Enquête Retro Challenge

Nieuws over het forum en een plek voor jullie feedback.
OldSchool
Contacteer:

Enquête Retro Challenge

01 nov 2024, 09:30

Beste BB collega’s,

Ik heb met veel plezier de retro challenge dit jaar georganiseerd. Ik heb lol gehad met het verzamelen van de maandprijzen en ik hou er wel van om statistieken bij te houden. Natuurlijk is het vooral leuk om veel deelnemers te zien, zoals bijvoorbeeld bij de Tetris challenge aan het begin van het jaar. Ik doe het niet voor de “views”, maar ik denk dat iedereen begrijpt dat het concept van ‘hoe meer zielen, hoe meer vreugd’ hierop wel van toepassing is.

We naderen het einde van het jaar en dus het einde van de 2024 challenge. Ik twijfel of ik de challenge volgend jaar wil doorzetten en ik twijfel ook over de vorm, mocht ik er mee door gaan. Dus ik vraag bij deze om jullie hulp. Ik heb een aantal vragen, zouden jullie deze willen invullen? Je mag ze in een pb sturen, je mag ze ook in dit topic beantwoorden. Wat dan ook je voorkeur heeft. Je hoeft overigens geen deelnemer te zijn geweest. Juist als je geen deelnemer bent geweest, heb je misschien waardevolle informatie.

Alvast bedankt voor de tijd!

De vragen:

1. Wat vind je van de games in de challenge?

3. Wat vind je goed aan de challenge?

4. Wat kan er beter aan de challenge?

5. Mocht de challenge volgend jaar verder gaan, welke games zou je dan graag zien?

6. Is het een goed idee om de challenges met dit jaar de meeste deelnemers volgend jaar terug te laten komen?

7. Wat vind je van de maandprijzen?

8. Wat vind je van de jaarprijzen, voor zover bekend?

9. Wat zou er voor nodig zijn om je (vaker) mee te laten doen?

10. Is er nog iets anders wat je zou willen toevoegen?
Flozem

Re: Enquête Retro Challenge

01 nov 2024, 11:35

Prima om afwisseling te hebben, maar houd er rekening mee dat niet iedereen die game in die precieze uitvoering heeft. Goed om hier in de challenge rekening mee te houden en meerdere varianten en/of emulatie toe te staan.

Dat het georganiseerd werd. Chapeau! Alleen jammer dat ik dit jaar wat weinig tijd/energie had hiervoor. Reden om af te haken naast het feit dat ik niet alle games heb.

Zie #1

5. Mocht de challenge volgend jaar verder gaan, welke games zou je dan graag zien?

Zie #1. Houd het laagdrempelig.

6. Is het een goed idee om de challenges met dit jaar de meeste deelnemers volgend jaar terug te laten komen?

Mij om het even. Variatie juich ik echter toe.

Leuk, maar moet mijns inziens niet de reden zijn om mee te doen.

Zie #7

Meer tijd en #1.

Fijn dat je het wilde organiseren. Heel leuk om die initiatieven te zien. Jammer dat ik moest afhaken.
Mark

01 nov 2024, 13:19

Arcade games lenen zich op zich vrij goed voor een challenge, maar zijn niet echt mijn 'cup of tea'. Ik denk dat de game die je kiest wel heel erg bij kan dragen aan hoeveel mensen er meedoen.

Ik waardeer de moeite die je erin stopt heel erg.

Het hangt samen met het toch wel rustige forum tegenwoordig, maar meer competitie. Ik heb 2x meegedaan en om te winnen heb ik niet echt tot het uiterste hoeven te gaan. Ik hou wel van competitie, maar qua competitie viel het wat tegen.

Super Mario Kart, Mario Kart Double Dash, Mario Kart DS, [insert random Gameboy game]

Dat denk ik wel. Zoals ik al zei maakt het voor het aantal deelnemers volgens mij nogal veel uit welke game je kiest.

Heel leuk dat je het doet. Kost jou ook tijd en geld en dat wordt gewaardeerd. Ik ben zelf overigens niet zo van de gadgets en hebbedingetjes (ik doe niet aan accesoires, alleen aan games) dus ik heb wat ik gewonnen heb weer weggegeven (op de games na natuurlijk!), maar dit is voor iedereen anders.

Ik weet niet wat de jaarprijs is.

Zoals gezegd, het type game.

Heb het al een aantal keer gezegd, maar dank voor je moeite man.
Joey
Veteraan
Veteraan

01 nov 2024, 15:07

Tetris, Sonic, F-Zero en Columns had ik graag een score voor neergezet, maar op 1 of andere manier is het er telkens niet van gekomen.

