Muziek in games: de Button Bashers collectie!

Nostalgie! Alles vanaf de Atari 2600 t/m de Nintendo GameCube.
KillingRaptor

Re: Muziek in games: de Button Bashers collectie!

12 apr 2025, 17:59

Ninja Training Grounds
Michael Giacchino & Patrick J. Collins
Donald in Maui Mallard (SNES, Mega Drive, PC)

Een game die ik vroeger al had op de SNES en nog steeds in de collectie zit, Donald in Maui Mallard. In deze game speel je als Donald Duck maar hij heet wel geen Donald, zijn naam is Maui Mallard en hij is een detective in deze. Ik heb deze altijd al heel tof gevonden al heb ik hem nooit kunnen uitspelen, het is best een moeilijke game. Het toffe in deze is dat je kan wisselen tussen Maui Mallard en Cold Shadow, dat is de ninja vorm van Donald! De game ziet er ook erg mooi uit en de soundtrack is me altijd wel bijgebleven.

Als ik dit nummer opnieuw beluister krijg ik meteen weer heel wat herinneringen van de game, deze speelt zich af in de eerste stage waarin je verandert in Cold Shadow. Echt geweldig om dit opnieuw te horen, zit meteen weer helemaal in de sfeer van die game en dat level. Het klinkt ook gewoon erg goed. Ik heb uit nieuwsgierigheid ook eens stukjes van de Mega Drive soundtrack beluisterd en deze muziek klinkt echt wel veel beter op de SNES.
kingoftherain

13 apr 2025, 15:14

KillingRaptor schreef:
12 apr 2025, 17:59
Ninja Training Grounds
Michael Giacchino & Patrick J. Collins
Donald in Maui Mallard (SNES, Mega Drive, PC)

Een game die ik vroeger al had op de SNES en nog steeds in de collectie zit, Donald in Maui Mallard. In deze game speel je als Donald Duck maar hij heet wel geen Donald, zijn naam is Maui Mallard en hij is een detective in deze. Ik heb deze altijd al heel tof gevonden al heb ik hem nooit kunnen uitspelen, het is best een moeilijke game. Het toffe in deze is dat je kan wisselen tussen Maui Mallard en Cold Shadow, dat is de ninja vorm van Donald! De game ziet er ook erg mooi uit en de soundtrack is me altijd wel bijgebleven.

Als ik dit nummer opnieuw beluister krijg ik meteen weer heel wat herinneringen van de game, deze speelt zich af in de eerste stage waarin je verandert in Cold Shadow. Echt geweldig om dit opnieuw te horen, zit meteen weer helemaal in de sfeer van die game en dat level. Het klinkt ook gewoon erg goed. Ik heb uit nieuwsgierigheid ook eens stukjes van de Mega Drive soundtrack beluisterd en deze muziek klinkt echt wel veel beter op de SNES.
Echt zo'n game waar ik helemaal niets van weet, behalve de naam. Ik heb denk ik nog ergens een Power Unlimited liggen met een review erin. Dat hele Maui Mallard klonk me een beetje vreemd, maar de screenshots zagen er dan weer wel leuk uit.

Dit nummer klinkt wel apart. Wat meer relaxed dan ik verwachtte. Misschien als je het level speelt dat het dan op z'n plaats valt.
Afbeelding

Wooloo = love, Wooloo = life
kingoftherain

13 apr 2025, 15:34

Shoot-out At The Sunset Ranch
Motoaki Furukawa
Sunset Riders (arcade)

Ik ben nooit echt een arcade hal ganger geweest, maar ik had wel mijn favorieten, zoals de Turtles arcade game en deze. Op de Button Bashers bijeenkomst in Zwolle een paar maanden geleden zag ik deze kast ook staan en heb ik er weer effe een stukje van gespeeld. Altijd leuk.

Het is me al een paar keer gebeurd dat ik langer bezig ben met opzoeken hoe een liedje nou echt heet dan met het vinden van de rest van de informatie. Geen idee of dat dan vertaalfouten- of interpretaties zijn, maar je ziet bij de link en de tekst hierboven namelijk twee verschillende titels staan. Ik ben voor de titel met 'shoot-out' er in gegaan, omdat ik na een tijdje zoeken een LP van het spel tegenkwam en er maar vanuit ging dat het dan ook de officiële naam was.

