Tutorial - Hoe kom ik er zelf achter wat iets waard is?

Interessante advertenties, discussies en alles over verzamelen.
JokerJur
Veteraan
Veteraan

Tutorial - Hoe kom ik er zelf achter wat iets waard is?

18 dec 2013, 08:15

Met deze tutorial kun je makkelijk en snel zelf achterhalen wat games nog ongeveer opleveren. Twijfel je echter toch nog of wil je de mening van andere forumleden, dan kun je het hier natuurlijk altijd vragen, maar probeer het eerst even zelf!

Het antwoord op de vraag wat iets waard is, is eigenlijk altijd hetzelfde; het is maar net wat de gek er op dat moment voor geeft.
Bovendien is het per persoon heel verschillend, wat voor jou iets waard is kan in mijn ogen rommel zijn.

Laten we eens kijken hoe je zelf een prijs op je item kunt plakken!

Dit kun je het beste doen door op eBay te kijken naar verkochte aanbiedingen, dit doe je als volgt.

1. Zoek het spel op eBay waarvan je de prijs wilt weten, in het voorbeeld heb ik gekeken naar Probotector voor de Megadrive. Om zoveel mogelijk te vinden beperk ik mijn zoekopdracht tot "Sega Probotector".

2. Aan de linkerkant heb je nu een aantal opties, scroll naar beneden en vink "verkochte aanbiedingen" aan zoals op het plaatje hieronder.
Afbeelding

3. Je ziet nu alle onlangs verkochte exemplaren van Probotector. Aan de hand van de staat zoals je ze op de foto's ziet kun je nagaan in welke price range jouw exemplaar ongeveer valt.

Let op!
-Check altijd op schade. Een exemplaar met schade levert minder op!
-Is het spel compleet?

Waar je verder op moet letten is de versie van een spel. Jij kunt bijvoorbeeld een Engels exemplaar van een SNES game hebben gevonden die voor 100 euro is verkocht, maar heb jij hetzelfde exemplaar? Over het algemeen doet een Duitse versie vaak minder dan een Engelse. Houd daar rekening mee!

Bij NES moet je ook letten op de code op de cart en of het een PAL A of PAL B exemplaar betreft.
Het kan best zo zijn dat een bepaalde titel maar weinig is uitgebracht in PAL B gebied, terwijl dezelfde game met een PAL A code vrij common is, en niet zoveel waard.

Ga dus altijd na of je echt hetzelfde exemplaar hebt, in ongeveer dezelfde staat voordat je de waarde ergens aan koppelt.

Disclaimer: Prijzen kunnen grillig zijn. Misschien wilden in december per toeval 8 mensen net die ene game kopen en is hij voor 150 euro verkocht door de vele biedingen. Het kan zijn dat die mensen in januari helemaal niet op eBay kijken en dat jij hetzelfde spel nog niet voor 80 euro verkocht krijgt. Als we hier ergens een waarde aan koppelen gaat het ten alle tijde om een prijsindicatie, het is helaas geen exacte wetenschap!
Afbeelding
wowgek7
Verbannen lid

Re: Tutorial - Hoe kom ik er zelf achter wat iets waard is?

24 dec 2013, 01:16

interessant stukje maar toch ben ik het niet eens met het stukje dta het HELAAS geen exacte wetenschap is.

hoezo helaas? juist dta het zo kan schommelen maakt het veel leuker want moet je hem nu kopen of kun je nog beter even wachten etc. het zorgt voor meer afwisseling als het wel een exacte wetenschap was wat was er dan nog voor lol in de jacht?
JokerJur
Veteraan
Veteraan

24 dec 2013, 01:22

Daar bedoel ik mee dat wij geen apparaat zijn dat het antwoord altijd heeft.
Afbeelding
KillingRaptor

24 dec 2013, 09:40

Ik bekijk het ook altijd zo, alleen zijn er altijd wel games die er gewoon niet opstaan. Dan moet je zelf maar wat kijken of jij het zoveel waard vind. :laugh:
MrSirius
Veteraan
Veteraan
Contacteer:

29 dec 2013, 19:04

KillingRaptor schreef:Ik bekijk het ook altijd zo, alleen zijn er altijd wel games die er gewoon niet opstaan. Dan moet je zelf maar wat kijken of jij het zoveel waard vind. :laugh:
Webwinkels en Marktplaats geven dan ook soms een indicatie. En je kunt het hier ook altijd vragen.
Afbeelding
Kain is deified. The Clans tell tales of Him. Few know the truth. He was mortal once, as were we all.
Shiroe
Marktplaats ID: 0
eBay gebruikersnaam: oertrooper

31 dec 2013, 11:28

Vergeet ook niet te experimenteren met regio's als je op ebay naar verkochte aanbiedingen kijkt. Veel resultaten worden niet standaard voor ebay Nederland getoond. Als ik zoek op "sega probotector" en kijk bij de verkochte aanbiedingen dan heb ik 4 resultaten. Wanneer ik de objectlocatie op "Europese unie" zet dan zijn het er 16. Dus meer resultaten en meer referentiepunten voor een inschatting van de waarde.

