HandHELDEN

Nostalgie! Alles vanaf de Atari 2600 t/m de Nintendo GameCube.
Niets

HandHELDEN

05 jul 2025, 16:32

Het is weer zomer en dat betekent dat we (ik iig) lekker buiten ga zitten en soms zelf buiten te gamen!

Tegenwoordig wat minder vaak en lang (want kinderen) maar ik heb goede herinneringen aan vroegâh, toen ik nog met de gba en later de ds uren lang buiten kon zitten én kon gamen. Ik gok dat velen van ons wel leuke handheldherinneringen hebben, achter in de auto met de Gameboy of op het strand met de psp.

Dus ik ben nieuwsgierig naar jullie favoriete handhelds en de games waar je goede zomer(vakantie)herinneringen aan hebt!

Zelf heb ik een vakantie lang uitsluitend Advance Wars Dual Strike gespeeld en nog verder terug in de tijd weet ik nog dat ik op de gba op het strand Mario Kart Super Circuit en Mario Advance grijs heb gespeeld. Uiteraard heb ik wel meer gespeeld maar deze twee springen er voor mij direct uit, waarschijnlijk ook omdat die vakanties zelf ook erg fijn waren.

Voor deze zomer twijfel ik nog tussen Persona 3 Portable op psp, Tactics Ogre: Knight of Lodis op de gba en Chrono Trigger op de DS.

Dus laat van je horen, ik ben erg benieuwd naar jullie verhalen en plannen, stelletje HandHELDEN! :wink:
"Earth" without art is just "eh"...
KillingRaptor

Re: HandHELDEN

05 jul 2025, 17:46

Ik ben niet echt een grote handheld gamer, altijd al de voorkeur gegeven aan console. Maar dat betekent niet dat ik er niet op speel uiteraard. Wel haast nooit buiten. Ik heb dat eigenlijk enkel vroeger gedaan met Pokémon Red en later Silver. De ganse straat was in de ban van die games dus er werd heel vaak geruild en gebattled in die games. Maar dat zijn dan ook de enige waar ik echt herinneringen aan heb dat ik ze buiten heb gespeeld.
Mark

05 jul 2025, 18:30

Ik wilde eigenlijk net als KillingRaptor schrijven dat ik nooit buiten games gespeeld heb, maar herinner me toch nog een vakantie met mevrouw Mark in Griekenland een jaar of 10 terug. We zaten een dag of 22, 23 (ja je verzint het niet) op één of ander Grieks eiland in een appartementencomplex waar verder weinig te doen was. Was een lekker zwembadje en we waren allebei wel toe aan vakantie. 20 dagen op rij aan het zwembad gelegen en toen heb ik toch elke dag wel een paar uurtjes Jeanne d'Arc op de PSP gespeeld. Da's een toppertje hoor.

Verder was het altijd buiten spelen, binnen voetbal kijken of gamen. Buiten gamen werkt ook helemaal niet lekker, je ziet het scherm nauwelijks.
KillingRaptor

05 jul 2025, 18:38

Mark schreef:
05 jul 2025, 18:30
Buiten gamen werkt ook helemaal niet lekker, je ziet het scherm nauwelijks.
Ja precies, dit is ook een grote reden waarom ik het niet vaak heb gedaan. Al denk ik dat bijvoorbeeld een Vita scherm wel beter gaat dan GBA ofzo.
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

05 jul 2025, 20:07

Ik game regelmatig op een handheld, bijvoorbeeld in het OV naar werk. Dat begon ooit op GBA met Fire Emblem die ik herhaaldelijk opnieuw uitspeelde in het OV om nieuwe strategieën uit te proberen. Op reizen neem ik ook altijd een handheld mee, vaak sowieso de nieuwste, maar ik neem ook regelmatig bijvoorbeeld een 3DS mee. De drie meest recente herinneringen zijn:

1) Dragon Quest Builders 2 op de Switch tijdens zakenreis in Zuid-Korea: elke avond tot ik er bij in slaap viel of de accu leeg was. Zo'n fantastische game!

2) Final Fantasy Explorers op 3DS op vakantie in Portugal. Hoop missies grinden en mijn character customizen.

3) Etrian Odyssey op DS op het toilet op de luchthaven in Frankfurt, toen ik bijna 8 uur moest overbruggen op de luchthaven. Het kostte veel moeite om van het toilet af te komen omdat mijn benen geen bloed meer kregen :evil2:

Elk jaar voeg ik er wel een herinnering aan toe want ik kies vaak specifiek 1 of 2 games om me tijdens het reizen op de richten.
Fing3r

05 jul 2025, 22:55

Ik heb eigenlijk bijna altijd wel iets bij mij om mee te gamen, vroeger in het openbaar vervoer wisselde ik nog wel eens tussen gamen en lezen. Dit begon eigenlijk met de GBA en GBA SP en daarna volgden de DS, DS Lite, 3DS, PS Vita, New 3DS en daarna de Switch. Een paar jaar geleden nog een Steamdeck aangeschaft en dat is mij toch een heerlijke ervaring, zeker als je al een uitgebreide Steam library hebt kun je al genoeg spelen van Syberia tot Steamworld Dig en van Baldur's Gate 3 tot Death Stranding hij doet het allemaal en dan kun je ook nog eens zo'n beejte alles emuleren van de NES tot aan de PS2 of zelfs sommige Switch games.

