DE DATUM
Zaterdag 2 mei 2026!
DE PLEK

Free Play
Hey, wat is dit? Dit kennen we niet? Is het überhaupt wel in Nederland. Uhm, nee dus. Deze arcadehal vind je in België. Voor degene die het spannend vinden om al te ver over de landsgrenzen te gaan, ik kan je geruststellen. Het ligt een kwartiertje van Maastricht. De gemeentegrens ligt tegen Nederland aan. Sterker nog, 20% van de inwoners van Lanaken is gewoon Nederlands! In een eerder topic bleek er ondanks dit alles best wat animo te zijn. Dus let’s do it!
Ik heb vorig jaar gemerkt dat er maar weinig grotere, free to play arcades zijn in Nederland. Het doel is toch om je een dagje te vermaken. In vergelijking met de Nederlandse arcades die we bezocht hebben, is dit nog altijd niet de grootste. Het is echter wél de grootste van België. Er lijkt veel afwisseling te zijn in het aanbod en de sfeer die het uitstraalt sprak me erg aan. Naast de zalen met speel- en flipper kasten, is er ook nog een ruimte waar een aantal (retro) consoles staan opgesteld. De website spreekt van een aanbod van meer dan 70 Arcade en flipper kasten.
Fun fact: Free Play is van Fabrizio, een bekende Schlagerzanger. Het raadplegen van YouTube alleen op eigen risico!
De website:
https://www.freeplaylanaken.com/
De games:
https://www.freeplaylanaken.com/collectie
HET PLAN
Het recept is inmiddels bekend: we gaan lekker gamen. We komen meestal één of meerdere keren bij elkaar voor een hapje en / of drankje, maar niets is uiteraard verplicht. De doelstelling is wederom om laagdrempelig te zijn. Gewoon lekker gamen, eventueel afgewisseld met een praatje. Bij Free Play wordt er gewerkt met vaste, enigszins beperkte openingstijden. Je kunt na betaling van €17,50 een hele middag (of een hele avond) gamen. Op zaterdag kun je kiezen voor de middag (13-17u) of de avond (19-23u). Op zondag is het alleen in de middag geopend.
DE MENSEN
Hieronder zal ik na de inventarisatie bijhouden wie er mee willen. Eerst maar eens samen een datum prikken!
INVENTARISATIE
Zaterdag 2 mei is de datum! We hebben zelfs een privé chauffeur in de vorm van OK Impala! Wie gaat er mee op deze road trip?
- KingoftheRain
- OK Impala
- OldSchool