Digitaal bezit?

Games & systemen van nu en de toekomst (incl. PC en mobile).
OldSchool
Contacteer:

Digitaal bezit?

11 okt 2024, 14:36

Digitaal versus fysiek, de discussie is al oud. Een veel gehoord argument tegen digitale games, is dat je de game niet daadwerkelijk bezit. Je kunt het niet doorverkopen en als de servers er mee stoppen, kun je het niet meer opnieuw downloaden, of soms kun je de game überhaupt niet meer spelen. Ik begrijp dat de VS daar nu mee aan de slag gaat met betrekking tot wetgeving. Gevolg? Een speciale aankondiging van Sega die stof doet opwaaien.

https://80.lv/articles/sega-warns-playe ... efantazio/

Hoe kijken jullie naar het Sega statement?
arjen1981
Animal Crossing Tour 2020

Re: Digitaal bezit?

11 okt 2024, 18:16

Goede zaak dacht ik juist? Ik begreep het zo dat deze nieuwe wet er voor moet zorgen dat het voor de consument duidelijk wordt. Dat is was Sega nu doet. Want in werkelijkheid is dit al veel langer aan de hand. Ik hoop dat dit er ook voor zorgt dat we straks meer drm vrije software zien. Zoals GOG dus wel spellen verkoopt. Die zijn wel van jou. Zou wel wat zijn als je straks op steam krijgt dat er niet purchase game staat maar license game. Want dat is het. Je koopt een licentie voor onbepaalde tijd.
Dynamike
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

12 okt 2024, 12:59

Ik kan me herinneren, maar heb het nooit meer gecontroleerd, dat ik een keer een Nintendo console heb gekocht (geloof de Cube) waarin de voorwaarden/handleiding/whatever stond dat de console nooit van jou was maar van Nintendo. Misschien ging het om de intellectuele eigendommen binnenin de Cube. Zoals de bios. Maar ooit stonden dit soort dingen ook al vermeld.

Het ding met digitale games is inderdaad dat je niet iets vast hebt. Je hebt niets fysieks. En tot op heden was de game dan alsnog wel van jou, maar kon een ontwikkelaar of store ook je product terugtrekken. Zelden gebeurd, maar is het wel gebeurd. Ik denk dat voor ons als oude rotten, die ook nog een forum gebruiken, het een 'ding' is. Voor de jeugd? Die geeft er geen f#ck om. Mijn kinderen bezitten al geen media meer. Geen films, geen muziek, geen games. Die zijn niet anders gewend dan dat iets ineens niet meer te kijken is, ook al is er betaald voor Netflix.

Het gekke voor mij persoonlijk is dat ik met PC geen enkele moeit heb met digitaal, maar op consoles wel. Omdat daar het idee er toch is dat je een apparaat hebt puur om te gamen en daar je games in stopt. PC is zoveel meer. Ik denk dat het statement van SEGA goed is, omdat dit wel is wat het is, en nu alleen duidelijk voor de consument. Maar ik hoop ook dat het vragen oproept. Maar die vragen zullen alleen bij ons opkomen, niet bij de jeugd. Want die boeit het niet of ze iets hebben, dan pakken ze, als het weg is, gewoon wat anders.
Afbeelding
arjen1981

12 okt 2024, 13:34

Dynamike schreef:
12 okt 2024, 12:59
Ik kan me herinneren, maar heb het nooit meer gecontroleerd, dat ik een keer een Nintendo console heb gekocht (geloof de Cube) waarin de voorwaarden/handleiding/whatever stond dat de console nooit van jou was maar van Nintendo. Misschien ging het om de intellectuele eigendommen binnenin de Cube. Zoals de bios. Maar ooit stonden dit soort dingen ook al vermeld.
Klopt! Op een XBOX viel mij dat ook eens op (volgens mij zelfs de classic al). Staat ook heel duidelijk op de doos al dat deze console niet jouw eigendom is en volgens mij je deze zelfs op verzoek zou moeten retourneren. Ik heb dit altijd begrepen als: stel als er een gevaarlijk defect oid. En je hebt gelijk. Wij zijnd e niche die hier over vallen.

Maar het zit natuurlijk ook allemaal in het veilig stellen van het bedrijf. En dan kom je ook uit op kwaadaardig gedrag. Gelukkig hebben we het in de game Industry nog niet zo erg gezien. Maar neem het ongeluk in een Disney park afgelopen zomer. De advocaten van Disney kwamen terug op de Disney+ subscription van deze mensen. Zo mogen Disney niet aanklagen voor hun park omdat ze op de Disney subscription license hebben ingestemd waar een clausule in staat dat zij nooit of te nimmer Disney als geheel mogen aanklagen. Volgens mij zijn ze uiteindelijk wel vergoed omdat de PR schade hoger zou zijn voor Disney. Maar eigenlijk ook te laat al.
arjen1981