Het nummer zelf vind ik altijd wel een lekkere adrenaline kick geven. Helaas ben ik er dan weer niet goed genoeg in dat ik in één keer foutloos door de eerste stage heen loop. Die stampede vind ik wél altijd erg gaaf.
Afbeelding

KillingRaptor

13 apr 2025, 15:41

kingoftherain schreef:
13 apr 2025, 15:34
Shoot-out At The Sunset Ranch
Motoaki Furukawa
Sunset Riders (arcade)
Dit is wel een klassiekertje die ook nog in mijn hoofd zat om ooit te plaatsen. Sowieso een hele toffe game ook, alle deuntjes zijn gewoon erg goed. Die LP heb ik ook liggen en de titel die je zelf neerzette is inderdaad die op de tracklist.
KillingRaptor

13 apr 2025, 20:23

Flooded Commercial Sector
Miyo Takashiro, Oliver Good & Somnia Arcadia
Stellar Blade (PS5)

Stellar Blade sprak me al meteen aan sinds de aankondiging en keek dan ook erg uit naar de game. Maar om de één of andere reden heb ik hem niet meteen in huis gehaald, door andere releases enzo. Maar toen hij met Black Friday in sale kwam heb ik hem wel gekocht en ook gelijk gespeeld. Echt een fantastische game wat mij betreft, helemaal in mijn straatje deze. Speelt enorm goed, ziet er goed uit en je bent ook best wat uurtjes kwijt als je alle sidequests enzo gaat doen. En de soundtrack is er ook eentje om u tegen te zeggen.

Er zijn veel nummers die ik erg goed vond in deze en voor nu heb ik deze geselecteerd om te delen hier. Het is best een rustig nummer met af en toe wat luidere componenten in en dat vind ik erg goed passen. De zang van Somnia Arcadia maakt het ook echt helemaal af. Deze doet zeker wel wat aan de muziek uit NieR Automata denken maar is ook echt wel nog zijn eigen ding. Ik hoop dat ze deze ooit nog eens op vinyl uitbrengen, die zou ik meteen in huis halen.
synergy
Winnaar Gameroom Award 2018

13 apr 2025, 20:33

Nou zal ik ook maar een duit in het zakje doen? :)

Corridors Of Time
Yasunori Mitsuda
Chrono Trigger (SNES)

Ik speelde Chrono Trigger pas voor het eerst een paar jaar geleden, en wauw... wat een game. Ik begrijp de lof voor deze klassieker nu volledig. Vooral de geweldige soundtrack maakte indruk, met "Corridors of Time" als uitschieter. Weken, zelfs maandenlang zat dat nummer in mijn hoofd. Het ging zelfs zo ver dat ik met speciale tools de originele soundfile heb ontleed en opnieuw heb gemixt met nieuwe effecten, zonder de originele samples aan te tasten. En dat is de versie die je hierboven hoort!
Pius

13 apr 2025, 21:23

Ik kan als groot VGM fan ook niet achter blijven. Ik luister overigens alles braaf, maar ik comment tot op heden niet.

World Map

Tony Trippi, William Havlicek
Zelda: The Wand of Gamelon

Ik luister vrijwel dagelijks naar Video Game Music. Een van mijn favoriete kanalen, naast uiteraard het luisteren van OST's, is die van Noble Demon. Een getalenteerde dame die arragements maakt van klassieke VGM zonder dat het remixes worden. Het zijn gewoon dezelfde nummers maar dan met moderne instrumenten etc. Voor iedereen hier denk ik een aanrader.

Op 1 april brengt ze altijd een arrangement uit bij wijze van grap. Deze keer was het dit nummer. Ik moet zeggen dat ik ontzettend verrast was door deze track. Je hoort goed dat het een echte Zelda-tune is, maar het heeft toch zijn eigen vibe. Ik heb deze nu vast opgenomen in mijn grote playlist van VGM's dus hij komt nu ook geregeld voorbij. Waren alle 1 april-grappen maar zo de moeite waard!
"If it's not fun, why bother?"
Ok Impala!
Contacteer:

14 apr 2025, 13:24

Pius schreef:
13 apr 2025, 21:23
Ik kan als groot VGM fan ook niet achter blijven. Ik luister overigens alles braaf, maar ik comment tot op heden niet.

