Inrichting Spreadsheet

Interessante advertenties, discussies en alles over verzamelen.
Blossom
Contacteer:

Inrichting Spreadsheet

16 nov 2024, 21:29

Na een aantal talloze jaren ga ik mijn spreadsheet een complete makeover geven, er is toch al geen consistency tussen tabladen dus ik dacht ik begin maar overnieuw. Ben nu bezig met een compleet nieuw design en ik heb nu al veel columns gelabeld en ik heb nog 4 lege columns waar ik informatie in kwijt wil, puur om het op te vullen.
hyperspecifieke details zullen in de details maar hier is wat ik heb
  • naam - de naam van het speel
  • Ware -hard ware of soft ware
  • EUR -hoeveel ik betaald heb
  • Details -extra details
  • Editie -limited, preorder,bundel dat soort dingen
  • Box -is het NIB is het CIB
  • van wie -als het een cadeau of van iemand over gekocht is dan van wie
  • land/naam -als het uit het buitenland komt met de originele naam
  • DLC -heb ik er DLC voor (checkbox)
  • Waar -de plek waar ik het gekocht heb
  • special hardware -voor als er speciale hardware voor nodig is
  • developer -wie de developer is
  • Uitgegeven -de datumn van release
  • 💰💰 -hoeveel het nu waard is
  • uitgeleend aan -als ik het uitgeleend heb (maakt het ook gelijk rood en doorstreept)
  • nep -als het unlinces is (checkbox)
  • ▶️ -een checkbox voor als ik het gespeeld heb
  • 🏁 -een checkbox voor als ik het uitgespeeld heb
  • links -als ik er een link in wil zetten naar een andere pagina
  • Code -een automatisch gegenereerde code
  • Erin gezet -een automatisch geenereerde datum van wanneer het toegevoegd is
  • ConsoleNaam - de console naam voor trivial redenen
Wat zou jij er zelf bij zetten als een column of wat zou jij juist willen kunnen zien als je het gaat bekijken
Laatst gewijzigd door Blossom op 17 nov 2024, 10:37, 1 keer totaal gewijzigd.
(zij/haar) Mijn Collectie/database is GROOT
Team fortress 2 FAN
kingoftherain

Re: Inrichting Spreadsheet

16 nov 2024, 22:51

Ik werk, als een echte dinosaurus, met simpele Word documenten. :innocent:
Afbeelding

Wooloo = love, Wooloo = life
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

16 nov 2024, 23:01

Ik heb eigenlijk alleen titel van de game, genre, platform, en of het uitgespeeld is. De rest maakt mij persoonlijk niet echt iets uit.

In het verleden had ik er ook bij staan hoe lang ik het gespeeld had.
OldSchool
Contacteer:

16 nov 2024, 23:51

Misschien nog de datum van aankoop?

Maar het is zo wel enorm veel werk. Ik zou daar zelf geen zin in hebben!
KillingRaptor

16 nov 2024, 23:54

Ik vond alles toevoegen aan CLZ een monsterwerk en dat was vooral barcodes inscannen of titels ingeven voor cart only. Ik kan me niet voorstellen hoeveel werk dit zal gaan worden, succes ermee alvast! Weet niet wat je nog kan toevoegen, lijkt me al erg compleet zo.
Mark

17 nov 2024, 08:34

Wat je er in wil zetten is helemaal aan jou natuurlijk; het is jouw spreadsheet. Ik zou zelf wegblijven van 'wat is het nu waard', aangezien je dan elke week je spreadsheet wel weer moet updaten. Dat schiet niet op.

Ik hield het zelf altijd bij titel, platform, C, I, B en eventuele notities. Hoe meer kolommen, hoe kleiner de kans dat je het ook echt gaat bijhouden is mijn ervaring.
Blossom
Contacteer:

17 nov 2024, 10:52

kingoftherain schreef:
16 nov 2024, 22:51
Ik werk, als een echte dinosaurus, met simpele Word documenten. :innocent:
Haha dat is inderdaad een makkelijke en simpele manier maar ik wil het op al mijn devices kunnen zien en aanpassen dus heb ik voor google spreadsheet gekozen
OldSchool schreef:
16 nov 2024, 23:51
Misschien nog de datum van aankoop?

