Dit was voor mij waar Final Fantasy 'goed' begon te worden, ik heb wel respect voor FF1 t/m 3, maar ze voelen nog (veel) primitiever.Shenglong83 schreef: ↑07 mar 2025, 13:12Final Fantasy IV - Nintendo![]()
Weer een klassieker van de lijst! Heel simpele game voor 2025 begrippen, maar voor mij zijn dit soort oude JRPGs comfort food.
Er zat op het einde trouwens nog een ouderwetse difficulty spike in - ik was blijkbaar wat underleveled, want de laatste boss bleef me maar 1-shotten. 6-7 keer geprobeerd, voor ik uiteindelijk een stukje terug ben gegaan om nog een paar levels erbij te grinden.
Eerst poging daarna lukte het eindelijk wel.
Hoeveel games kunnen we uitspelen in 2025?
- Apenheul
- Beheerder
- Contacteer:
Bericht
Re: Hoeveel games kunnen we uitspelen in 2025?
- Mark
Bericht 
Suikoden op de Switch uitgespeeld. Gelijk maar voor de 108/108 stars gegaan en dat is gelukt. Heb 'm op 'hard' uitgespeeld, maar dat is nog steeds makkelijker dan de enige moeilijkheidsgraad op de PS1.
Ze zijn heel trouw gebleven aan de originele game. Ze hebben wel wat oneffenheden van die versie weggepoetst en zoals ik zei is het wat makkelijker (vooral bepaalde battles / momenten die op de PS1 heel lastig waren), maar verder op wat tekstuele aanpassingen na wel heel vergelijkbaar.
Op de PS1 kon je ook wat karakters missen. Kan nog steeds, maar daar hebben ze ook wel wat kleine en subtiele fixes in gedaan waardoor die kans wat kleiner wordt.
10/10 remake, geweldig! Heb er een kleine 15 uur over gedaan.

Suikoden op de Switch uitgespeeld. Gelijk maar voor de 108/108 stars gegaan en dat is gelukt. Heb 'm op 'hard' uitgespeeld, maar dat is nog steeds makkelijker dan de enige moeilijkheidsgraad op de PS1.
Ze zijn heel trouw gebleven aan de originele game. Ze hebben wel wat oneffenheden van die versie weggepoetst en zoals ik zei is het wat makkelijker (vooral bepaalde battles / momenten die op de PS1 heel lastig waren), maar verder op wat tekstuele aanpassingen na wel heel vergelijkbaar.
Op de PS1 kon je ook wat karakters missen. Kan nog steeds, maar daar hebben ze ook wel wat kleine en subtiele fixes in gedaan waardoor die kans wat kleiner wordt.
10/10 remake, geweldig! Heb er een kleine 15 uur over gedaan.
- Pius
Bericht
Snel gedaan Mark. Heerlijk een RPG die je in 15 uur uit kunt spelen. Tegenwoordig moet alles 50+ uur duren lijkt het wel.
"Come back when you can put up a fight."
- KillingRaptor
Bericht
15 uren? Aardig snel zeg! Ik ben nu 5 uurtjes bezig en volgens mij nog aardig in het begin.
- Spoiler: weergeven
- KillingRaptor
Bericht
Zelfs de niet RPG's. Ik vind zo'n lange game niet erg maar speel wel vaker kortere games tussen die lange in. De lange games ga ik niet na elkaar gaan doen eigenlijk.
- Mark
Bericht
@KillingRaptor oh dan ben je al wel een eindje op weg hoor. De eerste keer dat ik hem uitspeelde heb ik er zeker 35 uur over gedaan, ik doe niet aan opzoeken dus als je dan vast zit kan het wel lang duren.
Ja Suikoden is een relatief korte RPG. Moet er wel bijzeggen dat dit de 8e x is dat ik hem heb uitgespeeld, dus ik weet wel precies wat ik moet doen natuurlijk.
@KillingRaptor oh dan ben je al wel een eindje op weg hoor. De eerste keer dat ik hem uitspeelde heb ik er zeker 35 uur over gedaan, ik doe niet aan opzoeken dus als je dan vast zit kan het wel lang duren.
- KillingRaptor
Bericht
Oh toch ja? Hier is het de tweede keer dat ik hem speel maar het is echt al jaren geleden. Voelt bijna als een eerste playthrough aan. En ik heb precies hetzelfde als de vorige keer, niet kunnen kiezen tussen al die mogelijke party members. Ik ga maar voor de personages die ik cool vind.Mark schreef: ↑09 mar 2025, 18:03Ja Suikoden is een relatief korte RPG. Moet er wel bijzeggen dat dit de 8e x is dat ik hem heb uitgespeeld, dus ik weet wel precies wat ik moet doen natuurlijk.