Maar nu ligt hij weer even te rusten want de Switch 2 is nu aan de beurt, maar zodra ik weer even geen nieuwe games op dat apparaat heb te spelen dan komt de Steamdeck weer tevoorschijn!

Vakantie herinneringen heb ik dan ook nog wel, met de GBA SP naar Tsjechië op wintersport met onder andere Metroid Fusion en Advance Wars heerlijk om 's avonds en tijdens de busreis op te spelen. Maar ook op Tenerif met de GBA in de hand op het strand The Minish Cap spelen met een handdoek over het hoofd om in ieder geval nog wat te kunnen zien, heerlijke game ook en onlosmakelijk met de betreffende vakantie verbonden.
AfbeeldingAfbeelding
Zach

08 jul 2025, 21:34

Ik mis het wel de echte handheld games. Vooral vanaf GBA was het topkwaliteit. Meestal neem ik op vakantie wel een handheld mee. Vooral ideaal tijdens die uurtjes net voor slapen gaan in een hotelkamer.

Meest recente herinnering is toch wel een baan waarin ik weinig te doen had en soms uren achtereen Persona 1 op de PSP speelde met een scherm open voor de demon negotiation. Sinds ik gestopt ben met die baan, ook niet meer verder gegaan met Persona, haha.
Pius

09 jul 2025, 08:59

Ik nam zeker als kind altijd wel een handheld mee op vakantie. Maar het probleem met de zichtbaarheid van het scherm was er altijd wel. Dat maakte dat je vrijwel altijd in de schaduw moest gaan zitten, en dan nog zag je soms weinig. Eigenlijk neem ik sinds ik volwassen ben niet tot nauwelijks meer een gaming device mee op vakantie. Ik wil op vakantie toch altijd dingen doen en de omgeving ontdekken. Gamen komt er eigenlijk nooit meer van op vakantie en dat is ook prima.

Thuis game ik wel heel veel in handheld mode op de Switch. Is voor mij eigenlijk toch wel de ultieme gaming experience. Dus ik ben wel echt van het handheld-gamen, alleen niet meer op vakantie.
"Come back when you can put up a fight."
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

09 jul 2025, 09:13

Wat (voor mij) ook nog speelt is dat ik handheld gaming in veel gevallen het meest immersief vind. Dat wanneer je speelt je omgeving verdwijnt en de game echt het enige is waar je je bewust van bent. Zo werkte ik tussen 2005 en 2010 in Amsterdam en speelde ik Metroid Fusion in de trein, en soms vergat ik gewoon uit te stappen en zat ik ineens in alkmaar.

Vorig jaar kocht ik voor mijn PC setup een 34" alienware OLED scherm en nieuwe gaming muis en toetsenbord, en dat werkt ook wel goed voor mij. Maar gaming in de huiskamer heeft voor mij vooral meerwaarde als je splitscreen co-op wilt spelen, qua immersie voor single player games verkies ik handheld gaming toch boven console gaming in de huiskamer. Dit jaar heb ik gepoogd om met een 75" Samsung TV, luie stoel en top geluidsetup dit aspect van gaming een boost te geven maar ik blijf nog steeds een grotere afstand ervaren tot de game, ten opzichte van zowel gamen achter een bureau als handheldgaming.
arjen1981
Animal Crossing Tour 2020
Animal Crossing Tour 2020

09 jul 2025, 15:34

Toen de GBA uit kwam liep ik stage. Ik was een uur onderweg. Ook voor mij Metroid Fusion. De castlevania’s. Ninja Five O. Hele goede titels en veel plezier aan gehad. Maar ook toen was het vaak een half uur en dan toch weer naar buiten kijken. Ik kreeg hoofdpijn in de bus van de hobbels het kleine scherm en de diesel lucht.

Ik ben dus helemaal van de andere kant en handheld liever niet. De switch heb ik ook nooit in handheld gespeeld en speel ik het liefst op een groot scherm lekker op de bank met goede controller met fijne knoppen.

Ik speel wel regelmatig een handheld game. Maar dan op de MiSTer. Met de filters is dat juist prachtig op het grote scherm. Het minimalisme van design komt dan nog beter naar voren. Het enige minpunt dat ik zie is dat de spelen ineens een stuk makkelijker worden op een groot scherm met een goede controller.

Terug naar “Retro gaming”