Meeting Nat. Videogame Museum Zoetermeer - Zondag 1 juni 2025

De agenda met de belangrijkste verzamelbeurzen, events en toernooien.
Mark

Re: Meeting Nat. Videogame Museum Zoetermeer - Zondag 1 juni 2025

29 mei 2025, 09:25

Pius schreef:
29 mei 2025, 07:46
Volgens mij noemen alleen plaatsen die geen stad zijn hun centrum "stadshart". Maar dit terzijde.

Veel plezier zondag allemaal! Volgende keer hoop ik er weer bij te zijn.
Kijk uit hoor, je begeeft je op glad ijs. Anders gaan we volgende keer wel naar het Nationale Video Game Museum in Breda ok?
kingoftherain

29 mei 2025, 09:27

Mark schreef:
29 mei 2025, 09:25
Kijk uit hoor, je begeeft je op glad ijs. Anders gaan we volgende keer wel naar het Nationale Video Game Museum in Breda ok?
Of naar de SilverDome. :giggle:
Afbeelding

Wooloo = love, Wooloo = life
Pius

29 mei 2025, 13:59

Mark schreef:
Pius schreef:
29 mei 2025, 07:46
Volgens mij noemen alleen plaatsen die geen stad zijn hun centrum "stadshart". Maar dit terzijde.

Veel plezier zondag allemaal! Volgende keer hoop ik er weer bij te zijn.
Haha touché
"If it's not fun, why bother?"
Mark

01 jun 2025, 18:43

Thanks voor het organiseren @OldSchool. Achteraf gezien had ik wat langer moeten boeken, heb me primair gefocust op het socializen en uiteindelijk praktisch bijna niks van het museum gezien. Ik las van de week in de krant dat ze binnenkort weer (2e x) gaan verhuizen, maar voor die nieuwe lokatie hebben ze wel een huurcontract voor 10 jaar. Laten we het dan nog maar eens dunnetjes over doen. Was gezellig!
OldSchool
Contacteer:

02 jun 2025, 13:44

De term museum is ook wel slechts losjes van toepassing. Ik heb me laten vertellen dat dat wel iets te maken zal hebben met subsidies en dergelijke.

Wat wel erg leuk gedaan was, waren de terug in de tijd kamertjes. De begane grond had veel kleine (van oorsprong denk ik) kantoortjes. Ik denk zo’n drie meter in het vierkant. Daarin werden ruimtes gemaakt, maar dan terug in de tijd. Een slaapkamer met een bureau met een Amiga er op. Een woonkamer met twee CRT’s en consoles. Bijkomend voordeel van die ruimtes was dat het er verrassend stiller was dan de ruimtes erbuiten. Die kamertjes zaten aan de rand en in het midden van de verdieping. De begane grond had naast deze ruimtes veel Arcade kasten, oud en nieuw.

In de kelder stonden veel Astro City cabs, met onder andere een rijtje shmups. Er was een ruimte met fighters, ik denk een stuk of 20 kasten met King Of Fighters, Mortal Kombat II en heel veel Street Fighter. Ook was er een ruimte geheel dedicated aan (Japanse) rhythm games. Ik denk wel 40 kasten, zeker 30 verschillende games. Groot nadeel aan al dit soort games in één ruimte: wat een herrie!

De eerste verdieping had de barcade. Daar kon je wat drinken en wat eenvoudige gerechtjes en broodjes bestellen. Ook was er een Pac-Man ruimte, met verschillende Pac-Man kasten. Elders in de ruimte nog wat Arcade kasten, een stuk of tien.

De tweede verdieping was de hoogste verdieping. Hier waren wat tafels met consoles te vinden, waaronder de PS5. Verder wat aparte Arcade kasten, wat meer gericht op kids. Maar je vond er ook Puyo Puyo en twee Tetris varianten. Deze verdieping was groot, maar veel dingen ben ik ook gewoon voorbij gelopen. Geen idee wat een X-Wall is bijvoorbeeld.

Het is in ieder geval groot en je kunt je er met gemak een hele dag vermaken. Ik zal kijken of ik straks nog wat foto’s kan delen.