Maar het is zo wel enorm veel werk. Ik zou daar zelf geen zin in hebben!
Ik heb dat het de datum bijhoudt van wanneer het erin gezet is, voor mij is dat genoeg
KillingRaptor schreef:
16 nov 2024, 23:54
Ik vond alles toevoegen aan CLZ een monsterwerk en dat was vooral barcodes inscannen of titels ingeven voor cart only. Ik kan me niet voorstellen hoeveel werk dit zal gaan worden, succes ermee alvast! Weet niet wat je nog kan toevoegen, lijkt me al erg compleet zo.
Ik ga veel kolommen niet invullen voor alles, het enige wat overal ingevuld gaat worden is de naam en of het hardware of software is. voor de rest is het allemaal een misschien.
Mark schreef:
17 nov 2024, 08:34
Wat je er in wil zetten is helemaal aan jou natuurlijk; het is jouw spreadsheet. Ik zou zelf wegblijven van 'wat is het nu waard', aangezien je dan elke week je spreadsheet wel weer moet updaten. Dat schiet niet op.

Ik hield het zelf altijd bij titel, platform, C, I, B en eventuele notities. Hoe meer kolommen, hoe kleiner de kans dat je het ook echt gaat bijhouden is mijn ervaring.
Ik heb al 1600+ entries gemaakt in mijn oude versie die ik kan kopiëren om in deze nieuwe te zetten, ik weet ook dat hoe meer kolommen hoe kleiner de kans dat ik het ook echt doe maar echter verwacht ik dat veel kolommen weinig gebruik zullen krijgen. Bijvoorbeeld de datum van release doe ik alleen maar voor echt oude games. Voor mij is de gedachte erachter dat als ik het erin wil zetten ik het erin kan zetten.

Ik heb vooral de wat is het nu waard kolom erin gezet voor de toekomst dat als het nodig is ik het kan gebruiken. Voor veel spellen ga ik alleen de naam en soft/hard ware erin zetten, maar sommige spellen zullen extra informatie krijgen die ik er in kwijt wil kunnen.

Bedankt wel iedereen voor de reactie dat het veelal compleet is, ik wil deze tabel een keer ontwerpen en daarna nooit meer hoeven aanpassen. Als je nog ideeën krijgt laat het me weten, ik ga nog dagen nadenken over details die er niet toe doen :wink:
Team fortress 2 FAN
Pius

17 nov 2024, 14:56

Ben in ieder geval benieuwd naar het eindresultaat. Mooi dat je er zoveel werk instopt. Ik deed dat in het verleden ook en voor mij gaf dat echt voldoening. Je zou het zelfs onderdeel van de hobby kunnen noemen.

Voor "wat is het waard" zou je eventueel nog een snel linkje naar Pricecharting kunnen zetten voor die bepaalde game. Dat zegt niet alles voor de Europese markt, maar geeft wel een indicatie van hoeveel de waarde gestegen is in de afgelopen jaren.

Succes!
"Come back when you can put up a fight."
toejam

17 nov 2024, 19:58

Ik gebruik sedert jaar en dag (2012 denk ik?) deze inrichting.

