Button Bashers Top 25 Draft: PlayStation 4!

Nostalgie! Alles vanaf de Atari 2600 t/m de Nintendo GameCube.
Mark

Re: Button Bashers Top 25 Draft: PlayStation 4!

03 dec 2024, 21:17

Ja helemaal eens met deze entry. Deze zou ook in de top 5 draft staan wat mij betreft, misschien wel op #1. Wat betreft GTA: eens, dat is een puber-game, maar ook daar zit wel 'volwassen mannenhumor' (zoals jij het mooi omschrijft) in. Ik zie RDR2 altijd als GTA in de 19e eeuw. Heb 'm 2x uitgespeeld en ik denk dat die 3e x er ook nog wel een keertje van gaat komen.
KillingRaptor

03 dec 2024, 21:36

Deze vond ik ook fantastisch, echt zo hard genoten van de game net als met de eerste.
OldSchool
Contacteer:

03 dec 2024, 21:54

Ik weet nog dat toen deze uitkwam het ook echt een tijdje het gesprek van de dag was. Ik heb de game gekocht, omdat zoiets in een collectie hoort. Nooit opgestart, gaat waarschijnlijk ook niet zo snel gebeuren. Maar ik begrijp helemaal waarom die er in staat. Goede keuze!
arjen1981
Animal Crossing Tour 2020

04 dec 2024, 11:59

Ik had heel veel moeite om in RDR II te komen. Maar uiteindelijk erg blij dat ik volhield. Het doet wat met je. Hoe meer je, je hier in investeert, hoe meer het met je doet. Voor mij is deze uniek en zijn er maar weinig video games die de karakters en de wereld zo weten neer te zetten als RDD II.
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

04 dec 2024, 16:05

Ik heb RDR2 nog steeds niet gespeeld :omg:
kingoftherain

04 dec 2024, 22:23

Nier: Automata

Afbeelding

Release date: 10 maart 2017
Ontwikkelaar: Platinum Games
Genre: Action RPG

Oh man, waar ben ik aan begonnen? Ok, eeeeehhh... Laat ik beginnen met een vraag. Wie van jullie heeft wel eens gehoord van de Drakengard spellen? Ah, dat zijn een paar handen. En wie kent de Nier reeks? Dat zijn er al wat meer. Begrijpelijk. Wat als ik zeg dat die twee op een veel te ingewikkelde manier met elkaar verbonden zijn? Ik hoop dat je er klaar voor bent, want zelfs Christopher Nolan zou halverwege afhaken.

Afbeelding

In 2004 kwam de PS2 game Drakengard uit, ontwikkeld door Cavia. De regisseur daarvan, Yoko Taro, is volgens mij gewoon niet helemaal goed. De keerzijde daarvan is wel vaker dat dat soort mensen geniaal blijken te zijn. Drakengard had vijf verschillende eindes. Het verhaal van de eerste Nier game uit 2010 volgde op het vijfde einde daarvan. Dat is al behoorlijk specifiek. Maar het wordt nog erger. In Japan kwamen er namelijk twee versies van Nier uit. Replicant voor de PS3 en Gestalt voor de Xbox 360. Het verschil zat 'm in het speelbare karakter. In Replicant speelde je als een jongere man (broer) en in Gestalt als een oudere (vader). De Gestalt versie kwam uiteindelijk voor beide consoles naar het westen als Nier, zonder ondertitel. Nóg niet ingewikkeld genoeg? In 2021 kwam er wereldwijd een remaster van de japanse PS3 versie uit, genaamd Nier: Replicant ver.1.22474487139... En als je denkt “Wat is dát voor een achterlijk getal in de titel!?”, dat is de wortel van 1,5. Ik zei toch dat die Yoko Taro niet goed was.

Afbeelding

Nier: Automata speelt zich duizenden jaren af na Replicant of Gestalt, take your pick. De mensen hebben zich verscholen op de maan en er worden androids ingezet om de aarde weer terug te nemen van de machines. Jij bent 2B, of YoRHa No. 2 Type B voluit, een android die er, eeeeeehhh, best wel spannend uitziet... maar nog steeds een android is. In de openingsmissie word je eropuit gestuurd om een grote machine uit te schakelen. En dat is wel zo'n beetje het normaalste wat je in het spel gaat zien. Vaag, bizar, off-the-rails en briljant zijn woorden die door je gedachten kunnen schieten tijdens de playthroughs. Inderdaad, meervoud. Kom ik later nog even op terug.