Ik vind het sowieso erg leuk dat het weer georganiseerd wordt, maar helaas heb ik door verschillende redenen nog geen enkele challenge mee kunnen doen. Verder vind ik het tof dat er iets te winnen valt, dat motiveert vaak wel om mee te doen. Deze maand ga ik sowieso voor het goede doel een score neerzetten.

Ik kan me herinneren dat er ook een poll gehouden werd welke game men in de volgende challenge zou willen zien. Misschien is het iets om voor volgend jaar weer te doen?

• Donkey Kong Country, wellicht een speedrun tot 1 van de save-mogelijkheden (wereld 2 bijvoorbeeld).
  • Super Mario Kart, bijvoorbeeld op 3 tracks de tijden optellen van de beste ronde.
  • Dr. Robotnik's Mean Bean Machine (of een andere variant van Puyo Puyo).
  • Crash Team Racing of Diddy Kong Racing, zelfde idee als Super Mario Kart.
  • Het lijkt me ook een keer leuk om een challenge te hebben wie de meeste trophies of Xbox/Steam achievements kan behalen binnen een maand.
  • Een mobiele game die iedereen gratis kan installeren.
Misschien inderdaad de beste challenge nog een keer doen, maar ik zou zelf niet te veel herhalen. Zoveel mogelijk variatie lijkt me juist tof voor de mensen die wel elke challenge meedoen.

Super tof! Dit heeft mij in het verleden in ieder geval extra gemotiveerd om mee te doen en een goede score neer te zetten.

Ik weet niet precies wat de jaarprijzen zijn, maar ik vind het leuk dat er een overkoepelend element bedacht is voor de challenges.

Het gaat soms wat langs me heen, dus misschien een banner op de homepage om je te helpen herinneren dat er een challenge loopt?

Bedankt voor alle energie en liefde die je er in hebt gestopt! Mocht het doorgaan in wat voor vorm dan ook, dan hoop ik wat vaker mee te kunnen doen dan afgelopen jaar. Mocht het nodig zijn, wil ik ook best een steentje bijdragen aan de organisatie. Misschien is het leuk om bij wat beurzen flyers neer te leggen om de challenge te promoten? Of een kleine social media campagne opzetten? Wellicht trekken we zo nog wat nieuwe leden.

Wat mij soms wel demotiveert om mee te doen zijn de scores die al neergezet zijn en in het topic bijgehouden worden. Misschien is het het testen waard om een keer de eindstanden/scores pas aan het eind van de maand bekend te maken. Dan zouden de scores via PB moeten worden ingezonden.
Afbeelding
Mark

01 nov 2024, 16:24

Joey schreef:
01 nov 2024, 15:07
Wat mij soms wel demotiveert om mee te doen zijn de scores die al neergezet zijn en in het topic bijgehouden worden. Misschien is het het testen waard om een keer de eindstanden/scores pas aan het eind van de maand bekend te maken. Dan zouden de scores via PB moeten worden ingezonden.
Dit zou mij juist weer demotiveren. Als er al scores staan wil ik die verbeteren, dat is mijn doel.

De games die je hebt uitgekozen vind ik overigens goede keuzes. DKC 1 (uitspelen vind ik ook prima), 2, 3 en Diddy Kong Racing zijn mooie titels voor de challenge.
OldSchool
Contacteer:

01 nov 2024, 18:14

Ik lees met veel interesse de input tot nu toe. Dank voor het nemen van de moeite. Ik lees interessante dingen, waar ik zeker iets mee kan.
Joey
Veteraan
Veteraan

02 nov 2024, 06:58

Mark schreef:
01 nov 2024, 16:24
Dit zou mij juist weer demotiveren. Als er al scores staan wil ik die verbeteren, dat is mijn doel.
Dat kan ik me ook heel goed voorstellen Mark, misschien ben ik dan wel de enige daarin. :)
Afbeelding
c4ke

07 nov 2024, 11:08

Het is sowieso al supertof dat je dit hebt weten te organiseren @OldSchool. Complimenten hiervoor. Voorheen heb ik geregeld meegedaan, maar was door een dipje er niet meer aan toegekomen.

Volgens mij is dit een prima mix van genres en het aantal platforms waarop de game te spelen is. Nu ben ik zelf meer een arcade-speler, dus mijn voorkeur gaat uit naar arcade gameplay.

Vooral met de gegeven "tips & tricks" leer je een game nog beter spelen. Althans, je leert nog beter scoren. :P

Om het zo eerlijk mogelijk te houden proberen we natuurlijk zoveel mogelijk op originele hardware te spelen. Ik heb bij lange na niet alle games en consoles die voorbijkomen, maar gelukkig kun je middels flash-cards (bijv. een Everdrive) wel de game op originele hardware spelen. Wellicht dat mensen met een FPGA-gebasseerd systeem (Mister, Analogue Pocket etc.) ook hierop mogen spelen?

