Button Bashers Top 25 Draft: Sony Playstation
- KillingRaptor
- Locatie: Izegem, België
Bericht
Re: Button Bashers Top 25 Draft: Sony Playstation
Voor mij zijn de grote missers nu de Spyro games, of toch eentje ervan eigenlijk.
- Mark
- Locatie: Zoetermeer
Bericht
Re: Button Bashers Top 25 Draft: Sony Playstation
Ja daar heb je helemaal gelijk in. Ik heb nooit wat met Spyro gehad maar qua impact / populariteit had er eigenlijk wel eentje bij gemoeten.KillingRaptor schreef: ↑31 mei 2026, 07:04Voor mij zijn de grote missers nu de Spyro games, of toch eentje ervan eigenlijk.
- OldSchool
- Contacteer:
Bericht
Re: Button Bashers Top 25 Draft: Sony Playstation
Oké, ik heb zo’n beetje geen enkele game gespeeld van wat er in de draft terecht gekomen is. Ik kreeg meerdere keren de vraag: Heb je überhaupt ooit wel een PlayStation 1 gehad? En geloof me, die heb ik. Wat ik dan wel gespeeld heb? Hier is een lijstje:
Colin McRae Rally 2.0
Zonder twijfel mijn meest gespeelde game op de PS1. Erg toffe racer met een arcade feel.
Driver
Weer een racer. De game met de beruchte verplichte tutorial. Uiteindelijk deden we allemaal maar wat om die laatste te halen. Maar dit is voor mij wel een titel die ik met de PS1 associeer.
Kurushi
Ook bekend als IQ Intelligent Cube. Vooral een puzzel game. Blokken rollen over het beeld en je moet de goede weghalen zonder plat te worden. Ik vond het altijd een uniek concept. Later zelfs gekocht om op de Vita te kunnen spelen.
Skullmonkeys]
Er zit geloof ik niet één platformer in de draft. Maar deze zou ik er zeker in geplaatst hebben. Aparte grafische stijl en een leuke platformer om te spelen. Beetje donker, dat wel. Het is echt turen naar dat scherm.
Adidas Power Soccer
Voor ISS en FIFA speelde ik Adidas Power Soccer. Dat was in de PS1 tijd in mijn kringen dé voetbal game. Met de geweldige optie van de Cantona Kick. Voetbal werd nooit meer hetzelfde. Al kreeg ISS ook wel dankzij de PS1 de uiteindelijke voorkeur.
Colin McRae Rally 2.0
Zonder twijfel mijn meest gespeelde game op de PS1. Erg toffe racer met een arcade feel.
Driver
Weer een racer. De game met de beruchte verplichte tutorial. Uiteindelijk deden we allemaal maar wat om die laatste te halen. Maar dit is voor mij wel een titel die ik met de PS1 associeer.
Kurushi
Ook bekend als IQ Intelligent Cube. Vooral een puzzel game. Blokken rollen over het beeld en je moet de goede weghalen zonder plat te worden. Ik vond het altijd een uniek concept. Later zelfs gekocht om op de Vita te kunnen spelen.
Skullmonkeys]
Er zit geloof ik niet één platformer in de draft. Maar deze zou ik er zeker in geplaatst hebben. Aparte grafische stijl en een leuke platformer om te spelen. Beetje donker, dat wel. Het is echt turen naar dat scherm.
Adidas Power Soccer
Voor ISS en FIFA speelde ik Adidas Power Soccer. Dat was in de PS1 tijd in mijn kringen dé voetbal game. Met de geweldige optie van de Cantona Kick. Voetbal werd nooit meer hetzelfde. Al kreeg ISS ook wel dankzij de PS1 de uiteindelijke voorkeur.
- Mark
- Locatie: Zoetermeer
Bericht
Re: Button Bashers Top 25 Draft: Sony Playstation
@OldSchool ik zou Crash Bandicoot wel als platformer omschrijven hoor. Verder leuk lijstje, Skullmonkeys heb ik ook (ja gaan we weer) altijd wel eens willen proberen.
