Hoeveel games kunnen we uitspelen in 2026?

Daag jezelf uit in onze competities of zet juist zelf een uitdaging op.
KillingRaptor

Hoeveel games kunnen we uitspelen in 2026?

01 jan 2026, 10:07

Ook in 2026 gaan we gewoon lekker door met deze traditie! Ook deze keer hou ik het uiteraard terug bij op de website. Retro, modern, remaster, remake, homebrew, whatever, je kunt het in dit topic kwijt!

Maak gewoon even een fotootje van de credits of de laatste cutscene of behaalde trophy en plaats deze in dit topic samen met de titel van het spel en het systeem waar je deze op uitgespeeld hebt. Een titel wordt per platform maar één keer vermeld in de lijst. Het is geen probleem om een uitgespeelde game die al in de lijst staat, nog een keer te posten voor fun & glory wanneer je hem uitgespeeld hebt, maar vermeldt dan aub even bij je post dat deze al eerder uitgespeeld is, dat scheelt bij het bijhouden van de lijst. Je naam wordt wel vermeld bij die titel al telt het niet mee voor het eindresultaat. Wel voor je eigen persoonlijke lijst op de site en je level.

Vorig jaar hadden we 258 unieke games uitgespeeld. Weer een heel mooi aantal dus, zeker als je kijkt naar onze toch wel kleinere community. Op naar 2026, laten we er terug een mooie lijst van gaan maken.

Dit waren de mensen die de meeste nieuwe games hebben toegevoegd aan de lijst in 2025:
1. arjen1981 - 51 games
2. KillingRaptor - 49 games
3. Shenglong83 - 31 games
4. Fing3r - 30 games
5. Pius - 21 games

Wat is er nieuw?
Sinds een maandje ofzo tellen we nu ook DLC en dergelijke mee in de lijst. Kleinere DLC's, full-on expansions, het kan allemaal. Uiteraard wel enkel DLC die nieuwe speelbare content toevoegt, cosmetics zoals extra kostuumpjes tel ik dus heel duidelijk niet mee. Wel DLC met nieuwe levels enzo.

Afbeelding

Klik hier om de lijst te bekijken!
KillingRaptor

Re: Hoeveel games kunnen we uitspelen in 2026?

01 jan 2026, 10:09

En gelijk ook even mijn eerste request posten naar de mods toe dit jaar. Kan iemand het vorige topic sluiten (en niet meer sticky maken) en deze wel sticky maken? Bedankt alvast!
OldSchool
Contacteer:

01 jan 2026, 12:11

Tof dat je het dit jaar weer oppakt Mitch! Thanks!
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

01 jan 2026, 12:20

KillingRaptor schreef:
01 jan 2026, 10:09
En gelijk ook even mijn eerste request posten naar de mods toe dit jaar. Kan iemand het vorige topic sluiten (en niet meer sticky maken) en deze wel sticky maken? Bedankt alvast!
Done!
KillingRaptor

01 jan 2026, 12:34

Apenheul schreef:
01 jan 2026, 12:20
Done!
Super! Bedankt man. :biggrin:
KillingRaptor

01 jan 2026, 12:35

OldSchool schreef:
01 jan 2026, 12:11
Tof dat je het dit jaar weer oppakt Mitch! Thanks!
Jullie allemaal bedankt om ook actief te blijven deelnemen! Ik vind het ook heel tof om te doen.
arjen1981
Animal Crossing Tour 2020

02 jan 2026, 14:32

Goed om te horen dat je het tof vind om deze thread en de site bij te houden. Ik vind het leuk om mee te doen! En wat een close zeg 49 vs 51! We doen beide ook veel arcade games en dan loopt de teller snel op ;) Ik trap af met een titel waar je echt wel even mee zoet bent:

Phantasy Star
Gespeeld op: SMS
Jaar uitgave: 1987
Credits screen: Link naar credits / ending screen

Afbeelding

Wat vond ik er zelf van:
Baanbrekende JRPG. Helemaal als je nagaat dat deze al in 1987 uit kwam. Prachtige graphics, die zelf nu nog heel goed te doen zijn (Yuji Naka dungeon magie). Ik heb voor deze dungeons zelf wel een walkthrough/map gebruikt. Maar met de hits is de overworld wel goed te doen zonder. Deel 4 houd voor mij absoluut de kroon maar het is heel duidelijk dat dit eerste deel zijn tijd ver vooruit was. Ik kan wel zeggen dat voor mij dit de beste, traditionele, 8 bit JRPG is en mijn nummer twee favoriet is op de SMS.