En zoals Jur zei: Ga dus altijd na of je echt hetzelfde exemplaar hebt, in ongeveer dezelfde staat voordat je de waarde ergens aan koppelt.
Afbeelding
C(I)B: 231 | Carts: 51 | Total: 288/347
Carl2
Koningsdag Koning 2018
Koningsdag Koning 2018

31 dec 2013, 11:36

Voor diegenen die willen weten wat games op de internationale markt doen is http://www.pricecharting.com een prima website.
Hier zie je ook waarvoor games verkocht zijn; los, compleet of nieuw.

Overview of Our Methodology
At PriceCharting.com, our goal is to track the market price of all video games over time.
We collect completed sales from eBay (listings without a buyer are not included).
Listing data from Amazon and Half. And sales data from other online retailers.

We then combine this information to calculate the current market price.
JokerJur
Veteraan
Veteraan

01 jan 2014, 21:43

Pricecharting gaat alleen over NTSC games toch?
Afbeelding
Carl2
Koningsdag Koning 2018
Koningsdag Koning 2018

03 jan 2014, 11:10

JokerJur schreef:Pricecharting gaat alleen over NTSC games toch?
Ja klopt, ze gaan alleen uit van NTSC.
Je kunt dan ook niet 1 op 1 een vergelijking maken met PAL maar het geeft in sommige gevallen wel een goede indicatie.
Arkman
Veteraan
Veteraan

03 jan 2014, 11:42

Coole site man! Ideaal voor de NTSC verzamelaars onder ons!
pvankouteren
Contacteer:

08 jun 2016, 10:58

MrSirius schreef:Webwinkels en Marktplaats geven dan ook soms een indicatie. En je kunt het hier ook altijd vragen.
Er zijn steeds meer mensen op Marktplaats die hun vraagprijs gelijkstellen aan de vraagprijs van een webshop (onder het motto "bieden naar waarde"). Dus óf de webshops rekenen te weinig, óf Marktplaats is in toenemende mate een plaats waar je niet moet zijn om games aan te schaffen die arriveren zoals ze horen: zoals aangegeven op de foto, (daadwerkelijk ipv enkel zeggen) getest, schoon en fatsoenlijk verpakt in een doos die niet uit elkaar scheurt of vol zit met duct tape om het vodje bij elkaar te houden.
Gamespecials: alles gerelateerd aan gaming | Blog | Binnenkort een retro console en games webshop online!
DAZztun

17 apr 2017, 21:10

wow wat een handig truukje! zal zo zeker wat kunnen achterhalen
Sigma

06 aug 2017, 10:02

Ik ben nog vrij nieuw hier dus misschien praat ik onzin maar; ik verzamel SNES games (PAL) en merk dat diverse "Price charting" sites zoals eerder genoemde en andere vaak ver naast EU prijzen zit. Het probleem is namelijk dat sommige games in de EU veel zeldzamer en dus duurder zijn dan in de USA. Maar dat is ook wel eens omgedraaid. Een goed voorbeeld is Zero the Kamikaze Squirrel. Volgens amerikaanse sites is die kaal (zonder doos/manual) al minimaal 165 dollar waard. Hier in de EU kan je hem vaak voor € 60,- krijgen (of zelfs minder).

Voor mijn eigen beeldvorming heb ik een prijslijst samengesteld van alle EU PAL SNES games en ca. 12 retro winkels daar in opgenomen. Vervolgens heb ik Ebay er op nageslagen voor de eventuele missende games (niet alle games zijn op dit moment verkrijgbaar nl.) en zo kwam ik op een lijst met richtprijzen. Indien gewenst post ik hem hier bij Button Bashers zodat we hier over kunnen discussiëren en wellicht hebben andere mensen ook veel aan die lijst.
Link86

06 aug 2017, 10:15

Ik vergelijk altijd een aantal site's.

