Dit lijkt me zeer prima. Groot fan dus ik accepteer de koosnaam graag.Mark schreef:Ik noemde blasterhjal hier van het forum altijd een Kirby-gamer en dat koosnaampje gebruik ik nog steeds voor hem (die spreek ik privé nog steeds). Ik ga Pius ook in die categorie stoppen nu.
Button Bashers Top 25 Draft: Nintendo Gameboy!
- Pius
- Locatie: Breda
Bericht
Re: Button Bashers Top 25 Draft: Nintendo Gameboy!
"Come back when you can put up a fight."
- Flozem
- Locatie: Susteren
Bericht
Re: Button Bashers Top 25 Draft: Nintendo Gameboy!
Sorry voor de vertraging, jongens... ik heb even zitten twijfelen welke game mijn laatste entry wordt, want ik heb er nog wel een paar die ik hier zou willen noemen. Mochten deze niet meer voorbij komen, zal ik aan het eind van deze top 25 nog mijn persoonlijke lijst eronder zetten. Voor nu gaan we verder met:
Bionic Commando

Release date: 1991
Ontwikkelaar: Capcom
Genre: Platformer
Ik kocht deze game bij Bart Smit op basis van het coole plaatje op het doosje, want reviews hadden we toen nog niet. Veel geluk gehad, want ook dit bleek weer een geweldig spelletje waar ik ontzettend van heb genoten.
In Bionic Commando kruip je in de huid van Rad Spencer, een elite-soldaat van de FF Corps (een futuristische militaire eenheid). Het verhaal speelt zich af in de toekomst waar een kwaadaardige groepering genaamd de Empire, werkt aan een geheim wapen onder de codenaam Albatross. De missie is tweeledig:
- Red je commandant, Super Joe, die gevangen is genomen tijdens een verkenningsmissie.
- Stop het Albatross-project, een wapen dat zo krachtig is dat het hele naties kan uitroeien.
Tijdens je missie verzamel je informatie door vijandelijke communicatieposten te hacken, geheime documenten te vinden, en in contact te komen met bondgenoten. Het verhaal ontvouwt zich gaandeweg via dialogen met NPC’s en onderschepte berichten — een innovatieve manier om het verhaal te vertellen...
De gameplay is daarnaast top. De kern van Bionic Commando zit in het innovatief gebruik van die bionische arm. Je kunt vijanden grijpen, jezelf omhoog trekken naar hogere platforms, en over afgronden slingeren. Dit vereist timing, precisie en geduld. Gelukkig zijn de levels gevarieerd, en bevatten ze genoeg uitdaging en geheime kamers om te ontdekken. Je navigeert tussen missies via een top-down kaart, waarbij je soms random encounters moet voeren en daarmee extra levens kan verdienen. Die heb je ook wel nodig, want dat navigeren met een bionische arm kan ook wel frustrerend moeilijk zijn.
Je hoort het goed: Bionic Commando is niet makkelijk. Het niet kunnen springen zorgt voor een stijl leerproces wat tot de nodige frustratie kan leiden. Maar als je eenmaal de mechaniek onder de knie hebt, is het bijzonder bevredigend. Boss fights en sommige platformsecties vereisen flinke concentratie en timing, maar het geeft een kick als je het er ongeschonden van af brengt.
De muziek is enorm goed: catchy chiptune-melodieën die in je hoofd blijven hangen. De geluidseffecten zijn basic, maar effectief. Graphics zijn prima, vooral de eerder genoemde cutscenes/dialogen in manga stijl.
Bionic Commando op de Game Boy is een gewilde en unieke titel. Als je deze game vandaag de dag nog aan je collectie wil toevoegen mag je best in de buidel tasten. Maar het is het waard: originele gameplay, uitdagende levels, en genoeg content voor uren speelplezier. Een aanrader!