- Mark
Bericht
@KillingRaptor ja vanaf dat moment vind ik dat de echte main game begint. Daarvoor is het eigenlijk de introductie en inleiding van het verhaal, nu kun je lekker los met recruiten enzo. En er zijn inderdaad zoveel leuke personages om uit te kiezen. Ik kies uiteindelijk toch altijd weer voor de sterkste, maar je wordt natuurlijk sowieso ook gedwongen veel te variëren door deels geforceerde party's. Vind ik leuk gedaan, anders had ik denk ik alleen maar dezelfde gekozen.KillingRaptor schreef: ↑09 mar 2025, 18:06Oh toch ja? Hier is het de tweede keer dat ik hem speel maar het is echt al jaren geleden. Voelt bijna als een eerste playthrough aan. En ik heb precies hetzelfde als de vorige keer, niet kunnen kiezen tussen al die mogelijke party members. Ik ga maar voor de personages die ik cool vind.Mark schreef: ↑09 mar 2025, 18:03Ja Suikoden is een relatief korte RPG. Moet er wel bijzeggen dat dit de 8e x is dat ik hem heb uitgespeeld, dus ik weet wel precies wat ik moet doen natuurlijk.
@KillingRaptor oh dan ben je al wel een eindje op weg hoor. De eerste keer dat ik hem uitspeelde heb ik er zeker 35 uur over gedaan, ik doe niet aan opzoeken dus als je dan vast zit kan het wel lang duren.![]()
- Shenglong83
- Contacteer:
Bericht
Super Mario RPG (2023) - Nintendo
Staat al in de lijst

Ik wacht ook met smart tot m'n bestelling van de Suikoden remakes eindelijk binnenkomen.
In de tussentijd wil ik niet aan iets nieuws beginnen wat heel erg lang duurt.
Daarom deze maar in zo'n 12 uur uitgespeeld, heel erg kort voor een RPG.
Maar wel lekker soms - klusje in 1 weekend klaren.
En verder een prima game.

Staat al in de lijst

Ik wacht ook met smart tot m'n bestelling van de Suikoden remakes eindelijk binnenkomen.
In de tussentijd wil ik niet aan iets nieuws beginnen wat heel erg lang duurt.
Daarom deze maar in zo'n 12 uur uitgespeeld, heel erg kort voor een RPG.
Maar wel lekker soms - klusje in 1 weekend klaren.
En verder een prima game.

- OldSchool
- Contacteer:
Bericht 
Bravely Default II / Nintendo Switch
Ik heb er 69 uur, 35 minuten en 40 seconden over gedaan. Maar de main story is klaar! Ik moest er in het begin wel even inkomen. Het spel klikte pas na een uurtje of 10. Daar pas kreeg ik een beetje door wat ik nou eigenlijk aan het doen was. Je hebt veel invloed op je eigen spel door de keuzes die je kunt maken. Er zijn véél verschillende jobs en elk heeft zijn voors en tegens. Begrip van deze jobs is essentieel. Ik heb er wel een paar links laten liggen, maar de meeste hebben wel minstens bij één karakter max level.
Ik vond het uiteindelijk een heerlijke game om te spelen en ik ga ook nog wel verder met chapter 6, die je na de credits pas kunt spelen.