- KillingRaptor
- Locatie: Izegem, België
Bericht
Re: Button Bashers Top 25 Draft: Sony Playstation
Skullmonkeys, daar was onze Kunstschilder ook altijd erg positief over. Die moet hier nog eens in huis komen.
En wat Mark zegt, Crash vind ik zeker ook een platformer. Heck, ik zou zelfs durven zeggen dat Tomb Raider een 3D platformer is.
En wat Mark zegt, Crash vind ik zeker ook een platformer. Heck, ik zou zelfs durven zeggen dat Tomb Raider een 3D platformer is.
- arjen1981
- Animal Crossing Tour 2020

Bericht
Re: Button Bashers Top 25 Draft: Sony Playstation
Wild Arms!
Heel mooie toevoegin. En de vervolgen zijn nog beter maar moesten vaak geimporteerd worden. Mooi dat je de titel track ook deeld. Die vind ik ook prachtig!
En ik heb liever Wild Arms dan Spyro : P Ik vind het SHUMP ganre volledig ontbreken! En Spyron. Nee echt niet. Doe mij maar Ape Escape.
N.O.T.A.M. of Wind
Een verrassend ambitieuze luchtsimulatie waarin je niet alleen vliegt, maar echt leert omgaan met weersomstandigheden, routes en navigatie, waardoor het meer voelt als een avontuur in de lucht dan een traditionele flight game.
Aconcagua
Alsof je een interactieve rampenfilm speelt, met vliegtuigcrashes, overlevenden en een verhaal dat veel filmischer aanvoelt dan de meeste PlayStation games uit die tijd. Zelfs dan MGS.
Ape Escape
Een van de leukste en meest creatieve platformers op de PlayStation.
R-Type Delta
Bewijst dat een klassieke SHUMP prima naar het 3D-tijdperk kon overstappen zonder ook maar iets van zijn sfeer, precisie of uitdaging te verliezen.
Breath of Fire IV
Een van de mooiste JRPG’s op de PlayStation, met prachtige sprite-art, geweldige animaties en een verhaal dat veel sterker is dan menig ander JRP.
I.Q. Final
Zo’n typisch puzzle game die onmogelijk uit te leggen lijkt totdat je het speelt, waarna je urenlang verslaafd raakt aan zijn simpele maar perfecte puzzelontwerp.
Mega Man Legends 2
Neemt alles wat werkte aan het eerste deel en maakt het groter, mooier en avontuurlijker, terwijl het nog steeds een van de beste Mega Man games ooit blijft.
Harmful Park
Een compleet gekke SHUMP vol vliegende hamburgers, speelgoed en snoepgoed die er vrolijk uitziet maar stiekem ontzettend goed in elkaar zit.
Vib-Ribbon
Een game die eruitziet alsof iemand hem met een paar lijnen op een kladblok heeft getekend, maar die dankzij zijn ritmegameplay en ondersteuning voor je eigen muziek-cd’s nog steeds aanvoelt alsof hij uit de toekomst komt.
Heel mooie toevoegin. En de vervolgen zijn nog beter maar moesten vaak geimporteerd worden. Mooi dat je de titel track ook deeld. Die vind ik ook prachtig!
En ik heb liever Wild Arms dan Spyro : P Ik vind het SHUMP ganre volledig ontbreken! En Spyron. Nee echt niet. Doe mij maar Ape Escape.
N.O.T.A.M. of Wind
Een verrassend ambitieuze luchtsimulatie waarin je niet alleen vliegt, maar echt leert omgaan met weersomstandigheden, routes en navigatie, waardoor het meer voelt als een avontuur in de lucht dan een traditionele flight game.
Aconcagua
Alsof je een interactieve rampenfilm speelt, met vliegtuigcrashes, overlevenden en een verhaal dat veel filmischer aanvoelt dan de meeste PlayStation games uit die tijd. Zelfs dan MGS.
