Muziek in games: de Button Bashers collectie!

Nostalgie! Alles vanaf de Atari 2600 t/m de Nintendo GameCube.
KillingRaptor

Re: Muziek in games: de Button Bashers collectie!

08 mar 2025, 19:34

Super Sonic Racing
Richard Jacques & TJ Davis
Sonic R (Sega Saturn)

Dit stukje tekst zal wat minder lang zijn dan de andere die ik al neerzette simpelweg omdat ik geen ervaring of geschiedenis heb met de game zelf. Het is een Sonic racer op de Saturn die naar het schijnt niet super is maar wel tof maar de muziek in deze is zo goed! Het klinkt echt als eurodance uit de jaren '90 en ik vind het helemaal passen bij een Sonic racer. De vocals van TJ Davis maken het ook helemaal af. Dit nummer komt zo vaak uit het niets in mijn hoofd en daar blijft het altijd een heel eind zitten, dit zal nu ook weer het geval zijn. Ooit wil ik deze game toch eens aan de collectie toevoegen ook.

Edit:
Oh my god, ik kom nu net na het typen hiervan tot de conclusie dat ik deze heb in de Sonic Gems Collection voor PS2. Knowing is half the battle! Maar toch wil ik de originele ook nog eens hebben.
kingoftherain

08 mar 2025, 19:45

KillingRaptor schreef:
Super Sonic Racing
Sonic R (Sega Saturn)

Dit stukje tekst zal wat minder lang zijn dan de andere die ik al neerzette simpelweg omdat ik geen ervaring of geschiedenis heb met de game zelf. Het is een Sonic racer op de Saturn die naar het schijnt niet super is maar wel tof maar de muziek in deze is zo goed! Het klinkt echt als eurodance uit de jaren '90 en ik vind het helemaal passen bij een Sonic racer. De vocals van TJ Davis maken het ook helemaal af. Dit nummer komt zo vaak uit het niets in mijn hoofd en daar blijft het altijd een heel eind zitten, dit zal nu ook weer het geval zijn. Ooit wil ik deze game toch eens aan de collectie toevoegen ook.

Edit:
Oh my god, ik kom nu net na het typen hiervan tot de conclusie dat ik deze heb in de Sonic Gems Collection voor PS2. Knowing is half the battle! Maar toch wil ik de originele ook nog eens hebben.
Je kan je er zo een DDR dansmat bij voorstellen.
Afbeelding

Wooloo = love, Wooloo = life
kingoftherain

09 mar 2025, 01:25

OldSchool schreef:
08 mar 2025, 12:10
Giana Sisters Underworld
Chris Huelsbeck
Giana Sisters (Commodore 64)

Onze lieve Chris kwam natuurlijk al voorbij met de main theme van Giana Sisters. En ik zal niet ontkennen dat dat toch echt wel zijn meest herkenbare tune is. Maar de hele Giana Sisters soundtrack is geweldig. Giana Sisters heeft twee soorten levels in de game. Normale levels, in het zonnetje, in het groen. En de Underworld levels, waar je je in het donker door grotten voort beweegt. En die Underworld muziek is ook echt fantastisch. Ik herinner me nog van vroeger dat die muziek me écht raakte op het moment dat die levels begonnen. Elke keer weer.

Overigens is de normale wereld muziek ook erg goed, hoor. Voor degene die het interessant vinden, er zijn twee albums van Chris Huelsbeck met al zijn C64 werk. SID Anthology, volume 1 en 2. Zelfs op Spotify te vinden en je vindt alles van Giana Sisters op vol. 2.

Die gaat wel hard. Had een beetje verwacht dat er wel een leuke dance remix van zou zijn, maar ik kon zo gauw helaas niets vinden.
Afbeelding

kingoftherain

09 mar 2025, 02:16

<fluisterstand>
Shhhh... Hoi, het is mij, Robert. Ik weet dat het midden in de nacht is, maar ik ben overdag waarschijnlijk de hele dag weg, dus ik sneak 'm er nu maar even tussen.