Bravely Default II / Nintendo Switch
Ik heb er 69 uur, 35 minuten en 40 seconden over gedaan. Maar de main story is klaar! Ik moest er in het begin wel even inkomen. Het spel klikte pas na een uurtje of 10. Daar pas kreeg ik een beetje door wat ik nou eigenlijk aan het doen was. Je hebt veel invloed op je eigen spel door de keuzes die je kunt maken. Er zijn véél verschillende jobs en elk heeft zijn voors en tegens. Begrip van deze jobs is essentieel. Ik heb er wel een paar links laten liggen, maar de meeste hebben wel minstens bij één karakter max level.
Ik vond het uiteindelijk een heerlijke game om te spelen en ik ga ook nog wel verder met chapter 6, die je na de credits pas kunt spelen.
- Pius
Bericht
Jeetje wat een lengte zeg. Alleen al daarom zou ik hem helaas niet spelen.
Wel gaaf dat hij zo goed bevallen is! En complimenten voor het doorspelen!
Wel gaaf dat hij zo goed bevallen is! En complimenten voor het doorspelen!
- OldSchool
- Contacteer:
Bericht
Octopath duurde zelfs nog langer
.
En zo’n extra chapter is toch anders. Spelen nadat ik de credits heb gezien is minder motiverend. Bij Octopath hield ik dat niet lang vol. Het scheelt wel dat bij BD het echt een chapter is en niet doelloos rondlopen en side quests doen.
Dank!
Octopath duurde zelfs nog langer
En zo’n extra chapter is toch anders. Spelen nadat ik de credits heb gezien is minder motiverend. Bij Octopath hield ik dat niet lang vol. Het scheelt wel dat bij BD het echt een chapter is en niet doelloos rondlopen en side quests doen.
- Shenglong83
- Contacteer:
- Pius
Bericht
Songbird Symphony - Nintendo switch
Grappige rhythm game platformer combi. Ideale lengte voor mij (4-5 uurtjes). Verhaal is flinterdun en er zitten bizarre difficulty spikes in, maar toch wel plezier mee gehad. 7/10
Grappige rhythm game platformer combi. Ideale lengte voor mij (4-5 uurtjes). Verhaal is flinterdun en er zitten bizarre difficulty spikes in, maar toch wel plezier mee gehad. 7/10

- OldSchool
- Contacteer:
Bericht
Ik ben ook klaar met Chapter 6. Al moet je de eindbaas drie keer verslaan. Dat lukt me twee keer. Die derde keer is niet te doen. Ik ben blijkbaar te snel door de game gegaan. Recommended level voor het eind gevecht is 75-80, ik ben level 51. Het probleem in level verschil is dat je veel attacks mist en je normale attacks doen sowieso heel weinig damage. Andersom natuurlijk het tegenovergestelde. Ze doen juist veel damage en soms wordt je party gewiped. 25 levels grinden, daar heeft deze jongen echt geen zin in.
Dus vandaag of morgen gaat Fire Emblem Engage uit de seal.
Dus vandaag of morgen gaat Fire Emblem Engage uit de seal.
- arjen1981
- Animal Crossing Tour 2020
Bericht
Daytona USA 2: Battle on the Edge / Sega Racing Classic 2: Battle on the Edge
Gespeeld op: Arcade
Jaar uitgave: 1998
Credits screen: Link naar credits / ending screen

Wat vond ik er zelf van:
Daytonaaaaaa Let's Go Away. Wat een geweldige Arcade Race. Kan ook niet anders natuurlijk. Eén van Sega's beste. Met Pirate Yakuza heeft met name Daytona 2 mij al heel wat avonden gekost. En met plezier! Om de tracks te leren en spelbesturing en physics meester te worden. Ik vind het er nog steeds indrukwekkend uitzien. En als je eenmaal begint en die klik hebt, kun je niet meer stoppen. Uren vliegen om voor een game met maar 3 tracks.

Wat vond ik er zelf van:
Daytonaaaaaa Let's Go Away. Wat een geweldige Arcade Race. Kan ook niet anders natuurlijk. Eén van Sega's beste. Met Pirate Yakuza heeft met name Daytona 2 mij al heel wat avonden gekost. En met plezier! Om de tracks te leren en spelbesturing en physics meester te worden. Ik vind het er nog steeds indrukwekkend uitzien. En als je eenmaal begint en die klik hebt, kun je niet meer stoppen. Uren vliegen om voor een game met maar 3 tracks.
Laatst gewijzigd door arjen1981 op 13 mar 2025, 16:27, 2 keer totaal gewijzigd.
- arjen1981
Bericht
Daytona USA 2: Power Edition / Sega Racing Classic 2: Power Edition

Wat vond ik er zelf van:
Meer balans en soepeler in de besturing kan Power Edition dan niet achterblijven. Verbeterde physics, agressievere AI en de Hornet is terug. Maar juist ook een laatste circuit die de eerdere drie circuits aan elkaar knoopt, maakt dit de versie die absoluut mijn voorkeur geniet.

Wat vond ik er zelf van:
Meer balans en soepeler in de besturing kan Power Edition dan niet achterblijven. Verbeterde physics, agressievere AI en de Hornet is terug. Maar juist ook een laatste circuit die de eerdere drie circuits aan elkaar knoopt, maakt dit de versie die absoluut mijn voorkeur geniet.
- Fing3r
Bericht
Shakedown: Hawaii (PC)
Geinige game die lekker speelt, maar verder weinig bijzonders doet.