Ape Escape
Een van de leukste en meest creatieve platformers op de PlayStation.
R-Type Delta
Bewijst dat een klassieke SHUMP prima naar het 3D-tijdperk kon overstappen zonder ook maar iets van zijn sfeer, precisie of uitdaging te verliezen.
Breath of Fire IV
Een van de mooiste JRPG’s op de PlayStation, met prachtige sprite-art, geweldige animaties en een verhaal dat veel sterker is dan menig ander JRP.
I.Q. Final
Zo’n typisch puzzle game die onmogelijk uit te leggen lijkt totdat je het speelt, waarna je urenlang verslaafd raakt aan zijn simpele maar perfecte puzzelontwerp.
Mega Man Legends 2
Neemt alles wat werkte aan het eerste deel en maakt het groter, mooier en avontuurlijker, terwijl het nog steeds een van de beste Mega Man games ooit blijft.
Harmful Park
Een compleet gekke SHUMP vol vliegende hamburgers, speelgoed en snoepgoed die er vrolijk uitziet maar stiekem ontzettend goed in elkaar zit.
Vib-Ribbon
Een game die eruitziet alsof iemand hem met een paar lijnen op een kladblok heeft getekend, maar die dankzij zijn ritmegameplay en ondersteuning voor je eigen muziek-cd’s nog steeds aanvoelt alsof hij uit de toekomst komt.
- KillingRaptor
- Locatie: Izegem, België
- arjen1981
- Animal Crossing Tour 2020

- kingoftherain
- Locatie: Puttershoek
Bericht 
Wooloo = love, Wooloo = life
Re: Button Bashers Top 25 Draft: Sony Playstation
De allereerste intro die ik schreef voor mijn laatste pick was een fake out, die ik uiteindelijk niet gebruikt heb. Het leek me wel aardig om die alsnog met jullie te delen.
En de allerlaatste game van de PlayStation Top 25 draft is...!!!???
Sheep

Release date: 7 november 2000
Ontwikkelaar: Mind's Eye Productions
Genre: Adorable woollen puzzler
Ik woon in de Hoeksche Waard, een eilandje onder Rotterdam, waarvan nog wel eens wordt gedacht dat het bij Zeeland hoort. En dat het geen eiland is. Het leven is hier redelijk rustig, terwijl je binnen een kwartiertje in Den Grooten Stadt kunt zijn. Zelfs bekende nederlanders hebben het weten te vinden, waaronder Paul Elstak, Thomas van Eigen Huis & Tuin en, tot hij vorig jaar overleed, Gerard Cox. Die laatste heeft er zelfs een liedje over gemaakt. Moet je kijken, deze video heeft zelfs schapen in de thumbnail!

Waar was ik ook alweer? Oh ja! We hebben hier veel velden en weilanden. Die worden voornamelijk onderhouden door de liefstigste beessies ter wereld, schapies! Je hoeft maar een beetje om je heen te kijken en je ziet er wel een paar grazen, spelen of heerlijk liggen chillen. Een enkele keer zit er eentje met zijn kop vast in een afrastering, omdat het gras toch altijd weer groener is aan de andere kant. Als je die dan los hebt gekregen, dan willen ze nog wel eens met je meelopen langs het hekwerk, tot hun loopruimte opraakt. Het geeft een gevoel van dankbaarheid. Het werd dus eens hoog tijd dat er een game over die prachtige wollen creaturen werd gemaakt.
Maarreeeeee... Je dacht toch niet dat we deze draft hiermee gingen eindigen? Nee, man!
En de allerlaatste game van de PlayStation Top 25 draft is...!!!???
