De grootste teleurstelling .... not

Nostalgie! Alles vanaf de Atari 2600 t/m de Nintendo GameCube.
arjen1981
Animal Crossing Tour 2020

De grootste teleurstelling .... not

08 mei 2025, 19:04

Geïnspireerd door Dennis zijn topic: viewtopic.php?t=8148 wilde ik juist wel eens stil staan bij de grootste teleurstellingen die voor jou helemaal geen teleurstelling was. Zo zijn er de klassiekers. Raiden in MGS2, de cartoon style van Wind Waker de Duke Nukems forever's, de staat van Cyberpunk bij release.

En MGS2 gaat ook zeker voor mij op. Het is één van mijn favorieten in de serie. Samen met V, welke ook zeker niet goed ontvangen werd.

Sterker nog, ik merk dat ik erg makkelijker een lijst maak van de voor mij underdogs dan de voor mij echte teleurstellingen.

Final Fantasy XVI
En daarom trap ik af met een recente titel. Final Fantasy XVI. Voor mij springt deze er juist uit! Waar ieder ander hier op het forum dit deel afkraakt, vInd ik het juist het beste single player deel in tijden:

Het verhaal schakelt knap van persoonlijke wraak motivaties naar bredere thema’s als dromen en de betekenis van het leven. Politieke intrige, persoonlijke groei. Diepere lagen en een stuk moeilijker dan de gemiddelde thema's uit de laatet 10 Atlas RPG's die ik heb geprobeerd. Kazutoyo Maehiro zorgt voor een volwassen, filmisch narratief dat veel elementen leent uit mijn favoriete 80s manga en anime verhalen. En juist voor verrassingen zit.

Clive begint als een wraakzuchtig personage, maar zijn ontwikkeling wordt op indrukwekkende wijze gevormd door de karakters om hem heen. En ook Dion en Cid vind ik erg sterk neergezet.

Voor mij voelt het combat-systeem door Ryota Suzuki juist vloeiend en strak. Het is veel te makklelijk eens. Maar ik heb er ook totaal geen probleem mee. Sluit juist uitstekend aan bij wat ik er van verwachte. Kijk ik terug naar 15. Dan kon ik daar juist niet over.

De grote Eikon gevechten zijn visueel indrukwekkend en doen mij eveneens denken aan mijn favoriete animatie style van bijvoorbeeld Anno of Studio Trigger. Ondanks simpele gameplay en QTE’s zijn ze een genot om naar te kijken.

Ja, absoluut alle side quests doen afbreuk aan het verhaal en voegen weinig toe die heb ik dan ook gewoon allemaal niet gedaan :)

De hele game is visueel geweldig. Voor mij is dit een belangrijk element, een van de belangrijkste in een Final Fantasy. En als groot fan van Actie games als DMC of Ninja Gaiden werkt het voor mij zonder problemen. De volwassen story telling, maakt dat ik in een modes kwam om er gewoon van te genieten. Makkelijk een 8 voor mij. Deed me ook terug denken aan Final Fantasy XIV, vooral Heavensward.

Afbeelding
KillingRaptor

Re: De grootste teleurstelling .... not

08 mei 2025, 20:35

Ik sluit me volledig aan bij FFXVI, ik vond hem ook erg goed!

En om even bij de franchise te blijven, FFXIII heb ik ook met enorm veel plezier gespeeld.
OldSchool
Contacteer:

08 mei 2025, 20:58

Ik heb geen idee welke game goed ligt en welke niet. Dus ik hou het even bij een titel die ik niet kende en vervolgens enorm tof bleek te vinden. En dat is….

Nobody Saves The World

Afbeelding

Het is een actie rpg, van de makers van Guacemelee!. En dat zie je ook wel terug in de humor in deze game. Je bent nobody, maar je kunt transformeren in karakters. Denk hierbij aan een zeemeermin, een rat, een body builder, een paard.

Ik startte de game op, zonder verwachtingen. I Khan hem gedownload via PS Plus. Maar ik werd er meteen ingezogen. Helaas nooit uitgespeeld, wat mede komt door het feit dat ik de game niet handheld heb gespeeld. Maar het is absoluut een aanrader.
Joey
Veteraan
Veteraan

08 mei 2025, 21:10

Final Fantasy XIII kwam ook gelijk in mij op toen ik dit topic las. Ik verwachte er niks van, maar werd er ontzenuwd door gegrepen. Verder werd ook Yooka-Laylee niet heel goed ontvangen. Toch heb ik die al met plezier 2x 100% uitgespeeld.
Afbeelding
Ok Impala!
Contacteer:

08 mei 2025, 21:28

Bericht kan verwijderd worden.
Laatst gewijzigd door Ok Impala! op 08 mei 2025, 21:30, 2 keer totaal gewijzigd.
arjen1981

08 mei 2025, 21:29

Yooka-Laylee is ook een hele goede. Ik zat in het camp die er niet zo goed mee over weg kon. Maar de echte fans van het genre en dan ook exact in deze vorm zullen het vast wel zien. Dat je er zelf 2 keer helemaal doorheen bent gegaan bewijst dat wel.
Ok Impala!
Contacteer:

08 mei 2025, 21:30

Voor mij toch wel Arc Rise Fantasia (Wii). Werd aardig de grond in geboord door de pers vanwege de matige voice acting. Maar is een verrassend sterke JRPG met een fantastisch battle system, prachtige soundtrack en interessant verhaal. Heb me zeer goed vermaakt met deze game! :love:

Afbeelding
Joey
Veteraan
Veteraan

08 mei 2025, 21:39

Goeie Tristan! Die game is in Europa niet fysiek uitgekomen als ik me niet vergis toch? Heeft me altijd wel aangesproken, maar om die reden nooit in huis gehaald.
Afbeelding
toejam

09 mei 2025, 08:29

Afbeelding
Infinite Undiscovery op de Xbox 360. Een volgens de reviews ontzettend matige JRPG van Tri-Ace met ditto wazige naam waarbij de echte content weer post end-game zit en die je drie keer moet uitspelen voor alle achievements, waarbij de laatste 80 uur voor 1 punt is. Maar ik vond deze echt waanzinnig goed. Heb er zelfs guides over geschreven hoe je bepaalde stukken het best kon aanpakken zoals het redden van alle villagers terwijl je van alle kanten aangevallen wordt.
Professional dabbler
Pius

09 mei 2025, 11:02

Gaaf topic, waar ik wel even over na moet denken. Het is natuurlijk allereerst al moeilijk om brede teleurstelling te duiden. Ik zou Wind Waker daar bijvoorbeeld niet zo snel noemen. Ja; de eerste reacties op de graphics waren niet positief, maar de game kreeg uiteindelijk wel heel erg goede reviews. Vraag is dus waar ga je op af?
"Come back when you can put up a fight."
Ok Impala!
Contacteer:

09 mei 2025, 14:47

Joey schreef:
08 mei 2025, 21:39
Goeie Tristan! Die game is in Europa niet fysiek uitgekomen als ik me niet vergis toch? Heeft me altijd wel aangesproken, maar om die reden nooit in huis gehaald.
Klopt, JP en US only. Ik heb de US versie in de kast staan, maar heb de game uiteindelijk via Dolphin gespeeld. Met Dolphin komt de grafische stijl fantastisch tot z'n recht. Dan zie je dat de game een mooie art direction heeft, die helaas wat ondersneeuwt in de blurry/low res van de Wii.

Terug naar “Retro gaming”