Geinige game die lekker speelt, maar verder weinig bijzonders doet.

- arjen1981
Bericht
Like a Dragon: Pirate Yakuza in Hawaii
Gespeeld op: PlayStation 5
Jaar uitgave: 2025
Credits screen: Link na6ar credits / ending screen

Wat vond ik er zelf van:
Ik had verwacht dat ik hier zeker niet met vier sterren zou aankomen. Het is een tussen deel, terwijl Ryu ga Gotoku aan iets nieuws en groters werkt. Niet anders dan eerdere Yakuza filler delen... Maar toch liet Majima mij niet los. Majima is altijd een favoriet geweest en hoopte ik al langer op een deel met hem in de hoofdrol. Hij is bizar, alleen zo bizar had ik het niet verwacht. En juist dat maakt dit deel pure fun. Ik heb elke stukje content er uit gehaald. Platinum trophy, alle foto's alle wanted posters, alle crew members, alle schatten, etc... Ik wilde het piratenavontuur met Piraten shanties en alles er op en er aan, maar niet afsluiten. Ook de Hawaii setting blijft voor mij werken en alleen voor de Sega Arcade collectie aan games is dit een must own voor iedere Sega fan. Maar ook de serieuze ondertoon op het einde heeft mij vermaakt en is er een logisch vervolg. Wat ik nooit had verwacht. En ik kijk werkelijk uit hoe het verder gaat. Ik gok ook dat de volgende Majima game weer een compleet andere setting gaat zijn. Nu al veel zin in.

Gespeeld op: PlayStation 5
Jaar uitgave: 2025
Credits screen: Link na6ar credits / ending screen

Wat vond ik er zelf van:
Ik had verwacht dat ik hier zeker niet met vier sterren zou aankomen. Het is een tussen deel, terwijl Ryu ga Gotoku aan iets nieuws en groters werkt. Niet anders dan eerdere Yakuza filler delen... Maar toch liet Majima mij niet los. Majima is altijd een favoriet geweest en hoopte ik al langer op een deel met hem in de hoofdrol. Hij is bizar, alleen zo bizar had ik het niet verwacht. En juist dat maakt dit deel pure fun. Ik heb elke stukje content er uit gehaald. Platinum trophy, alle foto's alle wanted posters, alle crew members, alle schatten, etc... Ik wilde het piratenavontuur met Piraten shanties en alles er op en er aan, maar niet afsluiten. Ook de Hawaii setting blijft voor mij werken en alleen voor de Sega Arcade collectie aan games is dit een must own voor iedere Sega fan. Maar ook de serieuze ondertoon op het einde heeft mij vermaakt en is er een logisch vervolg. Wat ik nooit had verwacht. En ik kijk werkelijk uit hoe het verder gaat. Ik gok ook dat de volgende Majima game weer een compleet andere setting gaat zijn. Nu al veel zin in.
- KillingRaptor
Bericht
Suikoden I HD Remaster: Gate Rune War (PS5)
Net de credits zien rollen in deze! Net als de eerste keer dat ik hem speelde op de PS1 vond ik hem fantastisch, echt zo'n goede RPG dit. Ook alle 108 stars gehaald, moet wel toegeven dat ik even heb gekeken welke er missable waren want ik wist nog dat er waren waarbij je erg moest opletten om ze te recruiten (maar wist dus totaal niet meer wie en op wat ik moest letten). Ook een heel stuk langer over gedaan dan Mark, 27 uren op de teller hier.
Voelde ook echt als hem terug voor de eerste keer spelen, was al zo lang geleden.

Net de credits zien rollen in deze! Net als de eerste keer dat ik hem speelde op de PS1 vond ik hem fantastisch, echt zo'n goede RPG dit. Ook alle 108 stars gehaald, moet wel toegeven dat ik even heb gekeken welke er missable waren want ik wist nog dat er waren waarbij je erg moest opletten om ze te recruiten (maar wist dus totaal niet meer wie en op wat ik moest letten). Ook een heel stuk langer over gedaan dan Mark, 27 uren op de teller hier.