Sheep

Release date: 7 november 2000
Ontwikkelaar: Mind's Eye Productions
Genre: Adorable woollen puzzler
Ik woon in de Hoeksche Waard, een eilandje onder Rotterdam, waarvan nog wel eens wordt gedacht dat het bij Zeeland hoort. En dat het geen eiland is. Het leven is hier redelijk rustig, terwijl je binnen een kwartiertje in Den Grooten Stadt kunt zijn. Zelfs bekende nederlanders hebben het weten te vinden, waaronder Paul Elstak, Thomas van Eigen Huis & Tuin en, tot hij vorig jaar overleed, Gerard Cox. Die laatste heeft er zelfs een liedje over gemaakt. Moet je kijken, deze video heeft zelfs schapen in de thumbnail!
Waar was ik ook alweer? Oh ja! We hebben hier veel velden en weilanden. Die worden voornamelijk onderhouden door de liefstigste beessies ter wereld, schapies! Je hoeft maar een beetje om je heen te kijken en je ziet er wel een paar grazen, spelen of heerlijk liggen chillen. Een enkele keer zit er eentje met zijn kop vast in een afrastering, omdat het gras toch altijd weer groener is aan de andere kant. Als je die dan los hebt gekregen, dan willen ze nog wel eens met je meelopen langs het hekwerk, tot hun loopruimte opraakt. Het geeft een gevoel van dankbaarheid. Het werd dus eens hoog tijd dat er een game over die prachtige wollen creaturen werd gemaakt.
Maarreeeeee... Je dacht toch niet dat we deze draft hiermee gingen eindigen? Nee, man!
Wooloo = love, Wooloo = life
- kingoftherain
- Locatie: Puttershoek
Bericht 
Wooloo = love, Wooloo = life
Re: Button Bashers Top 25 Draft: Sony Playstation
In mijn laatste entry had ik het over een spel dat ik was gaan spelen, maar toch niet leuk genoeg vond om te kiezen. Dat was Legacy Of Kain: Soul Reaver. Dat spel heb ik al jaren en heb ik ook de fysieke remaster versie van gekocht. Het leek me altijd erg gaaf en ben het gaan spelen, maar vond het uiteindelijk niet leuk genoeg voor de top 25. Ik had er zelfs al een hele intro voor geschreven. Jammer, joh!
Jij! Ik weet waarvoor je hier bent. Je wil weten wat de laatste game is in de PlayStation top 25 draft. Oh, was het maar zo makkelijk! Aan de ene kant zijn er al geweldige games behandeld, zoals Metal Gear Solid, Final Fantasy VII en Suikoden, maar aan de andere kant zijn er nog zoveel geweldige spellen te noemen dat je er bekant een top 50 of misschien zelfs wel een top 100 van kan maken. Ik ga er niet over liegen, ik voelde toch een bepaalde druk bij de gedachte dat ik de laatste game moest gaan behandelen. Daarbij had ik de goede hoop dat de overige vier kandidaten wel het een en ander van mijn lijstje af zouden snoepen. Dat gebeurde hier en daar wel een beetje, maar niet zoveel als ik hoopte. Dat betekende ook meteen dat de bibliotheek van dit systeem enorm groot is, verdeeld over verschillende genres, die allemaal verschillende gamers aanspreken. Moet je kijken, dit is de lijst die ik opgesteld had voordat ik hieraan begon, met de tot nog toe behandelde spellen weggestreept.

En dan zou je denken dat ik nog lekker veel keuze heb. Ja, teveel ja, want dit is waar ik nog uit zou kunnen kiezen.
Een geweldige platformer, waar het superieure vervolg al van is behandeld.
Een supersexy fighting game met een aparte dodge mechanic.
Een superhelden game die puur vermaak was voor Marvel fans in de 90s.
Het vervolg op één van de beste JRPG's, dat misschien nog wel beter was dan het origineel.
Een geweldige puzzel game die leuker is dan Tetris. Yeah, I said it!
De enige Tomb Raider game van de oorspronkelijke PlayStation reeks die ik heb uitgespeeld.