Bionic Commando

Release date: 1991
Ontwikkelaar: Capcom
Genre: Platformer
Ik kocht deze game bij Bart Smit op basis van het coole plaatje op het doosje, want reviews hadden we toen nog niet. Veel geluk gehad, want ook dit bleek weer een geweldig spelletje waar ik ontzettend van heb genoten.
In Bionic Commando kruip je in de huid van Rad Spencer, een elite-soldaat van de FF Corps (een futuristische militaire eenheid). Het verhaal speelt zich af in de toekomst waar een kwaadaardige groepering genaamd de Empire, werkt aan een geheim wapen onder de codenaam Albatross. De missie is tweeledig:
- Red je commandant, Super Joe, die gevangen is genomen tijdens een verkenningsmissie.
- Stop het Albatross-project, een wapen dat zo krachtig is dat het hele naties kan uitroeien.
Tijdens je missie verzamel je informatie door vijandelijke communicatieposten te hacken, geheime documenten te vinden, en in contact te komen met bondgenoten. Het verhaal ontvouwt zich gaandeweg via dialogen met NPC’s en onderschepte berichten — een innovatieve manier om het verhaal te vertellen...
De gameplay is daarnaast top. De kern van Bionic Commando zit in het innovatief gebruik van die bionische arm. Je kunt vijanden grijpen, jezelf omhoog trekken naar hogere platforms, en over afgronden slingeren. Dit vereist timing, precisie en geduld. Gelukkig zijn de levels gevarieerd, en bevatten ze genoeg uitdaging en geheime kamers om te ontdekken. Je navigeert tussen missies via een top-down kaart, waarbij je soms random encounters moet voeren en daarmee extra levens kan verdienen. Die heb je ook wel nodig, want dat navigeren met een bionische arm kan ook wel frustrerend moeilijk zijn.
Je hoort het goed: Bionic Commando is niet makkelijk. Het niet kunnen springen zorgt voor een stijl leerproces wat tot de nodige frustratie kan leiden. Maar als je eenmaal de mechaniek onder de knie hebt, is het bijzonder bevredigend. Boss fights en sommige platformsecties vereisen flinke concentratie en timing, maar het geeft een kick als je het er ongeschonden van af brengt.
De muziek is enorm goed: catchy chiptune-melodieën die in je hoofd blijven hangen. De geluidseffecten zijn basic, maar effectief. Graphics zijn prima, vooral de eerder genoemde cutscenes/dialogen in manga stijl.
Bionic Commando op de Game Boy is een gewilde en unieke titel. Als je deze game vandaag de dag nog aan je collectie wil toevoegen mag je best in de buidel tasten. Maar het is het waard: originele gameplay, uitdagende levels, en genoeg content voor uren speelplezier. Een aanrader!
- KillingRaptor
- Locatie: Izegem, België
Bericht
Re: Button Bashers Top 25 Draft: Nintendo Gameboy!
Oh ja, dit is inderdaad een gave game! Heb hem al verschillende keren gespeeld maar nog nooit echt voor gaan zitten om verder te gaan. Speelt wel erg lekker weg.
- Mark
- Locatie: Zoetermeer
Bericht
Re: Button Bashers Top 25 Draft: Nintendo Gameboy!
Ja mooie toevoeging Flozem. Erg lastige game inderdaad, ik kan me herinneren dat ik er flink wat sessies voor nodig had om hem uit te spelen.
Ook mooi om te lezen dat je nog uit de 'leuk plaatje, die game wil ik hebben'- tijd komt. Je had het een stuk slechter kunnen treffen dan met Bionic Commando.
Ook mooi om te lezen dat je nog uit de 'leuk plaatje, die game wil ik hebben'- tijd komt. Je had het een stuk slechter kunnen treffen dan met Bionic Commando.
- OldSchool
- Contacteer:
Bericht
Re: Button Bashers Top 25 Draft: Nintendo Gameboy!