12 okt 2024, 18:17

Afbeelding

Iets wat duidelijker op steam ook al. Goede zaak voor GOG. Niet dat GOG perfect is maar toch.
Dynamike
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

12 okt 2024, 19:40

Ik las het toevallig vandaag op NU.nl inderdaad: https://www.nu.nl/tweakers/6331364/game ... gle.com%2F

Steam laat nu ook zien dat je een licentie koopt inderdaad. Ik ben wel benieuwd of er een keer iemand begint over de prijs. In de USA ofzo. Een rechtszaak. Want een game kopen, fysiek, is vaak even duur of goedkoper en dan bezit je hem. Probleem is alleen dat je op PC nergens meer echt fysiek je games koopt. Maar als het op Steam is, dan zal het ook wel op Xbox en PlayStation komen, en dan wordt het wel interessant wat er gaat gebeuren met prijzen en mensen die daar over klagen.
Afbeelding
Ribbelchips

16 okt 2024, 11:56

Je betaalt dus eigenlijk om de game te mogen spelen. Precies om die reden zal ik nooit meer dan €20 uitgeven aan een digitale game. Nog nooit gedaan ook. Ik heb me lang verzet tegen digitaal om de bekende redenen, maar ik kan wel leven met het betalen van een vast bedrag via een GamePass achtige constructie.

En eigenlijk is een fysieke copy van een game tegenwoordig niets anders dan een key op een schijfje of cartridge. Hoeveel games zijn er nog die niet binnen een paar dagen of weken een patch krijgen, danwel DLC? Heel erg weinig.
Afbeelding
KillingRaptor

16 okt 2024, 14:20

Ribbelchips schreef:
16 okt 2024, 11:56
Je betaalt dus eigenlijk om de game te mogen spelen. Precies om die reden zal ik nooit meer dan €20 uitgeven aan een digitale game. Nog nooit gedaan ook. Ik heb me lang verzet tegen digitaal om de bekende redenen, maar ik kan wel leven met het betalen van een vast bedrag via een GamePass achtige constructie.

En eigenlijk is een fysieke copy van een game tegenwoordig niets anders dan een key op een schijfje of cartridge. Hoeveel games zijn er nog die niet binnen een paar dagen of weken een patch krijgen, danwel DLC? Heel erg weinig.
De Nintendo exclusives doen het wel goed zo op die manier, die hebben echt maar heel zelden day 1 patches of kort na release. Een game als Smash Bros. begrijp ik dan wel want mensen gaan altijd onbedoelde exploits vinden in die games en balance veranderingen in de personages zie je het meest nadat ze intensief gebruikt zijn.
Arnold

17 okt 2024, 20:00

Ik koop zelf niets digitaal. Maar mijn kinderen wel.
Al moet ik zeggen dat ik Horizon Call of the mountain die ik bij de VR2 voor de Playstation ook digitaal kreeg ipv fysiek.

Ik hou er ook van om Marktplaats af te speuren. Dus daarom is fysiek ook al leuker voor mij.
Dedicated gameroom:
Playstation
Nintendo
Atari
Sega
Arcadekast.
Ribbelchips

22 okt 2024, 15:29

KillingRaptor schreef:
16 okt 2024, 14:20
De Nintendo exclusives doen het wel goed zo op die manier, die hebben echt maar heel zelden day 1 patches of kort na release. Een game als Smash Bros. begrijp ik dan wel want mensen gaan altijd onbedoelde exploits vinden in die games en balance veranderingen in de personages zie je het meest nadat ze intensief gebruikt zijn.
Valt toch tegen hoor. Ook de Nintendo games krijgen tegenwoordig bijna standaard een day-one patch. Tears of the Kingdom en Echoes of Wisdom hadden er eentje, Mario Party Jamboree heeft er eentje en ook games waarvan je het eigenlijk niet verwacht zoals Advance Wars 1 + 2 rebootcamp of Pikmin 1 + 2.
Afbeelding
KillingRaptor

22 okt 2024, 19:55

Ribbelchips schreef:
Valt toch tegen hoor. Ook de Nintendo games krijgen tegenwoordig bijna standaard een day-one patch. Tears of the Kingdom en Echoes of Wisdom hadden er eentje, Mario Party Jamboree heeft er eentje en ook games waarvan je het eigenlijk niet verwacht zoals Advance Wars 1 + 2 rebootcamp of Pikmin 1 + 2.
Toch? Misschien valt het mij gewoon niet op omdat hij update in sleep mode.
arjen1981

22 okt 2024, 20:07

KillingRaptor schreef:
22 okt 2024, 19:55
Ribbelchips schreef:
Toch? Misschien valt het mij gewoon niet op omdat hij update in sleep mode.
Software updates helpen ook niet meer omdat de framerate laag blijft. Alleen een hardware update zal nog helpen ;)
Spoiler: weergeven
ben even flauw aan het pesten hoor ;)

Terug naar “Moderne games, consoles en handhelds”