Afbeelding

Oké, effe een side rant omdat ik wat gedronken heb en me dan meestal de gekste dingen te binnen schieten. Je hebt vast wel eens van die robothonden gezien die in oorlogen ingezet kunnen worden. Die zien er altijd heel basic uit. In principe een metalen balk met vier poten. Van binnen zal het allemaal heel vernuftig zijn, maar het gaat me nu even om het uiterlijk. Stel je voor dat ze hun uiterste best gaan doen om die gevaarlijke viervoeters zo levensecht mogelijk gaan laten lijken. Niet van echte honden te onderscheiden. En niet alleen dat, maar er specifiek teefjes van maken. Is dat extra werk nou allemaal écht nodig? Wacht even, ik pak er even wat visueel materiaal bij.

Afbeelding

Duidelijk!?

Afbeelding

Afijn, haar design en houding is best wel tof en badass. Ik ben zelf ook wel vaker sarcastisch en kon haar opmerkingen dan ook zeker waarderen. 'Gelukkig' krijgt haar karakter tegenwicht door een andere android, de zeurderige en veel minder leuke, mannelijke 9S. Hij vergezelt je tijdens vrijwel het hele avontuur. Je zou de game er bijna een punt aftrek voor geven.

Afbeelding

Maar hoe speelt het eigenlijk? Het grootste gedeelte is 3D hack 'n slash, maar zo nu en dan verandert het van speelstijl. Soms wordt het 2D in plaats van 3D. Andere keren verandert het in een bullet hell shoot 'm up of een twin stick shooter. Er zit wat dat betreft lekker veel variatie in het spel en dat maakt het een behoorlijk unieke ervaring. De verschillende gebieden kun je bereiken vanuit een soort hub. Je kan je best ruim voortbewegen, maar het is niet één grote wereld. Het geheel is dan wel post-apocalypse, maar je hebt gelukkig wel een aantal verschillende soort gebieden, zodat het niet teveel op elkaar gaat lijken.

Afbeelding

Naast dat 2B in levels stijgt door te vechten, kun je haar upgraden door chip sets toe te voegen. Het werkt een beetje als een computer, wat natuurlijk niet vreemd is voor een android. Je hebt een bepaalde ruimte beschikbaar waarin je de chips kan plaatsen en deze hebben verschillende groottes, waardoor je zal moeten kijken wat het beste voor je uitkomt. Wel kun je extra opslagruimte kopen, zodat je gedurende de game meer chips kan installeren. Het geheel doet een beetje aan het oude defragmentatiescherm van Windows denken. Naast een paar chips als auto-fire om het makkelijker te maken, heb je zelfs een self-destruct chip.

Afbeelding

Een functie waar ik nooit eerder gebruik van had gemaakt was de online optie. Het klonk een beetje als de From Software online mogelijkheid, waarin spelers berichten achterlieten. Dat bleek het niet te zijn. Wat het wel is is dat je lijken van andere spelers tegen kan komen en kan resurrecten en voor je kan laten vechten. Tot deze week wist ik niet dat dat in het spel zat, maar ik vond het een leuke toevoeging en heb er dan ook zeker gebruik van gemaakt.

Afbeelding

De muziek is ook een geval apart. De soundtrack is erg tof, maar ook weer niet voor iedereen. Zo zit er van die japanse vrouwenkrijsmuziek in en als je die term snapt, dan weet je precies wat ik bedoel. Dat is je ding of niet. Ik kan het goed hebben, maar ik kan me helemaal voorstellen dat mensen dat niet om aan te horen vinden. De enige troost is dat er een volumeknop op de afstandsbediening van je tv zit.

Ook deze game heeft verschillende eindes. 26 in totaal om precies te zijn. En ja, geheel ontoevallig is dat precies hetzelfde aantal als letters in het alfabet. De eindes zijn dus ook geletterd A tot en met Z. Ook hier zijn de eerste vijf de belangrijkste. De rest is bijzaak. Het geeft de game daarmee wel aardig wat replayability. Als je het spel hebt uitgespeeld, zorg dat je daarna op z'n minst de volgende twee playthroughs speelt. Of zoals ik al eerder zei, Yoko Taro, gek maar geniaal.

Het geheel maakt dat dit een unieke game is met gave actie in een mooi vormgegeven wereld, gedreven door een bizar verhaal en een geweldige soundtrack. Daarom is dit een spel dat je gewoon gespeeld moet hebben.

For the glory of mankind!

Nier: Automata kwam bijna tegelijk uit met Horizon: Zero Dawn, de toen grootse, nieuwe IP van de nederlandse studio Guerilla Games. Ik kocht beide spellen tegelijk kort na release en verwachtte dat ik als eerste met Horizon aan de slag zou gaan, want die game zag er heel gaaf uit en het principe dat er robotdinosaurussen rondliepen in een wereld waar de mensheid weer was terug gebracht richting de oermens vond ik lichtelijk fascinerend. Nou echnie! 2B schopte het doosje van Horizon aan de kant met één van haar knee-high boots en commandeerde dat ik haar game moest gaan spelen. Oké, dat laatste is misschien niet echt gebeurd, maar kun je dat bewijzen? En het klinkt wat interessanter dan dat ik aan Nier: Automata begon en het niet los kon laten. Alhoewel...