Helaas waren er last minute nog mensen die door overmacht niet konden komen. Uiteindelijk waren we met een clubje van 10 personen, waarvan 6 daadwerkelijke Button Bashers. Het is wel veel groter dan bijvoorbeeld Bonami waar we de vorige keer waren, dus je komt elkaar wat minder snel spontaan tegen. Maar dat hebben we perfect opgelost door regelmatig elkaar te treffen in de Barcade. Waar het erg gezellig was!

Al met al een geslaagde dag! Ik heb al een idee voor de volgende keer. Qua data moet ik even kijken wat haalbaar is. Naar het zal zeker niet na het eerste weekend van augustus worden. Het is natuurlijk vakantie tijd, maar later komen we qua tijd weer te dicht op het Praatje Podcast jubileum (27-9). Wordt vervolgd!

Iedereen bedankt voor de gezellige dag!
OldSchool
Contacteer:

02 jun 2025, 14:37

Afbeelding
Kamer in de kelder met met name fighters

Afbeelding
Rijtje shmups in de kelder

Afbeelding
In de kelder werd er in deze ruimte een poging gedaan om er daadwerkelijk een museum van te maken

Afbeelding
Grootste ruimte in de kelder met zeer veel rhythms games, inclusief beeld én geluid

Afbeelding
Begane grond: aan deze zijde wat meer ruimtelijk opgezet, verder alleen maar rijen met Arcade kasten

Afbeelding
Een voorbeeld van een rij kasten aan de linker kant, aan de rechterkant de ‘kantoortjes’

Afbeelding
Een van deze kantoortjes werd ingericht met een verzameling home computers

Afbeelding
Een slaapkamer met pc, zoals we die in de jaren negentig vaak in het echt gezien hebben

Afbeelding
Retro huiskamer met bijbehorende Atari 2600

Afbeelding
Mag ik deze dans van u?

Afbeelding
Op de tweede verdieping veel grote ruimtes

Afbeelding
In de Barcade hield Mario persoonlijk een oogje in het zeil
kingoftherain

02 jun 2025, 17:51

Het was echt een supergezellige dag met allemaal fijne mensen. Ik vond het eigenlijk bijzonder dat ik er nog nooit geweest was. Een jaar of tien tot vijftien geleden kwam ik regelmatig in Zoetermeer en wist dat het museum er was, al zat het toen nog in het winkelcentrum zelf. Was zo'n gevalletje 'komt nog wel eens.' Nu was het dan toch zo ver en dan ook nog eens samen met wat helden van de Button Bashers community (en wat aanhang, niet te vergeten).

Het museum ging om 10.00 open, maar ik was, niet ongebruikelijk, al ruim vantevoren aanwezig. Kon ik nog mooi even van de rust genieten voordat het feest los zou gaan.

Afbeelding

Binnen werd al gauw duidelijk dat het meer arcade was dan museum, iets waar ik een bezoeker ook al een opmerking over had zien maken in het gastenboek. Het kwam dus niet helemaal als een verrassing. Op zich vond ik het niet erg. We waren een paar maanden geleden natuurlijk al bij Bonami in Zwolle geweest, dus dit voelde in ieder geval niet als een herhaling van zetten. Op de begane grond zag ik al gauw een goeie variatie in het aanbod. Op de plattegrond zag ik dat in de kelder zich de japanse afdeling bevond. Daar maar beginnen. In het trappenhuis hing veel character art van de karakters van Street Fighter Alpha 3, één van m'n favoriete fighters, dus dat was leuk om te zien. Natuurlijk kon mijn geliefde Cammy niet ontbreken. #Cammy4Life :heart: :heart: :heart:

Afbeelding

Beneden werd ik begroet door een hele kamer met fighting games, met meteen Ultra Street Fighter IV bij de ingang. Je moet toch ergens beginnen, dus laat ik maar gewoon een spel gaan spelen dat ik thuis ook kan doen, hahaha. Natuurlijk koos ik de Killer Bee, oftewel Cammy. Het werd me meteen pijnlijk duidelijk dat ik geen arcade sticks gewend ben. Moves die ik er thuis gewoon uitgooi wilden op de kast niet zo meewerken. Unpopular opinion: geef mij maar een controller. Gedurende de gevechten ging het wel ietsje beter, maar bij Cammy hebben ze van een paar moves de input veranderd in de afgelopen delen en ik speel thuis meer Street Fighter V, dus ik hield het maar bij de standaard twee moves.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Toen ik bij eindbaas Seth kwam, kwamen net Ok Impala en Gekkehenkie langslopen. Het zal eens niet zo zijn. Als het goed gaat is er niemand om het te aanschouwen, maar zodra je ingemaakt wordt, dan zijn ze er, hoor! :lol: :lol: :lol:

Bij deze opstelling van Ultra Street Fighter IV stonden de kasten rug tegen rug, dus als je een menselijke tegenstander hebt, dan zit die achter eenzelfde kast, je ziet hem of haar alleen niet. Toen ik later op de dag nog wat potjes tegen de computer speelde, kreeg ik opeens de mededeling dat er een tegenstander was. Dit bleek een klein ventje dat het waarschijnlijk voor het eerst speelde. Die werd helemaal in de pan gehakt. Niet lang daarna gebeurde het nog een keer, maar dat was hele andere koek. Die maakte gebruik van allerlei combo's, waar ik zelf nooit in ben gedoken. Ik kan wel een beetje spelen, maar ben toch meer casual. We hebben drie potjes gespeeld en ik heb alles eerlijk verloren. Desondanks had ik er toch veel plezier van en heb daarna nog even met die gozer zitten praten. Relaxte gast.

Na twee keer van Seth verloren te hebben ben ik ook nog even achter de Super Street Fighter II Turbo kast gaan zitten en wat potjes gedaan met (hoe kan het ook anders?) Cammy.

Afbeelding

In de kelder stond in een hoekje apart een spel waar ik eerst een paar keer met een schuin oog naar heb zitten kijken voordat ik me eraan durfde te wagen. Ik weet het niet, ik denk dat ik verliefd ben geworden op dit spel. Een trein sim genaamd Densha De Go!, wat zoiets betekent als 'Let's take the train!' Ik had er nog nooit van gehoord, maar de reeks bleek al te bestaan sinds de eerste PlayStation.

Afbeelding

Het idee is simpel. Jij bent de machinist en moet van station naar station rijden op een verantwoordelijke manier. Je zit ook echt op een bankje in een hokje met drie schermen. Eentje voor je en één aan allebei de zijkanten. Zo krijg je het gevoel dat je er echt in zit. Het spel was ook weer in het japans, dus het was even uitvogelen wat de bedoeling precies was, maar langzaam maar zeker werd het wel duidelijk. Ik kreeg er echt een heerlijk zen gevoel bij.

Afbeelding

Later op de dag ben ik er nog een keer gaan zitten en heb ik geprobeerd om er een video van te maken. Dat was nog best aardig gelukt. Ik had m'n telefoon op de speaker linksachter je gebalanceerd, in de hoop dat ik het beeld een beetje goed gericht had. Je ziet alleen het middelste scherm, dus die andere twee moet je er maar bij denken.

Terwijl ik de eerste keer zat te spelen werd ik opeens gevonden door Mark, de enige waarvan ik niet wist hoe die eruit zag. Gelukkig had hij mij herkend, anders waren we nu nog aan het zoeken. :tongue2:

Daarna zijn we met z'n allen even gaan lunchen en bijpraten. Gekkehenkie had ik de afgelopen Button Bashers dag maar kort gesproken en Ok Impala helemaal niet, dus dat kon ik even mooi inhalen. Twee hot dogs en een colaatje erbij en ik heb het perfect naar m'n zin.

Op de tweede verdieping was een ruimte die op een museum moest lijken, maar het was nou niet bepaald uitgebreid. Wel stond er een exemplaar van Final Fantasy II voor de Famicom in één van de vitrinekasten. Die moet ik nog steeds hebben. So close, yet so far away...