Totems Of The Grizzlemaw
Russell Brower
World Of Warcraft: Wrath Of The Lich King (PC, Mac)

Wrath Of The Lich King, de tweede uitbreiding van World Of Warcraft, blijft voor mij het meest iconisch. Ik stapte in tijdens The Burning Crusade, de eerste uitbreiding, maar toen moest ik alles nog leren en liep ik voornamelijk in mijn eentje in de rondte. Endgame content had ik nog geen idee wat ik me daar bij voor moest stellen. Toen Wrath Of The Lich King uitkwam zat ik bij een guild en was ik bekend met het plezier dat je kan hebben met het samen doen van dungeons en quests. Dat gaf een warm gevoel en dat had je ook hard nodig, want het nieuwe continent, Northrend, was koud en werd steeds onherbergzamer naarmate je verder noordwaarts trok, richting de end goal.

Grappig genoeg is Grizzly Hills, waar deze track speelt, nooit echt de eerste zone waar ik aan denk bij Northrend, maar het is zeker wel een leuke en mooie quest area waar ik met plezier kom. De muziek helpt echt bij de immersie, want ik vind dit een prachtig nummer. Dit was de eerste uitbreiding waar ik de collector's edition van kocht, waar ook de soudtrack op cd bij zat. Volgens mij zit die schijf op het moment in de cd map in mijn auto, dus ik denk dat ik die straks gewoon weer even lekker opzet. #genieten :love:
</fluisterstand>
Afbeelding

Pius

09 mar 2025, 10:41

Altijd goed die WoW muziek. Veel nostalgie daarbij ook. Warth of the Lich King was de laatste expansion die ik gespeeld heb voordat ik stopte met het spel.
"Come back when you can put up a fight."
KillingRaptor

09 mar 2025, 19:03

The Office Theme
Naoki Kodaka
Gremlins 2: The New Batch (NES)

Iedereen die mij een beetje kent weet het vast wel al, ik vind de Gremlins films geweldig. Ik heb ze beide al zo vaak gezien, de eerste is mijn favoriete maar de tweede is ook erg goed. De games heb ik pas veel later ontdekt, mede omdat ik helemaal geen NES had vroeger. Maar ik ben wel erg blij dat ik deze heb liggen, het is een hele toffe game waarin je met Gizmo speelt en allerlei gremlins moet zien te verslaan. En iedereen die een beetje kennis heeft van de NES weet dat Sunsoft vaak geweldige soundtracks had bij hun games, deze is daar geen uitzondering op.

Dit nummer is van het eerste level in de game en al gelijk hoor je het, je zult met een banger van een soundtrack te maken hebben. Naoki Kodaka heeft de Gremlins vibe perfect weten te verwerken in de game, het heeft een hele andere melodie dan de theme van de film maar het heeft wel helemaal dezelfde sfeer met zich mee. Echt een geweldig nummer dit die je makkelijk enkele keren na elkaar kunt beluisteren.
OldSchool
Contacteer:

09 mar 2025, 19:29

KillingRaptor schreef:
09 mar 2025, 19:03
The Office Theme
Naoki Kodaka
Gremlins 2: The New Batch (NES)

Dit doet me enorm denken aan Gargoyles Quest op de gameboy!
kingoftherain

10 mar 2025, 19:33

Central Park Loader
Matt Gray
Last Ninja 2: Back With A Vengeance (C64, ZX Spectrum, NES, DOS, Amiga, Atari-ST en nog een paar minder bekende apparaten)

Iemand bezwaar als ik even volledig out of my wheelhouse ga? Nee? Mooi! Ik heb namelijk nooit een Commodore 64 gehad, maar heb er bij klasgenoten en vrienden thuis weleens op gespeeld. Spellen als Transformers, Aztec Challenge, H.E.R.O., Snoopy en natuurlijk The Last Ninja heb ik van mogen genieten. Destijds lette ik nooit echt op de muziek ("Schande!", hoor ik Oldschool roepen) en dit nummer ken ik puur alleen omdat forumlid toejam er een keer mee aan kwam zetten in een topic. Ik vond het erg lekker klinken en al helemaal voor een laadscherm. Helemaal tof! Ik ben toen gaan zoeken of er een remix van te vinden was, want daar vond ik het wel materiaal voor. Wat denk je? De originele componist heeft zelf een album met remixes geproduceerd. Deze staat echt standaard op de USB stick van de autoradio. Heerlijk!!!

