Meeting Free Play (Lanaken, BE) We zijn er geweest!

De agenda met de belangrijkste verzamelbeurzen, events en toernooien.
OldSchool
Contacteer:

Meeting Free Play (Lanaken, BE) We zijn er geweest!

23 feb 2026, 18:00

Beste mede BUTTON BASHERS!

DE DATUM
Zaterdag 2 mei 2026!

DE PLEK
Afbeelding

Free Play
Hey, wat is dit? Dit kennen we niet? Is het überhaupt wel in Nederland. Uhm, nee dus. Deze arcadehal vind je in België. Voor degene die het spannend vinden om al te ver over de landsgrenzen te gaan, ik kan je geruststellen. Het ligt een kwartiertje van Maastricht. De gemeentegrens ligt tegen Nederland aan. Sterker nog, 20% van de inwoners van Lanaken is gewoon Nederlands! In een eerder topic bleek er ondanks dit alles best wat animo te zijn. Dus let’s do it!

Ik heb vorig jaar gemerkt dat er maar weinig grotere, free to play arcades zijn in Nederland. Het doel is toch om je een dagje te vermaken. In vergelijking met de Nederlandse arcades die we bezocht hebben, is dit nog altijd niet de grootste. Het is echter wél de grootste van België. Er lijkt veel afwisseling te zijn in het aanbod en de sfeer die het uitstraalt sprak me erg aan. Naast de zalen met speel- en flipper kasten, is er ook nog een ruimte waar een aantal (retro) consoles staan opgesteld. De website spreekt van een aanbod van meer dan 70 Arcade en flipper kasten.

Fun fact: Free Play is van Fabrizio, een bekende Schlagerzanger. Het raadplegen van YouTube alleen op eigen risico!

De website:
https://www.freeplaylanaken.com/
De games:
https://www.freeplaylanaken.com/collectie

HET PLAN
Het recept is inmiddels bekend: we gaan lekker gamen. We komen meestal één of meerdere keren bij elkaar voor een hapje en / of drankje, maar niets is uiteraard verplicht. De doelstelling is wederom om laagdrempelig te zijn. Gewoon lekker gamen, eventueel afgewisseld met een praatje. Bij Free Play wordt er gewerkt met vaste, enigszins beperkte openingstijden. Je kunt na betaling van €17,50 een hele middag (of een hele avond) gamen. Op zaterdag kun je kiezen voor de middag (13-17u) of de avond (19-23u). Op zondag is het alleen in de middag geopend.

DE MENSEN
Hieronder zal ik na de inventarisatie bijhouden wie er mee willen. Eerst maar eens samen een datum prikken!

INVENTARISATIE
Zaterdag 2 mei is de datum! We hebben zelfs een privé chauffeur in de vorm van OK Impala! Wie gaat er mee op deze road trip?

- KingoftheRain
- OK Impala
- OldSchool
Laatst gewijzigd door OldSchool op 03 mei 2026, 11:19, 5 keer totaal gewijzigd.
OldSchool
Contacteer:

Re: Meeting Free Play (Lanaken, BE) Inventarisatie!

23 feb 2026, 18:03

Speciaal voor Rob: ze hebben er een Guitar Hero Arcadekast 😀
kingoftherain

23 feb 2026, 18:29

OldSchool schreef:
23 feb 2026, 18:03
Speciaal voor Rob: ze hebben er een Guitar Hero Arcadekast 😀
En aan de foto die je gebruikt hebt te zien ook wasmachines. :huh:

In principe heb ik op alle vier de dagen nog niets staan, al zijn de dagen in mei 'veiliger', als in dan verwacht ik wat minder gauw een verlate verjaardag van een familielid.
Afbeelding

Wooloo = love, Wooloo = life
Ok Impala!
Contacteer:

25 feb 2026, 16:34

Ik kan helaas alleen zaterdag 2-5-2026.
OldSchool
Contacteer:

25 feb 2026, 17:26

Misschien dan maar meteen 2-5 aanhouden? Zeker aangezien Tristan vijf plekken in zijn auto heeft aangeboden? 😇🫣
Ok Impala!
Contacteer:

31 mar 2026, 16:58

Ter bevestiging. 2 mei is voor mij haalbaar! Wie sluit er aan en rijdt er mee bij mij in de auto?
OldSchool
Contacteer:

01 apr 2026, 10:59

Ok Impala! schreef:
31 mar 2026, 16:58
Ter bevestiging. 2 mei is voor mij haalbaar! Wie sluit er aan en rijdt er mee bij mij in de auto?
Ik sluit graag aan! Ik rijd graag met je mee!
OldSchool
Contacteer:

06 apr 2026, 13:24

Update!

