds als moderators en daar is een tijdje geleden Tom aan toegevoegd als extra moderator om de drukte die het forum inmiddels ervaart op te kunnen vangen. Steef is achter de schermen nog steeds de regelneef en Niels zijn vrije tijd wordt opgeslokt door het editen van de Button Bashers podcast en sinds kort ook BB Bulletin.

Het forum is inmiddels voor velen een thuisbasis geworden en dat is iets wat wij altijd zullen nastreven. Een plek waar iedereen over games kan praten, mee kan doen aan de maandelijkse retro challenges of gewoon zijn of haar collectie kan tonen. Of nu gaat over retrotitels, Japanse consoles met ditto games of de nieuwste Halo op de Xbox One.
Afbeelding
Matsor
Pinball Wizard 2016
Pinball Wizard 2016

Re: Button Bashers - Het verhaal...

30 okt 2015, 14:13

Goed verhaal, dat waren mooie tijden...ik werd destijds door Steef benaderd om de eerste versie van het forum te testen en van commentaar te voorzien. Voel me toch een beetje onderdeel van de geschiedenis en na de beheerders en mods ben ik het langst lid haha :smile: . Ben een tijdje weg geweest, maar blij dat ik er weer (bijna) dagelijks te vinden ben.
Pius

30 okt 2015, 14:23

Mooi verhaal. Laatst ook nog live gehoord van Steef zelf :). Ik ben ook erg blij onderdeel uit te maken van deze geweldige community!
"Come back when you can put up a fight."
WorldWaker

30 okt 2015, 14:31

Goed verhaal, leuk om te lezen.
Het mooiste was dat ik net een playlist van Two Steps from Hell aan het luisteren was en de nummers "Birth of a Hero", "Strength of a Thousand Men" en "Dreammaker" voorbij kwamen. Toepasselijke titels lijkt me en ook lekker epische muziek voor de opbouw van een epische community :beg:
Afbeelding

"Is this really about who gets the magic sword or is everyone just a little on edge because they’re hungry?"
Nutsy-Gutsy

30 okt 2015, 16:56

Mooi verhaal en ik heb veel respect voor wat jullie gecreëerd hebben. Het forum is een tweede thuis geworden voor me, ik log me elke dag verschillende keren in.
boomstronk
Marktplaats ID: 0

30 okt 2015, 17:28

Tof verhaal, tof forum en toffe community! :thumbup: Klasse heren!!
SneakerPimp

30 okt 2015, 19:15

Lekker verhaal, erg blij met de community en erg veel respect voor de gasten achter dit geweldige forum die veel mensen een thuisbasis bied om hun passie te delen. Laten we met zn allen er nog een hele tijd van genieten! :)

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
KillingRaptor

30 okt 2015, 19:26

Mooi om dat alles nog eens terug te lezen! Ik keek zonet even en ik was het tweede geregistreerde lid, gelijk zo'n rare Belg erbij voor jullie. ;)
En damn, ik heb de meeste posts... Dat bewijst toch maar hoe vaak ik op het forum zit! Het blijft enorm gezellig ook, er zijn ondertussen al heel wat leden bijgekomen die in mijn ogen zeker al snel vaste bezoekers werden die ik als echte Button Bashers zie. Wat een mooie community hebben wij toch. :)

Dus bij deze wil ik ook nog even Steef, Niels en Mike bedanken voor dit forum! :thumbup1:
jeroenwolf
Contacteer:

30 okt 2015, 21:54

Mijn dank is groot Dynamike.
Erg mooi geschreven en bijzonder. Hier verlangde ik precies naar. Het lijkt me ook een fijne manier om voor jullie vrienden onder elkaar een soort van houvast te hebben, tenminste als ik naar mijn vrienden kijk die ik veel minder zie dan middelbare school tijden.. Fijn dat je dan iets hebt om samen ook gewoon gezels te doen.
tof tof tof

ik ben blij dat ik jullie ben tegengekomen, fijne sfeer, fijne environment
Het is al in mijn hoofd gedrongen merk ik, denk vaak; o even snel kijken wat er aan de hand is. Alles absorberen
Afbeelding
Laatst gewijzigd door jeroenwolf op 30 okt 2015, 22:05, 1 keer totaal gewijzigd.
It's dangerous to go alone. Take this.
JokerJur
Veteraan
Veteraan

30 okt 2015, 21:58

Mooi geschreven Mike. Ik weet nog dat ik de dagen rond Kerst dat jaar helemaal hyper was omdat het toch niet zo kon zijn dat de Palrocks-community zou gaan verdwijnen zonder alternatief waar iedereen gewoon met elkaar in contact kon blijven. En kijk nu eens hoeveel groter diezelfde community is geworden! Verrijkt met een aantal gezichten die ik inmiddels ook niet meer kan wegdenken uit de community. Ik ga een traantje wegpinken...
Afbeelding
Redah
Veteraan
Veteraan
Marktplaats ID: 11427674
eBay gebruikersnaam: redah_nl

30 okt 2015, 22:11

En in die korte tijd hebben we alles meegemaakt wat een online community me kan maken: Aan de technische kant verhuizingen, storingen, wijzigingen en upgrades. Aan de menselijke kant veel nieuwe gezichten, maar helaas ook een enkele onruststoker die hardnekkig bleef terugkomen.