World Map

Tony Trippi, William Havlicek
Zelda: The Wand of Gamelon
Tof! Ik ga deze ook aanraden bij mijn favoriete VGM podcast! :love:
synergy schreef: Nou zal ik ook maar een duit in het zakje doen? :)

Corridors Of Time
Yasunori Mitsuda
Chrono Trigger (SNES)
Wat een mooie "remaster" van deze iconische track. Corridors of Time is zo'n magische tune die voelt als "once-in-a-lifetime". Ook erg mooi is de vocale versie die Mitsuda enkele jaren geleden heeft opgenomen met Laura Shigihara.

synergy

14 apr 2025, 14:57

Ok Impala! schreef:

Wat een mooie "remaster" van deze iconische track. Corridors of Time is zo'n magische tune die voelt als "once-in-a-lifetime". Ook erg mooi is de vocale versie die Mitsuda enkele jaren geleden heeft opgenomen met Laura Shigihara.

Thanks! Als ik het nu terugluister, zou ik 'm misschien nog net wat beter afmixen. Ah well!

Toffe versie trouwens, die kende ik nog helemaal niet! :ohmy:
Ok Impala!
Contacteer:

14 apr 2025, 15:30

synergy schreef:
14 apr 2025, 14:57
Ok Impala! schreef:

Toffe versie trouwens, die kende ik nog helemaal niet! :ohmy:
Dan heb je nog wat moois te ontdekken. Mitsuda heeft een compleet album gemaakt met vocale tracks van Chrono Trigger. "On the other side" is mijn persoonlijk favoriet naast Corridors of Time. Als je het hele album wil, stuur me dan even een PM. :smile:
synergy

14 apr 2025, 15:33

Ok Impala! schreef:
Dan heb je nog wat moois te ontdekken. Mitsuda heeft een compleet album gemaakt met vocale tracks van Chrono Trigger. "On the other side" is mijn persoonlijk favoriet naast Corridors of Time. Als je het hele album wil, stuur me dan even een PM. :smile:
Ik zie dat die op Spotify staat, top! Thanks voor het aanbod iig! :thumbup:
Ok Impala!
Contacteer:

14 apr 2025, 15:35

synergy schreef:
14 apr 2025, 15:33
Ok Impala! schreef:
Ik zie dat die op Spotify staat, top! Thanks voor het aanbod iig! :thumbup:
Ah top! Dat wist ik dan weer niet. Goed om te horen! :love:
KillingRaptor

14 apr 2025, 21:12

Storm Eagle Stage
Makoto Tomozawa
Mega Man X (SNES)

Mijn eerste kennismaking met de Mega Man franchise was via deze game. Ik heb deze jaren geleden (toen ik al mijn PS1 had maar ook nog speelde op de SNES) op een rommelmarkt gekocht, ik weet zelfs nog heel goed dat ik er toen €8 voor heb betaald en hij was compleet. The good old days. Als ik toen wist wat die game in de toekomst waard zou zijn was ik waarschijnlijk nog veel meer hyped voor die aankoop. Heb hem nog steeds staan in de collectie ook. De game zelf heb ik ook zoveel gespeeld vroeger, vele pogingen gedaan en uiteindelijk ook weten uit te spelen. Dat was echt zo'n goede ervaring.

De theme van Storm Eagle's level is me ook altijd het meeste bijgebleven. Alle nummers van deze soundtrack zijn echt heel goed maar deze sprak mij om de één of andere reden meer aan dan de andere. Het is dan ook tot op vandaag nog steeds mijn favoriete nummer van de soundtrack. Klinkt echt zo verdomd lekker. Ben ook erg blij dat ik deze in de vinyl collectie heb liggen.
KillingRaptor

16 apr 2025, 20:56

Zora's Domain
Koji Kondo
The Legend of Zelda: Ocarina of Time (N64)

Ik denk dat mijn eerste Zelda game pas Wind Waker was op de GameCube. Maar ik heb echt zo genoten van die game dat ik heel snel een fan van de franchise ben geworden. Ondertussen heb ik heel wat delen in de collectie en de meeste heb ik ook (meerdere keren) uitgespeeld. Mijn favoriet is Ocarina of Time, wat een geweldig avontuur is dit keer op keer! Deze al verschillende keren doorgespeeld en telkens is het volop genieten. Het speelt gewoon enorm lekker en ik kan me er iedere keer zo mee vermaken.