Deze game staat op mijn wishlist. Hij werd me door meerde mensen aangeraden en na wat onderzoek concludeerde ik wel dat deze in mijn straatje zou passen.
Het is ook geloof ik voor een Gameboy game best een lange game. Mooie entry in ieder geval.
Het is ook geloof ik voor een Gameboy game best een lange game. Mooie entry in ieder geval.
- Pius
- Locatie: Breda
Bericht
Re: Button Bashers Top 25 Draft: Nintendo Gameboy!
Toffe entry. Ken deze helemaal niet maar klinkt zeker goed. Aan de prijzen te zien is hij ook behoorlijk populair. Vaak wel een goed teken.
"Come back when you can put up a fight."
- Flozem
- Locatie: Susteren
Bericht
Re: Button Bashers Top 25 Draft: Nintendo Gameboy!
Ja. Lang genoeg om een bezoek aan oma te overleven destijds… 

- Apenheul
- Beheerder
- Contacteer:
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Bericht
Re: Button Bashers Top 25 Draft: Nintendo Gameboy!
Ik heb altijd veel over deze game gehoord (specifiek de NES versie), maar ik heb 'm nog nooit gespeeld.
- Flozem
- Locatie: Susteren
- Mark
- Locatie: Zoetermeer
Bericht
Re: Button Bashers Top 25 Draft: Nintendo Gameboy!
Flappy Special

Release date: 1990 (Japan)
Ontwikkelaar: dB-Soft
Genre: Puzzle
Prijs: €5 - €8 cart only, €40 - €60 CIB
Ja, de laatste inzending. Daar moet je toch wat beter over nadenken dan over de andere vier. Welke moet er nou per se nog bij? Welke mag niet ontbreken? Waar ga je op selecteren?
De eerste vier inzendingen waren platformers. Ik blijf het herhalen, de Gameboy leent zich in mijn ogen perfect voor platformers. Er is echter nog een genre waar ik de Gameboy absoluut in uit vind blinken en ja, dat komt ook door de simpelheid van de Gameboy zelf: puzzelgames. Ik moest er vroeger niet zo veel van hebben, maar het puzzelgenre is bij uitstek het genre voor de oudere gamer (welke huismoeder heeft geen Candy Crush gespeeld?). Met de jaren ben ik het dan ook een stuk meer gaan waarderen. Dit topic had al wat mooie en zeer terechte inzendingen in de vorm van Mole Mania en Mario Picross, maar ik kom met de laatste inzending met iets wat meer obscuurs.

Flappy Special is een puzzelgame die zich perfect aan één van de meest basale concepten van een goede puzzelgame houdt: het is simpel te leren. Er is een zeer duidelijk doel, een aantal duidelijke regels en een gigantische hoeveelheid aan mogelijke puzzels.
Het idee van Flappy Special is als volgt: je beweegt een karaktertje over een tweedimensionaal grid. Je kunt dus zowel over de X- als de Y-as bewegen. Met dat karaktertje moet je een blok naar de finish brengen door blokken te duwen. Daarnaast heb je nog andere blokken die je kunt bewegen om je doel te bereiken. De blokken houden zich aan de zwaartekracht, jij niet. Dat is het, in de notendop. Met deze paar simpele regels heeft de ontwikkelaar een heerlijk uitdagende game vol content neer weten te zetten. Er zijn nog wel wat meer handigheidjes en kleine regels (je kunt geen blokken trekken, alleen duwen bijvoorbeeld), maar dit is eigenlijk al wel genoeg om de game volledig te snappen. Je kunt er zo mee aan de slag.
De game heeft ook wel wat enemies, die je kunt verslaan door er een blok op te laten vallen. Je kunt ze ook tijdelijk stunnen met wat voorwerpen die in het level verstopt liggen. De enemies voegen in Mode A (jazeker, er zijn twee modi) niet zo heel veel toe en zijn slechts ietwat irritant. In Mode B spelen ze een meer prominente rol; er zijn meer enemies, maar de puzzels zelf zijn een stuk makkelijker.