⭐⭐⭐⭐
KillingRaptor

02 jan 2026, 15:10

Die is goed ja! De Sega Ages versie op Switch is ook een hele goede versie, die mapped de dungeons voor je naarmate je ze doorloopt.
arjen1981

02 jan 2026, 16:00

KillingRaptor schreef:
02 jan 2026, 15:10
Die is goed ja! De Sega Ages versie op Switch is ook een hele goede versie, die mapped de dungeons voor je naarmate je ze doorloopt.
Het is ook de Sega Ages rom die ik heb gespeeld maar dan op FPGA, De SMS core op MiSTer is perfect. Maar kun je de border ook uit zetten op Switch of zit je daar altijd nog mee?

Ik hoop dat er nog eens een Sage Ages compilatie fysiek komt. Net als op de 3DS. Maar die tijd is vast over.
Laatst gewijzigd door arjen1981 op 02 jan 2026, 19:54, 1 keer totaal gewijzigd.
KillingRaptor

02 jan 2026, 17:41

Dat weet ik niet meer van die border, is al even geleden dat ik hem heb doorgespeeld.
Shenglong83
Contacteer:

03 jan 2026, 07:59

Pokémon Shield - Nintendo :switch:
staat al in de lijst

Afbeelding

Gen 8, aka Pokémon Sword & Shield, waren (vooralsnog) de laatste "klassieke" Pokemon games, met routes, zonder open world en nog "gewoon" volledig turn-based. Heerlijk.
Uitgespeeld met een team van Excadrill, Ludicolo, Corviknight, Arcanine, Togekiss en Dracozolt.
Backlog Overwinnaar 2023, 2024, 2025: You must defeat Sheng Long to stand a chance!
Afbeelding
OldSchool
Contacteer:

03 jan 2026, 12:12

Afbeelding

Romancing Saga 2: Revenge of the Seven

Ik heb de hele game op normal gespeeld, met uitzondering van de final battle, die deed ik op casual. Ik heb wat research gedaan, maar ik was vooral underpowered en miste allerlei spells. Een aantal nog wel opgezocht en voor gespeeld, maar het hielp niet veel. Als ik zie hoeveel damage sommigen doen op YouTube… wel, zo ver was ik nog lang niet. Dus het is goed zo!

Ik vond het geen geweldige game. Maar misschien ben ik verwend na drie toppers op rij (Octopath, Bravely Default II en SMT V). Ik vond de game erg onduidelijk. Wat, waar, wanneer, hoe. De timeskips vond ik super irritant (elke keer dat dat gebeurt moet je alles opnieuw instellen). De battles waren op zich prima, maar wel met wat minpuntjes. Zo doen vijanden vanaf het begin al attacks die meer damage doen de maximale health. Er zit weinig strategie In die battles, het is zorgen dat je health maximaal is en daarnaast probeer je zoveel mogelijk damage te doen. Je leert wel nieuwe skills, maar die veranderen weinig. Ik mis daarin de strategie, die bijvoorbeeld bij SMT V heel belangrijk is en constant wijzigt. Hier was het voor mij te eentonig.

Verhaallijnen waren op zich prima en leuk om te volgen. Al heb ik niet alles kunnen doen, omdat je emperor soms van een bepaalde klasse moet zijn en je de laatste emperor niet meer kan veranderen. Was alles dan slecht? Nee, hoor. Ik heb me op zich wel vermaakt. Ik vond het wel een tof systeem dat je skills apart van elkaar sterker kon maken door ze te gebruiken. Dus als ik een zwaard attack doe, worden mijn zwaard aanvallen sterker. Doe ik een wind magie aanval, dan wordt mijn wind magie sterker. Grafisch was het erg netjes. Maar al met al ben ik blij dat hij klaar is.