Afbeelding

KillingRaptor

10 mar 2025, 21:14

kingoftherain schreef:
10 mar 2025, 19:33
Central Park Loader
Matt Gray
Last Ninja 2: Back With A Vengeance (C64, ZX Spectrum, NES, DOS, Amiga, Atari-ST en nog een paar minder bekende apparaten)
Ik zit helemaal in hetzelfde bootje, nooit een C64 gehad en deze ook nooit gespeeld. Maar ik ken de muziek wel deels van de serie en die is echt zo gaaf!
KillingRaptor

10 mar 2025, 21:24

Dance Through The Danger
Jake Kaufman & Cristina Vee
Shantae: Half-Genie Hero (Wii U, Switch, PS4, PS Vita, PS5, Xbox One, PC)

Shantae muziek, jawel die is altijd fantastisch! Half-Genie Hero is daar zeker geen uitzondering op. Ik ben echt een fan van deze serie en heb alle delen dan ook met heel veel plezier gespeeld. Mijn eerste kennismaking met de franchise was Risky's Revenge en sindsdien was ik helemaal verkocht aan de franchise. En de muziek van Jake Kaufman, ja zoals ik al zei is die fantastisch.

Dance Through The Danger is één van de vele nummers die ik echt heel goed vind. De muziek van Jake Kaufman wordt ditmaal vergezeld door de vocals van Cristina Vee en dit is een topcombo. Een leuk weetje is dat Cristina Vee ook de voice actress is van Shantae zelf (en ook van Risky Boots), dus eigenlijk is het Shantae die dit nummer zingt. Oh man wat blijft deze goed klinken.
kingoftherain

11 mar 2025, 02:40

KillingRaptor schreef:
10 mar 2025, 21:24
Dance Through The Danger
Jake Kaufman & Cristina Vee
Shantae: Half-Genie Hero (Wii U, Switch, PS4, PS Vita, PS5, Xbox One, PC)

Shantae muziek, jawel die is altijd fantastisch! Half-Genie Hero is daar zeker geen uitzondering op. Ik ben echt een fan van deze serie en heb alle delen dan ook met heel veel plezier gespeeld. Mijn eerste kennismaking met de franchise was Risky's Revenge en sindsdien was ik helemaal verkocht aan de franchise. En de muziek van Jake Kaufman, ja zoals ik al zei is die fantastisch.

Dance Through The Danger is één van de vele nummers die ik echt heel goed vind. De muziek van Jake Kaufman wordt ditmaal vergezeld door de vocals van Cristina Vee en dit is een topcombo. Een leuk weetje is dat Cristina Vee ook de voice actress is van Shantae zelf (en ook van Risky Boots), dus eigenlijk is het Shantae die dit nummer zingt. Oh man wat blijft deze goed klinken.
Klinkt wel catchy. Ik moet zeggen dat ik nog nooit van haar gehoord had, maar als ik door haar werk scroll, dan zie ik toch wat spellen staan die ik ook heb.
Afbeelding

kingoftherain

11 mar 2025, 15:54

Grabbag
Lee Jackson & Robert Prince
Duke Nukem 3D (PC)

Ik heb hier geen lang en quasi interessant verhaal bij, maar wel een soortvan persoonlijke noot. Ik heb dit spel namelijk nooit echt veel gespeeld. Ik ken het eerste level redelijk goed en dat is het eigenlijk wel. De vraag is ook eigenlijk niet wat ik met dit nummer heb, maar wat dit nummer met mij heeft. Want ook al heb ik het amper gespeeld, ik neurie dit deuntje al dertig jaar, vaak zomaar uit het niets. Ik zie of voel het niet aankomen, opeens is het 'dun-dún-dun, dun-dún-dun' en ik heb het pas door als het al aan de gang is. Heel apart.
Afbeelding

OldSchool
Contacteer:

11 mar 2025, 17:10

Intro
Harumi Fujita & Yoko Shimomura
Gargoyles Quest (Gameboy)

Nadat ik laatst aan de soundtrack werd herinnerd door een andere entry, ging ik deze nog eens langs op YouTube. Mijn vrouw die naast me op de bank zat herkende het meteen. Deze game hebben we als tieners samen veel gespeeld!