Zoals gezegd is het spel zeer rijk aan content. Allebei de modi bevatten maar liefst 80 stages, wat de snelle rekenaars onder ons al snel op een totaal van 160 brengt. Dat is voor een Gameboy game ontzettend veel en zorgt er ook voor dat je flink wat sessies nodig hebt om de game uit te spelen.
Flappy Special is nooit buiten Japan uitgebracht. Wikipedia zegt er het volgende over:
Flappy (フラッピー, Furappī) is a puzzle video game by dB-Soft in the same vein as the Eggerland series and Sokoban that is obscure outside Japan. It stars Flappy, a somewhat mole-like character who must complete each level by pushing a blue stone from its starting place to the blue tile destination. De game werd voor het eerst uitgebracht voor de Famicom, waarna het na een reeks aan uitgaven op allerlei home computers ook de weg naar de Gameboy had gevonden. Ik had er zelf ook nog nooit van gehoord. Eens in de zoveel tijd haal ik eens een doos met games uit Japan (want goedkoop) voor de Super Famicom en Gameboy. Deze met stift besmeurde cartridge zag er wel geinig uit en stond er voor een dollartje of 3. Tel er een dollar verzendkosten bij op (in bulk betaal je $1 per game ongeveer) en je hebt een bedrag waarvoor het wel leuk is om eens wat nieuws te proberen. Maanden later op een verloren avond eens wat random titels uitgeprobeerd en het was raak. Eigenlijk erg zonde dat deze game niet zoveel bekendheid geniet, want het speelt hartstikke leuk weg en is erg verslavend.
Hoe verslavend het is bleek ook wel uit mijn communicatie met een collega. Op een verveelde thuiswerkdag besloot ik een lastig level eens bij hem voor te leggen. Hij ging er ook gelijk mee aan de slag (collega is geanonimiseerd met het oog op privacy):


Gedurende de dag kwam hij ook nog af en toe met mogelijke oplossingen, want hij 'kreeg het maar niet uit z'n hoofd'. Dat is wel een dingetje met dit spel; het lijkt op het eerste oog prima op te lossen, maar er zit erg vaak wel een addertje onder het gras.
Ik moet er wel bijzeggen dat deze inzending wel heel erg komt door het moment, maar zo'n draft blijft natuurlijk altijd een momentopname. Inmiddels heb ik Mode A helemaal uitgespeeld en ben ik een aardig eindje op weg met Mode B.
Lang verhaal kort: mocht je hier ooit eens tegenaanlopen voor een paar euro, twijfel niet om hem mee te pakken. Ook als je ook af en toe een doosje overzees haalt kun je hem voor die paar dollar prima meepakken; hier heb je zo 10 tot 20 uur plezier aan. FLAPPY SPECIAL!!!!

Release date: 1990 (Japan)
Ontwikkelaar: dB-Soft
Genre: Puzzle
Prijs: €5 - €8 cart only, €40 - €60 CIB
Ja, de laatste inzending. Daar moet je toch wat beter over nadenken dan over de andere vier. Welke moet er nou per se nog bij? Welke mag niet ontbreken? Waar ga je op selecteren?
De eerste vier inzendingen waren platformers. Ik blijf het herhalen, de Gameboy leent zich in mijn ogen perfect voor platformers. Er is echter nog een genre waar ik de Gameboy absoluut in uit vind blinken en ja, dat komt ook door de simpelheid van de Gameboy zelf: puzzelgames. Ik moest er vroeger niet zo veel van hebben, maar het puzzelgenre is bij uitstek het genre voor de oudere gamer (welke huismoeder heeft geen Candy Crush gespeeld?). Met de jaren ben ik het dan ook een stuk meer gaan waarderen. Dit topic had al wat mooie en zeer terechte inzendingen in de vorm van Mole Mania en Mario Picross, maar ik kom met de laatste inzending met iets wat meer obscuurs.