Een hele toffe JRPG die naar mijn idee behoorlijk is ondergewaardeerd.
Allemaal hele goeie spellen. Althans, dat vind ik. Maar vond ik ze wel goed genoeg voor de draft? Plus, kon ik er wel wat over vertellen? Misschien mijn eigen schuld, want ik heb regels voor mezelf opgesteld om hieraan mee te kunnen doen. Een daarvan is dat ik het spel uit moet hebben gespeeld of het dermate veel moeten hebben gespeeld dat ik er genoeg ervaring mee heb om erover mee te kunnen praten. Daarmee heb ik het mezelf misschien nodeloos moeilijk gemaakt, waardoor ik vast zat (VAST!) aan het einde, aan het einde van de draft. Ik heb het daarom over een andere boeg gegooid. Ik ben een game gaan spelen die ik al jaren in bezit heb en altijd door was gefascineerd, maar nooit echt had gespeeld. That's right! Ik ben voor deze rubriek een game gaan spelen, zodat het alsnog door mijn strenge selectieprocedure zou komen. Welkom in de wereld van Nosgoth!
Legacy Of Kain: Soul Reaver

Release date: 16 augustus 1999
Ontwikkelaar: Crystal Dynamics
Genre: Action adventure
Dit spel is onderdeel van een groter geheel dat uit zes (soortvan zeven) spellen bestaat. Het staat bekend als de Legacy Of Kain reeks, ook al draagt niet elk spel die titel. Soms is het de hoofdtitel, soms de ondertitel en in een enkel geval komt het zelfs helemaal niet voorbij. Alle spellen spelen zich echter af in de wereld van Nosgoth, dus misschien dat dat daarom een betere algemene naam voor de serie is.
Soul Reaver was de tweede game in de reeks. Daarvoor had je Blood Omen, waar ik toen nog nooit van gehoord had. Die was al zo oud dat de inlay de bekende PlayStation banner er nog geeneens op had staan. In deze top-down game speel je als Kain, dus de titel dekt in dit geval wel zeker de lading. Grappig genoeg was een eerdere, mogelijke titel The Pillars Of Nosgoth. Je hebt wel vaker dat het eerste waar je mee in aanraking komt automatisch je favoriet is, maar The Pillars Of Nosgoth? Mja, klinkt nog best cool. Er is zelfs een Saturn versie in ontwikkeling geweest, maar die heeft helaas nooit het digitale daglicht mogen zien. Zelf ben ik trouwens meer van Pillar Of Davidson, maar dat is weer een heel ander topic op het forum. #foreshadowing
Ik had Soul Reaver nooit veel gespeeld en al helemaal niet uitgespeeld, maar ik was meer dan bekend met de intro video. Bij één van de game bladen die ik had gekocht in die tijd zat namelijk een demo cd en ik heb die meerdere malen gespeeld. In dit spel bestuur jij Raziel, een onderdaan van de vampierprins Kain. Als we het verhaal instappen is er al een tijdje een bepaalde gewoonte slash status quo gaande. Als leider ondergaat Kain als eerste een soort evolutie, wat ze een gift noemen, waarna zijn onderdanen volgen. Op een dag, echter, is het zijn luitenant Raziel die als eerste vleugels krijgt, tot grote woede van Kain. Zijn beloning? De dood! Hij wordt van een grote hoogte Tekken-style de afgrond in gekeild en komt in een soort realm terecht waarin het vlees van zijn botten brandt. Nadat hij ontwaakt vertelt een stem dat hij net als Thor is. Worthy!
