Welke games speel je momenteel?

Games & systemen van nu en de toekomst (incl. PC en mobile).
Shenglong83
Contacteer:

Re: Welke games speel je momenteel?

05 jan 2025, 16:34

Ik ben aan 2 games begonnen, Ys X: Nordics en Tomb Raider

Afbeelding

Ik ben pas een paar uurtjes bezig met Ys X, maar ik merk nu al dat het vele malen beter draait (op Switch) dan het vorige deel.
Er is wel een duidelijke pop in, maar de framerate is veel beter en de graphics veel helderder, zonder de vaseline smeer zoals in deel 9.
En deel 9 vond ik alsnog top, dus ik heb hoge verwachtingen!

Afbeelding

En Tomb Raider, nu als onderdeel van Tomb Raider 1 t/m 3 Remastered, wil ik na bijna 30 jaar eindelijk eens uitspelen. Ik had deze als kind, maar nooit ver mee gekomen. Het is toch een game waar je je tijd voor moet nemen, iedere sprong moet je uitplannen en ik had als jochie daar het geduld niet voor. Heel tof dat er nu een remastered collectie is en vooral ook cool dat je met een druk op de know tussen de oude en nieuwe graphics kan switchen.
Backlog Overwinnaar 2023, 2024: You must defeat Sheng Long to stand a chance!
Afbeelding
RobertKR

07 jan 2025, 08:57

Ik speel momenteel Rogue City en Silent Hill 2

Silent Hill 2 vind ik top, maar wel wat bloated. Er zijn meer enemies ingestopt, met meer heals en ammo. En extra layers aan puzzles om de game op te rekken. Hierdoor ben ik vaak al wel uitgekeken op een gebied, maar dan komt de Nightmare versie ook nog even. Toch, veel betere gameplay en QoL features dan het origineel. En er is op het gebied van narrative eigenlijk weinig veranderd, minder dan Capcom doet.

Rogue City vind ik ook top, al gaat het rondlopen om crimes te vinden wel wat vervelen. Dit hoeft echter niet. Er zit nog best een diep RPG systeem in waarin je perks het verschil maken en het upgraden van je wapen is erg leuk gedaan. Terminator heb ik ook gespeeld dus dit was wel te verwachten.
KillingRaptor

08 jan 2025, 10:06

Ik ben bezig met Mega Man Zero 2 uit de Mega Man Zero/ZX Legacy Collection op Switch. Hij is zeker ook goed maar heb al gevloekt op sommige stukken zeg. Voelt wel extra goed om er dan doorheen te raken. :biggrin:
OldSchool
Contacteer:

08 jan 2025, 10:52

Ik ben bezig met Octopath Traveller. Ik was zo’n 15 uur onderweg, en van alle karakters chapter 1 gedaan. Daarna komt er zo’n difficulty spike, gewoon niet te doen. Daarna een uur of 3, 4 aan het grinden geweest om de levels wat hoger te krijgen. Kon toen aardig normaal richtingen de eindbaas in de makkelijkste chapter 2 quest. Toen kwam ik bij de eindbaas (Rufus) en na drie kwartier spelen was ik nog niet eens op de helft van zijn health. Ik heb het maar opgegeven en ik ga nog maar wat meer grinden. Toch wel jammer. Ik denk als ik deze versla, de rest van chapter 2 ook wel weer te doen zal zijn. Maar als er nog zo’n spike komt, weet ik niet of ik hem wel ga uitspelen.
RobertKR

08 jan 2025, 20:50

Ik heb Robocop uitgespeeld. Fantastische game van begin tot eind. Maar als je er aan begint, doe niet zoals ik en upgrade die Armor en Health tot het einde. Ik had dat dus niet en de 2e helft van de game is een stuk moeilijker en je wilt eigenlijk wel die 75% recharge. Ik had Focus, en die slow mo is volgens mij compleet worthless. Je schiet zelf immers ook trager. Motherboards zijn ook wel belangrijk voor de Auto 9, zeker met auto fire en armor piercing enzo.