Flappy Special is een puzzelgame die zich perfect aan één van de meest basale concepten van een goede puzzelgame houdt: het is simpel te leren. Er is een zeer duidelijk doel, een aantal duidelijke regels en een gigantische hoeveelheid aan mogelijke puzzels.
Het idee van Flappy Special is als volgt: je beweegt een karaktertje over een tweedimensionaal grid. Je kunt dus zowel over de X- als de Y-as bewegen. Met dat karaktertje moet je een blok naar de finish brengen door blokken te duwen. Daarnaast heb je nog andere blokken die je kunt bewegen om je doel te bereiken. De blokken houden zich aan de zwaartekracht, jij niet. Dat is het, in de notendop. Met deze paar simpele regels heeft de ontwikkelaar een heerlijk uitdagende game vol content neer weten te zetten. Er zijn nog wel wat meer handigheidjes en kleine regels (je kunt geen blokken trekken, alleen duwen bijvoorbeeld), maar dit is eigenlijk al wel genoeg om de game volledig te snappen. Je kunt er zo mee aan de slag.
De game heeft ook wel wat enemies, die je kunt verslaan door er een blok op te laten vallen. Je kunt ze ook tijdelijk stunnen met wat voorwerpen die in het level verstopt liggen. De enemies voegen in Mode A (jazeker, er zijn twee modi) niet zo heel veel toe en zijn slechts ietwat irritant. In Mode B spelen ze een meer prominente rol; er zijn meer enemies, maar de puzzels zelf zijn een stuk makkelijker.
Zoals gezegd is het spel zeer rijk aan content. Allebei de modi bevatten maar liefst 80 stages, wat de snelle rekenaars onder ons al snel op een totaal van 160 brengt. Dat is voor een Gameboy game ontzettend veel en zorgt er ook voor dat je flink wat sessies nodig hebt om de game uit te spelen.
Flappy Special is nooit buiten Japan uitgebracht. Wikipedia zegt er het volgende over:
Flappy (フラッピー, Furappī) is a puzzle video game by dB-Soft in the same vein as the Eggerland series and Sokoban that is obscure outside Japan. It stars Flappy, a somewhat mole-like character who must complete each level by pushing a blue stone from its starting place to the blue tile destination. De game werd voor het eerst uitgebracht voor de Famicom, waarna het na een reeks aan uitgaven op allerlei home computers ook de weg naar de Gameboy had gevonden. Ik had er zelf ook nog nooit van gehoord. Eens in de zoveel tijd haal ik eens een doos met games uit Japan (want goedkoop) voor de Super Famicom en Gameboy. Deze met stift besmeurde cartridge zag er wel geinig uit en stond er voor een dollartje of 3. Tel er een dollar verzendkosten bij op (in bulk betaal je $1 per game ongeveer) en je hebt een bedrag waarvoor het wel leuk is om eens wat nieuws te proberen. Maanden later op een verloren avond eens wat random titels uitgeprobeerd en het was raak. Eigenlijk erg zonde dat deze game niet zoveel bekendheid geniet, want het speelt hartstikke leuk weg en is erg verslavend.
Hoe verslavend het is bleek ook wel uit mijn communicatie met een collega. Op een verveelde thuiswerkdag besloot ik een lastig level eens bij hem voor te leggen. Hij ging er ook gelijk mee aan de slag (collega is geanonimiseerd met het oog op privacy):


Gedurende de dag kwam hij ook nog af en toe met mogelijke oplossingen, want hij 'kreeg het maar niet uit z'n hoofd'. Dat is wel een dingetje met dit spel; het lijkt op het eerste oog prima op te lossen, maar er zit erg vaak wel een addertje onder het gras.
