En MGS2 gaat ook zeker voor mij op. Het is één van mijn favorieten in de serie. Samen met V, welke ook zeker niet goed ontvangen werd.
Sterker nog, ik merk dat ik erg makkelijker een lijst maak van de voor mij underdogs dan de voor mij echte teleurstellingen.
Final Fantasy XVI
En daarom trap ik af met een recente titel. Final Fantasy XVI. Voor mij springt deze er juist uit! Waar ieder ander hier op het forum dit deel afkraakt, vInd ik het juist het beste single player deel in tijden:
Het verhaal schakelt knap van persoonlijke wraak motivaties naar bredere thema’s als dromen en de betekenis van het leven. Politieke intrige, persoonlijke groei. Diepere lagen en een stuk moeilijker dan de gemiddelde thema's uit de laatet 10 Atlas RPG's die ik heb geprobeerd. Kazutoyo Maehiro zorgt voor een volwassen, filmisch narratief dat veel elementen leent uit mijn favoriete 80s manga en anime verhalen. En juist voor verrassingen zit.
Clive begint als een wraakzuchtig personage, maar zijn ontwikkeling wordt op indrukwekkende wijze gevormd door de karakters om hem heen. En ook Dion en Cid vind ik erg sterk neergezet.
Voor mij voelt het combat-systeem door Ryota Suzuki juist vloeiend en strak. Het is veel te makklelijk eens. Maar ik heb er ook totaal geen probleem mee. Sluit juist uitstekend aan bij wat ik er van verwachte. Kijk ik terug naar 15. Dan kon ik daar juist niet over.
De grote Eikon gevechten zijn visueel indrukwekkend en doen mij eveneens denken aan mijn favoriete animatie style van bijvoorbeeld Anno of Studio Trigger. Ondanks simpele gameplay en QTE’s zijn ze een genot om naar te kijken.
Ja, absoluut alle side quests doen afbreuk aan het verhaal en voegen weinig toe die heb ik dan ook gewoon allemaal niet gedaan

De hele game is visueel geweldig. Voor mij is dit een belangrijk element, een van de belangrijkste in een Final Fantasy. En als groot fan van Actie games als DMC of Ninja Gaiden werkt het voor mij zonder problemen. De volwassen story telling, maakt dat ik in een modes kwam om er gewoon van te genieten. Makkelijk een 8 voor mij. Deed me ook terug denken aan Final Fantasy XIV, vooral Heavensward.