⭐️⭐️
Pius

04 jan 2026, 10:15

Resogun - Playstation 4

De eerste game die ik ooit speelde op de PS4 toen ik die 10+ jaar geleden had gekocht. Leek me passend om daar nu weer mee te starten. Blijft een prima shooter. Niet bijzonder maar wel lekker.

7/10
Afbeelding
"If it's not fun, why bother?"
Pius

06 jan 2026, 15:42

Soccer - NES

Je kunt alleen maar een wedstrijd spelen tot het eind en er zijn geen credits dus ik reken dit als uitgespeeld :)

Niet het beste voetbalspel aller tijden en dan druk ik me netjes uit.

3/10
Afbeelding
Pius

06 jan 2026, 15:44

Lumines Electronic Symphony - Playstation Vita

Leuke puzzler, maar niet helemaal mijn ding. Ik snap goed dat mensen dit waarderen maar de manier waarop je blokken weg moet spelen ipv rijen is voor mij te verwarrend (te veel Tetris gespeeld denk ik). Audiovisueel wel prima in orde.

6/10
Afbeelding
Dynamike
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

08 jan 2026, 15:07

Pius schreef:
Resogun - Playstation 4

De eerste game die ik ooit speelde op de PS4 toen ik die 10+ jaar geleden had gekocht. Leek me passend om daar nu weer mee te starten. Blijft een prima shooter. Niet bijzonder maar wel lekker.

7/10
Afbeelding
Ik vind Resogun zo lekker. Wat een heerlijke game is dat. Zeker als je All Humans per level ook wil enzo.
Afbeelding
Pius

08 jan 2026, 20:30

Dynamike schreef:
Pius schreef:
Resogun - Playstation 4

7/10
Afbeelding
Ik vind Resogun zo lekker. Wat een heerlijke game is dat. Zeker als je All Humans per level ook wil enzo.
"Save the last humans"

Speelt inderdaad heerlijk weg.
Arnold

09 jan 2026, 22:54

Ik sluit mij aan bij mijn voorgangers. Super leuk dat je dit bij wil houden en het overzicht maakt.

Ik heb zojuist Metal Slug 3 gehaald. Tot op heden de lastigste. Binnenkort nog deel 1 een keer beetpakken. En dan heb ik de eerste 5 uitgespeeld. Dit zijn alle delen op mijm arcadekast. Leuke spelle om alleen of samen te spelen. Lekkere 16 bit stijl.
Dedicated gameroom:
Playstation
Nintendo
Atari
Sega
Arcadekast.
Mark

10 jan 2026, 09:22

Afbeelding
Afbeelding
share image link for discord

Jeanne d'Arc en Axiom Verge (allebei voor de PS4). Ik had ze allebei al eerder uitgespeeld, maar blijven hele leuke games.
arjen1981

12 jan 2026, 17:30

Bangai-O
Gespeeld op: DC
Jaar uitgave: 1999
Credits screen: Link naar credits / ending screen

Afbeelding

Wat vond ik er zelf van:
Ik had deze destijds voor de Dreamcast aangeschaft maar had nooit het geduld om er door te spelen. Ik had bij voorbaad een vooroordeel in 1999~2000 vanwege de simpele graphics, de 320x240 resolutie en het fruit als punten systeem. Is dit een euro platformer ofzo? Naast al het andere dat in die periode uit kwam op de kers verse DC en PS2 kwam Bangai-O voor mij niet tot zijn recht. Misschien had ik deze nog geen uurtje gespeeld. Maar nu ik er echt voor ben gaan zitten was ik om. Ook toen wist ik wel waar Treasure vandaan kwam en ja dat sla je gewoon niet over. Er moet wat speciaals in zitten. Alles is een grap hier en je ziet dat de ontwikkelaars hier zelf ook veel plezier mee hebben gehad. De credits zijn ook bizar kort. Maar het speeld gewoon lekker soepel zelf met 1 stick en vier knoppen. De uitdaging zit er goed in zoals bij Treasure mag, maar het was ook niet te moeilijk om niet uit te kunnen spelen. De save naar elke level is een echte redding. En gelijdelijk aan wordt het steeds lastiger. Ga je dood, dan deed je zelf iets fout. Uitindelijk kreeg ik door dat je ook projectielen kunt counteren. En toen was ik helemaal aan. Een shooter waarin je countert met je super. De laatste 4 levels duurden mij net zo lang als de eerste 40. En dat ik daar als maar opnieuw op aanging en niet wilde opgeven tekent hoe goed deze Treasure werkelijk is!