Ik moet er wel bijzeggen dat deze inzending wel heel erg komt door het moment, maar zo'n draft blijft natuurlijk altijd een momentopname. Inmiddels heb ik Mode A helemaal uitgespeeld en ben ik een aardig eindje op weg met Mode B.
Lang verhaal kort: mocht je hier ooit eens tegenaanlopen voor een paar euro, twijfel niet om hem mee te pakken. Ook als je ook af en toe een doosje overzees haalt kun je hem voor die paar dollar prima meepakken; hier heb je zo 10 tot 20 uur plezier aan. FLAPPY SPECIAL!!!!
- OldSchool
- Contacteer:
Bericht
Re: Button Bashers Top 25 Draft: Nintendo Gameboy!
Geweldig! Deze kende ik nog niet, maar past helemaal in mijn straatje. Boxxle vond ik bijvoorbeeld ook leuk. Totdat ik vast kwam de zitten dan. Dit past wel in mijn straatje, lijkt me erg tof. Mooie toevoeging.
- Mark
- Locatie: Zoetermeer
Bericht
Re: Button Bashers Top 25 Draft: Nintendo Gameboy!
Ja ik weet 100% zeker dat het wat voor jou is. Goedkoop, veel content, leuke puzzels, uitdagend maar niet te (zoals bij Boxxle inderdaad, daar ben ik vaak na een level of 5 á 10 al volledig de weg kwijt) en je kan het in korte sessies spelen (ff een leveltje of 2 in 10 minuten). Als ik goed op mijn met stift besmeurde cartridge kijk lijkt er haast ook wel 'OldSchool' op te staan.
- OldSchool
- Contacteer:
Bericht
Re: Button Bashers Top 25 Draft: Nintendo Gameboy!
Dus die is eigenlijk al van mij? Ik pm je zo wel mijn adresMark schreef: ↑23 mei 2025, 19:24Ja ik weet 100% zeker dat het wat voor jou is. Goedkoop, veel content, leuke puzzels, uitdagend maar niet te (zoals bij Boxxle inderdaad, daar ben ik vaak na een level of 5 á 10 al volledig de weg kwijt) en je kan het in korte sessies spelen (ff een leveltje of 2 in 10 minuten). Als ik goed op mijn met stift besmeurde cartridge kijk lijkt er haast ook wel 'OldSchool' op te staan.
- Pius
- Locatie: Breda
Bericht
Re: Button Bashers Top 25 Draft: Nintendo Gameboy!
Jeetje dit brengt herinneringen terug zeg. Deze heb ik echt heel veel gespeeld vroeger, maar was helemaal weggezakt uit mijn geheugen. Nu ik de beelden weer zie komt alles weer terug. Dit is inderdaad een heerlijk verslavende game. Topper om mee af te sluiten Mark! En ik zet deze meteen ook op mijn lijstje.
"Come back when you can put up a fight."
- Mark
- Locatie: Zoetermeer
Bericht
Re: Button Bashers Top 25 Draft: Nintendo Gameboy!
Haha joh, hoe kwam je daar vroeger aan dan? Stond 'ie op zo'n multicart ofzo? Ik had niet verwacht dat men hem hier zou kennen, laat staan goede jeugdherinneringen aan te hebben.Pius schreef: ↑23 mei 2025, 22:36Jeetje dit brengt herinneringen terug zeg. Deze heb ik echt heel veel gespeeld vroeger, maar was helemaal weggezakt uit mijn geheugen. Nu ik de beelden weer zie komt alles weer terug. Dit is inderdaad een heerlijk verslavende game. Topper om mee af te sluiten Mark! En ik zet deze meteen ook op mijn lijstje.
- OldSchool
- Contacteer:
Bericht
Re: Button Bashers Top 25 Draft: Nintendo Gameboy!
Ik had vroeger ook zo’n 68 in 1 ding en ik herinner me daarvan dat er ook wel een aantal Japanse games opstonden. Dus het kan zo maar!
