De waanzin van het verzamelen

Interessante advertenties, discussies en alles over verzamelen.
ikk
Contacteer:

Re: De waanzin van het verzamelen

11 dec 2024, 12:25

Dat van die seals heb ik ook wel. Ik heb nog een gesealde Twilight Princess HD voor de Wii U en Lollipop Chainsaw voor de PS3 liggen die ik allebei nog wil spelen, maar als ik dan op pricecharting zie dat ik zo'n €50,- "weggooi" als ik de seal eraf haal laat ik ze toch gesealed... :doh:

Wat Pius ook zei heb ik ook wel de drang om complete subsets te willen verzamelen. Vooral met de Gamecube heb ik dat nog, daar heb ik laatst nog de Australische bigbox variant van Mario Party 6 voor gekocht terwijl ik de reguliere PAL bigbox en de player's choice variant ook al heb. Eigenlijk allemaal waanzin, maar wel leuk :dontknow:
KillingRaptor

11 dec 2024, 19:57

Ik zie het net andersom als je ze in seal laat. Dan heb je €50 die je niet eens kan spelen.
arjen1981
Animal Crossing Tour 2020
Animal Crossing Tour 2020

12 dec 2024, 09:19

KillingRaptor schreef:
Ik zie het net andersom als je ze in seal laat. Dan heb je €50 die je niet eens kan spelen.
ja eens. ik vind het ook heerlijk om een seal van juist een oude titel te trekken om te gaan spelen. dat gevoel is mij ook meer waard dan die 50+ euro.

Ik moet bekennen dat ik ook wel titels dubbel heb op meerdere platformen. Vooral DC, XBOX, NGC PS2 of PS3 en 360. Maar ook dat vind ik het interessante van de hele wereld er omheen. Juist de verschillen over de platformen. Vooral Sega titels verzamel ik om die reden. Denk aan Skies en Shenmue of Rez. Daarbij vind ik dit echt interessant om zelf te verkennen. Maar bv een Burnout hoef ik enkel op de XBOX dan hoef ik niet ook nog eens de PS2 versie. Dan ga ik echt voor het leidende platform voor die titel. Iets wat ook enorm kan vershcillen per spel.

Ook Remasters zijn echt hit or miss. Silent Hill 2 origineel zou ik nooit weg doen voor de Remake van dit jaar. Want die haalt het echt bij lange niet bij het origineel.

Ik heb nog een categorie. Namelijk over verschillende regio's. Ook dat doe ik wel. MGS3 en Yakuza heb ik bijvoorbeeld op elke regio voor de PS2. Ja, dat is echt verzamelen, daar kom ik niet onderuit. Maar ik doe dat echt met enkele titels waarvan ik zeg. Ik ben megafan!

Voor oudere consoles koop ik ook graag andere regio's. Ik heb hem dan al wel pal want dat kwam toevallig zo uit. Maar vanwege borders en 50hz ga ik graag voor een Amerikaanse of Japanse upgrade als ik die tegenkom.

Voor mij zijn dit dus niet enkel verzamel dingen maar ook echt moment waar ik voor ga zitten, overna denk en titels waar ik mee ga spelen.
OldSchool
Contacteer:

12 dec 2024, 12:56

Ik heb wel wat titels in seal. Laats waren mijn neven hier en die wilde iets niet spelen, juist omdat ze het seal er af moesten halen. Was een Dreamcast game. Ik zei toen ook: Als je hem wil spelen, maak hem maar gewoon open. Heeft hij uiteindelijk niet gedaan.

Ik ben in principe ook wel van het staat er om te spelen. Maar ik heb wel een paar psp games in seal, omdat ik ook roms kan spelen op mijn psp en ik ooit bij iemand een vrijwel volledige rom set heb gedownload. Dan vind ik het ergens toch wel weer zonde om het seal er af te halen, want ik kan het toch al spelen.

Ik heb ook de Pong machine van Mike nog in de seal. Hij wilde het graag er af hebben, maar ik heb meerdere Pong machines en dan voelt het toch als zonde. Maar aan de de andere kant ga ik het denk ik toch wel een keer doen. Zo’n oud apparaat die niemand ooit heeft aangeraakt… ja oké, de gene die hem hebben gemaakt en in de doos hebben gestopt. Maar waarschijnlijk zonder qc testen. Dan zou ik de eerste zijn die dat ding bediend na 40 jaar in een doos te hebben gezeten… Heeft toch ook wel iets.

Qua geld waarde is het wellicht zonde om iets open te maken, maar ik ben daar nooit zo mee bezig. Ik heb iets niet gekocht of gekregen met de intentie om het door te verkopen. En dan nog. Laat je een game jarenlang onbespeeld in een seal, om er vervolgens een paar tientjes meer op te verdienen? Die paar tientjes zijn dat me niet zozeer waard. Het is maar geld denk ik dan.
Pius

12 dec 2024, 13:12

Dit begrijp ik heel goed als het om een paar tientjes gaat, maar soms gaat het om duizenden euro's als je een seal kapotmaakt. Dat is dan toch wel andere koek wat mij betreft. Dan zou ik ervoor kiezen hem gewoon te verkopen en een geopend exemplaar te kopen.