⭐⭐⭐⭐
KillingRaptor

13 jan 2026, 09:40

Dragon Quest III HD-2D Remake (PS5) - Staat al in de lijst
Na 42 uren op de teller heb ik zonet eindelijk de credits over het scherm zien rollen. Dit was de eerste keer dat ik deze game speelde, de enige Dragon Quest games die ik heb uitgespeeld voor deze waren 4 en 8. Deze remake is zeker wel een goede game, echt wel van genoten al was het grinden voor experience op het einde wel wat eentonig. Maar het heeft beloont want de laatste gevechten gingen echt wel goed eigenlijk.

Afbeelding
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

13 jan 2026, 10:09

KillingRaptor schreef:
13 jan 2026, 09:40
Dragon Quest III HD-2D Remake (PS5) - Staat al in de lijst
Na 42 uren op de teller heb ik zonet eindelijk de credits over het scherm zien rollen. Dit was de eerste keer dat ik deze game speelde, de enige Dragon Quest games die ik heb uitgespeeld voor deze waren 4 en 8. Deze remake is zeker wel een goede game, echt wel van genoten al was het grinden voor experience op het einde wel wat eentonig. Maar het heeft beloont want de laatste gevechten gingen echt wel goed eigenlijk.

Afbeelding
Dat was ook mijn indruk van Dragon Quest III, vermakelijk voor het grootste deel maar eentonig richting het einde.
arjen1981

13 jan 2026, 11:19

Je moet het natuurlijk ook tijdgeest zien. Want dan moet je het ook leggen naast een remake van final fantasy 2. het zelfde jaar. En opeens is het dan lang niet zo eentonig als de gehele final fantasy 2 imo. Maar het maakt mij ook wel heel benieuwd naar dragon quest 7 reimagined omdat het lijkt dat daar nog veel meer aan geschaaft wordt dan de eerste dragon quest remakes om de pacing te verbeteren. Deel 7 was ook zooooo lang.

Wat mij in het bijzonder vebaast is hoe goed phantasy star dan is in vergelijking. Deze verscheen zelfs nog een jaar eerder, 1987. Maar is een stuk interactiever met items en puzzels en heeft ook meer verhaal dan zowel Final Fantasy 2 en Dragon Quest 3. Het eidne voelde mij daar helemaal niet aan de lange kant. Het was wel een ongelovelijk doolhof. Maar het spelen maakte het verhaal. Bij al deze games. Ik denk ook dat de waypoints in Dragon Quest 3 remaster daar afbreuk aan doet. Zelfs een spoiler free Faq gebruiken van gamefaqs is denk ik een betere ervaring. Daardoor kan het ook eentoniger lijken en gaan voelen omdat het element van exploreren verloren gaat. Toch was ik in de 7 reimagend demo erg blij met die waypoints aan het begin. We gaan het zien, nog een paar weken.
Pius

13 jan 2026, 11:41

Mario Tennis Power Tour - Gameboy Advance

Leuke game. Leuke RPG mechanics. Zeker niet makkelijk ondanks mijn vele jaren Mario Tennis ervaring. Aan het begin iets te veel tekst en het begin is ook een beetje een drag, maar halverwege de game komt hij echt los.

8/10Afbeelding
synergy
Winnaar Gameroom Award 2018
Winnaar Gameroom Award 2018

15 jan 2026, 12:38

Ik heb Metroid 4, Terminator 2D en Silksong even aan de kant gelegd want door dit grauwe en donkere weer kreeg ik spontaan zin in Dark Souls III.

Dark Souls III (PS4, gespeeld op PS5):

Afbeelding

Uiteraard ga ik voor platinum, dus er komen nog tientallen uren bij. :smile:

Terug naar “Highscores, competities en uitdagingen”