- Pius
- Locatie: Breda
Bericht
Re: Button Bashers Top 25 Draft: Nintendo Gameboy!
Stond inderdaad op mijn 68-in-1. Was een van mijn favorieten!Mark schreef:Haha joh, hoe kwam je daar vroeger aan dan? Stond 'ie op zo'n multicart ofzo? Ik had niet verwacht dat men hem hier zou kennen, laat staan goede jeugdherinneringen aan te hebben.Pius schreef: ↑23 mei 2025, 22:36Jeetje dit brengt herinneringen terug zeg. Deze heb ik echt heel veel gespeeld vroeger, maar was helemaal weggezakt uit mijn geheugen. Nu ik de beelden weer zie komt alles weer terug. Dit is inderdaad een heerlijk verslavende game. Topper om mee af te sluiten Mark! En ik zet deze meteen ook op mijn lijstje.
"Come back when you can put up a fight."
- Flozem
- Locatie: Susteren
- OldSchool
- Contacteer:
Bericht
Re: Button Bashers Top 25 Draft: Nintendo Gameboy!
Ik zit net een tekst te tikken voor een game, maar helaas voor niks. Want blijkbaar stond hij al in de lijst
. Ik zal Swey nog een reminder doen, kan ik me nog even beraden op welke andere titel ik ga doen. Als Swey me voor is prima, anders ga ik tussendoor!
- Mark
- Locatie: Zoetermeer
- OldSchool
- Contacteer:
Bericht
Dit was de tekst (heb ik het toch niet voor niks getikt):
Tetris is toch wel de game der games. Op de Button Bashers dag ontdekte we dat er sinds de eerste officiële release meer dan een half miljard officiële Tetris games zijn verkocht. Dan doe je toch echt iets goed.
Het was natuurlijk ook de eerste system seller. Mensen kochten massaal de Gameboy met Tetris als pack-in game. De game sloeg niet alleen aan bij gamers, maar ook bij hun moeders. En oma’s. Ooms en tantes. Iedereen speelde die game. Het gaat zelfs zo ver dat er psychologisch onderzoek is gedaan naar de game. Het Tetris-effect wordt inmiddels gebruikt om aan te geven waarom het zo verslavend is om rijen weg te werken, terwijl er alsmaar nieuwe blokken blijven vallen. We houden blijkbaar van opruimen!
Maar daar was ik in mijn tienerjaren helemaal niet mee bezig. Ik wilde gewoon zo veel mogelijk lines halen. Scores vond ik minder interessant. Maar 200 lines halen, daardoor voelde ik me wel het mannetje. Of wat te denken van spel type B? Hoogte 5, snelheid 9. En dan gaan. Ik wilde die Russen zien dansen en daarna die dikke raket de lucht in zien schieten. Daar deed je het voor.
Ik kocht ooit als kerstcadeau voor mijn vrouw (toen nog vriendin) een Gameboy met Tetris. Want veel mensen nog wel eens vergeten, is dat de versus game mode erg leuk is om te spelen. Het wordt dan Mario vs Luigi en wie het eerst vier keer wint, is de terechte winnaar. Je probeert zelf lines te maken, het liefst een Tetris. Want hoe beter je lines maakt, hoe meer je de ander dwars zit. Die krijgt dan aan de onderzijde een bijna volle rij (of rijen) toegevoegd aan zijn of haar spel. Het doel is om het langer vol te houden dan je tegenstander. Het is denk ik de enige game waar ik destijds die link kabel voor heb gebruikt.
Ik hoef niemand uit te leggen hoe Tetris werkt. Niet iedereen zal er van houden. Maar iedereen kent het en zal het ooit eens gespeeld hebben. Voor mij is Tetris een klassieker. Eentje die onlosmakelijk verbonden is met de Gameboy. Ondanks alle 500 miljoen releases die er na nog kwamen, blijft de Gameboy versie voor mij de ideale manier om Tetris te spelen. Ik pak de game er nog altijd wel eens bij. Effe die Russen aan het werk zetten. Effe kijken of ik nog een raket kan laten opstijgen. Tetris is een game die altijd wel in mijn top drie games aller tijden staat. En ik kan me geen betere game bedenken om deze draft voor mij af te sluiten!