Deze outfits waren denk ik van Horizon: Zero Dawn, maar ik weet het niet zeker.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Later op de dag heb ik nog achter de Vectrex gezeten in één van die kamertjes, die trommel game Taiko No Tatsujin gespeeld samen met c4ke, de eerste twee levels gedaan van Teenage Mutant Ninja Turtles: Turtles In Time en een paar potjes Fall Guys gespeeld, wat ik ook gewoon thuis kan doen.

Afbeelding

Dit was echt een geweldige dag die ik niet had willen missen. Zeker voor herhaling vatbaar. Iedereen bedankt for you being you. :heart:

Epiloog:

Toen ik thuis kwam ben ik gaan zoeken of er home releases van Densha De Go! waren. Die bleken er te zijn, maar alle games zijn nooit buiten Japan uitgebracht. Wel zag ik dat er een game voor de PS4 bestaat, dus misschien kan ik die een keer fysiek oppikken of digitaal van de japanse PSN. Ik zag ook dat er een controller is voor de Switch versie, maar het was me niet helemaal duidelijk of die ook voor de PS4 bestaat. Wel support die VR, dus dat is ook wel tof. Dat moet ik effe uit gaan zoeken. Geen haast, maar het lijkt me wel tof om thuis te spelen.
Laatst gewijzigd door kingoftherain op 03 jun 2025, 07:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

Wooloo = love, Wooloo = life
c4ke

02 jun 2025, 19:10

@kingoftherain: Dat is best lekker "zen" gamen zo met Densha de Go. Wellicht zijn er vertalingen beschikbaar voor de thuisversies?

Afgelopen zondag was een mooi excuus om weer een lange rit vanuit het Noorden te maken naar het Nationaal Videogame Museum. Uiteindelijk zijn we met z'n drieën naar Zoetermeer afgereisd om een dag lang te gamen en te socializen.

Bij binnenkomst rond 11:30 uur gelijk even een high-score gezet op de Star Wars Episode I Racer kast. Blijft altijd gaaf om in zo'n pod te zitten. Vlakbij de ingang stond ook een gave variant van Space Invaders waarmee je met een kanon de vijand moet wegknallen.

Na een gezamenlijke en gezellige lunch met mede BB'ers ben ik mijn vaste plek gaan opzoeken bij de Outrun 2 SP arcadekasten om, onder toeziend oog van mede BB'er @Mark, een aantal potjes "Heart Attack"-mode te spelen. Dit blijft toch een van mijn favoriete kast in het pand. Ook in de kelder van het museum staan nog wat arcade racers, zoals "Wangan Midnight" en een "Inital D" setup. Genoeg raceplezier aanwezig dus.

Zoals @OldSchool al aangaf zijn er op de begane grond verschillende kleinere kamers waarin o.a. knusse retro (slaap)kamers zijn ingericht met retro consoles en computers. Denk aan een MSX, Amiga, Sega MegaDrive of een Dreamcast. Hier kan je even rustig zitten en bijkomen van al het arcadegeweld. ;-)

Eenmaal bijgekomen hebben we nog een tijdje Pac-Man Battle Royale, Airhockey en een aantal Rail-Shooters gespeeld. Good times.
Laatst gewijzigd door c4ke op 03 mar 2026, 11:40, 1 keer totaal gewijzigd.
(。◕‿‿◕。)

~ NTSC/J Verzamelaar / Gameroom ~
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

02 jun 2025, 21:21

Leuk om de foto's en herinneringen te zien OldSchool, kingoftherain en c4ke!
Pius

02 jun 2025, 23:34

Heel gaaf mannen. Mooi om te zien en top dat het zo goed bevallen is. Volgende keer probeer ik er zeker ook bij te zijn!
"If it's not fun, why bother?"
Fing3r

03 jun 2025, 10:57

Volgende keer hoop ik ook weer mee te doen, dit ziet en klinkt in ieder geval weer als een succes!
AfbeeldingAfbeelding
arjen1981
Animal Crossing Tour 2020
Animal Crossing Tour 2020

06 jun 2025, 23:58

Mooie verhalen en foto's zeg. Ik vind die juiskamers echt heel tof. En een geweldige selectie. Daar kun je weken doorbrengen lijkt het wel.

Terug naar “Beurzen en evenementen”