Afbeelding

Dat loslaten had toch nog wel wat voeten in de aarde. Ik vond de demo echt geweldig en die heb ik dan ook een paar keer gespeeld. Toen ik het volledige spel speelde was ik al gauw door de intro heen, want die kende ik ondertussen wel en... daarna had ik een beetje het gevoel dat het wat inkakte. Je werd namelijk in een wat kalige, vergane, semi-open stad gedropt en ik werd een beetje bang dat het spel zijn kruit met de opening al had verschoten. Gelukkig kwam het daarna al gauw weer terug op de rails, in een enkel geval zelfs letterlijk. Toen ik het een paar dagen geleden weer speelde voor de screenshots kreeg ik ook weer even datzelfde gevoel, wetende dat dat niet lang zou duren. Vanaf dat moment heb ik er alleen nog maar van genoten, terwijl ik van de ene verbazing in de andere viel. En als jij dat nog niet hebt mogen ervaren, ja... dan word ik toch een beetje jaloers.

Afbeelding

Op het moment zit ik nog steeds te wachten op een release datum voor de game Phantom Hellcat, wat zich heeft laten inspireren door Nier: Automata. Die is al een paar jaar geleden aangekondigd, maar het is nog steeds niet bekend wanneer die uitkomt.

Phantom Hellcat trailer

Oké, nog één Yoko Taro video doen dan maar? Om 't af te leren? Gaan we!

Afbeelding

Wooloo = love, Wooloo = life
KillingRaptor

04 dec 2024, 22:58

Yes! NieR Automata! :love:
Ik heb hem zelf op PC doorgespeeld (jawel, de volle 3 playthroughs) en vond het een fantastische game. 2B is een geweldig nieuw personage uit dat tijdperk die terecht in veel andere games is verschenen als guest (SoulCalibur, Stellar Blade, Granblue, Gravity Rush,...). En die muziek is fantastisch.
OldSchool
Contacteer:

04 dec 2024, 23:20

Geweldig verhaal Rob! Mooie toevoeging!
arjen1981

04 dec 2024, 23:37

Ik ben blij dat ik voor Dragon Quest XI koos want ik had bijna Nier Automata gedaan. En had ik dat gedaan dan had ik dot prachtige verhaal niet kunnen lezen.
Laatst gewijzigd door arjen1981 op 05 dec 2024, 13:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Mark

05 dec 2024, 09:53

Nooit gespeeld maar de game heeft al wel jaren mijn interesse. Misschien heb je me net over het hobbeltje heengetrokken waar ik nog net voor zit, wie weet. Mooi verhaal! Postapocalyptische settings trekken me niet zo, maar geniale gekken kan ik dan wel altijd weer waarderen.
kingoftherain

05 dec 2024, 18:57

KillingRaptor schreef:
04 dec 2024, 22:58
Yes! NieR Automata! :love:
Ik heb hem zelf op PC doorgespeeld (jawel, de volle 3 playthroughs) en vond het een fantastische game. 2B is een geweldig nieuw personage uit dat tijdperk die terecht in veel andere games is verschenen als guest (SoulCalibur, Stellar Blade, Granblue, Gravity Rush,...). En die muziek is fantastisch.
Ik dacht dat ik alles wel zo'n beetje besproken had, maar ik ben haar cameo's helemaal vergeten. Op zich wel bijzonder, want de Stellar Blade crossover was nog maar pas geleden. Bedankt voor de toevoeging.
Afbeelding

kingoftherain

05 dec 2024, 18:57

OldSchool schreef:
04 dec 2024, 23:20
Geweldig verhaal Rob! Mooie toevoeging!
Dank u.
Afbeelding

kingoftherain

05 dec 2024, 18:59

arjen1981 schreef:
04 dec 2024, 23:37
Ik ben blij dat ik voor Dragon Quest XI koos want ik had bijna Nier Automata gedaan. En had ik dat gedaan dan had ik dot prachtige verhaal niet kunnen lezen.
En dan te bedenken dat ik lichtelijk zat te schelden toen je met Dragon Quest XI aan de haal ging, hahaha. Heeft het toch nog goed uitgepakt. En dank je wel. :love:
Afbeelding

kingoftherain

05 dec 2024, 19:02

Mark schreef:
05 dec 2024, 09:53
Nooit gespeeld maar de game heeft al wel jaren mijn interesse. Misschien heb je me net over het hobbeltje heengetrokken waar ik nog net voor zit, wie weet. Mooi verhaal! Postapocalyptische settings trekken me niet zo, maar geniale gekken kan ik dan wel altijd weer waarderen.
Het is sowieso een bijzonder spel. Het gebeurt wel vaker dat je iets tegenkomt, waarbij je eerste reactie "WHAT THE FUCK!!!???" is. En ik zou het niet anders willen hebben.
Afbeelding

Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

05 dec 2024, 20:22

Mooie keuze! Deze had ik ook wel in de top 25 verwacht inderdaad. De soundtrack is de ster van de show als je het mij vraagt. Om kippenvel van te krijgen.
Pius

05 dec 2024, 21:38

Spel zelf ken ik niet, maar die soundtrack is echt briljant inderdaad!

Verstuurd vanaf mijn Pixel 6a met Tapatalk

"Come back when you can put up a fight."
Dynamike
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

05 dec 2024, 21:50

NieR: Automata is ge-wel-dig! Dit is echt... wauw. De gameplay, de wereld, de onverwachte situaties en de muziek (zoals Niels zegt) is buitengewoon. Dit is een game die ik nog wel een keer zou willen spelen. Ik hoeft niet alle 26 eindes te zien, maar ergens zou het ook wel een leuke uitdaging zijn.
Afbeelding
kingoftherain

05 dec 2024, 22:04

Apenheul schreef:
05 dec 2024, 20:22
Mooie keuze! Deze had ik ook wel in de top 25 verwacht inderdaad. De soundtrack is de ster van de show als je het mij vraagt. Om kippenvel van te krijgen.
Als ik de soundtrack een keer op vinyl tegenkom, dan is het een insta-buy.
Afbeelding

kingoftherain

Pius schreef:
Niet het soort game dat je boeit, of nooit in verdiept?
Afbeelding

kingoftherain

05 dec 2024, 22:05

Dynamike schreef:
NieR: Automata is ge-wel-dig! Dit is echt... wauw. De gameplay, de wereld, de onverwachte situaties en de muziek (zoals Niels zegt) is buitengewoon. Dit is een game die ik nog wel een keer zou willen spelen. Ik hoeft niet alle 26 eindes te zien, maar ergens zou het ook wel een leuke uitdaging zijn.
Had je wel de eerste paar playthroughs gedaan?
Afbeelding

KillingRaptor

05 dec 2024, 23:23

kingoftherain schreef:
Als ik de soundtrack een keer op vinyl tegenkom, dan is het een insta-buy.
Die staat hier in de collectie! Is verschenen als collectie van NieR Automata. Gestalt en Replicant.
Dynamike
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

06 dec 2024, 10:26

kingoftherain schreef:
05 dec 2024, 22:05
Dynamike schreef:
Had je wel de eerste paar playthroughs gedaan?
Ik heb hem volgens mij 3 of 4 keer toen uitgespeeld. Zoiets... maar zou wel alles van die game willen zien eigenlijk. Al weet ik ook dat er een paar endings in zitten die gewoon op een rare en vreemde manier doodgaan zijn.
Afbeelding
Pius

06 dec 2024, 17:20

kingoftherain schreef:
Pius schreef:
Niet het soort game dat je boeit, of nooit in verdiept?
Nooit in verdiept. Eigenlijk alleen iets van meegekregen via de BB-podcast en toen op aanraden van Niels de soundtrack gaan luisteren. Zou best mijn type game kunnen zijn (geweest), maar ik heb simpelweg nu de tijd niet meer voor dit soort langere games. Wie weet komt het er ooit nog van :))
"Come back when you can put up a fight."
kingoftherain

06 dec 2024, 19:54

Pius schreef:
06 dec 2024, 17:20
Zou best mijn type game kunnen zijn (geweest), maar ik heb simpelweg nu de tijd niet meer voor dit soort langere games. Wie weet komt het er ooit nog van :))
Ja, dan snap ik het wel. Één playthrough is dacht ik nog niet superlang, maar als je er meerdere moet doen, dan telt het wel hard op.
Afbeelding

kingoftherain

06 dec 2024, 19:56

Dynamike schreef:
06 dec 2024, 10:26
Ik heb hem volgens mij 3 of 4 keer toen uitgespeeld. Zoiets... maar zou wel alles van die game willen zien eigenlijk. Al weet ik ook dat er een paar endings in zitten die gewoon op een rare en vreemde manier doodgaan zijn.
Ik heb ze ook lang niet alle 26 gedaan. Big shocker, I know. Alleen een paar extra eindes die effe snel makkelijk te doen waren.
Afbeelding

Terug naar “Retro gaming”