Ik kon de exacte tune waar ik aan moest denken niet vinden, misschien bestaat deze alleen in mijn hoofd. Maar deze intro is toch wel legendarisch. Passend bij een legendarische game.
OldSchool
Contacteer:

11 mar 2025, 17:11

kingoftherain schreef:
Grabbag
Duke Nukem 3D (PC)

Deze is ook wel pure nostalgie zeg. Geweldig.
KillingRaptor

11 mar 2025, 20:48

kingoftherain schreef:
Grabbag
Duke Nukem 3D (PC)
Dit is wel een klassiekertje die hierin moest verschijnen! Ik heb hem wel volledig uitgespeeld, echt wel een gave game. En dit nummer blijft goed.
KillingRaptor

11 mar 2025, 20:51

OldSchool schreef:
11 mar 2025, 17:10
Intro
Harumi Fujita & Yoko Shimomura
Gargoyles Quest (Gameboy)
Klinkt wel spooky voor een Game Boy deuntje! Heb mijn volume wel een klein beetje gedempt, klonk nogal schel eerst. :lol:
KillingRaptor

11 mar 2025, 21:07

Dungeon 1
Tokuhiko Uwabo
Phantasy Star (Sega Master System)

Phantasy Star is een RPG die ik pas later heb leren kennen. De Master System was dan wel mijn eerste console maar ik was helemaal niet bekend met RPG's toen (mijn eerste was Final Fantasy IX). Toen ik de game uiteindelijk wel toevoegde aan de collectie heb ik hem gespeeld maar niet uitgespeeld, dat is pas later gebeurd met de Sega Ages versie op de Switch. Wel vond ik hem erg goed toen, vooral de dungeons maakten echt een indruk op me door het 3D gevoel dat de game je gaf. De dungeons zijn namelijk volledig in first person en alles beweegt erg vloeiend. En de muziek die speelde daarin vond ik altijd erg gaaf. Als je de game nu wil spelen zou ik wel de Sega Ages versie aanraden, vroeger moest je de layout van de dungeons zelf uittekenen en in deze versie doet de game dat voor je terwijl je aan het verkennen bent.

Dit nummer is echt zo gaaf, telkens als ik dit hoor krijg ik een nostlagisch gevoel ook al heb ik de game pas veel later ontdekt. Dit is volgens mij ook deels door de typische Master System sound, daar ben ik mee opgegroeid en het doet echt iets met me. Maar dungeons verkennen met dit nummer op de achtergrond is gewoon heel erg tof om te doen. De soundtrack staat dan ook al in de vinyl collectie ondertussen. Hieronder wil ik toch even de dungeons zelf tonen in een filmpje, erg indrukwekkend voor die tijd! Normaal heb je ook wel gevechten hierin maar die zitten nu even niet in het filmpje.
Spoiler: weergeven
kingoftherain

12 mar 2025, 17:07

First Steps
Lena Raine
Celeste (PS4, XB1, NS, PC, Mac, Lin en daar istie weer, Google Stadia)

Misschien wel één van de bekendste indie titels van de afgelopen jaren. Ik ben er nooit ver mee gekomen, maar ik vind de muziek wel lekker. Zeker dit nummer.
Afbeelding

KillingRaptor

12 mar 2025, 20:02

kingoftherain schreef:
12 mar 2025, 17:07
First Steps
Lena Raine
Haha exact hetzelfde hier! Kom er niet ver in maar de muziek is inderdaad erg goed.
KillingRaptor

12 mar 2025, 20:36

Main Theme
Nathan McCree
Tomb Raider (PS1, Saturn, PC)

Wie kent ze niet onderhand, hét symbool van een badass vrouwelijk personage in games. Ik heb het hier uiteraard over Lara Croft. Ja personages als Samus Aran enzo waren er veel eerder maar Lara is een fenomeen geworden. De eerste game is een regelrechte klassieker en is vandaag de dag nog heel erg goed om te spelen (dat heeft de geremasterde trilogie wel bewezen aan mij). Ik had de game vroeger op PS1 maar was er echt nooit goed in. Het is pas met de recente trilogie dat ik deze eindelijk voor het eerst heb uitgespeeld en wat heb ik genoten van deze game! Dit is ook één van de weinige games die mijn vader nog heeft gespeeld vroeger, deze en Castle of Illusion op de Master System zijn de enige die ik hem ooit heb weten spelen. Vertelt hij soms nog wel eens en dat terwijl hij verder niets met games heeft.