Ik kijk op marktplaats.
Ik kijk op ebay bij verkochte items in de EU.
Ik kijk in de webshops.
En ik kijk naar hoe graag ik een titel wil hebben, hoe vaak heb ik hem al voorbij zien komen in de periode dat ik verzamel en in welke staat hij is. Ik persoonlijk betaal namelijk meer voor een game afhankelijk van de staat. Kan me voorstellen dat niet iedereen hier even veel om geeft. Uiteindelijk blijft het toch altijd vraag en aanbod die de prijs bepaald. Je koopt namelijk iets dat niet meer nieuw in de winkel te krijgen is, en dus staat er ook geen prijs meer voorgeschreven. Wat mij persoonlijk ook helpt is veel praten met andere verzamelaars, en als je het niet weet gewoon vragen. Meestal zijn ze best bereid je een eindje in de juiste richting te helpen. En toch zul je er altijd een keer tegen aan lopen dat je eens teveel betaald voor een game, maar als jij op dat moment er happy mee bent is het prima toch ? Een andere keer heb je weer eens een meevaller, en zo is het een beetje met verzamelen.
Tom
Veteraan
Veteraan

06 aug 2017, 10:30

@Sigma

Dat zal wel een werkje geweest zijn! Die lijst kun je wel eens plaatsen als je wil, altijd leuk om te zien. Het hangt natuurlijk van veel zaken af wat de prijs van een game is maar het is leuk om te zien :)
Sigma

06 aug 2017, 13:41

Tom schreef:@Sigma

Dat zal wel een werkje geweest zijn! Die lijst kun je wel eens plaatsen als je wil, altijd leuk om te zien. Het hangt natuurlijk van veel zaken af wat de prijs van een game is maar het is leuk om te zien :)
Ik zal hem binnenkort plaatsen. Even de vraag alleen nog hoe.. ik heb hem in Excel en dat slikt de BBcode niet. Plaatjes zijn waardeloos.. dus err.. nog ideeën? :)
Link86

06 aug 2017, 14:29

Inzoomen, print screen en uploaden in imgur oid ?
Johnny99

21 jun 2018, 14:41

Hallo bbers.ik heb hier een mortal kombat steelcase met kaarten voor de ps3 liggen waar ik niets mee doe.wou eens kijken wat zoiets doet tegenwoordig maar kan het nergens vinden.iemand hier een idee?

content://media/external/file/69230
content://media/external/file/69229
Pius

21 jun 2018, 17:13

Je foto's doen het helaas niet :(
"Come back when you can put up a fight."
Johnny99

21 jun 2018, 20:14

Pius schreef:Je foto's doen het helaas niet :(
Oh dat is vreemd.ik kan ze beide wel openen :dontknow:
Dynamike
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

21 jun 2018, 21:07

Johnny99 schreef:
Omdat ze waarschijnlijk naar je lokale harddisk verwijzen. Maar wij kunnen het niet.
Afbeelding
Sigma

29 jun 2018, 17:56

Dynamike schreef:
Johnny99 schreef:
Omdat ze waarschijnlijk naar je lokale harddisk verwijzen. Maar wij kunnen het niet.
Jij misschien niet... maar..

Afbeelding

wel! :lol: :lol: :lol:
Dynamike
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

29 jun 2018, 18:18

Sigma schreef:
Dynamike schreef:
Johnny99 schreef: Oh dat is vreemd.ik kan ze beide wel openen :dontknow:
Jij misschien niet... maar..

Afbeelding

wel! Afbeelding Afbeelding Afbeelding
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Afbeelding
Shiroe
Marktplaats ID: 0
eBay gebruikersnaam: oertrooper

20 jan 2020, 13:35

Ik zou de tutorial wel willen uitbreiden met de functionaliteit van geo-ship.com

1. Ga naar geo-ship.com
2. Druk op het groene settings knopje
3. (optioneel) Vink op de settings pagina onder "Select eBay locales" de ebay sites aan welke je wilt gebruiken
4. Vink op de settings pagina onder "Show results" de optie "sold listings only" aan
5. Vul nu bovenaan de pagina je zoekopdracht in en druk op de zoek knop (of druk op enter)

Stap 3 is optioneel, maar biedt in mijn ervaring veel extra inzicht in de prijzen. Heel vaak staan items alleen maar op een specifieke ebay site en komen ze niet terug in de zoekresultaten van de andere ebay sites. Met behulp van geo-ship krijg je een meer compleet beeld van wat iets waard is. Dubbelingen worden er volgens mij automagisch uit gehaald.
Afbeelding
C(I)B: 231 | Carts: 51 | Total: 288/347

Terug naar “Verzamelpraat”