Dit laatste is trouwens sowieso iets wat ik in het verleden wel eens heb gedaan. Gewoon een gesealde game verkocht en voor minder de geopende game teruggekocht en de rest in mijn zak gestoken. Dan is het financiële argument weg en houd je ook nog een centje over voor een andere game.
"Come back when you can put up a fight."
KillingRaptor

12 dec 2024, 14:30

Ik heb zelf 2 games die ik in seal ga laten. De japanse Star Fox Adventures, die heb ik in PAL versie ook maar deze wou ik zeker ook hebben want Star Fox. En Persona 3 voor PS2, nu hoeft de seal er niet meer af want heb de remake op PS5.
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

12 dec 2024, 16:27

Pius schreef:
Dit begrijp ik heel goed als het om een paar tientjes gaat, maar soms gaat het om duizenden euro's als je een seal kapotmaakt. Dat is dan toch wel andere koek wat mij betreft. Dan zou ik ervoor kiezen hem gewoon te verkopen en een geopend exemplaar te kopen.
Ik zou niet eens een game willen in een seal die duizenden euro's waard is. Als je een handelaar bent dan kan ik het snappen maar ik koop alleen games voor eigen gebruik.
Ok Impala!
Contacteer:

12 dec 2024, 16:48

Het is voor iedereen natuurlijk heel persoonlijk wat hij/zij prettig vindt. De één wil graag games fysiek om zich heen hebben, de andere wil ze vooral spelen. De één koopt alles wat ie maar tegen komt, de ander wikt en weegt. Alles is oké, als je jezelf er maar goed bij voelt. Mooi om te zien dat we van alle smaken wat hebben op dit forum!

Zelf heb ik eerder een omgekeerde kooplust. Ik kan er totaal niet tegen als ik iets gekocht heb en het dan niet gebruik. Gevolg is dat ik maar weinig koop en er altijd een tijd over nadenk. Bij games wil ik dan toch meer zekerheid dat ik 'm ook echt leuk ga vinden. Als ik dan eenmaal een afgewogen keuze heb gemaakt dan speel ik de games daarna altijd. De meeste games die ik koop speel ik ook uit. Ik vind het heerlijk om een game de tijd te geven, inclusief het vooronderzoek. Fysiek koop ik vrijwel niets meer, tenzij het echt niet anders kan. Het gaat mij puur en alleen om de game beleving. :love:
Ok Impala!
Contacteer:

12 dec 2024, 16:48

Het is voor iedereen natuurlijk heel persoonlijk wat hij/zij prettig vindt. De één wil graag games fysiek om zich heen hebben, de andere wil ze vooral spelen. De één koopt alles wat ie maar tegen komt, de ander wikt en weegt. Alles is oké, als je jezelf er maar goed bij voelt. Mooi om te zien dat we van alle smaken wat hebben op dit forum!

Zelf heb ik eerder een omgekeerde kooplust. Ik kan er totaal niet tegen als ik iets gekocht heb en het dan niet gebruik. Gevolg is dat ik maar weinig koop en er altijd een tijd over nadenk. Bij games wil ik dan toch meer zekerheid dat ik 'm ook echt leuk ga vinden. Als ik dan eenmaal een afgewogen keuze heb gemaakt dan speel ik de games daarna altijd. De meeste games die ik koop speel ik ook uit. Ik vind het heerlijk om een game de tijd te geven, inclusief het vooronderzoek. Fysiek koop ik vrijwel niets meer, tenzij het echt niet anders kan. Het gaat mij puur en alleen om de game beleving. :love:
ikk
Contacteer:

12 dec 2024, 22:31

KillingRaptor schreef:
Je hebt natuurlijk volledig gelijk en toch voelt het zonde om open te maken.
Sowieso verkoop ik vrijwel nooit iets (wat ik kwijt wil geef ik weg of gaat de ruildoos in) en ik zie het ook zeker niet als investering.
Aan de monetaire waarde heb ik dus eigenlijk niks en toch laat ik ze dicht :doh:
Blossom
Contacteer:

13 dec 2024, 09:25

Pius schreef:

Dit laatste is trouwens sowieso iets wat ik in het verleden wel eens heb gedaan. Gewoon een gesealde game verkocht en voor minder de geopende game teruggekocht en de rest in mijn zak gestoken. Dan is het financiële argument weg en houd je ook nog een centje over voor een andere game.
Dit vind ik super slim, zelf vind ik het zonde om een oude sealed game te openen want het is een stukje geschiedenis, op deze manier laat je het ook dicht, kan iemand anders ook lol hebben van de sealed game en kan jij het ook spelen in het algemeen een hele goede oplossing!!!!

Maar een game van 1000+ euro zou ik mezelf nooit mee kunnen vertrouwen, ik zou alleen maar bang zijn
(zij/haar) Mijn Collectie/database is GROOT
Team fortress 2 FAN
OldSchool
Contacteer:

13 dec 2024, 10:12

Maar hoeveel games zijn er waar het stukje plastic een verschil maakt van 1000€?

Ik heb er geen een van in ieder geval.
Blossom
Contacteer:

13 dec 2024, 10:40

OldSchool schreef:
Maar hoeveel games zijn er waar het stukje plastic een verschil maakt van 1000€?

volgens price charting zijn er een paar.
maar dat zijn echt uitzonderingen inplaats van de regel
(bijv https://www.pricecharting.com/game/pal- ... goonies-ii)
dit is ook de enige die ik kon vinden die los niet meer dan 250 euro waard was.
(zij/haar) Mijn Collectie/database is GROOT
Team fortress 2 FAN
Shmupz

17 dec 2024, 10:17

OldSchool schreef:

Haha, nou.. Ik had een commander keen big box in seal. Die heb ik toch maar gauw verkocht toen. :evil2: Voelt toch niet fijn om zo'n dure game in je huis te hebben en wat de fuck moet je ermee. :giggle:

Terug naar “Verzamelpraat”