De muziek komt pas op sommige momenten in de game maar de main theme is echt zo iconisch voor mij, toch telkens wel een kippenvel momentje als ik die hoor. Je voelt het mysterie door deze muziek en dat vind ik echt geweldig aan deze theme. Het is ook het eerste nummer wat je hoort als je de game opstart, je weet gelijk dat je met een geweldige game te maken zult hebben.
kingoftherain

12 mar 2025, 21:45

KillingRaptor schreef:
12 mar 2025, 20:36
Main Theme
Nathan McCree
Tomb Raider (PS1, Saturn, PC)

Wie kent ze niet onderhand, hét symbool van een badass vrouwelijk personage in games. Ik heb het hier uiteraard over Lara Croft. Ja personages als Samus Aran enzo waren er veel eerder maar Lara is een fenomeen geworden. De eerste game is een regelrechte klassieker en is vandaag de dag nog heel erg goed om te spelen (dat heeft de geremasterde trilogie wel bewezen aan mij). Ik had de game vroeger op PS1 maar was er echt nooit goed in. Het is pas met de recente trilogie dat ik deze eindelijk voor het eerst heb uitgespeeld en wat heb ik genoten van deze game! Dit is ook één van de weinige games die mijn vader nog heeft gespeeld vroeger, deze en Castle of Illusion op de Master System zijn de enige die ik hem ooit heb weten spelen. Vertelt hij soms nog wel eens en dat terwijl hij verder niets met games heeft.

De muziek komt pas op sommige momenten in de game maar de main theme is echt zo iconisch voor mij, toch telkens wel een kippenvel momentje als ik die hoor. Je voelt het mysterie door deze muziek en dat vind ik echt geweldig aan deze theme. Het is ook het eerste nummer wat je hoort als je de game opstart, je weet gelijk dat je met een geweldige game te maken zult hebben.
Dat blijft een heerlijk relaxed deuntje. En zeker iconisch. Kun je je voorstellen dat het oorpsronkelijk de bedoeling was dat het een man in de hoofdrol zou hebben?
Afbeelding

Pius

13 mar 2025, 07:47

kingoftherain schreef:First Steps
Lena Raine

Misschien wel één van de bekendste indie titels van de afgelopen jaren. Ik ben er nooit ver mee gekomen, maar ik vind de muziek wel lekker. Zeker dit nummer.
Heerlijke game. Helemaal uitgespeeld. Was een makkie want ik speelde hem direct na mijn Cuphead 200% playthrough haha.
"Come back when you can put up a fight."
arjen1981
Animal Crossing Tour 2020

13 mar 2025, 15:45

kingoftherain schreef:
08 mar 2025, 19:45
KillingRaptor schreef:
Super Sonic Racing
Sonic R (Sega Saturn)

Edit:
Je kan je er zo een DDR dansmat bij voorstellen.
Klopt, zo heb ik deze ook veel gespeeld. Namelijk in Samba the Amigo:

arjen1981

13 mar 2025, 16:02

City Streets 2 (Mango Tango - Neon Jungle)
Jake Kaufman & Jessie Seely
Double Dragon: Neon

Ik heb er ook één van Jake Kaufman. Deze is wat mij betreft nog pakkender. Dit is ook absoluut mijn favoriete Jake Kaufman track en daag ik iedereen uit om met een betere te komen ;) De vocals van Jessie Seely zijn ook heerlijk. Deze staat al heel wat jaren op de playlist van onze auto.
kingoftherain

13 mar 2025, 17:32

arjen1981 schreef:
13 mar 2025, 15:45
Klopt, zo heb ik deze ook veel gespeeld. Namelijk in Samba the Amigo:

Hahaha, waarom sta ik daar weer niet van te kijken? :tongue2:
Afbeelding

Terug naar “Retro gaming”