Het is echt heel leuk, wel laat de story wat steken vallen omtrent bijv. de New Guy. Het verloopt uiteindelijk een beetje afgeraffeld. Maar desondanks ben ik erg benieuwd naar de volgende Teyon game. Ze weten wel wat ze met licenties van deze 80's flicks moeten doen. Zowel Terminator als Robocop zijn de beste content sinds hun 2e films.
Ok Impala!
Contacteer:

09 jan 2025, 15:08

Ik ben zo'n 30u in Final Fantasy XIII (XBOX360). Deze game is weinig geliefd en ik kan eerlijk gezegd wel begrijpen waarom. Het verhaal en script zijn chaotisch, de ontwikkeling van de karakters maak geen sense en exploratie is vrijwel afwezig. Wat maakt deze game enigszins de moeite waard om te spelen? Het battle system is uniek, dynamisch en snel. Daarnaast geeft de game je geen mogelijkheid om te grinden, terwijl de boss fights best lastig kunnen zijn. Dat dwingt je als speler om na te denken over welke strategieën je wil toepassen. Ook moet je tijdens de boss fights constant op je hoede zijn om op het juiste moment te schakelen tussen verschillende formaties. Dat zit echt wel prima in elkaar voor ervaren JRPG spelers. Voor een nieuwkomer is het echter hoogst onvriendelijk, ook omdat er geen mogelijkheid is om de moeilijkheidsgraad te verlagen.

Vandaag ben ik aangekomen in chapter 11, waar de game "echt" goed zou worden volgens de fans. Ik betwijfel of mijn beeld nog heel erg ten positieve gaat veranderen, maar ik laat me graag verrassen. Het is voor mij ook een interessante tocht om te zien hoe Square met zo'n enorm budget zo'n enorm train wreck heeft weten te creëren. Er klopt maar weinig aan dit spel, benieuwd wat we nog gaan zien. :confused1: :wallbash: :evil2:

Afbeelding
RobertKR

09 jan 2025, 16:19

FFXIII vond ik juist slechter in Chapter 11 maar meningen verschillen. Gran Pulse is nog minder boeiend dan Cocoon.

Echt strategie is er niet. Eigenlijk zijn de bosses maar op 1 manier te verslaan. Sommigen staggeren sneller door een debuff paradigm, anderen weer door magic. Je spamt of steeds debuffs, of steeds magic, en je maakt het met melee af. Makkelijk is ie niet nee, al kon je een gevecht meteen weer restarten. Die Eidolon fights leren je eigenlijk steeds een gimmick.

Ik heb destijds de platinum behaald en waar het op neer komt is Gil grinden. Je crystarium is gated dus je kunt niet sterker worden, maar Gil is alles wat je nodig hebt om ultimate weapons en accessories te maken. Daarom is Gil het meest lastige materiaal om te krijgen. En Gil grinden kan overigens ook pas vanaf Chapter 11, eigenlijk vanaf het moment dat je die Adamantortoise de baas kunt. Zij zijn je enige income. Om alles te halen doe je niks anders dan uren en uren die Long Gui's te slachten (powered up tortoises). Naast dat de game al vrijwel niks te bieden heeft behalve het pad volgen biedt de endgame dus ook eigenlijk niks. Die hunts zijn nog wel leuk, en die kun je 5 starren door gewoon met een base weapon te vechten en niet met je ultimates.
Ok Impala!
Contacteer:

10 jan 2025, 13:45

RobertKR schreef:
FFXIII vond ik juist slechter in Chapter 11 maar meningen verschillen. Gran Pulse is nog minder boeiend dan Cocoon.
Ok. Na een paar uur spelen op Gran Pulse, begrijp ik precies wat je bedoelt. Grote open wereld waar niets anders te doen is dan op en neer rennen om monsters te verslaan.