Maar ook de muziek is fantastisch in deze game. Er zitten veel goede nummers in maar mijn favoriet is waarschijnlijk ook het rustigste nummer in de game, namelijk Zora's Domain. Ik heb de Zora's altijd een fascinerend volk gevonden in de Zelda games en zeker in Ocarina of Time en Majora's Mask, ze voelen gewoon heel elegant aan en dat krijg je nog eens extra door dit nummer. Genieten!
Pius

17 apr 2025, 07:20

Heel lekker dit. Ocarina of time was mijn eerste Zelda. Ik ben daarna/daardoor groot fan geworden van de franchise. Die hele game inclusief soundtrack heeft een speciaal plekje bij mij.
arjen1981
Animal Crossing Tour 2020

20 apr 2025, 23:12

Airship
Nobuo Uematsu, Noishi Mizuta, Kumi Tanoika
Final Fantasy XI

Eindelijk je hebt de Airship Pass unlocked en kunt op de uitvinding van Cid stappen. Eerst nog even wachten tot die land. Je gaat van WIndurst direct naar Jeuno.

Na de wachtrij, en nadat je beneden deck moest wechten begint het. Je vliegt in de lucht. En daar is deze prachtige synth en prachtige melodie.

Het had wat die Airship. Het was vervelend dat je 15 minuten moest wachten. Hopend dat je party dit ook voor jouw over had. Maar het had ook wat echts. Als wachten op de bus.

En eenmaal in de lucht duurde de vlucht ook echt wel een lange tijd. Maar deze muziek maakte dat goed. Even genieten voor je weer aan de slag ging in je rol als Black Mage of Paladin.

Afbeelding
Ok Impala!
Contacteer:

22 apr 2025, 08:27

Ik heb Final Fantasy XI nooit gespeeld maar ben wel groot fan van de OST. Wat een prachtige muziek heeft die game zeg! :love:
KillingRaptor

26 apr 2025, 13:43

K.I. Feeling
Robin Beanland
Killer Instinct (Arcade)

Ik weet eerlijk gezegd echt niet meer hoe ik Killer Instinct voor het eerst heb leren kennen, ik vermoed via een demo kiosk van de SNES indertijd maar ben dit echt niet meer zeker. Wel weet ik dat dit echt een hele vette fighter is, zowel de originele arcadeversie als de SNES versie die iets later verscheen. Rare wist echt wel toppers te lanceren in deze periode! De game speelt gewoon zo lekker met het combosysteem, het ziet er nog steeds erg goed uit en de muziek is echt om van te smullen. Er is een reden waarom de Killer Cuts CD werd meegelanceerd met de SNES versie.

De muziek van de arcadeversie is wel de betere van de twee, sowieso had je daar veel betere kwaliteit qua muziek. De tracks zijn stuk voor stuk erg goed maar mijn absolute favoriet is Orchid's theme, K.I. Feeling. De '90s stijl spat er vanaf met dit nummer! Van deze heb ik de CD liggen die ik ooit eens op een rommelmarkt vond maar heb hem nu ook op vinyl en dat vind ik echt fantastisch. Killer soundtrack van Killer Instinct!
KillingRaptor

27 apr 2025, 12:04

Frog's Theme
Yasunori Mitsuda
Chrono Trigger (SNES)

Chrono Trigger is al enkele keren voorbijgekomen in dit topic maar ik wil er toch ook nog even een post aan wijden. Ik heb deze vroeger wel eens op een emulator gespeeld maar toen nooit uitgespeeld, wel vond ik het een fantastische game. Het is pas enkele jaren terug dat ik hem voor het eerst heb doorgespeeld en dat was echt wel genieten van begin tot einde! Ik heb zelf een Super Famicom versie liggen van de game, alles is origineel eraan maar er werd één iets aangepast aan het board waardoor hij in het Engels te spelen is. Ik weet niet meer wat er precies aangepast is maar dit was wel gedaan door iemand van dit forum jaren geleden. Of het moet nog van de Palrocks dagen zijn, dat kan ook. Het originele stukje waardoor hij terug Japans is zit er zelf nog bij. Maar deze game is echt een topper onder de RPG's!