Maar gelukkig spelen de echt leuke dingen zich zowel online als offline af. Zwetend die ene highscore proberen te verbeteren, elkaar weer spreken op een beurs en natuurlijk de jaarlijkse Button Bashers dag die allebei een succes waren en veel leden trokken. En last but not least: Het Button Bashers Weekend in een vakantiepark.

En dat terwijl we nog geen twee jaar bezig zijn! :thumbup:
Afbeelding
Joey
Veteraan
Veteraan

30 okt 2015, 22:15

KillingRaptor schreef:Mooi om dat alles nog eens terug te lezen! Ik keek zonet even en ik was het tweede geregistreerde lid, gelijk zo'n rare Belg erbij voor jullie. ;)
En damn, ik heb de meeste posts... Dat bewijst toch maar hoe vaak ik op het forum zit! Het blijft enorm gezellig ook, er zijn ondertussen al heel wat leden bijgekomen die in mijn ogen zeker al snel vaste bezoekers werden die ik als echte Button Bashers zie. Wat een mooie community hebben wij toch. :)

Dus bij deze wil ik ook nog even Steef, Niels en Mike bedanken voor dit forum! Afbeelding1:
En dan te bedenken dat je hebt overwogen om hier helemaal niet meer te posten ;) Gelukkig ben je toen van gedachten veranderd!
Afbeelding
JokerJur
Veteraan
Veteraan

30 okt 2015, 22:16

Hier een video van de eerste Button Bashers dag:

Van het weekendje weg was volgens mij ook een video, maar die kan ik niet terug vinden? Iemand?
Afbeelding
JokerJur
Veteraan
Veteraan

30 okt 2015, 22:21

Gevonden!

Afbeelding
KillingRaptor

30 okt 2015, 22:40

Joey schreef:
KillingRaptor schreef:Mooi om dat alles nog eens terug te lezen! Ik keek zonet even en ik was het tweede geregistreerde lid, gelijk zo'n rare Belg erbij voor jullie. ;)

Dus bij deze wil ik ook nog even Steef, Niels en Mike bedanken voor dit forum! Afbeelding1:
En dan te bedenken dat je hebt overwogen om hier helemaal niet meer te posten ;) Gelukkig ben je toen van gedachten veranderd!
Inderdaad ja, moest er ook nog aan denken! Dat was voor mij de mindere periode van het forum, maar dat is achter de rug nu. ;)
JokerJur
Veteraan
Veteraan

30 okt 2015, 22:45

Ik dacht toen nog, wow, die gek. ;)
Afbeelding
apie74

30 okt 2015, 22:58

Leuk om te lezen. Ik vind vooral de podcasts een gave en unieke toevoeging aan dit forum. Wees er trots op en ga zo door :)
Afbeelding
Gurtus

30 okt 2015, 23:32

Duidelijk verhaal Mike leuk om te horen het de vork in de steel zit
I’M HERE TO KICK ASS AND CHEW BUBBLEGUM, AND I’M ALL OUTTA GUM
Tom
Moderator
Moderator

31 okt 2015, 13:20

Mooi geschreven Mike!

En ook mooi om te zien dat iedereen de inzet van jullie erg kan waarderen.

Er zijn veel internetfora maar vaak is daar ook haat en nijd. Hier is het fijn te zien dat het na al die tijd er nog steeds een gezellige (groeiende) groep mensen is die een hobby delen en dit kunnen zonder persoonlijk te worden. De vloeiende overgang van retro naar modern is hier ijzersterk en je hebt gelukkig geen "die hard" verzamelaars die bashen op andere systemen. Wij kunnen ons hier weer even kind voelen, terug naar de tijd van toen, maar dan op een zeer volwassen manier.

Ik vind het topic eigenlijk wel sticky waardig!
seffen99

31 okt 2015, 14:06

Heel mooi stuk Mike! Hulde.

jeroenwolf
Contacteer:

31 okt 2015, 14:23

Tom schreef:Mooi geschreven Mike!

En ook mooi om te zien dat iedereen de inzet van jullie erg kan waarderen.

Er zijn veel internetfora maar vaak is daar ook haat en nijd. Hier is het fijn te zien dat het na al die tijd er nog steeds een gezellige (groeiende) groep mensen is die een hobby delen en dit kunnen zonder persoonlijk te worden. De vloeiende overgang van retro naar modern is hier ijzersterk en je hebt gelukkig geen "die hard" verzamelaars die bashen op andere systemen. Wij kunnen ons hier weer even kind voelen, terug naar de tijd van toen, maar dan op een zeer volwassen manier.

Ik vind het topic eigenlijk wel sticky waardig!
mooi gezegd!
It's dangerous to go alone. Take this.
Cekootje

29 nov 2015, 19:12

Leuk om te lezen! Ik ben ook nog altijd blij dit forum te hebben gevonden. Ik heb niet meer zoveel vrienden die nog in de gaming scene zitten maar dat maakt dit forum wel weer goed! Ik zit de hele dag op refresh te drukken :-)
Wie helpt me aan Metroid II voor de Gameboy?
SneakerPimp

29 nov 2015, 19:40

Cekootje schreef:Leuk om te lezen! Ik ben ook nog altijd blij dit forum te hebben gevonden. Ik heb niet meer zoveel vrienden die nog in de gaming scene zitten maar dat maakt dit forum wel weer goed! Ik zit de hele dag op refresh te drukken :-)
Laatste tijd wel wat rustiger hier...

Pius

29 nov 2015, 19:43

Klopt inderdaad :(

Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
"Come back when you can put up a fight."
Gurtus

29 nov 2015, 22:37

Komt wel weer