Jij! Ik weet waarvoor je hier bent. Je wil weten wat de laatste game is in de PlayStation top 25 draft. Oh, was het maar zo makkelijk! Aan de ene kant zijn er al geweldige games behandeld, zoals Metal Gear Solid, Final Fantasy VII en Suikoden, maar aan de andere kant zijn er nog zoveel geweldige spellen te noemen dat je er bekant een top 50 of misschien zelfs wel een top 100 van kan maken. Ik ga er niet over liegen, ik voelde toch een bepaalde druk bij de gedachte dat ik de laatste game moest gaan behandelen. Daarbij had ik de goede hoop dat de overige vier kandidaten wel het een en ander van mijn lijstje af zouden snoepen. Dat gebeurde hier en daar wel een beetje, maar niet zoveel als ik hoopte. Dat betekende ook meteen dat de bibliotheek van dit systeem enorm groot is, verdeeld over verschillende genres, die allemaal verschillende gamers aanspreken. Moet je kijken, dit is de lijst die ik opgesteld had voordat ik hieraan begon, met de tot nog toe behandelde spellen weggestreept.

En dan zou je denken dat ik nog lekker veel keuze heb. Ja, teveel ja, want dit is waar ik nog uit zou kunnen kiezen.
Een geweldige platformer, waar het superieure vervolg al van is behandeld.
Een supersexy fighting game met een aparte dodge mechanic.
Een superhelden game die puur vermaak was voor Marvel fans in de 90s.
Het vervolg op één van de beste JRPG's, dat misschien nog wel beter was dan het origineel.
Een geweldige puzzel game die leuker is dan Tetris. Yeah, I said it!
De enige Tomb Raider game van de oorspronkelijke PlayStation reeks die ik heb uitgespeeld.
Een hele toffe JRPG die naar mijn idee behoorlijk is ondergewaardeerd.
Allemaal hele goeie spellen. Althans, dat vind ik. Maar vond ik ze wel goed genoeg voor de draft? Plus, kon ik er wel wat over vertellen? Misschien mijn eigen schuld, want ik heb regels voor mezelf opgesteld om hieraan mee te kunnen doen. Een daarvan is dat ik het spel uit moet hebben gespeeld of het dermate veel moeten hebben gespeeld dat ik er genoeg ervaring mee heb om erover mee te kunnen praten. Daarmee heb ik het mezelf misschien nodeloos moeilijk gemaakt, waardoor ik vast zat (VAST!) aan het einde, aan het einde van de draft. Ik heb het daarom over een andere boeg gegooid. Ik ben een game gaan spelen die ik al jaren in bezit heb en altijd door was gefascineerd, maar nooit echt had gespeeld. That's right! Ik ben voor deze rubriek een game gaan spelen, zodat het alsnog door mijn strenge selectieprocedure zou komen. Welkom in de wereld van Nosgoth!
Legacy Of Kain: Soul Reaver

Release date: 16 augustus 1999
Ontwikkelaar: Crystal Dynamics
Genre: Action adventure
Dit spel is onderdeel van een groter geheel dat uit zes (soortvan zeven) spellen bestaat. Het staat bekend als de Legacy Of Kain reeks, ook al draagt niet elk spel die titel. Soms is het de hoofdtitel, soms de ondertitel en in een enkel geval komt het zelfs helemaal niet voorbij. Alle spellen spelen zich echter af in de wereld van Nosgoth, dus misschien dat dat daarom een betere algemene naam voor de serie is.