Pfoeh, lastig te zeggen. In basis vooral games die je makkelijk op kunt pakken zonder al te moeilijke game-mechanismes. Ik zag dat eerder dit jaar Alleyway werd gespeeld. Deze game heb ik en is makkelijk te begrijpen en te spelen. Jammer dat ik deze heb gemist.

Prima. Of neem de top 3 challenges mee naar een Button-Bashers dag. Kunnen we face-to-face een rematch eisen. :P

Ik ben vooral bekend met de Press-Start vouchers/kortingscodes. Daar heb ik dankbaar gebruik van kunnen maken in het verleden.

Ben ik niet bekend mee, aangezien ik een tijdje afwezig ben geweest.

Zie punt 5. En misschien de huidige challenge meer zichtbaarheid geven. Misschien is er op het hoofdscherm van het forum aan de rechterkant hiervoor een blok te bedenken?

Zeker niet stoppen. Ik denk dat de retro challenges een hele goede aanvulling zijn om interactie met elkaar te blijven houden. Juist op een forum als dit.

Hopelijk kun je hier iets mee, ook al ben ik niet altijd even goed van de partij. ;-)
(。◕‿‿◕。)

~ NTSC/J Verzamelaar ~
ikk
Contacteer:

07 nov 2024, 14:22

Ik ben ook wat minder van de arcade games, maar ik snap dat het vrijwel onmogelijk is om elke maand games te vinden die iedereen wil spelen. Het was wel een leuk excuus om Columns na jaren weer is aan te zetten.

Het is duidelijk te zien dat je er elke maand best wat tijd en moeite in steekt en dat wordt gewaardeerd :thumbup:

De deadline van een maand alleen aanhouden voor de maandprijs maar scores erna wel mee laten tellen voor de jaarranking. Ik had bijvoorbeeld nog wel een score neer willen zetten voor Soul Calibur, maar had die maand geen tijd. Het is nu natuurlijk ook wat minder spannend omdat al vast staat wie de jaarranking heeft gewonnen.

Double Dash of een nieuwere Mario Kart :cool:
Je zou zelfs een paar multiplayer avonden kunnen organiseren met Team Fortress 2 of Jackbox oid en dat de score laten zijn voor die maand.

Tetris doet het altijd goed, maar de rest zou ik niet herhalen.

Dat was eind augustus wel de push om Columns niet langer uit te stellen en een score neer te zetten :biggrin:

Ik vind het vooral tof dat Press-Start Games en Gameland Groningen ons hier nog mee sponsoren :heart:

Het hangt van de spellen af en of ik er die maand tijd voor heb. Mijn tijd excuus is te fixen door punt 4.

Nope, alles hierboven wel genoemd.
Ok Impala!
Contacteer:

22 nov 2024, 11:27

Allereerst dank voor de organisatie, ik heb aan het begin van het jaar met veel plezier mee gedaan!

Leuke selectie. Ik denk dat vooral games leuk zijn waar je in een relatief korte tijd een score neer kunt zetten. Dit helpt enorm in het "nog één keer proberen" idee.

2.
Waar is vraag 2? :biggrin:

Ik vind het idee leuk om samen de competitie aan te gaan op een vriendelijke wijze. Iedere maand een andere game houdt het ook fris!

Zoals hieronder ook genoemd. Voor mij was het grootste probleem dat ik niet mee kon doen dat ik al mijn originele HW in een doos heb zitten en veel games ook niet fysiek in bezit heb. Ik denk dat het toestaan van emulatie het veel laagdrempeliger maakt. Als je dan specifiek focust op games die ook beschikbaar zijn op NSO (de lijst is inmiddels fors, zie: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_N ... line_games), dan maak je het erg makkelijk voor mensen om even mee te doen. Ik begrijp dat er dan kans bestaat dat mensen gaan cheaten, maar eerlijk gezegd heb je die mogelijkheden ook op originele hardware als je van plan bent de boel te flessen. Ik denk dat we er maar gewoon op moeten vertrouwen dat we hier met elkaar een eerlijke competitie willen spelen.