We hebben nu een lift van OK Impala vanaf treinstation Den Bosch Oost. Vanaf daar een gezellige rit naar Lanaken. Dus als je die rit nog gezelliger wil maken: er is nog plek!
OldSchool
Contacteer:

02 mei 2026, 20:24

Nog ongeveer tien minuutjes treinen en dan ben ik weer in Wijchen. Free Play was een geslaagde locatie. Hij blonk niet zozeer uit in grootte, maar wel in sfeer en afwisseling. Het gezelschap hielp natuurlijk ook enorm mee.

Later zal ik nog wat foto’s uploaden en wat meer info geven. Wel een hele toffe dag gehad weer!
Laatst gewijzigd door OldSchool op 03 mei 2026, 11:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Fing3r

03 mei 2026, 00:21

Goed te horen dat het gezellig was, ik hoop er een volgende keer weer bij te zijn!
AfbeeldingAfbeelding
arjen1981
Animal Crossing Tour 2020

Re: Meeting Free Play (Lanaken, BE) We zijn er geweest!

04 mei 2026, 10:33

Nice!
OldSchool
Contacteer:

04 mei 2026, 11:59

Afbeelding

De entree met gratis parkeren voor de deur. Links van de entree een grote pac-man (niet zichtbaar op deze foto) en een van zijn vijanden. Dan is bij mij uiteraard de juiste toon al gezet!

Afbeelding

Linkerzijde van de eerste zaal. Links stonden onder andere de Turtles en Street Fighter II. Rechts zie je één van de reeksen met flipperkasten, met onder andere mijn favoriet Attack From Mars. Achteraan zie je een Dancing Stage machine, links er van de doorgang naar de derde zaal, daar weer links van de basketbal apparaten. Achter me was de entree met kassa en ook de rest van het horeca gedeelte met wat tafels en zitjes.

Afbeelding
Dit is het rechter gedeelte van de tweede zaal. Rechts tegen de muur een selectie van light gun games, met onder andere Operation Wolf, Terminator 2 en Time Crisis II. Links zie je de tafel voor home consoles en computers, met onder andere de NES, Nintendo 64, Commodore 64 en een Commodore Amiga. Achteraan zie je Mortal Kombat I en II en een zeer luide Guitar Hero.

Afbeelding
Dit is het linker gedeelte van de tweede zaal. Aan de achterkant van de consoles weer een rijtje flipperkasten. Onder andere de real life versie van Fish Tales, ooit digitaal onderdeel van de retro challenges. Tegen de muur wat uit de categorie ‘diversen’, met onder andere een Arm Champs II. Armpje drukken bleek populair onder ons groepje en het blijkt dat Rob niet iemand is om ruzie mee te krijgen (hij staat overigens eerste op het apparaat nu…). Achter mij en dus onzichtbaar, was een kleine selectie met rhythm games geplaatst.

Afbeelding
Dit was de rechterzijde van de eerste zaal. Links, niet op de foto helaas, weer een reeks flipperkasten. Rechts tegen de muur werd er begonnen met de klassiekers (helaas ook niet zichtbaar) met Ms Pac-Man, Galaga, Centipede en Donkey Kong. Verder gevolgd door een selectie met met name racers (toch deels op de foto!). Daytona 2 was mijn favoriet! Rechts in de hoek Skeeball. Dat vind ik dan weer leuk (favoriet op de kermis).

Afbeelding
Hier wat meer zichtbaar van dezelfde zijde. Hier zie je wel een deel van de rij met flipperkasten!

Afbeelding
Dit is achterin de eerste zaal. Air Hockey mag natuurlijk niet ontbreken, en je ziet er achter de pool tafel.

Afbeelding
Het moge duidelijk zijn dat er bij Free Play geen gebrek is aan CRT’s.

Afbeelding
Dit wat ik de derde zaal heb gedoopt. Uiteraard staan hier ook flipperkasten, maar deze zaal is vooral gevuld door een mega dansvloer met er boven een groot scherm. Met behulp van de Switch werd er aardig gedanst op die vloer. Links achter een groot zwart gordijn was nog veel ruimte en ik vermoed dat daar de karaoke avonden plaats vinden.

Afbeelding
Dit was de rechterzijde van de derde zaal. Uiteraard stonden ook daar weer flipperkasten, maar twee ervan waren donker. En dus buiten werking. Dit waren volgens mij de enige twee apparaten die helemaal niet werkte. Ondanks enkele ongemakken bij andere apparaten, werkte vrijwel alles zoals het zou moeten.