Soul Reaver was de tweede game in de reeks. Daarvoor had je Blood Omen, waar ik toen nog nooit van gehoord had. Die was al zo oud dat de inlay de bekende PlayStation banner er nog geeneens op had staan. In deze top-down game speel je als Kain, dus de titel dekt in dit geval wel zeker de lading. Grappig genoeg was een eerdere, mogelijke titel The Pillars Of Nosgoth. Je hebt wel vaker dat het eerste waar je mee in aanraking komt automatisch je favoriet is, maar The Pillars Of Nosgoth? Mja, klinkt nog best cool. Er is zelfs een Saturn versie in ontwikkeling geweest, maar die heeft helaas nooit het digitale daglicht mogen zien. Zelf ben ik trouwens meer van Pillar Of Davidson, maar dat is weer een heel ander topic op het forum. #foreshadowing
Ik had Soul Reaver nooit veel gespeeld en al helemaal niet uitgespeeld, maar ik was meer dan bekend met de intro video. Bij één van de game bladen die ik had gekocht in die tijd zat namelijk een demo cd en ik heb die meerdere malen gespeeld. In dit spel bestuur jij Raziel, een onderdaan van de vampierprins Kain. Als we het verhaal instappen is er al een tijdje een bepaalde gewoonte slash status quo gaande. Als leider ondergaat Kain als eerste een soort evolutie, wat ze een gift noemen, waarna zijn onderdanen volgen. Op een dag, echter, is het zijn luitenant Raziel die als eerste vleugels krijgt, tot grote woede van Kain. Zijn beloning? De dood! Hij wordt van een grote hoogte Tekken-style de afgrond in gekeild en komt in een soort realm terecht waarin het vlees van zijn botten brandt. Nadat hij ontwaakt vertelt een stem dat hij net als Thor is. Worthy!
Wooloo = love, Wooloo = life
- Mark
- Locatie: Zoetermeer
Bericht
Re: Button Bashers Top 25 Draft: Sony Playstation
Ik heb dit spel dit jaar een paar uurtjes (2 of 3) gespeeld maar ik vond er weinig aan moet ik zeggen. Beetje lege wereld, matige gameplay, al met al een beetje mweh.
- kingoftherain
- Locatie: Puttershoek
Bericht 
Wooloo = love, Wooloo = life
Re: Button Bashers Top 25 Draft: Sony Playstation
Dat herken ik wel, ja. Is ook een beetje waarom ik er niet mee verder ging. Dat en een puzzel waar ik vast zat. 
Wooloo = love, Wooloo = life
- OldSchool
- Contacteer:
Bericht
Re: Button Bashers Top 25 Draft: Sony Playstation
Ik heb daar games van op een Evercade cartridge. Nog altijd in de seal uiteraard.
- toejam
- Locatie: Apeldoorn
Bericht
Re: Button Bashers Top 25 Draft: Sony Playstation
Geen eens Sheep in de shortlist.. man man man... jij denkt echt dat schapen 1 grote grap zijn he.. beetje naar die film gaan maar ondertussen.. 
Professional dabbler
- toejam
- Locatie: Apeldoorn
Bericht
Re: Button Bashers Top 25 Draft: Sony Playstation
Dan toch ook mijn persoonlijke bijdrage maar. Hij is al genoemd.
Colin McRae 2.0

Release date: 9 Juni 2000
Ontwikkelaar: Codemasters
Genre: Rally
Voor mij is Colin McRae Rally 2.0 niet zomaar een goede rallygame op de PlayStation 1. Dit is de PS1-game. Punt. Er zijn technisch indrukwekkendere games, grotere namen en misschien spellen met meer nostalgische waarde, maar weinig games hebben zich zo verankerd in mijn wezen als deze.
In 2001 zat ik 's avonds op de slaapkamer, voor zo'n kleine 37 cm televisie, telkens weer dezelfde track te rijden. Niet om iets vrij te spelen, niet omdat het moest, maar omdat ik wist dat het sneller kon. Een bocht net iets beter aansnijden. Iets later remmen. Iets eerder op het gas. Weer opnieuw. Nog een keer. En dan nog een keer. Colin McRae Rally 2.0 had precies dat gevoel waarbij je niet gefrustreerd raakt door falen, maar juist denkt: ik kan er hier nog een tiende vanaf schaven.

Wat de game zo sterk maakt, is niet alleen het rijden zelf. Natuurlijk voelt de besturing nog steeds fantastisch aan, met precies genoeg grip, glijden en controle om elke stage spannend te houden. Maar de hele presentatie klopt. De menu's, de muziek, de sfeer: alles voelt strak, volwassen en stijlvol. Iets wat Codemasters in die tijd als geen ander begreep dat het spel al begint bij het titelscherm. Het is een game die begreep dat rally niet alleen modder en snelheid is, maar ook concentratie, ritme en net dat beetje lef om een bocht harder te nemen dan verstandig is.