Super Mario Kart (SNES)(Time Trial)(één track, ca 2min)
ISS Deluxe (SNES)(Scoor zoveel mogelijk doelpunten in één helft)(5 min)
Ice Hockey (NES)(Scoor zoveel mogelijk in één periode)(7 min, maar volgens mij is het in de praktijk 5 min, de klok loopt te snel)
F-Zero (SNES)
Game & Watch Galery 3 (GB)
Mario Tennis (N64) (Ring Challenge)
Mario Golf (N64) (Time challenge)
F-Zero X (N64)(Death race)(Zo snel mogelijk alle 29 rivalen uitschakelen, dit is een officiële mode waarin de tijd wordt bijgehouden).
Wave Race (N64)
Excitebike (N64)
Kuru Kuru Kururin (GBA)
WarioWare, Inc.: Mega Microgame$! (GBA)

Altijd leuk!

Voor mij hoeven er niet per sé prijzen te zijn. Een paar prijzen aan het eind van het jaar is ook prima. Korting bij gamestores, digitaal tegoed of digitale game codes hebben mijn sterke voorkeur.

Zie 7.

Wat ik onder 4 genoemd heb. Als emulatie toegestaan wordt, dan ben ik van de partij! :smile:

Super dat je dit organiseert, hopelijk wil je nog een ronde wagen met laagdrempeligere mogelijkheden. Ik zou sterk adviseren om een aparte groepsapp te maken voor iedereen die graag een reminder wil ontvangen bij een nieuwe challenge. Niet iedereen komt regelmatig op het forum en wil wellicht wel mee doen!
Ok Impala!
Contacteer:

22 nov 2024, 11:28

Allereerst dank voor de organisatie, ik heb aan het begin van het jaar met veel plezier mee gedaan!

Leuke selectie. Ik denk dat vooral games leuk zijn waar je in een relatief korte tijd een score neer kunt zetten. Dit helpt enorm in het "nog één keer proberen" idee.

2.
Waar is vraag 2? :biggrin:

Ik vind het idee leuk om samen de competitie aan te gaan op een vriendelijke wijze. Iedere maand een andere game houdt het ook fris!

Zoals hieronder ook genoemd. Voor mij was het grootste probleem dat ik niet mee kon doen dat ik al mijn originele HW in een doos heb zitten en veel games ook niet fysiek in bezit heb. Ik denk dat het toestaan van emulatie het veel laagdrempeliger maakt. Als je dan specifiek focust op games die ook beschikbaar zijn op NSO (de lijst is inmiddels fors, zie: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_N ... line_games), dan maak je het erg makkelijk voor mensen om even mee te doen. Ik begrijp dat er dan kans bestaat dat mensen gaan cheaten, maar eerlijk gezegd heb je die mogelijkheden ook op originele hardware als je van plan bent de boel te flessen. Ik denk dat we er maar gewoon op moeten vertrouwen dat we hier met elkaar een eerlijke competitie willen spelen.

Super Mario Kart (SNES)(Time Trial)(één track, ca 2min)
ISS Deluxe (SNES)(Scoor zoveel mogelijk doelpunten in één helft)(5 min)
Ice Hockey (NES)(Scoor zoveel mogelijk in één periode)(7 min, maar volgens mij is het in de praktijk 5 min, de klok loopt te snel)
F-Zero (SNES)
Game & Watch Galery 3 (GB)
Mario Tennis (N64) (Ring Challenge)
Mario Golf (N64) (Time challenge)
F-Zero X (N64)(Death race)(Zo snel mogelijk alle 29 rivalen uitschakelen, dit is een officiële mode waarin de tijd wordt bijgehouden).
Wave Race (N64)
Excitebike (N64)
Kuru Kuru Kururin (GBA)
WarioWare, Inc.: Mega Microgame$! (GBA)

Altijd leuk!

Voor mij hoeven er niet per sé prijzen te zijn. Een paar prijzen aan het eind van het jaar is ook prima. Korting bij gamestores, digitaal tegoed of digitale game codes hebben mijn sterke voorkeur.

Zie 7.

Wat ik onder 4 genoemd heb. Als emulatie toegestaan wordt, dan ben ik van de partij! :smile:

Super dat je dit organiseert, hopelijk wil je nog een ronde wagen met laagdrempeligere mogelijkheden. Ik zou sterk adviseren om een aparte groepsapp te maken voor iedereen die graag een reminder wil ontvangen bij een nieuwe challenge. Niet iedereen komt regelmatig op het forum en wil wellicht wel mee doen!
OldSchool
Contacteer:

22 nov 2024, 14:59

Dank voor alle reacties. Ik heb alles met aandacht gelezen en ben aan het broeden op een nieuw plan. Als het me lukt om tot een goed plan te komen, zal ik het volgend jaar opnieuw organiseren. Maar in alle eerlijkheid, ben ik er nog niet uit en is dus nog niets zeker.

Wordt vervolgd!

Terug naar “Mededelingen, FAQ & feedback”