- KillingRaptor
Bericht
Rogue Flight (PS5) - Staat al in de lijst
Arjen had volledig gelijk wat deze game betreft, hij is echt heel tof en doet denken aan de oude Sega arcadegames maar zeker ook aan Star Fox enzo. Kleine 40 minuutjes om er doorheen te gaan maar ik ga me hier de komende dagen zeker nog mee bezighouden, ik wil de andere routes ook doen en kijken wat er nog meer uit de game te halen is want er zijn nog modes die ik moet vrijspelen nu. Maar dit is echt wel genieten! Ik heb ook gelijk de stemmen naar Japans gezet want de stijl van deze game is zo hard jaren '90 anime, geweldige intro ook.

Arjen had volledig gelijk wat deze game betreft, hij is echt heel tof en doet denken aan de oude Sega arcadegames maar zeker ook aan Star Fox enzo. Kleine 40 minuutjes om er doorheen te gaan maar ik ga me hier de komende dagen zeker nog mee bezighouden, ik wil de andere routes ook doen en kijken wat er nog meer uit de game te halen is want er zijn nog modes die ik moet vrijspelen nu. Maar dit is echt wel genieten! Ik heb ook gelijk de stemmen naar Japans gezet want de stijl van deze game is zo hard jaren '90 anime, geweldige intro ook.

- Pius
Bericht
Ziet er echt uit als een toffe game inderdaad. Jammer dat er geen Switch physical van is.
- arjen1981
Bericht
Tof, en inderdaad. Ik heb zelf ook direct de stemmen op het japans gezet.KillingRaptor schreef: ↑18 mar 2025, 10:26Rogue Flight (PS5) - Staat al in de lijst
- Apenheul
- Beheerder
- Contacteer:
Bericht
Indiana Jones and the Great Circle via Xbox Game Pass

Dit is de eerste game die ik volledig met Cloud Gaming gespeeld heb, misschien is dat op het gebied van image quality niet helemaal optimaal, maar qua gebruiksgemak was het echt super. En echt super was de game mijns inziens ook. Ik heb begrepen dat niet iedereen de stealth stukken goed trekken maar ik vond het juist de momenten die mij het meest zijn bijgebleven. Dat komt wat mij betreft door de vrijheid die je krigjt om de situaties op te lossen, en de (letterlijke) ruimte die je krijgt. Dit in tegenstelling tot de tombes waarin je een lineair pad van A naar B volgt, waar ik juist weer minder mee had. Maar naast de prachtige environments vond ik de puzzles over het algemeen leuk om uit te vogelen en hoe het verhaal gepresenteerd wordt maakt het echt tot een Indiana Jones beleving.

Dit is de eerste game die ik volledig met Cloud Gaming gespeeld heb, misschien is dat op het gebied van image quality niet helemaal optimaal, maar qua gebruiksgemak was het echt super. En echt super was de game mijns inziens ook. Ik heb begrepen dat niet iedereen de stealth stukken goed trekken maar ik vond het juist de momenten die mij het meest zijn bijgebleven. Dat komt wat mij betreft door de vrijheid die je krigjt om de situaties op te lossen, en de (letterlijke) ruimte die je krijgt. Dit in tegenstelling tot de tombes waarin je een lineair pad van A naar B volgt, waar ik juist weer minder mee had. Maar naast de prachtige environments vond ik de puzzles over het algemeen leuk om uit te vogelen en hoe het verhaal gepresenteerd wordt maakt het echt tot een Indiana Jones beleving.
- KillingRaptor
Bericht
Sunset Riders (Arcade / gespeeld op Switch) - Staat al in de lijst
Ik heb deze al enkele keren doorgespeeld maar toen namen we nog geen 'dubbele' games in de lijst op, bij deze toch nog even mijn naam bij deze zetten. Het blijft echt een hele toffe game maar die bazen zijn vaak verdomd moeilijk, gelukkig hebben we infinite credits! Arcade Archives blijft zo'n fantastisch initiatief en ook briljant dat ze tot op vandaag nog steeds wekelijks een nieuwe game toevoegen aan hun repertoire.

Ik heb deze al enkele keren doorgespeeld maar toen namen we nog geen 'dubbele' games in de lijst op, bij deze toch nog even mijn naam bij deze zetten. Het blijft echt een hele toffe game maar die bazen zijn vaak verdomd moeilijk, gelukkig hebben we infinite credits! Arcade Archives blijft zo'n fantastisch initiatief en ook briljant dat ze tot op vandaag nog steeds wekelijks een nieuwe game toevoegen aan hun repertoire.