Afbeelding
De boel opfleuren? Laat dat maar aan Mario en Luigi over.
Fing3r

04 mei 2026, 12:15

Ziet er leuk uit! Veel flipperkasten ook, had ik graag even willen spelen 😒
AfbeeldingAfbeelding
OldSchool
Contacteer:

04 mei 2026, 12:19

Fing3r schreef:
04 mei 2026, 12:15
Ziet er leuk uit! Veel flipperkasten ook, had ik graag even willen spelen 😒
Er waren ongeveer 25 flipperkasten. Van alles door elkaar, oud en nieuw. Als je van flipperen houdt is dit echt wel een toffe locatie.
OldSchool
Contacteer:

04 mei 2026, 12:19

Fing3r schreef:
03 mei 2026, 00:21
Goed te horen dat het gezellig was, ik hoop er een volgende keer weer bij te zijn!
Ik ga alvast broeden op een nieuw uitje!
arjen1981

04 mei 2026, 14:33

ziet er leuk uit. ik spot op de foto's ook nog silent scope. die lijkt mij ook heel tof om te proberen op arcade hardware. ik heb alle delen op de consoles maar dat mis toch de scope / sniper rifle.

en wat een kracht. dat Rob nu boven aan op die armpje drukken machine staat :lol:
kingoftherain

04 mei 2026, 17:29

Van ons drie was ik waarschijnlijk het minst onder de indruk van het aanbod. Ik zal ondertussen verwend zijn door Utrecht en Zoetermeer. Nou zijn de games maar één aspect van zo'n dag, want het gaat ook om het gezelschap waar je je in bevindt en dat was meer dan uitstekend. Ik heb zelfs met Dennis zo'n fysieke basketballspel gedaan, waarbij je binnen de tijd zoveel mogelijk ballen door de basket moet krijgen. Dat soort dingen doe ik normaal gesproken nooit, maar zo met meerdere mensen is dat toch meteen wat leuker. Topdag gehad!
arjen1981 schreef:
04 mei 2026, 14:33
en wat een kracht. dat Rob nu boven aan op die armpje drukken machine staat :lol:
Zeker wel een leuke gedachte, maar zouden die apparaten niet elke elke dag ge-reset worden?
Afbeelding

OldSchool
Contacteer:

04 mei 2026, 17:38

kingoftherain schreef:
04 mei 2026, 17:29
Ik heb zelfs met Dennis zo'n fysieke basketballspel gedaan, waarbij je binnen de tijd zoveel mogelijk ballen door de basket moet krijgen. Dat soort dingen doe ik normaal gesproken nooit, maar zo met meerdere mensen is dat toch meteen wat leuker. Topdag gehad!
Vergeet je nu geheel toevallig te vermelden dat ik je ook heb ingemaakt met airhockey en Skeeball? 🤔

Ik speelde als een van de eerste dingen Ms Pac-Man en aangezien we als eerste binnen waren, stonden er al een paar mega scores in. Dus ik denk niet dat die dagelijks gereset worden.
kingoftherain

04 mei 2026, 17:59

OldSchool schreef:
Vergeet je nu geheel toevallig te vermelden dat ik je ook heb ingemaakt met airhockey en Skeeball? 🤔
Yes, ben ik inderdaad vergeten, maar niet bewust. Vond het wel leuk, trouwens, dat basketballen tegen je. Wat dat betreft kan ik goed tegen mijn verlies. Ik heb het gewoon geaccepteerd dat ik niet zo goed ben in sommige veel dingen.
Afbeelding

kingoftherain

04 mei 2026, 18:11

Oh trouwens @arjen1981, er stond hier zo'n Dariusburst kast waar we in Utrecht aan hebben gezeten, maar in je eentje is dat tóch minder leuk, hoor. Muziek was wel weer erg gaaf.
Afbeelding

OldSchool
Contacteer:

04 mei 2026, 19:18

kingoftherain schreef:
04 mei 2026, 17:59
OldSchool schreef:
Yes, ben ik inderdaad vergeten, maar niet bewust. Vond het wel leuk, trouwens, dat basketballen tegen je. Wat dat betreft kan ik goed tegen mijn verlies. Ik heb het gewoon geaccepteerd dat ik niet zo goed ben in sommige veel dingen.
Je had anders lange tijd een hogere score dan ik 😂. Uiteindelijk draait het vooral om het plezier en niet de scores!
kingoftherain

04 mei 2026, 19:39

OldSchool schreef:
04 mei 2026, 19:18
Uiteindelijk draait het vooral om het plezier en niet de scores!
Dat dus! :perfect:
Afbeelding

Terug naar “Beurzen en evenementen”