Re: Button Bashers Top 25 Draft: Nintendo Gameboy!
Ik had Tetris gedaan. Om de een of andere reden vergeten dat Swey die al had gedaan.
Dit was de tekst (heb ik het toch niet voor niks getikt):
Tetris is toch wel de game der games. Op de Button Bashers dag ontdekte we dat er sinds de eerste officiële release meer dan een half miljard officiële Tetris games zijn verkocht. Dan doe je toch echt iets goed.
Het was natuurlijk ook de eerste system seller. Mensen kochten massaal de Gameboy met Tetris als pack-in game. De game sloeg niet alleen aan bij gamers, maar ook bij hun moeders. En oma’s. Ooms en tantes. Iedereen speelde die game. Het gaat zelfs zo ver dat er psychologisch onderzoek is gedaan naar de game. Het Tetris-effect wordt inmiddels gebruikt om aan te geven waarom het zo verslavend is om rijen weg te werken, terwijl er alsmaar nieuwe blokken blijven vallen. We houden blijkbaar van opruimen!
Maar daar was ik in mijn tienerjaren helemaal niet mee bezig. Ik wilde gewoon zo veel mogelijk lines halen. Scores vond ik minder interessant. Maar 200 lines halen, daardoor voelde ik me wel het mannetje. Of wat te denken van spel type B? Hoogte 5, snelheid 9. En dan gaan. Ik wilde die Russen zien dansen en daarna die dikke raket de lucht in zien schieten. Daar deed je het voor.
Ik kocht ooit als kerstcadeau voor mijn vrouw (toen nog vriendin) een Gameboy met Tetris. Want veel mensen nog wel eens vergeten, is dat de versus game mode erg leuk is om te spelen. Het wordt dan Mario vs Luigi en wie het eerst vier keer wint, is de terechte winnaar. Je probeert zelf lines te maken, het liefst een Tetris. Want hoe beter je lines maakt, hoe meer je de ander dwars zit. Die krijgt dan aan de onderzijde een bijna volle rij (of rijen) toegevoegd aan zijn of haar spel. Het doel is om het langer vol te houden dan je tegenstander. Het is denk ik de enige game waar ik destijds die link kabel voor heb gebruikt.
Ik hoef niemand uit te leggen hoe Tetris werkt. Niet iedereen zal er van houden. Maar iedereen kent het en zal het ooit eens gespeeld hebben. Voor mij is Tetris een klassieker. Eentje die onlosmakelijk verbonden is met de Gameboy. Ondanks alle 500 miljoen releases die er na nog kwamen, blijft de Gameboy versie voor mij de ideale manier om Tetris te spelen. Ik pak de game er nog altijd wel eens bij. Effe die Russen aan het werk zetten. Effe kijken of ik nog een raket kan laten opstijgen. Tetris is een game die altijd wel in mijn top drie games aller tijden staat. En ik kan me geen betere game bedenken om deze draft voor mij af te sluiten!
- Mark
- Locatie: Zoetermeer
Bericht
Re: Button Bashers Top 25 Draft: Nintendo Gameboy!
Nou leuk stuk hoor @OldSchool en het voegt nog wel e.e.a. toe aan de review van Swey. Niks mis mee, al zal je toch echt een andere game moeten kiezen als afsluiter.
- Pius
- Locatie: Breda
Bericht
Re: Button Bashers Top 25 Draft: Nintendo Gameboy!
Prima stuk hoor. En iedereen vergeet wel eens wat. Gelukkig zit je niet in de organisatie van de draft anders zou dit natuurlijk uiterst beschamend zijn.
"Come back when you can put up a fight."