Code: Selecteer alles

Aankoop	Datum	Prijs	Verzendkosten	Bron	Betaling	ID	Sleutel	Artikel	Type	Subtype	Platform	Regio	Prijs	Status	Opmerking	Staat doosje	Staat handleiding	Staat disc/cart
Commodore lot (2)	4-9-2016	95		Marktplaats	Contant	1244	DA4243298	Commodore 128	Hardware	Computer	Commodore		35	Verzameling	Inclusief voeding	0	7	8
Commodore lot (2)	4-9-2016	95		Marktplaats	Contant	1245	SUZARCBG-1	Suzo arcade	Hardware	Joystick	Commodore		5	Verzameling	Beige versie	6		7
Commodore lot (2)	4-9-2016	95		Marktplaats	Contant	1246	SUZARCTR-1	Suzo arcade turbo	Hardware	Joystick	Commodore		5	Verzameling		7		7
Commodore lot (2)	4-9-2016	95		Marktplaats	Contant	1247	DA485694	1571 diskdrive	Hardware	Diskdrive	Commodore		25	Verzameling	Geen piepschuim	5	0	8
Commodore lot (2)	4-9-2016	95		Marktplaats	Contant	1251	XU4002761	MPS 1200 printer	Hardware	Printer	Commodore		5	Verzameling	Getest, werkt.	7	7	7
Commodore lot (2)	4-9-2016	95		Marktplaats	Contant	1255	3560268	C2N 1530 cassette deck	Hardware	Cassette	Commodore		5	Verzameling	Geen piepschuim. Handleiding in grote krat	8	8	8
De enige kolom die ik ooit een keer heb tussengevoegd was Regio toen ik ook meer Japanse games kreeg.

Ik heb achter deze sheet een php script zitten waarmee ik deze kan inlezen en een extract kan maken naar een database, zonder prijzen e.d. en die weer op mijn foon kan raadplegen als ik op een beurs of ergens anders ben. Voor sleutel gebruik ik bij voorkeur een code van de game zelf, bijv. SCES-00001 voor PlayStation, NTR-AAAA-EUR voor Nintendo DS. Dat zoekt het snelst.

En specifiek voor de games gebruik ik al een tijdje een random script waarmee ik op zondagochtend gewoon iets willekeurigs uit mijn collectie voorgeschoteld krijg en dat ga spelen. Ligt alweer een flinke stapel klaar die weg mag omdat het toch allemaal niet is wat ik er schijnbaar ooit van gehoopt had.

Hopelijk heb je er wat aan :smile:
Professional dabbler
Blossom
Contacteer:

04 dec 2024, 09:22

Hier is de update: Ik heb meer columns toegevoegd en dingen aangepast
in de juiste volgorde:
  • naam -de naam van het spel
  • Ware -of het hardware of software is
  • EUR -hoeveel ik betaald heb
  • Details -als er nog meer details die ik nergens anders kwijt kan in staan, kan dat hier!
  • Editie -een dropdown van (preoder, inclusif, bundel, rerelease) en nog een paar
  • Box -als het cib, los, of aleen boekje dat sla ik hier op
  • van wie -als ik het van iemand gekregen/overgekocht heb
  • land/naam -voor buitenlandse spellen
  • Waar -als ik het ergens merkwaardig gekocht heb bijv museum
  • ▶️ -checkbox als ik het gespeeld heb
  • 🏁 -checkbox als ik het uitgespeeld heb
  • conditie spel/doos/boek -beschrijving van de conditie
  • grade - ALS ik een graded game heb dan kan ik hier het getal neerzetten
  • DLC INFO -info over de DLC als er bijv meerdere zijn
  • DLC -checkbox voor als ik er DLC voor heb
  • nep -checkbox voor als het unlicensed is, of nep, of niet officeel.
  • special hardware -als er speciale hardware nodig is welke? (bijv kinect)
  • developer -welk bedrijf de developer is
  • Uitgegeven -welk jaar uitgegeve
  • links -als ik een link naar iets wil zetten kan het hier
  • 💰💰 -als ik het verkocht heb (en naar mijn verkocht sheet doe) OF wil opschrijven hoeveel het waard is
  • uitgeleend aan -als ik iets uitleen
  • opslag plaats -als ik ooit twee plekken heb waar ik dingen kan neerzetten kan ik dat hier opslaan
  • Code -een automatisch gegenereeede code
  • Erin gezet -een automatisch gegenereeede tijdstamp
  • ConsoleNaam -welke console het voor is
Ik ben nu nog bezig met wat conditionele opmaak maar ik ben klaar met het meeste, nu zit ik nog over piepkleine details vast want ik wil het perfect hebben
Team fortress 2 FAN

Terug naar “Verzamelpraat”