Het is onbegrijpelijk dat FFXIII ná FFXII gemaakt is. Final Fantasy XII had een innovatieve open wereld structuur waar later door Xenoblade Chronicles magistraal op door gebouwd is. In XIII is helemaal niets meer terug te vinden van die innovaties. Integendeel, het lijkt alsof ze bij ieder onderdeel van deze game geen idee hadden wat ze aan het doen waren.

Eerlijk gezegd heb ik zo'n slechte storytelling als in XIII nog niet vaak meegemaakt. Na de zoveelste bizarre dialoog cutscene heb ik maar besloten om mijn tijd aan een andere game te gaan besteden. Dat zal Trails to Azure worden. Ik verheug me er nu al op om weer een game te spelen waar de storytelling op hoog niveau ligt.
RobertKR

10 jan 2025, 18:12

Ok Impala! schreef:
10 jan 2025, 13:45
RobertKR schreef:
Ok. Na een paar uur spelen op Gran Pulse, begrijp ik precies wat je bedoelt. Grote open wereld waar niets anders te doen is dan op en neer rennen om monsters te verslaan.

Het is onbegrijpelijk dat FFXIII ná FFXII gemaakt is. Final Fantasy XII had een innovatieve open wereld structuur waar later door Xenoblade Chronicles magistraal op door gebouwd is. In XIII is helemaal niets meer terug te vinden van die innovaties. Integendeel, het lijkt alsof ze bij ieder onderdeel van deze game geen idee hadden wat ze aan het doen waren.

Eerlijk gezegd heb ik zo'n slechte storytelling als in XIII nog niet vaak meegemaakt. Na de zoveelste bizarre dialoog cutscene heb ik maar besloten om mijn tijd aan een andere game te gaan besteden. Dat zal Trails to Azure worden. Ik verheug me er nu al op om weer een game te spelen waar de storytelling op hoog niveau ligt.
Dat snap ik dus ook niet. FFXII had een geweldig politiek verhaal, in het begin althans. Vaan werd gehaat om zijn Gackt looks, maar was in feit een observer die zijn revenge plot heel snel dropped en eigenlijk helemaal niet zeurt en vrij volwassen met zijn trauma omgaat. Lightning is vele malen erger, laat staan Snow en Hope. Daarnaast de vrijheid in de speelwereld, de vele secrets, het license board met diverse builds, de gambits, gewoon de hele structuur die de bal voornamelijk bij de speler neerlegde. XIII is een regressie van jewelste, niks van dat is over en sterker nog, het is de meest lineaire en hersenloze FF game ooit. En de karakters zijn zeikerds, ze lopen alleen maar pseudo filosofisch te brallen en te zeuren. Ik speel 100x liever XII overnieuw dan dat ik XIII ooit weer opstart.

De PS2 versie van XII was verre van perfect hoor, er waren natuurlijk pacing issues (geen speed up, 9999 damage cap, random chest loot etc) die ze zouden oplossen met de latere versies. Zodiac Age is voor mij de beste FF game aller tijden, ik vind het een heerlijke speelwereld en de Matsuno designs behoren tot mijn favorieten in gaming.

Overigens kan ik Lightning Returns nog wel aanraden, dan wel op Xbox One of hoger, of PC. De game is X-enhanced. Het is een vrij unieke FF game in een open speelwereld waarin je zelf de volgorde bepaalt en een mate van planning nodig hebt om side quests binnen de beschikbare tijd te clearen. Ik vond het de beste van de XIII trilogie, misschien juist door het obvious lagere budget dat er aan hangt.
KillingRaptor

15 jan 2025, 10:31

Ben momenteel bezog met Gori Cuddly Carnage op PS5. Dit voelt aan als een action game uit het PS3/360 tijdperk (denk aan games als Bayonetta en Lollipop Chainsaw) en ik vind het echt heel tof!

Terug naar “Moderne games, consoles en handhelds”