En het mooie is: ook jaren later keer ik er nog steeds regelmatig naar terug. Niet uit pure nostalgie, maar omdat het nog steeds werkt. Die presentatie heeft niets van zijn kracht verloren. Zodra je de game opstart, zit je meteen weer in die wereld. Geen overbodige poespas, geen modern gedoe met servers die down gaan, gewoon rally zoals het moet zijn.
Voor mij is Colin McRae Rally 2.0 de absolute top op de PlayStation 1. Een game die destijds indrukwekkend was, maar vooral eentje die al die jaren later nog steeds laat zien hoe goed een racegame kan zijn als alles op zijn plek valt.
Colin McRae 2.0

Release date: 9 Juni 2000
Ontwikkelaar: Codemasters
Genre: Rally
Voor mij is Colin McRae Rally 2.0 niet zomaar een goede rallygame op de PlayStation 1. Dit is de PS1-game. Punt. Er zijn technisch indrukwekkendere games, grotere namen en misschien spellen met meer nostalgische waarde, maar weinig games hebben zich zo verankerd in mijn wezen als deze.
In 2001 zat ik 's avonds op de slaapkamer, voor zo'n kleine 37 cm televisie, telkens weer dezelfde track te rijden. Niet om iets vrij te spelen, niet omdat het moest, maar omdat ik wist dat het sneller kon. Een bocht net iets beter aansnijden. Iets later remmen. Iets eerder op het gas. Weer opnieuw. Nog een keer. En dan nog een keer. Colin McRae Rally 2.0 had precies dat gevoel waarbij je niet gefrustreerd raakt door falen, maar juist denkt: ik kan er hier nog een tiende vanaf schaven.

Wat de game zo sterk maakt, is niet alleen het rijden zelf. Natuurlijk voelt de besturing nog steeds fantastisch aan, met precies genoeg grip, glijden en controle om elke stage spannend te houden. Maar de hele presentatie klopt. De menu's, de muziek, de sfeer: alles voelt strak, volwassen en stijlvol. Iets wat Codemasters in die tijd als geen ander begreep dat het spel al begint bij het titelscherm. Het is een game die begreep dat rally niet alleen modder en snelheid is, maar ook concentratie, ritme en net dat beetje lef om een bocht harder te nemen dan verstandig is.
En het mooie is: ook jaren later keer ik er nog steeds regelmatig naar terug. Niet uit pure nostalgie, maar omdat het nog steeds werkt. Die presentatie heeft niets van zijn kracht verloren. Zodra je de game opstart, zit je meteen weer in die wereld. Geen overbodige poespas, geen modern gedoe met servers die down gaan, gewoon rally zoals het moet zijn.
Voor mij is Colin McRae Rally 2.0 de absolute top op de PlayStation 1. Een game die destijds indrukwekkend was, maar vooral eentje die al die jaren later nog steeds laat zien hoe goed een racegame kan zijn als alles op zijn plek valt.
Professional dabbler
- OldSchool
- Contacteer:
Bericht
Re: Button Bashers Top 25 Draft: Sony Playstation
Mooie toevoeging Toejam! Helemaal mee eens.
- Mark
- Locatie: Zoetermeer
Bericht
Re: Button Bashers Top 25 Draft: Sony Playstation
Zeker een hele mooie toevoeging. CodeMasters vind ik sowieso wel een beetje een ondergewaardeerde ontwikkelaar, die kwamen wel vaker met pareltjes op de proppen.
- kingoftherain
- Locatie: Puttershoek
Bericht

Wooloo = love, Wooloo = life
Re: Button Bashers Top 25 Draft: Sony Playstation
Zoals Music 2000.
Wooloo = love, Wooloo = life