De muziek is ook geweldig, we hebben al enkele goede tracks zien voorbijkomen maar ik heb zelf gekozen voor de theme van Frog. Dit nummer heb ik altijd al heel goed gevonden, past echt bij het personage en telkens als ik dit hoorde in de game wist ik dat er een goed moment zat aan te komen.
Pius

27 apr 2025, 12:42

Frog's theme is gewoon een van de beste VGM muziekstukken ooit gemaakt.
arjen1981

23 mei 2025, 19:56

Mog House
Naoshi Mizuta
Final Fantasy XI

Ja, als mijn meest gespeelde spel ooit blijft dit ook de meest geluisterde soundtrack ooit. Dus nog eentje dan. En in FFXI gaf de muziek van jou mog house altijd rust. Rust en weer moet om tot kracht te komen. Helemaal na een zware defeat kwam ik hier terug om mijn uitrusting aan te passen. Op nieuw klaar voor de strijd.

Er waren MMORPG's voor FFXI met housing. Maar FFXI deed er wel wat stappen boven op. Ook de Moogle die altijd op jou huis past maakt veel mogelijk. En het decoreren heb ik altijd mee genomen in latere spelen, zoals ook Animal Crossing. Maar door de MMORPG aard had je er meer aan in FFXI.

De track begint simpel. En de gitaar blijft ook de hele track terug komen. Maar de verschillende vormen maakt het een tijdloos stuk waar je lange tijd achter elkaar naar kunt luisteren. Ideaal voor het inrichten van bv. een nieuwe woning.

Afbeelding
arjen1981

01 jun 2025, 09:53

March of The Vespers
Xaser
Doom: Legacy of Rust

Ik vind dit Legacy of Rust expansie en haar gehele soundtrack echt geweldig. Maar deze springt er helemaal uit. Via de YouTube comments las ik dat Xaser de track heeft bedoeld om de evolutie van Doom Wad muziek over de jaren te laten klinken. Dit is prachtige chiptune. Ik kan ook iedereen aanraden dit level eens te bekijken en sowieso om de expansie te spelen. Legacy of Rust is een dikke 10.

kingoftherain

27 sep 2025, 05:46

Kingdom Shell - Menu theme

Tenminste, zo noem ik t maar even, want ik kon op Youtube geen link van het volledige nummer vinden. Ik was er vroeg uit vanochtend, want het is vandaag Praatje Podcast dag (spanneeeeeeeeeend!!!). Nee hoor, ik heb een hele vroege kappersafspraak staan en ik wou nog even rustig op m'n gemak opstaan met wat vermaak erbij. Ik had van de week een demo gedownload van Kingdom Shell, een indie game waar ik nog nooit van gehoord had, maar blijkbaar alweer twee jaar oud is. Ik start 't op en blijf meteen bij het menu hangen. Wat is dit heerlijk relaxed, zeg. Echt helemaal zen, gewoon. Zoals ik al zei, op Youtube kon ik het niet vinden, dus heb ik er maar even een video van gemaakt en die op mijn eigen kanaal gekwakt. Ok, nu het spel zelf maar eens gaan spelen. Zul je zien dat het tegenvalt, hahaha.

Afbeelding

arjen1981

02 okt 2025, 08:05

Violent Storm / Mystic Warriors - We Are Free

Ik heb er ook één die ik pas net ontdekte. Zowel deze Konami brawler als de soundtrack (Konami Kukeiha Club) is enorm overlooked. Kijk en luister maar. Veel TMNT vibes. Deze track We Are Free is super Funky. En die tekst!!! O.o Moet echt even checken als je net als mij deze brawler al die tijd had gemist. De inspiratie voor deze track is ook wel heel duidekijk, maar de gehele soundtrack is erg interessant. Ik kom direct met de 30 min versie van Free for all:

kingoftherain

02 okt 2025, 08:29

arjen1981 schreef:
02 okt 2025, 08:05
Violent Storm / Mystic Warriors - We Are Free

Ik heb er ook één die ik pas net ontdekte. Zowel deze Konami brawler als de soundtrack (Konami Kukeiha Club) is enorm overlooked. Kijk en luister maar. Veel TMNT vibes. Deze track We Are Free is super Funky. En die tekst!!! O.o Moet echt even checken als je net als mij deze brawler al die tijd had gemist. De inspiratie voor deze track is ook wel heel duidekijk, maar de gehele soundtrack is erg interessant. Ik kom direct met de 30 min versie van Free for all:

Klinkt als iets voor de aftiteling van een eind jaren '80/begin jaren '90 cartoon. Wel catchy.
Afbeelding

Terug naar “Retro gaming”